abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 januari 2006 @ 12:20:24 #1
27929 piere
doe mij maar bier
pi_33724243
Ik vraag me af he. Als ik nou mijn auto laat chippen (Seat Leon 1.9 TDI) dan zou hij van 105 naar 130 PK gaan. Voel je dat verschil nou enorm? Kan je op hogere toeren rijden?
fok you ja!
  donderdag 5 januari 2006 @ 12:23:21 #2
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_33724329
Dan gaat 'ie als de brandweer mien jong
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_33724334
Diesel en hoge toeren rijden gaat zowieso niet echt lukken volgensmij... van 105 naar 130 pk zou je wel enigsinds kunnen merken, hetzij chiptuning meestal maar rond de 12 pk winst geeft..
Door GvsE: "Je bent een geweldig jong!"
  donderdag 5 januari 2006 @ 12:35:14 #4
42466 EdPowers
Professional Pervert
pi_33724657
12pk bij een benzinemotor, bij diesel kun je 20 to 50pk winnen! Je merkt het zeker wel. En het is zeker de moeite waard.
pi_33724768
Bij turbo motoren heeft chiptuning echt zin.
Dus ja, dit zul je zeker merken
  donderdag 5 januari 2006 @ 12:43:24 #6
27929 piere
doe mij maar bier
pi_33724851
Dus hij trekt dan veel harder op? Ik bedoel; ik vind hem nu al best rap maar gaat de auto dan echt zoals Rosbief zo mooi verwoordt?
fok you ja!
pi_33725081
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 12:43 schreef piere het volgende:
Dus hij trekt dan veel harder op? Ik bedoel; ik vind hem nu al best rap maar gaat de auto dan echt zoals Rosbief zo mooi verwoordt?
Ja bij een diesel is het het zeker waard En bij benzine motoren met turbo's ook
pi_33725203
Ik heb 't verschil gemerkt in precies dezelfde auto als jij. Ding gaat inderdaad als pepersalami! Dan wordt het echt sleuren in lage toeren en spoelen vd turbo
pi_33725253
Bij diesel merk je geen moer.

Jullie bedoelen turbodiesel denk ik?

Want atmo diesels bestaan nog steeds hoor.
pi_33725268
TurboDiesel en hoge toeren= Bij Turbodiesel moet je gebruik maken vh vermogen bij lage toeren. Bij een beetje chiptunings bedrijf hebben ze ook een vermogensbank en krijg je netjes een uitdraai mee naar huis. Op deze kan je dan zie wanneer je ideale schakelmomenten zijn...

[ Bericht 2% gewijzigd door Sloper op 05-01-2006 12:56:48 (Turboooooo) ]
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:02:33 #11
27929 piere
doe mij maar bier
pi_33725440
Cool! Damn, maandag kan ik hem "pas" wegbrengen en dan duurt het minimaal tot vrijdag (boordcomputer wordt naar Dtsld gestuurd en daar gechipt). Het leuke (vind ik) is dat hij voor de rest helemaal standaard is van buiten (geen blingvelgen oid) en men het dus niet zo snel verwacht dat het zo'n rap bakkie is

Sloper, op hoeveel toeren zou je dan ongeveer moeten schakelen in zo'n gechipte bak? Ik weet nl niet of ik ook zo'n uitdraai krijg.
fok you ja!
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:04:40 #12
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_33725505
nu weet ik niet of het op moderne diesels zit.
maar met tractoren etc. wil er nog wel eens een schroefje opzitten waardoor je hem wat meer diesel in laat spuiten. & dus meer PK's geeft (kan ie op den duur wel flink van gaan roken ivm "verkeerde afstelling"
majah.. als je power wilt hebben moet ie ook een beetje roken kunnen
zoals met een New Holland tractor..
TM serie loopt van 120 to 190 (afaik) en geeft ook de PK's aan. frame/motor alles is het zelfde. behalfe de brandstof pomp
pi_33725924
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:04 schreef Devilnl het volgende:
nu weet ik niet of het op moderne diesels zit.
maar met tractoren etc. wil er nog wel eens een schroefje opzitten waardoor je hem wat meer diesel in laat spuiten. & dus meer PK's geeft (kan ie op den duur wel flink van gaan roken ivm "verkeerde afstelling"
majah.. als je power wilt hebben moet ie ook een beetje roken kunnen
zoals met een New Holland tractor..
TM serie loopt van 120 to 190 (afaik) en geeft ook de PK's aan. frame/motor alles is het zelfde. behalfe de brandstof pomp
Huidige diesels werken met injectie en hebben geen carbs meer


Pierre: meestal kun je t zelf ook aanvoelen, maar meestal heeft doorjanken boven de 4000rpm geen zin meer...
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:22:20 #14
27929 piere
doe mij maar bier
pi_33726083
Bedankt sloper, ik ram hem nl meestal het rood in omdat ik vind dat je in zijn 1 en 2 zo snel moet schakelen.
zijn de versnellingen nou ook "langer" als hij gechipt is of zit je gewoon sneller op die 4000 rpm?
fok you ja!
pi_33726138
Hij zit sneller in het rood. En vreet meer banden Van dit soort gechipte diesel lusten wel een voorbandje
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:26:19 #16
27929 piere
doe mij maar bier
pi_33726231
Volgens mij heeft die bak van mij tractioncontrol (zo heet dat toch?) Ik reed bv in de sneeuw en dan ging hij inhouden. Maar er zit een knop in om dat uit te zetten
fok you ja!
pi_33726250
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:17 schreef Sloper het volgende:

[..]

Huidige diesels werken met injectie en hebben geen carbs meer


Pierre: meestal kun je t zelf ook aanvoelen, maar meestal heeft doorjanken boven de 4000rpm geen zin meer...
Carbs op een diesel ?
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:33:43 #18
65151 ArtyShock
Lurker extraordinaire
pi_33726440
Ik heb zelf een Ibizaatje 130 Pk diesel getuned naar zo'n 150 Pk en ik kan je vertellen dat het echt uimaakt. Wat de snelheid bij een diesel er een beetje uithaalt is het korte toerenbereik waarin je trekkracht hebt. Voor het iets sneller optrekken heb ik wel eens wat geëxperimenteerd door 'm in z'n twee te zetten in plaats van de één (scheelt weer een schakelmoment). Omdat je zo vroeg zoveel koppel hebt krijg je 'm best snel van z'n plaats. Maar ja, 't is weer redelijk funest voor je koppelingsplaten.
Ik een taalpurist? En wat dan nog? Of accepteer je geen kritiek omdat ik geen Neerlandici ben?
pi_33726486
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:33 schreef ArtyShock het volgende:
Ik heb zelf een Ibizaatje 130 Pk diesel getuned naar zo'n 150 Pk en ik kan je vertellen dat het echt uimaakt. Wat de snelheid bij een diesel er een beetje uithaalt is het korte toerenbereik waarin je trekkracht hebt. Voor het iets sneller optrekken heb ik wel eens wat geëxperimenteerd door 'm in z'n twee te zetten in plaats van de één (scheelt weer een schakelmoment). Omdat je zo vroeg zoveel koppel hebt krijg je 'm best snel van z'n plaats. Maar ja, 't is weer redelijk funest voor je koppelingsplaten.
+ Je versnellingsbak + je motor zelf (die krijgt meer te verduren dan)...
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:36:07 #20
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_33726502
Als je echt wil weten of je wel winst hebt gehaald ermee moet je nu gewoon 80 gaan rijden in je 5 en dan gas (diesel ) erop tot 120.... even timen en dat weer doen als die gechipt terug is
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:38:22 #21
65151 ArtyShock
Lurker extraordinaire
pi_33726575
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:23 schreef Sloper het volgende:
Hij zit sneller in het rood. En vreet meer banden Van dit soort gechipte diesel lusten wel een voorbandje
Dat klopt. Hiervoor had ik een auto op benzine en daar deed ik twee keer zo lang mee met m'n voorbanden bij hetzelfde rijgedrag. Een zwaardere neus en een dubbel aantal Nm's ten opzichte van een benzine auto zorgen schijnbaar voor meer slijtage aan de voorbanden
Ik een taalpurist? En wat dan nog? Of accepteer je geen kritiek omdat ik geen Neerlandici ben?
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:41:52 #22
65151 ArtyShock
Lurker extraordinaire
pi_33726710
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:35 schreef yup het volgende:
+ Je versnellingsbak + je motor zelf (die krijgt meer te verduren dan)...
Ik had wel het idee dat bij een stoplichtsprintje het een voordeel gaf. Je gaat iets langzamer van start, maar je haalt het weer in door een ontbrekend schakelmoment. Nou ja, leuk voor die ene keer dat je het "belangrijk" vind iemand eruit te trekken. (Voor zover je dat lef hebt met slechts 150 Pk)

Met mate gebruiken dus.
Ik een taalpurist? En wat dan nog? Of accepteer je geen kritiek omdat ik geen Neerlandici ben?
pi_33726752
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:02 schreef piere het volgende:
...maandag kan ik hem "pas" wegbrengen en dan duurt het minimaal tot vrijdag (boordcomputer wordt naar Dtsld gestuurd en daar gechipt).
Waar laat je in hemelsnaam chippen???

Ik heb mijn VGA 1.9TDI100 (100pk/240Nm) 2 jaar geleden laten chippen naar ~130pk/~300Nm bij Jeroen Dik (http://www.jdengineering.nl), toch wel onbetwist een van de beste namen op het gebied van VAG (chip-)tuning. Er zijn zelfs merkdealers die "chip-jobs" door hem laten doen, met behoud van garantie. Hij doet alles on the fly, je kunt gewoon meekijken.

Ik merkte het verschil enorm. Een sprint-monster is het niet geworden, da's een diesel zowiezo niet met z'n korte 1. Maar je merkt het vooral in de 3 en hoger, dan is ie behoorlijk rap, mede omdat ie nu veeeel langer z'n maximale koppel heeft. Dit betekend dus ook dat je versnelling in de 5 op hoge snelheid nog zeer behoorlijk is. Snelweg rijden is dus best leuk geworden en laat je menig benzine-rijder met gemak staan. De terugreis vanuit Lochem ging dan ook vergezelfd met een grote grijns van oor-tot-oor.

Brandstofverbruik is quasi hetzelfde gebleven.
pi_33726808
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:26 schreef yup het volgende:

[..]

Carbs op een diesel ?
Idd geen carb Was nog vroeg Maar dat werkt tegenwoordig niet meer met schroefjes...

Die traction control zal wel ASR zijn (anti slip regeling). Soms is het irritant soms handig...
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:48:42 #25
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_33726976
zit dus alleen nog maar op mechanische diesel pompen?
pi_33727034
Volgens mij zijn die dieselpompen ook nog eens verzegeld vaak (tegen mensen die van een traktor een raket willen maken ) of heb ik het mis...?

Mechanische pompen heb ik het dus over...
  donderdag 5 januari 2006 @ 13:54:25 #27
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_33727206
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:50 schreef yup het volgende:
Volgens mij zijn die dieselpompen ook nog eens verzegeld vaak (tegen mensen die van een traktor een raket willen maken ) of heb ik het mis...?

Mechanische pompen heb ik het dus over...
welke verzegeling?
ja is wel verzegelt.
we hadden toen een NH 135(pk).. die sterker was dan een NH 8560(170~ pk)

eerste 2maanden ging perfect.. daarna begon ie toch iets meer te roken dan normaal. dus weer een knikje terug geschroeft
pi_33727281
Ik heb in een Ibiza TDi gechipt van 110 naar 140 pk gereden.
Het was een lease auto die ingeleverd moest worden, anders had ik er nooit afstand van gedaan
De auto voelde meer aan als 130 pk, maar vooral het toegenomen koppel was bijzonder duidelijk voelbaar. Direct vergelijk met een Ibiza 110 pk leverde een duidelijk (20-30m) voorsprong op bij een sprint naar ±120 km/h
Het is zeker een aanrader om te doen. Het rijdt relaxt en snel, de upgrade is zijn geld meer dan waard. Omdat de bakverhoudingen niet veranderen en omdat een turbo diesel (uitzonderingen daargelaten) bovenin weinig fut meer heeft, was bij mij de topsnelheid geen kilometer hoger.
Zelf vond ik dat bijzonder onbelangrijk, de standaard top van 190 heb ik in NL maar zelden gehaald
pi_33727320
Ik merkte er weinig van bij mijn vorige auto
pi_33727384
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 12:55 schreef yup het volgende:
Bij diesel merk je geen moer.

Jullie bedoelen turbodiesel denk ik?

Want atmo diesels bestaan nog steeds hoor.
Diesel turbo diesel 1 pot nat
wie koop er nu nog een diesel
  donderdag 5 januari 2006 @ 14:02:30 #31
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_33727496
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:59 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

Diesel turbo diesel 1 pot nat
wie koop er nu nog een diesel
Ik zie nog genoeg SDI'tjes rijden hoor
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_33727532
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:57 schreef -Guppie- het volgende:
Ik merkte er weinig van bij mijn vorige auto
Wat voor auto was dit dan?
Zeker een NA, die doen niet veel na tuning
pi_33727667
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:56 schreef FunnyName het volgende:
Ik heb in een Ibiza TDi gechipt van 110 naar 140 pk gereden.
Het was een lease auto die ingeleverd moest worden, anders had ik er nooit afstand van gedaan
De auto voelde meer aan als 130 pk, maar vooral het toegenomen koppel was bijzonder duidelijk voelbaar. Direct vergelijk met een Ibiza 110 pk leverde een duidelijk (20-30m) voorsprong op bij een sprint naar ±120 km/h
Het is zeker een aanrader om te doen. Het rijdt relaxt en snel, de upgrade is zijn geld meer dan waard. Omdat de bakverhoudingen niet veranderen en omdat een turbo diesel (uitzonderingen daargelaten) bovenin weinig fut meer heeft, was bij mij de topsnelheid geen kilometer hoger.
Zelf vond ik dat bijzonder onbelangrijk, de standaard top van 190 heb ik in NL maar zelden gehaald
Met 140 pk moet je ruim boven 200 uitkomen hoor, ze hebben lang genoeg versnellingen.

Voordeel van chip is gewoon die dikke trekkracht die je hebt, lijkt me ook relaxter voor cruisen enzo, dotje gas en je bent iemand voorbij...
pi_33728319
seat ibiza
  donderdag 5 januari 2006 @ 14:29:09 #35
27929 piere
doe mij maar bier
pi_33728353
Het rijdt een stuk lekkerder vind ik als je ff een dotje erbij kan geven ja. Snel even inhalen etc.
Ik laat hem via de dealer chippen (lang verhaal maar ga er maar vanuit dat ik het goed geregeld heb zo )
fok you ja!
pi_33728699
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 14:07 schreef yup het volgende:
Met 140 pk moet je ruim boven 200 uitkomen hoor, ze hebben lang genoeg versnellingen.

Voordeel van chip is gewoon die dikke trekkracht die je hebt, lijkt me ook relaxter voor cruisen enzo, dotje gas en je bent iemand voorbij...
Idd, ik heb een Fabia (Combi zelfs) TDI die naar 130pk/300Nm is gechipt en die loopt met gemak naar de 200, heb 'm zelfs al eens op de 210 gehad. (op de teller welteverstaan dan he, zal wel een afwijking van ~10% zijn).

Het cruisen met een diesel is zowiezo heerlijk. Geen gestress met terugschakelen en 4000rpm+ om enigszins vooruit te komen. Gewoon gas en direct power.
pi_33729027
Tja meer vermogen is 9 van de 10x ook een hogere top. Het vermogen wordt ook nog steeds behaald bij relatief veel toeren ook al is het een diesel.
  donderdag 5 januari 2006 @ 15:24:33 #38
42466 EdPowers
Professional Pervert
pi_33730238
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 13:57 schreef -Guppie- het volgende:
Ik merkte er weinig van bij mijn vorige auto
Je hebt natuurlijk nog talloze fakers in tuningland rondlopen he.
pi_33730939
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 14:50 schreef 1299 het volgende:
Tja meer vermogen is 9 van de 10x ook een hogere top. Het vermogen wordt ook nog steeds behaald bij relatief veel toeren ook al is het een diesel.
Volgens mij krijg je alleen een hogere topsnelheid als:

  • De motor meer toeren kan draaien (rev limiter verhogen) en genoeg trekkracht heeft bij dit hoge toerental om de auto nog meer te versnellen.
  • De laatste versnelling verlengd wordt, waardoor zonder meer toeren te draaien de wielen sneller rondgedraaid kunnen worden.

    Als één van deze twee criteria niet voorkomt (zoals bij het chippen van een TDi) dan kan je volgens mij nooit een hogere top halen. Als het wel kan hoor ik graag van iemand de verklaring hiervoor.

    Uitzondering
    In het geval dat een auto standaard al een hele lange laatste versnelling heeft (overdrive) en daardoor standaard al ver voor de Rev limiter niet genoeg kracht meer heeft om zijn theoretische topsnelheid te halen, kan dmv chiptuning wel een hogere topsnelheid halen.
    De auto zou dan een slecht gekozen eindoverbrenging hebben, dit komt eigenlijk nooit meer voor.
  • pi_33730959
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 14:28 schreef -Guppie- het volgende:
    seat ibiza
    type
    pi_33730983
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 14:40 schreef stefimke het volgende:

    [..]

    Idd, ik heb een Fabia (Combi zelfs) TDI die naar 130pk/300Nm is gechipt en die loopt met gemak naar de 200, heb 'm zelfs al eens op de 210 gehad. (op de teller welteverstaan dan he, zal wel een afwijking van ~10% zijn).

    Het cruisen met een diesel is zowiezo heerlijk. Geen gestress met terugschakelen en 4000rpm+ om enigszins vooruit te komen. Gewoon gas en direct power.
    Ik had het over echte kilomters, op de klok haalde ik ook 205 Micky Mouse kilometers ..
    pi_33731166
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 15:38 schreef FunnyName het volgende:

    [..]

    Volgens mij krijg je alleen een hogere topsnelheid als:

  • De motor meer toeren kan draaien (rev limiter verhogen) en genoeg trekkracht heeft bij dit hoge toerental om de auto nog meer te versnellen.
  • De laatste versnelling verlengd wordt, waardoor zonder meer toeren te draaien de wielen sneller rondgedraaid kunnen worden.

    Als één van deze twee criteria niet voorkomt (zoals bij het chippen van een TDi) dan kan je volgens mij nooit een hogere top halen. Als het wel kan hoor ik graag van iemand de verklaring hiervoor.

    Uitzondering
    In het geval dat een auto standaard al een hele lange laatste versnelling heeft (overdrive) en daardoor standaard al ver voor de Rev limiter niet genoeg kracht meer heeft om zijn theoretische topsnelheid te halen, kan dmv chiptuning wel een hogere topsnelheid halen.
    De auto zou dan een slecht gekozen eindoverbrenging hebben, dit komt eigenlijk nooit meer voor.
  • Bijna elke gechipte auto heeft een hogere top, ga maar bij een willekeurige tuningsite kijken.

    Bijna geen 1 auto loopt in de begrenzer in z'n laatste versnelling, dus met meer vermogen kan je gewoon een hogere topsnelheid bereiken. Heel simpel: je hebt meer kracht om de luchtweerstand te overwinnen.

    Heb nog even even 1 seconden gegoogled:
    quote:
    Chiptuning geeft het beste resultaat bij (benzine of diesel) motoren met turbo, compressor of G-lader. Het geeft een prestatie-verbetering van zo,n 20 tot 40%, dus meer koppel en meer vermogen. Bij atmosferische motoren is de winst zo’n 6 à 8%. Hierdoor kan de auto sneller optrekken en wordt de topsnelheid verhoogd.
    bron: http://www.cartuning-guide.com/chiptuning.html

    Het is ook allemaal gewoon heel logisch. Vermogen zorgt voor topsnelheid niet en niet koppel. Ik ken overigens ook een pratkijk voorbeeld van een vriend van mij die zijn Seat Toledo TDI gechiptuned heeft. Eerst ging ik op topsnelheid sneller met mijn Colt GTi, en sinds hij zijn bolide heeft gechiptuned haalt hij mij op topsnelheid in.
    pi_33731966
    wat heeft het voor merkbaar effect op een benzineauto?
    iemand daar ervaring mee?

    laten we even een passend voorbeeld nemen: 140pk, 2.0i 4-cillinder
    As a rule, I never touch anything more sophisticated and delicate than myself.
      donderdag 5 januari 2006 @ 16:04:06 #44
    47047 Herkauwer
    een dag niet gehuppeld .......
    pi_33732124
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 16:00 schreef Desdinova het volgende:
    wat heeft het voor merkbaar effect op een benzineauto?
    iemand daar ervaring mee?

    laten we even een passend voorbeeld nemen: 140pk, 2.0i 4-cillinder
    Heel weinig Voorbeeld: Een Belgische tuner kon mijn Mazda 626 1.8 16V van 106 naar 117pk krijgen en een extra 15Nm.
    Voor het luttele bedrag van ¤550 dacht ik zo

    Kijk eens op http://www.ziptuning.nl , en mijn auto staat er niet meer tussen zie ik nu
    Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
    pi_33732526
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 15:44 schreef 1299 het volgende:

    [..]

    Bijna elke gechipte auto heeft een hogere top, ga maar bij een willekeurige tuningsite kijken.

    Bijna geen 1 auto loopt in de begrenzer in z'n laatste versnelling, dus met meer vermogen kan je gewoon een hogere topsnelheid bereiken. Heel simpel: je hebt meer kracht om de luchtweerstand te overwinnen.

    Heb nog even even 1 seconden gegoogled:
    [..]

    bron: http://www.cartuning-guide.com/chiptuning.html

    Het is ook allemaal gewoon heel logisch. Vermogen zorgt voor topsnelheid niet en niet koppel. Ik ken overigens ook een pratkijk voorbeeld van een vriend van mij die zijn Seat Toledo TDI gechiptuned heeft. Eerst ging ik op topsnelheid sneller met mijn Colt GTi, en sinds hij zijn bolide heeft gechiptuned haalt hij mij op topsnelheid in.
    Ik zou niet alles geloven wat tuners beloven..

    Als een auto standaard niet op top in zijn begrenzer eindigd, klopt er volgens mij iets niet met de bakverhoudingen. Waarom zou je als fabriekant een auto zijn theoretische top niet laten halen?

    Het is misschien allemaal heel logisch, maar de zin "vermogen zorgt voor topsnelheid en niet voor koppel" klopt volgens mij niet.
    Vermogen en koppel zijn onderling afhankelijk van elkaar.

    P = M x 2 x 3.14 x n x (1.36 voor PK)

    P=vermogen (Kw)
    M=Koppel (Nm)
    3.14=Pi
    n=toerental (t/Sec)

    1 Kw = 1.36 pk
    1 pk = 0.74 Kw

    Bij chiptuning kan men elektronisch zaken als inspuithoeveelhied, inspuitmoment en turbodruk regelen. Door verhoging van deze waarde wordt de verbranding van de motor verbeterd. Door meer lucht en brandstof op een beter moment te ontbranden ontstaat meer kracht. (Koppel is een kracht)
    Het KOPPEL van de motor verbeterd dus. Omdat het vermogen hiervan afhankelijk is (zie formule) zal ook het vermogen stijgen.

    Vermogen zegt alles over de snelheid (zowel sprint als topsnelheid) van een auto.
    pi_33732909
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 16:12 schreef FunnyName het volgende:

    [..]

    Ik zou niet alles geloven wat tuners beloven..

    Als een auto standaard niet op top in zijn begrenzer eindigd, klopt er volgens mij iets niet met de bakverhoudingen. Waarom zou je als fabriekant een auto zijn theoretische top niet laten halen?

    Het is misschien allemaal heel logisch, maar de zin "vermogen zorgt voor topsnelheid en niet voor koppel" klopt volgens mij niet.
    Vermogen en koppel zijn onderling afhankelijk van elkaar.

    P = M x 2 x 3.14 x n x (1.36 voor PK)

    P=vermogen (Kw)
    M=Koppel (Nm)
    3.14=Pi
    n=toerental (t/Sec)

    1 Kw = 1.36 pk
    1 pk = 0.74 Kw

    Bij chiptuning kan men elektronisch zaken als inspuithoeveelhied, inspuitmoment en turbodruk regelen. Door verhoging van deze waarde wordt de verbranding van de motor verbeterd. Door meer lucht en brandstof op een beter moment te ontbranden ontstaat meer kracht. (Koppel is een kracht)
    Het KOPPEL van de motor verbeterd dus. Omdat het vermogen hiervan afhankelijk is (zie formule) zal ook het vermogen stijgen.

    Vermogen zegt alles over de snelheid (zowel sprint als topsnelheid) van een auto.
    Je kan lullen wat je wilt maar bijna geen een auto haalt z'n topsnelheid in de hoogste versnelling. Dat geloof je toch zeker zelf niet??? Als ik de bakverhoudingen van mijn auto bereken zou ik 260 moeten rijden om in de begrenzer te zitten in z'n 5. Ik haal toch echt maar 210 normaal gesproken.

    Ik ken alleen een paar oudere bmw's die in hun top bij de 225 oid in de begrenzer lopen. Maar hoe dan ook dat is meer een uitzondering dan de regel. Bijna elke auto haalt in z'n 4 bijna zijn top, de 5 is puur om economisch te rijden en om toch de laatste paar kilometers extra te halen. Maar als je meer vermogen hebt ga je gewoon harder in z'n 5.

    Koppel zorgt om te versnellen, maar vermogen zorgt voor de topsnelheid, anders zou volgens jou een turbodiesel veeel harder op top gaan dan een ongeblazen benzine motor. En nee dit ligt niet alleen aan de bakverhoudingen.
    pi_33733037
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 16:12 schreef FunnyName het volgende:

    [..]

    Ik zou niet alles geloven wat tuners beloven..

    Als een auto standaard niet op top in zijn begrenzer eindigd, klopt er volgens mij iets niet met de bakverhoudingen. Waarom zou je als fabriekant een auto zijn theoretische top niet laten halen?
    erm? Geluid? verbruik?
    Bijna geen enkele auto loopt in zn hoogste versnelling in zn begrenzer hoor
    pi_33734384
    Je zal alleen een hogere topsnelheid krijgen als je extra vermogen erbij krijgt in "hoge" toeren. Als je tussen de 2000 en 3000 100pk en 100nm erbij krijgt maar boven de 3000 niks, dan zal je bolide geen km harder lopen..
    pi_33734396
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 16:21 schreef 1299 het volgende:

    [..]

    Koppel zorgt om te versnellen, maar vermogen zorgt voor de topsnelheid, anders zou volgens jou een turbodiesel veeel harder op top gaan dan een ongeblazen benzine motor. En nee dit ligt niet alleen aan de bakverhoudingen.
    Dus koppel zorgt om te versnellen en vermogen om te topnselheiden? (om maar even in jou taal te spreken)

    Als dat echt zo was, hoe verklaar je dan dat een Honda S2000 (1220 kg) met ±210 Nm koppel en 240 Pk veel sneller optrekt (6,2 s) dan een Seat ibiza FR (1191 kg) met ±310 NmKoppel en 130 Pk? (9,4 s)
    En nee dit ligt niet alleen aan de bakverhoudingen.

    Mijn stelling was trouwens dat Vermogen alles zegt over de snelheid van een auto. (Dus niet het koppel) Hoe dit vermogen tot stand komt met turbo/NA/Diesel/Gas/Wankel/enz. maakt verder niets uit.
    pi_33734455
    quote:
    Op donderdag 5 januari 2006 16:57 schreef Sloper het volgende:
    Je zal alleen een hogere topsnelheid krijgen als je extra vermogen erbij krijgt in "hoge" toeren. Als je tussen de 2000 en 3000 100pk en 100nm erbij krijgt maar boven de 3000 niks, dan zal je bolide geen km harder lopen..
    Klopt, dat is één van de problemen bij Diesel chiptuning.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')