abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 5 oktober 2005 @ 14:29:05 #1
131980 kippenek
Ik mis Jezus.
pi_31204323
Bron: Nu.nl
quote:
DEN HAAG - Voormalig Europees commissaris Bolkestein is bang dat de euro geen stand houdt tegen het gesjoemel met de criteria die de eenheidsmunt waardevast moeten houden. "Het wangedrag van vooral de grotere lidstaten Frankrijk, Duitsland en Italië maakt dat onzeker", zei hij woensdag in een interview met het blad Forum van werkgeversvereniging VNO-NCW.

Bolkestein denkt dat de euro pas echt getest wordt als over een aantal jaren de vergrijzing toeslaat. "De Italiaanse pensioenen zijn niet zo makkelijk te betalen. Men zal in Italië de neiging hebben om geld te lenen en dat zal de gemeenschappelijke munt nog verder verzwakken."

De vroegere VVD-leider herhaalt dat hij zijn fractie mogelijk zou hebben geadviseerd tegen de invoering van de euro te stemmen, als hij destijds had geweten dat er zo met de criteria (neergelegd in het stabiliteitspact) geknoeid zou worden.

"Toen het onderwerp in de Tweede Kamer werd behandeld, heb ik het debat erover zelf gevoerd. Premier Kok zei over de criteria voor het stabiliteitspact: die zijn in marmer gebeiteld en hangen boven mijn bed. Een goochemerd zei toen: nu maar hopen dat het touwtje stevig genoeg is."

'Ik voel mij ook genept'

Volgens Bolkestein is de onvrede over de euro een belangrijke reden waarom de Nederlandse bevolking in juni tegen de Europese grondwet heeft gestemd. "Ik voel me ook genept." Maar hij vindt ook dat het kabinet fouten heeft gemaakt bij zijn ja-campagne voor de grondwet. Zo heeft minister Bot van Buitenlandse Zaken "dommme dingen" gezegd, bijvoorbeeld toen hij de burgers adviseerde bij twijfel niet te gaan stemmen.

Overigens had er wat Bolkestein betreft helemaal geen referendum gehouden moeten worden. Bij volksraadplegingen worden volgens hem alle argumenten vermengd. "Het wordt een soep."

In plaats van de grondwet moet er "een nieuw, verbeterd verdrag" komen, dat per onderdeel uitonderhandeld moet worden door de lidstaten, aldus Bolkestein. De term 'grondwet' moet daarbij vermeden worden, "want dat is het gewoon niet".
Oef, dat zijn toch harde woorden, of niet? Ik moet zeggen dat ik er ook een hard hoofd in begin te krijgen hoor, dat hele Europa ploft nog een keer als een zeepbel uit elkaar als dit zo doorgaat.

Wat denken jullie, betalen we over 10 - 15 jaar nog met de Euro?
[GEZ] Messias, die liefde en vrede komt brengen in verwarde wereld. Betere behandeling beloofd ivm vorige malen. Spoed.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 14:32:43 #2
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_31204422
Ik ben voor: geef mij onze mooie gulden maar weer terug. Al denk ik dat dat wishful thinking blijft;
1) de betrokkenen zullen niet zo snel buigen en toegeven dat het europroject mislukt is
2) een terugdraaioperatie gaat een ontzettende berg geld en tijd kosten.
Ik heb al een boek.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 14:44:44 #3
129569 SpugendeLama
Hallowed are the Ori
pi_31204777
Het terugdraaien lijkt mij niet iets dat wat gaat gebeuren, dat we flink genomen zijn is wel duidelijk.
I have an imaginary friend too. His name is loopy. He’s a polar bear who helps me fight crime.
pi_31205010
Bolkestein 4 President
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  Moderator woensdag 5 oktober 2005 @ 14:54:16 #5
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_31205024
mogelijk zou hij geadviseerd hebben om tegen te stemmen als hij ...

blablabla, wees dan gewoon een man en zeg 'ik was naief, sorry' maar nee, als wanneer misschien dan mogelijk zou hij evt bla.

en nee ik denk niet dat de gulden ooit nog terug komt ... maar als dat zo is dan heb ik er nog een paar
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_31205060
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 14:29 schreef kippenek het volgende:
Oef, dat zijn toch harde woorden, of niet? Ik moet zeggen dat ik er ook een hard hoofd in begin te krijgen hoor, dat hele Europa ploft nog een keer als een zeepbel uit elkaar als dit zo doorgaat.
Tja in feite is het al mislukt. Het blijkt dat sommige lidstaten het woordje 'eenheid' een rekbaar begrip vinden. Dat is niet meer van deze tijd. Je moet dus concluderen dat die betreffende lidstaten vast klampen aan het verleden en niet onbevooroordeeld de toekomst in kunnen gaan (ze menen allerlei rechten te hebben op grond van hun verleden).

Imo is 'eenheid' geen rekbaar begrip. En sja, aangezien de Fransen als lijfspreuk 'Liberté, Egalité, Fraternité' hebben, vraag ik me sterk af hoe zij het eigenlijk goed willen praten dat Egalité voor hen geen rekbaar begrip is, behalve m.b.t. Europa. De Duitsers, well, van die had ik het zeker niet verwacht, en eerlijk gezegd is mijn respect voor Duitsers danig gedaald (en het was al niet zo hoog).

Weet je, ik twijfel. De Euro weer overboord gooien gaat ons heel veel geld kosten. Maar de Euro aanhouden gaat ons mogelijk ook heel veel geld kosten. Wij kunnen als klein landje niks doen tegen de grote Europese landen. Als Duitsland en Frankrijk een pact tegen ons sluiten, dan is het afgelopen met Nederland.

Het enige dat wij kunnen doen is Rotterdam sluiten en zo de vervoerskosten van goederen die vanuit de VS geimporteerd worden verdubbelen of meer. Maar dat moeten we voorzichtig doen, want als we te ver gaan, dan zijn we binnen de kortste keren weer van Frankrijk of Duitsland. Dat is al een paar keer eerder gebeurd...

De waterlinie heeft ook geen zin meer, sinds iedereen vliegtuigen en helikopters heeft. En de VS zal ook wel niet staan te springen om ons te helpen, als we door Frankrijk of Duitsland geannexeerd zouden worden. De VS zou er weinig van merken. Of misschien wel, want als wij Rotterdam sluiten, dan kost dat de VS een hoop aan exportkosten. En dus bestaat de mogelijkheid zelfs dat de VS een eventueele annexatie toejuicht. Tenslotte zien ze er ook geen been in om ons land binnen te vallen als wij een Amerikaan voor het VN gerecht proberen te berechten.

Een verenigd Europa is voor Nederland eigenlijk van levensbelang.
pi_31205137
Bolkestein heeft het over wangedrag van vooral de grotere lidstaten, maar ik zie nergens bewijs voor enig wangedrag. Waar heeft hij het over?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  woensdag 5 oktober 2005 @ 15:11:42 #8
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_31205487
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 14:59 schreef Lucille het volgende:
Bolkestein heeft het over wangedrag van vooral de grotere lidstaten, maar ik zie nergens bewijs voor enig wangedrag. Waar heeft hij het over?
Constant een te hoog begrotingstekort hebben en je niets aantrekken van de afspraken daaromtrend, misschien? Of anders de afspraken zo aanpassen zodat het in hun straatje past? Dat vind ik wel wangedrag, eigenlijk.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_31205528
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 15:11 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Constant een te hoog begrotingstekort hebben en je niets aantrekken van de afspraken daaromtrend, misschien? Of anders de afspraken zo aanpassen zodat het in hun straatje past? Dat vind ik wel wangedrag, eigenlijk.
Welke afspraken zijn dan aangepast?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  woensdag 5 oktober 2005 @ 15:18:03 #10
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_31205664
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 15:13 schreef Lucille het volgende:

[..]

Welke afspraken zijn dan aangepast?
De afspraak was, volgens mij, dat als een land drie achtereenvolgende jaren een begrotingstekort van meer dan 3% had, dit land een boete zou krijgen. Verschillende grote landen zitten volgens mij al in het vierde jaar ofzo, maar alleen kleine landjes als Nederland en Italië worden op de vingers getikt...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  woensdag 5 oktober 2005 @ 15:21:00 #11
131980 kippenek
Ik mis Jezus.
pi_31205743
Nouja, Italie is geen klein land, maar dat er landen zijn die hun reet afvegen met het stabiliteitspact is wel duidelijk ondertussen.
[GEZ] Messias, die liefde en vrede komt brengen in verwarde wereld. Betere behandeling beloofd ivm vorige malen. Spoed.
pi_31205785
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 15:13 schreef Lucille het volgende:

[..]

Welke afspraken zijn dan aangepast?
Lol dat noem ik nog eens je ogen sluiten voor de rest van wereld.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 15:27:20 #13
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_31205932
Als dit waar is dan kunnen we beter vanaf nu ook onze reet gaan afvegen met dat stabiliteitspact. En er flink misbruik van maken, zodat we dadelijk tenminste nog een paar schaapjes op het droge hebben als de crisis komt
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  woensdag 5 oktober 2005 @ 15:28:14 #14
131980 kippenek
Ik mis Jezus.
pi_31205956
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 15:27 schreef DionysuZ het volgende:
Als dit waar is dan kunnen we beter vanaf nu ook onze reet gaan afvegen met dat stabiliteitspact. En er flink misbruik van maken, zodat we dadelijk tenminste nog een paar schaapjes op het droge hebben als de crisis komt
Helaas wil ons aller Zalm maar wat graag het braafste jongetje van de klas zijn. En dat zou nog niet zo erg zijn, als de rest dit ook maar deed dan.
[GEZ] Messias, die liefde en vrede komt brengen in verwarde wereld. Betere behandeling beloofd ivm vorige malen. Spoed.
pi_31206000
Ik was altijd een groot voorstander van de euro , en was blij toen de munt werd ingevoerd.

Ik weet echter nog goed ,dat ik in een gesprek met mijn oude vader , vreesde dat La France en Italie de munt door politiek geklooi de munt de das om zouden kunnnen doen.

Dat Duitsland daarin meespeelt EN dat dit al 4 jaar na invoering aan het gebeuren is , had ik in mijn stoutse dromen niet verwacht.

We moeten inzien, dat de mentaliteit in Landen als Franlrijk en Italie ,wat betreft economie en huishouden een andere is , als bij ons. Dat zijn landen die hun export en produktivteits politiek met het spelen van hun valtua hebben bepaald. Iets wat in de hard-vaulkta landen (NL , D , AU) als een godslastering werd gezien.

zulke verschillende principiele instellingen hadden nooit samen een munt mogen invoeren. Dat is spelen met onze economische gezondheid.

Ik ga er nu ook van uit dat we binnen 10 jaar weer een soort gulden hebben. Dat gaat we ontiegelijk veel geld kosten. Een Economische ramp is geen onderdrijfing.

wat de Duitser hier voor rol spelen, zal ik tot aan het einde van mijn levensdagen niet begrijpen.

[ Bericht 2% gewijzigd door CANARIS op 05-10-2005 15:51:51 ]
pi_31208005
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 14:32 schreef Rio het volgende:
Ik ben voor: geef mij onze mooie gulden maar weer terug. Al denk ik dat dat wishful thinking blijft;
1) de betrokkenen zullen niet zo snel buigen en toegeven dat het europroject mislukt is
2) een terugdraaioperatie gaat een ontzettende berg geld en tijd kosten.
stel dat dat gebeurd! alles WEER in ons nadeel afgerond (salaris uitgezonderd) en weer een hoop gezeik en kosten voor de middenstander...

die euro had er NOOIT mogen komen maar ja we hebben van de EQ flop (vorige poging tot een europese munt) niets geleerd, ook wordt er niet naar het volk geluisterd. terwijl die vaak de dingen correct zien. zoals b.v. de euro en turkije in de EU als vele andere zaken.
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_31208485
de laatse keer toen het volk gelijk had, brak een oorlog uit.

sorry. maar op de stem van het volk horen alleen verlakkers.
pi_31208952
Jan Marijnissen waarschuwde er ook al voor. Rechts wilde er toen niet naar luisteren en ziet nu pas in dat die euro foute boel is.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 17:23:44 #19
129569 SpugendeLama
Hallowed are the Ori
pi_31209111
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 17:18 schreef thabit het volgende:
Jan Marijnissen waarschuwde er ook al voor. Rechts wilde er toen niet naar luisteren en ziet nu pas in dat die euro foute boel is.
Waren GroenLinks en de PVDA ook tegen dan?
I have an imaginary friend too. His name is loopy. He’s a polar bear who helps me fight crime.
pi_31211957
Ik denk niet dat de Euro op lange of korte termijn zal verdwijnen maar denk wel dat het gigantisch zal devolueren t.o.v. de Dollar en de Yen.
pi_31212750
Bolkenstein, een bolwerk van negatavisme.
  woensdag 5 oktober 2005 @ 19:35:40 #22
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31212758
toch denk ik dat het goed komt. de fransen zijn gek maar toch ook weer niet zo gek. Als het er op aan komt kunnen ze de tering naar de nering zetten
quote:
Jan Marijnissen waarschuwde er ook al voor
voor wat?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_31214497
Sjonge, dit is voor het eerst dat ik zoveel users zie posten dat er een kans is dat de gulden (of soort van) terug gaat komen. Eerder werd iedereen die iets tegen de euro had voor gek verklaard, want 'de euro is redder van europa etc'.
geen
pi_31215625
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 17:03 schreef CANARIS het volgende:
de laatse keer toen het volk gelijk had, brak een oorlog uit.

sorry. maar op de stem van het volk horen alleen verlakkers.
Quatsch, onderbouw dat eens.
hallo hier ben ik alweer
pi_31244532
Of het sjoemelen met criteria de enige reden is waarom het wel eens fout zou kunnen gaan met de euro, betwijfel ik. Na pakweg 4-5 economisch magere jaren mag je je zo onderhand afvragen welk effect de munt op onze economie heeft.

Ik waardeer trouwens wel de eerlijkheid van Bolkestein.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 10:54:26 #26
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31248687
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 23:18 schreef dVTB het volgende:
Of het sjoemelen met criteria de enige reden is waarom het wel eens fout zou kunnen gaan met de euro, betwijfel ik. Na pakweg 4-5 economisch magere jaren mag je je zo onderhand afvragen welk effect de munt op onze economie heeft.
dat zou je natuurlijk moeten vergelijken met de jaren 2000-2005 zonder euro. Anagezien die er niet zijn kunnen je dit dus niet zeggen.

Zonder euro was het misschien nog wel veel slechter.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_31248704
NEE
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 14:35:04 #28
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_31254116
quote:
Op woensdag 5 oktober 2005 15:27 schreef DionysuZ het volgende:
Als dit waar is dan kunnen we beter vanaf nu ook onze reet gaan afvegen met dat stabiliteitspact. En er flink misbruik van maken, zodat we dadelijk tenminste nog een paar schaapjes op het droge hebben als de crisis komt
Maar zou dat echt zin hebben?

Stel je voor dat de NL-overheid besluit om gigantische overschreidingen op de begroting te tolereren.

Dat zou betekenen dat er heel veel overheidsgeld in de natie gepompt wordt, maar ook dat de totale schuld van de overheid (= van ons) groter wordt. Als dan op enig moment de rente stijgt, is het toch echt weer diezelfde overheid die de rente over die schuld moet zien te betalen! Met als gevolg dat de begroting nog verder overschreden zal worden, tenzij je dan probeert ineens te gaan bezuinigen.

Van huis uit ben ik niet echt voor het aangaan van meer schulden met als argument dat de waarde van de schulden gaan dalen, maar wie weet.. bij een verwachting van enorme inflatie kun je natuurlijk zoveel schulden aan gaan als je zelf wil...op je geld blijven zitten heeft dan geen enkele zin.
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 14:38:56 #29
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_31254214
jammer dat de man van gretta dit niet meer mee kan maken...
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 18:16:34 #30
119078 McCarthy
communistenjager
pi_31260839
ze hebben speciaal gewacht tot na zijn dood
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 19:10:27 #31
1234 HiZ
Istanbullu
pi_31262399
Die criteria waren sowieso nonsens, politieke regeltjes zonder al te veel betekenis. De markt heeft zich er nooit iets van aangetrokken en doen dat nog steeds niet. En dat is ook helemaal terecht, de facto bewegen we sowieso naar een Canadees stelsel met één centrale rente en opslagen voor regionale risico's. Dat houdt de euro zonder probleem overeind.

Oh ja, en die Bolkestein heeft kennelijk in zijn gehele carriere alleen maar dingen gedaan waar hij achteraf niet achter stond, dat geeft toch ook te denken.
pi_31262595
Polen wil ook de euro, dat is de doodsklap.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 19:25:51 #33
130696 Onlineshoppie.nl
www.onlineshoppie.nl
pi_31262883
Het is wel makkelijk scoren bij de nederlandse bevolking met zulke uitspraken. Maar waarom zou die willen scoren. Wil hij de EU-politiek inruilen voor de NL-politiek?
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 19:41:01 #34
1234 HiZ
Istanbullu
pi_31263371
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 19:25 schreef Onlineshoppie.nl het volgende:
Het is wel makkelijk scoren bij de nederlandse bevolking met zulke uitspraken. Maar waarom zou die willen scoren. Wil hij de EU-politiek inruilen voor de NL-politiek?
Nee, hij wil gewoon laten zien dat ie in zijn leven talloze principes zorgvuldig verborgen gehouden heeft terwijl hij in de politiek ziet. En hij wil natuurlijk graag een keer op de voorpagina van de steeds eurosceptischer Elsevier komen.
pi_31266934
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 19:10 schreef HiZ het volgende:
Die criteria waren sowieso nonsens, politieke regeltjes zonder al te veel betekenis. De markt heeft zich er nooit iets van aangetrokken en doen dat nog steeds niet. En dat is ook helemaal terecht, de facto bewegen we sowieso naar een Canadees stelsel met één centrale rente en opslagen voor regionale risico's. Dat houdt de euro zonder probleem overeind.

Oh ja, en die Bolkestein heeft kennelijk in zijn gehele carriere alleen maar dingen gedaan waar hij achteraf niet achter stond, dat geeft toch ook te denken.
Makkelijk zeg om bolkenstein en zijn woorden zo aan de kant te schuiven.

Hoe heeft de markt zich nooit aan de criteria gehouden? En waarom waren die criteria politieke regeltjes zonderal te veel betekenis?
geen
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 21:45:16 #36
1234 HiZ
Istanbullu
pi_31267330
Omdat de markt per definitie ervanuit gaat dat je politici niet kunt vertrouwen als het gaat om dit soort regels. Daarom vindt men het in het algemeen zo belangrijk voor het vertrouwen in een munt dat de Centrale Bank onafhankelijk is. En dat is nu toevallig wel goed geregeld in de EU.
pi_31267740
maar we zitten er maar mooi mee. Bolkestein is nu de enige die dit durft te zeggen ,van de anderen horen we hun mening pas als hun deftige briefwisselingen uit een stoffige koffer tevoorschijn komen nadat ze dooier dan dood als een zwerkbal vol met hun eigen verbrande stof naar mars zijn geschoten. ze hebben er allemaal aan meegewerkt en liegen mag in de politiek. kwestie van het hogere belang dienen. Zoals: het voortbestaan van de Partij. So sad... Man, ik weet zeker dat we er over vijftig jaar een stuk beroerder voorstaan dan nu en dan weten onze kinderen for a fact dat de teloorgang is ingezet met de euro. en we worden natuurlijk van voor en achter tig keer genaaid door die graaiende Fransen, Italianen en sluwe Belgen.

maar goed, tegen die tijd zijn we toch al helemaal ondergelopen.

Wat ik dus doe: consequent zo weinig mogelijk spaargeld beleggen in de euro en zoveel mogelijk in aandelen die in niet-eurogebonden valuta noteren. Dit even voor de nerdy beurswatchers onder de Fok-kers. dat zullen er niet veel zijn, maar ja. Don't say I didn't warn you, suckers...
... was er ook niet bij
pi_31267850
@HiZ: beste vriend, heb je de laatste drie maanden in bed gelegen met een, eeh, goed boek? Gezien wat er in Italie is gebeurd rond de ABN Amro overname van die Anton Mussert-bank of zoiets? Nee, alleen wijzijn dat altijd weer, braaf onafhankelijk, overal in de EU is dat anders. In Kranktrijk is de Bank ook gewoon een politiek speeltje. Daar staatd Bank in dienst vand e politiek en dat doen ze zo al eeuwen. Keep on dreaming....
... was er ook niet bij
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 22:43:53 #39
1234 HiZ
Istanbullu
pi_31269025
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 22:00 schreef negerdesheils het volgende: Wat ik dus doe: consequent zo weinig mogelijk spaargeld beleggen in de euro en zoveel mogelijk in aandelen die in niet-eurogebonden valuta noteren. Dit even voor de nerdy beurswatchers onder de Fok-kers. dat zullen er niet veel zijn, maar ja. Don't say I didn't warn you, suckers...
Dus in de dollar? Die overigens ook al niet 'beschermd' wordt door een Groei en Stabiliteitspact maar wel door een onafhankelijke Centrale Bank?
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 22:47:16 #40
1234 HiZ
Istanbullu
pi_31269112
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 22:03 schreef negerdesheils het volgende:
@HiZ: beste vriend, heb je de laatste drie maanden in bed gelegen met een, eeh, goed boek? Gezien wat er in Italie is gebeurd rond de ABN Amro overname van die Anton Mussert-bank of zoiets? Nee, alleen wijzijn dat altijd weer, braaf onafhankelijk, overal in de EU is dat anders. In Kranktrijk is de Bank ook gewoon een politiek speeltje. Daar staatd Bank in dienst vand e politiek en dat doen ze zo al eeuwen. Keep on dreaming....
Je bedoelt de Bank Anton-Veneto ? Die is inmiddels overgenomen door de ABN-AMRO, dus zelfs met vuile spelletjes is het de Italianen niet gelukt de buitenlanders buiten te houden.

Maar los daarvan, dat soort toezicht heeft totaal niks te maken met de Europese Centrale Bank, die alleen gaat over het rentebeleid.

Tenslotte, dat geblaat over 'het braafste jongetje van de klas'; het is in ons eigen belang om de overheidsfinanciering op een gezonde basis te grondvesten, dat levert ons op de lange termijn met of zonder de euro grote voordelen op. Als de anderen hun problemen nog even voor zich uit willen schuiven, dan moeten zij dat weten.
pi_31276974
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 21:45 schreef HiZ het volgende:
Omdat de markt per definitie ervanuit gaat dat je politici niet kunt vertrouwen als het gaat om dit soort regels. Daarom vindt men het in het algemeen zo belangrijk voor het vertrouwen in een munt dat de Centrale Bank onafhankelijk is. En dat is nu toevallig wel goed geregeld in de EU.
Wat een argument zeg. De markt gaat er per definitie van uit dat politici niet te vertrouwen zijn en daarom houdt de markt zich niet aan criteria? Wat een onzin man.
geen
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:30:41 #42
1234 HiZ
Istanbullu
pi_31277541
Jezus, ben jij echt stom of moet je je best doen? Die criteria zijn voor politici, niet voor de markt. Maar de markt gaat wel over de waarde van de euro, die wordt namelijk daar iedere minuut van iedere dag weer vastgesteld. En die markt is er altijd vanuitgegaan dat de politici zich toch niet aan de regeltjes die ze zelf hadden gesteld zouden houden. Daarmee zijn die regels irrelevant geworden voor de bepaling van de waarde van de euro.
pi_31278323
Die pokke-euro heeft tot nu toe alleen maar ellende en armoede veroorzaakt. Het "omrekenen dat we" volgens wijze mannen "na een half jaar niet meer zouden doen" moeten we nog steeds doen want hoe je het ook wendt of keert, alles is met de komst van de euro gewoon duurder geworden. Veel zaken hebben het florijnteken weggehaald, het euroteken ervoor in de plaats gezet en de bedragen gehandhaafd of verhoogd, dus alles is gewoon minstens 220% duurder geworden.
En nóg trappen we in uitverkoop- en kortingskreten omdat we niet continue omrekenen. Als een winkel reclame maakt dat een artikel 30% goedkoper is, is dat artikel nog steeds duurder dan in de gulden-tijd. We worden met open ogen genaaid en we trappen er nog in ook. Zalm beweert vanzelfsprekend dat dit de "normale" inflatie is, nou, ik dacht het niet.
Voorbeeldje: zou een roker nu nog steeds roken als hij zich realiseert dat zijn pakje sigaretten nu tien gulden en vijftien cent kost? Misschien wel, maar niet zo fanatiek meer als vroeger.
Zou een automobilist zijn auto nog steeds zo fanatiek gebruiken als hij zich realiseert dat de benzine nu maar liefst drie gulden en twintig cent per liter kost? Nee. En ik rook èn heb een auto, dus ik trap er zelf ook in, net als alle anderen in de Eurolanden. Die Verenigde Staten van Europa maken ons kapot, en de euro maakt ons nu al jaren kapot. Het is me een raadsel dat de uitvinder van de euro, Wimpie Duisenberg, met zóveel elan ter grave gedragen is. Ze hadden 'm op een regenachtige dag met kist en al op een klein begraafplaatsje in een gat moeten flikkeren, want ook wij hebben met z'n allen d.m.v. de belasting meebetaald aan zijn bijna koninklijke begravenis.
Die gulden komt waarschijnlijk nooit meer terug, en áls dat ooit toch mocht gebeuren, wordt het euroteken in de winkels vervangen door het florijnteken, en wordt er voor elk bedrag een één geplaatst. Betalen we nóg meer dan nu, want Zalm denkt tóch dat het gepeupel het niet meer snapt door al die omrekenarij. Tel uit je winst...!
pi_31278388
Sorry, begravenis moest begraFenis zijn. Slip of the finger on the keyboard.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 12:31:36 #45
1234 HiZ
Istanbullu
pi_31278748
Roken is zo duur omdat de overheid het wil ontmoedigen. En de benzine is zo duur omdat de olieprijs hoog is en omdat de benzineproductiecapaciteit ontoereikend is. Naast natuurlijk het feit dat accijnzen op dit soort producten altijd al een favoriet melkkoetje zijn geweest van de regering.

Nou heb ik in mijn betoog geen een keer het woord 'euro' gebruikt. Dat kon heel makkelijk, omdat je hele verhaal niks te maken had met de euro.
pi_31278886
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 10:54 schreef McCarthy het volgende:
dat zou je natuurlijk moeten vergelijken met de jaren 2000-2005 zonder euro. Anagezien die er niet zijn kunnen je dit dus niet zeggen.
Zonder euro was het misschien nog wel veel slechter.
OK, maar de vergelijking met Nederland zonder euro valt simpelweg niet te maken. Je kunt dus alleen naar Europese niet-eurolanden kijken, zoals Noorwegen, waar de economie het prima doet.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 12:40:51 #47
1234 HiZ
Istanbullu
pi_31278919
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 12:38 schreef dVTB het volgende:

[..]

OK, maar de vergelijking met Nederland zonder euro valt simpelweg niet te maken. Je kunt dus alleen naar Europese niet-eurolanden kijken, zoals Noorwegen, waar de economie het prima doet.
En wat zegt dat? De economie in Spanje doet het ook prima. En voorzover ik weet is Spanje wel een euroland. Wat dus betekent dat de euro op zich niet het verschil maakt.
pi_31279026
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 12:31 schreef HiZ het volgende:
Roken is zo duur omdat de overheid het wil ontmoedigen.


als heel nederland massaal zou stoppen met roken zouden de prijzen enorm dalen. jij hebt blijkbaar geen idee hoeveel de staat daaraan verdiend.
quote:
En de benzine is zo duur omdat de olieprijs hoog is en omdat de benzineproductiecapaciteit ontoereikend is. Naast natuurlijk het feit dat accijnzen op dit soort producten altijd al een favoriet melkkoetje zijn geweest van de regering.
vooral dat laatste.
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 13:09:09 #49
1234 HiZ
Istanbullu
pi_31279616
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 12:45 schreef GewoneMan het volgende:

[..]



als heel nederland massaal zou stoppen met roken zouden de prijzen enorm dalen. jij hebt blijkbaar geen idee hoeveel de staat daaraan verdiend.
[..]
De prijs van tabaksproducten wordt bepaald door accijnzen, niet door de marktprijs van tabak. Als heel Nederland zou stoppen met roken dan zou de prijs van een pakje sigaretten nog wel eens kunnen verdubbelen.
pi_31287537
Initieel was accijns niet bedoeld om het roken te ontmoedigen.
geen
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 20:07:16 #51
1234 HiZ
Istanbullu
pi_31290102
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 18:28 schreef natte-flamoes het volgende:
Initieel was accijns niet bedoeld om het roken te ontmoedigen.
Nee, maar nu wel.
pi_31292722
dat maak jij ervan
geen
  zondag 9 oktober 2005 @ 01:17:40 #53
1234 HiZ
Istanbullu
pi_31298975
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 21:42 schreef natte-flamoes het volgende:
dat maak jij ervan
Ja hoor dat maak ik ervan. En dat zuig ik helemaal uit mijn grote duim.
pi_31302074
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 12:31 schreef HiZ het volgende:
Roken is zo duur omdat de overheid het wil ontmoedigen. En de benzine is zo duur omdat de olieprijs hoog is en omdat de benzineproductiecapaciteit ontoereikend is. Naast natuurlijk het feit dat accijnzen op dit soort producten altijd al een favoriet melkkoetje zijn geweest van de regering.

Nou heb ik in mijn betoog geen een keer het woord 'euro' gebruikt. Dat kon heel makkelijk, omdat je hele verhaal niks te maken had met de euro.
Vreemd dat je dat vindt; ik tel 6 keer het woord "euro" in mijn post. Dan zal het toch wel over de euro gaan?
pi_31302234
Ligt de koers van de euro sinds de invoering niet hoger dan de bedoeling was? Misschien hebben we teveel stabiliteit
  zondag 9 oktober 2005 @ 10:57:14 #56
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_31303764
quote:
Op zondag 9 oktober 2005 06:23 schreef Doderok het volgende:
Ligt de koers van de euro sinds de invoering niet hoger dan de bedoeling was? Misschien hebben we teveel stabiliteit
idd

Een lage euro zou erg goed zijn voor de Europese export
Era Vulgaris
pi_31304382
Bolky wil wel heel graag in het nieuws blijven hè met zijn, van tijd tot tijd, shockerende uitspraken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')