Lisa:
Ik heb geen Graves maar Hashimoto, wat inhoudt dat mijn schildklier antistoffen aanmaakt tegen zichzelf, waardoor mijn schildklier een soort van ontsteekt (om het niet te ingewikkeld te maken) en zichzelf daarmee steeds stapje voor stapje meer kapot maakt. Ik maak dus in de loop der jaren steeds minder schildklierhormonen zelf aan, omdat mijn schildklier er langzaam aan steeds meer mee op houdt, is bezig sinds mijn pubertijd.
Na een tijd lang me heel depri, kouwelijk, sloom en rot te voelen ging ik naar de huisarts.
Schildklierwaarden (TSH en FT4) gechecked, waren wat aan de lage kant toen waardoor mijn huisarts het idee had om het gewoon aan te kijken, als het erger werd (leuk als je dat hoort als je 13 bent... ik voelde me echt klote) zou hij een behandeling met hormoonsuppletie starten, dat is dus het opvangen van een hormoontekort door deze met pillen aan te vullen. Met de marges die tegenwoordig aangehouden worden zou het FT4 waarop getest wordt veel te laag zijn geweest overigens...
Toen liep ik nog net niet met zelfmoordneigingen rond en ging mijn huisarts toen ik 15 was dan eindelijk de behandeling starten, met Euthyrox. Dit is FT4, een inactief schildklierhormoon wat in het lichaam omgezet wordt in FT3 , een actief schildklierhormoon, wat je lichaam direct kan gebruiken wanneer het het nodig heeft.
Om een of andere reden, ben er nog steeds niet achter waarom het nou zo is, mijn huidige arts heeft ook geen idee, kan ik het FT4 niet goed en genoeg omzetten in FT3, waardoor mijn lichaam er weinig mee kan doen, aan FT4 zelf heeft je lichaam immers niets.
Rond mijn 18e slikte ik rond de 300 microgram, ongelofelijk veel, maar ik merkte dus helemaal NIETS van die dosis... mijn apotheker was eigenlijk degene die alarm sloeg, omdat het absurd veel was...
Van arts gewisseld en toen ook maar eens het FT3 gemeten in het bloed, wat veel te laag was (FT4 was torenhoog, logisch
![]()
) en dat is dus mijn probleem met Euthyrox, ik zet het niet of niet voldoende om in FT3, dus is het waardeloos voor mij.
Ik gebruik nu dierlijk schildklierpoeder, waar vroeger voor de komst van Euthyrox mee gewerkt werd en ik voel me er prima bij, heb me nog nooit zo goed gevoeld
![]()
Sinds mijn pubertijd niet, echt niet
![]()
Maar goed, da's dus een andere situatie dan bij Graves, ik ken het hyperen namelijk niet echt, alleen van het te snel ophogen van mijn medicatie...
Maar het kan zijn dat jouw FT3 ook aan de lage kant is, gebeurt toch best vaak, al zeggen veel artsen van niet... Als ik me daarbij meer had gelegd zat ik nu nog thuis aan de anti-depressiva etc etc etc...
Je kunt het eens laten checken, bij het labformulier er gewoon FT3 bijzetten of vragen of je arts dit wil doen
![]()
is een kleine moeite als je toch geprikt moet worden voor de rest.
Succes met de slok trouwens, hoop dat het goed gaat
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!