abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 21 maart 2006 @ 20:55:08 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_36244040
Gitaarbandjes met zangeres (4AD en zo) Deel 3

ik lees daar net een discussie die ik wel interessant vind .. Ik vraag me dat zelf ook altijd af. Ik heb ook iets met 'moeilijke' muziek. Muziek waarvan je in eerste instantie zegt van WTF of huh. Dat soort muziek heeft na wat luisterbeurten en wat bezinking vaak een hele diepe impact die van blijvende aard is, als je het eenmaal 'doorhebt'. Dit word ook wel groeimuziek genoemd.

Nu ben ik wel van de groeimuziek maar toch in een lichtverteerbaar punk deuntje ook leuk. En soms kan dit zelfde lichtverteerbare punkdeuntje bij de honderste draaibeurt ineens een snaar raken waardoor ineens dat punk deuntje ook als groeimuziek bestempelt kan worden.

Wat is jullie mening over complexiteit, luisterbaarheid, en groeiplaten in muziek.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_36244091
Over het algemeen is het bij mij zo dat als ik een plaat bij de eerste keer luisteren goed vind, ik hem later bijna nooit meer draai. Dit in tegenstelling tot groeiplaten waarvan ik de eerste paar keer luisteren meestal zoiets heb van hmmm waarom heb ik dit eigenlijk gekocht.
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
  Moderator dinsdag 21 maart 2006 @ 20:59:03 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_36244159
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 20:56 schreef bartrid het volgende:
Over het algemeen is het bij mij zo dat als ik een plaat bij de eerste keer luisteren goed vind, ik hem later bijna nooit meer draai. Dit in tegenstelling tot groeiplaten waarvan ik de eerste paar keer luisteren meestal zoiets heb van hmmm waarom heb ik dit eigenlijk gekocht.
ja dat heb ik dus ook, maar soms zijn er van die eerste instantie goed .. tweede instantie niet interessant .. derde instantie toch wel weer heel goed platen klinkt lastig

maar die derde keer kan soms getriggert worden door een gevoel, of een gebeurtenis die je ineens naar die plaat doet grijpen. Of soms zelfs een simple iets als het horen van een andere plaat, dat je denkt van dit klinkt als ... enz
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:02:38 #4
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_36244286
Ik vind de term "moeilijke muziek" altijd een beetje pretentieus klinken, en het is ook erg afhankelijk van wat voor muziek je verder al hebt gehoord. Ik moet bijv. altijd wel een beetje lachen om mensen die Tool of Radiohead als summum van complexe muziek zien, het zegt m.i. meer iets over wat ze verder zelf aan muziek hebben gehoord.

Verder moet er natuurlijk wel iets in een plaat zitten dat me prikkelt om er nog eens naar te luisteren. Iets kan bij het eerste gehoor nogal moeilijk te verteren zijn, maar er moet toch wel iets fascinerends inzitten waardoor ik het nog een kans wil geven.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:03:58 #5
13973 ranja
image means nothing
pi_36244327
Hm, ik heb juist vaker dat als ik de muziek meteen goed vind dat ik die ook goed blijf vinden of dat ik er later weer terug op kom. Niet altijd hoor. Voor 'moeilijke' muziek moet ik meer in de stemming zijn en draai ik ook niet vaak lang achter elkaar en kan ik ook ineens de zin afhebben.

Nou is natuurlijk de vraag: Wat is moeilijk en Wat is makkelijk

Ik denk dat het vooral zit in makkelijk in het gehoor liggend of niet. Maar ook dat kan voor iedereen verschillend zijn. De een ergert zich bont en blauw aan een punkbandje dat 2 accoorrden speelt en vind dat dus helemaal niet makkelijk in het oor liggend terwijl een ander het moeilijk noemt als je niet 1-2-3-4 kunt meetellen...
  Moderator dinsdag 21 maart 2006 @ 21:07:04 #6
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_36244447
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:02 schreef Zanderrr het volgende:
Ik vind de term "moeilijke muziek" altijd een beetje pretentieus klinken, en het is ook erg afhankelijk van wat voor muziek je verder al hebt gehoord. Ik moet bijv. altijd wel een beetje lachen om mensen die Tool of Radiohead als summum van complexe muziek zien, het zegt m.i. meer iets over wat ze verder zelf aan muziek hebben gehoord.

Verder moet er natuurlijk wel iets in een plaat zitten dat me prikkelt om er nog eens naar te luisteren. Iets kan bij het eerste gehoor nogal moeilijk te verteren zijn, maar er moet toch wel iets fascinerends inzitten waardoor ik het nog een kans wil geven.
inderdaad ik zie dat ook bij mezelf muziek die ik vroeger als complex en soms zelfs 'raar' betitelde . Vind ik nu vrij normaal. (zoals primus haha dat vond ik toendertijd het raarste wat ik ooit gehoord had, nu terugluisterend is het lang zo vreemd niet als ik toen dacht) Met andere woorden moeilijkheid ligt inderdaad in the eye of the beholder.

Maar toch je luistert naar behoorlijk complexe muziek weerhoud dat je ervan om naar een simpel plaatje te luisteren. Soms zijn er ook behoorlijk goede liedjes. Die absoluut niet complex zijn maar toch iets extra's hebben.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 21 maart 2006 @ 21:12:45 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_36244703
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:03 schreef ranja het volgende:
Hm, ik heb juist vaker dat als ik de muziek meteen goed vind dat ik die ook goed blijf vinden of dat ik er later weer terug op kom. Niet altijd hoor. Voor 'moeilijke' muziek moet ik meer in de stemming zijn en draai ik ook niet vaak lang achter elkaar en kan ik ook ineens de zin afhebben.
inderdaad stemming is heel belangrijk. Ik pas mn muziek ook altijd hoe ik me op dat moment voel. Ik ben niet altijd in de stemming voor springerige 'vrolijke' muziek en niet altijd voor doom. Alhoewel ik beide wel kan waarderen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:16:52 #8
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_36244899
Goed is goed, vind ik, en dan maakt het verder niet uit of het nou complex of makkelijk is. Een goed 'eenvoudig' liedje dat gebaseerd is rond een originele vondst qua accoorden, zanglijn, tekst, de gebruikte samples etc. kan net zo mooi zijn als een of ander complex muziekstuk. En sommige 'ingewikkelde' muziek kan ook weer veel te gekunsteld en vergezocht zijn, vind ik.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:18:20 #9
13973 ranja
image means nothing
pi_36244971
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:12 schreef Bosbeetle het volgende:

inderdaad stemming is heel belangrijk. Ik pas mn muziek ook altijd hoe ik me op dat moment voel. Ik ben niet altijd in de stemming voor springerige 'vrolijke' muziek en niet altijd voor doom. Alhoewel ik beide wel kan waarderen.
en je hebt zowel makkelijke doom als moeilijke vrolijke en andersom natuurlijk
  Moderator dinsdag 21 maart 2006 @ 21:19:27 #10
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_36245034
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:16 schreef Zanderrr het volgende:
Goed is goed, vind ik, en dan maakt het verder niet uit of het nou complex of makkelijk is. Een goed 'eenvoudig' liedje dat gebaseerd is rond een originele vondst qua accoorden, zanglijn, tekst, de gebruikte samples etc. kan net zo mooi zijn als een of ander complex muziekstuk. En sommige 'ingewikkelde' muziek kan ook weer veel te gekunsteld en vergezocht zijn, vind ik.
idd

en nu naam en rugnummers .. 1 eenvoudig doch briljant liedje en 1 complex maar gekunsteld nummer
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_36245105
Ach, moeilijke/makkelijke muziek, ik spreek liever van interessante muziek, die je misschien eerst niks aan vindt, maar wel iets raakt. en dat kan iets heel complex zijn, maar ook een op het eerste oog oppervlakkig iets, wat dan net wel weer een bepaalde groove heeft.
Het is ook heel subjectief, bijvoorbeeld "This Mortal Coil" hoorde ik op een herfstdag op reis langs de Oosterscheldedam, geweldig, muziek en sfeer buiten. Had je dat op een warme dag in Griekenland gehoord, had je het misschien afgezet. Terwijl "Song on the radio" van Al Stewart, een tameljik eenvoudig deuntje is, maar perfect op een zonnige vrijdagmiddag op weg naar huis.
Afhankelijk van je stemming kun je sommige platen ook niet altijd draaien, die moet je dan een poosje laten liggen en weer oppakken als je er aan toe bent.

Leuk topic.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:21:01 #12
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_36245112
Moeilijke of makkelijke muziek heeft wat mij betreft niet zoveel met technische complexiteit te maken. Ik vind dat de kunst van goede muziek ook veel meer op de gevoelskant zit dan op de instrumentbeheersing an sich. Soms is muzikaal simpel juist moeilijk.
"The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
  Moderator dinsdag 21 maart 2006 @ 21:21:13 #13
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_36245123
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:18 schreef ranja het volgende:

[..]

en je hebt zowel makkelijke doom als moeilijke vrolijke en andersom natuurlijk
zeker en soms ben je in de stemming voor eenvoudig doom en soms voor complex doom. En soms voor simpel vrolijk en soms voor complex vrolijk. En dan is er ook altijd nog zoals zanderrr zegt goed = goed .. dat is voor iedereen anders maar voor jezelf heb je toch echt wel de nummers die je 'goed' vind
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_36245141
Pink Floyd bijvoorbeeld.
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:22:15 #15
13973 ranja
image means nothing
pi_36245185
Maar moeilijk hoeft toch niet technisch moeilijk te zijn, het kan ook moeilijk zijn omdat het bv een muur van geluid is met weinig structuur (door niet liefhebbers liefkozend 'herrie' genoemd). Of valt dat in een andere categorie?
pi_36245230
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:21 schreef Allochtoon het volgende:
Pink Floyd bijvoorbeeld.
doe dat eens wat beter onderbouwen alsjeblieft
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
pi_36245270
Eenvoudig maar briljant: Charm Attack van Leona Naess
Complex maar gekunsteld: Idioteque van Radiohead
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_36245302
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:22 schreef ranja het volgende:
Maar moeilijk hoeft toch niet technisch moeilijk te zijn, het kan ook moeilijk zijn omdat het bv een muur van geluid is met weinig structuur (door niet liefhebbers liefkozend 'herrie' genoemd). Of valt dat in een andere categorie?
Absoluut en ik denk ook dat Bosbeetle dat bedoelt. Dingen als Merzbow of zo vind ik zelf moeilijk om naar te luisteren (en of het technisch makkelijk of moeilijk is zou ik niet weten), terwijl andere mensen dat juist elke dag draaien.
Semi0n is dead, long live Stress Techniques. New project: LLB - JG
http://http://llbinc.bandcamp.com/
  Moderator dinsdag 21 maart 2006 @ 21:25:17 #19
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_36245324
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:22 schreef ranja het volgende:
Maar moeilijk hoeft toch niet technisch moeilijk te zijn, het kan ook moeilijk zijn omdat het bv een muur van geluid is met weinig structuur (door niet liefhebbers liefkozend 'herrie' genoemd). Of valt dat in een andere categorie?
Nee dat vind ik in deze context ook moeilijk. Hetzelfde geld voor bepaalde minimal waar je echt denkt waar zit hier de verbinding in de noten. Bohren und der club of gore is daar een voorbeeld van in het begin had ik echt zoiets van dit zijn gewoon losse noten. Maar toch interesant genoeg om vaker naar te luisteren en zo wel degelijk een bepaalde structuur te zien.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:25:58 #20
13973 ranja
image means nothing
pi_36245364
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:21 schreef Allochtoon het volgende:
Pink Floyd bijvoorbeeld.
en moeilijk?

  Moderator dinsdag 21 maart 2006 @ 21:27:19 #21
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_36245430
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:24 schreef De_Melkboer het volgende:
Eenvoudig maar briljant: Charm Attack van Leona Naess
Complex maar gekunsteld: Idioteque van Radiohead
ideoteque vind ik geweldig maar doet mij niet complex aan ... dat vind ik gewoon een lekker meezing liedje eigenlijk. Ik zet dat altijd hard in de auto en bleer mee met tom .. geen idee of hij hetzelfde zingt als mij maar dat maakt niet uit
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:29:17 #22
13973 ranja
image means nothing
pi_36245508
Bv. Source tags & Code van Trail of Dead is een voorbeeld van wat ik onder 'moeilijk' reken, en de eerste paar keer luisteren geweldig vond maar nu vrijwel nooit meer draai. Ik vind het snel saai worden.
Simpelere muziek, volgens de meeste mensen dan, kan ik veel langer draaien (niet te vaak hetzelfde natuurlijk).
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:29:33 #23
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_36245520
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:19 schreef Bosbeetle het volgende:
en nu naam en rugnummers .. 1 eenvoudig doch briljant liedje en 1 complex maar gekunsteld nummer
Veel Beatles-liedjes kan praktisch iedereen na 1 jaar gitaarspelen ook naspelen, maar ze zitten meestal wel erg goed in elkaar. Om een voorbeeld te noemen, "Here, There and Everywhere" (van Revolver): de accoorden zijn niet moeilijk, maar er zitten een aantal modulaties (tijdelijke wisselingen naar een andere toonsoort in) waardoor het toch weer erg goed en origineel in elkaar zit.

Complexe muziek die mij erg gekunsteld aandoet, is bijvoorbeeld die modern-klassieke 12-toons muziek van Schonberg of Webern, die puur op een muziektheoretisch idee is gebaseerd en verder moeilijk verteerbare muziek oplevert.

Om ranja's idee ook nog eens te nemen, van die noisemuziek van Merzbow en vergelijkbare artiesten word ik zelf ook niet erg blij. Ik heb het idee dat ik 't zelf ook kan maken als ik het geluid van een cementmixer door een distortion-pedaal haal, en in die zin vind ik het dus ontoegankelijk, en eigenlijk ook weinig interessant. Ik snap wel hoe zo'n man in korte tijd tientallen cds kan opnemen.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  dinsdag 21 maart 2006 @ 21:40:30 #24
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_36245924
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:02 schreef Zanderrr het volgende:
Ik vind de term "moeilijke muziek" altijd een beetje pretentieus klinken, en het is ook erg afhankelijk van wat voor muziek je verder al hebt gehoord. Ik moet bijv. altijd wel een beetje lachen om mensen die Tool of Radiohead als summum van complexe muziek zien, het zegt m.i. meer iets over wat ze verder zelf aan muziek hebben gehoord.
De mensen die Tool en Radiohead als voorbeelden gebruiken van complexe muziek kunnen idd te weinig 'kennis' van andere muziek hebben. Aan de andere kant kunnen we moeilijk gaan zeggen dat de genoemde voorbeelden makkelijk te verteren muziek maken. Het 'probleem' is echter dat dat soort lieden overdrijven vanuit hun fanzijn. Als liefhebber van Radiohead en in mindere mate Tool moet ik zelf ook altijd wennen aan de nieuwe plaat als die net uit is. Door niet doorgewinterde muziekvolgers worden deze bands echter wel vaak bestempeld als makers van moeilijke muziek... om over de niet-fans (lees: tegenstanders) maar te zwijgen.
quote:
Verder moet er natuurlijk wel iets in een plaat zitten dat me prikkelt om er nog eens naar te luisteren. Iets kan bij het eerste gehoor nogal moeilijk te verteren zijn, maar er moet toch wel iets fascinerends inzitten waardoor ik het nog een kans wil geven.
Heel juist.

Desondanks heeft het wel/niet bestempelen van een plaat als moeilijke muziek niets te maken met smaak. We zijn, denk ik, al snel geneigd te denken dat iets moeilijke muziek is, omdat het 'geniale' kwartje pas later valt, of omdat je er gewoon wat aan moet wennen. Maar dit laten we vooral gelden voor wat wel onze smaak is...
pi_36246075
quote:
Op dinsdag 21 maart 2006 21:21 schreef Allochtoon het volgende:
Pink Floyd bijvoorbeeld.
Pink Floyd is in wezen juist heel simpele muziek. Nauwelijks melodiën bijvoorbeeld. Het lijkt vooral complex door de productie. Dat is ook geniaal hoor, daar niet van, maar de muziek is op zich zelf niet moeilijk.

Stevie Wonder bijvoorbeeld is in wezen veel complexer. Dat merk je alleen niet omdat die man zo muzikaal is en zo veel gevoel voor harmonie heeft dat hij overal mee weg komt. Voor veel Beatle-muziek geldt dat ook.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')