Wat is trouwens 'wicca'?
quote:Nog maar een keer deze link. Daar kun je meer lezen over wicca...
Op 25 januari 2001 12:17 schreef mike_another het volgende:Wat is trouwens 'wicca'?
quote:Lees de link in mijn vorige post. Dan zul je zien dan de echte heksen geen dingen doen die nadelig zijn voor anderen.
Op 25 januari 2001 16:46 schreef Kane het volgende:
Er is niet zoiets als zwarte en witte magie. Het is grijs. Er bestaat wel zoiets als wicca's, maar dat zijn heksen die zich met goede dingen bézighouden. En niet dat ze goed zijn ofzo. Als je een zogenaamde 'heks' neemt als voorbeeld, ze kan goede dingen verrichten, die voor anderen nadelig zijn... Dus niemand is 100% goed en al helemaal niet 100% slecht. Het is eigenlijk heel vaag, want een wicca zou zich met natuurlijke geneeswijzen en ongevaarlijke spreuken bezighouden,terwijl een heks de duivel zou dienen en met bovennatuurlijke dingen bezig zou zijn. Een spreuk is een spreuk, er zijn geen goede of slechte spreuken. Dus eigenlijk zijn er helemaal geen heksen... Het is moeilkijk om te typen wat ik bedoel, maar ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is...
***Lang verhaal alarm!***
Wicca is in de jaren vijftig door Gerald Gardner gestart. De basis van wicca ligt in het pre-Christelijke heidendom. De rituelen zijn voor het grootste deel afgekeken van de leer van Aleister Crowley. Wicca is echter meer toegespitst op het goede. In deze natuur religie, die sterke gelijkenis heeft met shamanisme, is iedereen vrij om zijn eigen manier van geloven te belijden. Er zijn in feite twee basisregels:
'Zolang het niemand schaadt, doe wat je wil'
&
'De wet van drie'
De eerste regel houdt in dat je alles mag doen wat je wil, klinkt goed he? Maar (je wist dat ie eraan zat te komen, he?), je mag het alleen doen zolang niemerd er hinder van heeft. Niemand is een vrij groot woord, het houd in dat je jezelf ook niet mag schaden.
De tweede regel houdt in dat alles wat je uitzend in drievoud naar je terugkeert. Goede dingen, maar ook kwade dingen. Een vorm van goed doet, goed ontmoet dus.
Ondertussen is Wicca een van de snelst groeiende religies ter wereld. Het is geen sekte, er zijn geen 'leiders' of goeroes.
Er bestaan wel covens, dit zijn groepen van maximaal 13 Wicca's die samen werken.
Correct me if I'm wrong, please...
Ik ben zelf geen wicca, maar een keltisch georienteerd heiden. Ik heb me wel enigszins in wicca verdiept.
Edit:
Oh, en tot slot nog even een link: http://www.witchvox.com
[Dit bericht is gewijzigd door Herne_the_Hunter op 25-01-2001 19:11]
quote:Jaja... dat zeggen ze allemaal. Aan zulke uitspraken kun je echt merken dat jij nog knaap bent.
Op 25 januari 2001 13:23 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Wicca zijn de witte/goede heksen
Zij houden zich voornamelijk bezig met de natuur
[Dit bericht is gewijzigd door BooBooSan op 25-01-2001 19:12]
quote:ik zie het verband niet echt hoor
Op 25 januari 2001 19:10 schreef BooBooSan het volgende:
Jaja... dat zeggen ze allemaal. Aan zulke uitspraken kun je echt merken dat jij nog knaap bent.
quote:Hmmmm? Ik zeg maar zo: ik zeg maar niks.
Op 25 januari 2001 17:39 schreef Zanderrr het volgende:
Paranoïde Amerikanen...
quote:Prachtig - hoe jij zowat elke topic weer weet te vervormen naar jouw eeuwige hobby van 'geloven en niet-geloven', Mike_another....
Op 25 januari 2001 12:17 schreef mike_another het volgende:
Groot gelijk hebben ze in Amerika, ik verdenk er ook een heleboel vrouwen van dat ze heks zijn! Je zult me wel niet serieus nemen, maar ga zelf maar eens na hoeveel vrouwen thuis een bezem hebben! Aha, daar schrik je even van he?Wat is trouwens 'wicca'?
En om dan nog te eindigen met: wat is 'wicca'....
Bravo hoor - je hebt je stempel weer eens gedrukt op andermans tekst zonder zelfs maar een flauw benul te hebben van waarover je spreekt of je in mengt.
And if you think you're funny , then see if I'm laughing....
PS: ga je uitleven in het Onzin Forum en laat de mensen hier hun dingen gewoon zeggen... Het lijkt langzaamaan erg dwangmatig te worden....
[Dit bericht is gewijzigd door Moor op 26-01-2001 05:44]
Ik steek toch wel wat op van Fok! eigenlijk... in het Filosofieforum moest ik m`n mening over Satanisme al bijstellen en ik geloof dat ik dat Heksen- en Wiccagedoe ook wel interessant vind (niet om er lid van te worden of zo).
Mmmh... maar dat pre-christelijke heidendom... bedoel je daarmee wat Margareth Murray ermee bedoelt? Tenminste, met geschiedenis hebben we het daarover gehad, maar ons werd vertelt dat dat mens absoluut ongeloofwaardig was, en dat er no such thing als een pre-christelijke vruchtbaarheidsgodsdienst geweest is. Daar is de Wicca en alles toch op gebaseerd? Of niet?
quote:
Op 26 januari 2001 15:19 schreef Meneer_Aart het volgende:
Mmmh... maar dat pre-christelijke heidendom... bedoel je daarmee wat Margareth Murray ermee bedoelt? Tenminste, met geschiedenis hebben we het daarover gehad, maar ons werd vertelt dat dat mens absoluut ongeloofwaardig was, en dat er no such thing als een pre-christelijke vruchtbaarheidsgodsdienst geweest is. Daar is de Wicca en alles toch op gebaseerd? Of niet?
quote:Bovenstaand stukje komt uit een anti-wicca artikel en is volkomen juist...
Gardner seems to have drawn on the work of two people: Charles Godfrey Leland, a nineteenth-century amateur American folklorist who professed to have found a surviving cult of the goddess Diana in Tuscany, and Margaret Alice Murray, a British Egyptologist who herself drew on Leland's ideas and, beginning in the 1920s, created a detailed framework of ritual and belief. From his own experience Gardner included such Masonic staples as blindfolding, initiation, secrecy, and "degrees" of priesthood. He incorporated various Tarot-like paraphernalia, including wands, chalices, and the five-pointed star, which, enclosed in a circle, is the Wiccan equivalent of the cross.
Ik wil alleen dit nog even toelichten:
quote:Idd, maar ik wil het wel graag even toelichten: in de keltische cultuur (waar nog een hoop van overgebleven is) werd er wel degelijk een vrouwelijk figuur aanbeden. Zij was bekend in drie verschijnings vormen:
[knip] dat er no such thing als een pre-christelijke vruchtbaarheidsgodsdienst geweest is.
Het was echter geen vruchtbaarheids cultus, maagd, moeder en oude vrouw werden alledrie evenveel gewaardeerd. Er waren wel vruchtbaarheids feesten. Dit waren dus gewoon lente feesten en dan werd er wel aardig wat afgen**kt, maar dat was nou eenmaal de cultuur.
Anyways, deze feesten drukten wel een stempel op het geloof.
Als er dan ook nog pseudo onderzoekers komen die zoeken naar antwoorden en het eea aanpassen aan hun mening krijg je een dergelijk beeld.
Ook in het noorden is veel heidense kennis overgebleven. Daar is nog een groot deel van de bevolking Asatru. Dit houdt in dat ze de Asen, de 'goede' goden zoals Thor, Odin, Freya ed. aanbidden. Maar dit was ook geen standaard vruchtbaarheids geloof.
Maar om op het onderwerp terug te komen:
Wicca is bijeengeraapt, maar dat maakt de boodschap die ze 'uitdragen' nog niet minder valide. Ze hebben respect voor Danu, moeder aarde. Ze vallen niemand lastig met hun geloof, hoewel er altijd nog kids zijn die het stoer of provocerend vinden om als Heks door het leven te gaan.
Als Wicca's zo leven heb ik er geen problemen mee, het is ook geen sekte, iedereen is vrij in haar/zijn geloof en er zijn dus ook geen goeroes of leiders...
Het sluit alleen niet helemaal aan op mijn wereldbeeld, dus ben ik geen Wicca. Ik heb wel een hoop Wicca waarden, maar die zijn vrij algemeen, je vindt ze ook terug in de Bijbel en de Koran ed.
Ik geloof wel in magie, maar dat is net wat je onder magie verstaat...de rituelen erom heen maken het vaak wel een stuk krachtiger, maar dat komt door geloof. Maar dat was het onderwerp niet.
--------
Disclaimer: Dit was dus geen aanval op welk geloof dan ook.
[Dit bericht is gewijzigd door Herne_the_Hunter op 26-01-2001 16:46]
quote:Sjongejongejonge, sorry hoor, ik mag toch wel een grapje maken?
Op 26 januari 2001 03:42 schreef Moor het volgende:
Prachtig - hoe jij zowat elke topic weer weet te vervormen naar jouw eeuwige hobby van 'geloven en niet-geloven', Mike_another....
Buiten dat ik het behoorlijk onbeleefd vind naar de poster toe - die nl. een heel ander aspect aan de orde stelt...En om dan nog te eindigen met: wat is 'wicca'....
Bravo hoor - je hebt je stempel weer eens gedrukt op andermans tekstzonder zelfs maar een flauw benul te hebben van waarover je spreekt of je in mengt.
Het is mij inmiddels wel duidelijk dat jij iedereen die iets post dat niet exact in jouw straatje ligt, of het nou iets 'grappigs' is of iets wat jouw overtuiging tegenspreekt, het liefst meteen naar het 'onzin' forum wilt verbannen...
Verder vind ik niet dat je iedereen steeds moet lastigvallen met onze persoonlijke vete die jij steeds meent te moeten starten, ik zou zeggen open er een topic over daar zal ik je graag te woord staan. Concentreer je op de topics zelf, dat doen de anderen ook, je moet niet steeds mensen persoonlijk aanvallen op wat ze in andere topics gezegd hebben...deal?
[Dit bericht is gewijzigd door mike_another op 26-01-2001 19:30]
quote:jaja , waarom zijn de zwarte heksen geen echte heksen volgens jou ? En als je een beetje met kruiden rommelen en loze spreuken mompelen in het bos al een heks bent ...
Op 25 januari 2001 17:47 schreef Wilgje het volgende:de echte heksen geen dingen doen die nadelig zijn voor anderen.
quote:Ja. Vervelend he dat sommige van ons niet alles meteen geloven
Op 26 januari 2001 03:42 schreef Moor het volgende:laat de mensen hier hun dingen gewoon zeggen... Het lijkt langzaamaan erg dwangmatig te worden....
Of wacht ! Ik denk dat je bedoelt dat we gewoon moeten meelullen met degene Nou , dat zullen gave discussies worden.
Elke keer dat ik zeg dat ik er niet in geloof moet IK maar met bewijzen komen dat het niet zo is. Ik moet zeggen dat ik het wel interresant vind trouwens. Alleen te veel gekwek hier over "ik heb dit" en "ik kan dat" en "ik praat met bomen".
Er gebeurd weer eens 1 ding op een vreemd sekte-schooltje in Amerika en gelijk verklaren we Amerika tot een debielen-land.
Maar als volgens jullie heksen aka Wicca bestaan was de inquisitie dus niet zo stom
quote:Waarom zwarte heksen geen "echte" heksen zijn...
Op 26 januari 2001 19:33 schreef Guus Muisarm het volgende:
jaja , waarom zijn de zwarte heksen geen echte heksen volgens jou ? En als je een beetje met kruiden rommelen en loze spreuken mompelen in het bos al een heks bent ...
Ik heb niet zo heel veel kennis over de satanen, maar ik denk dat we de zwarte heksen dan maar onder satanen moeten plaatsen.
Nee, niet satanisten, dat zijn hele andere mensen!
----
Ga mij hier niet van verkeerde opvattingen beschuldigen dit is wat ik er van denk!
----
Voor meer info, ga maar eens naar mijn zite:
www.faithy.cjb.net
[Dit bericht is gewijzigd door Faithy op 26-01-2001 21:24]
quote:Klopt. Dat moet Guus wel steeds ja, dat valt mij ook op. Het is jammer dat het hier nooit echt tot goeie discussies komt... eigenlijk zijn er alleen maar discussies over de discussies!
Op 26 januari 2001 19:42 schreef Guus Muisarm het volgende:
Elke keer dat ik zeg dat ik er niet in geloof moet IK maar met bewijzen komen dat het niet zo is. Ik moet zeggen dat ik het wel interresant vind trouwens. Alleen te veel gekwek hier over "ik heb dit" en "ik kan dat" en "ik praat met bomen".
quote:Dat er in Amerika soms een beetje buitensporige dingen gebeuren lijkt me wel een feit... zou er in West-Europa een meisje van school gestuurd worden beschuldigd van hekserij?
Er gebeurd weer eens 1 ding op een vreemd sekte-schooltje in Amerika en gelijk verklaren we Amerika tot een debielen-land.
quote:Dat heksen en Wicca bestaan is gewoon een feit. Het zijn stromingen. Ze noemen zichzelf alleen zo, het zijn geen heksen in de zin van bejaarden op bezemstelen of zo.
Maar als volgens jullie heksen aka Wicca bestaan was de inquisitie dus niet zo stom
Dat ze toveren is natuurlijk je reinste bullshit. En dat magie bestaat ook. Tot nu heeft alleen Kane trouwens beweerd dat er zoiets als magie bestaat. 'Jullie' gaat dus niet op.
[Dit bericht is gewijzigd door Meneer_Aart op 26-01-2001 21:50]
quote:Dank je voor deze bijzonder zinvolle bijdrage
Op 27 januari 2001 16:49 schreef eulb het volgende:
belachelijk je mag toch niet zomaar iemand van school sturen?
quote:Aart: Dank je voor deze bijzonder zinvolle bijdrage
Op 27 januari 2001 16:49 schreef meneer Aart het volgende:
Dank je voor deze bijzonder zinvolle bijdrage
De pot verwijt de ketel... (en ja, ik doe het nu ook )
quote:Herne: nou ja, laat maar...
Op 28 januari 2001 20:36 schreef Herne_the_Hunter het volgende:
Aart: Dank je voor deze bijzonder zinvolle bijdrage![]()
De pot verwijt de ketel... (en ja, ik doe het nu ook
)
quote:beetje als in Staphorst, Ermelo, Volendam enzovoorts hier
Op 02 februari 2001 11:23 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:
Ik zal het effe verduidelijken , zij was geen wicca , maar onderzocht het . Het was in een zwaar christelijk plaatsje , dus het was eigenlijk niet "done" daarzo.
Die leraar is niet daardoor ziek geworden , en heeft ook geen commentaar geleverd omdat ze goed met elkaar gingen .
En iemand die totaal geen verstand ervan heeft verward het pentagram al gauw met het satansteken wat net omgekeerd is .
De rest van de school is gewoon paranoia geworden door iets wat ze niet kenden .
In Amerika en Engeland zijn dit nog dingen die dagelijks leven , de afkeer tegen Wicca en tovenarij . Zo als Harry Potter staat op veel boeken op de ban lijst omdat het kinderen daar tot tovenarij staat .
Wij zijn in dit land wat nuchterder maar daar als er in die kleine plaatjes ook maar iets gebeurd met wicca of iets anders slaan ze daar op tilt .
Eigenlijk is het gewoon angst voor het onbekende daar .
Waar een meisje al wordt nagekeken omdat helemaal in het zwart gekleed is
Zo vreemd is dit in Nederland dus ook niet
Maar ik hoop wel dat het meisje terug kan keren naar school zonder probs en evt nog iets van schadevergoeding krijgt. Ik mag aannemen dat een schoolleiding eerst kijkt wat zoiets precies inhoud voordat ze de stap zetten iemand van school te trappen, nalatigheid van hun kant dus
quote:heb jij er wel zo veel verstand van dan? je vergeet namelijk dat er enorm veel betekenissen aan het pentagram zitten.
Op 02 februari 2001 11:23 schreef addicted_to_jellybeans het volgende:En iemand die totaal geen verstand ervan heeft verward het pentagram al gauw met het satansteken wat net omgekeerd is .
Een omgekeerd pentagram kan nog een heleboel andere dingen betekenen. Het staat voor het idee dat de geest ondergeschikt is aan de materie, maar het is ook het symbool voor de tweedegraads inwijding in de wicca. In de late middeleeuwen stond een pentagram met 2 punten naar boven voor de winter.
Bovendien heeft het pentagram met de punt naar boven ook een negatieve betekenis, in de tijd van de heksenvervolging (toen stond hekserij voor de christenen gelijk aan het vereeren van de duivel) werd het pentagram met de punt naar boven ook wel "de heksenvoet" genoemd. Dat was de eerste keer dat het pentagram een negatieve betekenis kreeg..
Pardon ik vertelde alleen maar dat de pentagram ook weleens verward met het omgekeerde pentagramteken . Ik zei niet dat ik alles over pentagram weet , maar ik weet gewoon hoe sommige op het pentagram reageren . Je hoeft me niet meteen aan te vallen hoor . Dit slaat gewoon nergens op ok , ik vind het wel interessant wat allemaal verteld maar het had ook op een andere manier gekund . Ik bedoel je hoeft me niet meteen erop aan te vallen .
quote:Man, in Staphort, Ermelo, Volendam, Urk, Kampen, Genemuiden en 't Harde gaan meisjes juist in het zwart gekleed. Zwarte rokken, zwarte sokken, zwarte haarband... en vooral op zondag.
Op 02 februari 2001 11:31 schreef TARAraboemdijee het volgende:
beetje als in Staphorst, Ermelo, Volendam enzovoorts hier
van die streng christelijke dorpjes, waar de jeugd echt niet mee uit de voeten kanWaar een meisje al wordt nagekeken omdat helemaal in het zwart gekleed is
quote:ik doelde meer op zwarte, gothic-achtige jurken enzo, of helemaal zwart
Op 02 februari 2001 20:13 schreef Meneer_Aart het volgende:
Man, in Staphort, Ermelo, Volendam, Urk, Kampen, Genemuiden en 't Harde gaan meisjes juist in het zwart gekleed. Zwarte rokken, zwarte sokken, zwarte haarband... en vooral op zondag.
[Dit bericht is gewijzigd door TARAraboemdijee op 02-02-2001 21:54]
quote:ja maar zo komen juist misverstanden in de wereld over dat soort tekens, omdat mensen niet goed weten waar ze voor staan en er dan toch over "oordelen". Beiden pentagrammen (met punt naar boven en met 2 punten naar boven) hebben op een gegeven moment wel een slechte betekenis gekregen. De leraar hoeft het dus helemaal niet verward te hebben met een omgekeerd pentagram
[b]Op 02 februari 2001 18:08 schreef addicted_to_jellybeans het volgendePardon ik vertelde alleen maar dat de pentagram ook weleens verward met het omgekeerde pentagramteken . Ik zei niet dat ik alles over pentagram weet , maar ik weet gewoon hoe sommige op het pentagram reageren . Je hoeft me niet meteen aan te vallen hoor . Dit slaat gewoon nergens op ok , ik vind het wel interessant wat allemaal verteld maar het had ook op een andere manier gekund . Ik bedoel je hoeft me niet meteen erop aan te vallen .
Wat zo krom is, is dat het juist de christenen zijn die lang geleden het pentagram teken juist gebruiken als bescherming tegen het kwade. Nu hebben ze het omgekeerd en is het voor hem het kwaad...
Zoals Marilyn Manson al schreef...
Burn the Witches
quote:nope..Wiccans mogen doen wat ze willen zolang het niemand schaadt, dus dat soort dingen kan en mag je niet eens..
Op 03 februari 2001 14:29 schreef Aneurism het volgende:
Ha, als het een beginnende wicca was dan had ze het vast en zeker verneukt waardoor die vent dood was gegaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |