http://www.berkeley.edu/news/media/releases/2003/07/22_politics.shtml
Wetenschap is politiek, weet iedereen die heikele kwesties als het opwarmen van de aarde, genetische manipulatie of zelfs de (on)schadelijkheid van zuivel volgt.
En daarom is het ook niet zo vreemd dat de Berkeley universiteit in Californië - Amerikaans bastion voor alles wat links is - met dit diepgravende onderzoek naar de psyche van 'de conservatief' komt. Wat blijkt: conservatieven lijden onder een overmaat aan 'angst en agressie', zijn 'intolerant' en hebben een dwangmatige noodzaak om zich 'cognitief af te sluiten'. Gelukkig is medische hulp voor deze beklagenswaardige groep geesteszieken onderweg.
Enfin, dat politieke debatten in de VS wat gepolariseerder zijn dan hier, bleek gisteren weer eens:
quote:Het lijkt mij stemmingmakerij maar wat doet die Wilders dan?
Op vrijdag 25 juli 2003 10:05 schreef ub40_bboy het volgende:
Is dit een objectief onderzoek of is het stemmingmakerij net zoals die Geert Wilders van de VVD doet.
quote:http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=30965
Op vrijdag 25 juli 2003 10:07 schreef Fullbrain het volgende:[..]
Het lijkt mij stemmingmakerij maar wat doet die Wilders dan?
quote:Da's dus een politicus die scheldt tegen de tegenpartij, mijn openingspost ging om 'objectieve' wetenschappers die een oordeel vormen over onwelgevallige politici.
Op vrijdag 25 juli 2003 10:11 schreef ub40_bboy het volgende:[..]
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=30965
Enkele quotes:
quote:Het zijn misschien wat kort door de bocht conclusies, en natuurlijk door een gemiddelde profielschets te geven ontkom je niet aan de nodige generalisaties, maar het is niet om het conservatisme in een hoekje et drukken, maar om een meer concrete invulling te geven aan het politieke begrip.
and that some of the common psychological factors linked to political conservatism include:Fear and aggression Dogmatism and intolerance of ambiguity Uncertainty avoidance Need for cognitive closure Terror management Although they concluded that conservatives are less "integratively complex" than others are, Glaser said, "it doesn't mean that they're simple-minded."
Conservatives don't feel the need to jump through complex, intellectual hoops in order to understand or justify some of their positions, he said. "They are more comfortable seeing and stating things in black and white in ways that would make liberals squirm," Glaser said.
En die conclusies zijn imho vrij plausibel. Misschien alleen wat teveel nadruk gelegd op de negatieve dingen.
quote:Idd, ze geven een oordeel over een groep politici.
Op vrijdag 25 juli 2003 10:21 schreef Fullbrain het volgende:[..]
Da's dus een politicus die scheldt tegen de tegenpartij, mijn openingspost ging om 'objectieve' wetenschappers die een oordeel vormen over onwelgevallige politici.
En dat jij ze ziet als onwellig geeft imho aan hoe eng communistisch jij bent.
quote:Ik had het over die groep linkse wetenschappers van Berkeley, niet over mijn persoontje.
Op vrijdag 25 juli 2003 10:24 schreef Sidekick het volgende:[..]
Idd, ze geven een oordeel over een groep politici.
En dat jij ze ziet als onwellig geeft imho aan hoe eng communistisch jij bent.
quote:Waar zeggen ze dat het over onwelligvallige politici gaat? Waar concluderen ze dat conservatisme dom is? Zoals uit onderstaande quote is te lezen, is er een hele nuance hoor:
Op vrijdag 25 juli 2003 10:34 schreef Fullbrain het volgende:[..]
Ik had het over die groep linkse wetenschappers van Berkeley, niet over mijn persoontje.
quote:
Although they concluded that conservatives are less "integratively complex" than others are, Glaser said, "it doesn't mean that they're simple-minded."
Maar ik vermoed dat de VVD tegen zou stemmen
quote:De VVD als je die zou transporteren richting de VS komt dat in het democraten kamp terecht. De echte conservatieve partijen daar zijn de republikeinen met behoorlijk fundamentalistische denkbeelden. Het homo-huwelijk zie ik daar echt nog niet ingevoerd worden speciaal niet in Texas.
Op vrijdag 25 juli 2003 10:43 schreef NorthernStar het volgende:
Ze zouden eens een onderzoek moeten doen naar politieke voorkeur versus gebruik van anti-depressiva en kalmeringsmiddelen.Maar ik vermoed dat de VVD tegen zou stemmen
quote:Lees mijn openingspost
Op vrijdag 25 juli 2003 10:38 schreef Sidekick het volgende:[..]
Waar zeggen ze dat het over onwelligvallige politici gaat? Waar concluderen ze dat conservatisme dom is? Zoals uit onderstaande quote is te lezen, is er een hele nuance hoor:
[..]
quote:Je concludeerd zelf iets wat niet in het artikel staat.
Op vrijdag 25 juli 2003 11:01 schreef Fullbrain het volgende:[..]
Lees mijn openingspost
quote:Je mist een behoorlijke dosis basiskennis. Jammer. Voortaan eerst je inlezen voordat je commentaar levert
Op vrijdag 25 juli 2003 11:06 schreef Sidekick het volgende:[..]
Je concludeerd zelf iets wat niet in het artikel staat.
Er wordt niet gesteld dat conservatieven niet goed wijs zijn. Je kan hopelijk Engels lezen?
quote:Waar wordt in het artikel gesteld dat conservatieven niet goed wijs zijn?!?
Op vrijdag 25 juli 2003 11:08 schreef Fullbrain het volgende:[..]
Je mist een behoorlijke dosis basiskennis. Jammer. Voortaan eerst je inlezen voordat je commentaar levert
Als ik basiskennis mis, dan moet je dat maar even geven.
quote:Berkeley!!!!!!!!!!!
Op vrijdag 25 juli 2003 11:14 schreef Sidekick het volgende:[..]
Waar wordt in het artikel gesteld dat conservatieven niet goed wijs zijn?!?
Als ik basiskennis mis, dan moet je dat maar even geven.
quote:Ja een vrij linkse universiteit. En? Niet alle linkse mensen vinden conservatieven dom of niet goed wijs. En zoals in het ertikel is te lezen, kwalificeren ze conservatieven ook niet als dom en niet goed wijs.
Op vrijdag 25 juli 2003 11:18 schreef Fullbrain het volgende:[..]
Berkeley!!!!!!!!!!!
quote:Dat doen ze dus wel deze "wetenschappers" die worden betaald door de Amerikaanse belastingbetaler.
Op vrijdag 25 juli 2003 11:28 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ja een vrij linkse universiteit. En? Niet alle linkse mensen vinden conservatieven dom of niet goed wijs. En zoals in het ertikel is te lezen, kwalificeren ze conservatieven ook niet als dom en niet goed wijs.
quote:Geef mij dan maar een zinssnede uit het artikel.
Op vrijdag 25 juli 2003 12:08 schreef Fullbrain het volgende:[..]
Dat doen ze dus wel deze "wetenschappers" die worden betaald door de Amerikaanse belastingbetaler.
quote:Nogmaals, het gaat om Berkeley. Haal die rode waas eens weg voor je ogen .....hoe vaak moet ik dat nog tegen je zeggen?
Op vrijdag 25 juli 2003 12:11 schreef Sidekick het volgende:[..]
Geef mij dan maar een zinssnede uit het artikel.
quote:No hard feelings maar ik had 't idee dat je weer wilde zeiken
Op vrijdag 25 juli 2003 12:23 schreef Sidekick het volgende:
Dan zijn we uitgepraat.
quote:tja..
Four researchers who culled through 50 years of research literature about the psychology of conservatism report that at the core of political conservatism is the resistance to change and a tolerance for inequality, and that some of the common psychological factors linked to political conservatism include:Fear and aggression
Dogmatism and intolerance of ambiguity
Uncertainty avoidance
Need for cognitive closure
Terror management
"From our perspective, these psychological factors are capable of contributing to the adoption of conservative ideological contents, either independently or in combination," the researchers wrote in an article, "Political Conservatism as Motivated Social Cognition," recently published in the American Psychological Association's Psychological Bulletin.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |