quote:Mooi idee; een voorbeeld van nieuwe politiek. Betrekt de normale burger toch weer iets meer bij de politiek.
Woensdag 21 mei, MEPPEL - De Partij van de Arbeid presenteert binnenkort een schaduwparlement. Het parlement gaat bestaan uit 150 'gewone' burgers die moeten laten zien welke gevolgen de kabinetsplannen hebben voor de doorsnee Nederlander.
PvdA-partijleider Wouter Bos lanceerde het idee voor een schaduwparlement dinsdagavond tijdens een partijbijeenkomst in Meppel. Bos gaat zelf op zoek naar elf schaduw-Kamerleden die op zijn eigen website de kabinetsplannen van commentaar moeten gaan voorzien.
Een schaduwkabinet is trouwens niet aan de orde. Bos is bang dat dit initiatief het 'bekende regentenimago van de sociaal-democraten versterkt'. Verder deed de partijleider de afdelingsvergaderingen in de ban, althans wat betreft zijn verschijning daar. Een uitnodiging om te komen preken voor eigen parochie in een zaaltje met alleen maar leden is niet meer aan de orde, maakte hij duidelijk. De PvdA-afdeling die hem wil strikken kan volgens Bos beter de plaatselijke kroeg afhuren zodat er ook met niet-leden gedebatteerd kan worden.
(EindhovensDagblad)
Gek toch dat de enige partij die echt 'nieuwe politiek' is gaan voeren; juist de PvdA is.
Goed idee? Nee, waarom niet? Ja, waarom wel?
Als we het moeten hebben van dit soort nieuwe politiek, dan vrees ik met grote vrezen.
Laat maar zitten.
quote:Goed plan. Die stoffige peptalk praatjes zijn nutteloos.
Verder deed de partijleider de afdelingsvergaderingen in de ban, althans wat betreft zijn verschijning daar.
quote:
Op woensdag 21 mei 2003 14:44 schreef Vuur het volgende:
Ik denk dat er wel 150 PvdA-stemmers te vinden zijn ja
quote:Suggereert toch dat Bos juist geen Pvda-stemmers zoekt
Een uitnodiging om te komen preken voor eigen parochie in een zaaltje met alleen maar leden is niet meer aan de orde, maakte hij duidelijk. De PvdA-afdeling die hem wil strikken kan volgens Bos beter de plaatselijke kroeg afhuren zodat er ook met niet-leden gedebatteerd kan worden.
quote:Volgens mij gaat het om de intentie; die mis ik bij grote partijen zoals de VVD/CDA.
Op woensdag 21 mei 2003 14:45 schreef Sidekick het volgende:
Goed idee? Tsja geen idee, gaat het helpen? En denken dat het schaduwparlement een goede weerspiegeling zal zijn van de samenleving is natuurlijk wishful thinking.Als we het moeten hebben van dit soort nieuwe politiek, dan vrees ik met grote vrezen.
Laat maar zitten.
quote:
Op woensdag 21 mei 2003 14:46 schreef Nyrem het volgende:[..]
[..]Suggereert toch dat Bos juist geen Pvda-stemmers zoekt
quote:hieruit zal blijken dat een doorsnee nederlander niet te vinden is
Op woensdag 21 mei 2003 12:51 schreef Sidekick het volgende:
http://www.volkskrant.nl/economie/1053407062150.htmlof is dit een nieuw topic waard?
quote:
Op woensdag 21 mei 2003 14:48 schreef Vuur het volgende:[..]
[..]hieruit zal blijken dat een doorsnee nederlander niet te vinden is
quote:dat klopt, juist meer reden voor een schaduwparlement om de gevolgen voor Jan Modaal etc aan te tonen; door Jan Modaal juist aan het woord te laten.
Jan Modaal sterft langzaam uit.
quote:leg eens uit svp
Op woensdag 21 mei 2003 14:51 schreef Ernst het volgende:
'Gewone' burger... doorsnee Nederlander.Rrrriiigght.
.
Bovendien vind ik het weinig constructief. Laat ze wetten bedenken die beter zijn of iets dergelijks. Aan 1 "stem tegen"-partij hebben we toch wel genoeg?
quote:In welke richting moeten we dan opgaan?
Op woensdag 21 mei 2003 14:48 schreef Nyrem het volgende:[..]
Volgens mij gaat het om de intentie; die mis ik bij grote partijen zoals de VVD/CDA.
Je kunt niet in-1-keer alles omgooien; dit is toch een stap in de goede richting; helaas kan je er op dit moment geen andere initiatieven van andere partijen naast leggen.
quote:Dat gaat over iets anders.
Op woensdag 21 mei 2003 14:46 schreef Nyrem het volgende:[..]
[..]Suggereert toch dat Bos juist geen Pvda-stemmers zoekt
quote:Dit pleit juist voor een schaduwkabinet.
Op woensdag 21 mei 2003 14:48 schreef Vuur het volgende:[..]
[..]hieruit zal blijken dat een doorsnee nederlander niet te vinden is
quote:Het is niet zo erg als de luchtballonnetjes. Alleen of het prijsschieten is? Denk je dat dit gaat aanslaan dan, omdat het zo "cool" klinkt?
Op woensdag 21 mei 2003 14:51 schreef SilverMane het volgende:
Lijken wel kinderen tegenwoordig daar in Den Haag. Waar zijn de inhoudelijke argumenten? Lijkt wel of het jacht seizoen is begonnen en dat het zoveel mogelijk prijsschieten is om maar zoveel mogelijk verloren zieltjes tewinnen. De ene partij vindt de plannen van het kabinet nog stuitender en a-socialer als de ander. En zo rollen ze maar over elkaar heen. Echt treurig en beschamend.
quote:Idd, hoewel een schaduwparlement de doorsnee Nederlander moeten vertegenwoordigen, dus niet de "gewone". Wel ff beter lezen graag.
Op woensdag 21 mei 2003 14:53 schreef Kordotium het volgende:
Ik word een beetje hondsdol van al dat gezeik over "gewone" burgers.
quote:Heb je nog meer voorbeelden? Wat is er populistisch aan eigenlijk. In mijn ogen is het een voorstel zoals ieder ander. Of gaat dit stemmen opleveren?
Die Wouter Bos is een nog grotere populist dan Pim Fortuyn
quote:Uitgesproken?
en het irritante is dat hij dit nog uitgesproken doet ook.
quote:Goed plan.
Bovendien vind ik het weinig constructief. Laat ze wetten bedenken die beter zijn of iets dergelijks.
quote:Wat er zo "stem-tegen-partij"-achtig aan dit voorstel?
Aan 1 "stem tegen"-partij hebben we toch wel genoeg?
quote:Volgens mij wil je die niet zien, omdat het een idee van de PvdA is.
Op woensdag 21 mei 2003 14:51 schreef SilverMane het volgende:
Lijken wel kinderen tegenwoordig daar in Den Haag. Waar zijn de inhoudelijke argumenten?
quote:.
Lijkt wel of het jacht seizoen is begonnen en dat het zoveel mogelijk prijsschieten is om maar zoveel mogelijk verloren zieltjes tewinnen
Ja van mij mogen er best nog meer zetels bij die 42 van nu.
quote:Nee hoor, ze zijn vrij eenduidig en eensgezind. Om dit kabinet inhoudelijk als a-sociaal te zien , behoef je geen sociaal bewogen persoon voor te zijn.
De ene partij vindt de plannen van het kabinet nog stuitender en a-socialer als de ander. En zo rollen ze maar over elkaar heen. Echt treurig en beschamend.
quote:Gekneut...
Op woensdag 21 mei 2003 14:42 schreef Nyrem het volgende:
PvdA-leider Bos wil schaduwparlement
[..]Mooi idee; een voorbeeld van nieuwe politiek. Betrekt de normale burger toch weer iets meer bij de politiek.
Gek toch dat de enige partij die echt 'nieuwe politiek' is gaan voeren; juist de PvdA is.
Goed idee? Nee, waarom niet? Ja, waarom wel?
Nieuwe politiek is; niet liegen, de zaken dus niet erger danwel -rooskleuriger voorstellen, al naar gelang het je uitkomt en bovenal: minder partij, cq ideologie -gericht zijn.
Een schaduwparlement is ook meer vorm dan inhoud. Wie bepaalt wie erin komt? Kan je je ervoor aanmelden? Wordt het een soort VARA's Lagerhuis die af en toe bijeenkomt om te debateren? Of een persoonlijke denktank voor Wouter Bos? En wat is de invloed, kunnen er ook beslissingen worden genomen? Met een denktank heb ik overigens geen problemen, maar noem het dan ook denktank!
Ik vind het wel goed dat Bos die dorre partijstructuren wil doorbreken en echt de boer op wil, niet alleen dat 'preken voor eigen parochie'.
Of mogen alleen bijstandsmoedertjes erin plaatsnemen?
quote:Dit heeft ook verder niets te maken met wetgeving e.d.
Op woensdag 21 mei 2003 14:55 schreef Sidekick het volgende:[..]
In welke richting moeten we dan opgaan?
[..]Open democratie, waar de burger dichterbij de politiek staat.
voor een meer inhoudelijk verhaal
[quote]
Het is niet zo erg als de luchtballonnetjes. Alleen of het prijsschieten is? Denk je dat dit gaat aanslaan dan, omdat het zo "cool" klinkt?
[Dit bericht is gewijzigd door Nyrem op 21-05-2003 15:09]
quote:Vraag 't hem: W.Bos@tk.parlement.nl
Op woensdag 21 mei 2003 15:01 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Goed, ik wil wel mee doen als modelburger hoor.Of mogen alleen bijstandsmoedertjes erin plaatsnemen?
quote:Ik vindt het asociaal om alles maar gelijk aftebranden. Jij denkt dat de partijen geen bloed ruiken als een kabinet gewaagde onderwerpen durft aantesnijden. Jij denkt niet dat het misschien wel goed uitkomt voor partijen als de PvdA om mensen in de WAO en de WW maar zielig tenoemen. Lekker is dat..... die hebben dus de hoop voor die mensen allang opgegeven. Als ik in de WAO zat had ik helemaal niet gewild dat ze me zielig en zwak noemen. Of komt het toch allemaal erg goed uit die WAO?
Op woensdag 21 mei 2003 15:00 schreef Nyrem het volgende:
Nee hoor, ze zijn vrij eenduidig en eensgezind. Om dit kabinet inhoudelijk als a-sociaal te zien , behoef je geen sociaal bewogen persoon voor te zijn.
[Dit bericht is gewijzigd door SilverMane op 21-05-2003 15:09]
quote:Het is geen denktank: 'Het parlement gaat bestaan uit 150 'gewone' burgers die moeten laten zien welke gevolgen de kabinetsplannen hebben voor de doorsnee Nederlander'
Op woensdag 21 mei 2003 15:01 schreef Kozzmic het volgende:
Met een denktank heb ik overigens geen problemen, maar noem het dan ook denktank!
quote:Dat is ook het hele idee hierachter; maar een aantal mensen reageert er op alsof men het land gaat besturen via een schaduwparlement.
Ik vind het wel goed dat Bos die dorre partijstructuren wil doorbreken en echt de boer op wil, niet alleen dat 'preken voor eigen parochie'.
quote:Daar ben ik ook bang voor (niet voor bijstandsmoeders hoor, want die kan ik wel aan, maar de weerspiegeling zal niet realistisch zijn).
Op woensdag 21 mei 2003 15:01 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Goed, ik wil wel mee doen als modelburger hoor.Of mogen alleen bijstandsmoedertjes erin plaatsnemen?
quote:SPAM!
Op woensdag 21 mei 2003 15:06 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Vraag 't hem: W.Bos@tk.parlement.nl
quote:
Op woensdag 21 mei 2003 15:03 schreef Nyrem het volgende:[..]
Dit heeft ook verder niets te maken met wetgeving e.d.
Gewoon een initiatief van de PvdA, die past in hun nieuwe filosofie.
quote:Het moment van opstarten is op zich wel goed gekozen.
Daarnaast: een schaduwparlement richt men pas op als bekend is welke regering er komt; logisch dat hij nu met die idee komt.
* Sidekick realiseerd zich opeens dat ik een voorstel heb gedaan om een schaduwparlement hier op FOK! te beginnen. Zou Bos hebben geluisterd?
quote:Definieer de 'gemiddelde' Nederlander, of de doorsnee Nederlander. Dat lukt je al niet.
Op woensdag 21 mei 2003 14:52 schreef Nyrem het volgende:
leg eens uit svp
En wat word je daar eventueel wijzer van? Helemaal niets, want Nederland bestaat niet uit mensen uit één groep. Of mogen bankdirecteuren en bijstandsmoeders niet gehoord worden als het gaat om het effect van de plannen op hun situatie?
Leuke woorden, maar weer zo enorm inhoudsloos. Wat denkt men hiermee te bereiken?
quote:Jij hebt liever dat je voor profiteur en oplichter wordt uitgemaakt?
Op woensdag 21 mei 2003 15:08 schreef SilverMane het volgende:[..]
Ik vindt het asociaal om alles maar gelijk aftebranden. Jij denkt dat de partijen geen bloed ruiken als een kabinet gewaagde onderwerpen durft aantesnijden. Jij denkt niet dat het misschien wel goed uitkomt voor partijen als de PvdA om mensen in de WAO en de WW maar zielig tenoemen. Lekker is dat..... die hebben dus de hoop voor die mensen allang opgegeven. Als ik in de WAO zat had ik helemaal niet gewild dat ze me zielig en zwak noemen. Of komt het toch allemaal erg goed uit die WAO?
Bos komt bij mij eigenlijk alleen maar over als een slechte verliezer
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |