abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † dinsdag 10 mei 2005 @ 11:56:55 #1
37843 lady-wrb
kortaf
pi_26878586
iedere avond kan ik met luca de strijd aan om hem in slaap te krijgen.
wakker zijn tot 10 uur is geen uitzondering en 11 uur of nog later komt ook nog voor.
het gebeurt wel eens dat ik naar bed ga en ik nog even op zijn kamer kijk of alles goed is, en hij nog gewoon wakker ligt te wezen, wat mij een meestal een sarcastisch: "ik weet niet wat jij gaat doen, maar ik ga slapen" ontlokt.
nu kreeg ik net het advies van een van luca's therapeuten dat ik eens melatonine moet proberen omdat dat zulke goede resultaten zou geven.
ik ben al hevig aan het surfen op het www en ik ga zo naar de apotheek voor meer info.
is er misschien iemand die hier al mee geëxperimenteerd heeft en resultaten heeft?
ik wil mijn kind niet volproppen met medische troep, maar mijn trucendoos op het gebied van huismiddeltjes is helemaal leeg.
dus als er iemand is die ervaring heeft met melatonine? ik hou me aanbevolen!
pi_26878889
Ik heb het geprobeerd, omdat ik zelf meestal tot een uur of 3/4 wakker lig of zelfs de hele nacht niet slaap.

Bij mij hielp het niks. Maar er zijn wel veel onderzoeken naar gedaan, waaruit bleek dat het meestal wel hielp.

Melatonine is een stof die het lichaam zelf ook aanmaakt, waardoor je je moe gaat voelen. Als je niet in slaap kunt komen word het dus te laat aangemaakt. Door dan op een x aantal uurtjes voor de tijd dat je slapen wilt het in te nemen zou dit beter moeten worden. Voor zover ik weet kan het dus ook helemaal geen kwaad om het te proberen, het is een stof die het lichaam zelf ook aanmaakt als het goed is.

Het te laat in slaap komen kan ook gewoon komen door een verkeerd ritme (te laat erop, te laat eraf) of simpel door het feit dat de persoon nog teveel energie heeft.
pi_26879108
Melatonine is een hormoon dat al door ons lichaam wordt aangemaakt. Ik heb geen ervaring met het toedienen ervan. Als je even op internet zoekt kom je tegen dat met name de dosering ervan een lastig verhaal is. Teveel leidt namelijk tot nog meer onrust. Het is volgens mij altijd beter om de eigen lichamelijke aanmaak van melatonine te stimuleren. Dat kan door tegen de avond het licht af te laten nemen en de slaapkamer goed te verduisteren.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 12:16:32 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_26879153
Ik zou bij melatonine toch niet te snel zeggen 'baadt het niet het schaadt ook niet'. Vooral omdat het om een jong kind gaat.

Als je melatonine neemt, kan dat de eigen aanmaak van melatonine beïnvloeden/verstoren.

Ik zou het mijn kind niet geven zonder dat een arts hiervoor het groene licht heeft gegeven.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 12:23:00 #5
93116 JMrules
maar niet altijd..
pi_26879291
Ik ben zelf ook altijd een moeilijke slaper geweest. Van jongs af aan al in ieder geval. Mijn ouders troffen mij naar het schijnt ook regelmatig aan met grote ogen terwijl ik al uren in bed lag. Dan zat ik gewoon een liedje te zingen ofzo.. om 2 uur 's nachts.

Tegenwoordig rook ik elke avond voor het slapen gaan een jointje. Slaapmiddelen moet ik nixx van hebben in ieder geval en het enige dat voor mij perfect werkt zonder nadelige gevolgen is dat jointje. (( Ik heb het ID dat jouw kleine daar nog iets te jong voor is ))

Melatonine heb ik ook weleens geprobeerd maar dat von dik nixx. Ik sliep er niet sneller van maar alleen dieper met het gevolg dat ik 's ochtends niet meer wakker te krijgen was en slaperig in de auto naar mijn werk reed.....

Ik heb mezelf er al bij neergelegd dat ik gewoon moeilijk in slaap kom en dat lijkt me ook het beste want: Je doet er niemand kwaad mee en het maakt ook helemaal niets uit als je moeilijk in slaap komt zolang je maar voldoende nachtrust krijgt. Laat je kleine gewoon lekker liggen want als hij er zelf geen problemen mee heeft om wat langer wakker te liggen..... dan is er toch geen probleem. Liever niets doen dan allerlei vage stoffen gaan toevoegen. Melatonine is dat wel een lichaamseigen stof maar ik zou ook niet zomaar extra hormonen gaan nemen....ook al zijn dat ook lichaamseingen stoffen.

Ontopic: Melatonine heeft mij NIET geholpen.
De werkelijkheid om je heen bestaat enkel in je hoofd.
Er is geen "normaal" omdat niemand gemiddeld genoeg is om dat aan af te meten.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 12:25:55 #6
94510 BillGates
Me postcount!
pi_26879352
ik heb het zelf een tijd gebruikt (heb zeer onregelmatige werktijden, vandaar) en ik ben er na een paar maanden ook weer mee gestopt: de negatieve effecten waren duidelijk merkbaar (extreem geprikkeld zijn, emotionele oppervlakkigheid, lichamelijke klachten)

hoe of waarom weet ik niet, ik weet wel dat het niet goed was
  dinsdag 10 mei 2005 @ 12:29:12 #7
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_26879440
Ik het toevallig onlangs nog een literatuurstudie gedaan naar de biologische klok, misschien heb je wat aan deze informatie

Melatonine is de 'boodschapper' van de biologische klok, met melatonine kan je biologische klok doorgeven aan allerlei organen en weefsels in je lichaam 'hoe laat' het is. Je eigen biologische klok heeft een ritme van (iets meer dan) 24 uur en als je een stabiel ritme hebt dan zie je telkens op ongeveer hetzelfde moment een piek van de concentratie van melatonine. Normaal gesproken begint de hypofyse (zit ergens diep in je hersenen) in de avonduren melatonine af te scheiden en de piek zit vaak zo ongeveer op 3 uur 's nachts. Uit onderzoek is gebleken dat bij typische 'ochtend mensen' de concentratie van melatonine al eerder in de avond begint te stijgen en dat die concentratie al vroeg in de nacht begint te dalen. Bij typische 'avond mensen' stijgt de concentratie van melatonine pas wat later in de avond waardoor ze langer wakker blijven maar 's ochtends problemen hebben.
De afgifte van melatonine door de hypofyse staat onder controle van je biologische klok en het ritme van je biologische klok kan je beinvloeden. Als je wil dat je kind eerder gaat slapen 's nachts dan kan je bijvoorbeeld zorgen dat het 's ochtend veel licht onvangt. Dat komt dan er op neer dat je 's ochtends de gordijnen wat eerder opendoet. Licht in de ochtend vervroegt namelijk je ritme en dan wordt je 's avonds eerder moe. Licht in de avond doet juist het tegenovergestelde, dus je kan ook zorgen dat je kind 's avonds in niet een al te lichte omgeving is.

Zoals hierboven ook al is gezegd zou ik geen melatonine gaan toedienen, als het lichaam namelijk ziet dat er teveel van melatonine is dan schakelt het een deel van de productie uit. Als je heel lang exogenous (van buiten af) melatonine gaat toedienen dan kan het zo zijn dat het lichaam zelf helemaal geen melatonine meer aan kan maken als je stopt met de melatonine behandeling.
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
  dinsdag 10 mei 2005 @ 12:30:36 #8
12237 Phaedrus
Nu met transparante avatar!
pi_26879475
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 12:16 schreef Lienekien het volgende:

Ik zou het mijn kind niet geven zonder dat een arts hiervoor het groene licht heeft gegeven.
Aangezien melatonine alleen op recept te krijgen is, is die tussenkomst van een arts sowieso noodzakelijk.

In werkzame doses, that is. In doseereenheden tot 0,1 mg is melatonine als voedingssupplement te krijgen, maar de gebruikelijke dosis voor kinderen ligt tussen de 3 en de 5 mg. En om nou 30 tot 50 tabletjes naar binnen te proppen is ook zo wat...
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 12:37:19 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_26879665
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 12:30 schreef Phaedrus het volgende:

[..]

(...)

In werkzame doses, that is. In doseereenheden tot 0,1 mg is melatonine als voedingssupplement te krijgen, maar de gebruikelijke dosis voor kinderen ligt tussen de 3 en de 5 mg. En om nou 30 tot 50 tabletjes naar binnen te proppen is ook zo wat...
Ik behelp mij dus wel met die kleine tabletjes, maar beperk het tot 0,5 mg omdat ik daar al goed van in slaap val. Mijn endocrinoloog vond het trouwens geen bezwaar (=groen licht) maar mijn huisarts wilde geen recept uitschrijven. Zodoende.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 12:41:05 #10
8890 spookvrouw
altijd geestig
pi_26879771
Het is beter dat je voor een kind een andere oplossing zoekt. Melatonine heeft, zoals je ziet, nogal wat bijwerkingen.
Ik heb het 1 nacht ook geslikt omdat ik in een twilight zone zat na een vakantie ivm tijdverschil en al een lange periode bijna tot niet sliep. Op goed vertrouwen heb ik, via een arts, melatonine bij de apotheek gehaald en ik heb nog nooit zo rot geslapen. Alleen maar nachtmerries en steeds bezweet wakker worden met een vreselijk onrustig gevoel. Ik ben eruit gegaan en onder de douche gestapt om weer een beetje wakker te worden, dan maar niet slapen.
Laat je eerst maar goed voorlichten door je huisarts.
hofleverancier van sterretjes :)
pi_26879785
Mijn zoontje heeft ADHD en daarom slikt hij rhitalin. Hierdoor kan hij slecht in slaap komen 's avonds en heeft de kinderarts gesuggereerd dat ik de tabletjes melatonine van Liberty eens moest gaan proberen. Na een paar dagen proberen bleek dat hij er aan 6 tabletjes van 0.1 mg genoeg heeft en nu weer goed in slaap valt. Wel is het zo dat ik het 1 1/2 uur voordat hij naaar bed gaat moet geven, anders werkt het niet.

Als ik het dus een keertje vergeet en hem het wat later geef, (half uurtje ofzo) dan heeft hij wat meer inslaapproblemen. Mijn zoontje is overigens bijna 7.
  † In Memoriam † dinsdag 10 mei 2005 @ 12:52:22 #12
37843 lady-wrb
kortaf
pi_26880082
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 12:23 schreef JMrules het volgende:
.

Tegenwoordig rook ik elke avond voor het slapen gaan een jointje. Slaapmiddelen moet ik nixx van hebben in ieder geval en het enige dat voor mij perfect werkt zonder nadelige gevolgen is dat jointje. (( Ik heb het ID dat jouw kleine daar nog iets te jong voor is ))
eh, ja, ik vind 5 jaar iets te jong voor een jointje
quote:
Ik heb mezelf er al bij neergelegd dat ik gewoon moeilijk in slaap kom en dat lijkt me ook het beste want: Je doet er niemand kwaad mee en het maakt ook helemaal niets uit als je moeilijk in slaap komt zolang je maar voldoende nachtrust krijgt. Laat je kleine gewoon lekker liggen want als hij er zelf geen problemen mee heeft om wat langer wakker te liggen..... dan is er toch geen probleem.
ik ben bang dat school daar toch anders over denkt
quote:
Liever niets doen dan allerlei vage stoffen gaan toevoegen. Melatonine is dat wel een lichaamseigen stof maar ik zou ook niet zomaar extra hormonen gaan nemen....ook al zijn dat ook lichaamseingen stoffen.
dat is dus precies waar ik ook tegenaan zit te hikken. ik hou niet van dat geknoei met zgn lichaamseigen stoffen. maar het is me vanmorgen aangeraden door een van zijn therapeuten.
dus interessant genoeg om me eens in te verdiepen.
quote:
Ontopic: Melatonine heeft mij NIET geholpen.
jammer, maar in ieder geval bedankt voor je reaktie
  † In Memoriam † dinsdag 10 mei 2005 @ 12:55:54 #13
37843 lady-wrb
kortaf
pi_26880196
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 12:41 schreef spookvrouw het volgende:
Het is beter dat je voor een kind een andere oplossing zoekt. Melatonine heeft, zoals je ziet, nogal wat bijwerkingen.
Ik heb het 1 nacht ook geslikt omdat ik in een twilight zone zat na een vakantie ivm tijdverschil en al een lange periode bijna tot niet sliep. Op goed vertrouwen heb ik, via een arts, melatonine bij de apotheek gehaald en ik heb nog nooit zo rot geslapen. Alleen maar nachtmerries en steeds bezweet wakker worden met een vreselijk onrustig gevoel. Ik ben eruit gegaan en onder de douche gestapt om weer een beetje wakker te worden, dan maar niet slapen.
Laat je eerst maar goed voorlichten door je huisarts.
je wilt niet weten wat we hier allemaal proberen om hem in slaap te krijgen. zoals ik al schrijf, ben ik aan het eind van mijn latijn. hij heeft slaap nodig, anders is hij de volgende dag onhandelbaar, waardoor hij weer niet kan slapen en daardoor nog onhandelbaarder wordt enz..
al kan ik die neerwaartse spiraal maar doorbreken...
  † In Memoriam † dinsdag 10 mei 2005 @ 12:56:36 #14
37843 lady-wrb
kortaf
pi_26880220
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 12:41 schreef assepoes het volgende:
Mijn zoontje heeft ADHD en daarom slikt hij rhitalin. Hierdoor kan hij slecht in slaap komen 's avonds en heeft de kinderarts gesuggereerd dat ik de tabletjes melatonine van Liberty eens moest gaan proberen. Na een paar dagen proberen bleek dat hij er aan 6 tabletjes van 0.1 mg genoeg heeft en nu weer goed in slaap valt. Wel is het zo dat ik het 1 1/2 uur voordat hij naaar bed gaat moet geven, anders werkt het niet.

Als ik het dus een keertje vergeet en hem het wat later geef, (half uurtje ofzo) dan heeft hij wat meer inslaapproblemen. Mijn zoontje is overigens bijna 7.
kijk, het KAN dus wel degelijk een oplossing zijn
pi_26880233
22 a 23 uur is toch niet zo'n laat tijdstip? ik bedoel.. als ie om 02/03 uur nog wakker is tsja dan heeft ie idd een slaapprobleem.. Hoelaat gaat ie naar bed heen en hoelaat moet ie er weer uit?

Zorg ervoor dat ie 2 uur voor het slapen gaat helemaal niets te eten krijgt, althans geen chocolade, chips, snacks etc. Ook geen drinken zoals koffie, chocolademelk e.d geef hem een warme kop melk voor het slapen gaan.
  † In Memoriam † dinsdag 10 mei 2005 @ 12:57:14 #16
37843 lady-wrb
kortaf
pi_26880235
ik ga zo mijn licht eens opsteken bij de plaatselijke apotheek!
natuurlijk laat ik weten wat zij me te melden hebben
  † In Memoriam † dinsdag 10 mei 2005 @ 12:58:26 #17
37843 lady-wrb
kortaf
pi_26880273
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 12:57 schreef XaNaDu het volgende:
22 a 23 uur is toch niet zo'n laat tijdstip? ik bedoel.. als ie om 02/03 uur nog wakker is tsja dan heeft ie idd een slaapprobleem.. Hoelaat gaat ie naar bed heen en hoelaat moet ie er weer uit?

Zorg ervoor dat ie 2 uur voor het slapen gaat helemaal niets te eten krijgt, althans geen chocolade, chips, snacks etc. Ook geen drinken zoals koffie, chocolademelk e.d geef hem een warme kop melk voor het slapen gaan.
jij vindt 10 a 11 uur 's avonds niet laat voor een 5 jarige?
hij gaat om half 8 naar bed en hij moet er kwart voor 8 weer uit
pi_26880278
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 12:41 schreef assepoes het volgende:
Mijn zoontje heeft ADHD en daarom slikt hij rhitalin. Hierdoor kan hij slecht in slaap komen 's avonds en heeft de kinderarts gesuggereerd dat ik de tabletjes melatonine van Liberty eens moest gaan proberen. Na een paar dagen proberen bleek dat hij er aan 6 tabletjes van 0.1 mg genoeg heeft en nu weer goed in slaap valt. Wel is het zo dat ik het 1 1/2 uur voordat hij naaar bed gaat moet geven, anders werkt het niet.

Als ik het dus een keertje vergeet en hem het wat later geef, (half uurtje ofzo) dan heeft hij wat meer inslaapproblemen. Mijn zoontje is overigens bijna 7.
Ritalin
pi_26880352
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 12:58 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

jij vindt 10 a 11 uur 's avonds niet laat voor een 5 jarige?
hij gaat om half 8 naar bed en hij moet er kwart voor 8 weer uit
Voor hem is het niet laat nee.. Anders ging ie wel slapen heh...

Zo'n kind op die leeftijd moet natuurlijk ook heel wat dingen verwerken, alles wat ze die dag hebben meegemaakt komt s'avonds als ze in bedje liggen naar boven waar ze over na gaan denken.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 13:18:48 #20
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_26880890
Ik ken wel een moeder die ook aan haar zoontje (van 5) iets geeft voor het slapen gaan. Wat ik ervan begrepen had, had het te maken met een bepaald stofje dat hij niet aanmaakte en door toediening van een bepaald hormoon zou dat wel gebeuren (nu ik dit lees, lijkt het over melatonine te gaan). Haar zoontje slaapt sindsdien veel beter (rond 20.00 uur i.p.v. 23.00 of 24.00 uur) en kan 's ochtends ook beter uit z'n bed komen.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  dinsdag 10 mei 2005 @ 14:09:32 #21
35189 Troel
scherp en bot
pi_26882405
En als je Luca eerder op bed ligt, slaap thij dan wel sneller? Ik geloof dat puislje dat met Tobias had, dat Tobias eigenlijk te moe was om te slapen.

Of is het niet zo dat Luca erg moe is?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_26883889
Ik gebruik iedere nacht 5 mg melatonine (uit amerika, hier alleen op recept verkrijgbaar) en ik slaap daar prima op. Zonder de melatonine lag ik tot 4 uur wakker. Ik slaap wel dieper, en heb ook iets meer nachtmerries, maar dat komt waarschijnlijk juist door het dieper slapen. Maar goed dit is mijn ervaring, en ik ben een volwassene, geen kind. Maar als je alles al geprobeerd hebt lijkt het me zinnig om het eens voor te leggen aan een arts of melatonine in een lage dosis zou kunnen helpen.
  † In Memoriam † dinsdag 10 mei 2005 @ 16:01:59 #23
37843 lady-wrb
kortaf
pi_26885514
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 14:09 schreef Troel het volgende:
En als je Luca eerder op bed ligt, slaap thij dan wel sneller? Ik geloof dat puislje dat met Tobias had, dat Tobias eigenlijk te moe was om te slapen.

Of is het niet zo dat Luca erg moe is?
eerder op bed leggen heb ik wel gedaan, maar dat werkte alleen toen het niet zo lang licht bleef.
ik ben nu van plan om de ramen te gaan blinderen als hij naar bed gaat.
verder zit ik te wachten op een telefoontje van de therapeut om te vragen om een recept voor die melatonine.
het is wel in de winkel te koop maar dan in een 0,1 mg dosering, terwijl hij ongeveer 4 mg nodig heeft waarschijnlijk.
pi_26887173
lady-wrb, ik neem aan dat je de geijkte gedrags-aanpassingen al hebt geprobeerd, zoals een uur voor het slapengaan niet meer tv kijken of computeren, een vast bedtijd-ritueel, glaasje warme melk etc? Ik had vroeger erg veel moeite om de dag los te laten, daardoor sliep ik ook moeilijk in. Een heel uitgebreid bedtijdritueel heeft me daar wel bij geholpen. (samen met mijn moeder de dag doorspreken, samen boekje lezen, evt nog even in bad, kopje kruidenthee).
Wat zegt de huisarts erover?
mooi he, alles
pi_26888062
lady-wrb, waarom denk je dat je zoontje 4 mg nodig heeft? De mijne doet het zoals ik al eerder zei op 0,6 mg en was daarvoor ook tot een uurtje of 11, half 12 aan het spoken. Tig keer uit bed met de nodige smoesjes.
Heb je hem weleens 's avonds gedouched? Sommige kinderen slapen daar ook beter van. Andere worden er extra actief van, maar het is te proberen. Ook lavendel heeft een rustgevende werking en is in allerlei middeltjes te koop. Misschien wassen met lavandel zeep of een bosje lavendel in z'n kamer?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')