Ik heb een paar keer wagyu gegeten, bij Okura/Yamazato als deel v.e. kaiseki maaltijd en in de VS in de sushi bar waar ik werkte als kobe sushi. De wagyu van Okura kwam uit Belgie, die in de VS was Amerikaans of Japans. Ik hoop dit jaar naar Japan te gaan op vakantie en dan kan ik iig. Japanse wagyu uitproberen.
Ik ben geen rund/biefstuk kenner dus ik kan de kwaliteit niet vergelijken met andere rundsoorten, maar de kwaliteit is super.
Wagyu is ook wel bekend als Kobe beef, dat is wagyu uit de Kobe streek in Japan, waar de soort oorspronkelijk vandaan kwam. In Kobe is een subgebied, Matsuzake als ik het me goed herinner waar de beste Kobe beef vandaan komt. Tegenwoordig worden soms wagyu karkassen uit de VS overgevlogen naar Japan en daar geslacht waardoor ze verkocht mogen worden als Kobe beef.
Wagyu staat bekend om de gelardeerde vetlaag in het vlees. Ik heb me laten vertellen dat dat genetisch is en het feit dat het rund gemasseerd wordt geen invloed hierop heeft. De Japanse runderen worden gemasseerd omdat de boerderijen in Japan vaak geen ruimte hebben om de runderen te laten rondlopen, vandaar dat ze de runderen masseren. Ik heb een keer een home video van een Japanse chef gezien die bij een wagyu boerderij in Kobe was geweest en daarin was te zien dat de boer bijna naast de stal woont vanwege het gebrek aan ruimte.
Ik heb nog ergens wat foto's liggen. Als ik ze vind zal ik ze online zetten. Oja, het woord wagyu betekent wa=Japans en gyu= rund(vlees), dus Japans rundvlees.
[ Bericht 6% gewijzigd door mirugai op 26-01-2006 19:54:20 ]