ja, maar d'r komt een onderzoek naar de toelating/type keuring, volgens de minister voor't verkeer.quote:Op woensdag 14 september 2005 20:14 schreef GiSH het volgende:
die dingen rijden toch al rond in NL??
stel dan de landwind er niet door komt.. wat zullen ze doen met de wagens die op kenteken staan..quote:Op woensdag 14 september 2005 20:20 schreef M5 het volgende:
[..]
ja, maar d'r komt een onderzoek naar de toelating/type keuring, volgens de minister voor't verkeer.
ik denk dus terug naar de importeur, die mag dan zien wat ie er meet doet, slopen of verkopen in land waar ze wel toeglaten worden.quote:Op woensdag 14 september 2005 20:30 schreef GiSH het volgende:
[..]
stel dan de landwind er niet door komt.. wat zullen ze doen met de wagens die op kenteken staan..
voor kleinserie auto's niet dacht ik., (behalve in de US) maar ik denk niet dat die landwind daar ondervalt.quote:Op woensdag 14 september 2005 20:49 schreef MikeyMan het volgende:
Zeg, maar zijn crashtests dan een vereiste voor een typegoedkeuring?
maar een landwind is geen 25 jaar.. dus gewoon voldoen aan huidige maatstaven..quote:Op woensdag 14 september 2005 20:51 schreef Five_Aces het volgende:
Ik vind het nogal overtrokken allemaal... In een barrel van 25 jaar oud mag je ook rondrijden die niet aan de moderne crashtests voldoen. Als je een Landwind voor dat geld koopt verwacht je sowieso al geen europese maatstaven lijkt mij.
De ANWB test al 20 jaar auto's.quote:Op woensdag 14 september 2005 20:51 schreef Five_Aces het volgende:
Ik vind het nogal overtrokken allemaal... In een barrel van 25 jaar oud mag je ook rondrijden die niet aan de moderne crashtests voldoen. Als je een Landwind voor dat geld koopt verwacht je sowieso al geen europese maatstaven lijkt mij.
quote:Op woensdag 14 september 2005 21:07 schreef HPoi het volgende:
Ik denk dat het het veiligst is als je in de Landwind geen gordel draagt en door de vooruit vliegt. Alleen dan heb je kans niet geplet te worden in je eigen auto.
Toch is het waarschijnlijk zo, als je tenminste niet met een te grote snelheid tegen de gebotste auto/boom or whatever vliegt, beetje uitvliegen over de weilanden/asfalt haalt de snelheid er wel goed uit.quote:
Beetje het imago ophogen..quote:Op woensdag 14 september 2005 21:17 schreef erikkll het volgende:
"niet helemaal soepel door de crashtest" zegtie dan
Heb je btw al gemerkt dat de airbag van de Landwind je eigenlijk eerst gewoon twee stompen in het gezicht geeft en de Landwind dan het dashboard in je smoel drukt?quote:Op woensdag 14 september 2005 21:13 schreef MikeyMan het volgende:
Zo vond ik:
"ze kunnen beter een body bag meeleveren dan een airbag" ook wel een sterke...
Volgens mij niet, en die had btw minder verwondingen................ (dan de bestuurder uiteraard)quote:Op woensdag 14 september 2005 21:22 schreef Lamme_Sterfkanarie het volgende:
heeft de passagier eigenlijk een airbag? Mocht ik ooit met zo'n ding moeten meerijden wil ik wel even m'n overlevingskansen weten. Als daar geen airbag zit schat ik die kans al een stuk hoger in
Bescherming bij botsing -> Landwindquote:Op woensdag 14 september 2005 21:25 schreef HPoi het volgende:
[..]
Volgens mij niet, en die had btw minder verwondingen................ (dan de bestuurder uiteraard)
www.autovisie.nlquote:PRIJSBREKER OOK BREKEBEEN?
14-september-2005
De supergoedkope JMC Landwind presteert dramatisch bij crashtests, bericht de ANWB. De importeur reageert verbaasd en belooft nader onderzoek en maatregelen.
De bond beweert dat de Chinese SUV de slechtst presterende auto uit haar twintigjarige crashtesthistorie is en pleit zelfs voor betere Europese regelgeving die import van dergelijke auto´s onmogelijk maakt. De JMC Landwind wordt momenteel na een Duitse typegoedkeuring ook toegelaten in Nederland. Hier wordt de auto, omdat hij die Duitse goedkeuring al heeft, door de RDW slechts op APK-niveau gekeurd. We vroegen de Landwind-importeur op de IAA in Frankfurt om een reactie. Ron Zwaans, General Manager van Landwind Motor Corporation Europe, toonde zich vooral verbaasd over het slechte nieuws:We hebben de crashtestresultaten nog niet gezien en willen die eerst bestuderen. Daarna zullen we ons als een goed huisvader opstellen en eventuele tekortkomingen herstellen. We zullen onze klanten zeker niet in de steek laten;. Er zijn echter genoeg vraagtekens voor de importeur, want de Landwind heeft volgens hem al diverse andere crashtests wel met goed gevolg doorstaan. Inmiddels rijden er volgens de importeur wereldwijd meer dan tienduizend probleemloos rond. In Nederland hebben tot nu toe zo´n tweehonderd Landwinds hun weg gevonden naar een gelukkige (?) eigenaar.
jah.. dat rondrijden zal vast wel prima gaan. Zolang je maar geen ongeluk krijgt :#quote:Inmiddels rijden er volgens de importeur wereldwijd meer dan tienduizend probleemloos rond.
Maar niet in het midden, dan word je geplet door de binnnenspiegelquote:Op woensdag 14 september 2005 22:16 schreef MewBie het volgende:
De veiligste plek in die auto is op de achterbank
Grijze import. Eigenlijk een smerige manier om je aan de rdw keuring te onttrekken.quote:Op woensdag 14 september 2005 21:38 schreef M5 het volgende:
[..]
www.autovisie.nl
Duitse typegoedkeuring dus, in NL alleen APK. Dit omdat een Duitse typegoedkeuring ook in NL geldig is.
DIe krijgen een speciale homologatie als landbouwvoertuig en een begrenzer waardoor ze niet harder als 30km/u mogen rijden.quote:Op woensdag 14 september 2005 20:30 schreef GiSH het volgende:
[..]
stel dan de landwind er niet door komt.. wat zullen ze doen met de wagens die op kenteken staan..
EuroNCAP, ADAC en ANWB werken wel samen, maar ADAC zorgt niet voor de typegoedkeuring.quote:Op donderdag 15 september 2005 09:28 schreef ToMaSZ het volgende:
[..]
Grijze import. Eigenlijk een smerige manier om je aan de rdw keuring te onttrekken.
Ik vind het wel opvallend dat die dingen al een duitse goedkeuring hebben, terwijl blijkbaar de europese crash tests (euroncap) nog niet waren uitgevoerd... Die gasten werken toch nauw samen met adac?
De anwb biedt geloof ik juridisch advies aan de paupers die al zo'n playmobil-terreinauto hebben besteld.
Toch vind ik die bewering van de ANWB ook niet helemaal geloofwaardig.quote:Op woensdag 14 september 2005 20:55 schreef Knarf het volgende:
[..]
De ANWB test al 20 jaar auto's.
En dit is de slechtste die ze ooit getest hebben. Dat zegt mij echt wel genoeg.
De Landwind is juist héél soepel tijdens een crashquote:Op woensdag 14 september 2005 21:17 schreef erikkll het volgende:
"niet helemaal soepel door de crashtest" zegtie dan
Nee. Die van de TüV wel. En daar is ie blijkbbaar wel door gekomen, anders had ie geen goedkeuring gekregen.quote:Op zondag 18 september 2005 21:21 schreef JohnDope het volgende:
En trouwens..... moet je zo'n test van de corrupte ANWB wel serieus nemen:?
hebben ze toen van Landwind een frontera met andere typeplaatjes opgestuurd zekerquote:Op zondag 18 september 2005 21:26 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
Nee. Die van de TüV wel. En daar is ie blijkbbaar wel door gekomen, anders had ie geen goedkeuring gekregen.
Je kunt ze gewoon raadlplegen op de site van de anwbquote:Op donderdag 15 september 2005 11:45 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Toch vind ik die bewering van de ANWB ook niet helemaal geloofwaardig.
Ik denk dat je in een Fiat Panda of een Suzuki Alto nóg minder kans maakt om zo'n klap te overleven.
Maar misschien waren de tests minder zwaar toen die getest werden. Iemand die dat weet?
Overigens wel erg dat bij zo'n auto het stuur nog naar binnen kan komen, zouden ze dat zelf nooit getest hebben?
hahahah!quote:Op woensdag 14 september 2005 20:16 schreef Hyperdude het volgende:
Ik weet een leuke (matige) grap voor als je bij een garage komt.
Het gaat zo.
Je loopt naar een hokje waar zo'n kansloos figuur otoos voor een paar Euro's loopt te verpatsen.
Je gooi 15000 euro naar dat mannetje en koopt een otoo voor dat geld.
Dan leg je de otoo op de grond en begint er keihard op te stampen!!!!
hehehe. Gozer helemaal flippen natuurlijk (mijn otoo wat doe je?)
jij zo van ja heb hem toch gekocht he! hehehehe
"Beter goed gejat dan slecht bedacht"
Gewoon op de site van de anwb http://www2.anwb.nl/azf/zoek.html?azfid=crashtestquote:Op vrijdag 23 september 2005 19:43 schreef Blapiet het volgende:
je koopt toch ook geen auto om hem te crashen.
Maar goed, zijn deze tests er ook van een 2001 mčgane en een 2004 Astra G?
Aangezien dit volgens de ANWB de slechtste test in hun 20 jaar is klopt dat ook niet hé. Dit is niet alleen een kopie van de Frontera, het is een slechte kopie van de Frontera ...quote:Op zaterdag 24 september 2005 11:29 schreef PeuRac het volgende:
Get leuke is dat de Landwind gewoon een Opel Frontera is van 10 jaar geleden, dus als je een 2e hands Frontera koopt zit je in een exact even (on)veilige auto
Het is idd een kopie. De auto heeft verder helemaal niets met de Frontera te maken. (zei de verkoper tenminste..)quote:Op zaterdag 24 september 2005 11:29 schreef PeuRac het volgende:
Get leuke is dat de Landwind gewoon een Opel Frontera is van 10 jaar geleden, dus als je een 2e hands Frontera koopt zit je in een exact even (on)veilige auto
ja, aangezien hij WEL door de TüV tests is gekomen.quote:Op zaterdag 24 september 2005 22:16 schreef robbedoeseos300d het volgende:
zou de ANWB soms in opdracht van de andere automerken deze test met een veel hogere snelheid hebben uitgevoerd.
Dit alleen om de thans dure markt te beschermen..............................
Die test is ALTIJD aan 65 km/h dacht ik.quote:Op zaterdag 24 september 2005 22:21 schreef robbedoeseos300d het volgende:
Als je de filmpjes bekijkt lijkt het mij met een behoorlijke snelheid te gaan.
Mensen willen nu op eens allemaal auto's met 5 sterren.
Ik rijdt momenteel in een peugeot 406 en die scoorde ook maar slechts 2 sterren.
Ik heb nou niet het gevoel in een onveilige auto te rijden.
De onveiligheid komt grotendeels door de chauffeur.
Ik zou ook wel eens een test willen zien van deze Landwind met een fiat panda....
Waarom denk je dat een smart (in verhouding) zoveel "duurder" is dan die Chinese auto ?quote:Op zaterdag 24 september 2005 22:29 schreef j22flyingdownwind het volgende:
Als je ziet hoe de constructie van de kooi bij zon relatief lage snelheid helemaal instort... echt té bezar. Bij Topgear of n ander engels autoprogramma zijn ze met een Smart met 120km/h tegen een betonne blok aangereden. De kooiconstructie was 100% intact. Niet dat de inzittende het dan overleven, maar die kooicontructie is een van de belangrijkste basissen voor een veilige auto.
Op de tests van de anwb scoort de smart anders toch nog redelijk voor zo'n luciferdoosje , vind ikquote:Op zaterdag 24 september 2005 23:10 schreef Alexxxxx het volgende:
Ik kan me anders herinneren dat de introductie van de Smart maanden is uitgesteld ivm een elandproef (ook al zo'n crashtest die nergens op slaat en niet praktijkgericht is), dus niet zo'n goed voorbeeld.
wat een BS suggestie..de test is trouwens door de ADAC gedaan ism de ANWB en het lijkt me zeer sterk dat de ANWB hun reputatie op het spel zou willen zetten voor een paar euroquote:Op zaterdag 24 september 2005 22:18 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
ja, aangezien hij WEL door de TüV tests is gekomen.
Dude, nog een keer ter herinnering, er rijden genoeg mensen in ouwe Daihatsu knaak boodschappen blikken en Kadeath's... Ik bedoel maar veiligheid is kul. Als dat echt een argument was zou iedereen een dikke Volvo ofzo rijden...quote:Op zaterdag 24 september 2005 23:46 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
De zijdelingse botsing hebben ze bij de landwind blijkbaar ook getest :
http://www.anwb.nl/publis(...)crashtest-469632.pdf
En daar scoort hij toch wel merkelijk beter dan bij een frontale botsing, hoewel er nog steeds sprake is van zware hoofdletsels (wellicht zou eigenljjk een simpele zijdelingse hoofdairbag dat euvel al kunnen oplossen)
Maar zoals ik hier (of was het in de andere landwind topic) al eens zei, ik ben zelf enkele maanden geleden met een Mazda 2 door een klapband al schuin door (want die brak af) een betonnen elektriciteitspaal en recht op een muurtje van een meter hoog gevlogen aan zo'n 70 km/h (bij impact met het muurtje zeker nog tussen de 50 en 60 km/h) , en ik ben toch héél blij dat ik toen in geen Landwind zat.
Al zou voor mij iedereen (mits er geen extra gevaar voor voetgangers enzo is) wel in zo'n landwind mogen rondrijden. als je zoiets koopt moet je zelf maar oordelen of hij veilig genoeg is voor jouw ...
ik zie niet wat voor belang de ANWB daarbij zou hebben. tenzij ze er geld voor hebben gekregen. ik denk echter niet dat een club die zich primair richt op de autoRIJDER zo dom zou zijn om iets dergelijks te doen. de kans dat iemand zijn mond voorbij praat is daar veel te groot voor. en dan kunnen ze het wel schudden.quote:Op zaterdag 24 september 2005 22:16 schreef robbedoeseos300d het volgende:
zou de ANWB soms in opdracht van de andere automerken deze test met een veel hogere snelheid hebben uitgevoerd.
Dit alleen om de thans dure markt te beschermen..............................
héél juist, maar die oude Daihatsu's gaan géén tien, vijftien jaar maar op onze wegen rondrijden hé. Een nieuwe wagen die nu gebouwd wordt wél.quote:Op zondag 25 september 2005 00:01 schreef yup het volgende:
[..]
Dude, nog een keer ter herinnering, er rijden genoeg mensen in ouwe Daihatsu knaak boodschappen blikken en Kadeath's... Ik bedoel maar veiligheid is kul. Als dat echt een argument was zou iedereen een dikke Volvo ofzo rijden...
Ik zeg een ding:quote:Op zondag 25 september 2005 00:13 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
héél juist, maar die oude Daihatsu's gaan géén tien, vijftien jaar maar op onze wegen rondrijden hé. Een nieuwe wagen die nu gebouwd wordt wél.
Ik bedoel maar, als je tegenwoordig met een relatief klein en goedkoop (naar hedendaagse normen voor een nieuwe auto) "Mazdaatje" aan +/- 60 km/h tegen een paal en muurtje kunt rijden en er maar enkele kleinere verwondingen aan kunt overhouden, waarom zou je dan nu nog een nieuwe wagen als de Landwind moeten toelaten waarin je dan dood bent ? Dat is een vraag die je je kunt stellen natuurlijk ...
Nee.quote:Op zondag 25 september 2005 00:19 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Ik denk eerder dat als je met de Landwind tegen een tegenligger klapt er niemand zal winnen. Noch de bestuurder in de pakweg "Daihatsu" noch de bestuurder in de Landwind (want of je nu tegen een Daihatsu die aan + 50 km/h op je afkomt vliegt of een betonnen muurtje, de crashimpact waardoor dat dashboard enzo naar beneden komt zal er altijd zijn hoor ...
Dat is net het hele probleem van die wagen , het lijkt een Landcruiser maar hij is gemaakt van zo'n slecht materiaal dat de hele voorkant inklapt bij een impact erop. Dat heb je nu eenmaal niet bij andere hedendaagse SUV's ...
Lekkere test ook jaquote:Op dinsdag 4 oktober 2005 07:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
http://www.volkskrant.com/videoreportages/59
hier staat een nieuwe test van de landwind, lijkt me een prima wagen gewoon!
De feiten zijn inderdaad compleet weerlegd: Een of andere no-no journalist die er volgens mij de ballen verstand van heeft vindt hem wel okay rijden en de importeur beweert dat de auto 'gewoon veilig' is.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 07:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
http://www.volkskrant.com/videoreportages/59
hier staat een nieuwe test van de landwind, lijkt me een prima wagen gewoon!
Dat je het gevoel niet hebt betekent nog niet dat het geen onveilige auto is. 2 sterren is gewoon erg weinigquote:Op zaterdag 24 september 2005 22:21 schreef robbedoeseos300d het volgende:
Als je de filmpjes bekijkt lijkt het mij met een behoorlijke snelheid te gaan.
Mensen willen nu op eens allemaal auto's met 5 sterren.
Ik rijdt momenteel in een peugeot 406 en die scoorde ook maar slechts 2 sterren.
Ik heb nou niet het gevoel in een onveilige auto te rijden.
De onveiligheid komt grotendeels door de chauffeur.
Ik zou ook wel eens een test willen zien van deze Landwind met een fiat panda....
Lijkt mij ook, je moet met geen enkele auto met 65km tegen een muur aanknallenquote:Op dinsdag 4 oktober 2005 07:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
http://www.volkskrant.com/videoreportages/59
hier staat een nieuwe test van de landwind, lijkt me een prima wagen gewoon!
nee idd, de meeste auto's zijn dan wel total-loss, dat is zonde natuurlijkquote:Op dinsdag 4 oktober 2005 14:22 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Lijkt mij ook, je moet met geen enkele auto met 65km tegen een muur aanknallen
Als ze andere modellen uit gaan brengen dan zo'n lelijk suv kan het best een leuk nieuw merk worden (vooral goedkoop !)
Nogmaals... De test is zo geconstrueerd dat een frontale aanrijding tussen twee auto's wordt gesimuleerd... Beton zal het waarschijnlijk niet zijn...quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 14:46 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ghe, op zich had ik verwacht als je die landwind zo over de bergjes heen zou raggen hij ook uit elkaar zou vallen. Verder lijkt die verslaggever ook geenszins de indruk te hebben dat 't een kut auto is. Ten slotte, er zijn maar weinig ongelukken eenzijdig tegen een brok beton natuurlijk
de disclaimer aan het einde is alleszeggend.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 07:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
http://www.volkskrant.com/videoreportages/59
hier staat een nieuwe test van de landwind, lijkt me een prima wagen gewoon!
prijs heeft niets met veiligheid te maken. Ding hoort gewoon veilig te zijn. Dat is ie niet bij aanrijding, dus is het risco voor bestuurder imo.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 20:48 schreef yup het volgende:
Ik wil niet flamen maar de mensen die zeiken over de veiligheid van een Landwind stappen zonder pardon achterin zonder gordel, of rijden zonder pardon mee in een Alto ofzo...
Ik heb zelf met eigen ogen gezien dat zelfs relatief kleine klappers die oude koekblikjes totaal vernielen/verpletteren...
Ook al is de Landwind een nieuwe auto, als je kijkt naar de prijs kan je geen X5/ML klasse veiligheid verwachten...
Tuurlijk is dat zo, maar ik vind het wél een punt dat als je even naar de gemiddelde veiligheid kijkt de écht onveilige bakken (zoals deze Landwind er ook een is) minstens modellen van 10 jaar oud zijn. Iedereen weet dat binnen 5 jaar er al héél veel , en binnen tien jaar zowat alle van die modellen van onze wegen verdwenen zullen zijn. Dus is het maar de vraag of je nu nog modellen met dezelfde veiligheidsstandaarten als die modellen moet gaan toelaten. Want zo'n landwinds die nu gebouwd worden rijden toch wellicht ook nog zeker tien , vijftien jaar op onze wegen rond hé.quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 22:29 schreef yup het volgende:
OOK al is de kans dat je in je eigen wagen een klapper maakt groot (je rijd immers (als het goed is) het meest in je eigen auto), dan zou het betekenen, dat iemand die veel naar veiligheid kijkt, nooit in een ouwe Kadeath, Suzuki Alto, of ander knakenbak zou moeten rijden. Anders is ie een fucking hypocriet. Punt.
onzin dat zijn auto's die al vrij oud zijn, de landwind is een splinternieuwe auto dus een onzin vergelijking wat je nu maakt!quote:Op dinsdag 4 oktober 2005 22:29 schreef yup het volgende:
OOK al is de kans dat je in je eigen wagen een klapper maakt groot (je rijd immers (als het goed is) het meest in je eigen auto), dan zou het betekenen, dat iemand die veel naar veiligheid kijkt, nooit in een ouwe Kadeath, Suzuki Alto, of ander knakenbak zou moeten rijden. Anders is ie een fucking hypocriet. Punt.
Probleem met een Patrol (en veel andere terreinwagens) is dat de constructie TE stijf is. Heb ooit een serie tests gezien met (toevallig) die Patrol en een Golf. En de uitkomst was verrassend.quote:Op zondag 25 september 2005 01:04 schreef yup het volgende:
[..]
Nee.
Ook Patrol's enzo hebben bizar slechte kooiconstructie tegen vaste objecten (ze wegen gewoon teveel) maar tegen andere wagens zijn ze opvallend sterk. Want dan hebben ze jou auto als kreukelzone, doordat die dingen zoveel wegen rammen ze gewoon door zwakkere auto's heen...
X5 ML e.d. moet je niet vergelijken daar zijn biljoenen in gestopt qua ontwikkelingen.
quote:Op zondag 25 september 2005 00:13 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
héél juist, maar die oude Daihatsu's gaan géén tien, vijftien jaar maar op onze wegen rondrijden hé. Een nieuwe wagen die nu gebouwd wordt wél. ...
idd, die daihatsus zijn prima dingen. Maar of er nog veel van die oude cuores en charades rond zullen rijden over 10 jaar??quote:Op woensdag 5 oktober 2005 12:39 schreef rishi120 het volgende:
rrright... Dude geen slecht woord over oude Daihatsu's mhhokee!
De mijne (Cuore) is nu 18 heeft net een kleine beurt gehad.... helemaal goed jah!
Er mankeert helemaal er helemaal nix aan!
[..]
Hoeveel landwinds denk je dat er over 10 jaar nog rondrijdenquote:Op woensdag 5 oktober 2005 15:12 schreef Threepio het volgende:
[..]
idd, die daihatsus zijn prima dingen. Maar of er nog veel van die oude cuores en charades rond zullen rijden over 10 jaar??
En dan nog vond ik de beelden zelf weinig overtuigend zeg ...quote:Op donderdag 6 oktober 2005 20:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Extra Balk eronder lassen en lagere snelheid, goh, wat een objectieve tweede test.
sinds wanneer kan jij rekenen?quote:Op donderdag 6 oktober 2005 23:43 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
de auto kost maar 16000 euro, waar praten we over, voor die prijs is het gewoon een supergoede auto!
quote:DEN HAAG - Om de veiligheid van de inzittenden te garanderen, gaat de Chinese fabrikant Jiangling de terreinauto Landwind verstevigen. Onder de motorruimte komt een kleine dwarssteun. De ANWB noemde de wagen onlangs nog "levensgevaarlijk". De ongeveer honderd Nederlanders die momenteel al in een Landwind rijden, kunnen de versterking gratis in het voertuig laten monteren. Dat zei importeur P. Bijvelds donderdag.
De ANWB trok medio september fel van leer tegen de Chinese wagen. Uit een crashtest bleek dat de bestuurder een frontale botsing met een snelheid vanaf 64 kilometer niet zou overleven. De automobilistenclub eiste een verbod op de Landwind.
'Groot verschil'
Als antwoord hierop heeft Jiangling een eigen botsproef laten uitvoeren door het Duitse keuringsinstituut TÜV. Dit gebeurde met een Landwind met extra dwarssteun. Bovendien was de test van TÜV minder streng dan die van de ANWB. De snelheid lag op 56 kilometer per uur tegenover 64 kilometer per uur bij de proef van de ANWB. "Dat is wel een groot verschil. Het scheelt heel erg veel", moest Bijvelds toegeven.
Desondanks zei Bijvelds dat uit de Duitse test is gebleken dat de auto veilig is. "De Landwind voldoet aan alle Europese eisen." De bestuurder en passagiers zullen een botsing "zonder ernstige verwondingen" overleven.
Omstandigheden
De ANWB is niet overtuigd, zei directeur G. van Woerkom. "Je ziet op de beelden van de proef nog behoorlijk wat schade, het stuur komt ver naar voren en de bestuurder wordt verder dubbelgevouwen dan gewenst is." Van Woerkom wijst erop dat de test onder andere omstandigheden heeft plaatsgevonden. "De snelheid lag lager en in de auto waren verstevigingen aangebracht."
Jiangling heeft er uit kostenoverwegingen niet voor gekozen om een Landwind zonder versterking te testen. Bijvelds: "Een crashtest is een dure procedure. Als je dan al een verbetering hebt, kan je deze beter maar gelijk laten testen."
Veilig
Bijvelds garandeert ook de veiligheid van de inzittenden van een Landwind zonder dwarsbalk. Zij zullen een frontale botsing van 56 kilometer per uur overleven, zo zei hij. Uit Chinese botsproeven zou al zijn gebleken dat de wagen zonder versteving ook veilig is, verklaarde Bijvelds.
Jiangling eist dat de ANWB zijn uitlatingen over de Landwind intrekt. Gebeurt dit niet, dan begint de fabrikant mogelijk een kort geding. De importeur hecht geen waarde aan de test van de ANWB, omdat deze niet zou voldoen aan Europese eisen. "Ze deden net alsof het gestandaardiseerde test is, maar dat is niet zo."
Bestellingen
Eén klant van de ongeveer honderd heeft zijn Landwind teruggebracht. Bovendien hebben 25 mensen hun bestelling geannuleerd. De dealer heeft inmiddels tussen de driehonderd en 350 bestellingen binnen.
De ANWB is vooralsnog niet van plan om de beweringen in te trekken. "Onze test is uitgevoerd conform de Europese NCAP-test", zei Van Woerkom. De Euro NCAP-test is de strengste crashtest binnen Europa.
zullen we de beste man maar op zijn woord geloven?quote:Bijvelds garandeert ook de veiligheid van de inzittenden van een Landwind zonder dwarsbalk. Zij zullen een frontale botsing van 56 kilometer per uur overleven, zo zei hij. Uit Chinese botsproeven zou al zijn gebleken dat de wagen zonder versteving ook veilig is, verklaarde Bijvelds.
Ik hecht geen waarde aan de test van 'TUV' omdat deze in opdracht van de fabrikant/importeur heeft plaatsgevonden. Waarom zou die test dan wel objectief zijn en die van ANWB/ADAC nietquote:Jiangling eist dat de ANWB zijn uitlatingen over de Landwind intrekt. Gebeurt dit niet, dan begint de fabrikant mogelijk een kort geding. De importeur hecht geen waarde aan de test van de ANWB, omdat deze niet zou voldoen aan Europese eisen. "Ze deden net alsof het gestandaardiseerde test is, maar dat is niet zo."
rolletje duct tape doet wonderenquote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:09 schreef Fwnk het volgende:
die bumper
Je moet het met de hand openhouden, dat bakje waar je je drinken in kan zettenquote:Op dinsdag 3 januari 2006 17:50 schreef Knarf het volgende:
Wat een afwerking
quote:Op dinsdag 3 januari 2006 19:27 schreef osmo het volgende:
En moet je eerst een condoom over je vinger trekken eer je het aan mag raken? :S
Je bent knettergek of blind ?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 16:45 schreef robbedoeseos300d het volgende:
en toch vind ik hem wel wat hebben
Mijn huidige auto scoort in de huidige crashtest ook maar 2 sterren....quote:Op vrijdag 27 januari 2006 16:57 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Je bent knettergek of blind ?
(en in beide gevallen is dit gezien de "niet helemaal soepele crashtest" dan niet meteen een aan te raden wagen om in te gaan rijden )
Een balk in je oog zeker?quote:Op vrijdag 27 januari 2006 17:11 schreef robbedoeseos300d het volgende:
BTW er schijnt nu een extra balk gemonteerd te worden waardoor hij toch weer wat veiliger is geworden.
Je kan zeggen wat je wil, maar als er straks een kasbezopen Johnny met zijn getunede Golf GTI op jouw vak de bocht uitvlamt en je frontaal treft , dan zit ik liever in mijn nieuwe toyota yaris , dan in die chinese bak hoor ...quote:Op vrijdag 27 januari 2006 17:11 schreef robbedoeseos300d het volgende:
Het hangt natuurlijk ook er vanaf hoe je er mee gaat rijden.
Zou best een leuke scene zijn voor Cobra 11, die Autobahn Polizei, hehe...quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:13 schreef robbedoeseos300d het volgende:
...Volgens mij rammelt die Landwind zo over die Golf heen.....
Die golf heeft altijd nog 4 sterren (model 1998) en een test verzinnen waar de landwind goed uitkomt is natuurlijk kinderspel en slaat nergens op. Als je degelijk wil testen en vergelijken moet je alle auto´s die je wilt vergelijken op dezelfde manier testen.quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:13 schreef robbedoeseos300d het volgende:
Ik zou wel eens een test willen zien van een Landwind met een Golf van een jaar of 8 oud.
Die Landwind is getest op een stuk materiaal waarvan de hoogte de gehele auto beslaat.
Volgens mij rammelt die Landwind zo over die Golf heen.....
Onderweg Johnny onthoofden zodat die ook geen schade meer kan aanbrengen
Dat klopt trouwens niet :quote:Op vrijdag 27 januari 2006 18:13 schreef robbedoeseos300d het volgende:
Die Landwind is getest op een stuk materiaal waarvan de hoogte de gehele auto beslaat.
Volgens mij rammelt die Landwind zo over die Golf heen.....
Leuke kick maar waar gaat dit in godsnaam over?quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:18 schreef robbedoeseos300d het volgende:
lekker hoor zo'n echte degelijke duitse auto....
afbeelding
afbeelding
afbeelding
dat hij met 3 foto's van een kleine Opel van minstens 15 jaar oud die geplet is tussen een muur en een zware vrachtwagen wil aantonen dat de landwind dan ook maar op de weg moet kunnen komen ofzo ...quote:Op vrijdag 10 februari 2006 20:19 schreef Geqxon het volgende:
[..]
Leuke kick maar waar gaat dit in godsnaam over?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |