Zoals jullie ws wel weten, ben ik net geslaagd voor mijn rijbewijs. Eindelijk, kon ik mooi autorijden. Een heel geregel, maar gelukkig doet mijn vader dat voor mij, die vindt dat prachtig. Hij belde met de Postban ( mijn bank dus ) en gaf mijn huur en salaris enzo door. Het bleek dat ik 7500 kon lenen, dus voor dat bedrag zou ik een auto moeten kopen. Natuurlijk zou mijn pa ook een gedeelte erbij leggen.
Nou goed, we gingen vandaag op stap. Eerst in Hoogeveen, maar daar was weinig leuks te vinden voor dat geld. Toen door naar Assen, en daar zagen we hem staan. Een mooie donkerrood metallic Ford Fiėsta, bouwjaar 1994. Hij zag er zeer goed uit, zelfs geen steenslag! Alleen een heel klein deukje aan de zijkant, en wat roest rond de benzinedop. Hij was van ouwe mensjes geweest, en dat verhaal geloofden wij. Het is een zeer betrouwbaar adres, die een naam heeft hoog te houden. Dus die zouden me niet verneuken. Nieuwe bandjes zaten er ook onder, en hij had maar 78500 km op de teller, en das echt niet veel hoor!En dat voor maar 6975 piek, echt een koopje!
Nouja, ik ging dus ff proefrijden met mijn pa. Mijn pa reed eerst, en vond het een mooi autootje. Toen ging ik achter het stuur, en vond het ook een prettig autootje. Het schakelen ging wat zwaar, maar das een bekende klacht bij een Ford. De linkerspiegel kon je niet verstellen, die was lam. Maar verder, een heel prettig autootje. Een 1100 CC motor, dus zeer zuinig.
Ik testte de auto nog even, waarop mijn pa zich bijna doodschrok! Op het laatste moment remde ik voor een aanstormende auto op de rotonde, keurig voor de haaietanden. De remmen bleken het ook goed te doen.
Nou goed, ik reed dus weer terug naar de zaak. Ik overlegde nog even met mij pa, maar mijn besluit stond al vast: Dit wordt MIJN auto! We gingen weer naar binnen, en dronken een bakje koffie. Mijn pa ging onderhandelen over de prijd, die kan dat veel beter dan ik. Hij hield zin poot stijf. Zo kon ik voor 7000 piek de auto meenemen, inclusief radio met CD-speler, volledige grote beurt met APK-keuring en nieuwe spiegel. Ik was heel blij, en sloot de deal. Vrijdag zou ik hem kunnen ophalen.
Omdat ikzelf dat bedrag niet zou kunnen betalen, ook niet met wat mijn pa mij wil geven eraf, moest ik dus wel een lening aanvragen. Ik belde vanmiddag gelijk de Postbank op, om een lening af te sluiten. Na heel lang bellen en onzinnge vragen zoals waar ik dat geld voor nodig had, gingen ze in beraad, mij aan de mobiele telefoon latend, hetzij in de wacht. En wat blijkt ? Nu kan ik met mijn loon en huur geen cent lenen! Godverdomme, stelletje eikels! Jarenlang was ik er vaste klant, heb nooit een andere bank gehad, en nu flikken ze me dit ?!
Ik baal er goed van, dat mooie droomautootje gaat nu mooi aan mijn neus voorbij! Ik zal wel eeuwig blijven brommeren, of hebben de andere Fokkers nog tips ? Ik kan best wel een lening hebben hoor, gewoon wat minder zuipen Ik kan zo'n 200 piek aflossen in de maand, zodner problemen. Maarja, daar had de Postbank geen begrip voor! De Postbank, ik kom er nooit weer terug!
Wat ik je kan aanraden is een intentieverklaring voor een vast contract van je baas te vragen gezien je nog een jaarcontract hebt. Dit wil weleens helpen. Verder kan je vader misschien wel borg staan. Wil ook vaak helpen.
Anders moet je het eens proberen bij de Finatabank. Hier hebben ook veel mensen profijt. Probleem is hier wel dat ze meer rente vragen. MAAR... als je straks een wat hoger salaris hebt en meer zekerheid, dan kan je de lening misschien wel laten oversluizen naar een andere bank (zit wel het een en ander aan vast, maar dat is van latere zorg, eerst een lening krijgen).
Wat ik heb gedaan is dat mijn Pa de lening heeft afgesloten. De maandbedragen gaan van mijn rekening af. Over twee jaar gaan we met de bank kijken. Als het dan altijd netjes op tijd is betaald, dan mag ik een lening afsluiten. Dan sluit ik een lening af voor het resterende bedrag. Met het geld wat dan vrijkomt kan ik de lening van mijn pa in 1 keer afbetalen.
Wat hierbij wel belangrijk is, dat is een levensverzekering op jouw naam voor het geleende bedrag. Als jij namelijk komt te overlijden dan zal je vader alles moeten aflossen. Als je vader komt te overlijden, dan hoef jij niets meer af te lossen. Maar goed, dat is ook niet te hopen!
Sterkte en heeeeel veel succes!
quote:Een rijke vriendin zoeken?
Op 18 november 2000 19:14 schreef Djeez het volgende:
Ik baal er goed van, dat mooie droomautootje gaat nu mooi aan mijn neus voorbij! Ik zal wel eeuwig blijven brommeren, of hebben de andere Fokkers nog tips ?
Maar goed, afgezien van hoe verstandig het is om geld te lenen (koop nooit iets wat je niet kan betalen) zou je eens kunnen proberen wat andere banken of kredietverlenende instanties te bellen. Denk aan F/Vola (ben niet zeker van de spelling) of Frisa, of hoe heten die krengen die je altijd in de radiogids aantreft. Let wel: Hoe kleiner het bedrag, hoe hoger de rente vaak is (Geen idee waarom).
quote:
En dat voor maar 6975 piek, echt een koopje!
quote:Ik zou voortaan toch maar zelf gaan onderhandelen. Een auto van 6975,= meenemen voor 7000,= ????? Goeie deal man!
Mijn pa ging onderhandelen over de prijd, die kan dat veel beter dan ik. Hij hield zin poot stijf. Zo kon ik voor 7000 piek de auto meenemen
Wat ik gedaan had was eerst een doorlopend krediet afsluiten en dan pas op zoek naar een auto. Zo hoef je niet meteen te lenen, maar wordt over het bedrag dat nog niet wordt gebruikt geen rente berekend.
Maar ja, je kan vragen of jouw pa de lening afsluit en jij dan maandelijks de aflossing via hem betaald...
quote:Voortaan beter lezen, want voor dat geld hadden we er wel mooi een CD-speler en een grote jaarlijkse beurt en APK erbij versierd!
Op 19 november 2000 00:35 schreef LHR het volgende:
Ik zou voortaan toch maar zelf gaan onderhandelen. Een auto van 6975,= meenemen voor 7000,= ????? Goeie deal man!
Ik ben zo blij, vrijdag kan ik rijden in mijn eigen autootje, joepie! Drente wordt onveilig!
Je rijdt hem binnen 2 maanden total loss en je betaald hem nog 5 jaar af. Gewoon een ouwe bak van hoogstens 2000 gulden was genoeg.
De PB is idd een KutBank. Ik was mijn pasje kwijt, kan gebeuren. Maar een nieuwe krijgen duurt een week. Ik met legitimatie (dubbel zelfs, pp en rb) naar de bank om geld op te nemen kan dat niet. Het enige dat ik kon doen was een girocheck overschrijven naar een andere rekening voor 15 gulden. Dat staat er dan 3 uur later op. Maar 15 gulden!!!!????
quote:tja ze plukken je kaal waar je bij staat
Op 21 november 2000 10:23 schreef SunChaser het volgende:
En ontopic:De PB is idd een KutBank. Ik was mijn pasje kwijt, kan gebeuren. Maar een nieuwe krijgen duurt een week. Ik met legitimatie (dubbel zelfs, pp en rb) naar de bank om geld op te nemen kan dat niet. Het enige dat ik kon doen was een girocheck overschrijven naar een andere rekening voor 15 gulden. Dat staat er dan 3 uur later op. Maar 15 gulden!!!!????
quote:Wat je zegt slaat eigenlijk nergens op.
Op 20 november 2000 20:39 schreef Guus Muisarm het volgende:
Toch geen slimme zet.Je rijdt hem binnen 2 maanden total loss en je betaald hem nog 5 jaar af. Gewoon een ouwe bak van hoogstens 2000 gulden was genoeg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |