abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 3 mei 2005 @ 00:32:38 #26
105263 Litso
Interlectueel.
pi_26683930
Wow. Ik heb de inleiding gelezen, en ben toen meteen maar gaan overhoren. Esperanto naar Nederlands, zonder enige voorstudie (behalve het lezen van de introductie) en ik had 26 uit de 26 goed.

Leuke taal dit
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_26684232
Hmm.. dit is best wel interessant Maarja hoe groot is de kans dat je als je op vakantie bent iemand tegenkomt die ook Esperanto spreekt?
  dinsdag 3 mei 2005 @ 02:20:13 #28
105263 Litso
Interlectueel.
pi_26685257
quote:
Op maandag 2 mei 2005 19:52 schreef Biancavia het volgende:
En heeft iemand enig idee hoe ik zonder te copy-pasten een kommetje op de u en een dakje op de g en h enzo kan krijgen?
Naar wat ik begrijp mag je er gewoon een x achter zetten

dus dan wordt het a b c cx d e f g gx h hx enzovoorts
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_26692147
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 02:20 schreef Litso het volgende:

[..]

Naar wat ik begrijp mag je er gewoon een x achter zetten

dus dan wordt het a b c cx d e f g gx h hx enzovoorts
Ja, of je doet gewoon ^g en ^h schrijven. Vind ik zelf nog wel mooier staan dan die x-en ertussen.

Mi estas jam la sesa leciono!
Ja, die met de ballen in de bek.
  FOK!fotograaf dinsdag 3 mei 2005 @ 14:57:13 #30
73911 ultra_ivo
pi_26697185
quote:
Op maandag 2 mei 2005 23:05 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Dankon!
^Cu vi iras ankaŭ kunvenoj?
Fojfoje jes

Ik zal het voor de meelezers maar in het Nederlands houden
Er zijn nogal wat Esperanto bijeenkomsten voor jongeren. In het Nederlands taalgebied zijn er twee vaste bijeenkomsten, de voorjaarsbijeenkomst in Nederland nou ja voorjaar, dit jaar in het weekend van 11 juni en een najaarsbijeenkomst in Vlaanderen. In Noord Nederland is ook een bijeenkomst, maar die bestaat pas een jaar of 2, is dus nog geen klassieker .
De grote jongerenklassiekers zijn het IS (Internacia Seminario) met nieuwjaar in Duitsland, en het iJK (Internacia Junulara Kongreso). Die laatste bijeenkomst is ieder jaar in een ander land. Afgelopen jaar was ie in Rusland (Kovrov), dit jaar in Polen (Zakopane). Het IS is nogal verslavend. Ik ben er in 1990 voor het eerst naar toe geweest, daarna geen enkele editie gemist. Bij het IJK ben ik wat selectiever.
Er zijn 2 online plekken die ik je kan aanraden. Je hebt de nejkajfleja lijst op Yahoogroups.com. Een informatielijst voor Nederlandstalige jonge Esperantisten. Daarnaast is er een actieve chat op www.gxangalo.com.
  FOK!fotograaf dinsdag 3 mei 2005 @ 15:00:07 #31
73911 ultra_ivo
pi_26697270
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 00:50 schreef Bigs het volgende:
Hmm.. dit is best wel interessant Maarja hoe groot is de kans dat je als je op vakantie bent iemand tegenkomt die ook Esperanto spreekt?
Ik kom regelmatig Esperantisten tegen als ik op vakantie ben. Soms zoek ik ze op, soms per toeval. Even een quote uit een reisverslag waarin een toevallige ontmoeting:
quote:
Even buiten Sovata haal ik een plaatselijke fietster in.
Direkt ontdek ik een Esperanto-sticker op haar fiets. Ik groettin het
esperanto, en een stomverbaasde esperantiste groet terug. Het is de UEA-
delegito voor de omgeving. Zij heeft nog nooit een mede-esperantist op een
dergelijke manier ontmoet. Natuurlijk werd ik meteen op de thee uitgenodigd. Maar al te lang kan ik niet blijven, ik wil voor het donker over de bergen zijn.
Er bestaat een adressenlijst van esperantisten waar je gratis kunt overnachten. Die lijst is een prima methode om in een vreemde stad direct mensen te ontmoeten.
  FOK!fotograaf dinsdag 3 mei 2005 @ 15:00:59 #32
73911 ultra_ivo
pi_26697296
quote:
Op maandag 2 mei 2005 23:30 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Eterna peko.

Mi iras al mia lito.


Iets mooier klinkt "Mi iras liten"
  FOK!fotograaf dinsdag 3 mei 2005 @ 15:01:47 #33
73911 ultra_ivo
pi_26697315
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 02:20 schreef Litso het volgende:

[..]

Naar wat ik begrijp mag je er gewoon een x achter zetten

dus dan wordt het a b c cx d e f g gx h hx enzovoorts
De x methode is de meest gebruikelijke tegenwoordig. In oudere texten wordt nog vaker een h gebruikt achter de letter die een accent krijgt.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 15:12:54 #34
105263 Litso
Interlectueel.
pi_26697683
Ik ben aan de zelfde lessen begonnen als Biancavia. Nu nog bij les 2, maar het Esperanto -> NL gaat me al erg goed af
De andere kant op vereist nog wat oefening
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  dinsdag 3 mei 2005 @ 16:06:09 #35
82589 S-Two
barba macacu
pi_26699681
Ik vond het Esperanto een leuk idee, maar die taal is toch gewoon helemaal dood
Before R. Kelly had his teens.. Wutang had their cream
Slick Rick had his rings... crack rock had it's fiends
Martin Luther had his dreams, Stevie Wonder could sing
or Elvis was king, Hip Hop was on the scene
  FOK!fotograaf dinsdag 3 mei 2005 @ 16:19:55 #36
73911 ultra_ivo
pi_26700141
Dood? ALs ik kijk hoeveel vrienden van me het spreken, hoeveel ik kan doen met Esperanto en hoeveel er dagelijks geschreven, gesproken en gezongen wordt in het Esperanto, dan is Esperanto springlevend.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 16:25:08 #37
82589 S-Two
barba macacu
pi_26700302
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 16:19 schreef ultra_ivo het volgende:
Dood? ALs ik kijk hoeveel vrienden van me het spreken, hoeveel ik kan doen met Esperanto en hoeveel er dagelijks geschreven, gesproken en gezongen wordt in het Esperanto, dan is Esperanto springlevend.
Waarom hoor je (ik ) er dan nooit iets over? Daarnaast ken ik niemand die het spreekt, jij misschien omdat je door de taal er nieuwe vrienden mee hebt gemaakt? Of spraken vrienden van jou het ook al voordat je ze kende?
Before R. Kelly had his teens.. Wutang had their cream
Slick Rick had his rings... crack rock had it's fiends
Martin Luther had his dreams, Stevie Wonder could sing
or Elvis was king, Hip Hop was on the scene
  dinsdag 3 mei 2005 @ 17:13:21 #38
88233 Steve
Still the best.
pi_26701940
Zijn er eigenlijk ook echt volken die die taal gewoon als moedertaal spreken (wat ik hiervoor ook al probeerde te vragen)
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_26702154
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 17:13 schreef alwaysthebest het volgende:
Zijn er eigenlijk ook echt volken die die taal gewoon als moedertaal spreken (wat ik hiervoor ook al probeerde te vragen)
Nee.
  FOK!fotograaf dinsdag 3 mei 2005 @ 18:08:37 #40
73911 ultra_ivo
pi_26703468
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 16:25 schreef S-Two het volgende:

[..]

Waarom hoor je (ik ) er dan nooit iets over? Daarnaast ken ik niemand die het spreekt, jij misschien omdat je door de taal er nieuwe vrienden mee hebt gemaakt? Of spraken vrienden van jou het ook al voordat je ze kende?
In Nederland hoor je idd erg weinig over Esperanto. Is in andere landen wel eens anders. Weet je zeker dat je niemand kent die Esperanto spreekt? Je ziet het heus neit aan iemand of ie Esperanto spreekt
Voordat ik Esperanto begon te leren was ik het wel al vaker tegengekomen, bij diverse gelegenheden. En daarna ook nog vaker stom toevallig ontdekt dat iemand Esperanto sprak.
Ik ben bijna 20 jaar geleden met Esperanto begonnen, veel van m'n vrienden heb ik pas daarna ontmoet, somd Esperantisten, soms niet-Esperantisten.
  FOK!fotograaf dinsdag 3 mei 2005 @ 18:09:33 #41
73911 ultra_ivo
pi_26703488
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 17:13 schreef alwaysthebest het volgende:
Zijn er eigenlijk ook echt volken die die taal gewoon als moedertaal spreken (wat ik hiervoor ook al probeerde te vragen)
Volken niet. Dat is nou het typische van Esperanto. Overal, in ieder land, vind je Esperanto-sprekers.
Ik ken el verschillende mensen die Esperanto als moedertaal spreken.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 18:31:25 #42
65674 RCHY
Go Cards!
pi_26704023
quote:
Op maandag 2 mei 2005 23:07 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Via nomo estas tie.

Dankon
Marketing | Social Media | Positionering: www.kroesbergen.eu | [T] @rkroesbergen
Online Marketing voor Profootballspot.com | Arizona Cardinals [T] @spot_cardinals en NFL Draft [T] @spotdraft
pi_26704092
Esperanto is mij veel te Eurocentrisch en dan nog voornamelijk gebaseerd op Romaanse talen en wat Slavisch drdoorheen.

Experimenten als Loglan, Lojban en Sasxsek zijn in mijn ogen 100x zo interessant. En inmiddels is ook wel duidelijk dat Esperanto niet populair is en het niet gaat halen als overkoepelende kunsttaal.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_26710220
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 18:34 schreef Mwanatabu het volgende:
Esperanto is mij veel te Eurocentrisch en dan nog voornamelijk gebaseerd op Romaanse talen en wat Slavisch drdoorheen.

Experimenten als Loglan, Lojban en Sasxsek zijn in mijn ogen 100x zo interessant. En inmiddels is ook wel duidelijk dat Esperanto niet populair is en het niet gaat halen als overkoepelende kunsttaal.
Het zal er waarschijnlijk toch niet van komen dat er een overkoepelende kunsttaal gaat bestaan. Van die dingen die je hierboven zegt heb ik trouwens nog nooit van gehoord, van Esperanto wel.

Ach, ik vind het gewoon leuk om het te leren. En daar gaat het mij om.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_26710243
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 18:09 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Volken niet. Dat is nou het typische van Esperanto. Overal, in ieder land, vind je Esperanto-sprekers.
Ik ken el verschillende mensen die Esperanto als moedertaal spreken.
Zijn er dan mensen die hun kinderen echt opvoeden met die taal en ook thuis Esperanto spreken?
Ja, die met de ballen in de bek.
  FOK!fotograaf dinsdag 3 mei 2005 @ 22:08:41 #46
73911 ultra_ivo
pi_26710357
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 22:05 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Zijn er dan mensen die hun kinderen echt opvoeden met die taal en ook thuis Esperanto spreken?
Jazeker. Vaak zijn dat gezinnen waarvan de ouders uit twee verschillende taalgebieden komen.
pi_26714862
Of gezinnen bestaande uit hippies..
  woensdag 4 mei 2005 @ 00:19:34 #48
89728 Plastic_Power
Vegetable rights & peace
pi_26715059
Wat grappig. Er zit toch ook een idealistische wereldvisie achter?
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
pi_26715119
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 00:19 schreef Plastic_Power het volgende:
Wat grappig. Er zit toch ook een idealistische wereldvisie achter?
Ja, Esperanto betekent ook.. ehm, iets met hoop...

Dat zoeken we op.
quote:
Esperanto is een internationale kunsttaal. De naam is afkomstig van het pseudoniem (Dr. Esperanto) waaronder Ludovich Zamenhof in 1887 het eerste boekje over de taal publiceerde, en betekent letterlijk: "iemand die hoopt". Zie ook: Ontstaan van Esperanto voor verdere informatie over het ontstaan van deze taal.

De taal is speciaal ontworpen om mensen uit verschillende culturen met elkaar te laten communiceren
http://nl.wikipedia.org/wiki/Esperanto
pi_26718551
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 22:04 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Het zal er waarschijnlijk toch niet van komen dat er een overkoepelende kunsttaal gaat bestaan. Van die dingen die je hierboven zegt heb ik trouwens nog nooit van gehoord, van Esperanto wel.

Ach, ik vind het gewoon leuk om het te leren. En daar gaat het mij om.
Dat plezier ga ik je natuurlijk niet ontnemen!

Het ging mij erom om het beeld van "overkoepelend" en "intercultureel" te ontzenuwen.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')