abonnement Unibet Coolblue
pi_34149557
Hoi ik heb hier op het forum getracht wat informatie te verkrijgen over glasvezelbehang maar er staat er niet zoveel over...

Ik bel zelf even opzoek gegaan naar wat info en dat staat hieronder:

Glasvezelbehang blijkt, in tegenstelling tot wat sommigen vreesden, niet schadelijk te zijn voor de ademhalingswegen: de vezels zijn te grof om zich vast te zetten in de longen. Wel kan er huidirritatie zijn bij de verwerking en zolang de vezels niet door een verflaag gebonden zijn. De lijmen die voor glasvezelbehang gebruikt worden zijn ook niet onschuldig: het gaat om kunstharslijmen. Ten slotte vergt ook het smeltproces van glas veel meer energie dan de aanmaak van bijvoorbeeld papierbehang.

Mag glasvezel behang over normaal behang heen behangen worden?

Je mag dit niet doen,want het oude behang gaat loskomen daar dit met gewone behangerslijm is geplakt.Glasvezelbehang heeft een speciale lijm nodig expliciet voorzien voor dit behang.Deze lijm lost de onderliggende oude lijm op,zodanig dat het oude papier aan je glasvezelpapier blijft kleven.Even oude papier verwijderen met oplosmiddel of afstomen.Is je oude papier geverfd met een soort lakverf,dan kan je het riskeren om je glasvezel te lijmen.

Tips:

Om glasweefselbehang op een nieuwe of zuigende muur aan te brengen kun je 2 lagen goedkope latex voorstrijken. Daarna het behang tegen elkaar aan op de muur lijmen en aandrukken met een rubberen roller, zodat het behang goed in de lijm drukt.


Weten jullie andere tips of vragen post ze dan hier

Ik zit zelf ook met een aantal vragen ....
Ik wil mijn hele huis voorzien van glasvezelbehang ...en ik heb verschillende muren :

- betonnen muren
- gipsplaten muren
- gipsenmuren (waar overheen gepleisterd is)

Kan ik met glasvezel behang hier gewoon overheen behangen?
Het Nederlandse carputerforum is online!
http://www.carputerforum.nl
pi_34149881
Je kunt overal overheen behangen...over de grote kwek van je schoonmoeder
Tool Kok has the mystique of a napalm strike, it is sex industry at its most industrial
  dinsdag 17 januari 2006 @ 08:50:23 #3
36796 Morpheus2002
Radio 49 | DJ.Morph
pi_34149894
Je capslock zit vast.
Niets Is Sterker Dan Dat Ene Woord; Feyenoord! Mijn Feyenoord!
pi_34150011
Vervang huidirritatie gerust door: Het jeukt als de ziekte.
Probeer in ieder geval je gezicht niet aan te raken tijdens het werken. Dan valt het wel mee.
Er zou ook behang zijn voorbewerkt is en minder vezels loslaat.

Ik zelf plak het overal overheen zonder problemen. Gips, beton, hout en spaanplaat.

Misschien een goede tip
Als je behang gebruikt zonder motiefjes en het is hier en daar niet helemaal strak dan kan je een millemeter of wat van de naden gewoon wegsnijden en weer vlak maken met glad plamuur zoals lakplamuur. Daarna latex erover en het is superstrak.

Tijdens de Kerstvakantie heb ik de gang, het trapgat en de overloop hiermee behangen. Het zijn grote banen dus lekker snel klaar. Lekker dik de muur insmeren met lijm dan kan je nog wat schuiven als je scheef zit.

Mijn huis is 30 jaar oud en werkt een heel klein beetje waardoor er op een enkele plek een kleine scheur is bij deuren enzo. Als het goed is zie ik dat nooit meer met dit behang. Ook wat andere gekke plekken zoals de naad van beton naar een gipsmuur is nu onzichtbaar.

Zorg wel dat je het goed in de hoeken drukt. Anders gaat het daar los zitten.

Het kost wel veel latex. Minimaal drie lagen maar dan heb je ook wat.
Blij dat ik het gebruikt heb en wat mij betreft een aanrader.

[ Bericht 38% gewijzigd door R0ADKILL op 17-01-2006 09:27:43 ]
pi_34150069
Ik heb nog nooit zo'n rotzooi als glasvezelbehang meegemaakt.
Ik heb een huis gekocht waar deze zooi op de muren zat. Ik wilde alles gaan spachtelen en daarom moest alles eraf. Dat is gewoon niet te doen. Na 10 dagen hard werken (schuren, scheuren, weken enz enz) waren de muren net op 't punt gekomen om deze te kunnen stucken en daaroverheen kon ik eindelijk de spachtelprut aanbrengen.

Glasvezel is leuk als jeje huis wilt verkopen omdat je muren er dan strak uitzien maar voor de rest mijdt die zooi.

Tip voor de mensen die een huis kopen waar die meuk op de muren zit, het heeft een reden waarom men voor dit behang heeft gekozen. De muren eronder zullen waarschijnlijk een drama zijn en om dat weer goed te krijgen gaat aardig in de papieren lopen neem dat mee in de onderhandeling.
Eigenlijk ben ik maar een gewone mus
  dinsdag 17 januari 2006 @ 09:04:40 #7
16570 Thijz
Ignorance Is Bliss
pi_34150104
wij hebben thuis geen glasvezel maar glasvliesbehang. Glasvezel heeft vaak een grove structuur, glasvlies heeft dat niet. 3x Muurverf erover heen (dat spuil zuigt als de t*ring) en het ziet er heel strak uit. Wij hebben betonnen muren en muren van gipsblokken. Werkt prima
quote:
Glasvezel is leuk als je je huis wilt verkopen omdat je muren er dan strak uitzien maar voor de rest mijdt die zooi.
Wij hebben idd muren die er niet zo strak uit zien.

Dat zijn van de prefab betonnen muren met allemaal van die luchtbelletjes erin. Omdat nu te laten stucadoren Je moet een beetje aan je bouwdepot denken.

Andere reden is dat de banen mooi breed zijn en je dus minder snel ziet dat het behang is.

[ Bericht 53% gewijzigd door Thijz op 17-01-2006 09:09:54 (quote) ]
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.
Op vrijdag 18 juni 2010 23:17 schreef Catwoman1986 het volgende:
Held :D
pi_34150388
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 09:04 schreef Thijz het volgende:
wij hebben thuis geen glasvezel maar glasvliesbehang. Glasvezel heeft vaak een grove structuur, glasvlies heeft dat niet. 3x Muurverf erover heen (dat spuil zuigt als de t*ring) en het ziet er heel strak uit. Wij hebben betonnen muren en muren van gipsblokken. Werkt prima
[..]

Wij hebben idd muren die er niet zo strak uit zien.

Dat zijn van de prefab betonnen muren met allemaal van die luchtbelletjes erin. Omdat nu te laten stucadoren Je moet een beetje aan je bouwdepot denken.

Andere reden is dat de banen mooi breed zijn en je dus minder snel ziet dat het behang is.
Bij een nieuwe woning zal ik het altijd afraden om gelijk te spachtelen ivm het werken van de muren e.d. maar om dan voor galsvezel te kiezen. Eerst je muren gewoon gipsen en dan een laag verf eroverheen. Na een jaar pas gaan spachtelen. En dan heb je er meestal geen zin meer in...
Eigenlijk ben ik maar een gewone mus
pi_34150486
En vergeet ook niet dat het verwijderen nog steeds een probleem is.
Overstuken is de enige oplossing op het moment en word dan toch een kostbare grap.
Gr Wim.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 11:26:35 #10
16570 Thijz
Ignorance Is Bliss
pi_34153449
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 09:25 schreef Flevoland1 het volgende:
En vergeet ook niet dat het verwijderen nog steeds een probleem is.
Overstuken is de enige oplossing op het moment en word dan toch een kostbare grap.
Gr Wim.
Hier hoor ik ook verhalen over die elkaar tegen spreken. De een zegt dat het onwijs klotespul om te verwijderen. Van een ander (in dit geval een schildersbedrijf) die zegt dat het zo verwijderd kan worden.
Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.
Op vrijdag 18 juni 2010 23:17 schreef Catwoman1986 het volgende:
Held :D
  dinsdag 17 januari 2006 @ 12:03:44 #11
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_34154545
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 09:01 schreef bruinekanarie2 het volgende:
Ik heb nog nooit zo'n rotzooi als glasvezelbehang meegemaakt.
Ik heb een huis gekocht waar deze zooi op de muren zat. Ik wilde alles gaan spachtelen en daarom moest alles eraf. Dat is gewoon niet te doen. Na 10 dagen hard werken (schuren, scheuren, weken enz enz) waren de muren net op 't punt gekomen om deze te kunnen stucken en daaroverheen kon ik eindelijk de spachtelprut aanbrengen.

Glasvezel is leuk als jeje huis wilt verkopen omdat je muren er dan strak uitzien maar voor de rest mijdt die zooi.

Tip voor de mensen die een huis kopen waar die meuk op de muren zit, het heeft een reden waarom men voor dit behang heeft gekozen. De muren eronder zullen waarschijnlijk een drama zijn en om dat weer goed te krijgen gaat aardig in de papieren lopen neem dat mee in de onderhandeling.
Same here. Dagen bezig geweest om die zooi eraf te krijgen (ik wilde de boel laten stucen namelijk) en vervolgens dagen ziek geweest ervan

Ik heb er bij de aankoop van mijn nieuwe woning speciaal op gelet dat het niet op de muren zat
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_34154614
Hoi,

waar ik het in ga zetten is een huurwoning dus dat maakt op zich niet zoveel uit
Het Nederlandse carputerforum is online!
http://www.carputerforum.nl
pi_34158623
Ik heb het gebruikt op 1 betonnen muurtje en ik kan zeggen werkt prima.
De speciale lijm voor glasvezel behang is overigens wel anders dan je verwacht voordat je de emmer opentrekt.. Ik heb nog een halve emmer snot over...
  dinsdag 17 januari 2006 @ 15:53:45 #14
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34162574
Ik vind het juist wel mooi spul. Mooie vakjes enzo.
En het knapte onze muren onwijs op!
***
  dinsdag 17 januari 2006 @ 16:04:03 #15
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_34162911
Je kan het overal op plakken, zit hier op hout, beton en gipsplaten. Zorg wel dat alles heel strak is, want kieren en gaten zie je wel heel duidelijk. Dus gaten in muren enzo even wegplamuren.

En het afsnijden van de reststukken in hoeken en bij plafond en vloer vond ik makkelijker als het nog nat was dan wanneer het gedroogd was.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  dinsdag 17 januari 2006 @ 16:05:30 #16
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34162959
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:04 schreef stinkie het volgende:
En het afsnijden van de reststukken in hoeken en bij plafond en vloer vond ik makkelijker als het nog nat was dan wanneer het gedroogd was.
Ja, maar wel een beetje snel dan na het plakken en niet dat die zooi zacht begon te worden, want dan trek je scheef...
***
pi_34190053
wij hebben het in de kerstvakantie ook gebruikt, maar niet het spul van de bouwmarkt, maar van progold klik Dit werkte echt stukken beter. Er lijkt in het profiel een heel dun vliesje te zitten, waardoor het veel beter dekt. Je krijgt dan niet, dat wanneer het niet helemaal goed vastzit, dat je van die gaatjes in het behang ziet.
pi_34206166
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:04 schreef stinkie het volgende:
Je kan het overal op plakken, zit hier op hout, beton en gipsplaten. Zorg wel dat alles heel strak is, want kieren en gaten zie je wel heel duidelijk. Dus gaten in muren enzo even wegplamuren.

En het afsnijden van de reststukken in hoeken en bij plafond en vloer vond ik makkelijker als het nog nat was dan wanneer het gedroogd was.
lijkt me juist dat gaten niet afgeplamuurd hoeven te worden als je glasvezel gebruikt. Als je het toch glad moet maken...

Maar ik denk dat je hoogteverschillen en grote gaten bedoeld. Over kleine gaten gaat het prima. Het behang trekt zich strak als het lijm opdroogt.
pi_34215506
Kleine gaten zoals een schroefgat zou ik al even dichtsmeren met gips
Praktijkervaring...
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:59:42 #20
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34219730
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 09:04 schreef Thijz het volgende:
wij hebben thuis geen glasvezel maar glasvliesbehang. Glasvezel heeft vaak een grove structuur, glasvlies heeft dat niet. 3x Muurverf erover heen (dat spuil zuigt als de t*ring) en het ziet er heel strak uit. Wij hebben betonnen muren en muren van gipsblokken. Werkt prima
Is dat glasvlies dan ook echt strak en glad?

* Martijn_77 is opzoek naar iets soort gelijks
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_34235640
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 21:59 schreef Martijn_77 het volgende:

Is dat glasvlies dan ook echt strak en glad?

* Martijn_77 is opzoek naar iets soort gelijks
Yep. Ik heb van de zomer de boel laten stuccen, en toen ontdekt dat er een paar scheuren terugkwamen. Glasvliesbehang erover en je ziet er niets meer van; je hebt 't idee dat je tegen een gestucde muur aankijkt. Enige wat je hier en daar kunt zien is een vage naad. 't is zelfs makkelijker behangen dan 'normaal' behang.

[ Bericht 1% gewijzigd door joshus_cat op 19-01-2006 12:13:45 ]
pi_34245882
Glasvlies vind ik hardstikke mooi alleen kreeg ik het niet voor elkaar om mijn katten uit het behang te houden. Ze vonden het vooral leuk als we niet thuis waren om er tot aan het plafond in te klimmen...
  donderdag 19 januari 2006 @ 22:09:18 #23
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34257615
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:06 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Yep. Ik heb van de zomer de boel laten stuccen, en toen ontdekt dat er een paar scheuren terugkwamen. Glasvliesbehang erover en je ziet er niets meer van; je hebt 't idee dat je tegen een gestucde muur aankijkt. Enige wat je hier en daar kunt zien is een vage naad. 't is zelfs makkelijker behangen dan 'normaal' behang.
Goed om te weten zou wel een idee zijn voor hierboven en dan in een mooie kleur texen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_34257798
Overigens, je moet daarna wel nog een keer met voorstrijk over je muur, want anders dan kost de eerste laag verven je een 10-liter emmer voor een wandje. Die eerste laag zuipt verf.
pi_34788147
quote:

Overigens, je moet daarna wel nog een keer met voorstrijk over je muur, want anders dan kost de eerste laag verven je een 10-liter emmer voor een wandje. Die eerste laag zuipt verf.
Hoi, wat is voorstrijk ???
Het Nederlandse carputerforum is online!
http://www.carputerforum.nl
pi_34788179
Ow heeft hier iemand misschien een beschrijving HOE ik dat glasweefsel behang moet behangen?

Ik wil het namelijk in het weekend gaan proberen.

Dit is wat ik tot nu toe heb...:
- muur zo strak mogenlijk maken
- glasweefselbehang in goede banen op maat snijden
- lijm aanbrengen op de muur
- behang op de muur aanbrengen
- met rubberen roller eroverheen
- overtollige randen wegsnijden met een stanleymesje.
Het Nederlandse carputerforum is online!
http://www.carputerforum.nl
pi_34788386
quote:
Op maandag 6 februari 2006 11:05 schreef I-1 het volgende:

Hoi, wat is voorstrijk ???
Vraag dat maar in de betere doe-het-zelf zaak.
pi_34790328
Ik heb inmiddels de slaapkamers voorzien van glasweefsel.
De ondergrond (gips) vooraf uitgevlakt en behandeld met voorstrijk. Het resultaat is erg strak geworden op 1 stukje na. Hier zit (uitraard midden op de muur) een luchtbel onder het glasweefsel. Dit heb ik helaas ontdekt na het aanbrengen van de eerste laag latex.
Heeft iemand een goede tip om dit te verhelpen?
Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
pi_34791000
Hoi Kermit77,

zou je mij wat tips kunnen geven hoe ik het moet behangen?
Met dat voorstrijk en zo...

Dank je wel ...
Het Nederlandse carputerforum is online!
http://www.carputerforum.nl
pi_34791112
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 20:44 schreef R0ADKILL het volgende:
Kleine gaten zoals een schroefgat zou ik al even dichtsmeren met gips
Praktijkervaring...
ik had dat juist niet gedaan. Maar ik denk dat het ook uitmaakt welke kwaliteit behang je gebruikt. Als je de hele dunne gebruikt, dan kunnen gaten doorschijnen. Maar ik had de dikste/dichtste kwaliteit gebruikt. Kost veel meer, maar de resultaat is veel beter. Een laag verf was genoeg om alles te bedekken.

Dat is trouwens nog wel een noemenswaardige tip, als je flink veel lijm gebruikt en na het behangen nog even met de resten van het lijm licht over het behang gaat, dan zuigt deze veel minder verf.
pi_34791208
Ik heb dit gevonden :

http://www.gamma.com/elements/32MAARTPIGN.PDF

Mischien handig
Het Nederlandse carputerforum is online!
http://www.carputerforum.nl
  maandag 6 februari 2006 @ 12:54:45 #32
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34791419
quote:
Op maandag 6 februari 2006 12:39 schreef I-1 het volgende:
Hoi Kermit77,

zou je mij wat tips kunnen geven hoe ik het moet behangen?
Met dat voorstrijk en zo...

Dank je wel ...
Voorstrijk heb je alleen nodig als je een sterk zuigende ondergrond hebt, die zuigen dan het vocht te snel uit je lijm waardoor eea niet goed kan hechten.

Ik weet niet wat voor muur je nu hebt...
quote:
Op maandag 6 februari 2006 11:06 schreef I-1 het volgende:
Ow heeft hier iemand misschien een beschrijving HOE ik dat glasweefsel behang moet behangen?

Ik wil het namelijk in het weekend gaan proberen.

Dit is wat ik tot nu toe heb...:
- muur zo strak mogenlijk maken
- glasweefselbehang in goede banen op maat snijden
- lijm aanbrengen op de muur
- behang op de muur aanbrengen
- met rubberen roller eroverheen
- overtollige randen wegsnijden met een stanleymesje.
Meer is het niet.

Oh ja wacht... smeer niet te veel muur van te voren in met lijm anders gaat het al weer indrogen voor je het behang erop hebt. Dus een baan of 2-3 breed insmeren met lijm dan zooi erop plakken afwerken en dan weer een baan etc. etc.

Oh, en de beste tip... Haal rubberen handschoenen! Echt doen!
***
pi_34791453
Voorstrijk is bedoeld om de zuiging van de ondergrond te verminderen. Dit voorkomt dus dat de lijm volledig in de muur trekt. Alabastine heeft een goed verwerkbaar product (voorstrijk tegen zuigende ondergronden) dit heeft de dikte van water en is droogt vrij snel.

Volgorde:

- Scheuren en evt gaten vullen.
- Wanden goed uitvlakken (besteed hier voldoende aandacht aan want je ziet alles door het glasweefsel heen)
- test de wand op zuiging door met de plantenspuit een klein beetje water op de wand te spuiten.
(trekt het snel in de wand: Voorbehandelen Loopt het direct naar beneden. voorbehandelen niet nodig)
- Voorstrijk aanbrengen met een roller van beneden naar boven. (Roller goed nat houden. Rustig rollen voorkomt een hoop rotzooi)
- Spatten verwijderen van de plaatsen waar deze niet horen (niet te lang wachten)
- Droogtijd aanhouden die op de verpakking staat aangegeven.

Meer tips nodig?
Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
  maandag 6 februari 2006 @ 12:56:48 #34
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34791470
Dat foldertje van de gamma is idd heel handig!

Oh, en wij hebben geen voorstrijk of wat dan ook gedaan bij het verven later. Gewoon 2 of 3 keer met latex eroverheen gegaan tot het gedekt was.
***
pi_34791564
quote:
Ik weet niet wat voor muur je nu hebt...
Ik heb de volgende muren:

- beton
- gipsplaten
- gips

is het nodig om deze te bewerken met voorstrijk?
Het Nederlandse carputerforum is online!
http://www.carputerforum.nl
pi_34791596
quote:
Op maandag 6 februari 2006 12:56 schreef Brighteyes het volgende:
Dat foldertje van de gamma is idd heel handig!

Oh, en wij hebben geen voorstrijk of wat dan ook gedaan bij het verven later. Gewoon 2 of 3 keer met latex eroverheen gegaan tot het gedekt was.
Als er eenmaal geplakt is heeft voorstrijk ook niet heel veel zin meer. Het dekkend krijgen van glasweefsel is een kwestie van goede latex gebruiken en desnoods 2 keer rollen.
Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
pi_34791610
quote:
Op maandag 6 februari 2006 13:00 schreef I-1 het volgende:

[..]

Ik heb de volgende muren:

- beton
- gipsplaten
- gips

is het nodig om deze te bewerken met voorstrijk?
Test het even!
Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
  maandag 6 februari 2006 @ 13:02:35 #38
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34791617
quote:
Op maandag 6 februari 2006 13:01 schreef Kermit77 het volgende:
Als er eenmaal geplakt is heeft voorstrijk ook niet heel veel zin meer. Het dekkend krijgen van glasweefsel is een kwestie van goede latex gebruiken en desnoods 2 keer rollen.
I know, maar ik dacht dat ergens in een reactie gezien te hebben dat het ging om verfdekking oid.
***
  maandag 6 februari 2006 @ 13:33:39 #39
90061 coz
laat een bericht achter na de
pi_34792449
misschien stomme vraag ofzo ...

glasvezelbehang ? ... foto ?
Leesen verrry carefully, I weel zay zis only once
Ill quit thinking w my dick when u quit fucking with my head
  maandag 6 februari 2006 @ 13:36:15 #40
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34792524
quote:
Op maandag 6 februari 2006 13:33 schreef coz het volgende:
misschien stomme vraag ofzo ...

glasvezelbehang ? ... foto ?
misschien een stom antwoord of zo ...

google ? ... op afbeeldingen ?

de 2 hit nota bene knuppel!

***
pi_34792598
Psssttt, BE!!! Kijk eens in je fotoboek!!!!! Dringend!!!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 6 februari 2006 @ 13:39:22 #42
90061 coz
laat een bericht achter na de
pi_34792617
quote:
Op maandag 6 februari 2006 13:36 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

misschien een stom antwoord of zo ...

google ? ... op afbeeldingen ?

de 2 hit nota bene knuppel!

[afbeelding]
, zo staat het toch veel mooier dan op google

ik had trouwens iets heel creatiefs bedacht .. maar het is dus begrijp ik gewoon behang maar dan van glasvezel gemaakt .. niet dat er nog leuke dingen mee uitgehaald zijn met optische glasvezels


[ Bericht 9% gewijzigd door coz op 06-02-2006 13:44:27 ]
Leesen verrry carefully, I weel zay zis only once
Ill quit thinking w my dick when u quit fucking with my head
pi_34792961
quote:
Op maandag 6 februari 2006 12:17 schreef Kermit77 het volgende:
Ik heb inmiddels de slaapkamers voorzien van glasweefsel.
De ondergrond (gips) vooraf uitgevlakt en behandeld met voorstrijk. Het resultaat is erg strak geworden op 1 stukje na. Hier zit (uitraard midden op de muur) een luchtbel onder het glasweefsel. Dit heb ik helaas ontdekt na het aanbrengen van de eerste laag latex.
Heeft iemand een goede tip om dit te verhelpen?
Iemand nog een tipje??
Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
pi_34793260
quote:
Op maandag 6 februari 2006 13:36 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

misschien een stom antwoord of zo ...

google ? ... op afbeeldingen ?

de 2 hit nota bene knuppel!

[afbeelding]
naja, het is natuurlijk wel officieel glasweefsel behang he, en niet glasvlezel zoals in dit topic als zodanig is aangenomen.
  maandag 6 februari 2006 @ 14:18:03 #45
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_34793538
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 12:05 schreef I-1 het volgende:
Hoi,

waar ik het in ga zetten is een huurwoning dus dat maakt op zich niet zoveel uit
Bedenk wel dat de verhuurder vaak kan eisen dat de woning in oude staat wordt opgeleverd. En het dus kan zijn dat je het glasvezel behang alsnog moet verwijderen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  maandag 6 februari 2006 @ 14:21:47 #46
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34793661
quote:
Op maandag 6 februari 2006 13:39 schreef coz het volgende:
, zo staat het toch veel mooier dan op google

ik had trouwens iets heel creatiefs bedacht .. maar het is dus begrijp ik gewoon behang maar dan van glasvezel gemaakt .. niet dat er nog leuke dingen mee uitgehaald zijn met optische glasvezels
[afbeelding]
Jup, je krijgt allerlei vakjes dan op je muur. Kijk ook nog even in het linkje van die gamma folder die hier ergens boven staat. Daamee is het nog wat duidelijker.
***
  maandag 6 februari 2006 @ 14:22:33 #47
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34793684
quote:
Op maandag 6 februari 2006 13:55 schreef Kermit77 het volgende:
Iemand nog een tipje??
Mijn zus zei dat je dat open moest snijden en lijm eronder doen.
Maar of je het dan niet meer ziet durf ik niet te zeggen...
***
  maandag 6 februari 2006 @ 14:41:54 #48
90061 coz
laat een bericht achter na de
pi_34794290
quote:
Op maandag 6 februari 2006 14:07 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

naja, het is natuurlijk wel officieel glasweefsel behang he, en niet glasvezel zoals in dit topic als zodanig is aangenomen.
ahhhhh ... daarmee ging ik dus in de fout
Leesen verrry carefully, I weel zay zis only once
Ill quit thinking w my dick when u quit fucking with my head
pi_34794900
quote:
Op maandag 6 februari 2006 13:55 schreef Kermit77 het volgende:

[..]

Iemand nog een tipje??
wat ik had gedaan: bij de apotheek om een dikke injectienaald vragen. Deze vullen met glasweefsellijm en erin spuiten.
Volgens de apotheker deden wel meer mensen dat, dus wel dudielijk bij vertellen dat het voor het behangen is, ander krijg je niet zo'n dikke (ik wil nie tweten waar die dingen voor dienen, medisch gezien Dat ding was bijna net zo dik als een breinaald)
pi_34796180
Ik loop zo even langs de apotheek voor een injectiespuit + naald. Laat het resultaat wel even weten.
Bedankt voor de tips!
Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
pi_34806184
zorg er voor dat je niet een te goedkoop en dus vaak dun behang koop maar een wat dikkere (en meestal dus weer wat duurder). Dit kan je een hoop verf schelen aangezien je het dan soms al met één keer verfen al dekkend kan krijgen (dit hangt natuurlijk ook van de verf af).
And than you wake up dead and your dick falls off!!
pi_34806469
Even een vraag voor diegenen die ervaring hebben met het verwijderen van dit behang..

Hier zit het dus ook op alle muren in de woonkamer en in het trapgat, nu zijn wij van plan dit over een tijdje te laten stucen en spuiten. Wat kan je het beste gebruiken om te verwijderen? Is gewoon een sopje met een spons of bahangafweek voldoende, of zijn er meer rigoreuze maatregelen nodig??
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_34806490


[ Bericht 100% gewijzigd door Igraine op 06-02-2006 22:33:38 (dubbel) ]
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
  maandag 6 februari 2006 @ 21:17:01 #54
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_34808186
quote:
Op maandag 6 februari 2006 20:35 schreef Igraine het volgende:
Even een vraag voor diegenen die ervaring hebben met het verwijderen van dit behang..

Hier zit het dus ook op alle muren in de woonkamer en in het trapgat, nu zijn wij van plan dit over een tijdje te laten stucen en spuiten. Wat kan je het beste gebruiken om te verwijderen? Is gewoon een sopje met een spons of bahangafweek voldoende, of zijn er meer rigoreuze maatregelen nodig??
Ik zou lekker een behangafstoommert kooppe .
Sneller en minder gekledder dan een bakkie.

Waarom kopen,huren kost 8 a 11 euro per dag en voor 25 euro koop je er 1.
Hoef je je ook niet te haasten als het tegen zit.
Klaar?
Ik niet!
pi_34820251
Behang afstomer is idd beter om te gebruiken ...maar ik weet niet hoe glasweefdel behang daar op reageert....
Het Nederlandse carputerforum is online!
http://www.carputerforum.nl
pi_34832233
quote:
Op maandag 6 februari 2006 15:40 schreef Kermit77 het volgende:
Ik loop zo even langs de apotheek voor een injectiespuit + naald. Laat het resultaat wel even weten.
Bedankt voor de tips!
probleem opgelost... Supertip

Jammer alleen dat ik bij de apotheek alleen een spuit kon krijgen en geen naald (die zijn op recept)
Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
pi_34832285
quote:
Op maandag 6 februari 2006 20:35 schreef Igraine het volgende:
Even een vraag voor diegenen die ervaring hebben met het verwijderen van dit behang..

Hier zit het dus ook op alle muren in de woonkamer en in het trapgat, nu zijn wij van plan dit over een tijdje te laten stucen en spuiten. Wat kan je het beste gebruiken om te verwijderen? Is gewoon een sopje met een spons of bahangafweek voldoende, of zijn er meer rigoreuze maatregelen nodig??
Probeer het eerst eens zonder water en of stomer.
afhankelijk van de ondergrond kun je het vaak ook met enige kracht van de muur trekken.
Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
pi_34855696
Hoi,

ik snap iets niet zo goed ....

Moet ik nou voorstrijk aanbrengen als ik al behangen heb?
Of moet ik het aanbrengen voordat ik ga lijmen en de behang er daarna op plak?

Want ik heb de hele tijd het idee dat dit de volgorde is:
- voorstrijk aanbrengen
- lijm aanbrengen
- behang erop
- daarna verven

Is dit juist?
Het Nederlandse carputerforum is online!
http://www.carputerforum.nl
pi_34856023
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 09:49 schreef I-1 het volgende:

Moet ik nou voorstrijk aanbrengen als ik al behangen heb?
Behang je muur, ga verven, en na een minuut ontdek je waarom je voorstrijk wilt aanbrengen. Het is hier al verschillende keren langsgekomen.
pi_34856212
quote:
Behang je muur, ga verven, en na een minuut ontdek je waarom je voorstrijk wilt aanbrengen. Het is hier al verschillende keren langsgekomen.
ja maar dat zou betekenen dat ik eerst moet behangen om er vervolgens achter te komen dat ik toch voorstrijk had moeten gebruiken....
Het Nederlandse carputerforum is online!
http://www.carputerforum.nl
pi_34856280
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 09:49 schreef I-1 het volgende:
Hoi,

ik snap iets niet zo goed ....

Moet ik nou voorstrijk aanbrengen als ik al behangen heb?
Of moet ik het aanbrengen voordat ik ga lijmen en de behang er daarna op plak?

Want ik heb de hele tijd het idee dat dit de volgorde is:
- voorstrijk aanbrengen
- lijm aanbrengen
- behang erop
- daarna verven

Is dit juist?
Voorstrijk is alleen nodig voor zuigende ondergronden. Dit is meestal de ondergrond dus pas je het toe voordat je gaat inlijmen of behangen. (oftewel ja dat is juist)

Je geeft aan dat je eerst gaat behangen en vervolgens gaat schilderen maar ik neem aan dat je hier glasweefsel bedoeld?
Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
pi_34860134
quote:
Je geeft aan dat je eerst gaat behangen en vervolgens gaat schilderen maar ik neem aan dat je hier glasweefsel bedoeld?
inderdaad glasweefsel...

Mijn achtergronden waarop ik het wil behangen ...zijn:
- beton
- betonblokken
- gips
- gipsplaat woor overheen gepleisterd word

Staan deze bekend als zuigend?
Het Nederlandse carputerforum is online!
http://www.carputerforum.nl
pi_34860391
Ik zou alle ondergronden in ieder geval eerst even testen. De ondergronden die je noemt zijn veelal zuigende ondergronden (beetje afhankelijk van samenstelling)

Meten is weten dus even testen van te voren
Echte mannen eten geen honing,
die kauwen bijen
pi_34862747
je vertelde dat ik dit kon testen met een plantenspuit ...maar die heb ik niet ....zijn er nog andere manieren om dit te testen?
Het Nederlandse carputerforum is online!
http://www.carputerforum.nl
  woensdag 8 februari 2006 @ 14:28:00 #65
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34863878
Gewoon een klein beetje water tegen de muur gooien...
Of desnoods op je hand leggen en het tegen de muur blazen...
Als het maar een beetje verstuift op de muur komt om te zien of het eraf loopt...
***
pi_34865013
de officiële test: doe wat water op de muur; als je na vijf minuten nog steeds een overduidelijk natte plek ziet heb je weinig zuigende muren, als je vijf minuten geen natte plek meer ziet is de zuigendheid 'precies goed', binnen vijf minuten weg zijn sterk zuigende muren. In de praktijk is kalkzandsteen ('baksteen'), gips, cement en hout sterk zuigend, beton niet of nauwelijks. Voorstrijk is noodzakelijk op onbehandelde zuigende ondergrond; afhankelijk van wat je doet kan voor beton al-dan-niet speciale voorstrijk aan te raden zijn,om de hechting te verbeteren.

Maar TS ondetussen kennende is dit ongetwijfeld niet duidelijk genoeg; ik kan TS dan ook (nogmaals!) aanraden om met z'n verhaal naar een betere doe-het-zelf zaak te gaan, en zich daar te laten voorzien van advies en spullen. En een betere doe-het-zelf zaak is niet 'een grotere gamma of praxis'
pi_35069296
Hoi,

ik heb van de week voorstrijk gekocht en de muren eerst bewerkt daarmee...
vervolgens heb ik dat een dag laten inwerken en heb de volgende dag behangen...

Ik heb nu bijna heel mijn huis gehangen ik moet alleen de slaapkamer nog doen...
en het is perfect gegaan!

Ik moet nu vant weekend alleen nog even een kleurtje uitzoeken en aanlaten maken...
Het Nederlandse carputerforum is online!
http://www.carputerforum.nl
pi_36088012
Zijn er nog wat gebruikers die hier wat foto's van hebben hoe zij dit hebben gebruikt?
Ik heb zelf niet al te fijne muren (lees scheuren e.d.) en ik wilde het wellicht op deze wijze oplossen.
Profiel opgeheven.
pi_36141465
je ziet bij de bouwmarkt ook steeds aanbiedingen met glasvezelbehang, is dat wat? Of moet je echt naar een behangwinkel gaan.....
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
  zondag 19 maart 2006 @ 16:25:38 #70
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_36170765
quote:
Op zaterdag 18 maart 2006 13:58 schreef XXXKarinXXX het volgende:
je ziet bij de bouwmarkt ook steeds aanbiedingen met glasvezelbehang, is dat wat? Of moet je echt naar een behangwinkel gaan.....
Als je slim bent koop je voorgesausde rollen.
Onafhankelijk van bouwmarkt of behangzaak
Die prikken niet en je hoeft ze maar 1 keer af te schilderen,scheelt je de helft in verf en tijd
Klaar?
Ik niet!
pi_36764293
wat voor voorstrijk moet je gebruiken dan? ik zag alleen voor latex en sierpleister! En aangezien glasvezelbehang nogal doorschijnt, hoe vaak moet je erover heen sauzen voor je alle donkere plekken op de muur hebt weggewerkt?
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
  zaterdag 8 april 2006 @ 19:44:46 #72
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_36773665
quote:
Op zaterdag 8 april 2006 13:37 schreef XXXKarinXXX het volgende:
wat voor voorstrijk moet je gebruiken dan? ik zag alleen voor latex en sierpleister! En aangezien glasvezelbehang nogal doorschijnt, hoe vaak moet je erover heen sauzen voor je alle donkere plekken op de muur hebt weggewerkt?
Niet, goede lijm gebruiken.
je kan ook de muren een keer latexen voor je gaat plakken als je bang bent dat het teveel zuigt.
Twee keer sauzen/1 keer met voorgesausde rollen.
Klaar?
Ik niet!
pi_36790934
wij moeten denk ik wel voorstrijk gebruiken want we hebben een nieuwbouwhuis! Dan moet dat toch?
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
  zondag 9 april 2006 @ 15:57:44 #74
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_36794245
Bij een nieuwbouwhuis word er in theorie aangeraden om het bouwbehang een jaar? te laten zitten aangezien er nog een hoop vocht in de muren zit.
Wanneer je een goede glasweefsellijm gebruikt (te controleren door een beetje tussen de wijsvinger en duim te doen en dan kijken of het plakt) kan je gerust zonder voorstrijk werken.
Persoonlijk smeer ik liever de rol in (gebruik dus voorgesausde rollen) dan de muur aangezien de lijm in de muur trekt en je dus flink moet opschieten.
Met een vachtrolletje en een flinke deur als plaktafel rol je in een minuut of vijf een rol .
Als je hem voor een raam zet zie je met strijklicht heel goed of je overal genoeg hebt aangebracht.
Tevens kan je lekker dik op de randen gaan,terwijl je op de muur altijd moet oppassen voor de voorgaande baan
Doordat je glasweefsel door de lijm wat soepeler is ,is hij ook makkelijker te vormen om hoeken en dergelijke.
En goed nastrijken met een spatel natuurlijk.
Klaar?
Ik niet!
pi_37205069
Gisteren zijn wij ook begonnen met het behangen van de woonkamer. In de woonkamer komt glasvliesbehang. In het begin bleef het echt niet goed plakken, door de zuigende muren waarschijnlijk. Nu hebben we alles een keertje voorgelijmd en gaan vandaag nog een poging wagen. In 2 andere kamers komt glasvezel behang.
pi_37728444
afgelopen weekend ook maar eens begonnen...
met de zolder... dat is een goede plek om dingetjes uit te proberen.
het jeukt wel verschrikkelijk.
Handschoenen verplicht hoor!

de eerste baan kwam er met de zelfde vaart weer afzetten... meer lijm gebruiken dus
nu doe ik het ook tegen het zolder dak, dus dat is sowieso al lastig
Hoe erg is het eigenlijk als er lijm aan de voorkant van het behang gekomen is.
Zie je dit goed als je gaat verven?

Kun je trouwens elke verf gebruiken (deze vraag is mss al beantwoord.. dan heb ik er overheen gelezen)
laat je niet hersenspoelen...
pi_38366315
Na eerder glasvezelbehang aangebracht te hebben op een kale muur wil ik het nu aanbrengen op een muur waar nog behang opzit. Het behang zit er goed op, is schoon en laat nergens los. Iemand ervaring of dit kan, of schijnt het oude behang er toch doorheen?
pi_39656420
Het verschil tussen glasvlies en glasvezel is toch dat in glasvezel een structuurtje zit en glasvlies zo glad als ijs wordt?
I got soul, but I'm not a soldier
  vrijdag 11 augustus 2006 @ 12:17:20 #79
57506 TiMmS
The Core Supremacy !
pi_40708039
Nou ik heb zo'n 3 jr geleden een gigantische muur (10x3m) bekleed met glasvezelbehang.
Inmiddels hebben we besloten om de huiskamer volledig te laten stukken en afwerken. Die vent van het stuukbedrijf zei dat het glasvezelbehang er af moet alvorens hij kan beginnen.
Ik heb verschillende tips gehoord om dat behang er af te krijgen;
- hard trekken
- stoomapparaat

Op andere fora (Hubo.be) lees ik dat het bijna onmogelijk is om die zooi er af te krijgen.
Is er misschien een algehele oplossing, mogelijk een substantie, waardor de lijm afbreekt o.i.d.?
Over het behang heb ik structuurverf gesmeerd, dit zal het vast nog bemoeilijken om het verwijderen.
Maar aangezien het zo vast zit, is het dan echt niet mogelijk om er overeen te stuuken?
"Zelfoverschatting is het immuunsysteem van de menselijke psyche" Maassen, 2009
pi_40718913
quote:
Op vrijdag 11 augustus 2006 12:17 schreef TiMmS het volgende:
Nou ik heb zo'n 3 jr geleden een gigantische muur (10x3m) bekleed met glasvezelbehang.
Inmiddels hebben we besloten om de huiskamer volledig te laten stukken en afwerken. Die vent van het stuukbedrijf zei dat het glasvezelbehang er af moet alvorens hij kan beginnen.
Ik heb verschillende tips gehoord om dat behang er af te krijgen;
- hard trekken
- stoomapparaat

Op andere fora (Hubo.be) lees ik dat het bijna onmogelijk is om die zooi er af te krijgen.
Is er misschien een algehele oplossing, mogelijk een substantie, waardor de lijm afbreekt o.i.d.?
Over het behang heb ik structuurverf gesmeerd, dit zal het vast nog bemoeilijken om het verwijderen.
Maar aangezien het zo vast zit, is het dan echt niet mogelijk om er overeen te stuuken?
Niet dat ik het advies van jouw stukadoor in twijfel trek, maar glasvezelbehang wat goed vast zit kan gestucadoort worden, als je maar een goede primer gebruikt voor de hechting. Ik heb dat al op meerdere fora van meerdere mensen gehoord.

En het eraf halen schijnt echt een crime te zijn. Ik adviseer een regenpak waar alle kieren van dichtgetaped zijn, een grote beschermbril, een goede mond en neuskap, handschoenen en iets over je haar. En dan maar hopen op koel weer. Het eraf halen schijnt echt verschrikkelijk te zijn. Ooit komen daar wel producten voor als glasvezelbehang en glasvliesbehang weer ouderwets zijn.
pi_40726025
Ik heb het bij ons ook uit de woonkamer en hal/trapgat gehaal. Was zo gebeurd. Echt vele malen makkelijker dan ik verwacht had en zelfs veel makkelijker en sneller dan gewoon behang.

Wat wel scheelde, bij ons was er ook met gewoon papierbehang overheen behangen, hierdoor kon je zowat de hele muur er in 1 keer aftrekken. Omdat het glasweefsel behang niet kan bewegen zeg maar.
-If I know I'm going crazy, I must not be insane-!
pi_40728534
Ja hallo. Ik hoor van meerdere kanten dat je het echt wel over bestaand behang heen kan plakken, als dat tenminste netjes en strak gedaan is en nergens loslaat? Stukken die loszitten kan je gewoon afscheuren en daar zie je later niks meer van als de nieuwe laag er op zit.
pi_40767318
.
pi_40767357
Was het een vraag dan?
pi_40767539
Ja of het nou wel of niet kan. . Kennissen van me met heel veel kluservaring zeiden na het zien van mijn muren dat het wel kan; meneer bij de bouwmarkt zei dat dat kan maar alleen als de ondergrond al heel vast zit (losse stukken dus helemaal losscheuren) omdat vg-behang zwaar zou zijn.
pi_40872186
ok, alles duidelijk, maar een ding ben ik nog niet tegen gekomen. Als ik het zou willen gebruiken voor een kinderkamer (5 jaar), kan ik er dan een gewone behangrand overheen plakken, om het een beetje op te leuken?
met mijn gedachten ergens anders, ben ik altijd overal...
pi_40873256
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 16:45 schreef Belinda1970 het volgende:
ok, alles duidelijk, maar een ding ben ik nog niet tegen gekomen. Als ik het zou willen gebruiken voor een kinderkamer (5 jaar), kan ik er dan een gewone behangrand overheen plakken, om het een beetje op te leuken?
Ja dit werkt volgens mij gegarandeerd.
In ieder geval niks minder dan wanneer je een behangrand direct op een kale muur zou plakken.
Profiel opgeheven.
pi_40895437
quote:
Op woensdag 16 augustus 2006 16:45 schreef Belinda1970 het volgende:
ok, alles duidelijk, maar een ding ben ik nog niet tegen gekomen. Als ik het zou willen gebruiken voor een kinderkamer (5 jaar), kan ik er dan een gewone behangrand overheen plakken, om het een beetje op te leuken?
Leuk idd, als je kinderen hebt..

Wij zijn pas verhuisd naar een huis met 3 kamers met schitterend glasweefselbehang. Helaas heeft de vorige eigenaar er stroken met eendjes/berenmotief overheen geplakt. (ruim 30 cm breed)

Het glasweefselbehang is nog perfect, het zit er net een jaartje op. Daarom zoek ik een manier om de stroken er af te halen, zonder het glasweefselbehang te beschadigen. Iemand een idee hoe?

Er overheen verven lijkt me geen optie.
We hebben ook gezocht naar mooie stroken om erover heen te plakken, maar die brede stroken zijn nergens verkrijgbaar..
pi_41062231
Ai, tijdens het verven met muurverf, merkte ik tot mijn schrik dat het behang op sommige plekken wat loslaat, kan ik gewoon met lijm eroverheen om de boel weer vast te drukken en zoja? ik geloof dat je dat niet met de verf eroverheen terug ziet toch?
quote:
"Daarom zoek ik een manier om de stroken er af te halen, zonder het glasweefselbehang te beschadigen. Iemand een idee hoe?"
Misschien gewoon een natte spons?

[ Bericht 10% gewijzigd door Belinda1970 op 22-08-2006 14:52:02 (foutje...bedankt) ]
met mijn gedachten ergens anders, ben ik altijd overal...
pi_42675829
Hoe zit dat dan met een muur waar structuurverf op zit. Het zijn fijne tot middelmatige korreltjes. Moet ik deze muren eerst egaliseren of kan daar ook gewoon glasvezel over heen??? En als ik moet egaliseren hoe werkt dit dan, moet egaliseerverf lang drogen? Hoe lang moet glasvezel drogen voor er verf over heen kan?
Wat een vragen...HELP!!!
pi_42732742
Nog even wat ervaringen van mij :
- voorstrijken van de muur met een voorstrijkmiddel hielp erg goed, de hechting is uitstekend.

- verwijder (of opschuren) de verf van de plinten die op de muur zit. De lijm voor het glasvliesbehang pakt hier niet goed op. Op de muren zat erg veel verf van de plinten omdat de vorige eigenaar iets te snel zijn plinten had willen verven.

- er zitten toch verschillen tussen de soorten glasvliesbehang. Die van de Gamma was goed de hoeken in te vouwen en scheurde niet. Het glasvliesbehang van de Formido was rommel. Het was niet te vouwen en scheurde bij het minste of geringste af.

- probeer of je gelijk kan latexen want het glasvliesbehang voorstrijken na het aanbrengen werkte niet goed bij mij. Vermoedelijk is de lijm voor het glasvliesbehang ook op waterbasis en al het natte geklieder van de voorstrijk zorgt er toch voor dat het glasvliesbehang iets loslaat.

- draag handschoenen (latex is stevig genoeg) bij het aanbrengen want het spul jeukt nogal na een tijdje ermee bezig te zijn geweest.
pi_42732793
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 18:22 schreef heleennr1 het volgende:
Hoe zit dat dan met een muur waar structuurverf op zit. Het zijn fijne tot middelmatige korreltjes. Moet ik deze muren eerst egaliseren of kan daar ook gewoon glasvezel over heen??? En als ik moet egaliseren hoe werkt dit dan, moet egaliseerverf lang drogen? Hoe lang moet glasvezel drogen voor er verf over heen kan?
Wat een vragen...HELP!!!
De lijm zal denk ik niet zo goed plakken als je het direct op een korrellige ondergrond doet.
Op bijvoorbeeld het spackresten van het plafond die tegen de muur zaten plakte het ook niet zo goed.

Je zou met een egalisatiemiddel de meeste putjes eruit kunnen krijgen.
Mogeljik dat gewoon wat gips ook wel goed werkt.
pi_42732839
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 09:28 schreef Petracev het volgende:
Het glasweefselbehang is nog perfect, het zit er net een jaartje op. Daarom zoek ik een manier om de stroken er af te halen, zonder het glasweefselbehang te beschadigen. Iemand een idee hoe?
Als je de toplaag (het gekleude papier ) eraf kan trekken dan blijft een witte/bruine papier baan over (de achterzijde van het behang). Als je die rusig een paar keer nat maakt met een spons en dan in laat trekken, dan laat het eigenlijk vanzelf los. Zoniet, dan moet je er nog een keer met een natte spons overheen en het even in laten trekken.
De behanglijm is op waterbasis en als het goed is,is je latex enigzins bestand tegen water.

Bij wat stukken behang die over een rand glasvezelbehang zat kwam het er zo vrij gemakkelijk af zonder beschadigingen. Maar je moet er wel even de tijd voor nemen. Kijk ook uit dat er behanglijm gebruikt is en niet een of andere hobbylijm of gewone ljim. Begin op een plek die je niet ziet (bv achter de deur )
pi_42764617
Gisterenavond weer aan de slag geweest met het glasvezelbehang.

Ik heb maar latex als voorstijk gebruikt in 1 kamer want de muren waren erg donker.
Bij de andere kamer dekte het eigenlijk in 1x goed, maar daar waren de muren zo goed als wit vanwege het gipswerk.
Als je het als voorstijk gebruikt dan is het verbruik ongeveer zoals normaal.
Met 10L latex heb ik nu ongeveer 40 vierkante meter gedaan.

Let wel op dat je bij het behangen voldoende lijm gebruikt en dat het behang echt overal vlak zit.
Op een aantal plekjes ben ik toch een bobbel in het behang tegen gekomen en dat valt eigenlijk gelijk op.

Om nog even wat fabels de wereld uit te helpen :
- ook al leg je glasvliesbehang perfect tegen elkaar aan, je blijft toch een fijn naadje zien.
Misschien als je er later korrelpleister of iets anders diks er tegenaan smeert dat het onzichtbaar wordt.
- luchtbellen opensnijden is ook niet mooi. Je blijft toch de naden zien.
- met sommig glasvliesbehang kan je netjes door de hoek gaan maar omdat je hoek niet 100% haaks zal zijn eindigd het vaak toch in ellende.Beginnen en eindigen in de hoek gaf bij mij het beste resultaat.
- als je de eerste keer latex op het glasvliesbehang smeert dan zuigt het het bijna in 1x op.
Het is knap zwaar werkt om dat aan te brengen.

Ok, tot zo ver. Vanavond weer vrolijk verder. Nog 1 woonkamer van 50m2 te gaan.
pi_42859264
Ik gebruik glasweefsel iets anders n.l. om meubel panelen mee te beplakken. Oftwel ik maak eigen kasten etc etc en gebruik daar masonite (hardboard soort) en een frame van goedkoop frutselhout voor. Na afloop van zo'n paneel, verdunde witte houlijm erover smeren en glaswefsel erin plakken, zelfs zeer scherpen hoeken doe ik op die manier, daarna latex of gewone acrylverf erop rollen en zie daar meubelpanelen van 260 x 60 cm prachtig strak afgwerkt met glasweefsel.

De witte houtlijm was een probeersel omdat in het weekend de boel weer dicht was (Gamma, Praxis) en Acrylverf was ook een testje omdat ik nog 4 liter verf over had en geen latex op dat moment. De heleboel heb ik daarna nog afgewerkt met blanke lak op spiritus basis (had nog een blikje staan) en een prachtig satin glanzend wandpaneel was het resultaat.
Er loopt een soort voetbalzenuw van het zere been naar het verkeerde keelgat, want telkens als je tegen het eerste aanschopt, schiet er iets in het tweede.
pi_42971989
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 10:41 schreef 777bas777 het volgende:
- als je de eerste keer latex op het glasvliesbehang smeert dan zuigt het het bijna in 1x op.
Het is knap zwaar werkt om dat aan te brengen.
Absoluut, ik heb vanmiddag muurverf op een wandje met vers glasvliesbehang proberen te smeren. Enfin, na een kwartier werk en 3m2 gedaan te hebben begon de kramp in mijn pols al toe te slaan.

Ik heb het glasvlies tegen een muur geplakt die zo'n acht jaar geleden geverfd was. Omdat er in de muur destijds (vorige bewoners) een wandje is geplaatst (was eerst een kamer in L-vorm, zijn dus twee kamers van gemaakt) barstte de muurverf door het werken van het hout. Ik hoop dit dus met glasvlies opgelost te hebben. Het advies bij de Decohome was om geen voorstrijk te gebruiken oid, maar die glasvlies zuigt werkelijk enorm. Is dit alleen zo bij de eerste keer en gaat de tweede keer er soepeler op?
I got soul, but I'm not a soldier
  dinsdag 15 mei 2007 @ 13:08:41 #97
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_49398300
Handig topic!
Heb ook glasvezelbehang gekocht voor mn muren in mn net gekochte huisje.
Ik wil de ook over mn net superstrak gestuucte muren gaan glasvezelen, maar volgens mij is dat helemaal niet slim om te doen. Aangezien het er niet af wil en je dan opnieuw kan stucen.
Kan ik wel zeggen van das het probleem van de nieuwe bewoners maarja...heh. zonde van het dure stuucwerk. Het idee was dat mn huis dan niet zo hol klinkt als dat ik rechtstreeks op de gestuucte muren ga verven. vertel me aub dat dat onzin is Als ik op mn gestuucte muren ga verven, moet ik dan ook voorstrijk gebruiken?
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_69319011
quote:
Op zaterdag 21 oktober 2006 11:56 schreef Athalon het volgende:
Ik gebruik glasweefsel iets anders n.l. om meubel panelen mee te beplakken. Oftwel ik maak eigen kasten etc etc en gebruik daar masonite (hardboard soort) en een frame van goedkoop frutselhout voor. Na afloop van zo'n paneel, verdunde witte houlijm erover smeren en glaswefsel erin plakken, zelfs zeer scherpen hoeken doe ik op die manier, daarna latex of gewone acrylverf erop rollen en zie daar meubelpanelen van 260 x 60 cm prachtig strak afgwerkt met glasweefsel.

De witte houtlijm was een probeersel omdat in het weekend de boel weer dicht was (Gamma, Praxis) en Acrylverf was ook een testje omdat ik nog 4 liter verf over had en geen latex op dat moment. De heleboel heb ik daarna nog afgewerkt met blanke lak op spiritus basis (had nog een blikje staan) en een prachtig satin glanzend wandpaneel was het resultaat.
Ik bezit een stacaravan die van binnen is afgewerkt met zogenaamde Decowall panelen. Dit zijn panelen met een gleuf erin gefreesd die planken moeten simuleren. De vorige eigenaar heeft deze panelen geverfd met satijnlak.

Ik wil hier graag overheen met glasvezelbehang. Zou dat lukken met de houtlijmoptie zoals hierboven omschreven en werk ik daarmee ook de gefreesde geleuven weg?
Jos van der Voort
pi_69329019
Gewoon een gladde muur, zonder de putjes en bulten.

Geen ranzige glasvezel, dodelijk saai dat spul
  zondag 24 mei 2009 @ 00:57:31 #100
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_69340930
hier ook glasvezel behang sinds vanmiddag, ben benieuwd hoeveel verf wij nog op de muur mogen zetten.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
  FOK!fotograaf zondag 24 mei 2009 @ 18:30:03 #101
137066 fokkieslim
pi_69357876
quote:
Op woensdag 8 februari 2006 13:49 schreef I-1 het volgende:
je vertelde dat ik dit kon testen met een plantenspuit ...maar die heb ik niet ....zijn er nog andere manieren om dit te testen?

Ik heb er 2 over.
  maandag 25 mei 2009 @ 16:18:01 #102
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_69385553
ik ben vanmiddag begonnen met het schilderen van het glasvezelbehang (met Latex) en voorzover ik kon zien hechte het aardig goed.
Ben benieuwd zodra het droog is in hoeverre het nog nodig is er nog een laag op te gaan zetten.

Er komt verder alleen nog een 3d sticker op die muur.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_69412496
Heeft iemand nog meer ervaring met het eraf halen van Glasvezel?

Gewoon stoomapparaatje? Of heb je nog speciaal lijmoplosser nodig (die je in het stoom apparata kan doen oid)?
  maandag 1 juni 2009 @ 15:15:19 #104
221423 NightElfMohawk
I pity the fool!
pi_69603548
Vraagje aan de experts:

Wij willen ook gaan glasvezelbehangen. Eigenlijk willen we van die prepainted rollen kopen. Nou zegt de behang-annex-verf-zaak, dat je ook die prepainted rollen nog een keer moet overschilderen.

Is dat echt zo, of zeggen ze dat alleen om ons nog extra verf te verkopen? Wij willen gewoon lui behangen en dan klaar zijn zeg maar...
pi_69605959
quote:
Op maandag 1 juni 2009 15:15 schreef NightElfMohawk het volgende:
Vraagje aan de experts:

Wij willen ook gaan glasvezelbehangen. Eigenlijk willen we van die prepainted rollen kopen. Nou zegt de behang-annex-verf-zaak, dat je ook die prepainted rollen nog een keer moet overschilderen.

Is dat echt zo, of zeggen ze dat alleen om ons nog extra verf te verkopen? Wij willen gewoon lui behangen en dan klaar zijn zeg maar...
Je zal het inderdaad nog eens moeten overschilderen. Anders vallen de naden ontzettend op imho.
Conclusie: gewone latex rollen kopen (goedkoper) en dan alsnog verf kopen.
Profiel opgeheven.
pi_84763701
Even dit topic weer wat aandacht geven :)

Heeft iemand ervaring met dit systeem icm de latex voorstrijk producten?

http://www.alabastine.nl/multi-klus_sprayer.html

Ik moet binnenkort in mijn nieuwbouw huis 250m2 gaan behangen (glasvezel) en moet het eerst voorstrijken maar ja heb niet zo een zin om alles met een roller te doen (1x voorstrijk, 1x latex)

alvast bedankt
Just did it
  zondag 7 november 2010 @ 22:23:56 #107
3185 Adelante
To let it go now
pi_88454006
quote:
1s.gif Op maandag 2 augustus 2010 09:57 schreef Sandertje het volgende:
Even dit topic weer wat aandacht geven :)

Heeft iemand ervaring met dit systeem icm de latex voorstrijk producten?

http://www.alabastine.nl/multi-klus_sprayer.html

Ik moet binnenkort in mijn nieuwbouw huis 250m2 gaan behangen (glasvezel) en moet het eerst voorstrijken maar ja heb niet zo een zin om alles met een roller te doen (1x voorstrijk, 1x latex)

alvast bedankt
Ben benieuwd naar jouw ervaring met sprayen, heb al veel negatieve dingen gehoord namelijk :o
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_88459558
Glasvezelbehang ziet er mooi uit maar daar is alles ook mee gezegd. Het gaat er heel moeilijk vanaf en bij de kleinste dingen zie je al lelijke vlekken op je behang. Denk aan een tas die langs de muur schuurt of een mug die je dood slaat. Dan mag je je hele muur weer oververfen om het weer netjes te krijgen. Ik zou het niet aanraden en lekker voor goed behang gaan.
  donderdag 30 december 2010 @ 17:14:14 #109
3185 Adelante
To let it go now
pi_90636666
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 00:17 schreef Noisiv het volgende:
Glasvezelbehang ziet er mooi uit maar daar is alles ook mee gezegd. Het gaat er heel moeilijk vanaf en bij de kleinste dingen zie je al lelijke vlekken op je behang. Denk aan een tas die langs de muur schuurt of een mug die je dood slaat. Dan mag je je hele muur weer oververfen om het weer netjes te krijgen. Ik zou het niet aanraden en lekker voor goed behang gaan.
Je kunt het toch gewoon afwassen?

En normaal behang moet je ook losstomen, maar meestal is dat een klus voor een volgende bewoner :P
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_90636850
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 00:17 schreef Noisiv het volgende:
Glasvezelbehang ziet er mooi uit maar daar is alles ook mee gezegd. Het gaat er heel moeilijk vanaf en bij de kleinste dingen zie je al lelijke vlekken op je behang. Denk aan een tas die langs de muur schuurt of een mug die je dood slaat. Dan mag je je hele muur weer oververfen om het weer netjes te krijgen. Ik zou het niet aanraden en lekker voor goed behang gaan.
Met afwasbare verf ook?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_90770223
Goed, ik zit een beetje met de handen in het haar, ik heb hier glasweefselbehang op de muren, huurappartementje, nu ga ik binnenkort verhuizen en moet het weer in goede staat zijn, logisch maar mijn lieftallige viervoeter heeft zich her en der flink uitgeleefd met dr nagels op t behang.. en ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet gaan fixen, sommige plekken zijn helemaal kaal, op andere plekker zit het alleen los, zou ik daar gewoon latex/strijk/stuc of hoe t ook mag heten over heen kunnen gooien dat het weer wat terug geplakt zit oid?
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 21 januari 2011 @ 15:04:45 #112
74056 crew  ToT
pi_91661150
Ik wil hier ook glasvezelbehang aanbrengen.
1 van de muren waar het op komt is vers gestukadoord en dus heb ik het eerst met voorstrijk voor nieuw, wit stucwerk ingestreken.
Uiteraard heb ik pas NA het insmeren GOED naar de verpakking gekeken: het was voorstrijk voor MUURVERF! :')

Am I now fucked? :@ Wat te doen?
pi_91892050
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 15:04 schreef ToT het volgende:
Am I now fucked? :@ Wat te doen?
volgens mij doen alle voorsrijken hetzelfde (of het nou voor muurverf of behang is) en dat is een isolatielaagje aanbrengen zodat de muur wat minder zuigt...

Ik zou gewoon erover heen behangen...
en als je geld teveel hebt, nog een keer de goede voorstrijk er over heen flikkeren en dan behangen.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 woensdag 26 januari 2011 @ 16:30:02 #114
74056 crew  ToT
  zondag 5 februari 2012 @ 00:33:42 #115
3185 Adelante
To let it go now
pi_107615730
Iemand ervaring met glasweefsel op gipsplaten :? Voorstrijk benodigd wegens zuigende werking of is voldoende lijm opbrengen voldoende? en de kieren tussen de platen dichtkitten of gewoon overheen behangen?
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_107617948
quote:
3s.gif Op zondag 5 februari 2012 00:33 schreef Adelante het volgende:
Iemand ervaring met glasweefsel op gipsplaten :? Voorstrijk benodigd wegens zuigende werking of is voldoende lijm opbrengen voldoende? en de kieren tussen de platen dichtkitten of gewoon overheen behangen?
Kieren zeker dichtmaken want je ziet alles onder glasvezel. Ik zou de gipsplaten even voor sauzen met gewone latex. Dan zuigt het minder dekt en het beter bij het sauzen.
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 16 februari 2012 @ 16:39:38 #117
365227 Samsam74
druk met verbouwen
pi_108048442
interssant topic, ik mag binnekort ook het hele huis grasvezelen.
Be who you are and say what you feel.
Because those who mind don’t matter.
And those who matter don’t mind.
pi_108320134
Behang/ weefsel van gipsplaat halen is een crime, dus bedenk wat er later tegenaan komt.
pi_121668549
Ik ben me schuur aan het aftimmeren met OSB platen, nu wil ik hierover ook glasvezel plakken. Moet ik alle schroefgaten afsmeren? En zoja waarmee? Ik zit ook met nog wat naden (bij de plafon balken) van soms 1.5 cm groot. Hoe kan ik deze het best dicht/vlak krijgen voordat ik de behang eroverheen plak? kit of ook plamuur/gips?

Gips lijkt me niet tegen de werking van de platen bestand te zijn?
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 11:32:58 #120
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_155205314
Kickje!

Ik ga binnenkort m'n woning behangen met glasvlies behang. Dit gaat gebeuren op betonnen muren en een paar tussenwanden van ytong en klein stukje nieuw geplaatste gipswand. Even kijken of ik het zo goed aan ga pakken :)

1- Alle oude behang is er af. De wanden zijn volledig kaal, schoon en geschuurd. Lijkt goed te zijn.
2- Ik ga met een bouwlamp kijken of er nog onregelmatigheden in/op de muur zitten en deze oplossen.
3- één betonwand bevat nog wel redelijk wat kleine luchtbelletjes/gaatjes. Met fix en finish dicht smeren (moet nog gebeuren)
4- Alle muren die nu nog beton-grijs zijn met wil alvast witten voordat ik behang ga plakken om doorschijnen te voorkomen. VRAAG Zal ik dit doen met (verdunde) latex of muurverf?
5- Wanneer de wanden gewit zijn, vlak zijn, stofvrij zijn ga ik lijmen en behangen. VRAAG Moet glasvlies nog nagelijmd worden? Volgens mij is dit bij vlies niet nodig
6- Muur afwerken met muurwerf
7- Bier! :)

Mis ik iets?
pi_155205952
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 11:32 schreef RedFever007 het volgende:
1- Alle oude behang is er af. De wanden zijn volledig kaal, schoon en geschuurd. Lijkt goed te zijn.
Check!
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 11:32 schreef RedFever007 het volgende:
2- Ik ga met een bouwlamp kijken of er nog onregelmatigheden in/op de muur zitten en deze oplossen.
Check!
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 11:32 schreef RedFever007 het volgende:
3- één betonwand bevat nog wel redelijk wat kleine luchtbelletjes/gaatjes. Met fix en finish dicht smeren (moet nog gebeuren)
Met licht gewicht vulmiddel voorkom je dat het vulmiddel krimpt. Weet niet of fix and finish van alabastine dat is. Dat is mijn advies
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 11:32 schreef RedFever007 het volgende:
4- Alle muren die nu nog beton-grijs zijn met wil alvast witten voordat ik behang ga plakken om doorschijnen te voorkomen. VRAAG Zal ik dit doen met (verdunde) latex of muurverf?
Ik lees verhalen dat men met verdund latex de boel vast 'voorstrijkt'. Heb ik geen ervaring mee, maar dit lijkt een vaak toegepast truucje te zijn. Advies hierover laat ik aan anderen over. Ik zou de muur met gewoon voorstrijk (al dan niet verdund) voorstrijken. Het mooiste resultaat bereik je toch als je het glasvlies 2 keer verft. Als je met verdund latex eerst voorstrijkt, dan kan je opzich klaar zijn met 1 keer verven van de muren. Maar.... het mooiste resultaat bereik je als je 2 keer je muur verft.
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 11:32 schreef RedFever007 het volgende:
5- Wanneer de wanden gewit zijn, vlak zijn, stofvrij zijn ga ik lijmen en behangen. VRAAG Moet glasvlies nog nagelijmd worden? Volgens mij is dit bij vlies niet nodig
Glasvlies hoeft niet nagelijmd te worden
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 11:32 schreef RedFever007 het volgende:
6- Muur afwerken met muurwerf
Zoals ik eerder al zei is mijn advies om de muur 2 keer te verven
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 11:32 schreef RedFever007 het volgende:
7- Bier!
quote:
10s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 11:32 schreef RedFever007 het volgende:
Mis ik iets?
Alle mogelijke naden opvullen met dat lichtgewicht vulmiddel, dan lichtjes opschuren dan pas verven.

Edit:
Eerste baan begin je door een loodlijn te plaatsen. Daarlangs leg je de eerste baan en dan maak je de rest zo af.

Voorstrijk ben ik van plan te doen met een zo'n kruidenverdelger pomp. Doen professionals ook. Eis is wel dat de muur zo stofvrij mogelijk is. Als dat met een roller aanbrengt dan is dat iets minder van belang, omdat de roller veel stof meeneemt.

Succes!
...en waarom?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')