abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30089748
Even voorafgaand aan mijn stukje; ik wil alleen maar even kwijt hoeveel ik haar mis. Op 11 november 2000 is zij overleden in Kaprun en dat is nu dus al weer bijna 5 jaar geleden. Dus heb he geen zin in emo tekst bespaar je dan de moeite, ik wil het alleen even van mij afschrijven en misschien heb ik hier een luisterend oor.

Het is al weer bijna 5 jaar geleden dat mijn leven van de een op de andere dag totaal op zijn kop werd gezet. Ik weet niet precies meer wat voor dag het was maar het was een donkere, gure avond ergens in november 2000 en terwijl ik aan de keukentafel zat hoorde ik mijn beste vriendin aan de andere kant van de telefoonlijn mij het nieuws vertellen.

Zij vroeg mij of ik het al wist, of ik de krant had gelezen die dag. Mijn antwoord daarop was nee, ik was die dag aan het werk geweest en had geen krant gezien. Ze vertelde mij toen dat Claudia was overleden. Nog helemaal niet beseffend wat zij bedoelde, vroeg ik welke Claudia. Claudia van school, onze vriendin was overleden. Ik vroeg haar hoe ze daar bij kwam en zij vertelde mij dat het in de Telegraaf stond. Zij en haar vriend Barry waren op 11 november in Kaprun bij een ongeluk om het leven gekomen. De ski-trein die hun naar de piste zou brengen was in een tunnel in brand gevlogen en zij waren daar overleden.

Ik was in een soort van roes want ik huilde niet, ik moest eerst met eigen ogen lezen wat ze bedoelde. Ik zei haar dat ik haar terug zou bellen en rende naar mijn ouders, die aan de overkant woonde, om daar de telegraaf te lezen. Mijn toenmalige vriend was de video of de televisie bij mijn ouders aan het programeren en geen van drieën leek zich om mij te bekommeren en toen ik bijna schreeuwend verkondigde dat Claudia was overleden kwam niemand naar mij toe gelopen om mij te troosten. Hierna stormde ik de deur uit en rende naar mijn zusje en zwager die naast mij woonde. Daar barste ik in tranen uit en vertelde dat mijn vriendin was overleden.

Toen sloeg er eindelijk iemand een arm om me heen en hield me vast tot ik uitgeraasd was. Ik ging wat kalmer naar huis maar van binnen raasde er een orkaan van emoties door me heen. Ik belde mijn vriendin op en ik zei haar dat ik haar op zou halen en daarna zouden wij naar het huis van Claudia der moeder gaan. Toen we daar aankwamen zat het huis al vol met andere vrienden van Claudia en Barry die zij kon van onder andere motorcross. We waren al een aantal jaren van school af en na school ben ik gaan werken en samenwonen en was min of meer onze vriendschap een beetje verwaterd. Claudia was doof en zodoende kon je niet gewoon even met haar bellen om te kletsen. Je moest echt langs gaan bij elkaar en dat schoot er regelmatig bij in. Het stomme was dat haar moeder een paar straten verder woonde en ik er dagelijks langs kwam, en toch liep ik er na mijn werk nooit even naar binnen. Inmiddels woonde Claudia samen met haar vriend en ook dat heb ik nooit geweten. De moeder van Claudia was samen met de vader van Barry naar Kaprun gegaan en haar zus Christel en haar oma waren thuis gebleven. Wat deze mensen allemaal hebben moeten doormaken is echt een nachtmerrie. Als vriendin kijk je anders tegen zo’n verlies aan dan een moeder of vader, zus of oma.

De dagen die volgde waren gehuld in dichte mist, ik wilde niks horen en niks zien. Claudia was er niet meer. Claudia die toen we op school zaten nooit mee mocht doen met gym omdat ze een ongeluk had gehad waardoor ze soms dagen niet kon lopen, ze was ook niet mee geweest op schoolreisje naar Oostenrijk voor de wintersport. En juist nu was ze met haar vriend naar Kaprun gegaan om te skiën. En die reis was haar fataal geworden. Ik weet nog precies waar ik was op 11 november 2000. Ik en mijn toenmalige vriend waren een nachtje in Delft waar we voor zijn verjaardag verbleven in een oude Pipo wagen. Die avond zijn we eerst uit eten geweest bij een Thais restaurant en daarna naar de film Skulls. Tussen het diner en de film door waren we nog even in ons kleinde onderkomen en keken daar vanaf het bed naar het journaal waar we het verslag zagen van het ongeluk in Kaprun. Ik keek naar het journaal en vond het verschrikkelijk wat er daar was gebeurd maar aangezien er zo ver ik wist niemand naar toe was boeide het me niet zo. Als ik toen had geweten dat Claudia in die trein zat had ik heel anders naar het journaal gekeken.

Mijn vriendin Marjolein en ik gingen samen naar het afscheid in de aula en ook naar de begravenis gingen we met zijn tweeën. Ik weet nog dat er muziek werd gedraaid van Marco Borsato; “waarom ben jij nu uit mijn leven, waarom ben jij nou niet gebleven, waarom nou jij, waarom nou jij”, er was muziek van Gordon “kon ik nog maar even bij je zijn, kon ik nog maar even met je praten....” en van Meatloaf was er het nummer Paradise by the Dashboard Light. Dat was een nummer dat ze altijd samen met haar zus zong. Want ondanks dat die twee altijd ruzie hadden, hadden ze een hele hechte band. Claudia had tijdens onze schooltijd heel vaak moeilijke perioden en soms had ze het erover dat ze het leven niet meer zag zitten en er tussen uit wou stappen. Ze zei ook dat wanneer ze er niet meer zou zijn er toch weinig mensen waren die haar zouden missen en om haar zouden treuren. Ik wou dat ze kon zien hoeveel mensen er van haar hielden en hoeveel mensen er op haar begravenis aanwezig waren. Ik ben de jaren erna bijna maandelijks bij haar graf geweest en dan praatte ik tegen haar en soms had ik het gevoel als of ze antwoord gaf. Claudia was iemand waar ik tegenop keek, iemand die alles kon relativeren en iemand die er altijd voor je was als vriendin.
pi_30090285
Tsja, life sucks.. and then you die.

Ik vraag me wel af waarom het je na 5 jaar nog steeds zo raakt, zeker omdat je het contact met haar vrijwel kwijt was. Vreselijk natuurlijk, ik heb een docu over dat ongeluk gezien op discovery en omdat wij ook dol op wintersport zijn hoop je dat zoiets je nooit overkomt natuurlijk. Tsja, echt sterkte hoef ik je niet meer toe te wensen denk ik, maar hopelijk geeft het je een beetje opluchting om het van je af te schrijven.
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 11:15:36 #3
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_30090572
Vreselijk ongeluk destijds waarbij bijna iedereen de verkeerde kant opvluchtte (van de rook af). Een brandweerman wist met een klein groepje tegen de rook in en door het vuur omlaag te lopen (tegen het instinct in) en het te overleven. De treintunnel is nooit meer opengegaan (maar ligt er nog wel) en tegenwoordig is er een zeer moderne gondel.
In 2003 ben ik in Kaprun geweest en het gesprek kwam toen regelmatig op deze ramp mede omdat er mensen van de skischool ook zijn omgekomen destijds. Wellicht moet je ook eens een bezoek brengen aan Kaprun als je dat nog niet heb gedaan, mooi gebied en buiten het hoogseizoen vrij rustig.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_30090708
Het raakt me nog steeds omdat ondans dat het contact het laatste jaar verwaterd was ze nog altijd een vriendin van me was en dat is ook nooit anders geweest. En het lucht gewoon op om er zo nu en dan eens over te praten, of het van me af te schrijven. Ze was een bijzonder persoon en ik vind dat je mensen waarvan je houdt en gehouden hebt altijd moet in herinnering moet houden. Jullie kennen haar natuurlijk niet maar ik wou dat jullie haar wel hadden gekent.
pi_30091073
Sry dat ik een tikje bot reageer maaruh,..
5 JAAR.
Tuurlijk is het klote dat er zulke dingen gebeuren. Maar wordt het niet eens tijd om het te laten rusten?
Op vrijdag 18 mei 2007 11:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik was allang overtuigd van jouw wijsheid O+
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 11:55:05 #6
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_30091708
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 11:33 schreef het.ismij het volgende:
5 JAAR.
Tuurlijk is het klote dat er zulke dingen gebeuren. Maar wordt het niet eens tijd om het te laten rusten?
Omdat het 5 jaar geleden is mag ts hier niet meer verdrietig om zijn?? Dat verdriet blijft ze toch wel houden hoor, ook over nog eens 5 jaar, denk ik.

En zoals ts zegt: het kan opluchten om er eens over te praten of om het van je af te schrijven.

@ts: ik kan me dit ongeluk nog goed herinneren, was vreselijk. Maak van je hart geen moordkuil; ik heb zelf ook de ervaring dat het oplucht om je over sommige dingen nog eens over te uiten. Ook al is het 'al' 5 jaar terug.
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
pi_30092314
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 10:45 schreef Faja-Lobi het volgende:
Even voorafgaand aan mijn stukje; ik wil alleen maar even kwijt hoeveel ik haar mis. Op 11 november 2000 is zij overleden in Kaprun en dat is nu dus al weer bijna 5 jaar geleden. Dus heb he geen zin in emo tekst bespaar je dan de moeite, ik wil het alleen even van mij afschrijven en misschien heb ik hier een luisterend oor.
Allereerst sterkte met het verwerken hiervan...

Heb je in die 5 jaar nog nooit uiting aan je gevoelens gegeven?
quote:
Mijn toenmalige vriend was de video of de televisie bij mijn ouders aan het programeren en geen van drieën leek zich om mij te bekommeren en toen ik bijna schreeuwend verkondigde dat Claudia was overleden kwam niemand naar mij toe gelopen om mij te troosten.
Dus noch je vader, noch je moeder, noch je vriend trok zich er iets van aan dat jij overstuur was omdat een vriendin van je plotselig overleden was? Mooi is dat

Heeft dat er misschien mee te maken dat je het er na 5 jaar nog steeds moeilijk mee hebt?
You cannot discover new oceans unless
you have the courage to lose sight of
the shore
pi_30092404
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 11:55 schreef Marietje_34 het volgende:

[..]

Omdat het 5 jaar geleden is mag ts hier niet meer verdrietig om zijn??
Dat hoor je mij niet zeggen.
Maar als iets 5 jaar terug is, moet je er toch wel oveheen zijn. Is anders ook niet goed voor jezelf.
Met mijn ouders heb ik het er nooit echt over kunnen hebben, zij zijn nou eenmaal van die mensen die er niet over kunnen of willen praten. Met mijn toenmalige vriend wou ik het niet delen omdat hij er op het moment dat ik het hoorde schijnbaar niet belangrijk genoeg vond en het programeren van de tv of video meer zijn interesse had. Een van de redenen waarom het ook een ex is. En met mijn vriendin hebben we het er wel eens over maar ik denk dat zij het wel van haar af heeft kunnen praten. Ik ben er niet dagelijks mee bezig maar vaak genoeg om me bijvoorbeeld af te vragen wat nou als zij niet was overleden, had zij dan net als ik een kind gehad ofzo. Gewoon het feit dat zo een jonge meid op deze manier uit het leven wordt gerukt. Kan het niet echt uitleggen, maar ik kan wel zeggen dat ik haar mis. En het verdriet slijt wel, het gemis van een dierbare niet.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 12:33:39 #10
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_30092743
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 12:22 schreef het.ismij het volgende:

[..]
Maar als iets 5 jaar terug is, moet je er toch wel oveheen zijn. Is anders ook niet goed voor jezelf.
Dat ben ik niet met je eens...als je iemand verliest, kan een verwerkingsproces aardig lang duren hoor. Misschien kom je er wel nooit echt 'overheen' , maar leer je het wel accepteren..

Ik ben 5 jaar terug ook iemand verloren van wie ik erg veel hield. Inmiddels heb ik me er wel bij neergelegd dat ze er (hier) niet meer is, maar zo af en toe kan ik er ook nog wel es verdrietig over zijn. Maar goed, that's life.
pi_30093399
Tijd en mate van verdriet zijn niet 1-op-1 aan elkaar gerelateerd. Vijf jaar geleden overleed 1 van mijn beste maatjes op 30-jarige leeftijd aan kanker... Ik ben er nog steeds intens verdrietig over... Natuurlijk gaan de scherpe kantjes van je verdriet er na een tijd af, maar dat wil niet zeggen dat je niet meer verdrietig mag zijn.

Wij gingen al een paar jaar tijdens de wintersport naar Kaprun en een paar weken na het ongeluk waren we er weer, bizar! Je hebt zelf in die trein gezeten (ik vond het overigens altijd doodeng want je staat als een potje pieren op elkaar) en dan te beseffen wat zich daar heeft afgespeeld... brrr...
pi_30093541
5 jaar is niets.
the shore
pi_30093742
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 12:33 schreef Marietje_34 het volgende:

[..]

Dat ben ik niet met je eens...als je iemand verliest, kan een verwerkingsproces aardig lang duren hoor. Misschien kom je er wel nooit echt 'overheen' , maar leer je het wel accepteren..

Ik ben 5 jaar terug ook iemand verloren van wie ik erg veel hield. Inmiddels heb ik me er wel bij neergelegd dat ze er (hier) niet meer is, maar zo af en toe kan ik er ook nog wel es verdrietig over zijn. Maar goed, that's life.
Wha misschien ben ik dan wel een ongevoellige klootzak.
K ben nu 2enhalf jaar geleden een dierbaar iemand verloren. In het begin heel erg moeilijk mee gehad. Maar nu niet meer.
Life is a bitch.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 13:15:12 #14
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_30093942
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 13:08 schreef het.ismij het volgende:

[..]

Wha misschien ben ik dan wel een ongevoellige klootzak.
dat zeg ik niet hoor
quote:
In het begin heel erg moeilijk mee gehad. Maar nu niet meer.
echt niet? Helemaal nooit meer? Ik wil je niks aanpraten ofzo, maar hoef je nooit meer aan die persoon te denken, voel je je er nooit meer rot over? Of stop je het gewoon weg omdat je vindt dat je er nu overheen moet zijn?

Nouja, hoe dan ook; mensen zijn niet hetzelfde, wat voor jou geldt hoeft niet voor een ander te gelden, net zo goed als dat wat voor mij zo is, voor een ander niet zo hoeft te zijn.
pi_30094042
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 13:15 schreef Marietje_34 het volgende:

[..]

dat zeg ik niet hoor
[..]
dan issut goed
quote:
echt niet? Helemaal nooit meer?
Nope
Zoals ik al zei Life is a bitch,...
En der zijn al genoeg kutdingen gebeurd afgelopen paar jaar.
Dus ik sta er gewoon niet meer bij stil, en ga verder met me leven.
Ik druk het niet weg, maar ik heb er vrede mee. Dat is het belangrijkste om het te verwerken.
5 JAAR.
Elk nieuwsitem over deze ramp staat in Oostenrijk op de voorpagina van de krant. Dus waarom zou je??
pi_30122581
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 21:01 schreef Frenkie het volgende:

[..]

Elk nieuwsitem over deze ramp staat in Oostenrijk op de voorpagina van de krant. Dus waarom zou je??
Indd, 5 jaar geleden.
We maken ons toch ook niet druk elk jaar over enschede?? Kappe hoor he.
en wanneer het wel eens genoeg moet zijn.

snap werkelijk niet dat mensen daar uitspraken over durven te doen.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_30122862
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 09:04 schreef DarkElf het volgende:
tis niet aan een ander om te bepalen wat een "normale" rouwperiode is.....
en wanneer het wel eens genoeg moet zijn.

snap werkelijk niet dat mensen daar uitspraken over durven te doen.
Ik zeg ook niet wat een normale rouwperiode is, dat is pp verschillend,
Maar om na 5 jaar ineens een topic te openen, over de trauma's. Tuurlijk tis vervelend.
Maar is het niet tijd om na 5 jaar verder te gaan met je leven?
Ik zie het al voor me dat k overal 5 jaar bij ga stilstaan.
the shore
pi_30124626
quote:
Op woensdag 31 augustus 2005 10:37 schreef rameijer het volgende:
Misschien heeft de TS er geen 5 jaar bij stil gestaan. Misschien heeft de TS een en ander onderdrukt en komt het nu pas weer naar boven?
ja kan,..
5 JAAR.
Je reageert behoorlijk bot idd.... waarom zou jij moeten beslissen of het voor de TS tijd is om dit te laten rusten?

Ik heb trouwens een kleine herinnering aan dit ongeluk. Helemaal zeker weet ik het niet maar waren ze niet de enige 2 Nederlanders die bij dit ongeluk betrokken waren? Of iig het niet overleefd hadden?
Bij mijn werk kreeg ik namelijk iets na dat ongeluk de zus van een meisje aan de telefoon om te vertellen dat haar zus was overleden bij dit ongeluk. Dat heeft best veel indruk gemaakt
Tof! Ik ben net op tijd voor de gnoes!
Let's plant a tree
pi_30142281
Jeetje wat een verhaal zeg!
Ik denk dat je hier zeker luisterende oren heb gehad en hoop dat het je goed heeft gedaan om het allemaal even van je af te schrijven!
Portfolio. |
Nikon D50 | Sigma 17-70mm Macro | Nikkor 70-300mm | SB-800
-je webicon gaf een malware-melding in Chrome, vandaar verwijderd-
pi_30144731
ik ga elk jaar naar kaprun, al 7 jaar lang. heb zelf ook regelmatig in dat treintje gezeten...gelukkig die keer niet. elke keer als ik er kom moet ik er weer aan denken, als ik die tunnen zo zie, dicht gemaakt...
pi_30156243
Vava, dat klopt, er waren maar twee Nederlanders die in die trein zijn verongelukt, mijn vriendin Claudia en haar vriend Barry.

Ik wil iedereen bedanken voor het lezen. Het is iets wat me nog vaak genoeg bezig houdt. De afgelopen 5 jaar was het overlijden van mijn vriendin niet het enige wat mij bezig heeft gehouden. Mijn neefje, toen 21 jaar oud, is in april 2001 vermoord. De rechtzaak en zijn dood hebben er ook aardig in gehakt gevoelsmatig. Ik heb mijn relatie in die periode verbroken. En wanneer er zo veel verdriet in ene op je afkomt schakel je een deel van je gevoel uit om nog normaal te kunnen functioneren. Want je moet ook gewoon werken bijvoorbeeld. Ik heb het wel een plaatsje kunnen geven maar echt er over heen zijn ben ik nog niet.

En Claudia is dus niet de enige waar ik verdriet om heb. De moordenaar van mijn neefje komt deze of komende maand na 3 jaar celstraf weer vrij, hij is dan 21 en kan op nieuw met zijn leven beginnen. Mijn neefje niet.

Toch nog heel erg bedankt voor het lezen. Als ik toen had geweten dat er een Fok bestond had ik misschien hier mijn hart wel gelucht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')