Ik ben het zelfs 2 stellingen niet eens:quote:Op vrijdag 23 juni 2006 20:11 schreef Lyrebird het volgende:
Wat vinden jullie van deze stelling: het geloof is bij veel mensen verdwenen, en politiek heeft de plaats van het geloof ingenomen.
Ik weet niet waar jij leeft, maar in Nederland leeft politiek niet zo bij de mensen.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 20:11 schreef Lyrebird het volgende:
Wat vinden jullie van deze stelling: het geloof is bij veel mensen verdwenen, en politiek heeft de plaats van het geloof ingenomen.
Met andere woorden: Overal waar ik het niet mee eens ben, dat zijn "kinderachtige gelovigen".quote:Op vrijdag 23 juni 2006 21:15 schreef MrX1982 het volgende:
Ik denk wel nu religie een minder grote plaats in neemt in Nederland dat mensen hun heil zoeken in andere zaken en die ideologie als dogma omarmen. Dat zie je het beste bij een partij als Groenlinks en de milieubeweging in het algemeen.
Vroeger had je die Kerk die vertelde wat mensen moesten doen en wat goed en fout was tegenwoordig is dat oude instituut vervangen door veel mensen voor hun geloof in het milieu/broeikaseffect en de daaruit voort vloeiende dogmatische benadering van de problemen.
Opzich heb je altijd dat mensen anderen willen overtuigen van hun gelijk/geloof dus waarschijnlijk is het oude wijn in nieuwe zakken.
Nee het gaat om de manier waarop je je standpunten brengt.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 21:19 schreef AntonDingeman het volgende:
Met andere woorden: Overal waar ik het niet mee eens ben, dat zijn "kinderachtige gelovigen".
Politiek a la Mao.
Ja, zeker maar niet alleen bij links. Bij rechts zie je hetzelfde bij de verlichtingsfundamentalisten.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 20:11 schreef Lyrebird het volgende:
De afgelopen tijd is het boek Godless van Ann Coulter bij oa Jay Leno en in andere media besproken. Het boek staat op dit moment geloof ik nummer 1 in de New York bestseller lijst.
Rechtse politiek kan ook een geloof zijn, een theorie die men aanhangt. Het sterkst zie ik dat bij Libertariers, die hun "geloof" op ieder probleem toepassen.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 21:05 schreef rekenwonder het volgende:
Als links een religie is, wat is rechts dan?
Er zijn mensen die hun hele leven wijden aan het broeikaseffect. Ik vind Al Gore wel een mooi voorbeeld. Al Gore is het verlies om het presidentschap nooit te boven gekomen. Hij heeft zich sindsdien als een dominee op het broeikaseffect gestort en probeert de wereld te overtuigen van zijn geloof:quote:Op vrijdag 23 juni 2006 21:20 schreef zakjapannertje het volgende:
hoe kan eigenlijk iets als het broeikaseffect troost bieden aan mensen?
quote:The core of the film is a one-man, ever-evolving multimedia slide show that Gore assembled himself. A little-known fact: Since his defeat by George W. Bush in 2000, Gore has traveled the globe with his bar graphs, staging event after event for small, invited audiences. Free of charge. And he's presented one version or another of this slide show, by his own estimation, a thousand times.
Al Gore doet dit al veel langer, bv. met boeken zoals De wereld in de waagschaal uit 1993, alleen zijn een paar andere bezigheden nu noodgedwongen weggevallen zodat alleen zijn bewustwordingscampagne over het broeikaseffect bij het publiek tegenwoordig bekend is, Al Gore is misschien nu ook meer fanatieker bezig met over het broeikaseffect omdat we tegenwoordig meer weten over hoe de mens het klimaat, de bodem en water etc. beinvloedquote:Op vrijdag 23 juni 2006 22:17 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Er zijn mensen die hun hele leven wijden aan het broeikaseffect. Ik vind Al Gore wel een mooi voorbeeld. Al Gore is het verlies om het presidentschap nooit te boven gekomen. Hij heeft zich sindsdien als een dominee op het broeikaseffect gestort en probeert de wereld te overtuigen van zijn geloof:
[..]
Begrijp me goed, ik denk dat agnostisch/atheistisch rechts ook een vervanging voor het geloof zoekt. Zoals ik in de OP al aangaf, ben ik daar zelf ook schuldig aan. Hier in de VS is dat maar een heel klein groepje, en zijn het vooral de liberalen (links) die hun nieuwe geloof uitdragen.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 22:21 schreef Zyggie het volgende:
Ik denk dat er inderdaad een aantal mensen wat doorslaan, maar om daar meteen weer op een zielige wijze 'links' te generaliseren en er ontwikkelingen achter te denken..
De kern van je stuk naar mijn mening.quote:[b]Op vrijdag 23 juni 2006 20:11 Waarom voel ik de drang om mensen te overtuigen van mijn gelijk?
Geloof is onafhankelijk van politieke voorkeur en kleur. Het naïeve geloof van bijvoorbeeld Bush c.s. dat democratie met geweld gebracht kan worden. Of dat Tipper Gore de zieltjes van Amerikaanse kinderen van explicit lyrics kan redden. Of dat minder staatsschuld en meer economische groei beter is voor iedereen (behalve de armen).quote:Op vrijdag 23 juni 2006 22:17 schreef Lyrebird het volgende:
Er zijn mensen die hun hele leven wijden aan het broeikaseffect. Ik vind Al Gore wel een mooi voorbeeld. Al Gore is het verlies om het presidentschap nooit te boven gekomen. Hij heeft zich sindsdien als een dominee op het broeikaseffect gestort en probeert de wereld te overtuigen van zijn geloof:
Over het feit dat de temperatuur opwarmt op aarde bestaat geen twijfel. Of het komt door ingrijpen van de mens wél. Er is dus geen geloof in global warming wel een discussie over hoe het te bestrijden.quote:Op vrijdag 23 juni 2006 20:11 schreef Lyrebird het volgende:
De afgelopen tijd is het boek Godless van Ann Coulter bij oa Jay Leno en in andere media besproken. Het boek staat op dit moment geloof ik nummer 1 in de New York bestseller lijst.
Het is natuurlijk een nogal controversieel boek, omdat Ann een extreme vrouw is, met extreme denkbeelden. Zo beschrijft ze een paar 9/11 weduwen als heksen, omdat deze weduwen de schuld van 9/11 bij de Amerikaanse overheid leggen, en niet bij Al Queda. Vind ik eigenlijk wel aardig gevonden, omdat deze "heksen" hun slachtofferschap misbruiken om te protesteren (zie de discussie bij Leno). Maar dat terzijde.
Waar het in het boek om lijkt te draaien - ik heb het zelf niet gelezen - is dat religie in links Amerika is verdwenen, maar dat mensen wel behoefte hebben aan religie. Zo heeft voor sommige mensen het geloof in global warming de plaats van God ingenomen, en zijn scholen en universiteiten de nieuwe kerken van links Amerika, om het linkse geloof te verspreiden. Ik heb zelf niets met geloof, en moet eerlijk bekennen dat deze nieuwe kijk op het geloof erg verhelderend werkt. Zelfs voor een conservatief als ikzelf. Waarom voel ik de drang om mensen te overtuigen van mijn gelijk? Is dat een surrogaat voor een geloof? Waarom zien andere users hier op Fok diezelfde noodzaak om net als priesters anderen te overtuigen van hun gelijk?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |