quote:Holˇlanˇder (de ~ (m.), ~s)
1 iem. afkomstig uit of wonend in Noord- of Zuid-Holland
2 Nederlander
Case closed imhoquote:Friesˇland (het ~)
1 provincie van Nederland
Zo leg ik het ook uit als het mij gevraagd wordt.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 22:55 schreef Tha_Erik het volgende:
Wordt met Holland niet eigenlijk alleen Noord- en Zuid-Holland bedoeld? Of zoiets? Want dan zou Hollander dus betekenen dat het een inwoner is van Holland, en Nederland is meer dan alleen Holland.
(Ik vind het dus geen goede vervanging)
quote:
Zo is het ook.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 23:01 schreef Vava het volgende:
[..]
Zo leg ik het ook uit als het mij gevraagd wordt.
Ja leuk, de Van Dale.quote:
Die bekijkt het namelijk vanuit een randstads perspectief. Case heropend imho.quote:Van Dale Lexicografie bv
St. Jacobsstraat 127
3511 BP Utrecht
Alsof Utrechters zichzelf Hollanders zouden noemenquote:Op dinsdag 10 oktober 2006 23:10 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Ja leuk, de Van Dale.
[..]
Die bekijkt het namelijk vanuit een randstads perspectief. Case heropend imho.
Strikt gezien zijn het Friezen inderdaad, Utrecht is onze oude hoofdstad.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 23:11 schreef ErikT het volgende:
[..]
Alsof Utrechters zichzelf Hollanders zouden noemen
Meh , nu even serieus.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 22:51 schreef petre86 het volgende:
Veel Nederlanders storen zich aan de term "Hollander" als deze gebruikt wordt om de hele Nederlandse bevolking aan te spreken.
Is dat goed of slecht ?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 23:15 schreef Biancavia het volgende:
Ik ben ook een Hollander.
En die zijn toch anders dan een Brabander. Of een Fries. Of een Limburger.
Dus.
Eensch, verschil boeit mij ook niet zo.quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 23:29 schreef Silmarwen het volgende:
Deze hele discussie slaat nergens op.
Ik ben een Nederlander/Hollander een Schot/Brit. Friesland is gewoon een provincie van Nederland/Holland.
Mogen ze je ook een zeeuw noemen ?quote:Op dinsdag 10 oktober 2006 23:34 schreef Vava het volgende:
Als er tegen mij gezegd wordt dat ik een Hollander ben verbeter ik het naar Nederlander![]()
geboren in Zuid-Holland, woonachtig in Zeeland![]()
Of als je Ali B bent in een reklame spotjequote:Op woensdag 11 oktober 2006 11:17 schreef DaanA het volgende:
In het Nederlands ben ik Nederlander en Brabander en in principe geen Hollander. In andere talen ben ik meestal gewoon Holländer, omdat dat in andere talen nou eenmaal gewoon Nederlander betekent, zelfs als ze ook het woordje Niederländer of iets dergelijks hebben.
In het Nederlands ben ik wel Hollander als ik iets typisch Nederlands doe.
Want zij zijn groot en ik (Holland) is klein en das niet eerlijk o nee...quote:Op woensdag 11 oktober 2006 12:22 schreef Hephaistos. het volgende:
Het is nu eenmaal historisch zo gegroeid dat Nederland Holland wordt genoemd, volgens mij stamt het uit de Gouden Eeuw zelfs. Je moet wel een enorm Calimero-complex hebben om je daar aan te ergeren![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |