Vandaag mijn allereerste proefrit in een MR2 gemaakt. Een MR2 AW20 uit 1990, met zo'n 150.000km op de teller.
Positief:
* Toyota MR2
* Zeer goed in de lak
* Nergens een spatje roest te bekennen
* Bekleding (stof, geen leer) zag er nog goed uit
* Het hele interieur zag er prima uit
* Volgens het stickertje distributie vervangen op 95.000km
Negatief:
* Auto was zeer vochtig van binnen, condens op alle ramen en zelfs lichte schimmel op een stoel (kapotte rubbers van het targadak? Of stond 'ie er al een paar jaar?)
* Als ik het stuur lichtjes naar links of rechts draaide tijdens het rijden voelde ik iets vibreren in de aandrijving
* Auto trok naar rechts
* Motor maakte een wat ratelend geluid (kleppen te heet geweest of misschien zelfs verbrand)
* Motor draaide niet geheel regelmatig
* Veel olie langs het kleppendeksel
* Olielucht in de uitlaatgassen (na de rit reed ik stapvoets de oprit op en parkeerde. Gaf nog een dotje gas, en mijn vrienden achter me liepen hoestend weg)
* Benzinelucht aan de oliebijvuldop (slechte zuigerveren, een slechte cilinder?)
* Soms een flink gekraak bij schakelen van 1 naar 2 of van 3 terug naar 2
* Kloppend geluid rechtsachter tijdens het rijden
* De kleur van de neus klopte niet helemaal met die van de spatborden
Al met al heb ik het idee dat de motor op zijn einde loopt. Als 'ie werkelijk maar 150.000km heeft gereden, dan heeft de vorige eigenaar hem flink kapot getrapt. Ik geef geen cent voor de levensduur van die motor.
Door het kleurverschil van de neus denk ik dat iemand de voorkant een keer kapot heeft gereden. Omdat de auto naar rechts trekt (heel apart, het was erger als ik langzaam reed, 50km/h ofzo), heb ik zo'n kriebelend gevoel dat de auto misschien wel eens niet meer helemaal recht kan zijn.
Dan ook nog een kloppend geluid rechtsachter, wat wel eens een kapot wiellager of homokineet kan zijn (zitten er homokineten in zo'n mid-engine, rear-wheel auto? Ik neem aan dat je ze wel nodig hebt).
Ik deel een auto in drie belangrijke onderdelen in: carrosserie, aandrijving en motor. En bij alledrie was er dus wel iets mis. Geen aankoop dus. Auto moest 3950 opbrengen. 'De bodemprijs' volgens de verkoper. Ik heb niet eens meer geprobeerd te onderhandelen, zonde van de moeite. Na ANWB keuring en een controle of de carrosserie recht is, zou ik er nog 1000 euro minder voor geven dan de 'bodemprijs'.
Die motor is gewoon aan vervanging toe. Het is notabene een Toyota, daar is dus geen rommel achterin gegaan ofzo. Ik heb een Nissan Sunny 1.6i uit 1989 met 156.000 op de teller, en die motor is in een HEEL wat betere staat (rest van de auto wat minder
). En veel geld heb ik nooit aan die Nissan uitgegeven. Beurtje en APK elk jaar, that's it.
Er zat ook een 'origineel' stempelboekje bij. Maar geen enkele datum, stempel, kilometerstand, niks. Boekje was helemaal vers. Niet eens de stempel van de originele dealer erin. Jaja, en dat moet ik geloven?
Ik zeg zo niet en-public waar het was, maar als iemand op dit moment ook proefritten aan het maken is moet je me maar mailen (zie profiel), dan vertel ik het je zodat je je de moeite kan besparen.
[ Bericht 0% gewijzigd door RetepV op 13-01-2007 21:43:15 ]