abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27181015
Voor ik dit topic start: Ik ben op de hoogte van de nederlandse wetgeving, en heb weinig trek in moraalridders. Gekots op bromfietsen, of het duiden op het feit dat een tomos niet cool is, mag in de daarvoor bestemde topics

Ik heb momenteel dus een Tomos S25, met een snelle uitlaat (std uitlaat met korte bocht, ipv. s-bocht). Met deze uitlaat haal ik 10km/h winst.

Nu wil ik deze zomer een beetje sprintjes trekken, en dan heb je niks aan 40km/h . Hoe kan ik dit het beste opvoeren?

Ik zat te denken aan een 70cc eurokit. Heb ik dan nog meer onderdelen nodig? Moet ik mijn carburateur dan vervangen?

Wat doet een filter / powerfilter eigenljk? Die dingen kosten geen drol (net geen tientje), maar helpt het de performance / geluid van mijn brommer?
pi_27181536
je hebt je brommer met 30 de poeier in gereden....

zou je dit wel doen?
pi_27181661
je moet er voor zorgen dat er geen gaten in de uitlaat/demper zitten, dan is het geluid het mooist,
kwa opvoeren zou een grotere carb en spruitstuk en dat gaatje waar het mengsel de cilinder ingaat uitvijlen wel genoeg zijn, 70cc kost sowieso ook veel geld en je lagers slijten veelste snel.
pi_27181868
Herman, als je het over mijn schuivert van woensdag hebt, dat kwam doordat er grind lag. Het voorwiel zat iets krom, maar kon ik zo rechtbuigen. In de poeier rijden (wat is "de poeier in" ?) is een beetje overdreven he

Het lieft koop ik elke maand een onderdeel, maar dat gaat zeker niet? Je moet zeker alles in 1 keer monteren?

70cc kost geen drol, net 67 euro bij 50snel.nl
pi_27182010
Ik wil niet de moraalridder uithangen maar bedenk wel even het volgende:

Het frame is niet gebouwd op de krachten die vrijkomen bij een motor met meer vermogen dan standaard. Hierdoor wordt het rijgedrag negatief beinvloed. Hetgeen resulteert in een onstabiel geheel en dus levensgevaarlijk.
A mind is like a parachute it must be open to work.
pi_27182104
Dat is duidelijk geen moraal-ridder gedrag Bedankt! Maar zoals ik zei: het is puur voor de sprintjes

Maar zo ziekelijk hard gaat het toch ook niet met 70cc? Dat valt toch wel mee? Ik hoor dingen van puch dat de achterbrug kromtrekt
  vrijdag 20 mei 2005 @ 13:05:33 #7
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_27182107
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 13:02 schreef pluerbrrot het volgende:
Ik wil niet de moraalridder uithangen maar bedenk wel even het volgende:

Het frame is niet gebouwd op de krachten die vrijkomen bij een motor met meer vermogen dan standaard. Hierdoor wordt het rijgedrag negatief beinvloed. Hetgeen resulteert in een onstabiel geheel en dus levensgevaarlijk.
Wat hij zegt Vroeger kon je voor een Puch altijd een verstevigde achterbrug kopen. Anders trok je de originele helemaal krom met 70cc. Kijk eens of je zoiets kan vinden.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  vrijdag 20 mei 2005 @ 13:06:30 #8
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_27182136
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 13:05 schreef Geqxon het volgende:
Dat is duidelijk geen moraal-ridder gedrag Bedankt! Maar zoals ik zei: het is puur voor de sprintjes

Maar zo ziekelijk hard gaat het toch ook niet met 70cc? Dat valt toch wel mee? Ik hoor dingen van puch dat de achterbrug kromtrekt
Zie hier boven
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_27182232
Ik kan an sich een chrome achterbrug kopen, wat ook nog eens zeer geil is, maar ik moet toch even de bedragen onderelkaar zetten.

In totaal ben ik bereid er 200-300 euro aan uit te geven (het liefst verdeeld over een paar maanden), is dat een beetje reëel?
pi_27182844
Ik heb nog een punt.

De remen. Als je een sprintje trekt dan probeer je dus in een zo kort mogelijke tijd een hogere snelheid te bereiken. De remmen zijn berekend op een maximum van 40 km. Als je deze dus gaat overschrijden loop je dus het gevaar dat de remmen vast slaan door de vrijgekomen vrijvingswarmte. Gevolg..... Denk maar aan je voorrem waar toch 70% van je remkracht vandaan komt.
A mind is like a parachute it must be open to work.
pi_27183162
Fuck ja. Goed punt. Met trommelremmetjes kom je zeker niet ver?
pi_27183541
Als je zo hard wilt moet je gewoon een scooter kopen of een ECHTE brommer.... (MT ofzo)

Snorfietsjes zijn er niet echt voor gemaakt
pi_27183639
Helaas ligt een scooter of een schakel boven mijn budget.

Tomosjes zijn gewoon mijn ding
pi_27185033
je bent hardnekkig he

maar goed, krul jezelf lekker om een boom joh
pi_27185828
Ik ben niet hardnekkig, ik wil gewoon de mogelijkheden weten
pi_27186035
70cc eurokit en gooi er minimaal een 15mm carb onder en een tecnigas next. ben je voor weinig geld klaar en dan zit je rond de 75-80 km/h en dat trekt het ding als een malloot
pi_27186711
Holy fuck, zo een carb is nog redelijk duur. Kan ik ook eerst die 70cc aanschaffen en iets laten de carb, racefilter en uitlaat?
pi_27186983
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 15:08 schreef Geqxon het volgende:
Holy fuck, zo een carb is nog redelijk duur. Kan ik ook eerst die 70cc aanschaffen en iets laten de carb, racefilter en uitlaat?
zonder goede carb heb je niks aan je 70cc
pi_27187002
Hhahaha ja daar heb je een punt Klopt het dat een simpele carb al over de 100 euro is?
pi_27187360
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 15:15 schreef Geqxon het volgende:
Hhahaha ja daar heb je een punt Klopt het dat een simpele carb al over de 100 euro is?
jep, op me mt heb ik er laatst een van meer dan 200 opgezet
pi_27187396
maar een twedehandse kan je al rond 25 krijgen met een beetje geluk
pi_27187528
http://www.marktplaats.nl(...)6oudei%3D30%26js%3D1
koop er voor 30 pleuro een blokje bij zodat je je eigen blok heel houd.
dan hou je nog een paar centen over om je hoofd heel te houden, investeer die in een schijfremmetje voor en je bent compleet:-)
ander luchtfilter (race) kan maar helpt niet veel, ontsteking iets verstellen na het opvoeren scheelt al gauw een paar KM, en een ander tandwiel formaat kan helpen bij sprintjes (groter achter) of harder rijden (kleiner achter)
when it rains, why don't sheep shrink?
pi_27187718
voor de rest kun je er een sport van maken om alleen met een snelle uitlaat en de rest origineel zo hard mogelijk te rijden, als je alles netjes uitvijlt en berekent red je met een puch de 85 zonder problemen (alles origineel behalve uitlaat wil wel zeggen dat je je standaar sproeiertje ook iets groter koopt:-) maar dit is uiteraard een offtopic post en hoort in pimp met je puch ofzow:-)
when it rains, why don't sheep shrink?
pi_27188316
Aangezien de technieken van een Puch en een Tomos redelijk overeen komen, is het misschien wel leuk hier verder over te discusieren

Je wilt zeggen dat je echt de 85 haalt? Ziek
  vrijdag 20 mei 2005 @ 15:51:16 #25
121209 Neil_Young
I am the ocean.
pi_27188473
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 12:27 schreef Geqxon het volgende:
Voor ik dit topic start: Ik ben op de hoogte van de nederlandse wetgeving, en heb weinig trek in moraalridders. Gekots op bromfietsen, of het duiden op het feit dat een tomos niet cool is, mag in de daarvoor bestemde topics

Ik heb momenteel dus een Tomos S25, met een snelle uitlaat (std uitlaat met korte bocht, ipv. s-bocht). Met deze uitlaat haal ik 10km/h winst.

Nu wil ik deze zomer een beetje sprintjes trekken, en dan heb je niks aan 40km/h . Hoe kan ik dit het beste opvoeren?

Ik zat te denken aan een 70cc eurokit. Heb ik dan nog meer onderdelen nodig? Moet ik mijn carburateur dan vervangen?

Wat doet een filter / powerfilter eigenljk? Die dingen kosten geen drol (net geen tientje), maar helpt het de performance / geluid van mijn brommer?
70cc nemen
grotere carburateur (duh)
passende uitlaat
ander filter (laat meer lucht door, zorgt voor beter mengsel)
Lik me reet.
  vrijdag 20 mei 2005 @ 15:52:15 #26
121209 Neil_Young
I am the ocean.
pi_27188516
En koop een laagtoerig setje en neem een korte vertanding (snel optrekken)
Lik me reet.
pi_27188518
en origineel he:-)
heb er tijdelijk een combinatie onder gehad van een (pff ff denken is 15 jaar terug bijna) 80 cc blok en een 110 cc kreidler blok, moest met een verlengde voorvork zelfs het onderste gedeelte nog afzagen van het spatbord anders kwam hij nog tegen de cilinder, bij de 115 op de weg tussen de meern en montfoor (stond een meet paal die snelheid aangaf) ben ik gestopt ik scheet peuken op een laag beijdegrondse wankele puch :-)
when it rains, why don't sheep shrink?
  vrijdag 20 mei 2005 @ 15:53:32 #28
121209 Neil_Young
I am the ocean.
pi_27188572
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 15:51 schreef Neil_Young het volgende:

[..]

70cc nemen
Als je die Eurokit neemt. Voor het gebruik even de randjes van de poorten afwerken. Gaat de zuiger een stuk langer mee.

Eurokit maakt geen topkwaliteit
Lik me reet.
pi_27188819
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 15:52 schreef PuFF het volgende:
en origineel he:-)
heb er tijdelijk een combinatie onder gehad van een (pff ff denken is 15 jaar terug bijna) 80 cc blok en een 110 cc kreidler blok, moest met een verlengde voorvork zelfs het onderste gedeelte nog afzagen van het spatbord anders kwam hij nog tegen de cilinder, bij de 115 op de weg tussen de meern en montfoor (stond een meet paal die snelheid aangaf) ben ik gestopt ik scheet peuken op een laag beijdegrondse wankele puch :-)
Respect man!

Maar had je er dan beide blokken onder hangen?
pi_27189492
LOL
nee typefoutje
80cc blok met een 115 cc cilinder LOL
2 blokken is leuk maar kan die 2de net zo goed op mijn rug hangen dan :-)
when it rains, why don't sheep shrink?
pi_27189819
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 14:45 schreef Geqxon het volgende:
Ik ben niet hardnekkig, ik wil gewoon de mogelijkheden weten
Een van de mogelijkheden is dat je met een 70cc ook onverzekerd rondrijdt, als je een ongeluk krijgt of veroorzaakt krijg je geen drol van de verzekering. Zet het geld gewoon opzij en koop als je 18 bent gewoon een motor (en motor rijbewijs halen)
There's no place like 127.0.0.1
pi_27192088
Tof!

Op mn puch heb ik een 15mm carb + 70cc cilindertje, ander uitlaatje en vertanding en dat ding loopt al tegen de 100km/uur. Acceleratie is ook niks mis mee
pi_27192108
Maar nu even niet!

Want hij rijdt momenteel niet
  vrijdag 20 mei 2005 @ 17:36:40 #34
121209 Neil_Young
I am the ocean.
pi_27192243
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 17:32 schreef Repeat het volgende:
Maar nu even niet!

Want hij rijdt momenteel niet
Waarom niet?
Lik me reet.
pi_27192300
problemen met ontsteking.
pi_27192402
Zoals eerder gezecht werd zijn brommers niet voor hogere snelheden/ snel optrekken gemaakt. Scooters(de meeste) daarintegen wel.
pi_27192660
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 17:42 schreef Da_Koen het volgende:
Zoals eerder gezecht werd zijn brommers niet voor hogere snelheden/ snel optrekken gemaakt. Scooters(de meeste) daarintegen wel.
Ik heb een speedfight gehad, tot de 80 km/h gaat het nog wel maar daarboven .....

Dan kun je beter je geld investeren in een Honda NSR of dergelijk
aangezien dat gewoon een mini moterfietsje is welke geweldig rijd.

Oja mischien ook leuk om te weten een cilinder van een puch maxi past op een tomos, je moet alleen de inlaatspruitstuk/uitlaatbocht verlassen en opletten dat de spoelpoorten overeenkomen met het carter en blazen maar
  vrijdag 20 mei 2005 @ 19:19:05 #38
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_27194842
Ik heb een tijdje een 60cc Euro met een gewone carb op een tomos gehad. Kort Proma uitlaatje, origineel van een vespa. Spruitstuk en uitlaat waren met de hand op maat gemaakt omdat de cilinder eigenlijk voor een puch was. Het trok als een speer en liep ongeveer 65.

*echter*

ik had al het kleinste achtertandwiel dat erop paste. En het voortandwiel kon ook volgens mij niet groter. Ga eerst maar eens uitzoeken hoe je dat wil oplossen wat mijn kacheltje maakte al belachelijk veel toeren.

edit: eigenlijk zijn tomosjes er gewoon niet zo geschikt voor. Een ouwe maxi is dan nog een betere keus, vooral omdat je stapels gebruikte onderdelen daarvoor kunt krijgen.

[ Bericht 15% gewijzigd door MouseOver op 20-05-2005 19:26:25 ]
Vampire Romance O+
pi_27198991
Dit brengt mij toch op andere gedachten
Heb een maxi gehad, en weggedaan omdat het troep was

Hi-Res foto's van mijn trots:
http://www.buyshit.nl/fok/tomos/
pi_27199715
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 21:30 schreef Geqxon het volgende:
Dit brengt mij toch op andere gedachten
Heb een maxi gehad, en weggedaan omdat het troep was
hee! respect voor de maxi
ik heb er 1 jaar op rondgereden en hij had mij geen enkele keer in de steek gelaten terwijl mijn honda mb5 die ik daarvoor had om de haveklap panne had .

maar om op te voeren zou ik een tomos nemen om 1 reden: het 2 speed blok, maxi is kwa trekracht niet vooruit te branden vergeleken met zo'n ding
pi_27200474
Ow nee sorry, zo bedoelde ik het niet. De maxi die IK had, was troep. Maxi's in het algemeen roeleren hard, maar het kopen op marktplaats is niet echt te vertrouwen helaas.

2 speed rules inderdaad, in de eerste versnelling trek ik de eerste 2 meter alles eruit. Daarna trekt alles MIJ eruit
pi_27201588
kijk gewoon even op www.brommerforum.nl. daar staan genoeg onderdelen in het sales gedeelte.

edit: ik zou een 70cc eurokit kopen met een 16/19mm dellorto carbureteur en een proma uitlaat. kijk anders ook op www.50cc.nl hier hebben ze veel onderdelen en kan je al je vragen stellen.

[ Bericht 25% gewijzigd door dynamiet op 20-05-2005 23:06:33 ]
  zaterdag 21 mei 2005 @ 00:57:56 #43
101852 kokos
mividaloca
pi_27204854
Ik fok scooters op als hobby (dat wist je vast).
Gooi er een goede cilinder in carb er in evt nieuwe uitlaat. Koop niet zo maar een uitlaat kijk naar de toeren van je cilinder, ik weet niet of tomos ook met rollen werkt (denk het niet)?
Viva los Vatos Locos
  zaterdag 21 mei 2005 @ 10:57:59 #44
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_27209892
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 22:59 schreef dynamiet het volgende:
kijk gewoon even op www.brommerforum.nl. daar staan genoeg onderdelen in het sales gedeelte.

edit: ik zou een 70cc eurokit kopen met een 16/19mm dellorto carbureteur en een proma uitlaat. kijk anders ook op www.50cc.nl hier hebben ze veel onderdelen en kan je al je vragen stellen.
16/19 is wel erg veel zeg.. met 13/13 ben je al een eind.

Trouwens, misschien kun je zoals al gezegd eerst op zoek naar een ander blok. Het zou kunnen zijn dat je er aan moet gaan zagen om een groter voortandwiel passend te krijgen. Daarnaast is een brommerblok imho altijd een betere start. maar ik moet eerlijk zijn, ik weet niet zeker of daar bij tomos verschil inzit

Oudere tomossen zijn geleverd met encarwi carburateurs. Daar kon je verstelbare spoeiers voor krijgen, ook heel handig als je gaat klooien.
Vampire Romance O+
pi_27210629
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 00:57 schreef kokos het volgende:
Ik fok scooters op als hobby (dat wist je vast).
Gooi er een goede cilinder in carb er in evt nieuwe uitlaat. Koop niet zo maar een uitlaat kijk naar de toeren van je cilinder, ik weet niet of tomos ook met rollen werkt (denk het niet)?
tomos werk met een dubbele centrifugale (schrijf ik zo goed ) koppeling welke door kettingen worden aangedreven, vandaar dat een tomos altijd wat rammeld,
verder hoeft je bij een tomos niet te kijken naar het toerental voor een cilinder om daar een uitlaat voor te kopen aangezien er maar 2 goede te krijgen voor zijn:
-tecnigas next
-Tecno estirille ofzo.
verder zou je zelf nog wat kunnen lassen maar presteren bijde uitlaten prima op een 70cc eurokit.

verder, voer zo'n ding niet op dat hij harder gaat dan 80, aangezien ze vreselijk onstabiel zijn, gemiddelde snelle scooter trek je makkelijk weg met een 2 speed blokje en een 70cc.
pi_27210721
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 10:57 schreef MouseOver het volgende:

[..]

16/19 is wel erg veel zeg.. met 13/13 ben je al een eind.

Trouwens, misschien kun je zoals al gezegd eerst op zoek naar een ander blok. Het zou kunnen zijn dat je er aan moet gaan zagen om een groter voortandwiel passend te krijgen. Daarnaast is een brommerblok imho altijd een betere start. maar ik moet eerlijk zijn, ik weet niet zeker of daar bij tomos verschil inzit

Oudere tomossen zijn geleverd met encarwi carburateurs. Daar kon je verstelbare spoeiers voor krijgen, ook heel handig als je gaat klooien.
15/16mm is prima voor de 70cc eurokit, niet meer niet minder.

snorblok is hetzelfde als een bromblok maar, je hebt een single en 2 speed blok, dat eerste blok zou ik sowieso niet aan beginnen aangezien het sterke punt van de tomos het 2 speed blok is.

encarwi carbs werken met een gasschuif en geen naald, zijn dus vreselijk om af te stellen behalve dat hebben ze geen gastelschoef dus afblijven!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')