abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52953814
Weet één van jullie nog een goed(koop) adresje in de buurt van Rotterdam voor het vervangen van de draagarmlagers van mijn BX?
De achterwielen staan nu al een beetje / en het begint nu toch redelijk vervaarlijk te kraken af en toe.
Waar moet ik ongeveer op rekenen qua kosten?
En hoe moeilijk is het om het eventueel zelf te doen zonder brug en buiten? .
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_52959680
Het is zeer goed mogelijk om het zelf te doen. In feite is het vrij plug-play allemaal. Echter moet je het lager in de draagarm persen, met een grote bankschroef wil dit ook. Maar dit kun je natuurlijk ook even uitbesteden.

Hier in het noorden van het land weet ik een adresje die het voor ¤100,- per kant doet, hij gebruikt dan SKF-lagers die volgens mij al ¤50,- / stuk zijn. Dus voor ¤100,- ben je het mannetje zonder vieze vingers.
pi_52959865
Okay, goed om te weten in ieder geval.
Zal eens wat rondvraag doen hier in de buurt.
Bedankt.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_52962448
Je kan het trouwens heel erg cheap-ass doen. De draagarmlagers zijn doorgaans bij 150.000km helemaal af. Vind je toevallig een sloper met b.v. 2 ton op te klok, maar met rechte achterwielen, dan heb je kans dat er vrij verse lagers onder zitten. Vaak kun je de complete draagarm dan voor weinig mee krijgen op de sloop, of je koopt een hele auto particuleer (heb ik eens gedaan, en die had hele verse lagers!)
Om er een draagarm er onderweg te halen, ben je 20 á 30 minuten bezig (als je weet wat je moet doen, de eerste zal dus langer duren, maar de tweede absoluut niet), het monteren zal ongeveer net zo lang duren.
Kortom, een middagje sleutelen en pak-'m-beet 5 tientjes en je bent weer klaar.
pi_52974937
Whehe, laat ik nou net afgelopen weekend de 150.000 km gepasseerd zijn.
Ga wel even een rondje bellen voor wat prijsopgaves.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_53117395
Zo, vrijdag zal ik mijn 5e Citroën halen! Het is een '86-er BX 1.4, van het eerste tyoe dus. De wagen is lichtblauw, roestvrij en heeft slechts 90.000Km op de klok. Koppeling vervangen en rijden maar!
pi_53422584
Ik heb zojuist een koopovereenkomst gesloten voor Visa 3

't Meisje moet een naam hebben
  maandag 24 september 2007 @ 05:59:57 #208
155158 Pascal86
Volvo for life
pi_53423700
De franse paarden van mijn pa:

Because they will last that long.
  woensdag 26 september 2007 @ 20:15:04 #209
110737 Jim.Beam
Manwhore Lion
pi_53495862
quote:
Op maandag 24 september 2007 05:59 schreef Pascal86 het volgende:
De franse paarden van mijn pa:

[afbeelding]
Een 9000 staat daar mooier bij als een 850 hoor.
  donderdag 27 september 2007 @ 02:33:38 #210
155158 Pascal86
Volvo for life
pi_53505782
quote:
Op woensdag 26 september 2007 20:15 schreef Jim.Beam het volgende:

[..]

Een 9000 staat daar mooier bij als een 850 hoor.
Ik heb altijd al 1 automerk willen hebben waar ik gewoon altijd bij blijf, volvo dus

alfa en citroen waren afgevallen en saab nooit overwogen.
Because they will last that long.
  donderdag 8 november 2007 @ 08:08:40 #211
140390 Dangel
Vive la Mort
pi_54448493
patje74 heeft gister Marouschka een beurt gegeven
Dans le foret, si noir que la nuit peut devenir, respirer
~Autumn, 2002
pi_54449069
Een beurtje! Maar met is een lekker ding, Alexxxxx!
Maar eerlijk is eerlijk, de dame was er ook echt wel aan toe. Onderhoud uitvoeren is niet een van Alexxxxx zijn sterkste punten. De olie was zwart en de bougies waren aardig rot. Het kan niet missen dat ze nu lekkerder tuft.
En even een reminder voor Alexxxxx, je moet zeker nog even een nieuw stukje benzineslang monteren. Het zal niet de eerste auto zijn die zo in de jens gaat. Onderschat dit gevaar niet!
  donderdag 8 november 2007 @ 09:17:20 #213
140390 Dangel
Vive la Mort
pi_54449234
Onderhoud is overrated. Een goede auto doet het ook zonder onderhoud. Maar goed, beetje preventie voor dat ze heen en weer moet naar Polen is ook wel ok. Benzineslang komt goed.
Dans le foret, si noir que la nuit peut devenir, respirer
~Autumn, 2002
pi_54451825
Wie heeft het hier over een goede auto? We hebben het toch nog over een Citroën? Die zijn vooal mooi, comfortabel en bommetje vol karakter.
  donderdag 8 november 2007 @ 11:57:24 #215
140390 Dangel
Vive la Mort
pi_54452202
En het 652cc blok is GOED.
Dans le foret, si noir que la nuit peut devenir, respirer
~Autumn, 2002
pi_54452829
We hebben het over de waterkoker toch? Maar, zonder gekheid, een verse plas olie is wel degelijk belangrijk. Helemaal bij dit blok met zijn geīntegreerde versnellingsbak welke dus in de zelfde olie meeloopt.
  donderdag 8 november 2007 @ 13:08:04 #217
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_54453711
Kan iemand me hier vertellen hoe betrouwbaar een AX is?
Kan er een krijgen (nog steeds ja ) met 4 versnellingen, ik moet effe wat hebben voor woon - woonverkeer.
Kan de eend hier niet in de straat neerzetten
Signature.
pi_54457195
Een AX is een betrouwbaar karretje, maar let zeker op de koppakking. Deze is erg kwetsbaar bij de TU blokjes. Echter hoeft dit geen reden te zijn om van een koop af te zien. Als het er allemaal netjes uit ziet en de prijs is OK, dan is het doorgaans zeer goed mogelijk om er vrij voordelig een verse koppakking tussen te zetten. De kop is doorgaans nog volledig strak, waardoor er niet gevlakt hoeft te worden.

Zelf vind ik ze oersaai, en zou verder kijken naar een 205. Dan heb je toch iets meer auto voor je geld, maar goed, dat is een kwestie van smaak.
  donderdag 8 november 2007 @ 15:56:53 #219
140390 Dangel
Vive la Mort
pi_54457678
ZOnet een halve meter benzineslang ge..euh..regeld.
Dans le foret, si noir que la nuit peut devenir, respirer
~Autumn, 2002
  donderdag 8 november 2007 @ 15:59:05 #220
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_54457729
Wi
quote:
Op donderdag 8 november 2007 15:35 schreef patje74 het volgende:
Een AX is een betrouwbaar karretje, maar let zeker op de koppakking. Deze is erg kwetsbaar bij de TU blokjes. Echter hoeft dit geen reden te zijn om van een koop af te zien. Als het er allemaal netjes uit ziet en de prijs is OK, dan is het doorgaans zeer goed mogelijk om er vrij voordelig een verse koppakking tussen te zetten. De kop is doorgaans nog volledig strak, waardoor er niet gevlakt hoeft te worden.

Zelf vind ik ze oersaai, en zou verder kijken naar een 205. Dan heb je toch iets meer auto voor je geld, maar goed, dat is een kwestie van smaak.
Wie heeft het over kopen?
quote:
Op donderdag 8 november 2007 13:08 schreef eer-ik het volgende:
Kan er een krijgen (nog steeds ja )


Het gaat me puur om het maximaal 4 keer per maand heen en weer rijden tussen Utrecht en Ter Aar.
Verder moet ie hier kunnen staan, maar er staan wel meer dergelijke autotjes in de wijk.
Die eend is gewoon te fragiel voor in ondiep, echt een betrouwbare buurt is het niet, en ik wil niet dat ie gesloopt wordt
Signature.
  † In Memoriam † donderdag 8 november 2007 @ 16:54:20 #221
25682 2cv
Niet subtiel
pi_54458999
Onderhoud overrated ? Euh ... Alex, als ik nu ga posten wat ik denk dan zou ik best wel eens een storm van (negatieve) reacties over me heen kunnen krijgen ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † donderdag 10 januari 2008 @ 17:15:27 #222
25682 2cv
Niet subtiel
pi_55927993
AAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHRRRRRRGGG ! ! ! !

Criezel is afgekeurd. De reden is een lekke remklauw rechts voor. Dat was bekend, maar ik zag dat de retourleidingen rechts voor los hingen dus ik dacht dat dat het euvel was. Maar helaas, die pokke-remklauw is echt lek. Gelukkig heb ik 2 remklauwen achterin liggen, schoon gemaakt en wel. Die gaan er morgenavond op.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zondag 16 mei 2010 @ 23:40:51 #223
25682 2cv
Niet subtiel
pi_81517237
quote:
ģ Er is al 857 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk goed of het nuttig is dit topic omhoog te schoppen!
Dit topic mag wel weer eens geschopt worden vind ik.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_81523756
Oh, dan plaats ik hier mijn persoonlijke update:
De BX staat op dit moment in de garage, koppakking was kaduuk.
Toch nog maar een keer (en nu echt de laatste? ) laten repareren.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  † In Memoriam † maandag 17 mei 2010 @ 23:14:30 #225
25682 2cv
Niet subtiel
pi_81560850
Wat voor motor ligt er in ? Ik zou gewoon de koppakking zelf vervangen.

Overigens, voor de volledigheid, inmiddels heb ik een andere BX.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_81568593
Een 1.6i. Ik heb geen werkplaats of plek om te sleutelen. Ook geen rechterhanden trouwens, dus laat ik het maar doen.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  † In Memoriam † dinsdag 18 mei 2010 @ 13:18:32 #227
25682 2cv
Niet subtiel
pi_81576154
Weet je zeker dat het de koppakking is ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_81576266
Ja, de kop ligt er al af en de oude koppakking was/is helemaal verrot.

Het zat er ook aan te komen trouwens de laatste tijd, moeilijk(er) starten, opeens veel meer olie en koelvloeistof verbruiken enzo.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_81577387
Hoe was Citromobile dit jaar trouwens? Ben er de vorige 3 jaren wel geweest, maar kon dit jaar helaas niet.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
  † In Memoriam † dinsdag 18 mei 2010 @ 22:55:19 #230
25682 2cv
Niet subtiel
pi_81602697
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 13:52 schreef Waffle het volgende:
Hoe was Citromobile dit jaar trouwens? Ben er de vorige 3 jaren wel geweest, maar kon dit jaar helaas niet.
Nat maar leuk.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 23 mei 2010 @ 22:59:28 #231
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_81811284
Mn Xantia is boos, ik heb een BX erbij gekocht
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_81814426
quote:
Op zondag 23 mei 2010 22:59 schreef Prowl het volgende:
Mn Xantia is boos, ik heb een BX erbij gekocht


nog even he, hij moet nog tot dinsdag wachten met kennis maken
mama van 3 kids!
pi_81847424
Mijn eendje is blij, ik heb er een CX bij gekocht!





  † In Memoriam † maandag 24 mei 2010 @ 23:11:33 #234
25682 2cv
Niet subtiel
pi_81852897
quote:
Op zondag 23 mei 2010 22:59 schreef Prowl het volgende:
Mn Xantia is boos, ik heb een BX erbij gekocht
Xantia in de fik steken. Wel eerst even de motor er uit trekken alsmede de remklauwen er onderweg plukken. Dat past dan weer mooi in je BX.
quote:
Op maandag 24 mei 2010 21:40 schreef patje74 het volgende:
Mijn eendje is blij, ik heb er een CX bij gekocht!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hij (zij?) is mooi !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 24 mei 2010 @ 23:18:38 #235
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_81853182
Wat is je huidige wagenpark dan Pat?

mijn citro-status: 2 Visa's, die als ik geld genoeg heb één worden, door kundige handen gedaan.
  † In Memoriam † maandag 24 mei 2010 @ 23:38:43 #236
25682 2cv
Niet subtiel
pi_81854040
Kabelboom + motor van BL overzetten in die andere en klaar ben je.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 24 mei 2010 @ 23:40:57 #237
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_81854136
Zak met geld sparen, restaurateur vinden, autos op zijn stoep kwakken, en klaar ben ik.
  maandag 24 mei 2010 @ 23:42:07 #238
71721 Alexxxxx
Friespeuk
pi_81854194
En met restaurateurs bedoel ik een restaurateur, a la Leo Bol, en niet een of andere knutselende citrodebiel. Nou ja, wel een citrodebiel natuurlijk. Met hart voor de Visa. Maar niet een zondagavondachterschuurtjeprutser, maar een echte echte.
pi_81854785
quote:
Op maandag 24 mei 2010 23:18 schreef Alexxxxx het volgende:
Wat is je huidige wagenpark dan Pat?
Voor dagelijks gebruik heb ik de CX en de 2cv en mijn ega een AX die straks vervangen wordt door een Acadiane. Dan staat er nog een GS te wachten... en te wachten... en te... Dus als er een liefhebber komt dan mag die voor weinâg de deur uit, en anders leg ik haar in stukjes op de plank.
  † In Memoriam † dinsdag 25 mei 2010 @ 05:16:58 #240
25682 2cv
Niet subtiel
pi_81857534
quote:
Op maandag 24 mei 2010 23:42 schreef Alexxxxx het volgende:
En met restaurateurs bedoel ik een restaurateur, a la Leo Bol, en niet een of andere knutselende citrodebiel. Nou ja, wel een citrodebiel natuurlijk. Met hart voor de Visa. Maar niet een zondagavondachterschuurtjeprutser, maar een echte echte.
Ik betwijfel of een broodknutselaar beter is dan de hobbyist.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 25 mei 2010 @ 20:13:52 #241
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_81885864
Er staat hier ineens een BX op de oprit, mn Xantia is zn plekje kwijt
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  † In Memoriam † woensdag 26 mei 2010 @ 16:54:53 #242
25682 2cv
Niet subtiel
pi_81927635
Een hele verbetering
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 26 mei 2010 @ 21:03:22 #243
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_81939872
Ik heb een beetje mijn twijfels wat ik nu moet gaan doen:

Optie 1: Gelijk weer verkopen en cashen zonder ook maar iets gedaan te hebben
Optie 2: Groot onderhoud allemaal zelf doen, op kenteken zetten, apk keuren en dan flink cashen
Optie 3: Groot onderhoud allemaal zelf doen, op kenteken zetten, apk keuren en houden als 2e auto
Optie 4: Groot onderhoud allemaal zelf doen, op kenteken zetten, apk keuren, een jongere BX demonteren en alle luxe opties overzetten en houden als 2e auto

Optie 4 heeft mijn voorkeur maar zal wel 2jr in beslag gaan nemen ben ik bang

Het gaat om een verrekte zeldzame 1986 BX break allereerste type met oude dashboard zonder enige opties, alleen stuurbekrachtiging ws maar hij mag de weg niet op omdat het nu nog een belg is

Laatste APK (B) is van 2000 dus sindsdien heeft ie alleen maar in een schuur gestaan niks te doen

Motortje (1.6) loopt nog perfect en zeker 70% van de jongere BX en is in slechtere~roestige staat dan deze alleen 2 deuren zijn rot maar moet geen APK probleem zijn
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_81948631
Wat voor type is het, een 16TRS? Die heeft waarschijnlijk geen stuurbekrachtiging. Ik heb er eentje gehad waar ik LPG in heb laten zetten. Een lekkere wagen. Daarna volgden 2 basis modellen met het lekkere 150-blokje er in. (achteroverlliggend, versnellingsbak onder het blok in de motorolie lopend)

Maar goed, waar blijven de pics!
  † In Memoriam † donderdag 27 mei 2010 @ 15:43:27 #245
25682 2cv
Niet subtiel
pi_81973264
Optie 3 uiteraard ! het is een type 1, die verneuk je niet (tenzij de modificaties onzichtbaar gebeuren).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 27 mei 2010 @ 19:52:31 #246
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_81983495
PICS!

Er zit dus stuurbekrachtiging op, verder helemaal niets aan opties

Het interieur is zo droog dat het niet echt stevig meer is

Het motorblok lekt olie en na bijvullen van de kvs kwamen er mooie witte/blauwe dampen uit de uitlaat dus de hele motor zal wel aangepakt moeten worden

D-riem is 12 jr oud en heeft 45dkm er op zitten, olie is 10 jr oud

Hij gaat wel vlot in de hoogste stand dus het veer systeem is helemaal goed

De roest is echt oppervlakkig, hij is echt nog kei hard, raam rubbers e.d. zijn uitgedroogd en gekrompen

Ik denk dat het goedkoopste is om een jongere break te demonteren voor onderdelen en dan de boel overzetten

Centrale deurvergrendeling en elektrische ramen zijn ook wel handig

Pff wat zal ik eens doen, de eerste 3 maanden heb ik toch geen tijd om er aan te beginnen dus voor een heel erg goed bod mag ie weg
quote:
Op donderdag 27 mei 2010 15:43 schreef 2cv het volgende:
Optie 3 uiteraard ! het is een type 1, die verneuk je niet (tenzij de modificaties onzichtbaar gebeuren).
Veel opties konden er in 1986 al gewoon op dus ik neem aan dat het een kwestie van gewoon overzetten is?

==Edit==
Productiedatum: 24 september 1985

[ Bericht 10% gewijzigd door Prowl op 27-05-2010 20:40:00 ]
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  † In Memoriam † vrijdag 28 mei 2010 @ 16:41:44 #247
25682 2cv
Niet subtiel
pi_82027013
In wille keurige volgorde:

- Ververs alle vloeistoffen en vervang alle filters (bij de LHM pot de filters schoonmaken)
- Kopakking vervangen
- Distributieriem vervangen
- Bovenste scharnier van je portier links-voor lassen/bijstellen
- Interieurdelen pas vervangen al ze kapot zijn, niet preventief
- Roest flink insmeren met owatrol
- Banden rondom vervangen (vergeet de ventielen niet!)

Ik heb geen interesse. Deels omdat het een type 1 break is (die ben ik niet waard, ik vind ze n.l. WEL mooi!), deels omdat er een benzinemotor in ligt (ik ben dieselfan).

[ Bericht 16% gewijzigd door 2cv op 28-05-2010 16:46:47 ]
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 8 juni 2010 @ 20:07:38 #248
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_82513140
En de garage heeft dit jaar weer niets verdient aan mij, Xantia glanzend door de APK gekomen

Alleen 4 nieuwe banden maar dat zat er al aan te komen
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  dinsdag 15 juni 2010 @ 21:02:13 #249
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_82852472
Staat er ineens een rare vent aan de deur: "Is die BX te koop, ik wil em wel hebben"

Ja doei, BLIJF VAN MN BREAK!

Nu ben ik bang dat ie binnenkort gejat word, ik denk dat ik het stuur en de wielen er maar af haal
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  † In Memoriam † woensdag 16 juni 2010 @ 20:16:15 #250
25682 2cv
Niet subtiel
pi_82900412
Welke idioot wil er nou een BX hebben ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')