abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 24 augustus 2006 @ 14:08:44 #1
26251 Eilanden
Bright Mirror Still Water
pi_41128437
Andrew Neil Webster speelde al 22 interlands voor Schotland, maar zal nooit in de voetsporen treden van topverdedigers als John Terry of Fabio Cannavaro. Daar heeft de verdediger van het Schotse Heart of Midlothian de kwaliteiten niet voor. Toch zal Webster de komende jaren wel eens meer invloed kunnen hebben op de bedrijfstak voetbal dan alle topverdedigers van de wereld samen. Eind vorig seizoen leverde de 24-jarige voetballer zijn nog doorlopende contract in om te gaan spelen bij het Engelse Wigan Athletic. Hearts weigert hem te laten gaan zonder een afkoopsom, maar is toch gedwongen genoegen te nemen met een relatief kleine schadevergoeding. Webster maakt slechts gebruik van de FIFA-regels, die onder druk van de Europese Commissie zijn gewijzigd. Deze verandering - die nu wellicht bekend wordt als het Webster Arrest - houdt in dat spelers een contract na drie jaar eenzijdig kunnen opzeggen. Wanneer een voetballer ouder is dan 28 jaar, kan hij dat zelfs al doen na twee seizoenen.
Er gelden slechts drie voorwaarden. Eén: de speler moet zijn verbintenis opzeggen binnen vijftien dagen na zijn laatste duel van die jaargang. Twee: hij mag niet naar een club in dezelfde competitie. Drie: er moet een vergoeding worden betaald aan zijn vorige werkgever.

De Europese Commissie probeert ook in de bedrijfstak voetbal het principe van vrij verkeer van werknemers probeert te huldigen. De Franse verdediger Philippe Mexès was de eerste die zijn contract inleverde toen zijn werkgever AJ Auxerre zijn droomtransfer naar AS Roma blokkeerde door een afkoopsom van vijftien miljoen euro te vragen. Hoewel Mexès niet aan alle bovengenoemde voorwaarden voldeed, was de FIFA niet bij machte de transfer te voorkomen. Zijn nieuwe werkgever AS Roma werd veroordeeld werd tot een boete van zeven miljoen euro, acht miljoen minder dan de oorspronkelijke vraagprijs van Auxerre.

Andrew Neil Webster en Wigan Athletic hebben hun huiswerk beter gedaan. De Schot heeft netjes op tijd zijn contract opgezegd. Omdat Hearts dwarsligt, zal een speciale geschillencommissie Webster toestemming moeten geven naar Wigan te vertrekken tegen een schadevergoeding, in de praktijk niets meer of minder dan de restwaarde van de verbintenis. In het geval van Webster is dat 350 duizend euro. De commissie zou dat bedrag in het uiterste geval nog kunnen vermenigvuldigen met de factor anderhalf, indien Webster zich enorm heeft verbeterd als speler. De marktwaarde van de speler, die in dit geval wordt geschat op enkele miljoenen, moet buiten beschouwing worden gelaten. De gevolgen van het Webster Arrest zijn evident. Elke voetballer met een langdurig contract kan zich na drie jaar vrijkopen. Topspelers als Cannavaro en Emerson dreigden Juventus al daarmee toen de club hen niet wilde laten gaan naar Real Madrid. André Ooijer zal er nu spijt van hebben dat hij eind vorig seizoen zijn contract met PSV niet op tijd heeft laten ontbinden.

Clubs zullen in de toekomst met kortere contracten gaan werken en reeds in het tweede seizoen gedwongen zijn te beslissen een speler te verkopen of een nieuwe aanbieding te doen. Maar uiteindelijk betekent het aanstaande Webster Arrest vooral één ding: de (ster)speler is weer wat machtiger en het verschil tussen rijk en arm in het internationale voetbal zal alleen maar toenemen. Voor Nederlandse clubs en de nationale competitie is dat slecht nieuws.

Bron: VI 23-08-2006

Ik ben wel benieuwd of meer spelers gebruik gaan maken van dit arrest. Zal dit bijvoorbeeld gaan zorgen voor een uittocht van Nederlandse spelers naar andere competities? Zal er een karrevracht buitenlanders naar de Nederlandse competitie komen?
pi_41128804
Dit lijkt me zeker slecht nieuws voor het gehele Nederlandse voetbal.
  donderdag 24 augustus 2006 @ 14:25:00 #3
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_41128984
quote:
Op donderdag 24 augustus 2006 14:20 schreef Radegast het volgende:
Dit lijkt me zeker slecht nieuws voor het gehele Nederlandse voetbal.
Jup, Nederlandse belastingen zijn te hoog om echt hoge salarissen te kunnen betalen.
Jeugdopleiding valt geen zak meer aan te verdienen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 24 augustus 2006 @ 16:34:07 #4
26251 Eilanden
Bright Mirror Still Water
pi_41133209
Maar het zo natuurlijk dan ook zo kunnen zijn dan er een stroom spelers naar Nederland komt uit mindere voetballanden
pi_41133450
Ik denk, persoonlijk, dat het allemaal mee zal vallen.
  donderdag 24 augustus 2006 @ 18:28:39 #6
26251 Eilanden
Bright Mirror Still Water
pi_41136491
Ik verwacht inderdaad niet dat het dezelfde impact zal hebben als het Bosman-arrest. Maar ik vraag me af of de voetbalwereld ooit nog zo wakker geschud zal worden
pi_41494309
Webster heeft vandaag gelijk gekregen van de FIFA.
  dinsdag 27 maart 2007 @ 22:11:24 #8
157948 Steve_I.
Is niet meer...
pi_47729446
Bizar
(tvp)
  dinsdag 27 maart 2007 @ 22:19:23 #9
67174 Dos37
Come on Twente
pi_47729776
Hier wil Lampard dus ook gebruik van gaan maken, of las ik dat nou verkeerd ergens.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_47730008
Castelen zal er dan ook wel gebruik van gaan maken
Maybe not the best, but always the BIGGEST.....
  dinsdag 27 maart 2007 @ 22:27:59 #11
157948 Steve_I.
Is niet meer...
pi_47730226
quote:
Op dinsdag 27 maart 2007 22:23 schreef Vakkie_W het volgende:
Castelen zal er dan ook wel gebruik van gaan maken
mijn god, jij hebt 't ook al weer gelezen ?
Natuurlijk zou het kunnen, zou alleen niet weten waarom hij dat zou doen. Als een club goed voor 'm wil betalen weet hij tenminste dat ze vertrouwen in 'm hebben

Kuyt had dus ook zo voor anderhalf weg gekund
  dinsdag 27 maart 2007 @ 22:33:43 #12
157948 Steve_I.
Is niet meer...
pi_47730528
Ik vind het overigens belachelijk dat dit zo makkelijk kan, en het mag ook niet geaccepteerd worden, of je het nou goed of slecht vind, ik vind het principieel onjuist. Een speler tekent een contract voor een bepaalde tijd en weet waar hij voor tekent. Het is ook niet alsof zo'n speler nou per se weg moet bij z'n club omdat het daar zo slecht is (want daar zijn weer tekenclausules voor), maar gewoon omdat hij 'hoger op' wil (of meer wil verdienen...?) als club kan je toch ook niet zomaar onder je contract uit als je een betere/goedkopere speler wil.
  dinsdag 3 april 2007 @ 16:37:48 #13
157948 Steve_I.
Is niet meer...
pi_47968686
quote:
Flamini wil vertrekken bij Arsenal

Mathieu Flamini wil komende zomer vertrekken bij Arsenal. De talentvolle Fransman zou een poging gaan wagen om zijn contract af te kopen, zo meldt L'Equipe.

De 23-jarige Flamini heeft inmiddels de nieuwe FIFA-regelementen op dit vlak doorgesproken met zijn zaakwaarnemers. De middenvelder verwacht bij Arsenal geen vaste waarde in de hoofdmacht te kunnen worden en denkt elders meer aan spelen toe te komen. De Serie A zou zijn voorkeur hebben.

"Ik ben aan het einde van een cyclus gekomen," zo licht Flamini zijn besluit toe. "Ik speel nu drie jaar voor Arsenal en volgens mijn advocaat mag ik in juni vertrekken. Wel moet ik dan mijn laatste jaarsalaris overmaken aan de club."

"De volgende drie jaar van mijn loopbaan worden cruciaal. Ik heb een bepaald niveau voor ogen en ik denk dat ik dat kan bereiken. Dan moet ik echter wel meer aan spelen toekomen. Dat is nodig voor mijn ontwikkeling als voetballer," aldus de ex-speler van Olympique Marseille.
Zou het dan toch doorzetten?
  dinsdag 3 april 2007 @ 17:03:27 #14
67174 Dos37
Come on Twente
pi_47969693
Flamini net alsof je daar wat aan mist
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  maandag 9 juli 2007 @ 14:12:23 #15
159022 AminBen
El Maestro
pi_51290280
van voetbalzone:
quote:
De Sanctis doet beroep op Webster-arrest

Morgan de Sanctis staat volgend seizoen zo goed als zeker bij Sevilla op de loonlijst. De officiële website van Udinese maakte maandagochtend bekend dat de doelman bij de wereldvoetbalbond FIFA om ontbinding van zijn contract heeft gevraagd.

De Sanctis lijkt de eerste speler in Italië te worden die gebruikt maakt van het Webster-arrest. Deze regel houdt in dat spelers een contract na drie jaar eenzijdig kunnen opzeggen. Wanneer een speler ouder is dan 28 jaar, kan hij dat zelfs al doen na twee seizoenen.

Er gelden slechts drie voorwaarden. Eén: de speler moet zijn verbintenis opzeggen binnen vijftien dagen na zijn laatste duel van die jaargang. Twee: hij mag niet naar een club in dezelfde competitie. Drie: er moet een vergoeding worden betaald aan zijn vorige werkgever, die in in de praktijk niets meer of minder dan de restwaarde van de verbintenis is.

De 30-jarige doelman speelde sinds 1999 voor de club uit Udine en stond in meer dan honderdnegentig duels onder de lat. Volgens de Spaanse media zal De Sanctis vandaag of morgen door de Andalusiërs gecontracteerd worden.
  maandag 9 juli 2007 @ 14:27:06 #16
37809 Doezelhaar
Tot het gaatje...
pi_51290806
Oh jee, daar gaan we weer...
pi_56411980
quote:
CAS: Voetballer kan na drie jaar van contract af

HOOFDDORP - Een voetballer mag zijn nog doorlopende contract na de zogenaamde beschermde periode van drie jaar verbreken. Het internationale sporttribunaal CAS heeft dit woensdag bepaald. Het CAS bevestigde hiermee de eerdere uitspraak die de wereldvoetbalbond FIFA in de zaak rond Andy Webster heeft gedaan.

De Schotse club Heart of Midlothian sloot Webster uit van het spelen van wedstrijden nadat hij een nieuw contract bij de club had afgewezen. De huidige speler van Wigan Athletic in Engeland stapte hiermee naar de FIFA en daarna naar het CAS.

Volgens de Nederlandse spelersvakbond VVCS is de betekenis van deze beslissing groot, omdat alle spelers van de wereld nu na drie jaar van hun contract afkunnen zonder daarvoor geschorst te worden. Een speler die van zijn contract af wil, dient wel een vergoeding aan zijn werkgever te betalen.
pi_56412508
Wellicht kan je dan met een flink stijgend jaarsalaris gaan werken, waarbij de speler het vierde en vijfde jaar echt dikke miljoenen gaat verdienen. Dit zouden zij dan moeten afkopen, hetgeen toch nog iets opleverd.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 30 januari 2008 @ 16:44:59 #19
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_56412561
quote:
Op woensdag 30 januari 2008 16:41 schreef 6liNes het volgende:
Wellicht kan je dan met een flink stijgend jaarsalaris gaan werken, waarbij de speler het vierde en vijfde jaar echt dikke miljoenen gaat verdienen. Dit zouden zij dan moeten afkopen, hetgeen toch nog iets opleverd.
en dan blijft de speler kassa voor die beste man
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_56412586
quote:
Op dinsdag 3 april 2007 17:03 schreef Dos37 het volgende:
Flamini net alsof je daar wat aan mist
Grappig om dat nu te lezen
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
pi_56412634
quote:
en dan blijft de speler kassa voor die beste man
Da's dan ook wel weer waar. Ze hebben het ook wel lekker voor elkaar die topvoetballers...
pi_56412686
Vaak gaat het juist niet om topvoetballers
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
  woensdag 30 januari 2008 @ 17:23:00 #23
67174 Dos37
Come on Twente
pi_56413349
quote:
Op woensdag 30 januari 2008 16:45 schreef Gordon_Shumway het volgende:

[..]

Grappig om dat nu te lezen
Dit seizoen doet ie het aardig ja
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  woensdag 30 januari 2008 @ 17:49:30 #24
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_56413804
Denk dat deze uitspraak niet echt goed is voor het Nederlandse voetbal
Ik ben inmiddels overleden
pi_56414061
quote:
Op woensdag 30 januari 2008 16:44 schreef rubbereend het volgende:

[..]

en dan blijft de speler kassa voor die beste man
Dat is toch ook de intentie van de club? Als het een goede speler is wil je namelijk dat hij blijft.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')