abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 februari 2006 @ 13:31:27 #26
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_35033863
quote:
Op maandag 13 februari 2006 13:25 schreef Jimmeh het volgende:
Hoger is blauwer geloof ik en ergens zit ook een grens waarna ze illegaal worden toch?

Hier xenon in de auto en die lampen werken nu al meer dan 2 jaar zonder ooit kapot gegaan te zijn (en ze staan altijd aan, zodra auto gestart wordt). Normaal was het elke 2 maanden wel weer nieuwe lampjes er in doen. Met het geweldige zicht wat je er van krijgt, hoef ik niet meer anders



Xenonset.nl levert xenon verlichting.

Montage van een conversie set levert geen enkel probleem op voor de bestaande koplampunit. Door het lage stroomverbruik van het systeem ligt de temperatuur aanzienlijk lager. De lamp heeft slechts een warmte ontwikkeling van 35 Watt.

Als je de auto verlichting ombouwt, dan resulteert dat in meer licht in combinatie met lager stroomverbruik. Met zo,n set beschik je over auto verlichting van de nieuwste generatie. Met een xenon conversie set vervang je de standaard halogeen verlichting van je auto met de nieuwste techniek.

xenon ombouwset De conversie sets bestaan uit 2 D2s of D2r buizen, voor iedere lamp een ballast en een starter, montage materiaal en een handleiding. Een xenonverlichting pakket wordt compleet geleverd met stekkers, starters en omvormers.

Als je xenon verlichting wilt aanschaffen, koop dan een goede set.
Er worden op internet veel goedkope conversie sets aangeboden, veelal onbetrouwbare systemen, bij de goedkopere sets word beweerd dat ze zo,n 3000 uur meegaan, maar meestal is dat in de praktijk niet meer dan 300 uur. Koop altijd lampen in een goede verpakking, waarbij de lampen niet kunnen beschadigen. Let ook op de bedrading, die moet goed zijn want dit systeem werkt met 20.000 Volt.

Er zijn 2 verschillende systemen xenon verlichting:

* Mono-set ( H4) is alleen toegestaan als er op je auto een aparte lamp zit voor grootlicht. met een Mono-set komt je grootlicht te vervallen. Dit xenonverlichting systeem is geschikt voor bijna alle koplampen.
* Bi-xenon verlichting, dit is voor auto,s waarbij grootlicht en dimlicht niet van elkaar gescheiden zijn. Hierbij wordt de lamp ook als grootlicht gebruikt. het is wel iets duurder maar je behoudt je groot licht.


xenon verlichting

Met xenon verlichting heb je beduidend beter zicht.

Xenonverlichting en kleur temperatuur.
Er is verschil in lichtkleur, 6000K is helder wit en heel licht blauw getint.(vergelijkbaar met daglicht), Dit is vooral zichtbaar tijdens het opstarten en de eerste 20 sec. na het inschakelen van de lampen. Hoe hoger het aantal Kelvin des te minder effectief (blauwer) licht.

Verschil tussen halogeen en xenon verlichting
Er zijn drie verschillende kleur temperaturen;

* 6.000K (kelvin) Crystal white
* 8.000K blue white
* 10.000K purple white


XenonVision.
Dit xenon verlichting systeem is ontwikkeld voor alle voertuigen die beschikken over de volgende halogeen koplamptypen:
H-1, H-3, H-4, HL-4D (Bi-Xenon), H7, HB, 9004, 9006 en 9007.
Bij de ontwikkeling van de XenonVision conversie set is optimaal rekening gehouden met het brandpunt van de conventionele auto verlichting en de oorspronkelijke koplamp. Hierdoor ontstaat een perfect lichtbeeld zonder hinderlijke schitteringen.

XenonVision is door Xenonset zelf ontwikkeld.
Zij garandeert een perfect helder wit lichtbeeld zonder hinderlijke schitteringen. De conversie set is door de RDW goedgekeurd, zodat bij de APK-keuring absoluut geen problemen kunnen ontstaan. Xenon verlichting heeft een veel langere levensduur dan halogeen verlichting, geeft tot driemaal meer licht, maar verbruikt minder stroom. Xenonvision kan ook worden meegenomen naar een volgende auto.

De XenonVision conversie set behoort tot de meest geavanceerde xenon verlichting systemen. De conversie sets zijn waterproof en passen zonder problemen in elke auto. Ze zijn RDW en APK goedgekeurd volgens de nieuwe europese normen.

XenonVision adviseert wel om de conversie set door een specialist in te laten bouwen. Er moeten onder meer twee omvormers worden geplaatst, die de spanning van 12 naar 20.000 Volt transformeren, nodig om de xenonverlichting te kunnen ontsteken.

LET OP: Vanaf 1 januari 2006 wordt de regelgeving voor auto's met achteraf ingebouwde Xenon verlichting sets verscherpt! Auto's waar het achteraf ingebouwd wordt, dat wil dus zeggen alle auto's waarbij het niet vanuit de fabriek al aanwezig is, moeten zijn voorzien van koplamp-sproeiers en in hoogte verstelbare koplampen.

De xenon verlichting set van XenonVision is er vanaf ¤499,-. Dat is minder dan helft van de meerprijs die normaliter voor af-fabriek geleverde xenonverlichting geldt.

XenonVision bouwt tegen een kleine vergoeding ook op locatie, xenon verlichting in. Zodat het weer een vervelende rit naar een werkplaats met lange wachttijden scheelt. XenonVision geeft 24 maanden garantie inclusief ballast systeem, lampen en inbouwwerkzaamheden zonder km beperking. In plaats van 12 maanden (wat gebruikelijk is).

bron

En dan nog dit:

Wedloop met de wet

Op 24 juli 2005 is Staatsblad 355 uitgebracht met daarin de volgende mededeling:
Artikel 5.2.51 wordt als volgt gewijzigd:

* 1. Voor de tekst wordt de aanduiding «1.» geplaatst.
* 2. Het eerste lid, onderdeel b, komt te luiden: b. twee dimlichten, met dien verstande dat met ingang van 1 januari 2006 dimlichten met gasontladingslichtbronnen en andere lichtbronnen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen voldoen aan door Onze Minister gestelde eisen voor deze lichtbronnen, alsmede voor de installatie daarvan;

Dit wordt als volgt toegelicht:
Artikel I, onderdeel P
In de Europese toelatingseisen voor voertuigen wat betreft verlichting en de installatie daarvan worden aan de aanwezigheid van lampen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen (thans zijn dit doorgaans gasontladingslampen, ook wel Xenonlampen genoemd) voorwaarden gekoppeld die moeten waarborgen dat deze lampen – die een aanzienlijk grotere lichtopbrengst hebben dan halogeenlampen – tegenliggers of (via de spiegels), voorliggers niet verblinden. De auto dient daarom onder andere over automatische niveauregeling te beschikken, opdat bij wisselende belading het ingestelde niveau van de lampen niet wijzigt. Tevens dienen koplampsproeiers aanwezig te zijn om verblinding door strooilicht als gevolg van vervuilde koplampglazen tegen te gaan.

Tot nu toe zijn in Nederland deze toelatingseisen niet in de permanente eisen overgenomen. Als op voertuigen die met conventionele halogeenverlichting zijn (type)goedgekeurd achteraf gasontladingslampen worden gemonteerd, terwijl deze voertuigen daar niet voor zijn ingericht, wordt alsnog verblinding in de hand gewerkt. Mede omdat blijkt dat van dergelijke montage achteraf in de praktijk ook daadwerkelijk sprake is, wordt de regelgeving op dit punt door een wijziging van artikel 5.2.51, eerste lid, onderdeel b, aangevuld voor personenauto’s. Teneinde de nadere eisen aan voertuigen die met de eerdergenoemde lampen zijn uitgerust actueel te kunnen houden, worden deze eisen door Onze Minister vastgesteld. Daarnaast wordt met de wijziging van artikel 5.2.51, eerste lid, onderdeel p, dit artikel in overeenstemming gebracht met de laatste aanpassing van de toelatingseisen volgens ECE-Reglement nr. 48.

In het kort komt deze wetswijziging hierop neer:
Gasontladingslichtbronnen mogen alleen worden gemonteerd in daarvoor goedgekeurde koplampen, herkenbaar aan de letter “D” die zichtbaar en onuitwisbaar op het koplampglas moet zijn aangebracht; Als de auto is voorzien van gasontladingskoplampen, moet de auto tevens zijn voorzien van automatische lichthoogteregeling en een koplampreinigingssysteem (bij kunststof lampglazen mogen geen koplampwissers worden toegepast).

Hiermee is dus – vanaf 1 januari 2006 – het verschil opgeheven tussen de toelatingseisen en de permanente eisen, tenminste waar het de gasontladingskoplampen betreft. Voor degenen die de afgelopen jaren hun halogeenkoplampen hebben omgebouwd of laten ombouwen naar gasontladingskoplampen, is dit slecht nieuws. Hen rest geen andere mogelijkheid dan weer terug te gaan naar halogeenlampen, want ook al monteren zij alsnog hoogteverstelling en koplampsproeiers, de koplampen waarin zij de gasontladingslampen hebben gemonteerd, zijn niet voor dit type lichtbron goedgekeurd. En volgens het in de toelichting genoemde ECE-Reglement 48 moet dat wel.

Wat als er een D èn een H in het koplampglas staan?
Als de koplamp is voorzien van een los lampglas, kan het zijn dat dit glas zowel voor de gasontladings- als de halogeenuitvoering wordt gebruikt. In dit geval zijn beide coderingen aangebracht op het lampglas en is de codering ook op het lamphuis terug te vinden. Daarop staat dan òf een D òf een H, gecombineerd met het soort licht (C = dimlicht, R = grootlicht). Dus DC/HR houdt in gasontlading dimlicht / halogeen grootlicht. Als zowel het dimlicht als het grootlicht door een gasontladingslichtbron wordt verzorgd, is de codering DCR.

Risico en kosten
Van degenen die een niet onaanzienlijk bedrag hebben uitgegeven om hun halogeenkoplampen van gasontladingslichtbronnen te laten voorzien, zullen sommigen zich realiseren risico te hebben genomen met het oog op deze verwachte wetgeving. Anderen reden in zalige onwetendheid. En kosten op leveranciers verhalen is puur afhankelijk van coulance. Wettelijk kan er niets verhaald worden. Van onze kant hopen we dat onze waarschuwingen op de Hella-website, in onze documentatie en niet in de laatste plaats in ons huisorgaan Hella Actueel in veel gevallen tot een goede overweging geleid hebben.

Is het nu gasontlading of xenon?
De één heeft het over gasontladingslampen, de ander spreekt over xenon. Wie heeft er nu gelijk? Welnu, de eerste helemaal en de ander een beetje! Het grote onderscheid bij deze verlichting is het werkingsprincipe. Tussen twee elektroden wordt een hoge spanning opgebouwd, die in het in de lamp aanwezige xenongas tot ontlading komt. Daar dankt de lamp zijn naam aan. Er zit dus weliswaar xenongas in de lamp, maar dat zegt eigenlijk weinig want dit edelgas komt in meerdere typen lampen voor. Maar ja, “xenon” klinkt nu eenmaal beter en vooral moderner dan “gasontlading”, dus …

bron

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  maandag 13 februari 2006 @ 13:43:09 #27
10233 Peewee
Introducing 'me'
pi_35034346
Mooi,..
Op die site staat trouwens heel veel nuttige info met betrekking tot aanschaf van een occasion. Dankje!
Bumperklever - nietsnut - af en toe gelukkig
Du Riechst So Gut
  maandag 13 februari 2006 @ 13:50:47 #28
47608 CaptainM
Nocturnal Metamorper
pi_35034590
tuurlijk kies je voor xenon!

Stel:
Je hebt geld genoeg om een compleet nieuwe auto bij een dealer te gaan kopen. Meneer wilt een Opel Vectra. Je kan allemaal extra opties aankruisen bovenop de standaard uitvoering. Uiteraard moet je hiervoor per extra optie meer geld voor lappen. Xenon kost je toch zeker een duizend euro extra. Nu wil ik niet zeggen dat duurder altijd beter is, maar in dit geval wel:

voordelen
- je ziet meer
- het gaat langer mee
- het ziet er stoerder uit.

nadelen:
- àls het dan toch kapot gaat, kost het je genoeg


you do the math....
The Basic Foundations of House Music: The Club... The People... The Music
pi_35035224
quote:
Op maandag 13 februari 2006 13:31 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]



[knip]
Tsja een Italiaan hé
pi_35037345
Las pas geleden dat de levensduur van Xenon lampjes zo rond de 4000 uur lag.
Die van halogeen rond de 1200 a 1500.
Kosten zijn ook vrij duidelijk. halogeen kost 20 euro per 2 (philips ofzo)
Xenon 250 euro bij de opeldealer (volgen een collega met xenon op een vectra)
Lampjes kon je trouwens ook bij de BMW halen voor 100 euro.

Sja en wat is beter. Kwestie van smaak. Heb van 't weekeinde mijn lampjes van mijn dimlicht vervangen door xenon look.
Lichtbeeld is er zeker op vooruit gegaan. Dus gewoon gaan voor die xenon. (wel effe een potje achter de hand houden voor als er 1 of 2 stuk gaan)
Misschien effe nakijken hoe lang geleden de lampjes zijn vervangen.
  maandag 13 februari 2006 @ 17:56:12 #31
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_35044447
Ah ,gewoon doen man.
The Holy Roman Church has been in power for two thousand years, and is responsible for great suffering and sexual repression.Despite all that, it has also given us the Catholic schoolgirl uniform, so I hereby declare all its sins forgiven.
pi_35047209
Mijn E-klasse heeft ook xenon. Voor het eerst vervangen bij 305.000 km bij een leeftijd van 8 jaar. Kosten: 95 euro per lamp (bij de dealert).

Zou ik zeker doen, H7 koplampen lijken er als ik het straatbeeld bekijk nogal gauw mee te stoppen. Uiteindelijk zal je niet veel duurder uit zijn,als het niet goedkoper is. Het zicht is daarintegen vele malen beter
'99 MB E320 CDI T-model
pi_35047776
xenon, gelul dat ze eerder kapot gaan in complete onzin!!!!
Op dinsdag 13 juni 2006 21:21 schreef Sjoewe het volgende:
Ja van TF :') Die het nu keihard gaat ontkennen :')
  maandag 13 februari 2006 @ 19:34:48 #34
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_35048636
Bij mijn vorige auto (halogeen) moest ik minstens elk jaar beide lampen vervangen omdat altijd die aan de bestuurderskant ermee kapte. Kan je ze net zo goed allebei doen want binnen no-time stopt die ander ermee.
Ik weet niet of iemand hier een mondeo van het voorlaatste type heeft maar dan mag je dus het grilletje eruit halen en met een fijne grote schroevendraaier even die hele lichtunit losschroeven ,om dan eindelijk eens genoeg ruimte te hebben om die klote lamp te vervangen.
Als ik nu 1x in de 2/3 jaar zo'n xenon schijnwerper moet laten vervangen kost het me eigenlijk geeneens zo veel meer.
Ach... en het staat zo blits
The Holy Roman Church has been in power for two thousand years, and is responsible for great suffering and sexual repression.Despite all that, it has also given us the Catholic schoolgirl uniform, so I hereby declare all its sins forgiven.
pi_35059404
quote:
Op maandag 13 februari 2006 12:01 schreef PeuRac het volgende:

[..]

tussen de 250 tot 400 euro, maar laat je goed voorlichten en niet oplichten.
Dat is een has been... Sinds kort moeten alle auto's die van zo'n ombouwkit worden voorzien, ook zijn voorzien van een automatische niveauregeling (voor de lichtstraal) en een sproei/wis installatie op de beide koplampen. Dat gold al voor de auto's die af-fabriek met xenon waren uitgerust en dat is met deze wetaanpassing gelijk getrokken. Heb je dus geen koplampsproeiers of automatische hoogteregeling, dan zal deze achteraf moeten worden ingebouwd en dat maakt zo'n ombouw een flink stukje duurder.

Ik dacht zelfs ergens gelezen te hebben (correct me if I'm wrong) dat dit zelfs met terugwerkende kracht is ingevoerd, voor auto's die reeds zijn voorzien van zo'n ombouwkit, want het is een APK-controlepunt geworden. Heeft te maken dat xenon-koplampen die erg vies zijn en niet goed afgesteld tot de grootste ergernissen in het verkeer behoren, vanwege het verblindende effect op de medeweggebruikers.

=edit= Herr.Flick had dit ook al gemeld
Elke god is een leugen. Elke religie is een doctrine. Elke profeet is een charlatan. Punt.
pi_35061256
Ik zou zeker voor de Xenon gaan. Kan je ook weer even vooruit qua techniek!
pi_35061645
Xenon, daar kan ik zeer duidelijk over zijn.

Voor argumenten, zie alle posts boven mij.
Choose life. Choose a job. Choose a starter home. Choose dental insurance, leisure wear and matching luggage. Choose your future. But why would anyone want to do a thing like that?!
pi_35064935
RRRobert, laat je even goed voorlichten.
Xenon achteraf inbouwen is idd aan regels gebonden, maar alleen als de auto na 1 Januari 2006 op kenteken is gezet (dan moeten er hoogteregeling en sproeiers e.d. op)
Auto,s die voor 1-106 op kenteken zijn gezet hoeven dit niet te hebben.
pi_35066370
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 02:54 schreef Impreza_driving_Nutcase het volgende:
RRRobert, laat je even goed voorlichten.
Xenon achteraf inbouwen is idd aan regels gebonden, maar alleen als de auto na 1 Januari 2006 op kenteken is gezet (dan moeten er hoogteregeling en sproeiers e.d. op)
Auto,s die voor 1-106 op kenteken zijn gezet hoeven dit niet te hebben.
De uitgebreide lap tekst die Herr.Flick aanhaalt geeft daarover toch een hele andere mening.
Elke god is een leugen. Elke religie is een doctrine. Elke profeet is een charlatan. Punt.
pi_39772212
Hoi mensen, ik rij al een heletijd met xenon maar sinds mijn auto vorig jaar afgebrand is en ik opnieuw xenon in wil bouwen, bedacht ik me dat het met relais en échte bekabeling die ook geschikt is voor de 1e 20 seconden piekspanning van 20Amp en een stuk veiliger is.

Daarvoor het ik het volgende inbouwschema opgebouwd. Ik heb er alleen compleet geen verstand van. Ik weet het dat het een beetje een raar gebeuren is geworden in vergelijking tot echte diagrammen maar toch..

Dusseuh.. Wie helpt me met commentaar? Is dit goed? Tips? hoe te schakelen?

Schudden voor gebruik. Bij voorkeur koel bewaren.
  woensdag 12 juli 2006 @ 23:50:54 #41
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_39772970
anders doe je ook ff een topic kick
The Holy Roman Church has been in power for two thousand years, and is responsible for great suffering and sexual repression.Despite all that, it has also given us the Catholic schoolgirl uniform, so I hereby declare all its sins forgiven.
  donderdag 13 juli 2006 @ 01:12:53 #42
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_39775473
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 08:48 schreef RRRobert het volgende:

[..]

De uitgebreide lap tekst die Herr.Flick aanhaalt geeft daarover toch een hele andere mening.
En toch heeft impreza gelijk
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')