Ja bij een diesel is het het zeker waard En bij benzine motoren met turbo's ookquote:Op donderdag 5 januari 2006 12:43 schreef piere het volgende:
Dus hij trekt dan veel harder op? Ik bedoel; ik vind hem nu al best rap maar gaat de auto dan echt zoals Rosbief zo mooi verwoordt?
Huidige diesels werken met injectie en hebben geen carbs meerquote:Op donderdag 5 januari 2006 13:04 schreef Devilnl het volgende:
nu weet ik niet of het op moderne diesels zit.
maar met tractoren etc. wil er nog wel eens een schroefje opzitten waardoor je hem wat meer diesel in laat spuiten. & dus meer PK's geeft (kan ie op den duur wel flink van gaan roken ivm "verkeerde afstelling"
majah.. als je power wilt hebben moet ie ook een beetje roken kunnen
zoals met een New Holland tractor..
TM serie loopt van 120 to 190 (afaik) en geeft ook de PK's aan. frame/motor alles is het zelfde. behalfe de brandstof pomp
Carbs op een diesel ?quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:17 schreef Sloper het volgende:
[..]
Huidige diesels werken met injectie en hebben geen carbs meer
Pierre: meestal kun je t zelf ook aanvoelen, maar meestal heeft doorjanken boven de 4000rpm geen zin meer...
+ Je versnellingsbak + je motor zelf (die krijgt meer te verduren dan)...quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:33 schreef ArtyShock het volgende:
Ik heb zelf een Ibizaatje 130 Pk diesel getuned naar zo'n 150 Pk en ik kan je vertellen dat het echt uimaakt. Wat de snelheid bij een diesel er een beetje uithaalt is het korte toerenbereik waarin je trekkracht hebt. Voor het iets sneller optrekken heb ik wel eens wat geëxperimenteerd door 'm in z'n twee te zetten in plaats van de één (scheelt weer een schakelmoment). Omdat je zo vroeg zoveel koppel hebt krijg je 'm best snel van z'n plaats. Maar ja, 't is weer redelijk funest voor je koppelingsplaten.
Dat klopt. Hiervoor had ik een auto op benzine en daar deed ik twee keer zo lang mee met m'n voorbanden bij hetzelfde rijgedrag. Een zwaardere neus en een dubbel aantal Nm's ten opzichte van een benzine auto zorgen schijnbaar voor meer slijtage aan de voorbandenquote:Op donderdag 5 januari 2006 13:23 schreef Sloper het volgende:
Hij zit sneller in het rood. En vreet meer banden Van dit soort gechipte diesel lusten wel een voorbandje
Ik had wel het idee dat bij een stoplichtsprintje het een voordeel gaf. Je gaat iets langzamer van start, maar je haalt het weer in door een ontbrekend schakelmoment. Nou ja, leuk voor die ene keer dat je het "belangrijk" vind iemand eruit te trekken. (Voor zover je dat lef hebt met slechts 150 Pk)quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:35 schreef yup het volgende:
+ Je versnellingsbak + je motor zelf (die krijgt meer te verduren dan)...
Waar laat je in hemelsnaam chippen???quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:02 schreef piere het volgende:
...maandag kan ik hem "pas" wegbrengen en dan duurt het minimaal tot vrijdag (boordcomputer wordt naar Dtsld gestuurd en daar gechipt).
Idd geen carb Was nog vroeg Maar dat werkt tegenwoordig niet meer met schroefjes...quote:
welke verzegeling?quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:50 schreef yup het volgende:
Volgens mij zijn die dieselpompen ook nog eens verzegeld vaak (tegen mensen die van een traktor een raket willen maken ) of heb ik het mis...?
Mechanische pompen heb ik het dus over...
Diesel turbo diesel 1 pot natquote:Op donderdag 5 januari 2006 12:55 schreef yup het volgende:
Bij diesel merk je geen moer.
Jullie bedoelen turbodiesel denk ik?
Want atmo diesels bestaan nog steeds hoor.
Ik zie nog genoeg SDI'tjes rijden hoorquote:Op donderdag 5 januari 2006 13:59 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Diesel turbo diesel 1 pot nat
wie koop er nu nog een diesel
Wat voor auto was dit dan?quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:57 schreef -Guppie- het volgende:
Ik merkte er weinig van bij mijn vorige auto
Met 140 pk moet je ruim boven 200 uitkomen hoor, ze hebben lang genoeg versnellingen.quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:56 schreef FunnyName het volgende:
Ik heb in een Ibiza TDi gechipt van 110 naar 140 pk gereden.
Het was een lease auto die ingeleverd moest worden, anders had ik er nooit afstand van gedaan
De auto voelde meer aan als 130 pk, maar vooral het toegenomen koppel was bijzonder duidelijk voelbaar. Direct vergelijk met een Ibiza 110 pk leverde een duidelijk (20-30m) voorsprong op bij een sprint naar ±120 km/h
Het is zeker een aanrader om te doen. Het rijdt relaxt en snel, de upgrade is zijn geld meer dan waard. Omdat de bakverhoudingen niet veranderen en omdat een turbo diesel (uitzonderingen daargelaten) bovenin weinig fut meer heeft, was bij mij de topsnelheid geen kilometer hoger.
Zelf vond ik dat bijzonder onbelangrijk, de standaard top van 190 heb ik in NL maar zelden gehaald
Idd, ik heb een Fabia (Combi zelfs) TDI die naar 130pk/300Nm is gechipt en die loopt met gemak naar de 200, heb 'm zelfs al eens op de 210 gehad. (op de teller welteverstaan dan he, zal wel een afwijking van ~10% zijn).quote:Op donderdag 5 januari 2006 14:07 schreef yup het volgende:
Met 140 pk moet je ruim boven 200 uitkomen hoor, ze hebben lang genoeg versnellingen.
Voordeel van chip is gewoon die dikke trekkracht die je hebt, lijkt me ook relaxter voor cruisen enzo, dotje gas en je bent iemand voorbij...
Je hebt natuurlijk nog talloze fakers in tuningland rondlopen he.quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:57 schreef -Guppie- het volgende:
Ik merkte er weinig van bij mijn vorige auto
Volgens mij krijg je alleen een hogere topsnelheid als:quote:Op donderdag 5 januari 2006 14:50 schreef 1299 het volgende:
Tja meer vermogen is 9 van de 10x ook een hogere top. Het vermogen wordt ook nog steeds behaald bij relatief veel toeren ook al is het een diesel.
typequote:Op donderdag 5 januari 2006 14:28 schreef -Guppie- het volgende:
seat ibiza
Ik had het over echte kilomters, op de klok haalde ik ook 205 Micky Mouse kilometers ..quote:Op donderdag 5 januari 2006 14:40 schreef stefimke het volgende:
[..]
Idd, ik heb een Fabia (Combi zelfs) TDI die naar 130pk/300Nm is gechipt en die loopt met gemak naar de 200, heb 'm zelfs al eens op de 210 gehad. (op de teller welteverstaan dan he, zal wel een afwijking van ~10% zijn).
Het cruisen met een diesel is zowiezo heerlijk. Geen gestress met terugschakelen en 4000rpm+ om enigszins vooruit te komen. Gewoon gas en direct power.
Bijna elke gechipte auto heeft een hogere top, ga maar bij een willekeurige tuningsite kijken.quote:Op donderdag 5 januari 2006 15:38 schreef FunnyName het volgende:
[..]
Volgens mij krijg je alleen een hogere topsnelheid als:De motor meer toeren kan draaien (rev limiter verhogen) en genoeg trekkracht heeft bij dit hoge toerental om de auto nog meer te versnellen. De laatste versnelling verlengd wordt, waardoor zonder meer toeren te draaien de wielen sneller rondgedraaid kunnen worden.
Als één van deze twee criteria niet voorkomt (zoals bij het chippen van een TDi) dan kan je volgens mij nooit een hogere top halen. Als het wel kan hoor ik graag van iemand de verklaring hiervoor.
Uitzondering
In het geval dat een auto standaard al een hele lange laatste versnelling heeft (overdrive) en daardoor standaard al ver voor de Rev limiter niet genoeg kracht meer heeft om zijn theoretische topsnelheid te halen, kan dmv chiptuning wel een hogere topsnelheid halen.
De auto zou dan een slecht gekozen eindoverbrenging hebben, dit komt eigenlijk nooit meer voor.
bron: http://www.cartuning-guide.com/chiptuning.htmlquote:Chiptuning geeft het beste resultaat bij (benzine of diesel) motoren met turbo, compressor of G-lader. Het geeft een prestatie-verbetering van zo,n 20 tot 40%, dus meer koppel en meer vermogen. Bij atmosferische motoren is de winst zo’n 6 à 8%. Hierdoor kan de auto sneller optrekken en wordt de topsnelheid verhoogd.
Heel weinig Voorbeeld: Een Belgische tuner kon mijn Mazda 626 1.8 16V van 106 naar 117pk krijgen en een extra 15Nm.quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:00 schreef Desdinova het volgende:
wat heeft het voor merkbaar effect op een benzineauto?
iemand daar ervaring mee?
laten we even een passend voorbeeld nemen: 140pk, 2.0i 4-cillinder
Ik zou niet alles geloven wat tuners beloven..quote:Op donderdag 5 januari 2006 15:44 schreef 1299 het volgende:
[..]
Bijna elke gechipte auto heeft een hogere top, ga maar bij een willekeurige tuningsite kijken.
Bijna geen 1 auto loopt in de begrenzer in z'n laatste versnelling, dus met meer vermogen kan je gewoon een hogere topsnelheid bereiken. Heel simpel: je hebt meer kracht om de luchtweerstand te overwinnen.
Heb nog even even 1 seconden gegoogled:
[..]
bron: http://www.cartuning-guide.com/chiptuning.html
Het is ook allemaal gewoon heel logisch. Vermogen zorgt voor topsnelheid niet en niet koppel. Ik ken overigens ook een pratkijk voorbeeld van een vriend van mij die zijn Seat Toledo TDI gechiptuned heeft. Eerst ging ik op topsnelheid sneller met mijn Colt GTi, en sinds hij zijn bolide heeft gechiptuned haalt hij mij op topsnelheid in.
Je kan lullen wat je wilt maar bijna geen een auto haalt z'n topsnelheid in de hoogste versnelling. Dat geloof je toch zeker zelf niet??? Als ik de bakverhoudingen van mijn auto bereken zou ik 260 moeten rijden om in de begrenzer te zitten in z'n 5. Ik haal toch echt maar 210 normaal gesproken.quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:12 schreef FunnyName het volgende:
[..]
Ik zou niet alles geloven wat tuners beloven..
Als een auto standaard niet op top in zijn begrenzer eindigd, klopt er volgens mij iets niet met de bakverhoudingen. Waarom zou je als fabriekant een auto zijn theoretische top niet laten halen?
Het is misschien allemaal heel logisch, maar de zin "vermogen zorgt voor topsnelheid en niet voor koppel" klopt volgens mij niet.
Vermogen en koppel zijn onderling afhankelijk van elkaar.
P = M x 2 x 3.14 x n x (1.36 voor PK)
P=vermogen (Kw)
M=Koppel (Nm)
3.14=Pi
n=toerental (t/Sec)
1 Kw = 1.36 pk
1 pk = 0.74 Kw
Bij chiptuning kan men elektronisch zaken als inspuithoeveelhied, inspuitmoment en turbodruk regelen. Door verhoging van deze waarde wordt de verbranding van de motor verbeterd. Door meer lucht en brandstof op een beter moment te ontbranden ontstaat meer kracht. (Koppel is een kracht)
Het KOPPEL van de motor verbeterd dus. Omdat het vermogen hiervan afhankelijk is (zie formule) zal ook het vermogen stijgen.
Vermogen zegt alles over de snelheid (zowel sprint als topsnelheid) van een auto.
erm? Geluid? verbruik?quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:12 schreef FunnyName het volgende:
[..]
Ik zou niet alles geloven wat tuners beloven..
Als een auto standaard niet op top in zijn begrenzer eindigd, klopt er volgens mij iets niet met de bakverhoudingen. Waarom zou je als fabriekant een auto zijn theoretische top niet laten halen?
Dus koppel zorgt om te versnellen en vermogen om te topnselheiden? (om maar even in jou taal te spreken)quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:21 schreef 1299 het volgende:
[..]
Koppel zorgt om te versnellen, maar vermogen zorgt voor de topsnelheid, anders zou volgens jou een turbodiesel veeel harder op top gaan dan een ongeblazen benzine motor. En nee dit ligt niet alleen aan de bakverhoudingen.
Klopt, dat is één van de problemen bij Diesel chiptuning.quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:57 schreef Sloper het volgende:
Je zal alleen een hogere topsnelheid krijgen als je extra vermogen erbij krijgt in "hoge" toeren. Als je tussen de 2000 en 3000 100pk en 100nm erbij krijgt maar boven de 3000 niks, dan zal je bolide geen km harder lopen..
Nee dat zeg ik absoluut niet, een S2000 kan zo snel optrekken omdat hij veel meer toeren kan maken en veel vermogen heeft.quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:57 schreef FunnyName het volgende:
[..]
Dus koppel zorgt om te versnellen en vermogen om te topnselheiden? (om maar even in jou taal te spreken)
Als dat echt zo was, hoe verklaar je dan dat een Honda S2000 (1220 kg) met ±210 Nm koppel en 240 Pk veel sneller optrekt (6,2 s) dan een Seat ibiza FR (1191 kg) met ±310 NmKoppel en 130 Pk? (9,4 s)
En nee dit ligt niet alleen aan de bakverhoudingen.
Mijn stelling was trouwens dat Vermogen alles zegt over de snelheid van een auto. (Dus niet het koppel) Hoe dit vermogen tot stand komt met turbo/NA/Diesel/Gas/Wankel/enz. maakt verder niets uit.
Bij een gelijk gewicht van Auto A en Auto B zullen ze ook ongeveer, (bakverhoudingen en CW-waarde, banden en aandrijving hebben minimale invloed) even snel op de honderd kilomter per uur zitten.quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:31 schreef 1299 het volgende:
[..]
Nee dat zeg ik absoluut niet, een S2000 kan zo snel optrekken omdat hij veel meer toeren kan maken en veel vermogen heeft.
Koppel is eigenlijk niets anders dan de kracht die op de krukas uitgeoefend wordt door de explosies in de motor. Je kan beter heel veel iets mindere krachtige 'klappen' op de krukas hebben dan minder maar sterkere 'klappen'. Het vermogen is uiteindelijk wat het verschil maakt. En natuurlijk maken de gear-ratio's alle verschillen als het om topsnelheid en optrekken gaat, koppel is onlosmakelijk verbonden met het toerental en vermogen.
Maar heb je bv de volgende situaties:
Auto A (benzine): 140PK 167Nm. Dan zal deze met 'normale' reguliere gear-ratio's ongeveer een topsnelheid hebben van 210. (ligt ook aan de vorm e.d. maar dat even buiten beschouwing)
Auto B (turbo diesel): 140PK 300Nm. Deze zal ook met een daarvoor normaal bestemde versnellingsbak ongeveer 210 gaan.
Auto B heeft wel meer koppel maar kan niet zoveel toeren draaien als auto A. Nu moet je om met auto A even snel te gaan wel meer toeren maken. Auto B kan door zijn hoge koppel vanuit lage toerentallen sneller acceleren.
Maar het eindresultaat qua topsnelheid zal ongeveer gelijk liggen ook al heeft auto B veel meer koppel.
Haha ja dan zijn we het blijkbaar eens. In de praktijk betekend het toch vaak dat je gechipte diesel mits hij nog wat toeren over heeft in z'n laatste versnelling een paar km/h harder zal rijden. Vaak is dat idd niet meer dan 5km/h maar alle beetje helpen hequote:Op donderdag 5 januari 2006 17:43 schreef FunnyName het volgende:
[..]
Bij een gelijk gewicht van Auto A en Auto B zullen ze ook ongeveer, (bakverhoudingen en CW-waarde, banden en aandrijving hebben minimale invloed) even snel op de honderd kilomter per uur zitten.
Maar nu zeg je heel iets anders.
Eigenlijk hetzelfde als wat ik de hele tijd al zeg, namelijk dat vermogen (in dit voorbeeld 140 pk) het meeste over de snelheid van een auto zegt. Nou dan zijn we het eindelijk eens
Volgens mij spreek je hier jezelf tegen:quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:31 schreef 1299 het volgende:
[..]
Nee dat zeg ik absoluut niet, een S2000 kan zo snel optrekken omdat hij veel meer toeren kan maken en veel vermogen heeft.
Auto B heeft wel meer koppel maar kan niet zoveel toeren draaien als auto A. Nu moet je om met auto A even snel te gaan wel meer toeren maken. Auto B kan door zijn hoge koppel vanuit lage toerentallen sneller acceleren.
Nee dat bedoel ik iig niet, misschien heb ik het allemaal een beetje ongelukkig verwoord omdat ik ondertussen aan het werk ben en daarom erg vlug mijn gedachten op het scherm smijtquote:Op donderdag 5 januari 2006 17:55 schreef FunnyName het volgende:
[..]
Volgens mij spreek je hier jezelf tegen:
Eerst zeg je dat de S2000 snel kan optrekken omdat hij veel vermogen heeft (door een hoog max. toerental)
Daarna zeg je dat Auto B (een turbo Diesel) sneller accelereerd door zijn hoge koppel laag in toeren.
Precies tegenovergesteld.
Waar je gelijk in hebt is als je tussen acceleratie gaat meten bij toerentallen die bij een motor karakterestiek passen (BV 2000 rpm bij moderen Diesel), dat dan de motor met het meeste koppel op dat moment, het snelste zal zijn.
Dit heeft trouwens ook met bakverhoudingen te maken, maar die hou ik bewust uit de discussie.
Als een turbo-motor geschipt wordt, word onder andere de turbodruk verhoogd. Daardoor kan er meer lucht in de cilinders en word er automatisch meer brandstof ingespoten. Dus meer vermogen. Gevolg: de motor kan, ondanks veel luchtweerstand op hogere snelheid, toch meer toeren draaien. Et viola, een hogere topsnelheid is bereikt.quote:Op donderdag 5 januari 2006 15:38 schreef FunnyName het volgende:
[..]
Volgens mij krijg je alleen een hogere topsnelheid als:De motor meer toeren kan draaien (rev limiter verhogen) en genoeg trekkracht heeft bij dit hoge toerental om de auto nog meer te versnellen.
Uitzondering
In het geval dat een auto standaard al een hele lange laatste versnelling heeft (overdrive) en daardoor standaard al ver voor de Rev limiter niet genoeg kracht meer heeft om zijn theoretische topsnelheid te halen, kan dmv chiptuning wel een hogere topsnelheid halen.
De auto zou dan een slecht gekozen eindoverbrenging hebben, dit komt eigenlijk nooit meer voor.
quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:45 schreef 1299 het volgende:
[..]
Haha ja dan zijn we het blijkbaar eens. In de praktijk betekend het toch vaak dat je gechipte diesel mits hij nog wat toeren over heeft in z'n laatste versnelling een paar km/h harder zal rijden. Vaak is dat idd niet meer dan 5km/h maar alle beetje helpen he
Waar het uiteindelijk om gaat is het koppel dat via de banden op de straat wordt overgebracht.quote:Op donderdag 5 januari 2006 18:04 schreef 1299 het volgende:
[..]
Een turbodiesel zal idd bij weinig toeren sneller wegtrekken dan zijn benzine variant bij datzelfde toerental. Maar een benzine heeft zijn momentum gewoon in een hoger toerengebied.
En over de gear-ratio's een diesel heeft veel langere gear-ratio's en daarom komt hij nog best vooruit maar als hij dezelfde gear-ratio's als een benzine-variant zou hebben zou hij door zijn lage toerental helemaal niet hard in elke versnelling kunnen en zou je aan al het koppel weinig baat hebben.
Klopt, bedenk wel dat de kracht die nodig is om de luchtweerstand te overwinnen kwadratisch toeneemt, met Chiptunen neemt je vermogen helaas niet kwadratisch toequote:Op donderdag 5 januari 2006 18:23 schreef 1299 het volgende:
Ja ik ben het met je eens dat je pas echt goed profijt van het extra vermogen krijgt als de gear-ratio daarop aangepast zal worden. Maar mijn praktijk ervaring is dat de er wat marge gehanteerd wordt bij de laatste versnelling zodat je met extra vermogen toch op top nog niet in het gebied zit waar het motorvermogen in elkaar donderd.
Mijn eigen auto (Colt 1.8 GTi) kan maximaal 8000 toeren draaien voordat de begrenzer gaat mekkeren. Bij 220Km/h draai mijn motor 6000 toeren. Toch versnel ik dan niet meer omdat mijn motor niet genoeg vermogen meer kan leveren om alle weerstanden te overwinnen. Volgens de specificaties van mijn auto levert mijn motor het maximale vermogen bij 6500tpm. Dus zoals je ziet zou ik met meer pk's een hogere top bereiken
Toch vraag ik me af of er met meer pk's bij mijn auto na de 6500 toeren echt geen reet meer zou gebeuren. Waarschijn wel want in z'n 3 trek ik hem nu ook al makkelijk in de begrenzer (bij 158km/h). Het vermogen neemt na de piek af maar zolang er nog genoeg voor handen is om te versnellen zal hij dat blijven doen!
Ik krijg binnenkort mijn nieuwe Seat Leon, welke door de dealer( De Groot meerkerk) ook getuned wordt. Dit kost me 500 euro.quote:Op donderdag 5 januari 2006 12:20 schreef piere het volgende:
Ik vraag me af he. Als ik nou mijn auto laat chippen (Seat Leon 1.9 TDI) dan zou hij van 105 naar 130 PK gaan. Voel je dat verschil nou enorm? Kan je op hogere toeren rijden?
Wat presteerd zo'n caddy nou op de 0-100 en top? Wel gaaf op met zo'n ding de gemiddelde sjonnie-rijder ff mee af te troeven...quote:Op donderdag 5 januari 2006 21:14 schreef MK1GTI het volgende:
Jep, chippen merk je zeer goed en het is uit eigen ervaring prima betrouwbaar als je normaal met je auto omgaat! Mijn Caddy ging van 90 naar 140pk en van 200 naar 350Nm. Wel iets meer dan alleen chippen maar het grootste deel komt door de chip.
Hier ga je dus GRANDIOOS de mist in.quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:21 schreef 1299 het volgende:
[..]
Je kan lullen wat je wilt maar bijna geen een auto haalt z'n topsnelheid in de hoogste versnelling. Dat geloof je toch zeker zelf niet??? Als ik de bakverhoudingen van mijn auto bereken zou ik 260 moeten rijden om in de begrenzer te zitten in z'n 5. Ik haal toch echt maar 210 normaal gesproken.
Ik ken alleen een paar oudere bmw's die in hun top bij de 225 oid in de begrenzer lopen. Maar hoe dan ook dat is meer een uitzondering dan de regel. Bijna elke auto haalt in z'n 4 bijna zijn top, de 5 is puur om economisch te rijden en om toch de laatste paar kilometers extra te halen. Maar als je meer vermogen hebt ga je gewoon harder in z'n 5.
Koppel zorgt om te versnellen, maar vermogen zorgt voor de topsnelheid, anders zou volgens jou een turbodiesel veeel harder op top gaan dan een ongeblazen benzine motor. En nee dit ligt niet alleen aan de bakverhoudingen.
Klopt. Bijna iedere middenklasser die ik gereden heb, loopt in z'n 4 rond de 160 tegen z'n toerenbegrenzer aan. Om het even diesel of benzine.quote:
Dat de auto er zuiniger van gaat rijden!!quote:Op vrijdag 6 januari 2006 02:39 schreef Logitik het volgende:
Mijn pa heeft de Seat Leon FR 150 pk diesel. Ik zal hem eens overhalen
Iemand nog extra argumenten dat ik tegen mij pa kan zeggen ?
Nou daar ben ik het niet mee eens. Mijn eigen auto haalt bv 200 in z'n 4. En 210 in z'n 5. Ik heb een corolla diesel die haalt 160 in z'n 4 en 170 in z'n 5. Dan had ik voorheen ook nog een yaris 1.0 en die haalde ook 160 in z'n 4 en ongeveer 170 op de teller in z'n 5. Hetzelfde geld voor een nissan 300zx, die haalt ook in z'n 4 bijna evenveel als op top.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:24 schreef yup het volgende:
[..]
Hier ga je dus GRANDIOOS de mist in.
Vrijwel IEDERE auto haalt zijn top in 5. NIET 4.
DAt zijn OF auto's met bizar lange bakverhoudingen, of bizar laag vermogen.
Wat jij doodleuk vergeet is dat (bijv. in mijn geval) in zijn 4 een auto de begrenzer inloopt, in zijn 5 kan je altijd VEEL harder...
Die van mij haalt 160+ ofzo in zijn 4. In zijn 5 kan ik veeel harder door...
En dat geldt voor de meeste auto's die ik heb gereden, alleen... De Astra 1.7D! TE lange bakverhoudingen + TE weinig vermogen betekent top in 4 ipv 5...
Oh ja zelfde verhaal bij Space Wagon 2.0i 16v van pa, haalt 160 nog wat in zijn 4. In 5 haalt ie 200+ km/u...
Aduhh.. in dit geval met een 6 bak geld hetzelfde verhaal natuurlijk voor 5 en 6quote:Klopt. Bijna iedere middenklasser die ik gereden heb, loopt in z'n 4 rond de 160 tegen z'n toerenbegrenzer aan. Om het even diesel of benzine.
Mijn Ibizaatje TDI doet 130 in z'n 3, 170 in z'n 4, 215 in z'n 5 en ook 215 in z'n 6. (tellerstanden welteverstaan)
bron: http://www.edmunds.com/ow(...)s/46029/article.htmlquote:Today, overdriven five-speeds are standard on practically all passenger cars available with a manual gearbox.
Dit is de eerste 6-bak waar ik veel ervaring mee heb. Andere auto's waarmee ik veel heb gereden waren allemaal 5-bakken waarbij bij geen van allen (oa. Alfa 146, Ford Focus, Opel Astra, VW Golf, Passat) de hoogste snelheid gehaald werd in de 4. Ja, de 6 op m'n Ibiza is een overdrive, da's duidelijk. Maar de laatste versnelling in al die auto's die ik noemde waren geen overdrives.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 10:13 schreef 1299 het volgende:
Aduhh.. in dit geval met een 6 bak geld hetzelfde verhaal natuurlijk voor 5 en 6
Je gaat nog steeds de mist inquote:Op vrijdag 6 januari 2006 10:13 schreef 1299 het volgende:
[..]
Nou daar ben ik het niet mee eens. Mijn eigen auto haalt bv 200 in z'n 4. En 210 in z'n 5. Ik heb een corolla diesel die haalt 160 in z'n 4 en 170 in z'n 5. Dan had ik voorheen ook nog een yaris 1.0 en die haalde ook 160 in z'n 4 en ongeveer 170 op de teller in z'n 5. Hetzelfde geld voor een nissan 300zx, die haalt ook in z'n 4 bijna evenveel als op top.
Kortom: elke auto die ik heb gereden geld dit voor, nu zal het best verschillen per auto maar voor de meeste auto's is de 5 nog steeds een overdrive.
[..]
Aduhh.. in dit geval met een 6 bak geld hetzelfde verhaal natuurlijk voor 5 en 6
[..]
bron: http://www.edmunds.com/ow(...)s/46029/article.html
Een overdrive ZEGT GEEN FUCK of een auto zijn top haalt of niet in 5. Het zegt alleen dat de gear ratio hoger is dan 1:1...quote:top gear that is higher than 1:1. Originally overdrives were only provided as optional units bolted onto the original gearbox, and often employing epicyclic gears. The term is now also applied to the top (usually 5th) gear ratio in the main gearbox when it is higher than 1:1.
Als de 5 een overdrive is (dus een zeer lange versnelling) betekend dit juist dat de Top hierdoor minder wordt. Deze versnelling is zolang, dat de motor bij lange na niet genoed trekkracht heeft om zijn top te halen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:10 schreef yup het volgende:
[..]
De 5 kan een overdrive zijn maar dat betekent niet dat je veel hogere snelheden kan halen dan in zijn 4 hoor...
De meeste auto's halen hun top in 5. Niet in 4.
[..]
Een overdrive ZEGT GEEN FUCK of een auto zijn top haalt of niet in 5. Het zegt alleen dat de gear ratio hoger is dan 1:1...
De top hoeft niet minder te wordenquote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:15 schreef FunnyName het volgende:
[..]
Als de 5 een overdrive is (dus een zeer lange versnelling) betekend dit juist dat de Top hierdoor minder wordt. Deze versnelling is zolang, dat de motor bij lange na niet genoed trekkracht heeft om zijn top te halen.
Het doel van een overdrive is stiller en vooral zuiniger kunnen rijden op hogere snelheden.
Er zijn maar bar weinig auto's die genoeg topvermogen (trekkracht bovenin) hebben om bij zo een lange versnelling hun top te halen.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:20 schreef yup het volgende:
[..]
De top hoeft niet minder te worden
Stel je hebt geen overdrive en wel. Auto heeft max vermogen bij 5500 en kan niet erover heen gaan @ v-max. Als de 5 geen overdrive is haalt je auto 190 (zeg maar). Als de 5 wel een overdrive is haalt je auto ook 190, alleen is ie wat langzamer en maakt ie minder toeren.
Het hangt gewoon van heel veel factoren af, maar geen overdrive hoeft niet te betekenen dat je V-max opeens hoger zit...
Wat is een echte overdrive, bedoel je zo een ding wat ze bij ouwe bakken bij je bak erbij plakken?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:27 schreef FunnyName het volgende:
[..]
Er zijn maar bar weinig auto's die genoeg topvermogen (trekkracht bovenin) hebben om bij zo een lange versnelling hun top te halen.
Dit komt ook omdat er bijna geen echte overdrives meer gebruikt worden, in de tijd dat dit wel zo was, waren de motoren ook een stuk minder goed dat tegenwoordig.
Heb je wel eens gereden met een echte overdrive?
Nog meer banden? Ik ga zaterdag nieuwe sloffen halen; de vorige zijn ongeveer 7 tot 8 duizend km meegegaanquote:Op donderdag 5 januari 2006 13:23 schreef Sloper het volgende:
Hij zit sneller in het rood. En vreet meer banden Van dit soort gechipte diesel lusten wel een voorbandje
Ik blijf er bij dat dit bijna bij elke auto zo is! Bij mij ook. Lijkt me ook wel zo fijn in het geval je een heuvel afrijdt je niet gelijk in de begrenzer staat te hakken. En dat je bij tuning wat extra marge hebt.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:29 schreef Desdinova het volgende:
bij mij is t n flink verschil
180 in zn 4 (tot redline, niet limiter), tot 213 in 5. en daarna toeren over, dus vermogen te weinig om door te trekken tot limiter. 2liter benzine
terminologie, daar komt het nu op neer.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:29 schreef yup het volgende:
[..]
Wat is een echte overdrive, bedoel je zo een ding wat ze bij ouwe bakken bij je bak erbij plakken?
Want moderne koekblikken hebben gewoon 1 hele bak, en de 5 kan een overdrive wel zijn of niet.
Maar met zo een oude auto, die een echte overdrive heeft, heb ik niet gereden denk ik.
Maarja wat is echt of nep, want een moderne bak kan net zo goed een overdrive hebben :/
Ja idd bij de 6 bakken die ik ken kan je harder in z'n 6 dan in z'n 5. Bij mijn eigen auto als ik vol door aan het trekken ben schakel ik bij de 180 ook over na z'n 5 want dan begint hij in z'n 5 toch harder te trekken dan in z'n 4 omdat ik dan weer dichter bij mijn max koppel kom.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:48 schreef FunnyName het volgende:
[..]
terminologie, daar komt het nu op neer.
Ik bedoel inderdaad zo een ouderwets ding. Een overdrive had een dermate lange overbrenging, dat komt tegenwoordig niet meer voor. Als een 6-bak nu een relatief lange eind overbrenging heeft noemt men dat een overdrive (gemakshalve) terwijl het gewoon de laatste versnelling is.
Een voerdrive is zegmaar het tegenovergestelde van een Lage Gearing ..
veel jappen lopen wel naar hun begrenzer. Mazda6 bv gaat echt door tot het rood op de autobahn Maarja daardoor zit je met 120km/u wel weer met 3000+ rpm dus echt comfortabel is het nietquote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:43 schreef 1299 het volgende:
[..]
Ik blijf er bij dat dit bijna bij elke auto zo is! Bij mij ook. Lijkt me ook wel zo fijn in het geval je een heuvel afrijdt je niet gelijk in de begrenzer staat te hakken. En dat je bij tuning wat extra marge hebt.
Even voor de duidelijkheid, bij een hoop auto's kan je altijd harder in z'n 5 dan in z'n 4.
Maar ik weet zeker dat er maar heel weinig auto's zijn die in hun 5 zo de begrenzer in kachelen.
Veel Jappen hebben daar last van. Denk dat ze de auto's wat feller wilden hebben.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:59 schreef Repeat het volgende:
[..]
veel jappen lopen wel naar hun begrenzer. Mazda6 bv gaat echt door tot het rood op de autobahn Maarja daardoor zit je met 120km/u wel weer met 3000+ rpm dus echt comfortabel is het niet
0-100 is niet zo interessant. De tussensprints des te interessanter. 0-100 zal iets van 8,5 zijn ofzo maar als je 50 rijdt in de 3 en je trapt vol het gas in dan trek ik vaak nog wielspin. Goed doseren dus maar errug leuk!!! Top is 190 dus eigenlijk niets hoger. auto loopt gewoon in de begrenzer.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 00:05 schreef Sloper het volgende:
[..]
Wat presteerd zo'n caddy nou op de 0-100 en top? Wel gaaf op met zo'n ding de gemiddelde sjonnie-rijder ff mee af te troeven...
5km/h in z'n 3? uhuquote:Op vrijdag 6 januari 2006 18:19 schreef MK1GTI het volgende:
[..]
0-100 is niet zo interessant. De tussensprints des te interessanter. 0-100 zal iets van 8,5 zijn ofzo maar als je 5 rijdt in de 3 en je trapt vol het gas in dan trek ik vaak nog wielspin. Goed doseren dus maar errug leuk!!! Top is 190 dus eigenlijk niets hoger. auto loopt gewoon in de begrenzer.
Thanks rvdboomen. Het gaat via de officiele manier via de dealer, ook ivm garantie erop. En ja het gaat een week kosten want de boordcumputer wordt naar Dtsld gestuurd maar ik krijg toch een andere auto dan dus dat is voor mij geen probleem. Was het maar al zoverquote:Op donderdag 5 januari 2006 19:52 schreef rvdboomen het volgende:
verhaal...
Tja, meer vermogen dan dit moet je gewoon niet hebben in een standaardcaddy en bij vól gas is die overbrening inderdaad niet optimaal. Maar dat koppel kun je op zo veel andere manieren inzetten waarbij het wel tot zijn recht komt....quote:Op zaterdag 7 januari 2006 09:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Wielspin is voor mij gewoon een teken van niet optimale overbrenging van de PK´s van de motor op de weg. Net zo goed als blokkerende remmen niet optimaal remmen.
Klopt, verbruik kan minder worden.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 16:20 schreef ReVeRnEj het volgende:
Ik heb een seat leon 180 pk turbo (benzine) en zit ook weleens te twijfelen om h'm te tunen naar de 210pk. Is het zo dat als je dat doet dat het verbruik gelijk of zelfs minder word omdat je meer gebruik maakt van de capaciteiten van de motor??? Heb ik weleens horen zeggen.
Het ligt helemaal aan het gedrag van je rechtervoetje.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 16:20 schreef ReVeRnEj het volgende:
Ik heb een seat leon 180 pk turbo (benzine) en zit ook weleens te twijfelen om h'm te tunen naar de 210pk. Is het zo dat als je dat doet dat het verbruik gelijk of zelfs minder word omdat je meer gebruik maakt van de capaciteiten van de motor??? Heb ik weleens horen zeggen.
Bij 'doorrijden' zal je meer gaan gebruiken.quote:Op zondag 8 januari 2006 13:39 schreef ReVeRnEj het volgende:
Rijstijl zal gewoon hetzelfde blijven niet dat ik altijd rustig rijd tis bij mij altijd wisselend. Meestal hou ik wel van doorrijden.
Tuning is engels voor in-of-af-stellen.quote:Op maandag 9 januari 2006 07:08 schreef StefanP het volgende:
Ik zou er niet aan beginnen tenzij ik een diesel had.
En ik zou het sowieso geen tuning noemen! Tuning is andere nokkenassen, cam gears, uitlaatlijn, enz.
Verder zou ik het op een betrouwbare rollerbank bewezen willen zien. Voor en na de "tuning". ZONDER correctie naar de krukas, anders weet je van te voren dat ze je iets moois voorschotelen wat je totaal niet na kunt rekenen en dat expres je "na tuning" cijfer veel mooier doet lijken. Meten aan de wielen, en dan een ongecorrigeerd voor en na getal!
Kuch mensen met placebo's denken ook dat ze echt beter worden...quote:Op maandag 9 januari 2006 07:41 schreef FunnyName het volgende:
Een rollenbank is nergens voor nodig. Als het goed gebeurd (das een kwestie van goed orienteren) voel je aan je auto het verschil wel.
Dat noem ik dus Sjonnie tuners.quote:Op maandag 9 januari 2006 07:52 schreef StefanP het volgende:
[..]
Kuch mensen met placebo's denken ook dat ze echt beter worden...
De tuningswereld zit vol met prutsers, prutsers die chipjes verkopen "waardoor je auto sneller gaat man, wel 10x zo hard!!!" Op http://www.supras.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=47&Itemid=63 kun je een goed voorbeeld zien van de rommel die ze verkopen. Winst: 0pk, toegevoegde waarde: 0, kosten: $$$.
Zeker als het gaat om beloftes van 10 of 20pk dan voel je dat echt niet, dus die beloftes zijn makkelijk gedaan. Meten is weten! Accepteer niets minder dan keihard bewijs. De prutsers, die mogen zichzelf en Jan Lul voor gek houden, maar laat je niet voor 1000 euro besodemieteren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |