abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 1 november 2005 @ 22:38:07 #251
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_31881778
Oke, volgende week ergens ga ik liftend naar Zagreb in kroatie ( vakantievriendinnetje opzoeken )
En de afstand enzo valt eigenlijk best wel mee, Zaanstad - Zagreb: 1330 KM, normale reistijd is 12 uur 15 min. Ideale route is
[NL] Zaandam - Amsterdam(A10) - Amersfoort(A1) - Arnhem(A12) -
[DUITSLAND] Oberhausen - Duisburg, Dusseldorf (A3)- Keulen(A3) - Frankfurt(A3) - Regensburg (A3) -
[OOSTENRIJK] Graz -
[SLOVENIE] Maribor -
[KROATIE] Zagreb

Zoiets

Hoe lang denken jullie dat ik er over zal doen?
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_31882918
Wat krijg ik als ik de juiste reistijd (plus of min 10%) raad?

Veel plezier alvast.
pi_31886075
quote:
Op zondag 30 oktober 2005 16:17 schreef AquaDiGio het volgende:
OK dan, weer erg nuttige info. Top

Volgende vraag: Naar welke kampeerspecialist kan ik het beste toegaan om een zeer degelijke slaapzak en rugzak (speciaal voor backpackers) aan te schaffen?
Beverzwerfsport is wel een goede zaak, soms wel duur, maar je wordt er goed geadviseert. www.bever.nl, bijna elke grote stad heeft wel een Bever.
pi_31889440
Ik ga denk ik binnenkort een bezoekje brengen aan http://www.de-wit.nl/ in Schijndel.
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_32239404
Weinig in Nederland, beetje off topic dus, maar hier zijn de meest recente ervaringen met liften:

Vrijdag 11 November 2005 van Heerlen naar Keulen
Van NL Heerlen N281xNieuwe Looierstraat. Niet weggekomen. Het was de eerste keer dat ik met een reflecterend hesje in het donker heb gelift. Bij stoplichten incidentele Duitse automobilisten gevraagd of zij richting Aken reden. Na 60 minuten plaats genomen op de oprit N281 met hesje. Na 10 minuten teruggewandeld naar NS Heerlen en een bus genomen naar Bocholtz.

Van NL Bocholtz A76 tankstation Tienbaan (grens NL/D) naar D Koln A555 Verteilerkreis Bonn afstand 72 km, wachttijd 105 minuten.

Zaterdag 12 November 2005 van Keulen naar Hessenthal bij Aschafenburg (Bayern)
Van Koln A555 Verteilerkreis Bonn naar D Medenbach A3 T 46-47 Medenbach afstand 153 km, wachttijd 80 minuten.
Van D Medenbach A3 T 46-47 Medenbach naar D Weiskirchen A3 T 54-55 Weiskirchen afstand 50 km, wachttijd 20 minuten.
Van D Weiskirchen A3 T 54-55 Weiskirchen naar D Weibersbrun A3 63 afstand 41 km, wachttijd 10 minuten.
Van D Weibersbrunn A3 63 D naar Hessenthal church afstand 4 km, wachttijd 1 minuten.

Zaterdag 12 November 2005. Donker
Van D Gailbach church naar D Aschaffenburg Schweinheim afstand 5 km, wachttijd 10 minuten.

Zondag 13 November 2005
Van NL Geleen A79 2 naar NL Maastricht Clovisstraat x Scharnerweg afstand 18 km, wachttijd 3 minuten.
pi_32255884
quote:
Op woensdag 2 november 2005 09:50 schreef AquaDiGio het volgende:
Ik ga denk ik binnenkort een bezoekje brengen aan http://www.de-wit.nl/ in Schijndel.
Goeie toko daar. Haal ik ook altijd mijn kampeerspullen.
pi_32274117
quote:
Hoe lang denken jullie dat ik er over zal doen?
Nou liftende Hollander in Kroatie, ik denk een uurtje of 25, ervan uitgaande dat je aan een stuk door gaat. Het Duitse deel is vrij simpel omdat je de hoofdweg volgt. Om de regio Dusseldorf moet je niet al te wattig zijn, anders verzuur je te veel.
pi_32341971
Liften is vet. Deed het vroeger ook altijd, klotetreinverbinding enzo.. Was altijd zo thuis..
pi_32413850
Wtf?

Tja, je moet maar niets te doen hebben...
pi_32428518
Wtf?

Tja, je moet maar een saai leven lijden van 9 tot 5 elke dag

Ik ben benieuwd naar het verhaal van Dikkie Dik als hij nog naar Zagreb is gegaan dan.
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_32428582
Liften kan erg leuk zijn. Ik deed amsterdam - berlijn in zo'n 10 uur.
pi_32440279
18 November 2005 vertrek 14:45, aankomst 17:00
afstand 133 km, waarvan 127 km autosnelweg, gem. snelheid 59 kmh
Van Bemelen Oude Akerweg local road naar NL Maastricht A2 liftersplaats afstand 5 kilometer, wachttijd 10 minuten (met uitgestoken duim)
Van Maastricht A2 liftersplaats NL naar s-Hertogenbosch A2 x Empelsedijk 20-19 afstand 128 kilometer, wachttijd 15 minuten (met bordje Den Bosch)

20 November 2005 vertrek 20:00 (donker), aankomst 22:00 (ook donker)
afstand 142 km, waarvan 138 km autosnelweg, gem snelheid 71 kmh
Van Zaltbommel A2 T 17-18 De Lucht naar NL Susteren A2 T 46-47 Het Anker afstand 115 kilometer, wachttijd 15 minuten (om lift naar Zuid-Limburg gevraagd)
Van Susteren A2 T 46-47 Het Anker naar NL Maastricht Bemelerweg afstand 27 kilometer, wachttijd 15 minuten (om lift naar Maastricht gevraagd)

[ Bericht 9% gewijzigd door Frank__NL op 20-11-2005 23:32:56 ]
  dinsdag 22 november 2005 @ 09:09:57 #263
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_32472851
Het luitjes, ik moet jullie helaas teleurstellen maar mn avontuur naar Zagreb is helaas niet doorgegaan ( ze kon geen vakantie krijgen enzo ) Ik was dr al helemaal op voorbereid maarja shit happens.
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_32574423
Reizen moet je toch alleen doen, ontmoet je meer mensen.
  vrijdag 25 november 2005 @ 18:44:22 #265
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_32574530
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 85% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 12:52:47 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_32579578
Hoe kun je nu gaan liften als iedereen toch in de file staat?
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_32580523
U wordt rechts ingehaald door een lifter, mag dat?

OV-storingen of OV-stakingen zijn een goede reden om aanspraak te maken op de goedaardigheid van automobilisten. Tijdens OV-storingen en OV-stakingen wordt ook wat meer met onbekenden meegereden dan gewoonlijk.

Vandaag is het aantal bezoekers van mijn website "hitchhiking in the netherlands" normaal. De verkeerssituatie heeft iedereen verrast, en even op mijn site kijken lukt uiteraard niet als je op het station staat. Bovendien lagen zowel het treinverkeer als het wegennet plat.

Tijdens en vlak voor de OV-staking van 14 oktober 2004 liep het aantal bezoekers van mijn site over liften toe. Toen hadden reizigers tijd om zich voor te bereiden op het niet rijden van treinen. Sommigen doen dat liftend, en een enkeling raadpleegt daarvoor ook mijn webpagina.

Gezien de berichten in de media lijkt het waarschijnlijk dat vannacht vrij veel Nederlanders zullen wildkamperen in hun auto, en dan nog in de ongeplande vorm op de autosnelweg. Wildkamperen is in Nederland echter verboden.

"Tienduizenden Nederlanders gebruiken auto voor wildkamperen tijdens sneeuwrijke nacht in november"

Hier in de omgeving van Maastricht ligt nu overigens nog geen sneeuw. De straten waren bijna de hele dag droog.

Mensen zitten de laatste dertig jaar graag in de auto. Wat er vanavond op de Nederlandse weg gebeurt is extreem slecht voor het milieu.

Als je nu "gestrand" bent op NS Utrecht Centraal zou je met de sneltram (als die rijdt) of per bus naar het 22 Oktoberplein kunnen gaan. De halte is op het plein. Daar is ook een Esso tankstation met verkeer richting Den Haag / Rotterdam / Leiden en richting Brabant. Het is zo maar een voorbeeld.

[ Bericht 28% gewijzigd door Frank__NL op 25-11-2005 22:14:30 ]
pi_32898909
Hier zijn nieuwe liftervaringen, wederom maar voor een klein deel op Nederlands grondgebied. Wel binnen het Nederlands taalgebied :-)

Liften gaat in Belgie nog soepeler dan bij ons!

Zaterdag 3 December 2005 van Maastricht naar Brussel met twee personen... het voortransport naar de eerste liftplek vond plaats per stadsbus. Normale reistijd per auto 1h10, reistijd liftend 2h00
Van NL Maastricht lokale weg Via Regia naar B Veldwezelt N78 x N2, afstand 5 km, wachttijd 1 min.
Van B Veldwezelt N78 x N2 naar B Bilzen N702 x N2, afstand 8 km, wachttijd 15 min.
Van B Bilzen N702 x N2 naar B Hasselt A13 27, afstand 21 km, wachttijd 1 min.
Van B Hasselt A13 27 naar B Leuven N264 x Veilingweg, afstand 55 km, wachttijd 5 min.
Van B Leuven N264 x Veilingweg naar B Brussels R0 7bis Atomium, afstand 33 km, wachttijd 1 min.
Vanaf het Atomium reisden wij per metro verder.

Zondag 4 December 2005 van Brussel naar Maastricht met drie personen... De vertrekplek werd bereikt door een kameraad die ons per auto naar de autosnelweg bracht. Normale reistijd per auto 1h10, reistijd liftend 1h50
Van B Brussels Stroombeek Bever R0 7 naar B Houthalen E314 29, afstand 84 km, wachttijd 15 min.
Van B Houthalen E314 29 naar NL Geleen A76 2, afstand 33 km, wachttijd 1 min.
Van NL Geleen A76 2 naar NL Maastricht central station, afstand 18 km, wachttijd 5 min.
Wij moesten op het station zijn!



Jawel, daar staat hij dan, in vol ornaat. Frank__NL tracht zich een rit te verwerven naar Hasselt. Hij is op weg naar Brussel. De foto werd juist op tijd genomen. Een minuut later was hij op weg. Van de oprit Hasselt-west ging het verder. Na twee minuten stopte een Tsjechisch koppel, die het bordje Brussel zo snel niet hadden gelezen; zij reden naar Antwerpen. Enkele minuten later werd een lift verkregen tot aan Leuven-west. Toen duurde het niet lang meer voor Frank_NL oog in oog stond met het Atomium.



Op de terugreis. Het clubje lifters was uitgegroeid tot drie personen en twee backpacks. De Vlaamse chauffeur en man van een Waalse uit Bastenaken begon spontaan Portugese liedjes te zingen toen bleek dat een van zijn meerijders uit Brazilie kwam. Kort voor hun kampeerstek in Houthalen vervolgenden wij onze weg. Een medelifter stak op het op- en afritpuntje van de E313 rennend over, waardoor enkele chauffeurs voor de zekerheid even op het rempedaal trapten. Verkeersslachtoffers onder het grootwild zijn in het algemeen tenslotte beter te mijden - de aandacht was getrokken door een jonge Belg en een jonge Amerikaan met Jackass-achtige muts, die in Landgraaf gingen snowboarden. Bij Geleen, A76 afrit 2, stapten we uit aan het begin van de oprit, schudden handen met de liftgevers, en bekeken we opschriften van andere Anhalters op de paal met het ASW-bord. De andere Hollandse lifter deed zijn eerste passen sinds vier maanden op Nederlands grondgebied - en voegde zijn naam toe. We staken de weg over en namen plaats op de andere oprit, met onze bordjes "MAASTR." en "ALICANTE". En terwijl ik vernam dat Zuid-Limburg een permanente schaatsbaan heeft naderden we hartje Maastricht...
  woensdag 7 december 2005 @ 21:21:54 #269
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_32901969
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 17:23 schreef Ballebek het volgende:
Ik heb vorig jaar 2 meisjes meegenomen vanaf Rotterdam naar Nijmegen (moest daar toch zijn dus why not).
Die wilden echter mij terug"betalen" in natura maar ik heb vriendelijk gezegd dat niet te willen...
Dan had je naar mij moeten rijden en mij het laten doen. Daar zijn vrienden toch voor
Ik help je wel, geen punt
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_32904959
Als ik zo de nieuwe afleveringen van The Trip op MTV bekijk, gaat mijn hartje weer sneller slaan...
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
  donderdag 15 december 2005 @ 23:57:17 #271
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_33120543
Hee frank cool eindelijk fotos'ook Jij bent toch wel de die hard lifter heh hier. Ik hou een winterstop

Ik ben trouwens nog benaderd voor een documentaire over liften, ben benieuwd of dr wat uitkomt!
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_33120625
quote:
Op woensdag 7 december 2005 21:21 schreef ook_gek het volgende:

[..]

Dan had je naar mij moeten rijden en mij het laten doen. Daar zijn vrienden toch voor
Ik help je wel, geen punt
pi_33125450
quote:
Op donderdag 15 december 2005 23:57 schreef Dikkiedik_2003 het volgende:
Hee frank cool eindelijk fotos'ook Jij bent toch wel de die hard lifter heh hier. Ik hou een winterstop

Ik ben trouwens nog benaderd voor een documentaire over liften, ben benieuwd of dr wat uitkomt!
Houd ons op de hoogte!

En een winterstop zit er voor mij niet in. Zaterdag naar Amsterdam RAI liften.
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_33141149
Is dit niet verboden?

Schaamteloze tvp ook trouwens Wil het ook eens doen.
pi_33143330
==QUOTE===
Is dit niet verboden?
===========

Natuurlijk niet. Alleen op de snelweg en op de autoweg is het verboden. Daar lift je dus op opritten, en beter, op tankstation (waar je met een beetje goede wil om een lift vraagt). Ook dat laatste is niet verboden. Op 50 ervaringen ben ik nog nooit negatief door een pompmedewerker aangesproken. Liften hoor je alleen te doen op plekken waar je het overige verkeer niet in gevaar brengt. Dat betekent dat snelwegopritten zonder vluchtstrook vaak afvallen. Een vluchtstrook heb ik niet altijd nodig. Stoplichten waar chauffeurs enige tijd voor rood licht staan zijn ook prima om een lift te vragen. Je moet wel koel blijven, en het verkeer snappen.

Soms heb ik wel op "verboden" plekken gelift: op de vluchtstrook tijdens de file. Dat zijn goede plekken om een (lange) vervolglift te krijgen. Het "gevaar" dat ik loop is een bekeuring van 20 a 30 Euro voor het "als voetganger" deelnemen aan auto (snel) wegverkeer. De politie heeft me op 15000 km liften een keer aangesproken. Op dat moment had ik minder dan 1000 km ervaring, en stonden wij op een plek waar ik nu niet meer zou gaan liften. Die boete weeg ik gewoon af. Nog geen boete, wel ca 1500 Euro in de knip gehouden, uitgaande van het NS tarief 2e klas met korting.

Ik hou geen winterstop. Zondag moet ik naar Veldhoven. De liftersplaats van Maastricht is het beste wapen dat ik me als lifter kan voorstellen :p
pi_33159265
Dus op de vluchtstrook mag?

Ken je de van Brienenoordbrug in Rotterdam?
pi_33160048
Omg een leven is jullie ook onbekend he?

Zoek een hobby ofzo. Of zoek een baan.
pi_33160326
Daar hebben we het scooterkneusje ook weer.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_33160372
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:12 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Daar hebben we het scooterkneusje ook weer.
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee Mijn zaterdag

pi_33160621
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:02 schreef Rietvaerder het volgende:
Omg een leven is jullie ook onbekend he?

Zoek een hobby ofzo. Of zoek een baan.
pi_33160688
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:25 schreef Koewam het volgende:

[..]

Wagenziek?
pi_33160968
Neen, ziek van kortzichte randdebielen als jij
pi_33161029
Oh, ken je mij?

Ik stop lekker toch niet voor lifters
pi_33161239
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 18:44 schreef Mikkie het volgende:
Ik denk dat er op dit moment, bij gebrek aan OV, best wat mensen gaan proberen te liften

Leuk joh, sneeuw
Ik was het toen idd serieus van plan, (stond de hele avond vast in Amersfoort) beetje jammer dat toen ik bijna met mn duim omhoog stond er niet echt vooruitgang was te zien in het verkeer .

Liften is oke!
  zaterdag 17 december 2005 @ 14:58:45 #285
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_33161378
Ik ben benieuwd naar de onderbouwing van waarom lifters geen normaal leven hebben, een hobby moeten zoeken, kansloos en werkeloos zijn?
Iedereen heeft recht op een mening gelukkkig maar dan moet die wel ergens op gebaseerd zijn.
Hoe kortzichtig kun je zijn?

Of dan toch jaloezie? Maar nee dat zal je toch niet toegeven..
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_33161437
Ik zeg maar niks ..
pi_33161449
Eh? Waarom zou je gaan liften dan? Lijkt me omdat je niks anders te doen hebt. Iemand die een baan heeft, school of een hobby hoeft niet te gaan liften lijkt me.

Tip: Ga werken en koop je eigen vervoer! Dan hoef je niet meer te liften

Jaloezie? Ja eigenlijk wel Ik ga denk maar m'n motor verkopen en dan ga ik voortaan wel liften

Alhoewel, het lijkt me heel moeilijk, niet iedereen heeft zomaar de gave natuurlijk om te liften...

Maare, veel plezier hoor
  zaterdag 17 december 2005 @ 15:06:48 #288
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_33161552
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 20:02 schreef Frank__NL het volgende:
.. Op 50 ervaringen ben ik nog nooit negatief door een pompmedewerker aangesproken. Liften hoor je alleen te doen op plekken waar je het overige verkeer niet in gevaar brengt. Dat betekent dat snelwegopritten zonder vluchtstrook vaak afvallen. Een vluchtstrook heb ik niet altijd nodig. Stoplichten waar chauffeurs enige tijd voor rood licht staan zijn ook prima om een lift te vragen. Je moet wel koel blijven, en het verkeer snappen.
Ik ben langs de A8 (zaandam-amsterdam) bij die Esso door de pompbediende aangesproken, hij vond dat ik zijn klanten lastigviel en vroeg of ik op het parkeerterrein wilde gaan staan met een bordje. Na een lange discussie -hij vond liften egoistisch, teren op de benzine van een ander - en uiteindelijk leuk gesprek mocht ik blijven staan
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_33161591
Goh.. ik ben niet de enige blijkbaar.
  zaterdag 17 december 2005 @ 15:20:17 #290
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_33161854
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 15:02 schreef Rietvaerder het volgende:
Eh? Waarom zou je gaan liften dan? Lijkt me omdat je niks anders te doen hebt. Iemand die een baan heeft, school of een hobby hoeft niet te gaan liften lijkt me.
Het is gratis, vaak sneller dan met het OV, avontuurlijk, je ontmoet de meest uiteenlopende mensen die je normaal nooit zou spreken. Ik doe het als ik ergens naar toe moet in mn vrije, ipv in je eentje met de auto of trein. Het sociale van het liften is gewoon cool. De wereld is al individualistisch genoeg
quote:
Tip: Ga werken en koop je eigen vervoer! Dan hoef je niet meer te liften
Ik heb een goede baan, groot huis etc maar je geld uitgeven aan een auto/motor, wegenbelasting, verzekering, brandstof, onderhoud, parkeervergunning vind ik echt zonde. Veel mensen geven 1/3 van hun loon uit aan hun auto, wat alleen maar je vervoer is, oja en status natuurlijk wat voor veel mensen belangrijk is. Zolang ik het niet nodig heb hoef ik het niet.

Ik probeer niet op te dringen dat je moet liften, zoals jij doet met eigen vervoer kopen.

Ben ik me nu aan het verantwoorden waarom ik lift? wtf man

Nog een keer dan - waarom zijn lifters volgens jou bij voorbaat werkeloos, kansloos, en moeten een hobby zoeken?

[ Bericht 3% gewijzigd door Dikkiedik_2003 op 17-12-2005 15:27:38 ]
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_33161912
Ach ik begrijp het standpunt van Rietvaerder ook wel hoor, al is het zo kortzichtig als het maar kan..
Ik kan ook in een wielren topic gaan blaten dat wielrennen een kansloze sport is, aangezien ik persoonlijk liever de brommer of auto pak . Maar ik ben verstandig en niet wereldvreemd en laat mensen met een andere hobby in hun waarde

[ Bericht 11% gewijzigd door Sport_Life op 17-12-2005 15:28:55 ]
  zaterdag 17 december 2005 @ 15:25:32 #292
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_33162001
oeps
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_33162156
Ach, laat ik er maar over ophouden voordat het eindigt in een rel

Veel plezier in elk geval.
pi_33162484
Waarom moet alles bij jou altijd in een rel eindigen? Kun je niet normaal discusseren??
pi_33162600
==quote==
Ken je de van Brienenoordbrug in Rotterdam?
========

Neen. Je punt wordt dus niet duidelijk aan degene aan wie het bedoeld is.

Rietvaerder is iemand die een relletje komt trappen. Dat is een beetje jammer voor dit topic. Gelukkig maar dat hij geen lifters meeneemt. Heel stoer! Het beste dan maar.
pi_33183758
quote:
Ik ben langs de A8 (zaandam-amsterdam) bij die Esso door de pompbediende aangesproken, hij vond dat ik zijn klanten lastigviel en vroeg of ik op het parkeerterrein wilde gaan staan met een bordje. Na een lange discussie -hij vond liften egoistisch, teren op de benzine van een ander - en uiteindelijk leuk gesprek mocht ik blijven staan
Ik vind oliemaatschappijen egoistisch. Zij vinden dat de consument eerst maar zoveel mogelijk van de wereldvoorraad ruwe olie moet verbruiken, voor een ander, en minder milieuonvriendelijk product op een acceptabele prijs wordt aangeboden. Dit hoor je me overigens niet tegen een pompbediende zeggen.

Aangezien tankstations voor mij als lifters zo'n beetje hetzelfde zijn als TGV-stations voor treinreizgers, zorg ik altijd dat ik me netjes en correct gedraag. Ik denk dat jij een pissig persoon tegen bent gekomen. Soms neem ik wel eens een bakkie thee in de pompshop, of wat anders, of ik maak een praatje met de pomphouder. Heb ook al eens gevraagd of ik een dikke viltstift kon lenen, in de tijd dat ik die nog wel eens vergat mee te nemen.

Mijn eerste tankstationervaring was bij de Esso in Velp-Zuid, vlak voor het knooppunt Velperbroek bij Arnhem. Na 20 minuten met duim uitgestoken langs de weg, kwam de kassajongen naar me toe met een dikke stift en een plaat karton. Daar heb ik toen Arnhem-Zuid op gezet, en was ik binnen vijf minuten weg...
pi_33200775
Zondag 18 December 2005. Vertrek 08:30.

Van NL Maastricht A2 liftersplaats naar NL Veldhoven A2 31, afstand 92 km, wachttijd 5 min. (met bordje "den bosch").

...bij het tot stilstand komen voor het stoplicht op knooppunt Leenderheide, Eindhoven-Zuid ziet mijn oog op de kruisende A67 een kleine vrachtwagen met de tekst "transport i spedycja"...

Van NL Veldhoven local road x A2 31 naar NL Veldhoven Sterrenlaan, afstand 3 km, wachttijd 5 min. (enkele minuten met bordje "oerle", daarna gevraagd bij stoplicht om een lift naar Veldhoven)
Gem. snelheid 71 kmh.


Zondag 18 December 2005. Vertrek 18:30. Donker.

Van NL Veldhoven A2 31 naar NL Cranendonck A2 T 35-36 't Haasje, afstand 23 km, wachttijd 5 min. (gevraagd om een lift naar Weert / Zuid-Limburg)

...op het deel dat samenvalt met de route Antwerpen - Polen, bij het naderen van knooppunt Leenderheide, valt mijn oog op een kleine auto met Pools kenteken...

Van NL Cranendonck A2 T 35-36 't Haasje naar NL Susteren A2 T 46-47 Het Anker, afstand 44 km, wachttijd 2 min. (gevraagd om een lift naar Zuid-Limburg).
Van NL Susteren A2 T 46-47 Het Anker naar NL Maastricht A2 x Viaductweg, afstand 25 km, wachttijd 3 min. (gevraagd om een lift naar Maastricht).
Gem. snelheid 69 kmh.


Binnenkort in dit topic... ...van 's-Hertogenbosch of Amsterdam - via Trzciel - naar Sejny... ...trans europe express...

[ Bericht 0% gewijzigd door Frank__NL op 18-12-2005 23:09:24 ]
pi_33915318
Zoals beloofd in mijn vorige bericht!

Zaterdag 24 December 2005. Van Zuid-Limburg naar Den Bosch. Vertrek in de namiddag. Vanwege Kerstavond steeds minder verkeer op de weg.
Van NL Bemelen Oude Akerweg local road naar NL Maastricht A2 liftersplaats, afstand 5 km, wachttijd 5 min.
Van NL Maastricht A2 liftersplaats naar NL Maarheeze A2 T 36-35 Groote Bleek, afstand 68 km, wachttijd 15 min.
Van NL Maarheeze A2 T 36-35 Groote Bleek naar NL s-Hertogenbosch A2 x Empelsedijk 20-19, afstand 60 km, wachttijd 40 min.

Dinsdag 27 December 2005. Van Nieuwkuijk naar Trzciel (Polen). Eerst per bus naar Den Bosch centraal, vervolgens per bus richting Grave tot aan bushalte De Lucht op de parallelweg aan de A59 naast het gelijknamige tankstation met restaurant. Steeds om liften gevraagd. Op tankstation Bolder bij Holten had ik een bordje "BERLIN" op mijn rugzak geknoopt.
Van NL Geffen A59 T <15 De Lucht naar NL Schaijk A50 T 16-17 De Gagel, afstand 12 km, wachttijd 30 min.
Van NL Schaijk A50 T 16-17 De Gagel naar NL Elst A325 T Hogewei, afstand 34 km, wachttijd 5 min.
Van NL Elst A325 T Hogewei naar NL Zutphen N348 exit city, afstand 42 km, wachttijd 20 min.
Van NL Zutphen N348 exit city naar NL Deventer A1 23, afstand 10 km, wachttijd 2 min.
Van NL Deventer A1 23 naar NL Holten A1 T 26-27 Bolder, afstand 17 km, wachttijd 2 min.
Van NL Holten A1 T 26-27 Bolder naar D Autetal A2 T 35-36, afstand 208 km, wachttijd 30 min.
Van D Autetal A2 T 35-36 naar D Michendorf A2 T 18-17, afstand 290 km, wachttijd 15 min.
Van D Michendorf A2 T 18-17 naar PL Trzciel N2 x 137, afstand 207 km, wachttijd 15 min.
Totale afstand ca. 800 km. Reistijd inclusief busreis ca. 13 uur.

Woensdag 28 December 2005. Van Trzciel naar Warschau.
Van PL Trzciel N2 T naar PL Warsaw west station, afstand 390 km, wachttijd 25 min, met bordje "Warszawa" langs de hoofdweg waar het verkeer met 80 a 110 kmh langsrijdt.

30 December 2005. Van Bialystok naar het gehucht Krasnowo.
Van PL Bialystok N8 x N65 naar PL Augustow N8 x N16, afstand 85 km, wachttijd 1 min. De eerste passerende chauffeur brengt de auto tot stilstand als ik met mijn hand zwaai - de Poolse variant van de uitgestoken duim.
Van PL Augustow N16 x N8 naar PL Sejny cente, afstand 50 km, wachttijd 5 min. De eerste chauffeur met kenteken BSE (Bialystok-Sejny) stopt bij het zien van mijn bord Sejny.
Van PL Sejny exit village naar PL Krasnowo, afstand 10 km, wachttijd 10 min. Donker. Gelift met reflecterend armbandje.

1 January 2006. Ik wil gaan wandelen in het Woud van Augustow met Andreas. Maar Andreas heeft een grote kater en kan zijn Suzuki Vitara niet op de weg (ijsbaan) houden. We laten de auto achter en wij, en mijn Kerstengel, gaan liftend verder.
Van PL Berzniki Folwark naar PL Bierzalowce, afstand 1,5 km, wachttijd 1 min.

[b}2 January 2006. Naar Litouwen[/b] Met hulp van de buurman en zijn tractor wordt de Suzuki van Andreas uit de berm getrokken. Samen rijden we naar de grens en nemen wij afscheid.
Van PL Ogrodniki border naar LT Lazdijai center, afstand 7 kilometer, wachttijd 1 min.

3 January 2006. Van Krasnowo terug naar Bialystok. Het liften zit vandaag een beetje tegen.
Van PL Konstantynowka naar PL Sejny center, afstand 7 km, wachttijd 30 min. In het schitterende land rond Sejny is het uitzicht nog niet vervuild met een eindeloze stroom van automobielen. Na een half uur ben ik ongeveer twee kilometer richting Sejny geglibberd te voet door de sneeuw en over de weg (ijsbaan), en stopt een Poolse Litouwer. Ik rijd mee in de degelijke FSO Polonez.
Van PL Sejny exit village naar PL Giby, afstand 8 km, wachttijd 3 min.
Van PL Giby naar PL Augustow, afstand 43 km, wachttijd 60 min. Vrij weinig verkeer in de grensregio van Litouwen.
In Augustow begon het te schemeren. Hoewel het een hele makkelijke stad is om een lift naar Bialystok te krijgen, ga ik het niet proberen. Ik wandel naar het busstation, waar juist een bus richting de stad klaarstaat.

8 January 2006. Terug naar Nederland. In Warschau neem ik eerst een Eurocitytrein naar Rzepin (richting Berlijn), een dorp niet ver van de grens van Polen en Duitsland, bij Frankfurt an der Oder. Eerst de cijfers, en dan het verhaal.

Van PL Rzepin N2 x 134 naar PL Swiecko border, afstand 17 km, wachttijd 30 min.
Van PL Swiecko border naar NL Lierop A67 T 35-34 Oeijenbraak, afstand 700 km, wachttijd 7 min.
Van NL Lierop A67 T 35-34 Oeijenbraak naar NL Zaltbommel A2 T 18-17 De Lucht, afstand 72 km, wachttijd 90 min.

In Rzepin wordt de restauratiewagon losgekoppeld van het treinstel. Het is het laatste station voor de Pools-Duitse grens. De wodka blijft in Polen. Ook stappen hier de Poolse douaniers op de trein. Op dit voor een Eurocity ongewoon onbelangrijke station verliet ik de trein. "Von hier geht es weiter per Anhalten" deelde ik een van de andere reizigers mee. Ik trok wat plaatjes van Rzepin en wandelde de twee kilometer die tussen het station en hoofdweg 2 - Poznan-Berlijn - liggen.

Bij de kruising bleek een tankstation te zijn met een lange rij Westeuropeanen die op de terugweg waren en hier - 20 km voor de grens - hun tank vulden met brandstof aan Poolse prijzen. Aan de zuidzijde van weg 2 stond een dame van een jaar of veertig met een korte rok, doorschijnende panties en hoge hakjes. Aan de noordzijde van de weg zocht ik een goede plek om een rit te verwerven van een van het soms met 60, en veelal met 80 tot 100 kmh passerende (langeafstands-) verkeer. Mijn liftbord - A3 in de lengte dubbel - toonde de kleuren rood, wit en blauw. Vooral bij het naderbij komen van een gemotoriseerde verkeersdeelnemer met een gele kentekenplaat liet ik mijn bord zo duidelijk mogelijk zien.

Er was een baan voor zowel het doorgaande alswel voor het rechtsafslaande verkeer. Ook was er een middenstrook voor het (weinige) linksafslaande verkeer. In Polen is het niet ongebruikelijk dat zo'n middenstrook onafhankelijk van aanduidingen wordt gebruikt voor het inhalen van (onder) andere automobilisten. Voor mij was de beste plek ongeveer 100 meter voor de kruising. In dit soort situaties toon je als lifter het bord selectief. Soms kan een verkeersdeelnemer namelijk sterk worden afgeleid door iemand die om wat voor reden dan ook langs de weg staat. Overigens - een weg waar ook gewoon gefietst, gepaardekard en gewandeld mag worden. Als liftende reiziger wil je automobilisten iets goeds bieden. Gevaarlijke verkeerssituatie horen daar niet bij.

Een goede automobilist die besluit om de snelheid terug te brengen naar 0 kmh doet dat door de afslag naar rechts te nemen. Het gevaar is dan geweken.

Na een kwartier stopten twee in Belgie werkende Polen. Ze wilden mij een lift geven tegen een zekere vergoeding uitgedukt in geld. Dat was heel aardig van ze - echter - tegen de in Polen heersende regels van autostop. Enkele minuten later kon ik meerijden met een andere Pool naar Berlijn.

Na de passage van de grenspost - het zien van de aanwezigheid van paspoorten in de auto vonden de douaniers wel voldoende - stapte ik uit. Hoewel ik volgens de logica in Duitsland zou moeten zijn stonden hier Poolse verkeersborden. De grenscontrole ligt namelijk juist in Polen. De gebouwen zouden eigenlijk midden op de brug over de Oder moeten staan! Spelen de Duitsers nog altijd een klein beetje landjepik?

Na een minuut of twee stopte een Duitse automobilist die me een lift naar Berlijn kon geven. Die rit sloeg ik vriendelijk af. Enkele minuten later stopte een automobilist die naar Oldenburg, bij Hannover, zou rijden. Hoewel dat een aardige afstand was, had ik meer ambitie, en bovendien, een grotere verwachting. Zonder leugentje om bestwil verklaarde ik dat ik het liefst een directe rit naar Nederland zou krijgen. Dat zou wat betreft de afstand van een enkele rit een nieuw record zijn. Nog voor de bestuurder in zijn kleine auto uit begin jaren '90 goed en wel uit zicht was verdwenen bracht een loenzige Poolse man uit Lubuskie zijn Renault 25 voor mijn voeten tot stilstand.

"Do Holandi?" "Tak, jedzie do Holandi". Daarna ging het met een bekwame, ervaren en rustige chauffeur aan een gemiddelde snelheid van 130, een kruissnelheid van 155 en een top van 185 naar tankstation Oeijenbraak aan de A76 tussen Venlo en Eindhoven. Mijn oude record van 550 km (Keulen-Berlijn) werd door het nieuwe van 730 km "verpulverd". De rit werd slechts door twee stops van een minuut of tien afgewisseld.

De laatste rit liet een stuk langer op zich wachten. Nederlanders wilden niet of gingen niet die kant uit. De laatste rit was met de eigenaar van een uitzendbureau voor Poolse arbeidskrachten - Nederlanders zijn te lui en niet gemotiveerd om te werken - die wel via Den Bosch naar Rotterdam wilde rijden. Bardzo dziekuje na wsziestkie kierowniki!

Maandag 9 January 2006. Terugreis van familie in Den Bosch naar Zuid-Limburg.
Van NL s-Hertogenbosch A59 47 naar NL Zaltbommel A2 T 18-17 De Lucht, afstand 8 km, wachttijd 3 min. De rit ging naar het noorden in plaats van naar het zuiden. Echter op het nabije tankstation De Lucht is een voetgangerstunnel omdat het restaurant aan de andere kant van de weg ligt. Zo kwam ik op een perfecte plek om vlot een rit naar Maastricht te krijgen.
Van NL Zaltbommel A2 T 17-18 De Lucht naar NL Maastricht Oranjeplein, afstand 130 km, wachttijd 15 min. Drie kilometer wandelen naar de rand van de stad.
Van NL Maastricht Bemelerweg local road naar NL Bemelen Oude Akerstraat local road, afstand 2 km, wachttijd 5 min. Donker.
pi_33917243
En toch blijf ik de verhaaltjes leuker vinden als de feiten.

Maar wel een prestatie hoor! Respect.

Ik ga binnenkort 6 maanden stage lopen in Frankrijk, dus voor mij dan even geen liften. Als ik terug ben een jaartje rust, met hopelijk een grote reis door west-Europa met veel liften!
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_33920030
Had geen zin om 't topic door te spitten, maar Frank__NL, nooit echt problemen gehad tijdens het liften? Overvallen, Berovingen of andere dingen?
Een begrip dat iedereen anders interpreteerd, en waar ieder een eigen draai aan kan geven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')