abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 29 april 2006 @ 19:58:52 #1
119078 McCarthy
communistenjager
pi_37410660
even een DISCLAIMER aan het begin: ik wil niemand verbieden te werken of zich naast zijn opleiding of studie voor wat dan ook in te zetten. Ik wil alleen een rare situatie in ons sociaal democratische land meedelen.

Zo'n 80% van de studenten & scholieren heeft naast zijn studie een bijbaantje. Dat varieert van 2 uur per week bijles geven tot elke ochtend kranten bezorgen en in de horeca werken. We kunnen hieruit direct 2 dingen concluderen:
- er is werk
- S&S willen graag geld hebben.

Sommige S&S kunnen dat makkelijk bolwerken. Prachtig, echter het is niet moeilijk in te zien dat voor veel S&S dit nadelig is voor hun studie. IPV in de kiosk te staan had je ook aan je repetitie kunnen werken. Voor zover je studie er niet onder lijdt moeten ze hun vrije tijd opofferen

Een ander deel van de bevolking is werkloos: ze kunnen wel werken maar doen/willen het niet maar krijgen wel geld van de overheid, ze zijn immers werkloos zijn.

IMO is dit een achterlijke situatie. S&S zitten in de fase dat ze horen te leren, werken kan je daarna nog je hele leven. Ze zitten werk te doen (en vrije tijd op te offeren) dat prima door de werklozen gedaan had kunnen worden, die zitten echter een beetje op hun gat. En waarom waren ze dat werk aan het doen? Omdat ze meer geld wilden! Maar waar is dat geld nu? Dat gaat naar de werklozen die niks aan het doen zijn!!!!!! Met dat geld voor die werklozen had je dus de stufi kunnen verhogen of beter nog, gewoon teruggeven aan de ouders die dan in staat zijn meer zakgeld te geven aan hun kinderen & de werklozen hadden dan het werk kunnen doen dat nu door de S&S gedaan wordt.

Ik vind dit een ronduit achterlijke situatie en toont aan hoe pervers de welvaartsstaat is. De negatieve invloed op de studieresultaten, omdat er een paar mensen werkloos zijn, die het eigenlijk niet hoeven te zijn, omdat de mensen die het werk nu wel doen horen te studeren/leren, maar dat doen ze niet ze werken.

De verdeling van tijd voor mensen die klaar zijn met een opleiding geld grosso modo: je hebt werk en je hebt vrije tijd. Voor S&S geldt: je leert /studeert of je hebt vrije tijd. Nu echter hebben S&S werktijd/vrije tijd/leer tijd en een ander deel van de bevolking heeft alleen vrije tijd.

Uiteraard kan je meteen een paar kantekeningen maken. Niet elk werk kan je zomaar door werklozen laten doen. Als er iets met vetrouwelijke gegevens gedaan moet worden heb je toch liever een student dan de gemiddelde werkloze. Zo'n baantje levert ook niet super veel op (alhoewle ik scholieren ken die 10 euro per uur verdienen) dus ik kan me voorstellen dat het dan krap wordt voor een volwassene. Je zou aan een korting op de uitkering kunnen denken. Echter dat zijn de randgevallen. Grotendeels blijf ik erbij dat we te maken hebben met een ridicule situatie

[ Bericht 0% gewijzigd door McCarthy op 29-04-2006 20:04:23 ]
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 29 april 2006 @ 20:02:39 #2
119078 McCarthy
communistenjager
pi_37410799
ik kwam trouwens net tijdens het googlen deze site tegen:
http://www.scholierenwerk.nl/
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 29 april 2006 @ 20:07:03 #3
144436 Afwasborsteldetweede
Voor universeel gebruik
pi_37410932
Wat betreft de stelling, geef ik je 100% gelijk. Studenten/scholieren horen te studeren/leren en niet te werken. Ik heb al mijn studiejaren ook alleen geleerd, alleen in de zomervakantie gewerkt. En in de laatste paar jaren een beetje gewerkt omdat ik 1x per week naar de universiteit hoefde te gaan, tja dan heb je gewoon tijd te veel. Maar terug naar de stelling, je bent gewoon nog jong en dan moet je gaan leren, dat is gewoon erg belangrijk. Dat mensen naast hun studie gaat werken zodat ze al hun merkkleding kunnen kopen, vind ik dan ook een slechte keus, maar ja, als je dat belangrijker vind dan je studie, dan moet je dat uiteraard zelf weten. Achteraf zie je dan ook dat veel mensen spijt hebben, eigen schuld dus.

Maar om nou te zeggen dat je beter kunt het geld kunt steken voor de studeerders zodat er meer werk voor anderen zijn is wel een lastige stelling. Opzich klinkt het zo slecht niet, sterker nog, het zal zelfs kunnen werken. Alleen leven we hier in een democratisch land, dus dat zit er helaas niet in. We moeten nou eenmaal de keus hebben in wat we doen. Maar in een land waar de democratie niet zo hoog staat, dan kan ik wel indenken dat wat jij nu stelt zal werken. Maar je kunt nog wel een kanttekening maken dat veel mensen tot hun dood gaan studeren, dus dat is dan weer een nieuw probleem die je creëert.
Afwasborstel? 'Zie je wel dat zo'n titel werkt!
pi_37414191
De overheid verwacht van je dat je als student gaat werken naast je studie. Je zult wel moeten (of moeten lenen, maar daarvoor en de rente moet je uiteindelijk ook weer voor werken), wil je je levensonderhoud en studie kunnen betalen.
  zaterdag 29 april 2006 @ 22:03:37 #5
Voor universeel gebruik
pi_37414253
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 22:01 schreef Marjolijnnn het volgende:
De overheid verwacht van je dat je als student gaat werken naast je studie. Je zult wel moeten (of moeten lenen, maar daarvoor en de rente moet je uiteindelijk ook weer voor werken), wil je je levensonderhoud en studie kunnen betalen.
Tja, als je levensonderhoud uit Armani, Hugo Boss, G-star, Diesel enzo bestaat wel ja.
pi_37414507
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 22:03 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:
[..]
Tja, als je levensonderhoud uit Armani, Hugo Boss, G-star, Diesel enzo bestaat wel ja.
Zelfs als je thuiswoont is de basisbeurs maar voor 50% dekkend, en als je nog boeken wilt kopen gaat dat al gauw richting de 20%

Dus je praat poep.
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_37414554
Nee, als je levensonderhoud bestaat uit een kamer, gezond voedsel, verzekeringen, collegegeld, overige studiekosten, sociale verplichtingen als verjaardagen e.d., kleding, verzorgingsproducten, sport, telefoonkosten.. Om van je studiefinanciering af te komen hoef je echt geen merkspullen te kopen.
pi_37416705
Ik ben het gedeeltelijk met de stelling eens. Ik werk zelf (sinds februari) naast mijn studie erbij. Ik werk echter als student-assistent bij de Universiteit. Het is noodzakelijk dat dit een student is (contact met de studenten en kennis van het rooster is noodzakelijk), dus pik ik geen banen van werklozen weg. Bovendien is het veelal leuk en nuttig werk (werkervaring is naast je studie ook goed voor je latere carriere).
Dat ik er (best wel redelijk) voor betaald krijg is natuurlijk geen bijzaak, ik offer natuurlijk wel een aantal uren vrije tijd op, maar dat is mijn eigen keuze.
Naast mijn studie is een bijbaant (die van mij is 8 uur per week) best mogelijk. Volgens Rutte zou ik zo'n 40 uur per week aan mijn studie moeten besteden. Ik volg echter alle colleges en houd telkens alle stof bij en hou nog genoeg tijd over voor dit baantje, sporten en sociale activiteiten. Dus daar zie ik geen probleem.
Ik vind dat het een eigen keuze van een student is of hij full-time studeert of ook een bijbaantje heeft. Dit kan ten koste gaan van de studie, maar dit hoeft niet, dat is de eigen verantwoordelijkheid van de student, hoe hij zijn tijd indeeld.
Het is echt niet zo dat ik merkkleding koop (ik weet vrij zeker dat ik per jaar minder aan kleding uitgeef dan een gemiddelde student) of andere dure spullen. Ook niet sinds ik dit baantje heb, maar het is wel prettig om minder op de centen te moeten letten.

Bij sommige baantjes zorgen de werkende studenten inderdaad voor een hogere werkloosheid, doordat zo werklozen minder snel aan een baan komen. Ik vind het echte te algemeen om meteen alle bijbaantjes over één kam te scheren.
De studiefinanciering is inderdaad niet toereikend. Voor mijn bijbaantje kwam ik wel rond, maar alleen doordat mijn vader me meer financiert dan alleen de wettelijke ouderbijdrage (anders had ik gewoon moeten lenen). Daar ben ik het wel mee eens, maar zouden de meeste mensen met een hogere studiefinanciering nou echt meer gaan studeren en minder werken, of gewoon blijven werken en nog meer zuipen en uitgaan (wat net zo goed ten koste van de studie kan gaan)?
  zondag 30 april 2006 @ 00:48:12 #9
Voor universeel gebruik
pi_37417909
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 22:12 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Zelfs als je thuiswoont is de basisbeurs maar voor 50% dekkend, en als je nog boeken wilt kopen gaat dat al gauw richting de 20%

Dus je praat poep.
En jij eet poep. Ik heb jarenlang makkelijk kunnen leven met mijn stuffie. Dat zegt dus alleen wat jouw onkunde is.
pi_37418110
Omdat papa en mama het grootste deel voor je betaalden?
  zondag 30 april 2006 @ 01:13:28 #11
Voor universeel gebruik
pi_37418374
quote:
Op zondag 30 april 2006 00:59 schreef Marjolijnnn het volgende:
Omdat papa en mama het grootste deel voor je betaalden?
Omdat ik weet hoe je met geld moet omgaan.
pi_37418531
quote:
Op zondag 30 april 2006 01:13 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:

[..]

Omdat ik weet hoe je met geld moet omgaan.
Dan ben ik benieuwd wat jouw geheim is!
  zondag 30 april 2006 @ 01:29:10 #13
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_37418634
quote:
Op zondag 30 april 2006 01:23 schreef LotjeSpieg het volgende:

[..]

Dan ben ik benieuwd wat jouw geheim is!
Als je ouders heel weinig verdienen krijg je iets van 400 euro stufi, en ja, dan kun je er als je thuis woont wel van leven als je nooit iets wilt kopen of weg wilt gaan op vakantie
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_37418651
Met de stelling ben ik het trouwens wel eens, want elke uur die opgaat aan werken, gaat niet op aan studeren, en dat helpt uiteindelijk onze kenniseconomie om zeep.
pi_37418680
quote:
Op zondag 30 april 2006 00:48 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:

[..]

En jij eet poep. Ik heb jarenlang makkelijk kunnen leven met mijn stuffie. Dat zegt dus alleen wat jouw onkunde is.
Jij kreeg waarschijnlijk veel aanvullende studiefinanciering. Wij hebben het hier over de basisbeurs, die je krijgt als je ouders boven de 30 000 verdienen wat tegenwoordig (vooral met de huizenprijzen van tegenwoordig, en de energiekosten en wat auto/OV kost) helemaal niet veel is, waardoor ze eigenlijk ook geen geld kunnen missen om je op sleeptouw te nemen.
De basisbeurs is momenteel dacht ik iets onder de 80 euro per maand, terwijl het collegegeld 1496 per jaar is, en je echt minimaal 500 aan boeken kwijt bent - dat is, als je alles wat maar enigzins mogelijk of rendabel is secondhand koopt en in oude drukken koopt en downloadt en kopieert. Voor de basisbeurs uitwonend komt daar nog 155 euro bij, maar er zijn nagenoeg geen kamers (warm) die je voor die prijs kunt krijgen. Ohja en je krijgt 30 per maand aan zorgtoeslag als je niks verdient, maar je betaalt zo'n 80 euro zo niet meer (ik zit zelf aan de 120 ivm chronische ziekte).
pi_37418736
quote:
Op zondag 30 april 2006 01:29 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Als je ouders heel weinig verdienen krijg je iets van 400 euro stufi, en ja, dan kun je er als je thuis woont wel van leven als je nooit iets wilt kopen of weg wilt gaan op vakantie
Uitwonend ook, als je voor 180 inc. een kamer kunt krijgen zoals sommigen. Uitwonend krijg je namelijk nog 155 euro extra stufi per maand.
  zondag 30 april 2006 @ 01:38:54 #17
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_37418786
Overigens studeer ikzelf ook, en ik werk erbij. Ik had ook liever niet hoeven werken, maar je moet alles zelf betalen tegenwoordig, en die 80 euro van de overheid is ook niet erg veel als je kijkt wat de kosten zijn........ Natuurlijk kun je lenen, maar dan moet je de eerste jaren als je werkt weer heel veel aflossen waardoor je alsnog niet normaal kunt leven, dan maar iets lagere cijfers, de overheid laat me geen keuze.

In dit land wordt er veel te weinig aandacht besteed aan de toekomst, door deze dingen wordt het studeren onaantrekkelijk gemaakt, waardoor we verder achter komen te liggen in de wereld. Ongeschoolde mensen heeft de wereld al genoeg, hier moet iedereen studeren om onze voorsprong vast te houden.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  zondag 30 april 2006 @ 01:44:00 #18
Voor universeel gebruik
pi_37418859
quote:
Op zondag 30 april 2006 01:31 schreef Sessy het volgende:

[..]

Jij kreeg waarschijnlijk veel aanvullende studiefinanciering. Wij hebben het hier over de basisbeurs, die je krijgt als je ouders boven de 30 000 verdienen wat tegenwoordig (vooral met de huizenprijzen van tegenwoordig, en de energiekosten en wat auto/OV kost) helemaal niet veel is, waardoor ze eigenlijk ook geen geld kunnen missen om je op sleeptouw te nemen.
De basisbeurs is momenteel dacht ik iets onder de 80 euro per maand, terwijl het collegegeld 1496 per jaar is, en je echt minimaal 500 aan boeken kwijt bent - dat is, als je alles wat maar enigzins mogelijk of rendabel is secondhand koopt en in oude drukken koopt en downloadt en kopieert. Voor de basisbeurs uitwonend komt daar nog 155 euro bij, maar er zijn nagenoeg geen kamers (warm) die je voor die prijs kunt krijgen. Ohja en je krijgt 30 per maand aan zorgtoeslag als je niks verdient, maar je betaalt zo'n 80 euro zo niet meer (ik zit zelf aan de 120 ivm chronische ziekte).
Tja, het is ook de bedoeling wanneer je als ouders te veel verdient je kinderen financieel gaat bijdragen.
  zondag 30 april 2006 @ 01:44:11 #19
133228 Clourhide
el desaparecido
pi_37418863
Overigens is het onder Belgische studenten eerder de gewoonte om alleen tijdens de vakanties te werken (wanneer het vast aangenomen personeel ook zijn vakantie opneemt, bv. in de zomervakantie).

Waarom is dat dan zo anders in Nederland? Het zijn allebei "welvaartsstaten"...
---verdwijnt---
pi_37418883
Studeren wordt binnenkort nog onaantrekkelijker gemaakt...

Misschien toch maar naar Duitsland dan? Studie kost je bijna niks en woningen huren is spotgoedkoop: m'n ex huurde in Essen, een stad van 600 000 inwoners, voor 190 euro inclusief (!) een studio met een aparte (!) keuken, in een nette (!) buurt en op een tweede verdieping, met uitzicht over een vallei. En dat was niet eens zo raar daar. Zie maar eens iets te huren in Amsterdam of zo (vergelijkbaar inwoneraantal, vergelijkbare conglomeratiegrootte) voor dat bedrag per maand. Je krijgt nog geen bezemhok daar voor die prijs. Je mag er overigens 7 jaar doen over je studie, en daarna betaal je alleen voor de jaren die je daar overheen gaat, en niet je hele studie, en dan nog is dat een acceptabel bedrag.
Nederland snijdt zichzelf in de vingers straks, Duitsland heeft een sterke vergrijzing en zal alles doen om de nieuwkomertjes studenten vast te houden (als ze daar hersenen hebben tenminste) en als je eenmaal naar Duitsland bent gegaan om er 4 jaar te studeren, is de kans vrij stevig aanwezig dat je ook daar blijft om te werken.
pi_37418890
Mijn oudjes zijn arm en ik krijg zo'n 470 eu (maximale) aan studiefinanciering. Als je daar alles van kunt betalen, doe je dat heel erg knap.
Rekensommetje:
Huur: 230
Verzekeringen: 110
Collegegeld plus boeken e.d.:166 (gemiddeld)

Dat is toch zeker al 506 eu

Oei, dat is al in de min. Ware het niet dat je nog zo'n 35 eu aan zorgtoeslag krijgt. Waar eet jij van?
  zondag 30 april 2006 @ 01:46:51 #22
Voor universeel gebruik
pi_37418894
quote:
Op zondag 30 april 2006 01:44 schreef Clourhide het volgende:
Overigens is het onder Belgische studenten eerder de gewoonte om alleen tijdens de vakanties te werken (wanneer het vast aangenomen personeel ook zijn vakantie opneemt, bv. in de zomervakantie).

Waarom is dat dan zo anders in Nederland? Het zijn allebei "welvaartsstaten"...
Omdat jaarlijks op vakantie gaan een gewoonte is van Nederlanders. Het is maar waar je je prioriteiten stelt. Zij vinden studie belangrijker en willen meer tijd daarin steken. Terwijl anderen liever het hele jaar door willen werken en tijdens de vakantieperiode zelf op vakantie te gaan.
pi_37418908
quote:
Op zondag 30 april 2006 01:44 schreef Afwasborsteldetweede het volgende:

[..]

Tja, het is ook de bedoeling wanneer je als ouders te veel verdient je kinderen financieel gaat bijdragen.
Maar zoals ik al zeg, er wordt geen rekening gehouden met het feit dat 30 000 voor de een, 30 000 voor de ander niet is. Het maakt namelijk wel degelijk uit of dat je 30 000 verdient en ook nog een stervensdure hypotheek hebt op een rijtjeshuis van 200 000 euries, of dat je al 30 jaar in hetzelfde huis woont en daarom 200 euro aan huur kwijt bent per maand.
  zondag 30 april 2006 @ 01:47:50 #24
Voor universeel gebruik
pi_37418909
quote:
Op zondag 30 april 2006 01:46 schreef Marjolijnnn het volgende:
Mijn oudjes zijn arm en ik krijg zo'n 470 eu (maximale) aan studiefinanciering. Als je daar alles van kunt betalen, doe je dat heel erg knap.
Rekensommetje:
Huur: 230
Verzekeringen: 110
Collegegeld plus boeken e.d.:166 (gemiddeld)

Dat is toch zeker al 506 eu

Oei, dat is al in de min. Ware het niet dat je nog zo'n 35 eu aan zorgtoeslag krijgt. Waar eet jij van?
Wel eens gehoord van werken in de zomervakantie? Lees de posten hierboven nog eens door.
  zondag 30 april 2006 @ 01:48:05 #25
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_37418911
quote:
Op zaterdag 29 april 2006 19:58 schreef McCarthy het volgende:
even een DISCLAIMER aan het begin: ik wil niemand verbieden te werken of zich naast zijn opleiding of studie voor wat dan ook in te zetten. Ik wil alleen een rare situatie in ons sociaal democratische land meedelen.

Zo'n 80% van de studenten & scholieren heeft naast zijn studie een bijbaantje. Dat varieert van 2 uur per week bijles geven tot elke ochtend kranten bezorgen en in de horeca werken. We kunnen hieruit direct 2 dingen concluderen:
- er is werk
- S&S willen graag geld hebben.

Sommige S&S kunnen dat makkelijk bolwerken. Prachtig, echter het is niet moeilijk in te zien dat voor veel S&S dit nadelig is voor hun studie. IPV in de kiosk te staan had je ook aan je repetitie kunnen werken. Voor zover je studie er niet onder lijdt moeten ze hun vrije tijd opofferen

Een ander deel van de bevolking is werkloos: ze kunnen wel werken maar doen/willen het niet maar krijgen wel geld van de overheid, ze zijn immers werkloos zijn.

IMO is dit een achterlijke situatie. S&S zitten in de fase dat ze horen te leren, werken kan je daarna nog je hele leven. Ze zitten werk te doen (en vrije tijd op te offeren) dat prima door de werklozen gedaan had kunnen worden, die zitten echter een beetje op hun gat. En waarom waren ze dat werk aan het doen? Omdat ze meer geld wilden! Maar waar is dat geld nu? Dat gaat naar de werklozen die niks aan het doen zijn!!!!!! Met dat geld voor die werklozen had je dus de stufi kunnen verhogen of beter nog, gewoon teruggeven aan de ouders die dan in staat zijn meer zakgeld te geven aan hun kinderen & de werklozen hadden dan het werk kunnen doen dat nu door de S&S gedaan wordt.

Ik vind dit een ronduit achterlijke situatie en toont aan hoe pervers de welvaartsstaat is. De negatieve invloed op de studieresultaten, omdat er een paar mensen werkloos zijn, die het eigenlijk niet hoeven te zijn, omdat de mensen die het werk nu wel doen horen te studeren/leren, maar dat doen ze niet ze werken.

De verdeling van tijd voor mensen die klaar zijn met een opleiding geld grosso modo: je hebt werk en je hebt vrije tijd. Voor S&S geldt: je leert /studeert of je hebt vrije tijd. Nu echter hebben S&S werktijd/vrije tijd/leer tijd en een ander deel van de bevolking heeft alleen vrije tijd.

Uiteraard kan je meteen een paar kantekeningen maken. Niet elk werk kan je zomaar door werklozen laten doen. Als er iets met vetrouwelijke gegevens gedaan moet worden heb je toch liever een student dan de gemiddelde werkloze. Zo'n baantje levert ook niet super veel op (alhoewle ik scholieren ken die 10 euro per uur verdienen) dus ik kan me voorstellen dat het dan krap wordt voor een volwassene. Je zou aan een korting op de uitkering kunnen denken. Echter dat zijn de randgevallen. Grotendeels blijf ik erbij dat we te maken hebben met een ridicule situatie
Zo raar is dit niet. Waarom zou je die werkloze een parttime baan geven en alsnog hun uitkering aanvullen. Niemand is zo gek om te werken voor hetzelfde geld als een uitkering.
Dan ben je een dief van je eigen portemenee.
Bovendien moeten studenten wel werken, een kamertje kost tegenwoordig al 300 Euro in de maand, dan red je het niet met studiefinanciering.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')