Prins Willem-Alexander mag dan vandaag vijf jaar getrouwd zijn met Máxima, of hij vanavond de keuken ingaat om een Argentijnse maaltijd in elkaar te draaien, valt te bezien. De kroonprins laat koken liever aan zijn bedienden over. Wij hopen dat zij vandaag het favoriete Argentijnse gerecht van Máxima zullen bereiden: een pannenkoek met dulce de leche. Want wat Nederlanders hebben met pindakaas, dat hebben de Argentijnen met deze zoete karamelachtige pasta.ZOETE liefde
DULCE DE LECHE, Máxima’s favoriete lekkernij
ROTTERDAM – Dulce de leche, ofwel ’het zoet van de melk’, is in heel Zuid-Amerika populair, met name kinderen zijn gek op het mierzoete spul. In Argentinië wordt het door de thee geroerd, als versiering voor de taart gebruikt en gesmeerd op boterhammen, pannenkoeken, ijs, bananen, meloen, cake en kaakjes. Argentijnse Nederlanders en vakantiegangers die het product in Zuid-Amerika hebben leren kennen, zijn dan ook blij dat Silvia Piezzi de karamelcrème een jaar geleden naar Nederland bracht.
De vergelijking tussen Silvia en onze prinses is snel gemaakt: een krachtige, charmante vrouw, die net als Máxima in Argentinië woonde, haar hart verloor aan een Nederlander en alles achterliet om in zijn moederland te gaan wonen. Silvia: „Ik had net op heel jonge leeftijd mijn beide ouders verloren, toen ik mijn man tegenkwam. Mijn studie medicijnen heb ik afgebroken en het was best lastig om opnieuw te beginnen in Nederland. Toch heb ik gevochten”, zegt ze terwijl ze een lepel dulce de leche door haar thee heen roert. „Ik geloof dat alles mogelijk is, als je liefde hebt.”
Jaren geleden ontmoette Silvia zelf de kroonprins en zijn vrouw in Rotterdam, waar ze als jonge vrouwelijke ondernemer was uitgenodigd. „Ik heb gezellig zitten praten met Máxima en WillemAlexander, ze waren heel vriendelijk en spontaan. Ik sprak Spaans met Máxima en een wethouder maande me Nederlands te spreken, maar Alexander kwam ertussen en zei: ’Laat haar en mijn vrouw even in hun eigen taal spreken alstublieft’.”
Vorig jaar begon Silvia met haar bedrijf 4Futuro naast groente en fruit ook dulce de leche te importeren. „Ik heb meteen Màxima en Alexander een paar potjes gestuurd en kreeg zelfs een reactie via de mail dat ze het erg lekker hadden gevonden!”
Oma Als herinnering aan haar moeder en omdat haar zoon Georgy zijn oma nooit zal leren kennen, plakte Silvia haar moeders foto op de potten en noemde ze het product: ’Mijn Oma’. Het blauw met witte etiket – de kleuren van de Argentijnse vlag – werd ontworpen door dr. Borelli, een vriend van de familie. „In Argentinië worden kinderen door hun moeder of oma verwend met dulce de leche. Ik weet nog dat wij vroeger buiten speelden en mijn oma riep: ’Wie wil er een boterham met dulce de leche?’ Alle kinderen stoven dan naar binnen.”
Tradities De karamelcrème, ook te maken door gecondenseerde melk te verwarmen, is dus niet zomaar een smeerseltje, maar een door de tradities heen gegeten lekkernij dat veel herinneringen doet opleven. „Laatst nog belde een oudere Argentijnse mevrouw, die vertelde dat ze het fantastisch vond dat ze de pasta die zij vroeger at, nu ook aan haar kleinkinderen kon laten proeven.” Rijk worden is niet Silvia’s streven, wel wil ze graag de potten zoveel mogelijk verspreiden, zodat iedereen het kan proeven.
En als we goed geld verdienen, dan wil ik 30 procent van de winst geven aan de armen in Zuid-Amerika. ” Na het ijs dat we net achter de kiezen hebben, met, jawel, dulce de leche, komt er nu stokbrood aan met het goudgele goedje.
Of je er niet tonnetje rond van wordt? „Nee, joh, het bevat minder vetten en calorieën dan chocoladepasta. Maar, ik doe dit natuurlijk niet elke dag. Dulce de leche is voor mij magie. Kom, doe je ogen eens dicht”, zegt ze. „Neem een hapje en laat het smelten op je tong. Voel je hoe zacht? Dat is liefde!” Een hele zoete, kleffe liefde, dat wel. Wie dulce de leche al jaren mist of het juist voor het eerst wil proeven, maakt het zelf of kijkt op
www.dulcedeleche.nl voor de verkoopadressen.
Bij de Argentijnse restaurants Gaucho’s wordt het Argentijnse goud in verschillende desserts gebruikt.