AMSTERDAM - De Verenigde Naties hebben donoren om 611 miljoen dollar gevraagd om hongersnood in Zuidelijk Afrika te kunnen voorkomen. Bijna de helft van het geld is nodig voor Zimbabwe, ooit de graanschuur van de regio.
Voor ongeveer dertien miljoen mensen in zeven landen dreigt een tekort aan voedsel door droogtes, overstromingen en politiek wanbeheer.
,,Het is nog mogelijk om hongersnood te vermijden en levens te redden, maar het raam gaat snel dicht'', stelde VN-secretaris-generaal Kofi Annan in een verklaring waarin hij de internationale gemeenschap opriep ,,een menselijke tragedie op het Afrikaanse continent'' te voorkomen.
Behalve Zimbabwe hebben Malawi, Lesotho, Mozambique, Swaziland en Zambia voedselhulp nodig. Het zijn de ernstigste voedseltekorten sinds 1992, toen er grote droogte heerste. Ook nu speelt het klimaat een rol, maar de crisis wordt verergerd door ,,twijfelachtig regeringsbeleid en economische teruggang. De beperkte toegang tot basale sociale voorzieningen en een grote verspreiding van hiv maken de bevolking gevoeliger voor honger'', aldus een rapport van het VN-kantoor voor Humanitaire Aangelegenheden.
Chef van dit kantoor Kenzo Oshima zei dat het beleid van de Zimbabwaanse regering een bron van zorg is voor de donorgemeenschap en dat dit de Zimbabwaanse minister van sociale zaken July Moyo donderdag op een bijeenkomst van donoren duidelijk is gemaakt. De VN noemen het landverdelingsprogramma van de regering de hoofdoorzaak van de economische teruggang. Hierdoor dreigt nu voor de helft van de bevolking de hongerdood. ,,We kunnen niet wachten tot we de afschuwelijke beelden zien die maar al te bekend zijn van eerdere hongersnoden'', zei Oshima. ,,We hebben nog maar enkele maanden de tijd om de nodige middelen te mobiliseren.''
VN-baas Annan noemde niet Angola, waar ook drie miljoen mensen voedselhulp nodig hebben. Na een 27 jaar durende burgeroorlog bestaat daar eindelijk vrede, dankzij de dood van Unitaleider Savimbi eerder dit jaar. Jarenlang is de bevolking heen en weer geschoven tussen regeringsleger en rebellen, zodat planten en oogsten onmogelijk werd.
De honderdduizenden die de laatste maanden uit de bush tevoorschijn komen zijn dan ook chronisch ondervoed. Daarnaast zijn er miljoenen ontheemden die al jarenlang van hulp afhankelijk zijn.
Hulpverleningsorganisatie Oxfam stelde gisteren dat hulp in de vorm van voedsel, zaden en gereedschappen in Angola snel op gang moet komen. Mensen kunnen dan voor het komende regenseizoen nog planten. Ook moet de ontmijning snel worden opgevoerd omdat boerengezinnen al naar het platteland beginnen terug te keren.
-----------------------
En weer wordt er een lapmiddeltje ingezet, een doekje voor het bloeden die de gevolgen op de korte termijn oplost maar het probleem alleen maar groter maakt. Want al dat voedsel stilt de honger van de mensen daar wel tijdelijk, maar zorgt er tevens voor dat de boeren daar hun spullen aan de straatstenen niet meer kwijt raken, en dat de prijzen van bijv graan en rijst de diepte in kelderen.
Eens in de zoveel tijd komt de propagandamachine weer op gang, er moet geld ingezameld worden. Veel mensen denken dat ze hun plicht hebben gedaan, ze hebben hun schuld afgelost en hun geweten geschoond, omdat ze wat grijpstuivertjes op een girorekening gestort, geld dat voor een groot deel aan de strijkstokken blijft hangen, of in handen komt van corrupte regeringen, en de rest wordt over de balk geflikkerd in de vorm van zinloze symptoombestrijding, waardoor op de lange termijn het probleem alleen maar groter wordt en de arme gebieden van Afrika steeds meer in een afhankelijkheidsrelatie worden gedwongen: WIJ helpen jullie altijd, dus moeten WIJ ook enige zeggenschap hebben over jullie land, daar komt het vaak wel op neer. Onder het mom van liefdadigheid wordt het te grote ego van het westen gecultiveerd en het superioriteitsgevoel nog eens extra aangedikt. Dankzij de media denkt 90% van de westerlingen dat Afrika alleen bestaat uit uitgestrekte droge woestijn met allemaal huilende kindertjes met opgezwollen buikjes met zwermen vliegen rond de mond, een beeld dat absoluut niet overeenkomt met de werkelijkheid. Het is echter in het belang van de hulporganisaties dat dit beeld in stand gehouden blijft, want het staat garant voor vrijgevigheid.
Het westen is er echter stiekem bij gebaat dat Afrika arm en afhankelijk blijft. Hoe armer ze zijn, hoe lager de arbeidskosten, dus dan kunnen we lekker daar onze sportschoentjes in elkaar laten zetten, onze merkkleertjes laten naaien. Zolang je ze dom houdt, weten ze ook niets over arbeidsvoorwaarden of minimum leeftijd of loon.
Een grote hypocriete, misdadige mafiazooi is het. Ik pleit ervoor om alle financiele en voedselhulp te stoppen. Er moet alleen nog hulp gegeven worden in de vorm van educatie en onderwijs. Stuur er maar mensen heen, mensen die de handen uit de mouwen willen steken. Geen geld meer, want die verdwijnt in de bodemloze put. Tevens moet het kromme beeld van Afrika onmiddelijk rechtgezet worden, want het beeld dat je via de media voorgeschoteld krijgt, is pure propaganda, bedoeld om het geld te laten stromen, geld dat op de lange termijn meer kwaad doet dan goed.
We moeten ons imo niet meer bemoeien met de honger in verweglandjes. Dan is het heel even heel erg verschrikkelijk afzien daar, gaan er een heleboel mensen dood, en is uiteindelijk het evenwicht weer hersteld. Degenen die na verloop van tijd nog leven kunnen voor hun eiegn kostje zorgen, zullen zelfs genoeg te eten hebben en goed kunnen overleven
Het is tijd om de natuur haar werk te laten doen en het evenwicht zich vanzelf weer te laten herstellen.
quote:Wou jij beweren dat het beeld dat je van Afrika krijgt klopt? Men is helemaal gehersenspoeld door deze beelden. Ik ga binnenkort op vakantie naar Ethiopie, in werkelijkheid een heel mooi land met heel veel mooie natuur en nog mooiere cultuur, voor een groot deel erg vruchtbaar, maar als ik dat tegen mensen zeg, krijg ik meewarige en onbegrijpende blikken, "wat heb je daar te zoeken? Daar is toch alleen honger en ellende en uitgemergelde half dode negertjes in de woestijn??"
Op zaterdag 20 juli 2002 21:33 schreef Toffe_Ellende het volgende:
ach ja... de media zullen het een keer niet gedaan hebben...
Ik moet zeggen dat ik daar tot voor kort ook een beetje zo over dacht, tot ik me er eens echt in ging verdiepen. Het grootste gedeelte is daar echter te lui voor en slikt blindelings wat ze op het 8 uur journaal voorgeschoteld krijgen zonder zelf na te denken. De media is de schuld van het slechte beeld van Afrika, en indirect mede schuld aan de armoede en afhankelijkheid van dit continent.
quote:En wat als bijvoorbeeld hier een ernstig virus uitbreekt. Moeten we dan ook alle mensen die ziek zijn laten stikken?
Op zaterdag 20 juli 2002 21:38 schreef speedcore het volgende:
aan de ene kant loopt iedereen te panieken dat we overbevolkt raken op de aarde, aan de ander kant proberen we zoveel mogelijk mensen in leven te houden, bij voorkeur op plaatsen waar zeker te weten maar net genoeg is aan natuurlijke voorraad voor een fractie ervan.We moeten ons imo niet meer bemoeien met de honger in verweglandjes. Dan is het heel even heel erg verschrikkelijk afzien daar, gaan er een heleboel mensen dood, en is uiteindelijk het evenwicht weer hersteld. Degenen die na verloop van tijd nog leven kunnen voor hun eiegn kostje zorgen, zullen zelfs genoeg te eten hebben en goed kunnen overleven
Het is tijd om de natuur haar werk te laten doen en het evenwicht zich vanzelf weer te laten herstellen.
Volgens mij ben je toe aan een nieuwe dokter... (of brein)
quote:ja. nattuurlijk grote schoonmaak heet zoiets.
Op zaterdag 20 juli 2002 21:40 schreef Toffe_Ellende het volgende:[..]
En wat als bijvoorbeeld hier een ernstig virus uitbreekt. Moeten we dan ook alle mensen die ziek zijn laten stikken?
even de zwakke genen er uit filteren.
quote:de mensen krijgen juist te weinig beelden te zien. Sinds de Tweede Wereld oorlog zijn al 50 miljoen kinderen in Afrika gestorven en dan zou je zeggen, hier gaan we massaal iets aan doen. We zijn hier in het westen zo rijk en hebben zoveel middelen om mensen te helpen. Maar nee hoor. Medicijnen worden nog altijd lekker duur gehouden en we geven ons geld liever aan gevechtsvliegtuigen van tig miljard. Ik vind dat er een soort America for Africa benefiet moet worden gehouden maar dan onder een globalere naam. Als we al me zijn alle 1 euro per jaar geven zou het al helpen. Maar niet iedereen is zo sociaal.
Op zaterdag 20 juli 2002 21:40 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Wou jij beweren dat het beeld dat je van Afrika krijgt klopt? Men is helemaal gehersenspoeld door deze beelden. Ik ga binnenkort op vakantie naar Ethiopie, in werkelijkheid een heel mooi land met heel veel mooie natuur en nog mooiere cultuur, voor een groot deel erg vruchtbaar, maar als ik dat tegen mensen zeg, krijg ik meewarige en onbegrijpende blikken, "wat heb je daar te zoeken? Daar is toch alleen honger en ellende en uitgemergelde half dode negertjes in de woestijn??"
Ik moet zeggen dat ik daar tot voor kort ook een beetje zo over dacht, tot ik me er eens echt in ging verdiepen. Het grootste gedeelte is daar echter te lui voor en slikt blindelings wat ze op het 8 uur journaal voorgeschoteld krijgen zonder zelf na te denken. De media is de schuld van het slechte beeld van Afrika, en indirect mede schuld aan de armoede en afhankelijkheid van dit continent.
[Dit bericht is gewijzigd door Toffe_Ellende op 20-07-2002 21:47]
Overgens is Leshoto een land dat in z'n geheel erg hoog ligt (het heeft het hoogste laagste punt), een groot deel van het land bevind zich boven de boomgrens, dus erg vruchtbaar is het allemaal niet :S
quote:doe ff normaal man imbeciel, als er iemand op deze wereld dood moet zijn wij het wel, europa en amerika, omdat wij degene zijn die deze planeet zo naar de klote helpen, en geloof het of niet, al die shit in afrika komt ook door de rijke westerse wereld.
Op zaterdag 20 juli 2002 21:38 schreef speedcore het volgende:
aan de ene kant loopt iedereen te panieken dat we overbevolkt raken op de aarde, aan de ander kant proberen we zoveel mogelijk mensen in leven te houden, bij voorkeur op plaatsen waar zeker te weten maar net genoeg is aan natuurlijke voorraad voor een fractie ervan.We moeten ons imo niet meer bemoeien met de honger in verweglandjes. Dan is het heel even heel erg verschrikkelijk afzien daar, gaan er een heleboel mensen dood, en is uiteindelijk het evenwicht weer hersteld. Degenen die na verloop van tijd nog leven kunnen voor hun eiegn kostje zorgen, zullen zelfs genoeg te eten hebben en goed kunnen overleven
quote:dus we kunnen hier niet genoeg produceren, maar desondanks houden we toch zoveel over dat we het maar weggooien
Op zaterdag 20 juli 2002 21:47 schreef goflow het volgende:[..]
Dan nog wat, je denkt toch niet dat europa zelf genoeg voedsel kan produceren om zelf-redzaam te zijn?
Landbouw wordt in de EU als de tering gesubsideerd en het levert een enorme berg vreten op waar we geen fuck mee doen.
wat is het nou? hebben we nou eten over of tekort?
quote:Ja, we zitten hier met een berg vreten waar je naar van wordt omdat europa goedkoper eten uit bv argentinie haalt. Europese boeren hebben een overschot omdat niemand die dure shit wil kopen, en vervolgens doet de EU dat maar onder het motto 'subsidies'
Op zaterdag 20 juli 2002 21:50 schreef speedcore het volgende:[..]
dus we kunnen hier niet genoeg produceren, maar desondanks houden we toch zoveel over dat we het maar weggooien
wat is het nou? hebben we nou eten over of tekort?
quote:we kunnen het dus makkelijk zelf maken en genoeg ook.
Op zaterdag 20 juli 2002 21:53 schreef goflow het volgende:[..]
Ja, we zitten hier met een berg vreten waar je naar van wordt omdat europa goedkoper eten uit bv argentinie haalt. Europese boeren hebben een overschot omdat niemand die dure shit wil kopen, en vervolgens doet de EU dat maar onder het motto 'subsidies'
wel dom eigenlijk als je je eten naar europa verscheept en verolgens gaat zitten honger lijden. Dan had je het toch beter zelf op kunnen eten ipv er geld voor te vragen aan een europeaanse handelaar
quote:Pardon?
Op zaterdag 20 juli 2002 22:04 schreef goflow het volgende:
zoek het ook maar uit.. je moest eens weten hoe het leven daar gaat, dan lul je echt wel anders dan die kinderachte kut puberale opmerkingen van je.
quote:
Op zaterdag 20 juli 2002 21:40 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Wou jij beweren dat het beeld dat je van Afrika krijgt klopt? Men is helemaal gehersenspoeld door deze beelden. Ik ga binnenkort op vakantie naar Ethiopie, in werkelijkheid een heel mooi land met heel veel mooie natuur en nog mooiere cultuur, voor een groot deel erg vruchtbaar, maar als ik dat tegen mensen zeg, krijg ik meewarige en onbegrijpende blikken, "wat heb je daar te zoeken? Daar is toch alleen honger en ellende en uitgemergelde half dode negertjes in de woestijn??"
quote:
Behalve Zimbabwe hebben Malawi, Lesotho, Mozambique, Swaziland en Zambia voedselhulp nodig. Het zijn de ernstigste voedseltekorten sinds 1992, toen er grote droogte heerste. Ook nu speelt het klimaat een rol, maar de crisis wordt verergerd door ,,twijfelachtig regeringsbeleid en economische teruggang. De beperkte toegang tot basale sociale voorzieningen en een grote verspreiding van hiv maken de bevolking gevoeliger voor honger'', aldus een rapport van het VN-kantoor voor Humanitaire Aangelegenheden.
Ik kan niet meer zeggen dat moeder natuur gewoon alles in evenwicht probeert te houden. Dus ik vind het niet gek dat er hongersnood is en dat er virussen bestaan die nog niet te genezen zijn.
Dus met andere woorden het intereseert me geen klote als daar hongersnood is.
Als hier hongersnood zou zijn krijgen we dan ook voedsel of geld voor eten te kopen van hun daaro ?? I don't think so want dat hebben ze niet
quote:overbevolking in Afrika hebben we vooral te danken aan de Katholieke kerk die vrijen zonder condoom predikt. Verder omdat ze de mensen daar aangemoedigd hebben om zoveel mogelijk kinderen te baren omdat dat goed is voor de oudedagvoorziening en (waar het de kerk natuurlijk om te doen is) zieltjes voor de toekomst winnen.
Op zaterdag 20 juli 2002 22:18 schreef Stone het volgende:
Het wordt steeds drukker en drukker op de wereld.Ik kan niet meer zeggen dat moeder natuur gewoon alles in evenwicht probeert te houden. Dus ik vind het niet gek dat er hongersnood is en dat er virussen bestaan die nog niet te genezen zijn.
Dus met andere woorden het intereseert me geen klote als daar hongersnood is.
Als hier hongersnood zou zijn krijgen we dan ook voedsel of geld voor eten te kopen van hun daaro ?? I don't think so want dat hebben ze niet
Overigens is er natuurlijk niet alleen overbevolking alleen in Afrika. Vergeet niet dat er alleen al in India en China 2,26 Miljard mensen wonen.
Als het werkelijk de schuld is van de katholieke kerk dan wordt het tijd dat al die gouden beelden die in die kerken staan es verkocht woren en dan geven ze dat geld maar daaraan uit.
En dan nog wat ik zei het wordt drukker en drukker op deze wereld en dat is bij mij nog steeds niet alleen Afrika.
maar iedereen heeft zijn eigen mening zo ook ik en jij natuurlijk ook en dat hoort ook zo te zijn.
quote:He wow, we zijn het eens lijkt het wel.
Op zaterdag 20 juli 2002 23:17 schreef Meneer_Aart het volgende:
Nogal makkelijk om alles op het Westen te schuiven zoals Schorpioen doet. Natuurlijk gaat dat op voor landbouwsubsidies, goedkope arbeid voor multinationals en idd de RTL4-acties met hartverscheurende beelden van noodlijdende Afrikaantjes, waar de Nederlandse burger met een gerust geweten (en kans op mooie prijzen) geld voor kan storten, maar de corruptie, verrijking van de zwarte elite, dictaturen enz. in Afrikaanse landen zelf is misschien nog wel een veel grotere oorzaak van de aanhoudende armoede. Maar het zijn deze leiders die het Westen een schuldcomplex aan willen praten, terwijl de president van Nigeria een kopie van de Sint Pieter in zijn land bekostigt. Democratisering moet eerst gebeuren, weg met de dictaturen, en dat moet hand in hand gaan met bestedingen in onderwijs. De elite daar is net zo schuldig aan de armoede als het zogenaamd uitbuitende Westen.
quote:Als ik maar niet rechts wordt, ik begin aan mezelf te twijfelen
Op zondag 21 juli 2002 00:31 schreef HiZ het volgende:[..]
He wow, we zijn het eens lijkt het wel.
Als we echt willen helpen en de honger in Afrika willen tegengaam dan zullen we een andere weg in moeten gaan. Stoppen met de markt daar naar de pleuris te helpen door massa's graan die wij toch al wegflikkerden (omdat ze anders ONZE markt naar de tering zouden helpen) daar te dumpen waardoor de hele economie daar ontwricht wordt. Stoppen met geld storten, geld dat toch op de verkeerde plaatsen terecht komt en alleen korte termijn politiek is.
Wat we moeten doen is duurzame hulp geven. Stuur er mensen, kennis, technologie naartoe, niet alleen geld. Zorg voor onderwijs, educatie, zorg dat ze zelf hun zaakjes op orde kunnen krijgen ipv dat ze altijd en eeuwig afhankelijk blijven van de Verlichte Weldoeners in het Westen. We moeten zorgen dat we ze niet meer in de slachtofferrol duwen, en zorgen dat ze uit de slachtofferrol kunnen kruipen. We moeten stoppen met het uitbuiten van die "domme zwartjes" door ze voor een paar cent 14 uur per dag in erbarmelijke omstandigheden te laten ploeteren om *ONZE* luxeartikelen te maken. Die mensen lopen daar schoenen van honderden euro per paar te maken terwijl ze zelf van hun salaris bij wijze van spreken nog niet eens een hap rijst per dag kunnen kopen!
We noemen de zgn liefdadigheid stoppen want met liefdadigheid heeft het geen ruk te maken: het is alleen bedoeld om ze lekker onder de duim te kunnen houden en ons ego te strelen en geweten te sussen. Want als we ECHT een oplossing zouden willen dan was de hele fucking Sahara nu zo vruchtbaar als een moestuin!
Ik zeg niet dat we ze moeten laten stikken zoals enkelen hier, integendeel. We moeten nu eens eindelijk beginnen met hulp en steun waar ze ECHT wat aan hebben, in plaats van een niet levensvatbaar kasplantje van Afrika te maken zoals we nu te vaak doen.
quote:Daar ben ik het ook wel mee eens. Maar die dictaturen worden wel voor een groot deel in het zadel gehouden door westers geld.
Op zaterdag 20 juli 2002 23:17 schreef Meneer_Aart het volgende:
Nogal makkelijk om alles op het Westen te schuiven zoals Schorpioen doet. Natuurlijk gaat dat op voor landbouwsubsidies, goedkope arbeid voor multinationals en idd de RTL4-acties met hartverscheurende beelden van noodlijdende Afrikaantjes, waar de Nederlandse burger met een gerust geweten (en kans op mooie prijzen) geld voor kan storten, maar de corruptie, verrijking van de zwarte elite, dictaturen enz. in Afrikaanse landen zelf is misschien nog wel een veel grotere oorzaak van de aanhoudende armoede. Maar het zijn deze leiders die het Westen een schuldcomplex aan willen praten, terwijl de president van Nigeria een kopie van de Sint Pieter in zijn land bekostigt. Democratisering moet eerst gebeuren, weg met de dictaturen, en dat moet hand in hand gaan met bestedingen in onderwijs. De elite daar is net zo schuldig aan de armoede als het zogenaamd uitbuitende Westen.
quote:Was het je ook opgevallen dat de helft van die 611 miljoen nodig was voor Zimbabwe? Een land dus waar de landbouw die wel in staat was tot functioneren in de wereldmarkt stelselmatig kapot is gemaakt omdat hij ideologisch niet in het straatje van de hoerenzoon die zich daar president noemt past. Zimbabwe had tot voor kort geen hongersnoden, maar het dwingen van boeren om hun land niet meer te bewerken schijnt dat effect te hebben. Capice?
Op zondag 21 juli 2002 00:34 schreef Schorpioen het volgende:
Waar het mij om ging is dat de liefdadigheid in de vorm van geld het probleem alleen maar verergeren, en dat we door de media een te eenzijdig beeld voorgeschoteld.Als we echt willen helpen en de honger in Afrika willen tegengaam dan zullen we een andere weg in moeten gaan. Stoppen met de markt daar naar de pleuris te helpen door massa's graan die wij toch al wegflikkerden (omdat ze anders ONZE markt naar de tering zouden helpen) daar te dumpen waardoor de hele economie daar ontwricht wordt. Stoppen met geld storten, geld dat toch op de verkeerde plaatsen terecht komt en alleen korte termijn politiek is.
Wat we moeten doen is duurzame hulp geven. Stuur er mensen, kennis, technologie naartoe, niet alleen geld. Zorg voor onderwijs, educatie, zorg dat ze zelf hun zaakjes op orde kunnen krijgen ipv dat ze altijd en eeuwig afhankelijk blijven van de Verlichte Weldoeners in het Westen. We moeten zorgen dat we ze niet meer in de slachtofferrol duwen, en zorgen dat ze uit de slachtofferrol kunnen kruipen. We moeten stoppen met het uitbuiten van die "domme zwartjes" door ze voor een paar cent 14 uur per dag in erbarmelijke omstandigheden te laten ploeteren om *ONZE* luxeartikelen te maken. Die mensen lopen daar schoenen van honderden euro per paar te maken terwijl ze zelf van hun salaris bij wijze van spreken nog niet eens een hap rijst per dag kunnen kopen!
We noemen de zgn liefdadigheid stoppen want met liefdadigheid heeft het geen ruk te maken: het is alleen bedoeld om ze lekker onder de duim te kunnen houden en ons ego te strelen en geweten te sussen. Want als we ECHT een oplossing zouden willen dan was de hele fucking Sahara nu zo vruchtbaar als een moestuin!
Ik zeg niet dat we ze moeten laten stikken zoals enkelen hier, integendeel. We moeten nu eens eindelijk beginnen met hulp en steun waar ze ECHT wat aan hebben, in plaats van een niet levensvatbaar kasplantje van Afrika te maken zoals we nu te vaak doen.
quote:Bewijs die stelling maar eens.
Op zondag 21 juli 2002 00:36 schreef Schorpioen het volgende:[..]
Daar ben ik het ook wel mee eens. Maar die dictaturen worden wel voor een groot deel in het zadel gehouden door westers geld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |