abonnement Unibet Coolblue
pi_34837704
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 16:37 schreef francorex het volgende:

[..]

Op de schaal van Richter, of een andere schaal?


Goed, ontopic.

A strong earthquake with a magnitude of 7 hit a mountainous region of western Georgia Monday morning. click
[..]
Waar moet ik de magnitude 7 zien?
Mis ik iets..?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_34841191
Waarschijnlijk bedoelen ze deze:
http://www.iris.edu/seismon/zoom/events/?lon=43.45&lat=42.64
met moment magnitude van 4.9. De schaal die ze gebruiken is dan waarschijnlijk de Mercali-schaal,
Intensiteit gebaseerd op hoeveelheid schade en hoe het gevoeld is. Vrij subjectief dus.
pi_34842643
quote:
Op dinsdag 7 februari 2006 20:49 schreef -Pepe- het volgende:
Waarschijnlijk bedoelen ze deze:
http://www.iris.edu/seismon/zoom/events/?lon=43.45&lat=42.64
met moment magnitude van 4.9. De schaal die ze gebruiken is dan waarschijnlijk de Mercali-schaal,
Intensiteit gebaseerd op hoeveelheid schade en hoe het gevoeld is. Vrij subjectief dus.
Wordt die schaal in het algemeen gebruikt? Nee toch.
Met die magnitude 7 proberen ze beetje mensen te lokken voor het artikel. Een aardbeving me deze magnitude komt dagelijks voor..
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_34844446
Ja het is gewoon een maat voor iets anders. Niet zo wetenschappelijk maar wel nuttig voor de geinteresseerden natuurlijk. In een gebied met veel sedimenten en slechte bebouwing kan een relatief zwakke aardbeving natuurlijk veel schade aanrichten.

Mercali Scale

The Mercali Scale measures observable results or effects the damage caused, the sensations described by people, etc. (Mercali numbers do not correspond directly to Richter numbers).

Mercali Magnitude Observable Results and Effects

I Most people do not notice, animals may be uneasy, detected by seismograph

II Hanging objects sway back and forth

III Many people feel the movement, parked cars may rock

IV Doors, windows, and shelves may rattle, people indoors can feel movement

V Light furniture moves, pictures fall off walls, objects fall from shelves

VI Nearly everyone feels movement, light furniture falls over, windows may crack

VII Some people fall over, walls may crack

VIII Heavy furniture falls over, some walls crumble

IX Many people panic, some buildings collapse, dams crack

X Railroad lines are bent, most buildings are damaged, roads crack

XI Bridges collapse, buried pipes break, most buildings collapse

XII All manmade structures are destroyed



En ter vergelijking:
Richter Scale

Richter Magnitude: How many kilograms of TNT would have this much energy?


0 --- 0.6

1.0 --- 20

2.0 --- 600 Smallest quake people can normally feel

3.0 --- 20 000 Most people near epicenter feel the quake
Nearly 100, 000 occur every year of size 2.5 - 3.0

4.0 --- 60 000 A small fission atomic bomb

Quakes above 4.5 can cause local damage

5.0 --- 20 000 000 A standard fission bomb, similar to the first bomb tested

6.0 --- 60 000 000 A hydrogen bomb; can cause great damage locally

About 100 shallow quakes of size 6.0 every year

7.0 --- 20 billion Major earthquake; about 14 every year

Enough energy to heat New York City for 1 year
Large enough to be detected all over globe

8.0 --- 60 billion Largest known: 8.9 in Japan and in Chile/Ecuador

San Francisco destroyed by 8.25 in 1906

9.0 --- 20 trillion Roughly the world's energy usage in a year
pi_34844546
Op BBC 1 een docu over de aardbeving van 1989 in California...
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_35142536
Gisteravond een film gedownload over een aardbeving van 10.nogwat
Geen idee of het wat is.

Hebben we deze gemist ofzo? Een 'ongewone' quake in de Golf van Mexico voor de kust van New Orleans... van 5nogwat

pi_35154391
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 08:14 schreef Frutsel het volgende:
Gisteravond een film gedownload over een aardbeving van 10.nogwat
Geen idee of het wat is.

Hebben we deze gemist ofzo? Een 'ongewone' quake in de Golf van Mexico voor de kust van New Orleans... van 5nogwat

[afbeelding]
magnitude 5.2 geeft GEE aan.
USGS en emsc-csem hebben hem niet in de lijst staan.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  donderdag 23 februari 2006 @ 01:19:04 #58
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_35393079
6.9 Quake Shakes Mozambique click


Feb. 22, 2006
Source: USGS



A strong earthquake occurred at 22:19:08 (UTC) on Wednesday, February 22, 2006. The magnitude 6.9 event has been located in MOZAMBIQUE. This event has been reviewed by a seismologist.

Magnitude 6.9


Date-Time Wednesday, February 22, 2006 at 22:19:08 (UTC)


Location 21.221°S, 33.324°E


Depth 10 km (6.2 miles) set by location program


Region MOZAMBIQUE


Distances to nearby cities


225 km (140 miles) SW of Beira, Mozambique
235 km (145 miles) S of Chimoio, Mozambique
530 km (330 miles) N of MAPUTO, Mozambique
990 km (610 miles) NNE of Durban, South Africa
  donderdag 23 februari 2006 @ 01:25:29 #59
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_35393230
Deze bron heeft het over een 7.5 op de schaal van Richter;

Magnitude 7.5 - MOZAMBIQUE click

2006 February 22 22:19:08 UTC
pi_35393915
quote:
Op zaterdag 4 februari 2006 12:49 schreef Frutsel het volgende:
TOKYO, Japan (AP) -- A strong earthquake registering magnitude 5.9 shook northeastern Japan, but there was no danger of a tsunami, the Meteorological Agency said.

The quake, which struck at 1:37 p.m. (0437 GMT) on Friday, was centered about 30 kilometers (19 miles) below the seabed in the Pacific Ocean just off the coast of Ibaraki prefecture (state), the agency said.
Ibaraki is about 130 kilometers (80 miles) northeast of Tokyo.

[afbeelding]
Die heb ik meegemaakt, vanuit Tsukuba, Ibaraki. De eerste keer in m'n leven dat ik een aardbeving heb gevoeld. (Als het zo'n medium beving is dan kun je npg gerust spreken van: )
Sindsdien ook wat meer aan het rondkijken naar het hoe en waarom van aardbevingen. Want net zoals in San Fransico laat de werkelijkheid hier de statistiek weer volkomen in de steek.
(Zou elke 69 jaar een zware aardbeving in de Tokyo area moeten zijn, daar is het nu al 14 jaar te laat voor.)
pi_35395844
En hoe voelde je je d'r bij? Wist je direct wat het was? Hoe werd het daar beleefd?
pi_35395851
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 01:25 schreef francorex het volgende:
Deze bron heeft het over een 7.5 op de schaal van Richter;

Magnitude 7.5 - MOZAMBIQUE click

2006 February 22 22:19:08 UTC
pi_35396063
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 08:11 schreef Frutsel het volgende:
En hoe voelde je je d'r bij? Wist je direct wat het was? Hoe werd het daar beleefd?
Het duurde maar een seconde of 5 tot 10, maar je weet onmiddelijk dat het een aardbeving is. Maar je hebt wel even bedenktijd nodig over je maatregelen. Duik je ergens onder? Vlucht je het gebouw uit? In mijn geval was ik alleen in deze kamer (kantoor) waarbij dingen niet uit de kast vielen. Omdat het vrij snel een constant effect is, wachtte ik om te bedenken of het erger zou worden. Dat werd het niet, het nam zoals gezegd na een paar seconden alweer af.

Mensen hier reageerden heel verschillend. Sommigen zeiden dat ze op het punt stonden naar buiten te gaan, terwijl een ander vrolijk binnen kwam lopen en niet eens door had dat het een aardbeving was.
pi_35397804
http://www.telegraaf.nl/b(...)reft_Mozambique.html :
quote:
Zware aardbeving treft Mozambique
WASHINGTON/HARARE/MAPUTO - Het Afrikaanse land Mozambique is donderdagochtend vroeg getroffen door een zware aardbeving. De beving had een kracht van 7,5 op de schaal van Richter, maakte het Amerikaanse geologische instituut USGS bekend.


Het epicentrum van de aardbeving ligt volgens het USGS 530 kilometer ten noorden van de hoofdstad Maputo. Eerder ging de dienst nog uit van een beving met een kracht van 6,9 op de schaal van Richter. De schokken waren ook duidelijk te voelen in grote delen van het buurland Zimbabwe.

In Maputo en de tweede stad van Mozambique, Beira, brak paniek uit. Veel mensen hebben hun huizen verlaten uit angst voor een nieuwe beving. Schade heeft de aardbeving ogenschijnlijk niet aangericht, blijkt uit de eerste berichten uit het getroffen gebied.

„Op dit moment hebben we nog geen meldingen van schade “, aldus een zegsman van politie in Beira. „We zijn ter plekke en hebben patrouilles uitgezonden maar we hebben geen schade aangetroffen. Bewoners staan met hun bezittingen op straat.”
pi_35398659
Het voordeel van een land zonder beton. (Althans, grotendeels) Heb je ook niks dat in kan storten.

Maar wat ik me nu eigenlijk afvraag, is of er iets is waardoor je kan vermoeden dat er een zware aardbeving aan zit te komen. Want ik dacht altijd dat Afrika ongeveer (zware) aardbeving-vrij was. En hier in Japan, zoals eerder genoemd, zou er allang een grote moeten zijn geweest.
Even als voorbeeld die aardbeving net boven Tokyo, een paar weken geleden. In de twee weken daarvoor heb ik meerdere keren iets gevoeld. Soms heel licht, soms duidelijk. (4 - 4.5 ofzo) Sinds die serie bevingen (Het waren er die vrijdag 5 in een middag, allen tussen 4.4 en 5.8, niet 1 zoals in 't nieuws was) heb ik niks meer gevoeld. Is er een verband aan te geven tussen kleine bevingen als voorbode op een grote? En zou ik me bijvoorbeeld, met het idee dat een hele grote al erg lang op zich laat wachten, zorgen moeten gaan maken omdat er een reeks kleinere bevingen is geweest? Of halen die juist de druk van de ketel en is er de komende tijd niks meer te doen?
pi_35399614
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 10:58 schreef en_door_slecht het volgende:
Het voordeel van een land zonder beton. (Althans, grotendeels) Heb je ook niks dat in kan storten.

Maar wat ik me nu eigenlijk afvraag, is of er iets is waardoor je kan vermoeden dat er een zware aardbeving aan zit te komen. Want ik dacht altijd dat Afrika ongeveer (zware) aardbeving-vrij was. En hier in Japan, zoals eerder genoemd, zou er allang een grote moeten zijn geweest.
Even als voorbeeld die aardbeving net boven Tokyo, een paar weken geleden. In de twee weken daarvoor heb ik meerdere keren iets gevoeld. Soms heel licht, soms duidelijk. (4 - 4.5 ofzo) Sinds die serie bevingen (Het waren er die vrijdag 5 in een middag, allen tussen 4.4 en 5.8, niet 1 zoals in 't nieuws was) heb ik niks meer gevoeld. Is er een verband aan te geven tussen kleine bevingen als voorbode op een grote? En zou ik me bijvoorbeeld, met het idee dat een hele grote al erg lang op zich laat wachten, zorgen moeten gaan maken omdat er een reeks kleinere bevingen is geweest? Of halen die juist de druk van de ketel en is er de komende tijd niks meer te doen?
Is al vaker over gespeculeerd hier in dit topic en het vorige (deel 1 dus). Iemand waagde zich ook al eens aan een voorspelling , maar die kwam niet uit. Het blijft gissen over wanneer en hoe zwaar de seismische aktiviteit zal toenemen. San Francisco wacht ook al jaren op de BigQuake.
Japan heeft wat dat betreft vaker te maken met zwaardere bevingen dan Californie. Kobe is ook nog niet zo lang geleden.
  donderdag 23 februari 2006 @ 14:21:12 #67
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_35405872
Op het NARS seismogram van onze faculteit kun je de aardbeving van 7.5 goed zien. Vreemd dat het nog geen wereldnieuws is...
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_35412288
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 14:21 schreef star_gazer het volgende:
Op het NARS seismogram van onze faculteit kun je de aardbeving van 7.5 goed zien. Vreemd dat het nog geen wereldnieuws is...
Afrika he. Moest je kijken als het in californie was..
En er is niet zoveel schade, dus men gaat weer over tot de orde van de dag.
Totdat blijkt dar er veel schade en doden zijn.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  donderdag 23 februari 2006 @ 18:09:00 #69
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_35414215
De aardbeving in Mozambique is wel zeldzaam in z'n soort. Sterke bevingen treden normaal gesproken op bij subductiezones (de West-Amerika's, Indonesie), door wrijving tussen de subducerende en overliggende plaat. Afrika is normaal gesproken relatief vrij van seismische activiteit, maar je ziet dat het oost-Afrikaanse rift soms toch voor een verrassing kan zorgen
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_35511935
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_35784369
Ik zit hier in Reykjavik en vanmorgen heb ik dan mijn allereerste aardbevingkje meegemaakt. De ijslanders keken er niet echt van op, de beving had een kracht van 4.6 op de schaal van Richter. Het gebouw waar ik me in bevond begon wat te schudden en te kraken . Onwerkelijk gevoel, alsof er in de buurt een zware ontploffing plaatsvond. Mijn ijslandse collegas keken elkaar even aan, lachten wat en gingen weer verder met koffiedrinken . Toch ben ik wel benieuwd naar het gevoel van een zwaardere beving (niet TE zwaar natuurlijk...) We wachten het maar weer af.
Yo, Willie. Burn the cat
  Moderator maandag 6 maart 2006 @ 19:34:58 #72
8781 crew  Frutsel
pi_35784603
hij staat in elk geval "nog" niet op de kaart van de USGS

pi_35784894
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 18:09 schreef star_gazer het volgende:
De aardbeving in Mozambique is wel zeldzaam in z'n soort. Sterke bevingen treden normaal gesproken op bij subductiezones (de West-Amerika's, Indonesie), door wrijving tussen de subducerende en overliggende plaat. Afrika is normaal gesproken relatief vrij van seismische activiteit, maar je ziet dat het oost-Afrikaanse rift soms toch voor een verrassing kan zorgen
Dat heeft toch te maken met dat een deel van oostelijk Afrika 'afbreekt' van de rest van Afrika en richting de Indische Oceaan beweegt?
pi_35784935
zal wel komen waarschijnlijk.. hier staat ie wel. En in de Icelandic Earthquake list staat ie aangegeven als 4.3. Het nieuws vermeldde net echter dat het 4.6 was.
Yo, Willie. Burn the cat
pi_35791648
Ik ben wel geinteresseerd in dit onderwerp en zou zelf wel eens een seismograaf willen maken die in drie richtingen registreert maar het moet niet al te gecompliceerd worden.
Dus misschien een vrij eenvoudig apparaat in een kuil in de tuin en binnen een electronisch registratieapparaat.
Is er iemand die zoiets al heeft gemaakt?
Ook de verandering van het aardmagnetisch veld moet te registreren zijn voor de amateur, misschien kan je er een alarm aan verbinden om te waarschuwen als er noorderlicht te zien is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')