Het bedrag dat je nu betaald voor een huis, nieuwbouw of oudbouw, staat in geen enkele relatie meer tot de productiekosten (grond, materiaal en arbeidskrachten). De prijs van een nieuwbouwhuis wordt (min of meer kunstmatig) opgehoogd totdat hij marktconform is. Dit door zorg van de gemeente.quote:Op zondag 2 juli 2006 22:18 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Als je huurt mag je je hele leven betalen
Welnu, dit heb ik altijd al geroepen! Ook heel vaak in jouw subforum.quote:
Vandaar dat er zoveel jongeren dit land verlaten, en fijn in het buitenland de vergrijzing te lijf gaan...quote:Op zondag 2 juli 2006 22:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is iets wat veel mensen tegen de borst stuit.
Dat geldt voor willekeurig welk product dan ook.quote:Op zondag 2 juli 2006 22:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het bedrag dat je nu betaald voor een huis, nieuwbouw of oudbouw, staat in geen enkele relatie meer tot de productiekosten (grond, materiaal en arbeidskrachten). De prijs van een nieuwbouwhuis wordt (min of meer kunstmatig) opgehoogd totdat hij marktconform is. Dit door zorg van de gemeente.
Je betaalt dus -deels- voor een grote luchtbel. Dat is iets wat veel mensen tegen de borst stuit.
Vraag-aanbod. Simpel. Niets meer en niets minder. Waarom denk je dat de prijzen door heel NL zo uiteen lopen?quote:Op zondag 2 juli 2006 22:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het bedrag dat je nu betaald voor een huis, nieuwbouw of oudbouw, staat in geen enkele relatie meer tot de productiekosten (grond, materiaal en arbeidskrachten). De prijs van een nieuwbouwhuis wordt (min of meer kunstmatig) opgehoogd totdat hij marktconform is. Dit door zorg van de gemeente.
Je betaalt dus -deels- voor een grote luchtbel. Dat is iets wat veel mensen tegen de borst stuit.
Natuurlijk. Dat is Fischer.quote:Op zondag 2 juli 2006 22:31 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat geldt voor willekeurig welk product dan ook.
Dat bedoel ik!quote:Op zondag 2 juli 2006 22:35 schreef raptorix het volgende:
Het probleem met HRA is, is dat veel mensen deze echt nodig hebben om aan hun verplichtingen te voldoen, ik ken best veel tweeverdieners die met een modaal inkomen, een huis van 250k hebben gekocht, als die 370 euro HRA wegvalt, is dat voor dit soort mensen slecht op te vangen.
HRA afschaffen is op zich logisch, maar niet echt eerlijk, aangezien de mensen die de HRA echt nodig hebben, vaak wel mensen zijn die er de laatste 5 jaar bekaaid zijn afgekomen. Ik heb zelf een hoog middeninkomen, en HRA is ongeveer het enige voordeeltje wat ik nog heb. Ik vind prima als men de HRA afschaft, maar dan wil ik ook niet meer meebetalen aan huursubidies, andermans kut kinderen, zwakkeren en noem maar op. Ik vrees echter dat de Wouterbossen de HRA afschaffen en dit geld weer gaan "herverdelen" natuurlijk weer zo veel mogelijk aan de paupers en "zielige" mensen.
De HRA zal nooit ineens afgeschaft worden, maar afgebouwd. Op zo een manier dat mensen niet in de problemen komen. Zelfs de PVDA is zich hiervan bewust.quote:Op zondag 2 juli 2006 22:52 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Dat bedoel ik!
Wij hebben onze hypotheek ook zo afgesloten voor 1 loon maar wel met HRA.
Wij komen na afschaffing nog niet in problemen maar heel veel mensen wel, lijkt mij een slechte zaak.
En dan gaan huilen net als de Dexia-lease-mensen zeker?!quote:Op zondag 2 juli 2006 22:35 schreef raptorix het volgende:
... ik ken best veel tweeverdieners die met een modaal inkomen, een huis van 250k hebben gekocht, als die 370 euro HRA wegvalt, is dat voor dit soort mensen slecht op te vangen..
Wat ik overigens niet snap is dat de huizenprijzen zich nog zo sterk houden.quote:Op zondag 2 juli 2006 23:28 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En dan gaan huilen net als de Dexia-lease-mensen zeker?!
Als de rente stijgt (zeg: 8% zoals een aantal jaar terug) storten de huizenprijzen ook in, en dan hebben honderdduizenden mensen met een "top"-hypotheek die nooit aflossen maar alleen rente betalen opeens ook een rentelast die ze niet meer kunnen betalen, met een huis dat ze verplicht moeten verkopen, waarna ze zonder huis en met een enorme schuld overblijven...
Het leuke is: als de HRA niet zou hebben bestaan, zou dat huis minder hebben gekost, en zou het effect van een rentestijging dus kleiner zijn!
Ik zelf ook niet, sterker ik heb het huis zelf gekocht.quote:Op zondag 2 juli 2006 22:52 schreef uniekhoorn het volgende:
[..]
Dat bedoel ik!
Wij hebben onze hypotheek ook zo afgesloten voor 1 loon maar wel met HRA.
Wij komen na afschaffing nog niet in problemen maar heel veel mensen wel, lijkt mij een slechte zaak.
Dat zeg je nu wel, maar experts zijn het daar niet helemaal over eens, tjah zelf zou ik nooit een hypotheek nemen die gebaseerd is op 2 inkomens. Wij zijn ook 2 verdieners, maar ik heb het huis in me eentje gekocht. De hypotheeklast is nu ongeveer 1/7e van ons inkomen. Kortom dat lijkt me redelijk gezond denk ik. Bovendien stijgt de prijs van onze woning erg snel, wat natuurlijk ook erg gunstig is.quote:Op zondag 2 juli 2006 23:28 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En dan gaan huilen net als de Dexia-lease-mensen zeker?!
Als de rente stijgt (zeg: 8% zoals een aantal jaar terug) storten de huizenprijzen ook in, en dan hebben honderdduizenden mensen met een "top"-hypotheek die nooit aflossen maar alleen rente betalen opeens ook een rentelast die ze niet meer kunnen betalen, met een huis dat ze verplicht moeten verkopen, waarna ze zonder huis en met een enorme schuld overblijven...
Het leuke is: als de HRA niet zou hebben bestaan, zou dat huis minder hebben gekost, en zou het effect van een rentestijging dus kleiner zijn!
Op die fiets zullen huizen aflossingsvrij aangekocht worden. En banken pompen geld rond in de vorm van schuld die niet meer afgelost wordt (gevolg = inflatie ?).quote:Op zondag 2 juli 2006 22:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, dus?
HRA is een middel om inkomen te herverdelen, niet om huizen betaalbaarder te maken. Zo is het niet bedoeld, maar zo is de status nu wel.
Tjah, als je genoegen neemt met zo'n huisjequote:Op zondag 2 juli 2006 23:48 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat zeg je nu wel, maar experts zijn het daar niet helemaal over eens, tjah zelf zou ik nooit een hypotheek nemen die gebaseerd is op 2 inkomens. Wij zijn ook 2 verdieners, maar ik heb het huis in me eentje gekocht. De hypotheeklast is nu ongeveer 1/7e van ons inkomen. Kortom dat lijkt me redelijk gezond denk ik. Bovendien stijgt de prijs van onze woning erg snel, wat natuurlijk ook erg gunstig is.
Dan heb je wel een heel goedkoop huis?quote:Op zondag 2 juli 2006 23:48 schreef raptorix het volgende:
De hypotheeklast is nu ongeveer 1/7e van ons inkomen. Kortom dat lijkt me redelijk gezond denk ik.
Of een heel hoog inkomen.quote:Op maandag 3 juli 2006 10:01 schreef broodje_poep het volgende:
[..]
Dan heb je wel een heel goedkoop huis?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |