abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 14 juli 2006 @ 20:35:41 #1
71841 __Wouter__
Who's the Boss?
pi_39831635
Ik heb hier een multimeter, gekocht om te controleren of er op bepaalde draden stroom staat in mijn huis. Ik heb alleen geen idee hoe hij werkt .

Stel dat ik hem wil testen op een stopcontact, op welke stand zet ik de draaiknop?
En in welk van de gaten rechtsonder steek ik het zwarte en ik welke het rode snoer?

pi_39831848
Maakt niet uit of je de rode of zwarte meetpunt in welk gat dan ook steekt, het is wisselspanning, dus polariteit is onbelangrijk.
Zet de multimeter wel op de stand om Voltage te meten (en ook dus om 220V te meten en niet 10 mV). En dus NIET op Ampere zetten, dan krijg je een doodklap en het zou zonde zijn als je je nieuwe multimeter dan uit je handen laat vallen.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  vrijdag 14 juli 2006 @ 20:46:44 #3
71841 __Wouter__
Who's the Boss?
pi_39831908
dus de draaiknop op 200 bij de V met het liggende streepje linksboven (niet bij de V met de tilde)

en (bijvoorbeeld, want als ik het goed begrijp maakt het niet uit) de rode draad in het middelste gaatje, en de zwarte in het onderste... gaat ie dan goed?
pi_39831941
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 20:46 schreef __Wouter__ het volgende:
dus de draaiknop op 200 bij de V met het liggende streepje linksboven (niet bij de V met de tilde)

en (bijvoorbeeld, want als ik het goed begrijp maakt het niet uit) de rode draad in het middelste gaatje, en de zwarte in het onderste... gaat ie dan goed?
Lijkt me niet handig om het maximum bereik op 200 te zetten als je ongeveer 230V gaat meten.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  Moderator vrijdag 14 juli 2006 @ 20:51:04 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_39832021
Zo ie zo altijd een meetpen aansluiten op de com - zwart of rood maakt niet uit, indien je spanning wilt meten steek je de andere meetpen in de aansluiting die daarboven zit.

Om even de draaiknop te bespreken, ik bespreek hem van de off knop en dan met de klok mee (naar rechts dus)

- Spanning in Volt ( Wisselspanning)
In te stellen op 750 en 200 volt

- Meten van stroom in Amperes
In te stellen op 200, 2000, 20 en 2000 als er een kleine letter "m" staat betekend dat gemeten in milliampere

- De stand daarna is voor het meten van diodes

- De stand daarna is doormeten met een piepertje, makkelijk om te gebruiken om te kijken of je tussen twee draden / componenten een verbinding hebt

- Meten van weerstand in Ohm
In te stellen op 2000, 200k, 20k, 2000, 200
Kleine letter "k" staat voor kiloohm
Meten van weerstand gebeurd altijd in spanningsloze toestand !!!

- Meten van Spanning in volt (GELIJKSTROOM)
In te stellen op 1000, 200, 20, 2000mV en 200mV
Kleine letter "m" staat voor mili

Wil je dus een wandcontactdoos meten dan draai je de knop op 750 V wisselspanning, met één meetpen in de com aansluiting en één in de aansluiting die daar boven zit

† In Memoriam † vrijdag 14 juli 2006 @ 20:51:32 #6
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_39832034
En dus wel met de ~ , dat geeft de wisselspanning aan. De draadjes sluit je aan in de onderste twee gaten, de bovenste is voor 10A, meestal ongezekerd en dan knal je de stoppen eruit als ik het goed heb. Draaiknop dus op 750 V~ zetten.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_39832044
draaiknop op 750 zetten en in de twee onderste gaatjes steek je je draden .
Iedereen is uniek, behalve ik
pi_39832160
meten tussen de aarde je nul of phase is misschien wel handig.

weet je meteen op welke van de twee draden je spanning staat. (normaal op de bruine, (de phase) maar das lang niet overal het geval

hobby bob klust ook wel eens in de meterkast. dus kleuren zeggen niet altijd alles
  vrijdag 14 juli 2006 @ 20:59:36 #9
71841 __Wouter__
Who's the Boss?
pi_39832235
dank jullie zeer! hij geeft mooi 220 aan.

ik neem aan dat dit hetzelfde gaat als ik een lamp op wil hangen en controleren of er nog stroom opstaat of juist niet?

uiteraard is het het makkelijkst om alle stroom uit te schakelen, maar omdat het huis waarin ik woon oud is en er ooit verschillende woon-etages zijn samengevoegd tot een groot huis is het niet altijd even duidelijk via welke meterkast de stroom nu komt. als de stopcontacten geen stroom meer geven willen de lampen aan het plafond het nog wel een blijven doen.
  † In Memoriam † vrijdag 14 juli 2006 @ 21:23:13 #10
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_39832972
Dan is dit een mooi moment om één en ander meteen in kaart te brengen en eventuele onhandigheden te veranderen!
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_39835088

Die zijn toch wel makkelijker voor deze toepassing.
pi_39836650
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 20:51 schreef Vonkenboer het volgende:
...

- De stand daarna is doormeten met een piepertje, makkelijk om te gebruiken om te kijken of je tussen twee draden / componenten een verbinding hebt

...
Bij deze stand mag er GEEN spanning staan op het gene waar je aan meet!
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 20:59 schreef __Wouter__ het volgende:
dank jullie zeer! hij geeft mooi 220 aan.
Mooi!
quote:
uiteraard is het het makkelijkst om alle stroom uit te schakelen, maar omdat het huis waarin ik woon oud is en er ooit verschillende woon-etages zijn samengevoegd tot een groot huis is het niet altijd even duidelijk via welke meterkast de stroom nu komt. als de stopcontacten geen stroom meer geven willen de lampen aan het plafond het nog wel een blijven doen.
Volgens de nieuwe regel moet je hele huis spannings vrij gemaakt kunnen worden met 1 handeling. Dit is niet op jouw huis van toepassing. Volgens de oude regel is dit in 2 handelingen en wel van toepassing.Tenzij dat samen voegen ergens voor de jaren 60/70 is gebeurt. Dat je het weet. Eigenlijk zou toen het samen getrokken werdt de meterkast vervangen moeten worden of op z'n minst aangepast.
  zaterdag 15 juli 2006 @ 00:50:32 #13
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_39839145
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 22:33 schreef Conflict het volgende:
[afbeelding]

Maar die geven wel eens een valse weergave van de werkelijkheid
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  Moderator zaterdag 15 juli 2006 @ 10:13:24 #14
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_39844222
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 22:33 schreef Conflict het volgende:
[afbeelding]

Jammer genoeg zijn die niet geheel betrouwbaar
pi_39844781
Die zijn goed genoeg om te kijken of er stroom ergens op staat of niet. Eerst kijken of ie brandt, dan stop eruit draaien en nogmaals kijken. Waarom zou dat niet kunnen? Waarom worden ze dan verkocht?

Ik gebruik zo'n ding al jaren.
pi_39862578
quote:
Op vrijdag 14 juli 2006 20:51 schreef Vonkenboer het volgende:

- Meten van stroom in Amperes
In te stellen op 200, 2000, 20 en 2000 als er een kleine letter "m" staat betekend dat gemeten in milliampere

- De stand daarna is voor het meten van diodes
Daartussen zit nog 10A, voor het meten van veel stroom.
pi_39862651
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 10:45 schreef Conflict het volgende:
Die zijn goed genoeg om te kijken of er stroom ergens op staat of niet. Eerst kijken of ie brandt, dan stop eruit draaien en nogmaals kijken. Waarom zou dat niet kunnen? Waarom worden ze dan verkocht?

Zolang je bij vooral stopcontacten maar blijft opletten. Maar als je alleen de nuldraad meet dan kom je er snel genoeg achter als er toch nog stroom op staat.
pi_39865824
quote:
Op zaterdag 15 juli 2006 10:45 schreef Conflict het volgende:

Alleen goed genoeg om te kijken of er wel spanning op staat. Als het neon lampje niet gaat branden betekent dit niet dat er geen spanning op staat!!! Lampje is kapot, je staat te geisoleerd, brand te zwak om bij lichtinval van lamp / zon het te kunnen zien branden enz.
pi_40039864
quote:
Op zondag 16 juli 2006 00:26 schreef tnimble het volgende:

[..]

Alleen goed genoeg om te kijken of er wel spanning op staat. Als het neon lampje niet gaat branden betekent dit niet dat er geen spanning op staat!!! Lampje is kapot, je staat te geisoleerd, brand te zwak om bij lichtinval van lamp / zon het te kunnen zien branden enz.
Dat zei ik ook

Daarom moet je ook eerst kijken of hij het doet, daarna de stroom uitschakelen en dan nog eens meten, dat zou ik bij een multimeter trouwens ook zo doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')