abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35539178
Iemand een idee hoe je schijfjes met 90 mm doorsnede uit 1 a 2 mmm dikke rubber platen stanst? Kun je dat doen met een simpele pers en een matrijs, of wordt die matrijs veel te snel bot, en ben je echt aangewezen op esoterische technieken als watersnijden?
pi_35539959
Hoeveel schijfjes heb je nodig?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_35539971
Paar honderd.
pi_35540037
Ik denk dat je wel met een matrijs kunt werken die je mischien nog een keer of twee kan scherpslijpen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_35544214
Just curious: wat ga je met een paar van die rondjes doen?
Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
pi_35544344
Het is een beetje afhankelijk van je rubber soort. Sommige zijn wat makkelijker te verwerken dan andere.

Maar het zou wel moeten lukken met een soort stansmes.

De vraag is alleen of het produceren van je stansmes en het gebruik van een excenterpers om die delen uit te stansen op weegt tegen de productie kosen van bijvoorbeeld waterstralen.

Vaak zijn zulke dingen die je zoekt ook wel al verkrijgbaar als je wat verder zoekt.
pi_35544678
quote:
Op maandag 27 februari 2006 15:43 schreef twixx het volgende:
Just curious: wat ga je met een paar van die rondjes doen?
Isolatiemateriaal/trillingsdemping.
pi_35544792
als je er geen stempels of machines voor hebt kunje een grotegatenzaag gebruiken
slijp met een slijptol de tanden ervanaf en maak met dezelfde slijptol de rand flink scherp
dan neem je een flink stuk hout waar je je rubber oplegt, je legt je zaag op et rubber, nog ff een dik stuk houd op de zaag en dan een flinke klap met de hamer geven
tadaaaa
of met een stanleymes en een malletje rondom uitsnijden
pies on joe toe
pi_35544964
Bij dat laatste zou ik de EHBO-doos wel klaarzetten.

Heb trouwens een tijdje geleden gevraagd hoeveel zoiets zou kosten bij een rubberbedrijf, en die vroegen 100 euro voor 100 stuks. Fantasieprijs natuurlijk.

(een plaat rubber kost een tientje, en volgens mij is dit een klus die je in een half uurtje wel geklaard kunt hebben. Een uurloon van 100-200 euro vind ik wel errug royaal.)
pi_35545179
quote:
Op maandag 27 februari 2006 16:02 schreef bonke het volgende:
als je er geen stempels of machines voor hebt kunje een grotegatenzaag gebruiken
slijp met een slijptol de tanden ervanaf en maak met dezelfde slijptol de rand flink scherp
dan neem je een flink stuk hout waar je je rubber oplegt, je legt je zaag op et rubber, nog ff een dik stuk houd op de zaag en dan een flinke klap met de hamer geven
tadaaaa
Dat is idd ook een slim plan.

Ik ben altijd lui ingesteld en zal mijn ontwerp proberen aan te passen op de beschikbare standaard materialen.

http://www.technirub.nl/internet/rubbershop/rubbershop_index.asp
pi_35545285
quote:
Op maandag 27 februari 2006 16:08 schreef joshus_cat het volgende:
Bij dat laatste zou ik de EHBO-doos wel klaarzetten.

Heb trouwens een tijdje geleden gevraagd hoeveel zoiets zou kosten bij een rubberbedrijf, en die vroegen 100 euro voor 100 stuks. Fantasieprijs natuurlijk.

(een plaat rubber kost een tientje, en volgens mij is dit een klus die je in een half uurtje wel geklaard kunt hebben. Een uurloon van 100-200 euro vind ik wel errug royaal.)
Bij jou zou het niet zoveel uitmaken als het ene rondje 75 mm is en het ander 85, bij dat bedrijf zal alles hetzelfde gemaakt moeten worden. De order moet worden ingeboekt, en nog meer adminstratieve meuk, mischien ook nog een stansmes maken, waardoor je toch wel aan die prijs van 100 euro kan komen.

Geen geld toch maar 1 euro per stuk voor een minifrisbee.
pi_35545679
quote:
Op maandag 27 februari 2006 16:17 schreef Basp1 het volgende:

Geen geld toch maar 1 euro per stuk voor een minifrisbee.
mwoch
pi_35545688
rubber van 1 of 2 mm kan je trouwens ook gewoon met een goede schaar knippen
pies on joe toe
pi_35545826
Rond knippen is moeilijk
pi_35546441
quote:
Op maandag 27 februari 2006 16:32 schreef joshus_cat het volgende:
Rond knippen is moeilijk
sja, maar tis wel de goedkoopste manier
pies on joe toe
pi_35568334
quote:
Op maandag 27 februari 2006 16:02 schreef bonke het volgende:dan neem je een flink stuk hout waar je je rubber oplegt, je legt je zaag op et rubber, nog ff een dik stuk houd op de zaag en dan een flinke klap met de hamer geven
Ieks. Net wat zitten rekenen, en de drukkracht die je daarvoor nodig hebt is akelig hoog. Volgens http://pass-ag.com/englis(...)kraftberechnung.html kom je voor een aluminium plaatje van 65x1.5 uit op ongeveer 60 ton. D'r van uitgaande dat de 'shear strength' van rubber ergens rond de 100 N/mm-2 ligt, kom ik op 27 ton persgewicht uit

Nou is dat natuurlijk het worst-case geval, maar 't betekent dus een hele scherpe stans of een hele zware pers
pi_35568491
Volgens mij heb je niets te maken met de afschuiving van rubber, want bonke had het over een scherp ding, dus dan snij je in principe dat rubber gewoon.

Dat zou anders ook inhouden dat je dat rubber nooit kan knippen.
pi_35569065
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 11:43 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Ieks. Net wat zitten rekenen, en de drukkracht die je daarvoor nodig hebt is akelig hoog. Volgens http://pass-ag.com/englis(...)kraftberechnung.html kom je voor een aluminium plaatje van 65x1.5 uit op ongeveer 60 ton. D'r van uitgaande dat de 'shear strength' van rubber ergens rond de 100 N/mm-2 ligt, kom ik op 27 ton persgewicht uit

Nou is dat natuurlijk het worst-case geval, maar 't betekent dus een hele scherpe stans of een hele zware pers
komop zeg met een normale hamer een paar keer slaan en je hebt een bierviltje
pies on joe toe
pi_35570229
weleens van een holpijp gehoord?
Kun je kopen of zelf maken.
Kind doet de was.
pi_35570281
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 13:00 schreef fokkieslim het volgende:
weleens van een holpijp gehoord?
Kun je kopen of zelf maken.
Kind doet de was.
een holpijp van 90 mm zal vrij duur zijn
daarom ook mijn optie om er een van een grotegatenzaag te maken
je zou zelfs een gewoon stuk pijp van rond 90 mm ( inwendig )kunnen gebruiken door er een scherpe rand aan te slijpen
pies on joe toe
pi_35570731
Lijkt me geen slecht idee.

Ander vraagje: als je grote gaten (zeg 35 mm) in alumium wilt maken, voor netentrees enzo, moet je dan wel 'n stevige pons of pers hebben?

(grr, zou eigenlijk een stevig boek over materiaalbewerking willen hebben, maar waar vind je die zo snel... gisteren al wat bij de slegte gesnuffeld, maar 't assortiment viel een beetje tegen..)

[ Bericht 51% gewijzigd door joshus_cat op 28-02-2006 13:25:07 ]
pi_35571342
dat zou ik bij een machinebedrijf gaan doen waar een ponsbank staat
die drukken dan in een keer een gat van 35 mm in je plaat
of als je het zelf wilt doen een grote gatenzaag van 35 mm doet ook wonderen samen met je boormachine
ps: wel met spiritus smeren
pies on joe toe
pi_35571395
aluminium,rvs en alle metalen,gaat prima met een gatenzaag.(geen hobbyhoutzaag uiteraard).
Rubber kun je niet zagen.
Een pijp(bv.rvs dunwandig) is uitermate geschikt voor rubber.
pi_35571462
rvs is klotemateriaal om met een gatenzaag te bewerken
het kan wel mits een goede scherpe zaag, niet te hard draaien, en hard drukken
oww en veel snijolie/pasta
pies on joe toe
pi_35571499
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 13:17 schreef joshus_cat het volgende:
Lijkt me geen slecht idee.

Ander vraagje: als je grote gaten (zeg 35 mm) in alumium wilt maken, voor netentrees enzo, moet je dan wel 'n stevige pons of pers hebben?

(grr, zou eigenlijk een stevig boek over materiaalbewerking willen hebben, maar waar vind je die zo snel... gisteren al wat bij de slegte gesnuffeld, maar 't assortiment viel een beetje tegen..)
Wat zijn netentrees?

En wat is de dikte van je aluminium? En hoeveel stuks wil je maken dat zijn de factoren die bepalend zouden zijn voor de te gebruiken productie techniek. Als het maar voor enkele plaatjes hoeft kun je waarschijnlijk gewoon een grote boor gebruiken, of anders een freesmachine.
Ponsen en nibbelen wordt vaak gebruikt voor wat grotere productieseries.

En qau boeken over productie technologie zou ik je adviseren eens op een werktuigbouwkundeafdeling van een hbo of een universiteit rond te snuffelen 3 maanden nadat de opleidingen gestart zijn , zijn er genoeg afvallers die wel wat boeken kwijt willen raken.

Maar kijk uit want er zijn boeken bij waar je de snijhoeken van frezen voor optimale verpsaningscondities mee kan berekenen, en volgens mij ben je daar niet echt naar toe op zoek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')