abonnement Unibet Coolblue
pi_31641026
De Stoffenstunter

Ook erg voordelig online shoppen naar stofjes.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_31644808
Ik ben te lui om dit hele topic door te lezen maar als je wilt beginnen met kleding voor jezelf te maken dan raad ik je aan om gewoon een oud kledingstuk van jezelf wat goed zit uit elkaar te halen en daar een patroontje van te tekenen. Je kan ook wel helemaal bij nul beginnen maar het is vrij lastig om zonder hulpmiddelen een goed patroon te tekenen (lees: onmogelijk aangezien je bepaalde formules enzo nodig hebt bla bla).

Oefening baart kunst.
Sit back, relax.
  dinsdag 1 november 2005 @ 15:59:27 #103
35189 Troel
scherp en bot
pi_31869092
Nou, ik heb een kussentje gemaakt van overgebleven gordijnstof en een paar vitrages omgezoomd. Het valt me nog niet tegen, het resultaat ook zeker niet.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_31870526
quote:
Op zondag 23 oktober 2005 01:58 schreef Burger_Queen het volgende:
Ik ben te lui om dit hele topic door te lezen maar als je wilt beginnen met kleding voor jezelf te maken dan raad ik je aan om gewoon een oud kledingstuk van jezelf wat goed zit uit elkaar te halen en daar een patroontje van te tekenen. Je kan ook wel helemaal bij nul beginnen maar het is vrij lastig om zonder hulpmiddelen een goed patroon te tekenen (lees: onmogelijk aangezien je bepaalde formules enzo nodig hebt bla bla).

Oefening baart kunst.
En mocht je dat willen, heb ik nog vage duitse boeken in de aanbieding waarmee je dat wel kan doen (Jaartje modeopleiding en je krijgt de raarste troep mee).
  dinsdag 1 november 2005 @ 17:47:21 #105
51568 briana_muirinn
Cottontail en Terra
pi_31871968
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 14:44 schreef Faithy het volgende:

heb helaas geen geld voor een nieuwe naaimachine, dus ben beetje op e-bay enzo aan het kijken..
[afbeelding]

nu wil ik bovenstaande jurk graag gaan maken, en nog wat van dit soort jurken.
Simplicity heeft ook van die patronen, ik heb er een van gekocht via iemand die dat patroon kwijt wou, maar die betreffende jurk vind ik niet meer op die site, nogal een oud patroon dus.
de jurk op je plaatje is echt prachtig!
  † In Memoriam † dinsdag 1 november 2005 @ 19:05:54 #106
37843 lady-wrb
kortaf
pi_31874035
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 16:52 schreef ParanoidEv het volgende:

[..]

En mocht je dat willen, heb ik nog vage duitse boeken in de aanbieding waarmee je dat wel kan doen (Jaartje modeopleiding en je krijgt de raarste troep mee).
de rundschau methode?
pi_31875366
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 19:05 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

de rundschau methode?
Geen idee, als je het écht wil weten ga ik pas stofhappen
  † In Memoriam † dinsdag 1 november 2005 @ 20:45:32 #108
37843 lady-wrb
kortaf
pi_31877455
nee joh, voor mij hoef je geen stoflongen te halen
pi_31878736
Leuke stoffen haal je op de markt of bij handwerkwinkels (ik adviseer met nadruk de markt als je geen 20 euro per meter wilt betalen).

Een naaicursus - informeer eens bij de buurtvereniging of iets dergelijks. Turkse & marokkaanse huisvrouwen kunnen vaak ook naaien, vraag de buurvrouw eens

En verder, wen er maar aan dat je eerst honderden meters stof vernaait (letterlijk en figuurlijk) voordat je iets kunt.

In Duitsland kun je vaak de Burda Quick&Easy kopen, dus als je op wintersport gaat, kijk dan bij de tankstations in het tijdschriftenrek.
pi_31879064
quote:
Op zaterdag 22 oktober 2005 14:44 schreef Faithy het volgende:
ja, ik wil ook naaien

heb helaas geen geld voor een nieuwe naaimachine, dus ben beetje op e-bay enzo aan het kijken..
[afbeelding]

nu wil ik bovenstaande jurk graag gaan maken, en nog wat van dit soort jurken.

Is dat erg moeilijk? Heb namelijk nooit eerder met een naaimachine gewerkt.
Voor toneel wel eens wat dingen gemaakt, maar dat allemaal met de hand, dus het is geheel nieuw voor mij.

Dingen die ik ga maken zullen vooral rokken en jurken zijn zoals bovenstaande (misschien ga ik wel een handeltje beginnen als het ooit nog eens mooi wordt )

Iemand tips? (ja, stof op de haagsche markt halen enzo begrijp ik ook wel )
Dit patroon is te koop op www.naaipatronen.nl als je hun mailt omdat je een vraag hebt over het 1 of ander dan krijg je meestal netjes antwoord terug!
  dinsdag 1 november 2005 @ 22:24:02 #111
119994 aidyl
bla bla bla
pi_31881172
Of je hebt gewoon een mama die modeacademie heeft gedaan vroeger, en veel naaiervaring heeft

Super! Mijn ma heeft me alles geleerd, en zo heb ik nog geen meter stof "vernaait". Het enige waar ik wel moeite mee heb, is een fatsoenlijke stof voor kledingstukken uitzoeken. Op de rol ziet de stof er zo leuk uit, maar als kledingstuk valt het zo vaak tegen
15 jaar te laat geboren...
  dinsdag 1 november 2005 @ 22:29:38 #112
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_31881425
Kon ik ook maar naaien denk ik weleens. Heb zo vaak kleding die ik eigenlijk wil verstellen. Maar ik kan het niet, dus trek ik het niet meer aan. Heb nu ook gordijnen hangen die net iets te lang zijn en ingezoomd moeten worden, maar ik kan het niet en heb ook geen naaimachine. Lijkt me geweldig om dat allemaal zelf te kunnen.
pi_31881626
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 22:29 schreef Aventura het volgende:
Kon ik ook maar naaien denk ik weleens. Heb zo vaak kleding die ik eigenlijk wil verstellen. Maar ik kan het niet, dus trek ik het niet meer aan. Heb nu ook gordijnen hangen die net iets te lang zijn en ingezoomd moeten worden, maar ik kan het niet en heb ook geen naaimachine. Lijkt me geweldig om dat allemaal zelf te kunnen.
Die dingen gaan erg makkelijk, het probleem is denk ik niet echt dat je het echt niet kan, maar dat je geen naaimachine hebt
  dinsdag 1 november 2005 @ 22:38:38 #114
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_31881803
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 22:34 schreef ParanoidEv het volgende:

[..]

Die dingen gaan erg makkelijk, het probleem is denk ik niet echt dat je het echt niet kan, maar dat je geen naaimachine hebt
Nou vooruit, ik weet niet hoe het moet en ik heb ook geen naaimachine
Heb het weleens geprobeerd overigens op het toestel van mijn moeder. Het is nog best moeilijk. Een zoom maken is al lastig, want ik kan de stof niet recht houden. Het gaat gewoon een eigen leven leiden en helemaal scheef. En als je er dan aan trekt, krijg je een kronkel in je naad
Is er een truc om het helemaal recht te laten lopen?
  dinsdag 1 november 2005 @ 22:53:25 #115
51568 briana_muirinn
Cottontail en Terra
pi_31882341
Kijk es bij een naaimachine winkel, de meeste hebben wel zacht geprijsde tweedehandsjes staan, zelfs lockmachines
Die zijn me nu nog wat te duur, de naaimachine kosste me al een lieve duit, maar over een jaartje ofzo misschien.
Van het weekend bij mijn moeder geweest, ik had wat lappen stof liggen waar ik allang niet meer van weet wat ik ervan wou maken...
Dat gaan dus een korte en een lange jurk worden, en van de lap donkerblauw fluweel een banenrok met een jasje.
Verder zijn we bezig geweest om een lap donkerblauwe stretchdenim die ik ergens van de lente had gekocht eindelijk eens te knippen. Moeders is zo'n kei in het passen en meten met patroondelen en stof dat het zelfde model jasje als voor de lap fluweel uit de stof kon samen met de zomerjurk
Soms kan ze echt toveren..
Zondag zijn we bezig geweest met het naaien van de stretchdenimstof, het voor en achterpand van de jurk zitten al in elkaar, de zijkant met de rits moet nog, en een gedeelte van het jasje is ook al gebeurd. Er zit een split in de achterkant van de jurk, die was best moeilijk om netjes te maken, maar het is gelukt! Er moet voering in het jasje, dat heb ik nooit eerder gedaan maar een moeder met een berg diploma's (coupeuse, naailerares en weet ik wat meer) is verrekte handig.
pi_31887936
quote:
Op dinsdag 1 november 2005 22:38 schreef Aventura het volgende:

Is er een truc om het helemaal recht te laten lopen?
Van te voren in de vorm strijken en vast zetten met spelden...
En als je de spelden in een rechte lijn zet, dan volg je die....
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  woensdag 2 november 2005 @ 08:18:44 #117
35189 Troel
scherp en bot
pi_31888151
Toen ik dus bezig was met die gordijnen vertelde mijn schoonmoeder dat ze vroeger naailes gehad had. Eerst alles spelden, dan alles rijgen en dan pas onder de machine.

Nou lijkt me dat bij sommige dingen wel handig, als je bezig bent met kleren met motiefjes enzo. Maar voor de rest is rijgen toch alleen maar extra werk?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_31888183
quote:
Op woensdag 2 november 2005 08:18 schreef Troel het volgende:
Toen ik dus bezig was met die gordijnen vertelde mijn schoonmoeder dat ze vroeger naailes gehad had. Eerst alles spelden, dan alles rijgen en dan pas onder de machine.

Nou lijkt me dat bij sommige dingen wel handig, als je bezig bent met kleren met motiefjes enzo. Maar voor de rest is rijgen toch alleen maar extra werk?
Ja, het is extra werk, maar dan wordt het wel mooi strak!
En je kan het passen, en snel aanpassen.

Diploma naaien in mijn zak heb... Coupeuse zou kunnen zijn dus...

Maar voor gordijnen? Ik strijk alles netjes en dan spelden en dan woesj onder dat ding!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  woensdag 2 november 2005 @ 08:28:39 #119
35189 Troel
scherp en bot
pi_31888237
Ik ben wel zo ver dat als ik leuke stof tegenkom die in de werkkamer zou passen, dat ik zelf die gordijnen zou willen naaien.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_31888281
quote:
Op woensdag 2 november 2005 08:28 schreef Troel het volgende:
Ik ben wel zo ver dat als ik leuke stof tegenkom die in de werkkamer zou passen, dat ik zelf die gordijnen zou willen naaien.


Beter toch?

Ik heb eerder de angst stof te knippen, want als je stof te kort knipt...
Bij gordijnen kan je het er wel weer aan naaien, maar ja...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  † In Memoriam † woensdag 2 november 2005 @ 10:17:46 #121
37843 lady-wrb
kortaf
pi_31890016
ja maar je moet gordijnen toch pas zomen als ze een tijdje gehangen hebben?
dus gewoon een beetje te lang knippen.
zit je altijd goed
pi_31891655
Ik doe ook altijd eerst spelden dan rijgen en dan naaien. Zo heb ik het ook geleerd en zo kan je snel iets uit elkaar halen als het toch niet goed blijkt te zitten!

Ik ga mijn naaimachine binnenkort ook maar weer eens onder het stof vandaan halen
pi_31891745
quote:
Op woensdag 2 november 2005 10:17 schreef lady-wrb het volgende:
ja maar je moet gordijnen toch pas zomen als ze een tijdje gehangen hebben?
dus gewoon een beetje te lang knippen.
zit je altijd goed
Hmm, ik doe het altijd maar iets te lang.
Is altijd nog goed gegaan... *aftikt op onbewerkt hout...
En het scheelt als je van die ophaal dingen gebruikt...
(Embrassen?)

Troel?
Hoe ga je de plooien naaien?
Of neem je zo'n band en dan kan je band aantrekken, krijg je hele kleine plooitjes?
Of van die gordijnringen erin?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  woensdag 2 november 2005 @ 12:28:11 #124
35189 Troel
scherp en bot
pi_31893226
nee, ik naai zo'n stevig vlieseline spul achtige band erin en dan van die witte haakjes.


Ik heb net stof gescoord bij de ikea voor tafellopers

Ik ging eigenlijk een beetje voor leuke gordijnstof, maar die hadden ze niet op voorraad.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_31893483
is die band van ikea? Want die van Ikea is echt rot. Daar vallen de haken er uit als je je gordijnen dicht doet. Die glijden nl langzaam er weer uit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')