Ja bij een diesel is het het zeker waardquote:Op donderdag 5 januari 2006 12:43 schreef piere het volgende:
Dus hij trekt dan veel harder op? Ik bedoel; ik vind hem nu al best rap maar gaat de auto dan echt zoals Rosbief zo mooi verwoordt?
Huidige diesels werken met injectie en hebben geen carbs meerquote:Op donderdag 5 januari 2006 13:04 schreef Devilnl het volgende:
nu weet ik niet of het op moderne diesels zit.
maar met tractoren etc. wil er nog wel eens een schroefje opzitten waardoor je hem wat meer diesel in laat spuiten. & dus meer PK's geeft (kan ie op den duur wel flink van gaan roken ivm "verkeerde afstelling"
majah.. als je power wilt hebben moet ie ook een beetje roken kunnen
zoals met een New Holland tractor..
TM serie loopt van 120 to 190 (afaik) en geeft ook de PK's aan. frame/motor alles is het zelfde. behalfe de brandstof pomp
Carbs op een diesel ?quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:17 schreef Sloper het volgende:
[..]
Huidige diesels werken met injectie en hebben geen carbs meer![]()
Pierre: meestal kun je t zelf ook aanvoelen, maar meestal heeft doorjanken boven de 4000rpm geen zin meer...
+ Je versnellingsbak + je motor zelf (die krijgt meer te verduren dan)...quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:33 schreef ArtyShock het volgende:
Ik heb zelf een Ibizaatje 130 Pk diesel getuned naar zo'n 150 Pk en ik kan je vertellen dat het echt uimaakt.Wat de snelheid bij een diesel er een beetje uithaalt is het korte toerenbereik waarin je trekkracht hebt. Voor het iets sneller optrekken heb ik wel eens wat geëxperimenteerd door 'm in z'n twee te zetten in plaats van de één (scheelt weer een schakelmoment). Omdat je zo vroeg zoveel koppel hebt krijg je 'm best snel van z'n plaats. Maar ja, 't is weer redelijk funest voor je koppelingsplaten.
Dat klopt. Hiervoor had ik een auto op benzine en daar deed ik twee keer zo lang mee met m'n voorbanden bij hetzelfde rijgedrag. Een zwaardere neus en een dubbel aantal Nm's ten opzichte van een benzine auto zorgen schijnbaar voor meer slijtage aan de voorbandenquote:Op donderdag 5 januari 2006 13:23 schreef Sloper het volgende:
Hij zit sneller in het rood. En vreet meer bandenVan dit soort gechipte diesel lusten wel een voorbandje
Ik had wel het idee dat bij een stoplichtsprintje het een voordeel gaf. Je gaat iets langzamer van start, maar je haalt het weer in door een ontbrekend schakelmoment. Nou ja, leuk voor die ene keer dat je het "belangrijk"quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:35 schreef yup het volgende:
+ Je versnellingsbak + je motor zelf (die krijgt meer te verduren dan)...
Waar laat je in hemelsnaam chippen???quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:02 schreef piere het volgende:
...maandag kan ik hem "pas" wegbrengen en dan duurt het minimaal tot vrijdag (boordcomputer wordt naar Dtsld gestuurd en daar gechipt).
Idd geen carbquote:
welke verzegeling?quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:50 schreef yup het volgende:
Volgens mij zijn die dieselpompen ook nog eens verzegeld vaak (tegen mensen die van een traktor een raket willen maken) of heb ik het mis...?
Mechanische pompen heb ik het dus over...
Diesel turbo diesel 1 pot natquote:Op donderdag 5 januari 2006 12:55 schreef yup het volgende:
Bij diesel merk je geen moer.
Jullie bedoelen turbodiesel denk ik?
Want atmo diesels bestaan nog steeds hoor.
Ik zie nog genoeg SDI'tjes rijden hoorquote:Op donderdag 5 januari 2006 13:59 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Diesel turbo diesel 1 pot nat
wie koop er nu nog een diesel
Wat voor auto was dit dan?quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:57 schreef -Guppie- het volgende:
Ik merkte er weinig van bij mijn vorige auto
Met 140 pk moet je ruim boven 200 uitkomen hoor, ze hebben lang genoeg versnellingen.quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:56 schreef FunnyName het volgende:
Ik heb in een Ibiza TDi gechipt van 110 naar 140 pk gereden.
Het was een lease auto die ingeleverd moest worden, anders had ik er nooit afstand van gedaan![]()
De auto voelde meer aan als 130 pk, maar vooral het toegenomen koppel was bijzonder duidelijk voelbaar. Direct vergelijk met een Ibiza 110 pk leverde een duidelijk (20-30m) voorsprong op bij een sprint naar ±120 km/h
Het is zeker een aanrader om te doen. Het rijdt relaxt en snel, de upgrade is zijn geld meer dan waard. Omdat de bakverhoudingen niet veranderen en omdat een turbo diesel (uitzonderingen daargelaten) bovenin weinig fut meer heeft, was bij mij de topsnelheid geen kilometer hoger.
Zelf vond ik dat bijzonder onbelangrijk, de standaard top van 190 heb ik in NL maar zelden gehaald![]()
Idd, ik heb een Fabia (Combi zelfs) TDI die naar 130pk/300Nm is gechipt en die loopt met gemak naar de 200, heb 'm zelfs al eens op de 210 gehad. (op de teller welteverstaan dan he, zal wel een afwijking van ~10% zijn).quote:Op donderdag 5 januari 2006 14:07 schreef yup het volgende:
Met 140 pk moet je ruim boven 200 uitkomen hoor, ze hebben lang genoeg versnellingen.
Voordeel van chip is gewoon die dikke trekkracht die je hebt, lijkt me ook relaxter voor cruisen enzo, dotje gas en je bent iemand voorbij...
Je hebt natuurlijk nog talloze fakers in tuningland rondlopen he.quote:Op donderdag 5 januari 2006 13:57 schreef -Guppie- het volgende:
Ik merkte er weinig van bij mijn vorige auto
Volgens mij krijg je alleen een hogere topsnelheid als:quote:Op donderdag 5 januari 2006 14:50 schreef 1299 het volgende:
Tja meer vermogen is 9 van de 10x ook een hogere top. Het vermogen wordt ook nog steeds behaald bij relatief veel toeren ook al is het een diesel.
Ik had het over echte kilomters, op de klok haalde ik ook 205 Micky Mouse kilometers ..quote:Op donderdag 5 januari 2006 14:40 schreef stefimke het volgende:
[..]
Idd, ik heb een Fabia (Combi zelfs) TDI die naar 130pk/300Nm is gechipt en die loopt met gemak naar de 200, heb 'm zelfs al eens op de 210 gehad. (op de teller welteverstaan dan he, zal wel een afwijking van ~10% zijn).
Het cruisen met een diesel is zowiezo heerlijk. Geen gestress met terugschakelen en 4000rpm+ om enigszins vooruit te komen. Gewoon gas en direct power.
Bijna elke gechipte auto heeft een hogere top, ga maar bij een willekeurige tuningsite kijken.quote:Op donderdag 5 januari 2006 15:38 schreef FunnyName het volgende:
[..]
Volgens mij krijg je alleen een hogere topsnelheid als:De motor meer toeren kan draaien (rev limiter verhogen) en genoeg trekkracht heeft bij dit hoge toerental om de auto nog meer te versnellen. De laatste versnelling verlengd wordt, waardoor zonder meer toeren te draaien de wielen sneller rondgedraaid kunnen worden.
Als één van deze twee criteria niet voorkomt (zoals bij het chippen van een TDi) dan kan je volgens mij nooit een hogere top halen. Als het wel kan hoor ik graag van iemand de verklaring hiervoor.
Uitzondering
In het geval dat een auto standaard al een hele lange laatste versnelling heeft (overdrive) en daardoor standaard al ver voor de Rev limiter niet genoeg kracht meer heeft om zijn theoretische topsnelheid te halen, kan dmv chiptuning wel een hogere topsnelheid halen.
De auto zou dan een slecht gekozen eindoverbrenging hebben, dit komt eigenlijk nooit meer voor.
bron: http://www.cartuning-guide.com/chiptuning.htmlquote:Chiptuning geeft het beste resultaat bij (benzine of diesel) motoren met turbo, compressor of G-lader. Het geeft een prestatie-verbetering van zo,n 20 tot 40%, dus meer koppel en meer vermogen. Bij atmosferische motoren is de winst zo’n 6 à 8%. Hierdoor kan de auto sneller optrekken en wordt de topsnelheid verhoogd.
Heel weinigquote:Op donderdag 5 januari 2006 16:00 schreef Desdinova het volgende:
wat heeft het voor merkbaar effect op een benzineauto?
iemand daar ervaring mee?
laten we even een passend voorbeeld nemen: 140pk, 2.0i 4-cillinder
Ik zou niet alles geloven wat tuners beloven..quote:Op donderdag 5 januari 2006 15:44 schreef 1299 het volgende:
[..]
Bijna elke gechipte auto heeft een hogere top, ga maar bij een willekeurige tuningsite kijken.
Bijna geen 1 auto loopt in de begrenzer in z'n laatste versnelling, dus met meer vermogen kan je gewoon een hogere topsnelheid bereiken. Heel simpel: je hebt meer kracht om de luchtweerstand te overwinnen.
Heb nog even even 1 seconden gegoogled:
[..]
bron: http://www.cartuning-guide.com/chiptuning.html
Het is ook allemaal gewoon heel logisch. Vermogen zorgt voor topsnelheid niet en niet koppel. Ik ken overigens ook een pratkijk voorbeeld van een vriend van mij die zijn Seat Toledo TDI gechiptuned heeft. Eerst ging ik op topsnelheid sneller met mijn Colt GTi, en sinds hij zijn bolide heeft gechiptuned haalt hij mij op topsnelheid in.
Je kan lullen wat je wilt maar bijna geen een auto haalt z'n topsnelheid in de hoogste versnelling. Dat geloof je toch zeker zelf niet??? Als ik de bakverhoudingen van mijn auto bereken zou ik 260 moeten rijden om in de begrenzer te zitten in z'n 5. Ik haal toch echt maar 210 normaal gesproken.quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:12 schreef FunnyName het volgende:
[..]
Ik zou niet alles geloven wat tuners beloven..
Als een auto standaard niet op top in zijn begrenzer eindigd, klopt er volgens mij iets niet met de bakverhoudingen. Waarom zou je als fabriekant een auto zijn theoretische top niet laten halen?
Het is misschien allemaal heel logisch, maar de zin "vermogen zorgt voor topsnelheid en niet voor koppel" klopt volgens mij niet.
Vermogen en koppel zijn onderling afhankelijk van elkaar.
P = M x 2 x 3.14 x n x (1.36 voor PK)
P=vermogen (Kw)
M=Koppel (Nm)
3.14=Pi
n=toerental (t/Sec)
1 Kw = 1.36 pk
1 pk = 0.74 Kw
Bij chiptuning kan men elektronisch zaken als inspuithoeveelhied, inspuitmoment en turbodruk regelen. Door verhoging van deze waarde wordt de verbranding van de motor verbeterd. Door meer lucht en brandstof op een beter moment te ontbranden ontstaat meer kracht. (Koppel is een kracht)
Het KOPPEL van de motor verbeterd dus. Omdat het vermogen hiervan afhankelijk is (zie formule) zal ook het vermogen stijgen.
Vermogen zegt alles over de snelheid (zowel sprint als topsnelheid) van een auto.
erm? Geluid? verbruik?quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:12 schreef FunnyName het volgende:
[..]
Ik zou niet alles geloven wat tuners beloven..
Als een auto standaard niet op top in zijn begrenzer eindigd, klopt er volgens mij iets niet met de bakverhoudingen. Waarom zou je als fabriekant een auto zijn theoretische top niet laten halen?
Dus koppel zorgt om te versnellen en vermogen om te topnselheiden? (om maar even in jou taal te spreken)quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:21 schreef 1299 het volgende:
[..]
Koppel zorgt om te versnellen, maar vermogen zorgt voor de topsnelheid, anders zou volgens jou een turbodiesel veeel harder op top gaan dan een ongeblazen benzine motor. En nee dit ligt niet alleen aan de bakverhoudingen.
Klopt, dat is één van de problemen bij Diesel chiptuning.quote:Op donderdag 5 januari 2006 16:57 schreef Sloper het volgende:
Je zal alleen een hogere topsnelheid krijgen als je extra vermogen erbij krijgt in "hoge" toeren. Als je tussen de 2000 en 3000 100pk en 100nm erbij krijgt maar boven de 3000 niks, dan zal je bolide geen km harder lopen..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |