Lange vlucht.
- Maatschappij?KLM (KL1771)
- Traject?Amsterdam-Frankfurt
- Vertraging?Ruim 2 uur te laat vertrokken vanuit Schiphol. We gingen met een bus naar de Fokker 70 en bij aankomst werd al duidelijk dat we niet de bus uit konden. Na 5 minuten teruggebracht naar de terminal alwaar we na 15 minuten meer informatie zouden krijgen. Vlucht zou om 16.10 vertrekken. Om 16.35 werd er verteld dat de vlucht was vertraagd tot 17.40 wegens een technisch mankement. Mensen die een connecting flight hadden in Frankfurt konden zich melden bij Transferbalie 2, als we om 17.15 maar weer terug waren bij de gate. Daar aangekomen werd duidelijk dat ik mijn aansluitende vlucht naar Seoul niet zou halen en men ging alvast een hotel boeken. In Frankfurt zou ik me dan moeten melden bij de Air France balie. De vlucht was inmiddels vertraagd tot 17.50. Na lang wachten en babbelen bij de KLM balie zou ik in Frankfurt dus 24 uur in een hotel moeten en de Korean Air vlucht van de volgende dag moeten pakken, KLM mocht van Korean niet met de tickets rommelen en me omboeken naar een Malaysian Airlines vlucht later die avond. De eigen KLM vlucht naar Seoul was net 5 minuten weg....
- Vriendelijk personeel?Prima, erg vriendelijk zowel op de grond als in het vliegtuig. Ze proberen toch van alles.
- Lekker eten?Kregen een focaccia broodje met kaas en wat te drinken. KLM heeft deze service kennelijk weer teruggebracht.
- Entertainment?Geen. Ook geen monitoren zodat je kan zien waar je bent.
- Algehele indruk?Was wel prima geregeld achteraf. Er werd al vrij snel flesjes water tevoorschijn getoverd toen duidelijk werd dat de vlucht vertraagd was.
_________________________
- Maatschappij?Korean Airlines (KE906)
- Traject?Frankfurt - Seoul Incheon
- Vertraging?Een half uur te laat vetrokken maar 8 minuten voor schematijd aangekomen. Dit had te maken omdat ik samen met een Nieuw-Zeelands stel en een Koreaan van de Amsterdam vlucht kwam. Bij aankomst in Frankfurt reden we langs het toestel van Korean Airlines. Het was 19.15 en vertrek stond op 19.20. Bij de terminal stonden ze te wachten met een bordje voor Seoul. Binnen 15 minuten hebben we met z'n vieren twee paspoortcontroles gehad, spul door de x-ray gehaald en een verdieping hoger gebracht. Tevens kregen we nieuwe boardingpasses, reden onbekend en konden we dus nog mee!
Echt een fantastische service van Korean Airlines. Wat er echter met de bagage ging gebeuren was onbekend.
- Vriendelijk personeel?Super vriendelijk. Ze lachen als je binnenkomt, er staat oosterse muziek op, de hele sfeer is gewoon super. Personeel komt zeer regelmatig langs en behulpzaam als iets niet lukt of als je nog wat extra drinken wil of whatever.
- Lekker eten?Begonnen met honingpinda's. De eerste maaltijd heb ik het Koreaanse eten geprobeerd genaamd Bibimbap. Je krijgt er zelfs een hele handleiding bij.
Het is een bak met gehakt, courgettes-achtig spul, ui en champignons. Hier doe je gestoomde rijst bij, olie en een of ander heet goedje uit een tube. Het was wel weg te krijgen.
Er zat nog zeewiersoep, een gebakje en een soort van augurken bij.
Tweede maaltijd heb ik toch maar het westerse spul geprobeerd. Dit bestond uit een besuikerd broodje, yohgurt, fruit, witte bonen in tomatensaus, aardappeltjes, bacon en een eggroll met spinazie.
- Entertainment?In de gangpaden waren wat donkere televisies en vooraan bij de middelste stoelen waren projectieschermen met beamers. Er werden films op vertoond maar niet veel van gezien.
- Algehele indruk?Goed geregeld, prima maatschappij. Veel beenruimte, ik kon languit met m'n benen en had nog veel ruimte over.
We hadden met z'n twee-en drie stoelen, das altijd goed.
Korean Airlines doet ook gewoon metalen bestek. Das wel weer wat anders dan die goedkope plasticen rommel die sommige airlines uitgeven.
______________________________
- Maatschappij?Korean Airlines KE823
- Traject?Seoul Incheon - Auckland
- Vertraging?Geen vertraging bij vertrek, 15 minuten later aangekomen wegens drukte in het luchtruim rondon Auckland.
- Vriendelijk personeel?Super vriendelijk. Ze lachen als je binnenkomt, er staat oosterse muziek op, de hele sfeer is gewoon super. Personeel komt zeer regelmatig langs en behulpzaam als iets niet lukt of als je nog wat extra drinken wil of whatever.
- Lekker eten?Naast de honing pinda's was de eerste maaltijd lekker sappige hachee met een gebakje, brood en garnalensalade. Tweede maaltijd bestond uit fruit met yoghurt, een muffin/brownie 1 van de twee dus, asperges, ei en aardappels.
- Entertainment?In de gangpaden waren wat donkere televisies en vooraan bij de middelste stoelen waren projectieschermen met beamers. Er werden films op vertoond maar niet veel van gezien.
- Algehele indruk?Zeer goed, lekker eten, prima service van Korean Airlines.
Goed geregeld, prima maatschappij. Veel beenruimte, ik kon languit met m'n benen en had nog veel ruimte over.
We hadden met z'n twee-en drie stoelen, das altijd goed.
Korean Airlines doet ook gewoon metalen bestek. Das wel weer wat anders dan die goedkope plasticen rommel die sommige airlines uitgeven.
In Seoul gevraagd hoe het zat met de bagage, dit was in Frankfurt met een Qantas vlucht naar Singapore gestuurd en vandaar met een Air New Zealand vlucht naar Auckland gebracht alwaar mijn bagage al klaar lag bij de band van de vlucht vanuit Singapore. De bagage van het echtpaar lag er echter niet...
Travelling in 2015: Parijs // Luxemburg // Verenigde Staten // Frankfurt (?)