Bij gymnasium had ik dat toch niet verwacht eigenlijk.quote:Op woensdag 6 december 2006 16:42 schreef ilsepielse het volgende:
Vandaag nogal moeilijke les gehad met die 2e klas. Ik ben dan wel de persoon die ze lesgeeft, maar ze zien me zeker niet als de baas in de klas. Het zijn schatten hoor, maar ze mogen wel 's wat beter/sneller luisteren en niet iedere keer de afspraken vergeten.
Ja goed, maar de kinderen zijn er dan de dupe van he, en dat wil ik niet. Als zij de boel in het honderd laat lopen, mij best hoor, maar dan moet ze niet de hele klas laten nablijven, kinderen naar de afdelingsleider sturen, en mij hoogst verontwaardigd komen vragen waarom de klas vandaag zo druk was.... Maar goed, ze komt zichzelf wel tegen.quote:Op maandag 11 december 2006 23:28 schreef thaleia het volgende:
Opgeven. Dat heeft zij met jouw klasje toch immers ook gedaan?
Ben je zeker dat de klas dit ook niet wat overdrijft?quote:Op maandag 11 december 2006 20:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
- Leerling vraagt wat. Zij zegt: "ach hou toch je grote bek"
- Klas vraagt waarom ze zo doet: "Zou je niet, als je aan zo'n kut groep als deze moest lesgeven?"
Als 5 (betrouwbare) leerlingen het onafhankelijk van elkaar zeggen, dan mag ik toch aannemen dat er een kern van waarheid in zit. Los daarvan ben ik er bij mijn leerlingen vrij snel achter of ze me voor de gek aan het houden zijn of niet.quote:Op dinsdag 12 december 2006 16:05 schreef leonieke het volgende:
Ben je zeker dat de klas dit ook niet wat overdrijft?
Hoe goed een klas ook kan meewerken bij bepaalde leerkrachten, ik kan me best voorstellen dat ze "die nieuwe" toch wel even willen testen
Geen idee hoe ze zich heeft voorgesteld aan de klas, maar het is in ieder geval wel zo.quote:En ik hoop echt dat de nieuwe docente zich niet heeft voorgesteld op de manier waarop jij haar beschrijft (als in: uit het bedrijfsleven, bezig aan een opleiding).
Ja snap ik, ik heb momenteel ook zo'n collega, en ik heb haar inmiddels (en zo ongeveer alle anderen met mij) opgegeven. Als ze nu nog een mentorleerling van me afbekt ga ik haar er niet meer op aanspreken, heeft toch geen zin en kost mij alleen maar energie. Ik noteer het slechts en geef het door aan de afdelingsleider. De andere mentoren doen dat zo ook, en leerlingen soms ook.quote:Op dinsdag 12 december 2006 16:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja goed, maar de kinderen zijn er dan de dupe van he, en dat wil ik niet. Als zij de boel in het honderd laat lopen, mij best hoor, maar dan moet ze niet de hele klas laten nablijven, kinderen naar de afdelingsleider sturen, en mij hoogst verontwaardigd komen vragen waarom de klas vandaag zo druk was.... Maar goed, ze komt zichzelf wel tegen.
De vraag is of zo'n afdelingsleider daar wat mee doet. Als ik zoiets aankaart zeg ik nu steevast: "Wanneer krijg ik te horen wat er uit gekomen is?".quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:10 schreef thaleia het volgende:
Ja snap ik, ik heb momenteel ook zo'n collega, en ik heb haar inmiddels (en zo ongeveer alle anderen met mij) opgegeven. Als ze nu nog een mentorleerling van me afbekt ga ik haar er niet meer op aanspreken, heeft toch geen zin en kost mij alleen maar energie. Ik noteer het slechts en geef het door aan de afdelingsleider. De andere mentoren doen dat zo ook, en leerlingen soms ook.
Precies! Vorig jaar was het bij ons overduidelijk. Een fragiel, kwetsbaar vrouwtje dat het niet geregeld kreeg en ons steeds kwam vragen of we haar alsjeblieft konden helpen. Zowat het hele docententeam heeft haar geholpen en opgevangen als het lokaal weer zowat met de grond gelijk gemaakt was. Was best zielig hoor. Maar we hadden ook een dame, die meende de wijsheid in pacht te hebben en "je hoeft me niks te vertellen want ik weet het allemaal al". Dit heeft ze letterlijk zo gezegd toen een collega haar wilde inwerken. Ook daar werd de tent afgebroken. Een leerling heeft zelfs onder haar ogen vier tafels aan elkaar vastgetapet. Hóe ze het hebben gedaan weet ik niet... Maar goed, die dame kon dus op heel wat minder sympathie van het docentenkorps rekenen.quote:Droevig wel, zulke dingen. Ik heb ook wel collega's die nieuw zijn en allerlei dingen onhandig aanpakken en conflicten hebben met klassen, maar je merkt dat ze van goede wil zijn en bereid om dingen anders aan te pakken en bereid de hand in eigen boezem te steken. Daar wil ik dan met alle plezier energie in steken, want die collega's doen dat zelf ook en zijn vol goede bedoelingen. Maar een collega die de wijsheid in pacht meent te hebben en nergens voor open staat, kost alleen maar energie.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar dat lijkt mij persoonlijk vreselijk. Hoe neemt een klas jou nog serieus als autonoom docent, wanneer er iemand anders je zo nu en dan komt verbeteren? Ik kan me niet voorstellen hoe dat niet averechts zou werken, eigenlijk.quote:Op woensdag 13 december 2006 16:48 schreef teigan het volgende:
hehe, ik ben af....
vannacht heel slecht geslapen, en mijn eerste les ging ook bagger vandaag... Toen eigenlijk de hele tijd de neiging gehad om even flink te janken, maar ik durf me niet zo te laten gaan op school... Me toch niet helemaal goed kunnen houden uiteindelijk, dus ik ben met rode ogen de volgende les ingegaan..
Die ging wel goed, en de les erna, met mijn vakdidacticus erbij ging ook goed. Alleen de klassen zijn nog wat te druk, dus nu gaan we daaraan werken met mijn vierde klas als testklas, en dan hoop ik het door te kunnen voeren naar de andere klassen.. Er komt een collega bij zitten, en via een time out methode grijpt hij in op momenten dat ik iets anders aan zou moeten pakken, en wijst mij erop, en spreekt de klas erop aan.. Ik ben dus wel benieuwd hoe dat zal gaan.
Maar het lesgeven zelf gaat dus wel heel goed, alleen het klassenmanagement kan nog veel beter..
heb je deels gelijk in, ik zou het ook zeker niet in al mijn klassen doen. Mijn derde klassen zouden er zeer waarschijnlijk niet goed op reageren.quote:Op woensdag 13 december 2006 17:26 schreef LuQas het volgende:
[..]
Ik wil je niet ontmoedigen, maar dat lijkt mij persoonlijk vreselijk. Hoe neemt een klas jou nog serieus als autonoom docent, wanneer er iemand anders je zo nu en dan komt verbeteren? Ik kan me niet voorstellen hoe dat niet averechts zou werken, eigenlijk.
Denk je niet dit feit toch wel door de school verspreid zal worden, waardoor die derde jaars klassen (en andere leerlingen) er net zo goed achter komen? "Ah, bij X zat iemand steeds in de les, ze kan het niet zelf". Dan gaat je geloofwaardigheid echt met stip naar beneden, denk ik.quote:Op woensdag 13 december 2006 17:33 schreef teigan het volgende:
heb je deels gelijk in, ik zou het ook zeker niet in al mijn klassen doen. Mijn derde klassen zouden er zeer waarschijnlijk niet goed op reageren.
Ik hoorde het ook, en het komt mij uitstekend uit, want het bevalt mij de laatste tijd steeds beter in het onderwijs en voorlopig wil ik graag blijven, en als ze deze dreigende leegloop willen bestrijden door mijn arbeidsomstandigheden en salaris op te krikken zeg ik daar geen nee tegenquote:Op woensdag 13 december 2006 19:12 schreef teigan het volgende:
ik las net dit berichtje:
http://www.nu.nl/news/915(...)en_ander_beroep.html
2 op de 3 leraren denkt erover om een baan buiten het onderwijs te nemen... Veel zeg!!
het is slechts voor 1 of 2 lessen, en de leerlingen zijn wat dat betrefd redelijk veel gewent dat er andere docenten bijzitten en dergelijke.quote:Op woensdag 13 december 2006 22:29 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Denk je niet dit feit toch wel door de school verspreid zal worden, waardoor die derde jaars klassen (en andere leerlingen) er net zo goed achter komen? "Ah, bij X zat iemand steeds in de les, ze kan het niet zelf". Dan gaat je geloofwaardigheid echt met stip naar beneden, denk ik.
Niet alleen de klas wordt anders - ik merk ook dat ik op een andere manier ga les geven als er iemand achterin zit. Mijn gedrag als leraar wordt veel minder spontaan en aardig - ik merk vaak dat ik te geforceerd bezig ben het stil te houden in de klas, geen vrolijke praatjes meer met leerlingen maak etc. Heel vervelend, krijg dus ook elke keer te horen dat ik alles goed doe, maar dat ik wel wat spontaner en vrolijker voor de klas mag staan, wat ik in principe dus normaal wel doe.quote:Op donderdag 14 december 2006 21:21 schreef thaleia het volgende:
En daarnaast nog iets: zelfs op een school waar het heel gewoon is dat leraren in elkaars les erbij zitten, blijft het toch zo (bij ons althans) dat de klas zich anders gedraagt met een pottenkijker erbij.
Daar heeft iedereen wel (in zekere mate) last van denk ik. Daarom vind ik het eigenlijk echt niet fijn om iemand achterin te hebben, ik word er ook ontzettend onzeker door. Mijn SPD (vanuit de stageschool) is gelukkig echt een heel aardige gozer, daar heb ik ook een vertrouwensband mee. Als hij komt kijken (vaak als 'verrassing', omdat hij bovenstaande ook weet) en ziet dat ik heel gespannen ben door zijn bezoek gaat hij op tijd weg en begint de bespreking met een hoop positieve punten.quote:Op vrijdag 15 december 2006 09:18 schreef LuQas het volgende:
[..]
Niet alleen de klas wordt anders - ik merk ook dat ik op een andere manier ga les geven als er iemand achterin zit. Mijn gedrag als leraar wordt veel minder spontaan en aardig - ik merk vaak dat ik te geforceerd bezig ben het stil te houden in de klas, geen vrolijke praatjes meer met leerlingen maak etc. Heel vervelend, krijg dus ook elke keer te horen dat ik alles goed doe, maar dat ik wel wat spontaner en vrolijker voor de klas mag staan, wat ik in principe dus normaal wel doe.
Maar ook daar kun je aan wennen. In het begin vond ik het ook vrij onprettig als er iemand in de klas er bij was (op de stage maakte me dat niks uit).Maar je gaat inderdaad toch onbewust anders lesgeven, zeker wanneer je jezelf nog niet 100 % zeker voelt voor de klas. Na een jaar of 3 ben ik ook op een andere school gaan werken en daar kreeg je zowat alles achter in de klas wat je maar kunt verzinnen. Volgens mij is alleen de poetsvrouw niet geweest, maar de rest wel: afdelingsleider, directeur, andere docenten in het kader van collegiale visitatie, interne begeleiding, sectordirecteur, mentor.. etc.quote:Op vrijdag 15 december 2006 10:06 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Daar heeft iedereen wel (in zekere mate) last van denk ik. Daarom vind ik het eigenlijk echt niet fijn om iemand achterin te hebben, ik word er ook ontzettend onzeker door.
O jaaa, herkenbaar.quote:Op vrijdag 15 december 2006 16:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Zo had ik in mijn allereerste jaar een heel pittige klas. Heb toen ook vaak gevraagd hoe ik die klas het beste kon aanpakken, etc. Uitgerekend in die klas kwam de directeur kijken voor het beoordelingsgesprek. Er hing dus verdomde veel van af. Die les was de klas poeslief en deden supergoed mee. Les erna zeiden ze: "U bent toch wel okee hoor".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |