abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 5 januari 2006 @ 12:20:24 #1
27929 piere
doe mij maar bier
pi_33724243
Ik vraag me af he. Als ik nou mijn auto laat chippen (Seat Leon 1.9 TDI) dan zou hij van 105 naar 130 PK gaan. Voel je dat verschil nou enorm? Kan je op hogere toeren rijden?
fok you ja!
  donderdag 5 januari 2006 @ 12:23:21 #2
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_33724329
Dan gaat 'ie als de brandweer mien jong
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_33724334
Diesel en hoge toeren rijden gaat zowieso niet echt lukken volgensmij... van 105 naar 130 pk zou je wel enigsinds kunnen merken, hetzij chiptuning meestal maar rond de 12 pk winst geeft..
Door GvsE: "Je bent een geweldig jong!"
  donderdag 5 januari 2006 @ 12:35:14 #4
42466 EdPowers
Professional Pervert
pi_33724657
12pk bij een benzinemotor, bij diesel kun je 20 to 50pk winnen! Je merkt het zeker wel. En het is zeker de moeite waard.
pi_33724768
Bij turbo motoren heeft chiptuning echt zin.
Dus ja, dit zul je zeker merken
  donderdag 5 januari 2006 @ 12:43:24 #6
27929 piere
doe mij maar bier
pi_33724851
Dus hij trekt dan veel harder op? Ik bedoel; ik vind hem nu al best rap maar gaat de auto dan echt zoals Rosbief zo mooi verwoordt?
fok you ja!
pi_33725081
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 12:43 schreef piere het volgende:
Dus hij trekt dan veel harder op? Ik bedoel; ik vind hem nu al best rap maar gaat de auto dan echt zoals Rosbief zo mooi verwoordt?
Ja bij een diesel is het het zeker waard En bij benzine motoren met turbo's ook
pi_33725203
Ik heb 't verschil gemerkt in precies dezelfde auto als jij. Ding gaat inderdaad als pepersalami! Dan wordt het echt sleuren in lage toeren en spoelen vd turbo
pi_33725253
Bij diesel merk je geen moer.

Jullie bedoelen turbodiesel denk ik?

Want atmo diesels bestaan nog steeds hoor.
pi_33725268
TurboDiesel en hoge toeren= Bij Turbodiesel moet je gebruik maken vh vermogen bij lage toeren. Bij een beetje chiptunings bedrijf hebben ze ook een vermogensbank en krijg je netjes een uitdraai mee naar huis. Op deze kan je dan zie wanneer je ideale schakelmomenten zijn...

[ Bericht 2% gewijzigd door Sloper op 05-01-2006 12:56:48 (Turboooooo) ]
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:02:33 #11
27929 piere
doe mij maar bier
pi_33725440
Cool! Damn, maandag kan ik hem "pas" wegbrengen en dan duurt het minimaal tot vrijdag (boordcomputer wordt naar Dtsld gestuurd en daar gechipt). Het leuke (vind ik) is dat hij voor de rest helemaal standaard is van buiten (geen blingvelgen oid) en men het dus niet zo snel verwacht dat het zo'n rap bakkie is

Sloper, op hoeveel toeren zou je dan ongeveer moeten schakelen in zo'n gechipte bak? Ik weet nl niet of ik ook zo'n uitdraai krijg.
fok you ja!
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:04:40 #12
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_33725505
nu weet ik niet of het op moderne diesels zit.
maar met tractoren etc. wil er nog wel eens een schroefje opzitten waardoor je hem wat meer diesel in laat spuiten. & dus meer PK's geeft (kan ie op den duur wel flink van gaan roken ivm "verkeerde afstelling"
majah.. als je power wilt hebben moet ie ook een beetje roken kunnen
zoals met een New Holland tractor..
TM serie loopt van 120 to 190 (afaik) en geeft ook de PK's aan. frame/motor alles is het zelfde. behalfe de brandstof pomp
pi_33725924
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:04 schreef Devilnl het volgende:
nu weet ik niet of het op moderne diesels zit.
maar met tractoren etc. wil er nog wel eens een schroefje opzitten waardoor je hem wat meer diesel in laat spuiten. & dus meer PK's geeft (kan ie op den duur wel flink van gaan roken ivm "verkeerde afstelling"
majah.. als je power wilt hebben moet ie ook een beetje roken kunnen
zoals met een New Holland tractor..
TM serie loopt van 120 to 190 (afaik) en geeft ook de PK's aan. frame/motor alles is het zelfde. behalfe de brandstof pomp
Huidige diesels werken met injectie en hebben geen carbs meer


Pierre: meestal kun je t zelf ook aanvoelen, maar meestal heeft doorjanken boven de 4000rpm geen zin meer...
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:22:20 #14
27929 piere
doe mij maar bier
pi_33726083
Bedankt sloper, ik ram hem nl meestal het rood in omdat ik vind dat je in zijn 1 en 2 zo snel moet schakelen.
zijn de versnellingen nou ook "langer" als hij gechipt is of zit je gewoon sneller op die 4000 rpm?
fok you ja!
pi_33726138
Hij zit sneller in het rood. En vreet meer banden Van dit soort gechipte diesel lusten wel een voorbandje
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:26:19 #16
27929 piere
doe mij maar bier
pi_33726231
Volgens mij heeft die bak van mij tractioncontrol (zo heet dat toch?) Ik reed bv in de sneeuw en dan ging hij inhouden. Maar er zit een knop in om dat uit te zetten
fok you ja!
pi_33726250
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:17 schreef Sloper het volgende:

[..]

Huidige diesels werken met injectie en hebben geen carbs meer


Pierre: meestal kun je t zelf ook aanvoelen, maar meestal heeft doorjanken boven de 4000rpm geen zin meer...
Carbs op een diesel ?
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:33:43 #18
65151 ArtyShock
Lurker extraordinaire
pi_33726440
Ik heb zelf een Ibizaatje 130 Pk diesel getuned naar zo'n 150 Pk en ik kan je vertellen dat het echt uimaakt. Wat de snelheid bij een diesel er een beetje uithaalt is het korte toerenbereik waarin je trekkracht hebt. Voor het iets sneller optrekken heb ik wel eens wat geëxperimenteerd door 'm in z'n twee te zetten in plaats van de één (scheelt weer een schakelmoment). Omdat je zo vroeg zoveel koppel hebt krijg je 'm best snel van z'n plaats. Maar ja, 't is weer redelijk funest voor je koppelingsplaten.
Ik een taalpurist? En wat dan nog? Of accepteer je geen kritiek omdat ik geen Neerlandici ben?
pi_33726486
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:33 schreef ArtyShock het volgende:
Ik heb zelf een Ibizaatje 130 Pk diesel getuned naar zo'n 150 Pk en ik kan je vertellen dat het echt uimaakt. Wat de snelheid bij een diesel er een beetje uithaalt is het korte toerenbereik waarin je trekkracht hebt. Voor het iets sneller optrekken heb ik wel eens wat geëxperimenteerd door 'm in z'n twee te zetten in plaats van de één (scheelt weer een schakelmoment). Omdat je zo vroeg zoveel koppel hebt krijg je 'm best snel van z'n plaats. Maar ja, 't is weer redelijk funest voor je koppelingsplaten.
+ Je versnellingsbak + je motor zelf (die krijgt meer te verduren dan)...
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:36:07 #20
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_33726502
Als je echt wil weten of je wel winst hebt gehaald ermee moet je nu gewoon 80 gaan rijden in je 5 en dan gas (diesel ) erop tot 120.... even timen en dat weer doen als die gechipt terug is
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:38:22 #21
65151 ArtyShock
Lurker extraordinaire
pi_33726575
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:23 schreef Sloper het volgende:
Hij zit sneller in het rood. En vreet meer banden Van dit soort gechipte diesel lusten wel een voorbandje
Dat klopt. Hiervoor had ik een auto op benzine en daar deed ik twee keer zo lang mee met m'n voorbanden bij hetzelfde rijgedrag. Een zwaardere neus en een dubbel aantal Nm's ten opzichte van een benzine auto zorgen schijnbaar voor meer slijtage aan de voorbanden
Ik een taalpurist? En wat dan nog? Of accepteer je geen kritiek omdat ik geen Neerlandici ben?
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:41:52 #22
65151 ArtyShock
Lurker extraordinaire
pi_33726710
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:35 schreef yup het volgende:
+ Je versnellingsbak + je motor zelf (die krijgt meer te verduren dan)...
Ik had wel het idee dat bij een stoplichtsprintje het een voordeel gaf. Je gaat iets langzamer van start, maar je haalt het weer in door een ontbrekend schakelmoment. Nou ja, leuk voor die ene keer dat je het "belangrijk" vind iemand eruit te trekken. (Voor zover je dat lef hebt met slechts 150 Pk)

Met mate gebruiken dus.
Ik een taalpurist? En wat dan nog? Of accepteer je geen kritiek omdat ik geen Neerlandici ben?
pi_33726752
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:02 schreef piere het volgende:
...maandag kan ik hem "pas" wegbrengen en dan duurt het minimaal tot vrijdag (boordcomputer wordt naar Dtsld gestuurd en daar gechipt).
Waar laat je in hemelsnaam chippen???

Ik heb mijn VGA 1.9TDI100 (100pk/240Nm) 2 jaar geleden laten chippen naar ~130pk/~300Nm bij Jeroen Dik (http://www.jdengineering.nl), toch wel onbetwist een van de beste namen op het gebied van VAG (chip-)tuning. Er zijn zelfs merkdealers die "chip-jobs" door hem laten doen, met behoud van garantie. Hij doet alles on the fly, je kunt gewoon meekijken.

Ik merkte het verschil enorm. Een sprint-monster is het niet geworden, da's een diesel zowiezo niet met z'n korte 1. Maar je merkt het vooral in de 3 en hoger, dan is ie behoorlijk rap, mede omdat ie nu veeeel langer z'n maximale koppel heeft. Dit betekend dus ook dat je versnelling in de 5 op hoge snelheid nog zeer behoorlijk is. Snelweg rijden is dus best leuk geworden en laat je menig benzine-rijder met gemak staan. De terugreis vanuit Lochem ging dan ook vergezelfd met een grote grijns van oor-tot-oor.

Brandstofverbruik is quasi hetzelfde gebleven.
pi_33726808
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:26 schreef yup het volgende:

[..]

Carbs op een diesel ?
Idd geen carb Was nog vroeg Maar dat werkt tegenwoordig niet meer met schroefjes...

Die traction control zal wel ASR zijn (anti slip regeling). Soms is het irritant soms handig...
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:48:42 #25
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_33726976
zit dus alleen nog maar op mechanische diesel pompen?
pi_33727034
Volgens mij zijn die dieselpompen ook nog eens verzegeld vaak (tegen mensen die van een traktor een raket willen maken ) of heb ik het mis...?

Mechanische pompen heb ik het dus over...
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:54:25 #27
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_33727206
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:50 schreef yup het volgende:
Volgens mij zijn die dieselpompen ook nog eens verzegeld vaak (tegen mensen die van een traktor een raket willen maken ) of heb ik het mis...?

Mechanische pompen heb ik het dus over...
welke verzegeling?
ja is wel verzegelt.
we hadden toen een NH 135(pk).. die sterker was dan een NH 8560(170~ pk)

eerste 2maanden ging perfect.. daarna begon ie toch iets meer te roken dan normaal. dus weer een knikje terug geschroeft
pi_33727281
Ik heb in een Ibiza TDi gechipt van 110 naar 140 pk gereden.
Het was een lease auto die ingeleverd moest worden, anders had ik er nooit afstand van gedaan
De auto voelde meer aan als 130 pk, maar vooral het toegenomen koppel was bijzonder duidelijk voelbaar. Direct vergelijk met een Ibiza 110 pk leverde een duidelijk (20-30m) voorsprong op bij een sprint naar ±120 km/h
Het is zeker een aanrader om te doen. Het rijdt relaxt en snel, de upgrade is zijn geld meer dan waard. Omdat de bakverhoudingen niet veranderen en omdat een turbo diesel (uitzonderingen daargelaten) bovenin weinig fut meer heeft, was bij mij de topsnelheid geen kilometer hoger.
Zelf vond ik dat bijzonder onbelangrijk, de standaard top van 190 heb ik in NL maar zelden gehaald
pi_33727320
Ik merkte er weinig van bij mijn vorige auto
pi_33727384
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 12:55 schreef yup het volgende:
Bij diesel merk je geen moer.

Jullie bedoelen turbodiesel denk ik?

Want atmo diesels bestaan nog steeds hoor.
Diesel turbo diesel 1 pot nat
wie koop er nu nog een diesel
  donderdag 5 januari 2006 @ 14:02:30 #31
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_33727496
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:59 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

Diesel turbo diesel 1 pot nat
wie koop er nu nog een diesel
Ik zie nog genoeg SDI'tjes rijden hoor
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_33727532
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:57 schreef -Guppie- het volgende:
Ik merkte er weinig van bij mijn vorige auto
Wat voor auto was dit dan?
Zeker een NA, die doen niet veel na tuning
pi_33727667
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:56 schreef FunnyName het volgende:
Ik heb in een Ibiza TDi gechipt van 110 naar 140 pk gereden.
Het was een lease auto die ingeleverd moest worden, anders had ik er nooit afstand van gedaan
De auto voelde meer aan als 130 pk, maar vooral het toegenomen koppel was bijzonder duidelijk voelbaar. Direct vergelijk met een Ibiza 110 pk leverde een duidelijk (20-30m) voorsprong op bij een sprint naar ±120 km/h
Het is zeker een aanrader om te doen. Het rijdt relaxt en snel, de upgrade is zijn geld meer dan waard. Omdat de bakverhoudingen niet veranderen en omdat een turbo diesel (uitzonderingen daargelaten) bovenin weinig fut meer heeft, was bij mij de topsnelheid geen kilometer hoger.
Zelf vond ik dat bijzonder onbelangrijk, de standaard top van 190 heb ik in NL maar zelden gehaald
Met 140 pk moet je ruim boven 200 uitkomen hoor, ze hebben lang genoeg versnellingen.

Voordeel van chip is gewoon die dikke trekkracht die je hebt, lijkt me ook relaxter voor cruisen enzo, dotje gas en je bent iemand voorbij...
pi_33728319
seat ibiza
  donderdag 5 januari 2006 @ 14:29:09 #35
27929 piere
doe mij maar bier
pi_33728353
Het rijdt een stuk lekkerder vind ik als je ff een dotje erbij kan geven ja. Snel even inhalen etc.
Ik laat hem via de dealer chippen (lang verhaal maar ga er maar vanuit dat ik het goed geregeld heb zo )
fok you ja!
pi_33728699
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 14:07 schreef yup het volgende:
Met 140 pk moet je ruim boven 200 uitkomen hoor, ze hebben lang genoeg versnellingen.

Voordeel van chip is gewoon die dikke trekkracht die je hebt, lijkt me ook relaxter voor cruisen enzo, dotje gas en je bent iemand voorbij...
Idd, ik heb een Fabia (Combi zelfs) TDI die naar 130pk/300Nm is gechipt en die loopt met gemak naar de 200, heb 'm zelfs al eens op de 210 gehad. (op de teller welteverstaan dan he, zal wel een afwijking van ~10% zijn).

Het cruisen met een diesel is zowiezo heerlijk. Geen gestress met terugschakelen en 4000rpm+ om enigszins vooruit te komen. Gewoon gas en direct power.
pi_33729027
Tja meer vermogen is 9 van de 10x ook een hogere top. Het vermogen wordt ook nog steeds behaald bij relatief veel toeren ook al is het een diesel.
  donderdag 5 januari 2006 @ 15:24:33 #38
42466 EdPowers
Professional Pervert
pi_33730238
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:57 schreef -Guppie- het volgende:
Ik merkte er weinig van bij mijn vorige auto
Je hebt natuurlijk nog talloze fakers in tuningland rondlopen he.
pi_33730939
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 14:50 schreef 1299 het volgende:
Tja meer vermogen is 9 van de 10x ook een hogere top. Het vermogen wordt ook nog steeds behaald bij relatief veel toeren ook al is het een diesel.
Volgens mij krijg je alleen een hogere topsnelheid als:

  • De motor meer toeren kan draaien (rev limiter verhogen) en genoeg trekkracht heeft bij dit hoge toerental om de auto nog meer te versnellen.
  • De laatste versnelling verlengd wordt, waardoor zonder meer toeren te draaien de wielen sneller rondgedraaid kunnen worden.

    Als één van deze twee criteria niet voorkomt (zoals bij het chippen van een TDi) dan kan je volgens mij nooit een hogere top halen. Als het wel kan hoor ik graag van iemand de verklaring hiervoor.

    Uitzondering
    In het geval dat een auto standaard al een hele lange laatste versnelling heeft (overdrive) en daardoor standaard al ver voor de Rev limiter niet genoeg kracht meer heeft om zijn theoretische topsnelheid te halen, kan dmv chiptuning wel een hogere topsnelheid halen.
    De auto zou dan een slecht gekozen eindoverbrenging hebben, dit komt eigenlijk nooit meer voor.
  • pi_33730959
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 14:28 schreef -Guppie- het volgende:
    seat ibiza
    type
    pi_33730983
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 14:40 schreef stefimke het volgende:

    [..]

    Idd, ik heb een Fabia (Combi zelfs) TDI die naar 130pk/300Nm is gechipt en die loopt met gemak naar de 200, heb 'm zelfs al eens op de 210 gehad. (op de teller welteverstaan dan he, zal wel een afwijking van ~10% zijn).

    Het cruisen met een diesel is zowiezo heerlijk. Geen gestress met terugschakelen en 4000rpm+ om enigszins vooruit te komen. Gewoon gas en direct power.
    Ik had het over echte kilomters, op de klok haalde ik ook 205 Micky Mouse kilometers ..
    pi_33731166
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 15:38 schreef FunnyName het volgende:

    [..]

    Volgens mij krijg je alleen een hogere topsnelheid als:

  • De motor meer toeren kan draaien (rev limiter verhogen) en genoeg trekkracht heeft bij dit hoge toerental om de auto nog meer te versnellen.
  • De laatste versnelling verlengd wordt, waardoor zonder meer toeren te draaien de wielen sneller rondgedraaid kunnen worden.

    Als één van deze twee criteria niet voorkomt (zoals bij het chippen van een TDi) dan kan je volgens mij nooit een hogere top halen. Als het wel kan hoor ik graag van iemand de verklaring hiervoor.

    Uitzondering
    In het geval dat een auto standaard al een hele lange laatste versnelling heeft (overdrive) en daardoor standaard al ver voor de Rev limiter niet genoeg kracht meer heeft om zijn theoretische topsnelheid te halen, kan dmv chiptuning wel een hogere topsnelheid halen.
    De auto zou dan een slecht gekozen eindoverbrenging hebben, dit komt eigenlijk nooit meer voor.
  • Bijna elke gechipte auto heeft een hogere top, ga maar bij een willekeurige tuningsite kijken.

    Bijna geen 1 auto loopt in de begrenzer in z'n laatste versnelling, dus met meer vermogen kan je gewoon een hogere topsnelheid bereiken. Heel simpel: je hebt meer kracht om de luchtweerstand te overwinnen.

    Heb nog even even 1 seconden gegoogled:
    quote:
    Chiptuning geeft het beste resultaat bij (benzine of diesel) motoren met turbo, compressor of G-lader. Het geeft een prestatie-verbetering van zo,n 20 tot 40%, dus meer koppel en meer vermogen. Bij atmosferische motoren is de winst zo’n 6 à 8%. Hierdoor kan de auto sneller optrekken en wordt de topsnelheid verhoogd.
    bron: http://www.cartuning-guide.com/chiptuning.html

    Het is ook allemaal gewoon heel logisch. Vermogen zorgt voor topsnelheid niet en niet koppel. Ik ken overigens ook een pratkijk voorbeeld van een vriend van mij die zijn Seat Toledo TDI gechiptuned heeft. Eerst ging ik op topsnelheid sneller met mijn Colt GTi, en sinds hij zijn bolide heeft gechiptuned haalt hij mij op topsnelheid in.
    pi_33731966
    wat heeft het voor merkbaar effect op een benzineauto?
    iemand daar ervaring mee?

    laten we even een passend voorbeeld nemen: 140pk, 2.0i 4-cillinder
    As a rule, I never touch anything more sophisticated and delicate than myself.
      donderdag 5 januari 2006 @ 16:04:06 #44
    47047 Herkauwer
    een dag niet gehuppeld .......
    pi_33732124
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 16:00 schreef Desdinova het volgende:
    wat heeft het voor merkbaar effect op een benzineauto?
    iemand daar ervaring mee?

    laten we even een passend voorbeeld nemen: 140pk, 2.0i 4-cillinder
    Heel weinig Voorbeeld: Een Belgische tuner kon mijn Mazda 626 1.8 16V van 106 naar 117pk krijgen en een extra 15Nm.
    Voor het luttele bedrag van ¤550 dacht ik zo

    Kijk eens op http://www.ziptuning.nl , en mijn auto staat er niet meer tussen zie ik nu
    Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
    pi_33732526
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 15:44 schreef 1299 het volgende:

    [..]

    Bijna elke gechipte auto heeft een hogere top, ga maar bij een willekeurige tuningsite kijken.

    Bijna geen 1 auto loopt in de begrenzer in z'n laatste versnelling, dus met meer vermogen kan je gewoon een hogere topsnelheid bereiken. Heel simpel: je hebt meer kracht om de luchtweerstand te overwinnen.

    Heb nog even even 1 seconden gegoogled:
    [..]

    bron: http://www.cartuning-guide.com/chiptuning.html

    Het is ook allemaal gewoon heel logisch. Vermogen zorgt voor topsnelheid niet en niet koppel. Ik ken overigens ook een pratkijk voorbeeld van een vriend van mij die zijn Seat Toledo TDI gechiptuned heeft. Eerst ging ik op topsnelheid sneller met mijn Colt GTi, en sinds hij zijn bolide heeft gechiptuned haalt hij mij op topsnelheid in.
    Ik zou niet alles geloven wat tuners beloven..

    Als een auto standaard niet op top in zijn begrenzer eindigd, klopt er volgens mij iets niet met de bakverhoudingen. Waarom zou je als fabriekant een auto zijn theoretische top niet laten halen?

    Het is misschien allemaal heel logisch, maar de zin "vermogen zorgt voor topsnelheid en niet voor koppel" klopt volgens mij niet.
    Vermogen en koppel zijn onderling afhankelijk van elkaar.

    P = M x 2 x 3.14 x n x (1.36 voor PK)

    P=vermogen (Kw)
    M=Koppel (Nm)
    3.14=Pi
    n=toerental (t/Sec)

    1 Kw = 1.36 pk
    1 pk = 0.74 Kw

    Bij chiptuning kan men elektronisch zaken als inspuithoeveelhied, inspuitmoment en turbodruk regelen. Door verhoging van deze waarde wordt de verbranding van de motor verbeterd. Door meer lucht en brandstof op een beter moment te ontbranden ontstaat meer kracht. (Koppel is een kracht)
    Het KOPPEL van de motor verbeterd dus. Omdat het vermogen hiervan afhankelijk is (zie formule) zal ook het vermogen stijgen.

    Vermogen zegt alles over de snelheid (zowel sprint als topsnelheid) van een auto.
    pi_33732909
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 16:12 schreef FunnyName het volgende:

    [..]

    Ik zou niet alles geloven wat tuners beloven..

    Als een auto standaard niet op top in zijn begrenzer eindigd, klopt er volgens mij iets niet met de bakverhoudingen. Waarom zou je als fabriekant een auto zijn theoretische top niet laten halen?

    Het is misschien allemaal heel logisch, maar de zin "vermogen zorgt voor topsnelheid en niet voor koppel" klopt volgens mij niet.
    Vermogen en koppel zijn onderling afhankelijk van elkaar.

    P = M x 2 x 3.14 x n x (1.36 voor PK)

    P=vermogen (Kw)
    M=Koppel (Nm)
    3.14=Pi
    n=toerental (t/Sec)

    1 Kw = 1.36 pk
    1 pk = 0.74 Kw

    Bij chiptuning kan men elektronisch zaken als inspuithoeveelhied, inspuitmoment en turbodruk regelen. Door verhoging van deze waarde wordt de verbranding van de motor verbeterd. Door meer lucht en brandstof op een beter moment te ontbranden ontstaat meer kracht. (Koppel is een kracht)
    Het KOPPEL van de motor verbeterd dus. Omdat het vermogen hiervan afhankelijk is (zie formule) zal ook het vermogen stijgen.

    Vermogen zegt alles over de snelheid (zowel sprint als topsnelheid) van een auto.
    Je kan lullen wat je wilt maar bijna geen een auto haalt z'n topsnelheid in de hoogste versnelling. Dat geloof je toch zeker zelf niet??? Als ik de bakverhoudingen van mijn auto bereken zou ik 260 moeten rijden om in de begrenzer te zitten in z'n 5. Ik haal toch echt maar 210 normaal gesproken.

    Ik ken alleen een paar oudere bmw's die in hun top bij de 225 oid in de begrenzer lopen. Maar hoe dan ook dat is meer een uitzondering dan de regel. Bijna elke auto haalt in z'n 4 bijna zijn top, de 5 is puur om economisch te rijden en om toch de laatste paar kilometers extra te halen. Maar als je meer vermogen hebt ga je gewoon harder in z'n 5.

    Koppel zorgt om te versnellen, maar vermogen zorgt voor de topsnelheid, anders zou volgens jou een turbodiesel veeel harder op top gaan dan een ongeblazen benzine motor. En nee dit ligt niet alleen aan de bakverhoudingen.
    pi_33733037
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 16:12 schreef FunnyName het volgende:

    [..]

    Ik zou niet alles geloven wat tuners beloven..

    Als een auto standaard niet op top in zijn begrenzer eindigd, klopt er volgens mij iets niet met de bakverhoudingen. Waarom zou je als fabriekant een auto zijn theoretische top niet laten halen?
    erm? Geluid? verbruik?
    Bijna geen enkele auto loopt in zn hoogste versnelling in zn begrenzer hoor
    pi_33734384
    Je zal alleen een hogere topsnelheid krijgen als je extra vermogen erbij krijgt in "hoge" toeren. Als je tussen de 2000 en 3000 100pk en 100nm erbij krijgt maar boven de 3000 niks, dan zal je bolide geen km harder lopen..
    pi_33734396
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 16:21 schreef 1299 het volgende:

    [..]

    Koppel zorgt om te versnellen, maar vermogen zorgt voor de topsnelheid, anders zou volgens jou een turbodiesel veeel harder op top gaan dan een ongeblazen benzine motor. En nee dit ligt niet alleen aan de bakverhoudingen.
    Dus koppel zorgt om te versnellen en vermogen om te topnselheiden? (om maar even in jou taal te spreken)

    Als dat echt zo was, hoe verklaar je dan dat een Honda S2000 (1220 kg) met ±210 Nm koppel en 240 Pk veel sneller optrekt (6,2 s) dan een Seat ibiza FR (1191 kg) met ±310 NmKoppel en 130 Pk? (9,4 s)
    En nee dit ligt niet alleen aan de bakverhoudingen.

    Mijn stelling was trouwens dat Vermogen alles zegt over de snelheid van een auto. (Dus niet het koppel) Hoe dit vermogen tot stand komt met turbo/NA/Diesel/Gas/Wankel/enz. maakt verder niets uit.
    pi_33734455
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 16:57 schreef Sloper het volgende:
    Je zal alleen een hogere topsnelheid krijgen als je extra vermogen erbij krijgt in "hoge" toeren. Als je tussen de 2000 en 3000 100pk en 100nm erbij krijgt maar boven de 3000 niks, dan zal je bolide geen km harder lopen..
    Klopt, dat is één van de problemen bij Diesel chiptuning.
    pi_33734514
    Ik heb trouwens meerdere auto's in hun hoogste versnelling in de begrenzer gekregen. Mijn oude trouwe Honda Accord 2.0s ging bij 230 tellertje braaf in de begrenzer @6750rpm en een Opel Meriva 1.6. Snelheid weet ik niet precies meer, ik geloof 195. die meriva was wel ietsje heuvel af.
      donderdag 5 januari 2006 @ 17:29:28 #52
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_33735657
    En ik ben benieuwd hoe mijn seatje binnenkort rijdt.
    Ff naar Duitsland dus om de top te testen maar het gaat me vooral om de trekkracht waar ik naar uitkijk
    fok you ja!
    pi_33735735
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 16:57 schreef FunnyName het volgende:

    [..]

    Dus koppel zorgt om te versnellen en vermogen om te topnselheiden? (om maar even in jou taal te spreken)

    Als dat echt zo was, hoe verklaar je dan dat een Honda S2000 (1220 kg) met ±210 Nm koppel en 240 Pk veel sneller optrekt (6,2 s) dan een Seat ibiza FR (1191 kg) met ±310 NmKoppel en 130 Pk? (9,4 s)
    En nee dit ligt niet alleen aan de bakverhoudingen.

    Mijn stelling was trouwens dat Vermogen alles zegt over de snelheid van een auto. (Dus niet het koppel) Hoe dit vermogen tot stand komt met turbo/NA/Diesel/Gas/Wankel/enz. maakt verder niets uit.
    Nee dat zeg ik absoluut niet, een S2000 kan zo snel optrekken omdat hij veel meer toeren kan maken en veel vermogen heeft.

    Koppel is eigenlijk niets anders dan de kracht die op de krukas uitgeoefend wordt door de explosies in de motor. Je kan beter heel veel iets mindere krachtige 'klappen' op de krukas hebben dan minder maar sterkere 'klappen'. Het vermogen is uiteindelijk wat het verschil maakt. En natuurlijk maken de gear-ratio's alle verschillen als het om topsnelheid en optrekken gaat, koppel is onlosmakelijk verbonden met het toerental en vermogen.

    Maar heb je bv de volgende situaties:

    Auto A (benzine): 140PK 167Nm. Dan zal deze met 'normale' reguliere gear-ratio's ongeveer een topsnelheid hebben van 210. (ligt ook aan de vorm e.d. maar dat even buiten beschouwing)

    Auto B (turbo diesel): 140PK 300Nm. Deze zal ook met een daarvoor normaal bestemde versnellingsbak ongeveer 210 gaan.

    Auto B heeft wel meer koppel maar kan niet zoveel toeren draaien als auto A. Nu moet je om met auto A even snel te gaan wel meer toeren maken. Auto B kan door zijn hoge koppel vanuit lage toerentallen sneller acceleren.

    Maar het eindresultaat qua topsnelheid zal ongeveer gelijk liggen ook al heeft auto B veel meer koppel.

    Om nu weer even on-topic te gaan, bijna alle auto's ook diesel produceren hun maximaal vermogen vlak voor de begrenzer, daarom ga je het snelst op top als je daar zo dicht mogelijk in de buurt komt. En na chiptuning heb je meer vermogen om richting de begrenzer te komen in de laatste versnelling.
    pi_33736160
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 17:31 schreef 1299 het volgende:

    [..]

    Nee dat zeg ik absoluut niet, een S2000 kan zo snel optrekken omdat hij veel meer toeren kan maken en veel vermogen heeft.

    Koppel is eigenlijk niets anders dan de kracht die op de krukas uitgeoefend wordt door de explosies in de motor. Je kan beter heel veel iets mindere krachtige 'klappen' op de krukas hebben dan minder maar sterkere 'klappen'. Het vermogen is uiteindelijk wat het verschil maakt. En natuurlijk maken de gear-ratio's alle verschillen als het om topsnelheid en optrekken gaat, koppel is onlosmakelijk verbonden met het toerental en vermogen.

    Maar heb je bv de volgende situaties:

    Auto A (benzine): 140PK 167Nm. Dan zal deze met 'normale' reguliere gear-ratio's ongeveer een topsnelheid hebben van 210. (ligt ook aan de vorm e.d. maar dat even buiten beschouwing)

    Auto B (turbo diesel): 140PK 300Nm. Deze zal ook met een daarvoor normaal bestemde versnellingsbak ongeveer 210 gaan.

    Auto B heeft wel meer koppel maar kan niet zoveel toeren draaien als auto A. Nu moet je om met auto A even snel te gaan wel meer toeren maken. Auto B kan door zijn hoge koppel vanuit lage toerentallen sneller acceleren.

    Maar het eindresultaat qua topsnelheid zal ongeveer gelijk liggen ook al heeft auto B veel meer koppel.
    Bij een gelijk gewicht van Auto A en Auto B zullen ze ook ongeveer, (bakverhoudingen en CW-waarde, banden en aandrijving hebben minimale invloed) even snel op de honderd kilomter per uur zitten.

    Maar nu zeg je heel iets anders.
    Eigenlijk hetzelfde als wat ik de hele tijd al zeg, namelijk dat vermogen (in dit voorbeeld 140 pk) het meeste over de snelheid van een auto zegt. Nou dan zijn we het eindelijk eens
    pi_33736214
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 17:43 schreef FunnyName het volgende:

    [..]

    Bij een gelijk gewicht van Auto A en Auto B zullen ze ook ongeveer, (bakverhoudingen en CW-waarde, banden en aandrijving hebben minimale invloed) even snel op de honderd kilomter per uur zitten.

    Maar nu zeg je heel iets anders.
    Eigenlijk hetzelfde als wat ik de hele tijd al zeg, namelijk dat vermogen (in dit voorbeeld 140 pk) het meeste over de snelheid van een auto zegt. Nou dan zijn we het eindelijk eens
    Haha ja dan zijn we het blijkbaar eens. In de praktijk betekend het toch vaak dat je gechipte diesel mits hij nog wat toeren over heeft in z'n laatste versnelling een paar km/h harder zal rijden. Vaak is dat idd niet meer dan 5km/h maar alle beetje helpen he
    pi_33736485
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 17:31 schreef 1299 het volgende:

    [..]

    Nee dat zeg ik absoluut niet, een S2000 kan zo snel optrekken omdat hij veel meer toeren kan maken en veel vermogen heeft.

    Auto B heeft wel meer koppel maar kan niet zoveel toeren draaien als auto A. Nu moet je om met auto A even snel te gaan wel meer toeren maken. Auto B kan door zijn hoge koppel vanuit lage toerentallen sneller acceleren.
    Volgens mij spreek je hier jezelf tegen:
    Eerst zeg je dat de S2000 snel kan optrekken omdat hij veel vermogen heeft (door een hoog max. toerental)
    Daarna zeg je dat Auto B (een turbo Diesel) sneller accelereerd door zijn hoge koppel laag in toeren.
    Precies tegenovergesteld.

    Waar je gelijk in hebt is als je tussen acceleratie gaat meten bij toerentallen die bij een motor karakterestiek passen (BV 2000 rpm bij moderen Diesel), dat dan de motor met het meeste koppel op dat moment, het snelste zal zijn.
    Dit heeft trouwens ook met bakverhoudingen te maken, maar die hou ik bewust uit de discussie.
    pi_33736744
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 17:55 schreef FunnyName het volgende:

    [..]

    Volgens mij spreek je hier jezelf tegen:
    Eerst zeg je dat de S2000 snel kan optrekken omdat hij veel vermogen heeft (door een hoog max. toerental)
    Daarna zeg je dat Auto B (een turbo Diesel) sneller accelereerd door zijn hoge koppel laag in toeren.
    Precies tegenovergesteld.

    Waar je gelijk in hebt is als je tussen acceleratie gaat meten bij toerentallen die bij een motor karakterestiek passen (BV 2000 rpm bij moderen Diesel), dat dan de motor met het meeste koppel op dat moment, het snelste zal zijn.
    Dit heeft trouwens ook met bakverhoudingen te maken, maar die hou ik bewust uit de discussie.
    Nee dat bedoel ik iig niet, misschien heb ik het allemaal een beetje ongelukkig verwoord omdat ik ondertussen aan het werk ben en daarom erg vlug mijn gedachten op het scherm smijt

    De geleverde arbeid (vermogen) van een Honda S2000 is gewoon veel en door de hoge toeren met een daarop aangepast versnellingsbak kan hij snel optrekken.

    Een turbodiesel zal idd bij weinig toeren sneller wegtrekken dan zijn benzine variant bij datzelfde toerental. Maar een benzine heeft zijn momentum gewoon in een hoger toerengebied.

    En over de gear-ratio's een diesel heeft veel langere gear-ratio's en daarom komt hij nog best vooruit maar als hij dezelfde gear-ratio's als een benzine-variant zou hebben zou hij door zijn lage toerental helemaal niet hard in elke versnelling kunnen en zou je aan al het koppel weinig baat hebben.
    pi_33736846
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 15:38 schreef FunnyName het volgende:

    [..]

    Volgens mij krijg je alleen een hogere topsnelheid als:

  • De motor meer toeren kan draaien (rev limiter verhogen) en genoeg trekkracht heeft bij dit hoge toerental om de auto nog meer te versnellen.

    Uitzondering
    In het geval dat een auto standaard al een hele lange laatste versnelling heeft (overdrive) en daardoor standaard al ver voor de Rev limiter niet genoeg kracht meer heeft om zijn theoretische topsnelheid te halen, kan dmv chiptuning wel een hogere topsnelheid halen.
    De auto zou dan een slecht gekozen eindoverbrenging hebben, dit komt eigenlijk nooit meer voor.
  • Als een turbo-motor geschipt wordt, word onder andere de turbodruk verhoogd. Daardoor kan er meer lucht in de cilinders en word er automatisch meer brandstof ingespoten. Dus meer vermogen. Gevolg: de motor kan, ondanks veel luchtweerstand op hogere snelheid, toch meer toeren draaien. Et viola, een hogere topsnelheid is bereikt.

    Uitzondering
    Bij een auto met een hele lange laatste versnelling word dit echt moeilijker. De motor heeft dan nog meer weerstand en kan moeilijker meer toeren draaien. Gevolg: je schiet er, soort van, geen fuck mee op.
    There is no other!
    pi_33736856
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 17:45 schreef 1299 het volgende:

    [..]

    Haha ja dan zijn we het blijkbaar eens. In de praktijk betekend het toch vaak dat je gechipte diesel mits hij nog wat toeren over heeft in z'n laatste versnelling een paar km/h harder zal rijden. Vaak is dat idd niet meer dan 5km/h maar alle beetje helpen he

    Zoals je aan deze grafiek kunt zien, heb je bij ±4500 rpm evenveel koppel getuned als ongetuned!
    De koppel kromme donderdt zo hard in elkaar dat het maar de vraag is of je de begrenzer van 4700 rpm nog haalt

    Mits je inderdaad de PK's in hoge toeren erbij krijgt (is zelden zo bij een Diesel, zie grafiek) en je geen last van de begrenzer hebt, dan zal je inderdaad een marginaal hogere top krijgen, klopt.

    De (tussen) acceleratie (±2000rpm-±4000 rpm) zal echter subtantieel verbeteren, dat was wat ik aan wilde geven.
    pi_33737350
    Ja ik ben het met je eens dat je pas echt goed profijt van het extra vermogen krijgt als de gear-ratio daarop aangepast zal worden. Maar mijn praktijk ervaring is dat de er wat marge gehanteerd wordt bij de laatste versnelling zodat je met extra vermogen toch op top nog niet in het gebied zit waar het motorvermogen in elkaar donderd.

    Mijn eigen auto (Colt 1.8 GTi) kan maximaal 8000 toeren draaien voordat de begrenzer gaat mekkeren. Bij 220Km/h draai mijn motor 6000 toeren. Toch versnel ik dan niet meer omdat mijn motor niet genoeg vermogen meer kan leveren om alle weerstanden te overwinnen. Volgens de specificaties van mijn auto levert mijn motor het maximale vermogen bij 6500tpm. Dus zoals je ziet zou ik met meer pk's een hogere top bereiken

    Toch vraag ik me af of er met meer pk's bij mijn auto na de 6500 toeren echt geen reet meer zou gebeuren. Waarschijn wel want in z'n 3 trek ik hem nu ook al makkelijk in de begrenzer (bij 158km/h). Het vermogen neemt na de piek af maar zolang er nog genoeg voor handen is om te versnellen zal hij dat blijven doen!
    pi_33737376
    Uit ervaring kan ik vertellen dat een chip van 110 naar 130 zeer goed merkbaar is.....

    Zeeeeer goed!!
    pi_33737529
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 18:04 schreef 1299 het volgende:

    [..]

    Een turbodiesel zal idd bij weinig toeren sneller wegtrekken dan zijn benzine variant bij datzelfde toerental. Maar een benzine heeft zijn momentum gewoon in een hoger toerengebied.

    En over de gear-ratio's een diesel heeft veel langere gear-ratio's en daarom komt hij nog best vooruit maar als hij dezelfde gear-ratio's als een benzine-variant zou hebben zou hij door zijn lage toerental helemaal niet hard in elke versnelling kunnen en zou je aan al het koppel weinig baat hebben.
    Waar het uiteindelijk om gaat is het koppel dat via de banden op de straat wordt overgebracht.
    Hier komt het koppel van de motor, het aantal toeren dat de motor kan draaien en de versnellingsbakverhoudingen om de hoek kijken. (het vermogen dus ..)
    Door de bakverhoudingen aan te passen kan je "toeren inwisselen voor trekkracht". Dit klinkt vreemd, maar ik zal het uitleggen.
    Een turbo(Diesel) motor krijgt bakverhoudingen die relatief lang zijn zodat het relatief hoge koppel van de motor omgezet kan worden in snelheid.
    Andersom zal een auto met een hoogtoerige motor (Honda, Mazda) met relatief weinig koppel, korte bakverhoudingen krijgen, zodat het toerenbereik omgezet kan worden in snelheid.

    Een mooi voorbeeld hiervan was de terrien buggy die vorig jaar meedeed aan Paris-Dakar, met een Honda S2000 motor erin. Maar net 200 Nm om door de woestijn te komen, hoe doen ze dat?
    Gewoon, hele korte versnellingen erin, hierdoor werd de top verlaagt naar ongeveer 180, maar topsnelheid was toch niet nodig.

    De Formule P = M x 2 x 3.14 x n bewijst dit al. (M=koppel en n=toeren zijn als enige variabel)

    Je zal in de praktijk zien dat het koppel aan de wielen van Auto A en Auto B (uit jou eerdere voorbeeld) niet veel van elkaar verschilt (door verschillende bakverhoudingen). Dat verschil wat er nog wel is, wordt teniet gedaan door de duur waarin men in een vernelling kan rijden voordat geschakeld moet worden.
    pi_33737658
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 18:23 schreef 1299 het volgende:
    Ja ik ben het met je eens dat je pas echt goed profijt van het extra vermogen krijgt als de gear-ratio daarop aangepast zal worden. Maar mijn praktijk ervaring is dat de er wat marge gehanteerd wordt bij de laatste versnelling zodat je met extra vermogen toch op top nog niet in het gebied zit waar het motorvermogen in elkaar donderd.

    Mijn eigen auto (Colt 1.8 GTi) kan maximaal 8000 toeren draaien voordat de begrenzer gaat mekkeren. Bij 220Km/h draai mijn motor 6000 toeren. Toch versnel ik dan niet meer omdat mijn motor niet genoeg vermogen meer kan leveren om alle weerstanden te overwinnen. Volgens de specificaties van mijn auto levert mijn motor het maximale vermogen bij 6500tpm. Dus zoals je ziet zou ik met meer pk's een hogere top bereiken

    Toch vraag ik me af of er met meer pk's bij mijn auto na de 6500 toeren echt geen reet meer zou gebeuren. Waarschijn wel want in z'n 3 trek ik hem nu ook al makkelijk in de begrenzer (bij 158km/h). Het vermogen neemt na de piek af maar zolang er nog genoeg voor handen is om te versnellen zal hij dat blijven doen!
    Klopt, bedenk wel dat de kracht die nodig is om de luchtweerstand te overwinnen kwadratisch toeneemt, met Chiptunen neemt je vermogen helaas niet kwadratisch toe
    Vandaar ook dat je met 110pk ongeveer 190 km/h haalt en pas met 1000 pk de 400 km/h

    Leuke bak die Colt, 8000 rpm is best veel
    pi_33740385
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 12:20 schreef piere het volgende:
    Ik vraag me af he. Als ik nou mijn auto laat chippen (Seat Leon 1.9 TDI) dan zou hij van 105 naar 130 PK gaan. Voel je dat verschil nou enorm? Kan je op hogere toeren rijden?
    Ik krijg binnenkort mijn nieuwe Seat Leon, welke door de dealer( De Groot meerkerk) ook getuned wordt. Dit kost me 500 euro.
    Ik weet niet hoe jij het laat doen, maar als je het via de officieele weg laat doen bij Seat dan kost je het je tijd en geld, Zover ik weet 1000 euro. Ik weet niet of je een leaseauto rijd, let dan op dat je het iet op de factuur zet aangezien de meeste bedrijven/leasemaatschappijen chippen een aanleiding vinden om de brandstoftoelage omhoog te gooien met ongeveer 25%. Dit terwijl het verbruik niet stijgt.
    Hieronder de uitleg van De Groot in Meerkerk over het tunen van de Leon 1.9 TDI, hoop dat je er iets mee kunt:

    ********************************************8
    Een 1.9 Tdi van de leon 2 = standaard 105 pk met 250 NM en zal gaan naar +- 140 pk met een koppel van 320 nm.

    Het toegenome vermogen van +- 30 pk en het koppel van 70 nm zal je ervaren hoe krachtig een diesel van de vag groep kan rijden.
    Er zijn al vele die zijn tdi 110 pk (of 100pk) versie hebben gedaan maar een leon 2 zijn er tot nu toen maar een paar die de auto in jan. 2006 gaan rijden.

    Maar het verschil is bij al de modellen groot, je moet dit ook zelf ervaren door een standaard versie te rijden en daarna een gechipte.
    Rij eens in een demo auto van de groot (DGM) en daarna in je eigen model, of je laat de tuning een paar weken na het inrijden doen om het verschil goed te ervaren.

    Als ik het goed begrijp kun je door te chippen de prestaties van de 2.0 TDI benaderen?

    Je mag inderdaad de prestaties van de 2,0 tdi 140pk ermee vergelijken
    Je kan op het tunen wachten ongeveer 2 a 2,5 uur
    pi_33743573
    Jep, chippen merk je zeer goed en het is uit eigen ervaring prima betrouwbaar als je normaal met je auto omgaat! Mijn Caddy ging van 90 naar 140pk en van 200 naar 350Nm. Wel iets meer dan alleen chippen maar het grootste deel komt door de chip.
    pi_33750779
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 21:14 schreef MK1GTI het volgende:
    Jep, chippen merk je zeer goed en het is uit eigen ervaring prima betrouwbaar als je normaal met je auto omgaat! Mijn Caddy ging van 90 naar 140pk en van 200 naar 350Nm. Wel iets meer dan alleen chippen maar het grootste deel komt door de chip.
    Wat presteerd zo'n caddy nou op de 0-100 en top? Wel gaaf op met zo'n ding de gemiddelde sjonnie-rijder ff mee af te troeven...
    pi_33751356
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 16:21 schreef 1299 het volgende:

    [..]

    Je kan lullen wat je wilt maar bijna geen een auto haalt z'n topsnelheid in de hoogste versnelling. Dat geloof je toch zeker zelf niet??? Als ik de bakverhoudingen van mijn auto bereken zou ik 260 moeten rijden om in de begrenzer te zitten in z'n 5. Ik haal toch echt maar 210 normaal gesproken.

    Ik ken alleen een paar oudere bmw's die in hun top bij de 225 oid in de begrenzer lopen. Maar hoe dan ook dat is meer een uitzondering dan de regel. Bijna elke auto haalt in z'n 4 bijna zijn top, de 5 is puur om economisch te rijden en om toch de laatste paar kilometers extra te halen. Maar als je meer vermogen hebt ga je gewoon harder in z'n 5.

    Koppel zorgt om te versnellen, maar vermogen zorgt voor de topsnelheid, anders zou volgens jou een turbodiesel veeel harder op top gaan dan een ongeblazen benzine motor. En nee dit ligt niet alleen aan de bakverhoudingen.
    Hier ga je dus GRANDIOOS de mist in.

    Vrijwel IEDERE auto haalt zijn top in 5. NIET 4.

    DAt zijn OF auto's met bizar lange bakverhoudingen, of bizar laag vermogen.

    Wat jij doodleuk vergeet is dat (bijv. in mijn geval) in zijn 4 een auto de begrenzer inloopt, in zijn 5 kan je altijd VEEL harder...

    Die van mij haalt 160+ ofzo in zijn 4. In zijn 5 kan ik veeel harder door...

    En dat geldt voor de meeste auto's die ik heb gereden, alleen... De Astra 1.7D! TE lange bakverhoudingen + TE weinig vermogen betekent top in 4 ipv 5...

    Oh ja zelfde verhaal bij Space Wagon 2.0i 16v van pa, haalt 160 nog wat in zijn 4. In 5 haalt ie 200+ km/u...
      vrijdag 6 januari 2006 @ 02:26:03 #68
    65151 ArtyShock
    Lurker extraordinaire
    pi_33753897
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 00:24 schreef yup het volgende:
    Hier ga je dus GRANDIOOS de mist in.
    ...
    Klopt. Bijna iedere middenklasser die ik gereden heb, loopt in z'n 4 rond de 160 tegen z'n toerenbegrenzer aan. Om het even diesel of benzine.

    Mijn Ibizaatje TDI doet 130 in z'n 3, 170 in z'n 4, 215 in z'n 5 en ook 215 in z'n 6. (tellerstanden welteverstaan)
    Ik een taalpurist? En wat dan nog? Of accepteer je geen kritiek omdat ik geen Neerlandici ben?
    pi_33754060
    Mijn pa heeft de Seat Leon FR 150 pk diesel. Ik zal hem eens overhalen

    Iemand nog extra argumenten dat ik tegen mij pa kan zeggen ?
    pi_33755993
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 02:39 schreef Logitik het volgende:
    Mijn pa heeft de Seat Leon FR 150 pk diesel. Ik zal hem eens overhalen

    Iemand nog extra argumenten dat ik tegen mij pa kan zeggen ?
    Dat de auto er zuiniger van gaat rijden!!
    is in veel gevallen zo!!
    pi_33757112
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 00:24 schreef yup het volgende:

    [..]

    Hier ga je dus GRANDIOOS de mist in.

    Vrijwel IEDERE auto haalt zijn top in 5. NIET 4.

    DAt zijn OF auto's met bizar lange bakverhoudingen, of bizar laag vermogen.

    Wat jij doodleuk vergeet is dat (bijv. in mijn geval) in zijn 4 een auto de begrenzer inloopt, in zijn 5 kan je altijd VEEL harder...

    Die van mij haalt 160+ ofzo in zijn 4. In zijn 5 kan ik veeel harder door...

    En dat geldt voor de meeste auto's die ik heb gereden, alleen... De Astra 1.7D! TE lange bakverhoudingen + TE weinig vermogen betekent top in 4 ipv 5...

    Oh ja zelfde verhaal bij Space Wagon 2.0i 16v van pa, haalt 160 nog wat in zijn 4. In 5 haalt ie 200+ km/u...
    Nou daar ben ik het niet mee eens. Mijn eigen auto haalt bv 200 in z'n 4. En 210 in z'n 5. Ik heb een corolla diesel die haalt 160 in z'n 4 en 170 in z'n 5. Dan had ik voorheen ook nog een yaris 1.0 en die haalde ook 160 in z'n 4 en ongeveer 170 op de teller in z'n 5. Hetzelfde geld voor een nissan 300zx, die haalt ook in z'n 4 bijna evenveel als op top.

    Kortom: elke auto die ik heb gereden geld dit voor, nu zal het best verschillen per auto maar voor de meeste auto's is de 5 nog steeds een overdrive.
    quote:
    Klopt. Bijna iedere middenklasser die ik gereden heb, loopt in z'n 4 rond de 160 tegen z'n toerenbegrenzer aan. Om het even diesel of benzine.

    Mijn Ibizaatje TDI doet 130 in z'n 3, 170 in z'n 4, 215 in z'n 5 en ook 215 in z'n 6. (tellerstanden welteverstaan)
    Aduhh.. in dit geval met een 6 bak geld hetzelfde verhaal natuurlijk voor 5 en 6
    quote:
    Today, overdriven five-speeds are standard on practically all passenger cars available with a manual gearbox.
    bron: http://www.edmunds.com/ow(...)s/46029/article.html
    pi_33757278
    Kort samengevat de resultaten als je een Turbo Diesel gaat Chiptunen:

  • De (tussen)acceleratie verbeterd substantieel. (Iedere versnelling)
  • De Topsnelheid KAN hoger worden, maar in de praktijk is dit meestal niet veel of helemaal niet (Bij veel grote Diesels is de Top op 250 begrensd, als de chiptuning deze begrenzing opheft, veranderd de topnselheid natuurlijk wel substantieel)
  • Als men rustig rijdt (tot max 2000 rpm/ Max ½ gas) rijdt de auto iets zuiniger
  • De betrouwbaarheid wordt nauwelijks beinvloed
  • Als men flink gaat 'doorijden' met de auto (als deze warm is natuurlijk) zullen slijtbare onderdelen zoals remmen, koppeling, banden en in mindere maten lagers en versnellingsbak, sneller slijten
    Ook zal dan natuurlijk het verbruik slechter uitvallen!

    [ Bericht 9% gewijzigd door FunnyName op 06-01-2006 16:11:16 (nieuwe inzichten) ]
  •   vrijdag 6 januari 2006 @ 16:06:43 #73
    65151 ArtyShock
    Lurker extraordinaire
    pi_33769127
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 10:13 schreef 1299 het volgende:
    Aduhh.. in dit geval met een 6 bak geld hetzelfde verhaal natuurlijk voor 5 en 6
    Dit is de eerste 6-bak waar ik veel ervaring mee heb. Andere auto's waarmee ik veel heb gereden waren allemaal 5-bakken waarbij bij geen van allen (oa. Alfa 146, Ford Focus, Opel Astra, VW Golf, Passat) de hoogste snelheid gehaald werd in de 4. Ja, de 6 op m'n Ibiza is een overdrive, da's duidelijk. Maar de laatste versnelling in al die auto's die ik noemde waren geen overdrives.
    Ik een taalpurist? En wat dan nog? Of accepteer je geen kritiek omdat ik geen Neerlandici ben?
    pi_33769250
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 10:13 schreef 1299 het volgende:

    [..]

    Nou daar ben ik het niet mee eens. Mijn eigen auto haalt bv 200 in z'n 4. En 210 in z'n 5. Ik heb een corolla diesel die haalt 160 in z'n 4 en 170 in z'n 5. Dan had ik voorheen ook nog een yaris 1.0 en die haalde ook 160 in z'n 4 en ongeveer 170 op de teller in z'n 5. Hetzelfde geld voor een nissan 300zx, die haalt ook in z'n 4 bijna evenveel als op top.

    Kortom: elke auto die ik heb gereden geld dit voor, nu zal het best verschillen per auto maar voor de meeste auto's is de 5 nog steeds een overdrive.
    [..]

    Aduhh.. in dit geval met een 6 bak geld hetzelfde verhaal natuurlijk voor 5 en 6
    [..]

    bron: http://www.edmunds.com/ow(...)s/46029/article.html
    Je gaat nog steeds de mist in

    De 5 kan een overdrive zijn maar dat betekent niet dat je veel hogere snelheden kan halen dan in zijn 4 hoor...

    De meeste auto's halen hun top in 5. Niet in 4.

    De meeste "gewone" auto's stoppen echt toch bij 160-170 km/u in zijn 4. En gaan door tot 200+ in 5...

    Gewoon als voorbeeld: Gti achtige apparaten, en auto's zoals Honda CRX (haalt ook 200 in 4 dacht ik) etc. zijn geen "gewone" auto's. Heb het meer over 1.6/1.8/2.0 middenklassers met 100 tot 140+- pk's...

    Meer gericht aan iedereen hiero:
    quote:
    top gear that is higher than 1:1. Originally overdrives were only provided as optional units bolted onto the original gearbox, and often employing epicyclic gears. The term is now also applied to the top (usually 5th) gear ratio in the main gearbox when it is higher than 1:1.
    Een overdrive ZEGT GEEN FUCK of een auto zijn top haalt of niet in 5. Het zegt alleen dat de gear ratio hoger is dan 1:1...
    pi_33769455
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 16:10 schreef yup het volgende:

    [..]

    De 5 kan een overdrive zijn maar dat betekent niet dat je veel hogere snelheden kan halen dan in zijn 4 hoor...

    De meeste auto's halen hun top in 5. Niet in 4.

    [..]

    Een overdrive ZEGT GEEN FUCK of een auto zijn top haalt of niet in 5. Het zegt alleen dat de gear ratio hoger is dan 1:1...
    Als de 5 een overdrive is (dus een zeer lange versnelling) betekend dit juist dat de Top hierdoor minder wordt. Deze versnelling is zolang, dat de motor bij lange na niet genoed trekkracht heeft om zijn top te halen.

    Het doel van een overdrive is stiller en vooral zuiniger kunnen rijden op hogere snelheden.
    pi_33769641
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 16:15 schreef FunnyName het volgende:

    [..]

    Als de 5 een overdrive is (dus een zeer lange versnelling) betekend dit juist dat de Top hierdoor minder wordt. Deze versnelling is zolang, dat de motor bij lange na niet genoed trekkracht heeft om zijn top te halen.

    Het doel van een overdrive is stiller en vooral zuiniger kunnen rijden op hogere snelheden.
    De top hoeft niet minder te worden

    Stel je hebt geen overdrive en wel. Auto heeft max vermogen bij 5500 en kan niet erover heen gaan @ v-max. Als de 5 geen overdrive is haalt je auto 190 (zeg maar). Als de 5 wel een overdrive is haalt je auto ook 190, alleen is ie wat langzamer en maakt ie minder toeren.

    Het hangt gewoon van heel veel factoren af, maar geen overdrive hoeft niet te betekenen dat je V-max opeens hoger zit...
    pi_33769951
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 16:20 schreef yup het volgende:

    [..]

    De top hoeft niet minder te worden

    Stel je hebt geen overdrive en wel. Auto heeft max vermogen bij 5500 en kan niet erover heen gaan @ v-max. Als de 5 geen overdrive is haalt je auto 190 (zeg maar). Als de 5 wel een overdrive is haalt je auto ook 190, alleen is ie wat langzamer en maakt ie minder toeren.

    Het hangt gewoon van heel veel factoren af, maar geen overdrive hoeft niet te betekenen dat je V-max opeens hoger zit...
    Er zijn maar bar weinig auto's die genoeg topvermogen (trekkracht bovenin) hebben om bij zo een lange versnelling hun top te halen.
    Dit komt ook omdat er bijna geen echte overdrives meer gebruikt worden, in de tijd dat dit wel zo was, waren de motoren ook een stuk minder goed dat tegenwoordig.

    Heb je wel eens gereden met een echte overdrive?
    pi_33770020
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 16:27 schreef FunnyName het volgende:

    [..]

    Er zijn maar bar weinig auto's die genoeg topvermogen (trekkracht bovenin) hebben om bij zo een lange versnelling hun top te halen.
    Dit komt ook omdat er bijna geen echte overdrives meer gebruikt worden, in de tijd dat dit wel zo was, waren de motoren ook een stuk minder goed dat tegenwoordig.

    Heb je wel eens gereden met een echte overdrive?
    Wat is een echte overdrive, bedoel je zo een ding wat ze bij ouwe bakken bij je bak erbij plakken?

    Want moderne koekblikken hebben gewoon 1 hele bak, en de 5 kan een overdrive wel zijn of niet.

    Maar met zo een oude auto, die een echte overdrive heeft, heb ik niet gereden denk ik.

    Maarja wat is echt of nep, want een moderne bak kan net zo goed een overdrive hebben :/
    pi_33770022
    bij mij is t n flink verschil
    180 in zn 4 (tot redline, niet limiter), tot 213 in 5. en daarna toeren over, dus vermogen te weinig om door te trekken tot limiter. 2liter benzine
    As a rule, I never touch anything more sophisticated and delicate than myself.
    pi_33770035
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 13:23 schreef Sloper het volgende:
    Hij zit sneller in het rood. En vreet meer banden Van dit soort gechipte diesel lusten wel een voorbandje
    Nog meer banden? Ik ga zaterdag nieuwe sloffen halen; de vorige zijn ongeveer 7 tot 8 duizend km meegegaan
    De oude oude layout was veel beter!!
    vosss is de naam,
    met dubbel s welteverstaan.
    pi_33770049
    Ik denk dat ik de mijne volgende maand laat chippen
    De oude oude layout was veel beter!!
    vosss is de naam,
    met dubbel s welteverstaan.
    pi_33770546
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 16:29 schreef Desdinova het volgende:
    bij mij is t n flink verschil
    180 in zn 4 (tot redline, niet limiter), tot 213 in 5. en daarna toeren over, dus vermogen te weinig om door te trekken tot limiter. 2liter benzine
    Ik blijf er bij dat dit bijna bij elke auto zo is! Bij mij ook. Lijkt me ook wel zo fijn in het geval je een heuvel afrijdt je niet gelijk in de begrenzer staat te hakken. En dat je bij tuning wat extra marge hebt.

    Even voor de duidelijkheid, bij een hoop auto's kan je altijd harder in z'n 5 dan in z'n 4.

    Maar ik weet zeker dat er maar heel weinig auto's zijn die in hun 5 zo de begrenzer in kachelen.

    [ Bericht 14% gewijzigd door 1299 op 06-01-2006 16:48:20 ]
    pi_33770742
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 16:29 schreef yup het volgende:

    [..]

    Wat is een echte overdrive, bedoel je zo een ding wat ze bij ouwe bakken bij je bak erbij plakken?

    Want moderne koekblikken hebben gewoon 1 hele bak, en de 5 kan een overdrive wel zijn of niet.

    Maar met zo een oude auto, die een echte overdrive heeft, heb ik niet gereden denk ik.

    Maarja wat is echt of nep, want een moderne bak kan net zo goed een overdrive hebben :/
    terminologie, daar komt het nu op neer.
    Ik bedoel inderdaad zo een ouderwets ding. Een overdrive had een dermate lange overbrenging, dat komt tegenwoordig niet meer voor. Als een 6-bak nu een relatief lange eind overbrenging heeft noemt men dat een overdrive (gemakshalve) terwijl het gewoon de laatste versnelling is.

    Een voerdrive is zegmaar het tegenovergestelde van een Lage Gearing ..
    pi_33770809
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 16:48 schreef FunnyName het volgende:

    [..]

    terminologie, daar komt het nu op neer.
    Ik bedoel inderdaad zo een ouderwets ding. Een overdrive had een dermate lange overbrenging, dat komt tegenwoordig niet meer voor. Als een 6-bak nu een relatief lange eind overbrenging heeft noemt men dat een overdrive (gemakshalve) terwijl het gewoon de laatste versnelling is.

    Een voerdrive is zegmaar het tegenovergestelde van een Lage Gearing ..
    Ja idd bij de 6 bakken die ik ken kan je harder in z'n 6 dan in z'n 5. Bij mijn eigen auto als ik vol door aan het trekken ben schakel ik bij de 180 ook over na z'n 5 want dan begint hij in z'n 5 toch harder te trekken dan in z'n 4 omdat ik dan weer dichter bij mijn max koppel kom.

    Maar als ik op top rij in z'n 5, kan ik hem toch nog terug gooien naar z'n 4, dan hang ik echt zowat in de begrenzer maar dan blijf ik wel ongeveer die topsnelheid rijden.

    In het boekje van mijn auto staat dus maximaal snelheidsbereik in z'n 4 200Km/h maar in praktijk is het zelfs nog iets meer.
    pi_33770887
    Wat veel mensen ook vergeten is dat bij een 6 bak de versnellingen dichterbij elkaar worden gebracht, soms "plakken" ze die 6 er zomaar bij, maar met gewone normale vermogens heb je daar geen reet aan (alleen dat de 6 vrijwel onbruikbaar, alleen te doen op hoge snelheden)...

    Het kan dus vaak zijn dat je met 6 bak meer trekkracht heb dan 5 bak, indien de 6 er niet klakkeloos is opgeplakt maar de bak echt korter is gemaakt...

    Rare voorbeeld: maar de M5 V10 heeft dus een bak waarbij de gear ratio's dichterbij elkaar zijn gebracht (dus kortere versnellingen) ipv een 7 erbij geplakt...
    pi_33771045
    Ja dat is ook het voordeel van een 6 bak, dat je kortere versnellingen hebt en dus in principe sneller kan optrekken. (even tijd voor schakelen buiten beshouwing gelaten)
    pi_33771147
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 16:43 schreef 1299 het volgende:

    [..]

    Ik blijf er bij dat dit bijna bij elke auto zo is! Bij mij ook. Lijkt me ook wel zo fijn in het geval je een heuvel afrijdt je niet gelijk in de begrenzer staat te hakken. En dat je bij tuning wat extra marge hebt.

    Even voor de duidelijkheid, bij een hoop auto's kan je altijd harder in z'n 5 dan in z'n 4.

    Maar ik weet zeker dat er maar heel weinig auto's zijn die in hun 5 zo de begrenzer in kachelen.
    veel jappen lopen wel naar hun begrenzer. Mazda6 bv gaat echt door tot het rood op de autobahn Maarja daardoor zit je met 120km/u wel weer met 3000+ rpm dus echt comfortabel is het niet
    pi_33771162
    Het klopt dat je met meer versnellingen de verhoudingen dichter bij elkaar kan brengen.
    (soort close ratio) Dat is ook de reden om meer versnellingen te kiezen.

    Dat is trouwens ook de reden waarom US muscle cars in de jaren vijftig/zestig enorme V8 motoren hadeen maar op de sprint het aflegde tegen een Porsche met 2 liter motor.
    Waar dat door kwam? Een 2-speed automaat
    pi_33771224
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 16:59 schreef Repeat het volgende:

    [..]

    veel jappen lopen wel naar hun begrenzer. Mazda6 bv gaat echt door tot het rood op de autobahn Maarja daardoor zit je met 120km/u wel weer met 3000+ rpm dus echt comfortabel is het niet
    Veel Jappen hebben daar last van. Denk dat ze de auto's wat feller wilden hebben.

    Opel's hebben bijv. langere gearing (over het algemeen) dan Jappen...
    pi_33771616
    ik draai 3500 toeren op 120 km/u
    n koreaan. in theorie zou ik hem tot de 220 moeten kunnen trekken tot de redline. begrenzer ligt net boven de 7000rpm volgens mij. dus misschien kan 225. en dan houdt t op door de overbrenging. heb zo'n 1000rpm over in zn 5 op mijn top.

    terugschakelen naar 4 zou zo'n 7700rpm zijn in zn 4. maar dat kan dus niet door de limiter.
    As a rule, I never touch anything more sophisticated and delicate than myself.
    pi_33773572
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 00:05 schreef Sloper het volgende:

    [..]

    Wat presteerd zo'n caddy nou op de 0-100 en top? Wel gaaf op met zo'n ding de gemiddelde sjonnie-rijder ff mee af te troeven...
    0-100 is niet zo interessant. De tussensprints des te interessanter. 0-100 zal iets van 8,5 zijn ofzo maar als je 50 rijdt in de 3 en je trapt vol het gas in dan trek ik vaak nog wielspin. Goed doseren dus maar errug leuk!!! Top is 190 dus eigenlijk niets hoger. auto loopt gewoon in de begrenzer.

    [ Bericht 0% gewijzigd door MK1GTI op 06-01-2006 19:36:40 ]
    pi_33773620
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 18:19 schreef MK1GTI het volgende:

    [..]

    0-100 is niet zo interessant. De tussensprints des te interessanter. 0-100 zal iets van 8,5 zijn ofzo maar als je 5 rijdt in de 3 en je trapt vol het gas in dan trek ik vaak nog wielspin. Goed doseren dus maar errug leuk!!! Top is 190 dus eigenlijk niets hoger. auto loopt gewoon in de begrenzer.
    5km/h in z'n 3? uhu
    pi_33776346
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 18:21 schreef BaraCuda het volgende:
    [..]
    5km/h in z'n 3? uhu
    TIEPFOUTJUH Maar dat had je waarschijnljik al door, haha.
      zaterdag 7 januari 2006 @ 09:40:38 #94
    27929 piere
    doe mij maar bier
    pi_33791895
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 19:52 schreef rvdboomen het volgende:
    verhaal...
    Thanks rvdboomen. Het gaat via de officiele manier via de dealer, ook ivm garantie erop. En ja het gaat een week kosten want de boordcumputer wordt naar Dtsld gestuurd maar ik krijg toch een andere auto dan dus dat is voor mij geen probleem. Was het maar al zover
    fok you ja!
      zaterdag 7 januari 2006 @ 09:45:49 #95
    45206 Pietverdriet
    Ik wou dat ik een ijsbeer was.
    pi_33791927
    Wielspin is voor mij gewoon een teken van niet optimale overbrenging van de PK´s van de motor op de weg. Net zo goed als blokkerende remmen niet optimaal remmen.
    In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
    pi_33792869
    quote:
    Op zaterdag 7 januari 2006 09:45 schreef Pietverdriet het volgende:
    Wielspin is voor mij gewoon een teken van niet optimale overbrenging van de PK´s van de motor op de weg. Net zo goed als blokkerende remmen niet optimaal remmen.
    Tja, meer vermogen dan dit moet je gewoon niet hebben in een standaardcaddy en bij vól gas is die overbrening inderdaad niet optimaal. Maar dat koppel kun je op zo veel andere manieren inzetten waarbij het wel tot zijn recht komt....
    pi_33801746
    Ik heb een seat leon 180 pk turbo (benzine) en zit ook weleens te twijfelen om h'm te tunen naar de 210pk. Is het zo dat als je dat doet dat het verbruik gelijk of zelfs minder word omdat je meer gebruik maakt van de capaciteiten van de motor??? Heb ik weleens horen zeggen.
    pi_33826733
    quote:
    Op zaterdag 7 januari 2006 16:20 schreef ReVeRnEj het volgende:
    Ik heb een seat leon 180 pk turbo (benzine) en zit ook weleens te twijfelen om h'm te tunen naar de 210pk. Is het zo dat als je dat doet dat het verbruik gelijk of zelfs minder word omdat je meer gebruik maakt van de capaciteiten van de motor??? Heb ik weleens horen zeggen.
    Klopt, verbruik kan minder worden.
    Kijk voor meer info eens op www.seat-sport.nl
    Dat is een forum alleen over tuning.
    Wel even inschrijven..
      zondag 8 januari 2006 @ 12:01:46 #99
    138465 ForcedInduction
    If it doesn't blow...
    pi_33826829
    quote:
    Op zaterdag 7 januari 2006 16:20 schreef ReVeRnEj het volgende:
    Ik heb een seat leon 180 pk turbo (benzine) en zit ook weleens te twijfelen om h'm te tunen naar de 210pk. Is het zo dat als je dat doet dat het verbruik gelijk of zelfs minder word omdat je meer gebruik maakt van de capaciteiten van de motor??? Heb ik weleens horen zeggen.
    Het ligt helemaal aan het gedrag van je rechtervoetje.
    In theorie gaat de auto zelfs goedkoper lopen bij gelijkblijvende rijstijl. (door de extra power komt de autom gemakkelijker aan een bepaalde snelheid) Probleem is natuurlijk dat je de auto niet voor niets laat chippen, en het maximale eruit wilt halen.
    ...it has to suck.
    pi_33829456
    Rijstijl zal gewoon hetzelfde blijven niet dat ik altijd rustig rijd tis bij mij altijd wisselend. Meestal hou ik wel van doorrijden.
      maandag 9 januari 2006 @ 07:08:16 #101
    46960 StefanP
    polemicist
    pi_33856869
    Ik zou er niet aan beginnen tenzij ik een diesel had.

    En ik zou het sowieso geen tuning noemen! Tuning is andere nokkenassen, cam gears, uitlaatlijn, enz.

    Verder zou ik het op een betrouwbare rollerbank bewezen willen zien. Voor en na de "tuning". ZONDER correctie naar de krukas, anders weet je van te voren dat ze je iets moois voorschotelen wat je totaal niet na kunt rekenen en dat expres je "na tuning" cijfer veel mooier doet lijken. Meten aan de wielen, en dan een ongecorrigeerd voor en na getal!
    "Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
    -Mark Steyn
    pi_33856876
    quote:
    Op zondag 8 januari 2006 13:39 schreef ReVeRnEj het volgende:
    Rijstijl zal gewoon hetzelfde blijven niet dat ik altijd rustig rijd tis bij mij altijd wisselend. Meestal hou ik wel van doorrijden.
    Bij 'doorrijden' zal je meer gaan gebruiken.
    Het minder verbruiken na chiptuning geldt vooral voor Diesels, in mindere mate voor benzine.
    pi_33856996
    quote:
    Op maandag 9 januari 2006 07:08 schreef StefanP het volgende:
    Ik zou er niet aan beginnen tenzij ik een diesel had.

    En ik zou het sowieso geen tuning noemen! Tuning is andere nokkenassen, cam gears, uitlaatlijn, enz.

    Verder zou ik het op een betrouwbare rollerbank bewezen willen zien. Voor en na de "tuning". ZONDER correctie naar de krukas, anders weet je van te voren dat ze je iets moois voorschotelen wat je totaal niet na kunt rekenen en dat expres je "na tuning" cijfer veel mooier doet lijken. Meten aan de wielen, en dan een ongecorrigeerd voor en na getal!
    Tuning is engels voor in-of-af-stellen.
    Dus het betekend eigenlijk Chip(opnieuw)instellen. En laat dat nou precies zijn wat ze doen.
    Dus volgens mij is er niets mis met de aanduiding chiptuning.

    Een rollenbank is nergens voor nodig. Als het goed gebeurd (das een kwestie van goed orienteren) voel je aan je auto het verschil wel.
      maandag 9 januari 2006 @ 07:52:44 #104
    46960 StefanP
    polemicist
    pi_33857045
    quote:
    Op maandag 9 januari 2006 07:41 schreef FunnyName het volgende:

    Een rollenbank is nergens voor nodig. Als het goed gebeurd (das een kwestie van goed orienteren) voel je aan je auto het verschil wel.
    Kuch mensen met placebo's denken ook dat ze echt beter worden...

    De tuningswereld zit vol met prutsers, prutsers die chipjes verkopen "waardoor je auto sneller gaat man, wel 10x zo hard!!!" Op http://www.supras.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=47&Itemid=63 kun je een goed voorbeeld zien van de rommel die ze verkopen. Winst: 0pk, toegevoegde waarde: 0, kosten: $$$.

    Zeker als het gaat om beloftes van 10 of 20pk dan voel je dat echt niet, dus die beloftes zijn makkelijk gedaan. Meten is weten! Accepteer niets minder dan keihard bewijs. De prutsers, die mogen zichzelf en Jan Lul voor gek houden, maar laat je niet voor 1000 euro besodemieteren.
    "Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
    -Mark Steyn
    pi_33858994
    quote:
    Op maandag 9 januari 2006 07:52 schreef StefanP het volgende:

    [..]

    Kuch mensen met placebo's denken ook dat ze echt beter worden...

    De tuningswereld zit vol met prutsers, prutsers die chipjes verkopen "waardoor je auto sneller gaat man, wel 10x zo hard!!!" Op http://www.supras.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=47&Itemid=63 kun je een goed voorbeeld zien van de rommel die ze verkopen. Winst: 0pk, toegevoegde waarde: 0, kosten: $$$.

    Zeker als het gaat om beloftes van 10 of 20pk dan voel je dat echt niet, dus die beloftes zijn makkelijk gedaan. Meten is weten! Accepteer niets minder dan keihard bewijs. De prutsers, die mogen zichzelf en Jan Lul voor gek houden, maar laat je niet voor 1000 euro besodemieteren.
    Dat noem ik dus Sjonnie tuners.

    Mijn Ibiza TDi reed bijzonder goed merkbaar harder dan eerst.
    Sprinten tegen een vorig model Ibi (100 kilo lichter) met de standaard motor liet dit ook duidelijk zien.
    Dan heb ik geen papiertje nodig waar een grafiekje op staat ..
      maandag 9 januari 2006 @ 15:04:04 #106
    97378 N1trogen
    Fothermucker!
    pi_33866610
    Heeft iemand hier ervaring met Bull Power?? Beloven bergen met vermogen + koppel, meer dan de doorsnee chiptuner. . Gouden methode of gewoon Bull Shit?
    Vertrouw op god, maar zet je fiets op slot!
    pi_33866707
    net als dat mensen denken dat je van een sportuitlaat (alleen einddemper) harder gaat
    het is de beleving, het psychische effect. door het harde geluid denk je dat je harder gaat.
    As a rule, I never touch anything more sophisticated and delicate than myself.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')