ja dat heb ik dus ook, maar soms zijn er van die eerste instantie goed .. tweede instantie niet interessant .. derde instantie toch wel weer heel goed platen klinkt lastigquote:Op dinsdag 21 maart 2006 20:56 schreef bartrid het volgende:
Over het algemeen is het bij mij zo dat als ik een plaat bij de eerste keer luisteren goed vind, ik hem later bijna nooit meer draai. Dit in tegenstelling tot groeiplaten waarvan ik de eerste paar keer luisteren meestal zoiets heb van hmmm waarom heb ik dit eigenlijk gekocht.
inderdaad ik zie dat ook bij mezelf muziek die ik vroeger als complex en soms zelfs 'raar' betitelde . Vind ik nu vrij normaal. (zoals primus haha dat vond ik toendertijd het raarste wat ik ooit gehoord had, nu terugluisterend is het lang zo vreemd niet als ik toen dacht) Met andere woorden moeilijkheid ligt inderdaad in the eye of the beholder.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:02 schreef Zanderrr het volgende:
Ik vind de term "moeilijke muziek" altijd een beetje pretentieus klinken, en het is ook erg afhankelijk van wat voor muziek je verder al hebt gehoord. Ik moet bijv. altijd wel een beetje lachen om mensen die Tool of Radiohead als summum van complexe muziek zien, het zegt m.i. meer iets over wat ze verder zelf aan muziek hebben gehoord.
Verder moet er natuurlijk wel iets in een plaat zitten dat me prikkelt om er nog eens naar te luisteren. Iets kan bij het eerste gehoor nogal moeilijk te verteren zijn, maar er moet toch wel iets fascinerends inzitten waardoor ik het nog een kans wil geven.
inderdaad stemming is heel belangrijk. Ik pas mn muziek ook altijd hoe ik me op dat moment voel. Ik ben niet altijd in de stemming voor springerige 'vrolijke' muziek en niet altijd voor doom. Alhoewel ik beide wel kan waarderen.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:03 schreef ranja het volgende:
Hm, ik heb juist vaker dat als ik de muziek meteen goed vind dat ik die ook goed blijf vinden of dat ik er later weer terug op kom. Niet altijd hoor. Voor 'moeilijke' muziek moet ik meer in de stemming zijn en draai ik ook niet vaak lang achter elkaar en kan ik ook ineens de zin afhebben.
en je hebt zowel makkelijke doom als moeilijke vrolijke en andersom natuurlijkquote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:12 schreef Bosbeetle het volgende:
inderdaad stemming is heel belangrijk. Ik pas mn muziek ook altijd hoe ik me op dat moment voel. Ik ben niet altijd in de stemming voor springerige 'vrolijke' muziek en niet altijd voor doom. Alhoewel ik beide wel kan waarderen.
iddquote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:16 schreef Zanderrr het volgende:
Goed is goed, vind ik, en dan maakt het verder niet uit of het nou complex of makkelijk is. Een goed 'eenvoudig' liedje dat gebaseerd is rond een originele vondst qua accoorden, zanglijn, tekst, de gebruikte samples etc. kan net zo mooi zijn als een of ander complex muziekstuk. En sommige 'ingewikkelde' muziek kan ook weer veel te gekunsteld en vergezocht zijn, vind ik.
zeker en soms ben je in de stemming voor eenvoudig doom en soms voor complex doom. En soms voor simpel vrolijk en soms voor complex vrolijk. En dan is er ook altijd nog zoals zanderrr zegt goed = goed .. dat is voor iedereen anders maar voor jezelf heb je toch echt wel de nummers die je 'goed' vindquote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:18 schreef ranja het volgende:
[..]
en je hebt zowel makkelijke doom als moeilijke vrolijke en andersom natuurlijk
doe dat eens wat beter onderbouwen alsjeblieftquote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:21 schreef Allochtoon het volgende:
Pink Floyd bijvoorbeeld.
Absoluut en ik denk ook dat Bosbeetle dat bedoelt. Dingen als Merzbow of zo vind ik zelf moeilijk om naar te luisteren (en of het technisch makkelijk of moeilijk is zou ik niet weten), terwijl andere mensen dat juist elke dag draaien.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:22 schreef ranja het volgende:
Maar moeilijk hoeft toch niet technisch moeilijk te zijn, het kan ook moeilijk zijn omdat het bv een muur van geluid is met weinig structuur (door niet liefhebbers liefkozend 'herrie' genoemd). Of valt dat in een andere categorie?
Nee dat vind ik in deze context ook moeilijk. Hetzelfde geld voor bepaalde minimal waar je echt denkt waar zit hier de verbinding in de noten. Bohren und der club of gore is daar een voorbeeld van in het begin had ik echt zoiets van dit zijn gewoon losse noten. Maar toch interesant genoeg om vaker naar te luisteren en zo wel degelijk een bepaalde structuur te zien.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:22 schreef ranja het volgende:
Maar moeilijk hoeft toch niet technisch moeilijk te zijn, het kan ook moeilijk zijn omdat het bv een muur van geluid is met weinig structuur (door niet liefhebbers liefkozend 'herrie' genoemd). Of valt dat in een andere categorie?
en moeilijk?quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:21 schreef Allochtoon het volgende:
Pink Floyd bijvoorbeeld.
ideoteque vind ik geweldig maar doet mij niet complex aan ... dat vind ik gewoon een lekker meezing liedje eigenlijk. Ik zet dat altijd hard in de auto en bleer mee met tom .. geen idee of hij hetzelfde zingt als mij maar dat maakt niet uitquote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:24 schreef De_Melkboer het volgende:
Eenvoudig maar briljant: Charm Attack van Leona Naess
Complex maar gekunsteld: Idioteque van Radiohead
Veel Beatles-liedjes kan praktisch iedereen na 1 jaar gitaarspelen ook naspelen, maar ze zitten meestal wel erg goed in elkaar. Om een voorbeeld te noemen, "Here, There and Everywhere" (van Revolver): de accoorden zijn niet moeilijk, maar er zitten een aantal modulaties (tijdelijke wisselingen naar een andere toonsoort in) waardoor het toch weer erg goed en origineel in elkaar zit.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:19 schreef Bosbeetle het volgende:
en nu naam en rugnummers .. 1 eenvoudig doch briljant liedje en 1 complex maar gekunsteld nummer
De mensen die Tool en Radiohead als voorbeelden gebruiken van complexe muziek kunnen idd te weinig 'kennis' van andere muziek hebben. Aan de andere kant kunnen we moeilijk gaan zeggen dat de genoemde voorbeelden makkelijk te verteren muziek maken. Het 'probleem' is echter dat dat soort lieden overdrijven vanuit hun fanzijn. Als liefhebber van Radiohead en in mindere mate Tool moet ik zelf ook altijd wennen aan de nieuwe plaat als die net uit is. Door niet doorgewinterde muziekvolgers worden deze bands echter wel vaak bestempeld als makers van moeilijke muziek... om over de niet-fans (lees: tegenstanders) maar te zwijgen.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:02 schreef Zanderrr het volgende:
Ik vind de term "moeilijke muziek" altijd een beetje pretentieus klinken, en het is ook erg afhankelijk van wat voor muziek je verder al hebt gehoord. Ik moet bijv. altijd wel een beetje lachen om mensen die Tool of Radiohead als summum van complexe muziek zien, het zegt m.i. meer iets over wat ze verder zelf aan muziek hebben gehoord.
Heel juist.quote:Verder moet er natuurlijk wel iets in een plaat zitten dat me prikkelt om er nog eens naar te luisteren. Iets kan bij het eerste gehoor nogal moeilijk te verteren zijn, maar er moet toch wel iets fascinerends inzitten waardoor ik het nog een kans wil geven.
Pink Floyd is in wezen juist heel simpele muziek. Nauwelijks melodiën bijvoorbeeld. Het lijkt vooral complex door de productie. Dat is ook geniaal hoor, daar niet van, maar de muziek is op zich zelf niet moeilijk.quote:Op dinsdag 21 maart 2006 21:21 schreef Allochtoon het volgende:
Pink Floyd bijvoorbeeld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |