abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Voormalig Sport Koningin zaterdag 30 juli 2005 @ 12:13:32 #1
35237 Nuongirl
pi_29262616
Toen de bemanning van de Amerikaanse B-29 bommenwerper Enola Gay de 4000 kilo zware 'Little Boy' boven de Japanse stad Hiroshima losliet, was er geen wolkje aan de lucht. De dag, die stralend begon, veranderde tientallen seconden later in een levende hel.

De inwoners van de stad hoorden niks, maar zij die overleefden spraken later van 'de dag van de duizend zonnen' vanwege een apocalyptische lichtflits. Tienduizenden mensen verdampten in de verzengende hitte van de explosie, gebouwen werden gereduceerd tot stof. Boven de ruïnes stak een stofwolk op, die de stad in duisternis hulde. Even later begon het te stormen.

"Zestien uur geleden heeft een Amerikaans vliegtuig een bom losgelaten boven Hiroshima[...]Deze bom had een kracht van meer dan 20.000 ton T.N.T.[...]De Japanners begonnen de oorlog vanuit de lucht in Pearl Harbor. Wij hebben het hen vele malen betaald gezet. En het einde is nog niet in zicht."

Zo maakte de Amerikaanse president Truman in een persbericht van 6 augustus 1945 bekend. De atoombom op Hiroshima was volgens hem noodzakelijk om de Japanse regering tot onvoorwaardelijke overgave te dwingen. Toen die uitbleef, onderging de stad Nagasaki op 9 augustus hetzelfde lot. Op 15 augustus ging de Japanse keizer Hirohito door de knieën en accepteerde hij de capitulatie van zijn land.

Extreme hitte

De ontwikkeling van de atoombom, die eind jaren dertig in de Verenigde Staten op gang kwam uit angst voor kernwapens in nazi-Duitsland, had geleid tot de totale vernietiging van Hiroshima en Nagasaki. Naar schatting kwamen 120.000 mensen om het leven door de extreme hitte en luchtdruk van de ontploffingen. In de dagen, maanden en jaren erna stierven nog eens tienduizenden mensen door de blootstelling aan radioactieve straling.

De Duitse priester Johannes Siemes, die het bombardement van Hiroshima overleefde, schreef over de dag na de bom: "Het daglicht laat nu het angstaanjagende toneel zien dat door het duister van de vorige nacht deels was verborgen. Waar de stad stond is alles, zover het oog rijkt, veranderd in een woestenij van as en puin.[...]De rivieroevers zijn bezaaid met doden en gewonden en op een paar plekken heeft het stijgende water de lijken bedekt.[...]Afgrijselijk gewonde gedaantes wenken ons en vallen dan neer."

Zestig jaar later roepen de bombardementen van Hiroshima en Nagasaki nog steeds vragen op. Was het gebruik van de atoombommen wel gerechtvaardigd? Tegenstanders wijzen op de slachting die werd aangericht onder onschuldige burgers en beweren dat zonder atoombommen de oorlog met Japan ook beëindigd had kunnen worden. Voorstanders zeggen dat Japan een totale oorlog voerde, waaraan de gehele bevolking meewerkte. Daarnaast zeggen zij dat zonder de atoomaanvallen de oorlog veel langer had geduurd en meer mensenlevens had geëist, omdat de Japanners elk stukje grond tot de laatste snik verdedigden.

Afschrikwekkend voorbeeld

In elk geval dienen de gevolgen van de bombardementen op Hiroshima en Nagasaki nog steeds als afschrikwekkend voorbeeld voor landen die een kernaanval overwegen. Toch is anno 2005 het gevaar van kernwapens nog niet geweken. Zo blijft het aantal kernmogendheden groeien. In 1964 waren dat alleen de vijf permanente leden van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties: de VS, Groot-Brittannië, Frankrijk, Rusland en China. In de tussentijd hebben ook India, Pakistan en Israël een kernwapenarsenaal opgebouwd, alhoewel Israël dat nooit heeft bevestigd.

De vier laatst genoemde landen zijn geen lid van het non-proliferatieverdrag, dat de verspreiding van kernwapens probeert tegen te gaan. Controle van dat verdrag, dat door 189 landen is ondertekend, ligt bij het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA). Deze organisatie staat echter machteloos als landen weigeren om inspecteurs toe te laten of het non-proliferatieverdrag opzeggen. Dit gebeurde in Noord-Korea in respectievelijk 2002 en 2003. Naar eigen zeggen is het land nu in het bezit van kernwapens.

Wellicht groter nog dan het gevaar van een kernaanval door staten is de mogelijkheid van een terroristische aanval met radioactief materiaal. Omdat het ontwikkelen en operationeel houden van een atoombom relatief duur is en een hoge mate van expertise vereist, lijkt de kans klein dat terroristen een atoombom zullen gebruiken. Volgens experts is de dreiging van een aanval met een zogenoemde 'vuile bom', een conventionele bom met een radioactieve lading, reëler.

'Hel van augustus'

Ondanks de moderne nucleaire dreiging houdt de herinnering aan de 'hel van augustus' in Hiroshima en Nagasaki de vurige wens voor een wereld zonder kernwapens overeind.

Traditiegetrouw wordt in Hiroshima op 6 augustus de aanval op de stad herdacht in het Park voor de Vrede, dat aangelegd werd op de plek waarboven de atoombom ontplofte. De slachtoffers van het bombardement zullen worden herdacht en de aanwezigen zullen bidden voor eeuwige wereldvrede. Net als elk jaar zal de burgemeester van Hiroshima in een vredesverklaring pleiten voor een kernwapenvrije wereld.

Ook Nagasaki zal haar atoomramp herdenken en oproepen tot het afschaffen van kernwapens, die niet passen in een wereld waar mensen vreedzaam met elkaar willen leven.

bron

Hiroshima

Het Children's Peace Monument in Hiroshima. Door de atoombom stierven er 80.000 kinderen gelijk in de Japanse stad, 60.000 andere kinderen overleden in de jaren daarna door de gevolgen van de straling.

Nagasaki
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  zaterdag 30 juli 2005 @ 12:18:38 #2
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29262712
Ik heb zelf altijd de tweede bom het meest bizar gevonden. Gevoelsmatig was die ook meer tegen de sovjetunie dan tegen japan gericht. "kijk, dit was echt niet maar een eenmalige actie, we hebben er meer en kunnen jullie ook pakken als we willen".
Vampire Romance O+
pi_29262776
De grootste fout die de mens ooit heeft gemaakt. Ik heb verhalen gelezen van getuigen die het wel hebben overleefd en dat is gewoon te gruwelijk voor woorden, erger als alle verhalen en beelden die ik ken van andere oorlogen en gebeurtenissen.
-
  zaterdag 30 juli 2005 @ 12:23:57 #4
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_29262819
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 12:21 schreef splendor het volgende:
De grootste fout die de mens ooit heeft gemaakt. Ik heb verhalen gelezen van getuigen die het wel hebben overleefd en dat is gewoon te gruwelijk voor woorden, erger als alle verhalen en beelden die ik ken van andere oorlogen en gebeurtenissen.
Jij had een beter alternatief?
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 12:25:52 #5
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29262846
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 12:21 schreef splendor het volgende:
nja, die brandhaarden in duitsland waren natuurlijk ook niet zo fris. Evenals de napalmbombardementen in vietnam.

Je moet er bij het lezen van die getuigenverklaringen rekening mee houden dat het voor die mensen het meest intense is dat ze ooit hebben meegemaakt.
Vampire Romance O+
  zaterdag 30 juli 2005 @ 12:30:22 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_29262929
Wat is er nu zo verschrikkelijker aan? Dat het één bom was? Bij het bombardement op tokio zijn veel meer mensen omgekomen door de vuurstorm.

Snap eerlijk gezegt niet waarom mensen van het ene zo een tam tam maken, maar over het andere hoor je ze nooit. Over de eerste wereldoorlog zijn hele bibliotheken vol geschreven, en een angstig pacifisme dat de tweede mede mogelijk maakte kwam er uit voort. Maar de Spaanse Griep had in één winter veel meer doden op zijn kerfstok als de hele eerste wereldoorlog. Toch werden er geen miljarden in griepresearch gegooid..

[ Bericht 60% gewijzigd door Pietverdriet op 30-07-2005 12:36:49 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Voormalig Sport Koningin zaterdag 30 juli 2005 @ 12:31:01 #7
35237 Nuongirl
pi_29262943
Misschien was die eerste bom wel nodig , maar die tweede bom imo absoluut niet Volgens verschillende verhalen die ik heb gelezen was de Japanse nederlaag slechts een kwestie van een paar dagen of weken

(voordat die bommen werden gegooid)
pi_29262993
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 12:25 schreef MouseOver het volgende:

[..]

nja, die brandhaarden in duitsland waren natuurlijk ook niet zo fris. Evenals de napalmbombardementen in vietnam.

Je moet er bij het lezen van die getuigenverklaringen rekening mee houden dat het voor die mensen het meest intense is dat ze ooit hebben meegemaakt.
Dat is waar, en ik denk ook niet dat je op dat niveau dingen met elkaar kunt vergelijken, maar het is wel zo dat er hier in 1 klap 120duizend mensen zijn weggevaagd en nog veel meer levens zijn verwoest. Ze hebben met 1 beslissing een hel gecreëerd.

En een alternatief? Zolang er nog geen tanks het vaste land van amerika oprollen om daar complete steden te verwoesten vind ik niet dat je dit soort middelen mag gebruiken, in ieder geval niet op onschuldige burgers. En ALS je het dan al doet, waarom dan 2 bommen? Ze hadden ook een bom in een woestijn van japan kunnen gooien, of ergens op een legerbasis, en dreigen hem op een grote stad te gooien.
-
  zaterdag 30 juli 2005 @ 12:38:03 #9
45206 Pietverdriet
pi_29263068
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 12:33 schreef splendor het volgende:

[..]

het is wel zo dat er hier in 1 klap 120duizend mensen zijn weggevaagd
Bron?
quote:

En een alternatief? Zolang er nog geen tanks het vaste land van amerika oprollen om daar complete steden te verwoesten vind ik niet dat je dit soort middelen mag gebruiken, in ieder geval niet op onschuldige burgers.
Bomberen van steden was normaal in WW2, waarom wind jij je specifiek hier over op?
quote:
En ALS je het dan al doet, waarom dan 2 bommen? Ze hadden ook een bom in een woestijn van japan kunnen gooien, of ergens op een legerbasis, en dreigen hem op een grote stad te gooien.
Een woestijn in Japan?
Zoals gezegt,. bombarderen van steden was normaal tijdens ww2, en de atoombom werd gezien als een gewone grote bom.
Je moet niet met 2005 ogen naar een beslissing uit 1945 kijken, maar je moet het in die tijd zien.
  Voormalig Sport Koningin zaterdag 30 juli 2005 @ 12:52:48 #10
35237 Nuongirl
pi_29263381
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 12:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bron?
[..]

Bomberen van steden was normaal in WW2, waarom wind jij je specifiek hier over op?
[..]

Een woestijn in Japan?
Zoals gezegt,. bombarderen van steden was normaal tijdens ww2, en de atoombom werd gezien als een gewone grote bom.
Je moet niet met 2005 ogen naar een beslissing uit 1945 kijken, maar je moet het in die tijd zien.
De eerste bom maakte 130.000 slachtoffers, zij waren binnen drie maanden na het vallen van de bom dood. De tweede bom in Nagasaki maakte zo`n 70.000 slachtoffers die het niet overleefden.

En daarnaast natuurlijk natuurlijk de vele gewonden die er vielen en nog jaren na het vallen van de bom last hadden van de straling en de bijbehorende ziektes.

Nog een interessante link
  zaterdag 30 juli 2005 @ 13:01:22 #11
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_29263544
quote:

[..]

Dat is waar, en ik denk ook niet dat je op dat niveau dingen met elkaar kunt vergelijken, maar het is wel zo dat er hier in 1 klap 120duizend mensen zijn weggevaagd en nog veel meer levens zijn verwoest. Ze hebben met 1 beslissing een hel gecreëerd.

En een alternatief? Zolang er nog geen tanks het vaste land van amerika oprollen om daar complete steden te verwoesten vind ik niet dat je dit soort middelen mag gebruiken, in ieder geval niet op onschuldige burgers. En ALS je het dan al doet, waarom dan 2 bommen? Ze hadden ook een bom in een woestijn van japan kunnen gooien, of ergens op een legerbasis, en dreigen hem op een grote stad te gooien.
Als ze na de eerste atoombom al niet bereid waren tot overgave, zou een atoombom in de woestijn totaal nutteloos zijn. Het gooien van een atoombom is een kwaad iets, maar naar mijn mening een minder groot kwaad dan het doorzetten van de felle oorlog.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 13:02:13 #12
45206 Pietverdriet
pi_29263562
nu al 130.000? Net nog 120.000 en er was sprake van één klap.
Meer dichter bij de waarheid is dat de directe slachtoffers van de explosie Hiroshima en Nagasaki samen ongeveer 120.000 bedroeg.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 13:03:18 #13
45206 Pietverdriet
pi_29263586
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 13:01 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Als ze na de eerste atoombom al niet bereid waren tot overgave, zou een atoombom in de woestijn totaal nutteloos zijn. Het gooien van een atoombom is een kwaad iets, maar naar mijn mening een minder groot kwaad dan het doorzetten van de felle oorlog.
En daarbij, een Invasie en vechten had heel veel amerikaanse slachtofers geeist.
pi_29263619
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 12:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bron?
[..]

[..]

Een woestijn in Japan?
Dat klopt, en dat keur ik evenmin goed. Tenzij het wapenfabrieken zijn, wat de engels veelal deden. In europa want ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoort dat er in europa door de geallieerden steden zijn platgegooid om de burgers te raken. Duitsland gooide rotterdam plat met als doel, de overgave van Nederland, maar van de geallieerde zijde heb ik er nog nooit iets over gelezen. Dat wil niet zeggen dat het niet gebeuren natuurlijk maar ik zou graag een bron lezen met wat statistieken.

Maar ik ben zo anti-atoombom omdat, voor mijn gevoel, ik liever geraakt zou worden door een bom op mijn huis (met als gevolg dood, paar ledematen eraf of lichtgewond met wat scherven) dan half-verbrand te worden samen met 10duizenden andere en de rest van mijn leven daarmee moeten proberen te leven. Maar ik keur in principe alle aanvallen op burgerdoelen af.
-
pi_29263676
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 13:01 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Nee ik bedoel de eerste atoombom in de woestijn (ok je hebt geen woestijnen in japan maar het ging even op het idee, in ieder geval een zeer dun bevolkt gebied waar je weinig schade kan aanrichten), en daarmee laten zien wat je in huis hebt. Geven ze zich niet over? Ja dan is het al meer gerechtvaardigd, al zou ik het nog steeds niet zomaar gebruiken, zelfs al ben je een complete vloot kwijtgeraakt.
-
  zaterdag 30 juli 2005 @ 13:12:10 #16
45206 Pietverdriet
pi_29263761
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 13:04 schreef splendor het volgende:

[..]

Dat klopt, en dat keur ik evenmin goed. Tenzij het wapenfabrieken zijn, wat de engels veelal deden. In europa want ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoort dat er in europa door de geallieerden steden zijn platgegooid om de burgers te raken.
Hamburg, Dresden om er maar twee te noemen, verder werd de atoom eigenlijk ontwikkeld om op Duitsland te gooien.
Verder waren het vooral de amerikanen die (overdag) fabriken bombarderen (bv de kogellager fabriek bij schweinfurt verfilmt in "flight of the mephis belle) en de Engelsen die (snachts) hele steden wijk voor wijk platgooiden.
quote:
Duitsland gooide rotterdam plat met als doel, de overgave van Nederland, maar van de geallieerde zijde heb ik er nog nooit iets over gelezen. Dat wil niet zeggen dat het niet gebeuren natuurlijk maar ik zou graag een bron lezen met wat statistieken.
Geloof dat jij een gaatje in je kennis over de tweede wereldoorlog hebt..
quote:
Maar ik ben zo anti-atoombom omdat, voor mijn gevoel, ik liever geraakt zou worden door een bom op mijn huis (met als gevolg dood, paar ledematen eraf of lichtgewond met wat scherven) dan half-verbrand te worden samen met 10duizenden andere en de rest van mijn leven daarmee moeten proberen te leven. Maar ik keur in principe alle aanvallen op burgerdoelen af.
Ik keur in principe alle slachtoffers af, maar het is nu eenmaal een wereld vol oorlogzuchtige idioten.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 13:14:24 #17
45206 Pietverdriet
pi_29263808
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 13:07 schreef splendor het volgende:

[..]

Nee ik bedoel de eerste atoombom in de woestijn (ok je hebt geen woestijnen in japan maar het ging even op het idee, in ieder geval een zeer dun bevolkt gebied waar je weinig schade kan aanrichten), en daarmee laten zien wat je in huis hebt. Geven ze zich niet over? Ja dan is het al meer gerechtvaardigd, al zou ik het nog steeds niet zomaar gebruiken, zelfs al ben je een complete vloot kwijtgeraakt.
Dan maak je de assumtie dat de atoombommen op de twee steden de doorbraak waren in de overgave, Tokio was al eerder conventioneel platgegooid met veel meer slachtoffers. Het soort bom maakte niet veel uit in die tijd.
pi_29264331
Misschien gaat het ook meer om de nasleep van een atoombom. Je kunt niet zomaar beginnen met de samenleving weer op te bouwen nadat de bom is gevallen en de oorlog is afgelopen. Nog jaren later worden mensen ziek en gehandicapte kinderen geboren.
Laatst een documantaire gezien over Tjernobyl, afschuwelijk wat mensen die nog tot op 200 km er vanaf moeten doormaken. In sommige gebieden worden bijna geen normale kinderen geboren, ze worden bijna allemaaln geboren met misvormigen an ledematen en hartafwijkingen, en die wat wel gezond zijn lopen kans alsnog later in hun leven kanker te krijgen. Nou is Tjernobyl natuurlijk een ongeluk, maar als de nasleep van Tjernobyl hetzelfde is als bij Hiroshima en Nagasaki is dat nog het meest afschuwelijk. Je maakt het voor generatie's daarna nog onmogelijk fatsoenlijk te leven.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 13:46:30 #19
45206 Pietverdriet
pi_29264562
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 13:36 schreef nummer_zoveel het volgende:
Misschien gaat het ook meer om de nasleep van een atoombom. Je kunt niet zomaar beginnen met de samenleving weer op te bouwen nadat de bom is gevallen en de oorlog is afgelopen. Nog jaren later worden mensen ziek en gehandicapte kinderen geboren.
Laatst een documantaire gezien over Tjernobyl, afschuwelijk wat mensen die nog tot op 200 km er vanaf moeten doormaken. In sommige gebieden worden bijna geen normale kinderen geboren, ze worden bijna allemaaln geboren met misvormigen an ledematen en hartafwijkingen, en die wat wel gezond zijn lopen kans alsnog later in hun leven kanker te krijgen. Nou is Tjernobyl natuurlijk een ongeluk, maar als de nasleep van Tjernobyl hetzelfde is als bij Hiroshima en Nagasaki is dat nog het meest afschuwelijk. Je maakt het voor generatie's daarna nog onmogelijk fatsoenlijk te leven.
Heel erg ja, maar ook voor Tjernobiel geld, waarom is dat erger? Omdat het Atoomenergie is? Hoeveel slachtoffers denk jij dat steenkolen hebben gemaakt? Hoeveel kinderen er ziek zijn geworden door de uitstoot van kolencentrales?
pi_29264797
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 13:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heel erg ja, maar ook voor Tjernobiel geld, waarom is dat erger? Omdat het Atoomenergie is? Hoeveel slachtoffers denk jij dat steenkolen hebben gemaakt? Hoeveel kinderen er ziek zijn geworden door de uitstoot van kolencentrales?
Jij bent goed in alles begetaliseren, heb ik al gemerkt op dit forum. Ik vind dat er wel degelijk verschil in zit. Een steenkolencentrale is niet te vergelijken met een atoomBOM, die alleen maar gemaakt is om zoveel mogelijk mensen te doden.
En je mag van mij best uitzoeken hoeveel kinderen overleden zijn aan de gevolgen van de uitstoot van steelkoolcentrale's. Kom maar met je cijfertjes, kunnen we lekker verder discussieren over wat erger is.
Misschien kunnen we het dan ook wel hebben over een aantal oorlogdoden vs het aantal doden ten gevolge van auto-ongelukken, en twisten over wat erger is.

Kom op man, we hebben het nu gewoon over atoombommen, en niet over wat erger is of niet.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 14:01:03 #21
45206 Pietverdriet
pi_29264954
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 13:54 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Jij bent goed in alles begetaliseren, heb ik al gemerkt op dit forum. Ik vind dat er wel degelijk verschil in zit. Een steenkolencentrale is niet te vergelijken met een atoomBOM, die alleen maar gemaakt is om zoveel mogelijk mensen te doden.
Ik vergelijk een atoom centrale met een kolencentrale, niet met een atoombom, omdat jij het er bij haalt. Ik bagataliseer niets, ik zet de zaak in een nuchter perspectief.
quote:
En je mag van mij best uitzoeken hoeveel kinderen overleden zijn aan de gevolgen van de uitstoot van steelkoolcentrale's. Kom maar met je cijfertjes, kunnen we lekker verder discussieren over wat erger is.
Vrees dat dit een groot onderzoek gaat vergen en die cijfers er niet zo maar zijn, maar ik geef je op een briefje dat er veel meer kinderen ziekten door luchtvervuiling van kolencentrales hebben
quote:
Misschien kunnen we het dan ook wel hebben over een aantal oorlogdoden vs het aantal doden ten gevolge van auto-ongelukken, en twisten over wat erger is.

Je begrijp het hele punt niet.
quote:
Kom op man, we hebben het nu gewoon over atoombommen, en niet over wat erger is of niet.
En ik vraag waarom mensen zo lopen gillen over deze twee atoombommen, en stukken minder over alle andere platgegooide steden uit de tweede wereldoorlog.
pi_29265052
quote:
En ik vraag waarom mensen zo lopen gillen over deze twee atoombommen, en stukken minder over alle andere platgegooide steden uit de tweede wereldoorlog.
Mwah, misschien omdat in alle andere steden waar 'gewone' bommen vielen het leven na de oolog een stuk makkelijker opgebouwd kon worden, en de mensen daar niet jaren later nog ziek werden en misvormde kinderen kregen?
  zaterdag 30 juli 2005 @ 14:11:10 #23
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_29265177
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 14:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Omdat het 1 gevaarte is dat zoveel ellende in de wereld teweeg brengt. Zoveel doden door 1 bom en nog jaaaarenlang worden de gevolgen van de hoge straling etc ondervonden.

En de dreiging die er 60 jaar later nog vasthangt aan de atoombom.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 14:18:32 #24
45206 Pietverdriet
pi_29265315
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 14:11 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

Omdat het 1 gevaarte is dat zoveel ellende in de wereld teweeg brengt. Zoveel doden door 1 bom en nog jaaaarenlang worden de gevolgen van de hoge straling etc ondervonden.

En de dreiging die er 60 jaar later nog vasthangt aan de atoombom.
dat zei ik al, het gaat er dus vooral om dat het 1 bom was, en niet om afgrijzen over het bombarderen van steden in het algemeen.
  zaterdag 30 juli 2005 @ 14:42:06 #25
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_29265730
quote:
Op zaterdag 30 juli 2005 14:05 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Mwah, misschien omdat in alle andere steden waar 'gewone' bommen vielen het leven na de oolog een stuk makkelijker opgebouwd kon worden, en de mensen daar niet jaren later nog ziek werden en misvormde kinderen kregen?
Gelukkig worden er geen misvormde kindertjes geboren die hun handicap aan ontbladeringsmiddel te danken hebben. Of kindertjes die hun beentjes kwijtgeraakt zijn omdat ze op een blindganger zijn gaan staan.
Vampire Romance O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')