Ik ga zelf ook niet prutsenquote:Op donderdag 8 maart 2007 20:01 schreef Molluck het volgende:
Nee, je moet wel je geaarde stekkerdoos op een geaard stopcontact aansluiten.
Heb je thuis helemaal geen geaarde stopcontacten?
Ik geloof dat er wel een mogelijkheid is om een stopcontact te aarden, maar daar zou ik niet zelf aan gaan zitten prutsen...
Is dat niet gevaarlijkquote:Op donderdag 8 maart 2007 20:02 schreef RoOoYtJuH het volgende:
Aan een blank stukje verwarmings pijp.
Om te zien of je geaarde wandcontactdozen in huis hebt.quote:Op donderdag 8 maart 2007 23:59 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ingewikkeld verhaal zegik zou me goed niet weten of hier wel wat zit. Ik kan niet in de meterkast zien aangezien er van die dingen om het schroef zit, op deze manier kunnen ze zien of je er ook in bent geweest. Lijkt me toch beter om even te informeren bij de woningstichting
ik denk dat ik dat morgen maar eens even ga doen
want durf het zelf niet echt aan. Zoveel verstand heb ik nou net ook weer niet
midden in de nacht met harde wind op dak gaan durf ik nog wel
Bij mij in de meterkast zit een blanke (in een plastic buis, laatste stukje "bloot" en door vorige bewoners geschilderd) draad die boven aan de zijkant van de stoppenkast bevestigd is, maar bij lange na geen centimeter dik.quote:Op donderdag 8 maart 2007 23:33 schreef tnimble het volgende:
[...]
Hoe kun je zelf zien of je aarding goed is? In de meterkast moet je een hele dikke (bijna een centimeter dik) blanke vertinde draad zien. Deze draad wordt afgetakt en gaat met iets dunnere naar zowel de watermeter, de gasmeter en de groepenkast. (De meters dienen zowel voor als achter de meter aangesloten te zijn)
Ook kun je hebben dat er een dikke kabel uit de grond of muur komt. Deze dikke kabel gaat naar een kastje waar van uit een of meerdere dikke blanke draden komen die naar de water en gas leiding gaan.
Loopt er alleen een blanke draad vanuit de groepenkast naar de water en/of gasleiding schakel dan je netwerkbeheerder in (b.v. continuon) of bel direct een installateur om de installatie goed te maken.
Bedankt, nee dan is de woonkamer niet geaardquote:Op vrijdag 9 maart 2007 12:04 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Om te zien of je geaarde wandcontactdozen in huis hebt.
Niet geaard stopcontact
[afbeelding]
Geaard stopcontact
[afbeelding]
Uit veiligheidsoverwegingen bestaan er naast ongeaarde stopcontacten ook geaarde stopcontacten.
Dit betekent dat het stopcontact één of twee extra contacten aan de zijkanten heeft.
Vaak wordt de buitenkant van apparaten uit veiligheid "geaard", maar er kunnen ook technische redenen zijn om een apparaat te aarden. Bij nieuwe installaties is het tegenwoordig verplicht om uitsluitend geaarde wandcontactdozen toe te passen. Alle apperatuur met een geaarde stekker moet in principe stroom krijgen via een geaard stopcontact.![]()
Dat ziet er wel uit als de aardpenquote:Op zaterdag 10 maart 2007 12:36 schreef BeejEm het volgende:
[afbeelding]
edit: fotootje bijgeplakt voor duidelijkheid
En kun je daar gewoon een aftakking aan maken ?quote:Op zaterdag 10 maart 2007 16:13 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dat ziet er wel uit als de aardpen![]()
Zonder verstand van zaken zou ik daar niet aan beginnen. Je loopt het risico dat nu geaarde wcd's niet meer geaard zijn. Het is echt beter om de groep waar je aarde op wilt hebbem, in de groepenkast te voorzien van aarde en dus een draad naar de centraaldoos erbij trekken.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 16:21 schreef BeejEm het volgende:
[..]
En kun je daar gewoon een aftakking aan maken ?
Dit is de goede manier om een wandcontactdoos van aarde te voorzienquote:Op donderdag 8 maart 2007 22:29 schreef Marsepein het volgende:
Heb je in de keuken of badkamer al wcd's met randaarde? Indien dat zo is dan heb je iig randaarde in huis.
Dan schakel je de stroom uit van de groep waar de pc op zit en dat controleer je even met een multimeter. Controleer ook of het licht in dezelfde ruimte ook spanningsloos is.
Maak dan in die ruimte de centraaldoos open en kijk of je daar een groen/gele of eventueel een grijze draad ziet.
Als dat zo is dan kun je een groen/gele door trekken naar de wcd waar je pc op zit. Daar een nieuw wcd met randaarde monteren en alles in de centraaldoos aansluiten.
Als daar geen groen/gele of grijze ligt dan moet je er 1 trekken van die centraaldoos naar de meterkast. Laat het in de meterkast aansluiten door iemand met kennis van zaken. Verder als hierboven beschreven.
Beslist niet aarden via waterleiding, verwarming, gasleiding. Dat is gevaarlijk, als er geen aardlek is kun je onder spanning komen te staan onder de douche. En het kan dat er ergens een stukje kunststofbuis is gebruikt waardoor je aarde is onderbroken.
Het is beter dat je hier even een apart topic voor opent. Dan komt de vraag wat beter tot zijn recht.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 18:40 schreef densmee het volgende:
ik wil zelf onze garage aarden wat voor een aardpin moet ik minimaal hebben
kan dit een betonijzer pin zijn van 12 mm en 5m lang oid
Poeh het slaan van een aardpen; ff denkenquote:Op zaterdag 10 maart 2007 18:40 schreef densmee het volgende:
ik wil zelf onze garage aarden wat voor een aardpin moet ik minimaal hebben
kan dit een betonijzer pin zijn van 12 mm en 5m lang oid
Zijn in de keuken de wandcontactdozen dan ook niet geaard ? Of bij de wasmachine / droger / cv ketel ?quote:Op zaterdag 10 maart 2007 18:38 schreef SpeedyGJ het volgende:
En daarom kom ik er verder ook niet aan, heb geen zin in problemen. Ik ben nog niet bij de woningbouw geweest....zal volgende week waarschijndelijk ook niks worden. Voor de rest doet alles het weer, maar toch, het is wel veilig om te aarden. Eigelijk zouden ze dan moeten verplichten....zo te zien heeft de zolder wel aarde, maar voor de rest is nergens zo'n aardstopcontact te vinden. Misschien dat de vorige bewoners er een gewone stopcontact hebben geplaatst? In de douche is iig geen stopcontact te vinden.
Erg goed uitgelegd Vonk, maar het is inderdaad geen doe-het-zelf klus. Bovendien vraag ik me af of er geen aarde is in het huis, zodat je het daarvandaan kunt betrekken.quote:Op zaterdag 10 maart 2007 18:51 schreef Vonkenboer het volgende:
knip -hele uitleg-
Nope niks te zien, wasmachine heeft een hele andere soort stekker denk ik, weet niet, iig een heel vreemd dingquote:Op zaterdag 10 maart 2007 18:52 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Zijn in de keuken de wandcontactdozen dan ook niet geaard ? Of bij de wasmachine / droger / cv ketel ?![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |