abonnement Unibet Coolblue
  zondag 17 april 2005 @ 13:09:08 #1
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26293745
Even een algemeen topic over de Britse verkiezingen die op 5 mei plaatsvinden. Mocht iemand een specifiek onderwerp in die Britse verkiezingen willen aanstippen, dan mag dat natuurlijk ook in een apart topic als er genoeg stof is voor discussie.

De hoofdrolspelers:


Tony Blair, leider van de sociaal-democratische Labour Party


Michael Howard, leider van de conservatieve Tories


Charles Kennedy, voorman van de Liberal Democrats

Qua peilingen staat Labour er goed voor:
quote:
Opinion polls suggest Labour lead

The latest batch of opinion polls suggest Labour is on course for a third general election victory.
Labour will stay in power with a majority of anywhere between 60 and 158 seats, the Sunday newspaper polls say.

[...]

The YouGov poll for the Sunday Times put Labour on 36%, the Conservatives on 35% and the Lib Dems on 23% - which would see Labour's 161-seat majority reduced to nearly 60 if repeated on 5 May.

Bron + volledig verhaal
Dankzij het disctrictenstelsel spelen de liberalen een kleine rol en is het een strijd tussen Labour en de Tories.

Labour op winst, maar het is maar de vraag of Blair wel doorgaat als leider:
quote:
Independent: Vertrek Blair wordt al geregeld

LONDEN - Een naaste medewerker van de Britse premier Blair, Alastair Campbell, is al bezig de machtsoverdracht van Blair aan zijn partijgenoot Gordon Brown, de huidige minister van Financiën, te regelen. Dit schrijft het Britse dagblad The Independent zondag.

Campbell werkt voor de twee topmannen van de Britse Labour Party een plan uit over wat ze doen wanneer ze na de verkiezingen begin mei aan de macht blijven en vooral hoe Blair dan plaats maakt voor Brown.

Volgens opiniepeilingen en veel Labourprominenten is Brown populair in het land en Blair niet. De premier zou een verkiezingsoverwinning dan ook niet voor zichzelf kunnen opeisen.

Komend kabinet

Brown zou in het plan nu reeds keuzes maken over wie er straks zitting heeft in een komend kabinet. Blair zou hebben erkend dat Brown het snel moet overnemen en dat hij veel eerder als premier opstapt dan hij nog publiekelijk verkondigt.

Blair heeft herhaaldelijk gezegd bij goede verkiezingsresultaten nog een hele ambtsperiode premier te blijven. Maar zelfs naaste medewerkers van de premier hebben volgens The Independent gezegd dat Blair dan nog hooguit twee jaar eerste minister blijft.

ANP

Bron: LC
Bekijk overigens ook de Election 2005 site van de BBC voor meer informatie.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zondag 17 april 2005 @ 13:26:53 #2
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26294220
Een opmerkelijk artikel:
quote:
Britse kids willen Rooney als premier

Gepost door Gertjan (Kozzmic) - Bron: The Guardian
Gepubliceerd: donderdag 14 april 2005 @ 22:13
Naccie had ons via de nieuws-submit te melden:


Als het aan de Britse schoolkinderen ligt dan wordt de talentvolle jonge voetballer Wayne Rooney de nieuwe premier. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1000 jeugdigen tussen de 9 en 13 jaar oud. Vijftien procent van de jonge ondervraagden wil dat de 19-jarige spits van Manchester United het land gaat leiden.

De huidige minister-president Tony Blair moet het doen met slechts acht procent van de stemmen. De fictieve tovenaar Harry Potter blijft hem zelfs nog voor, met twaalf procent. Overigens doet Blair het qua bekendheid een stuk beter bij de jongeren dan de leiders van de andere grote Britse partijen. 68 procent van de ondervraagden herkende de Labour-leider op foto's, tegenover vijftien procent Michael Howard van de Conservatieven en slecht één procent Liberalen-voorman Charles Kennedy.

In de echte peilingen neemt de voorsprong van Tony Blairs Labour Party toe. In een onderzoek van The Guardian staat de partij van Blair op 39 procent, tegenover 33 procent voor de Conservatieven. De Liberal Democrats zouden met ongeveer 21 procent van de stemmen de derde partij blijven. De Britse verkiezingen vinden plaats op donderdag 5 mei.

Britse kids willen Rooney als premier
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_26309133
Je bent Gordon Brown vergeten misschien nog wel een belangrijkere speler dan Howard of Kernnedy.

Overigens gaat dit een afgetekende overwinning van Labour worden. Er is geen serieuze concurrentie dit jaar.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 17 april 2005 @ 22:39:01 #4
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26309366
quote:
Op zondag 17 april 2005 22:31 schreef du_ke het volgende:
Je bent Gordon Brown vergeten misschien nog wel een belangrijkere speler dan Howard of Kernnedy.

Overigens gaat dit een afgetekende overwinning van Labour worden. Er is geen serieuze concurrentie dit jaar.
De kans is nog best groot dat het een kleine meerderheid voor Labour word. Zo veel scheelt het niet in de peilingen en die onderschatten de conservatieve aanhang meestal. Daarentegen is het kiesstelsel in het voordeel van Labour.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_26309429
Het kiesstelsel is inderdaad in het voordeel. Met 40% van de stemmen kunnen ze 60% van de zetels halen las ik ergens en dat tikt aan.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 17 april 2005 @ 22:42:57 #6
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26309498
quote:
Op zondag 17 april 2005 22:40 schreef du_ke het volgende:
Het kiesstelsel is inderdaad in het voordeel. Met 40% van de stemmen kunnen ze 60% van de zetels halen las ik ergens en dat tikt aan.
En het is heel moeilijk voor de Tories om in het Noorden en in de grote steden zetels te winnen. Dat lukt meestal alleen als Lib en Lab elkaar slopen. Gevolg is dat de Tories het van het Zuiden (min Londen) en de Midlands moeten hebben, waar Lib juist weer oprukken. Rover scheelt mischien een paar zeteltjes in de Midlands.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  Moderator zondag 17 april 2005 @ 23:26:34 #7
54278 crew  Tijger_m
42
pi_26310870
quote:
Op zondag 17 april 2005 22:40 schreef du_ke het volgende:
Het kiesstelsel is inderdaad in het voordeel. Met 40% van de stemmen kunnen ze 60% van de zetels halen las ik ergens en dat tikt aan.
Klopt, het kiesstelsel is altijd in het voordeel van de grootste partij in de UK. Op de BBC website kun je spelen met de zetels.

http://news.bbc.co.uk/1/s(...)tor/html/default.stm

Bij 40% voor Labour en 32% voor de Conservatieven behaalt Labour een meerderheid van over de 200 zetels.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 18 april 2005 @ 00:32:53 #8
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_26312666
belachelijk kiesstelsel... laten wij in nederland nooit aan een districtenstelsel gaan! het is toch te zot voor woorden dat een partij met 25% van de stemmen in de uiteindelijke zetelverdeling zo weinig overhoudt! en dat je met 40% van de stemmen 60% van de zetels kan halen!
wat moet ik hier nu neerzetten?
  maandag 18 april 2005 @ 00:36:28 #9
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26312724
quote:
Op maandag 18 april 2005 00:32 schreef evert het volgende:
belachelijk kiesstelsel... laten wij in nederland nooit aan een districtenstelsel gaan! het is toch te zot voor woorden dat een partij met 25% van de stemmen in de uiteindelijke zetelverdeling zo weinig overhoudt! en dat je met 40% van de stemmen 60% van de zetels kan halen!
Eensch. De Libs willen er maar al te graag vanaf. Volgens mij leeft die nostalgie alleen in NL.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_26312773
Ach, als Blair op deze tour bezig blijft gaan vind ik het niet eens zo slecht dat hij blijft zitten. Ondanks dat ik walg van de sociale-democratie.
pi_26321730
quote:
Op zondag 17 april 2005 23:26 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Klopt, het kiesstelsel is altijd in het voordeel van de grootste partij in de UK. Op de BBC website kun je spelen met de zetels.

http://news.bbc.co.uk/1/s(...)tor/html/default.stm

Bij 40% voor Labour en 32% voor de Conservatieven behaalt Labour een meerderheid van over de 200 zetels.
Met 200 zetels verkrijg je geen meerderheid...

Misschien wel de grootste partij, maar er zijn 646 zetels te verdelen. Het zijn er nu 659, maar door samenvoegingen van kiesdistricten zijn dat er nu minder.

Maar bijvoorbeeld bij de Lib Dems: ze hebben in 2001 9% van de stemmen gekregen, maar door de districtstelsel slechts 2% van de zetels in de Parlement

[ Bericht 5% gewijzigd door the_disheaver op 18-04-2005 13:55:33 ]
pi_26321830
quote:
Op maandag 18 april 2005 00:39 schreef DrWolffenstein het volgende:
Ach, als Blair op deze tour bezig blijft gaan vind ik het niet eens zo slecht dat hij blijft zitten. Ondanks dat ik walg van de sociale-democratie.
'blijft zitten'. Hij zegt zelf dat hij slecht 1 termijn gaat volmaken, als hij herkozen wordt. (1 termijn is 2 jaar?)

Het bekende: vote blair, get brown

Meer linkjes:
Een paar nieuwssites:
BBC.co.uk/vote2005
The Guardian

En wil je weten waar je op zou gaan stemmen:
Who Should You Vote For.com

De belangrijkste partijen
Labour | BBC | Partijwebsite
Conservative | BBC | Partijwebsite
Liberal Democrat | BBC | Partijwebsite
UK Independence Party | BBC | Partijwebsite
Green Party | BBC | Partijwebsite
pi_26322174
Ook apart:

58% van de stemadviezen op www.whoshoudyouvotefor.com gingen naar de Lib Dems. Deels komt het natuurlijk dat Studenten en jongeren eerder op dit soort internetsites kijken (het stemmen op partij X omdat je familie dat doet, komt ongelovelijk vaak voor). Maar tegelijk denken veel dat een andere partij eerder bij hun past dan de Lib Dems.

Ik weet (nog) niet hoeveel stemmers er reeds zijn geweest, maar dat soort info staat niet openlijk op site.
  maandag 18 april 2005 @ 17:07:30 #14
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26326441
quote:
Op maandag 18 april 2005 13:53 schreef the_disheaver het volgende:

En wil je weten waar je op zou gaan stemmen:
Who Should You Vote For.com
Mijn resultaten:

LibDem: 44
Green: 16
Labour: 0
UK Independence Party: -16
Conservative: -42

Zoals verwacht.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_26326470
Het probleem van het britse stelsel is dat je juist vanwege dat districtenstelsel eerder op een partij gaat stemmen die wel serieus kans maakt op de macht. (speelt hier ook wel met b.v. CDA-CU en PvdA-SP/GL) maar toch minder.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_26326561
Labour -6
Conservative -41
Liberal Democrat 58
UK Independence Party 11
Green 58

Lijkt me ook niet heel raar.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 18 april 2005 @ 17:14:07 #17
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26326612
quote:
Op maandag 18 april 2005 17:08 schreef du_ke het volgende:
Het probleem van het britse stelsel is dat je juist vanwege dat districtenstelsel eerder op een partij gaat stemmen die wel serieus kans maakt op de macht. (speelt hier ook wel met b.v. CDA-CU en PvdA-SP/GL) maar toch minder.
Het is hier zeker minder. En het is ook niet erg als er 'tactisch' wordt gestemd als dat je eigen keuze is. Het erge aan een districtenstelsel is dat je wel gedwongen wordt om tactisch te stemmen omdat je stem minder waard is bij een kleinere partij.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_26326682
Interessante verkiezingen. GB is toch een belangrijk land binnen de EU.

Your expected outcome:
Conservative

Your actual outcome:

Labour -10
Conservative 32
Liberal Democrat -36
UK Independence Party 16
Green -16

Verrassend
Alleen begrijp ik niet dat de Liberal Democrats op -36 staan. Of is Liberal iets anders dan in Nederland. Ik dacht dat het een soort van VVD is.

Dat de conservatieven maar mogen winnen
  maandag 18 april 2005 @ 17:24:40 #19
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26326861
quote:
Op maandag 18 april 2005 17:17 schreef MrX1982 het volgende:
Alleen begrijp ik niet dat de Liberal Democrats op -36 staan. Of is Liberal iets anders dan in Nederland. Ik dacht dat het een soort van VVD is.
De VVD heeft toch duidelijk zowel een conservatieve als liberale hoek. Ik denk dat de LibDems meer met D66 zijn te vergelijken (met wat PvdA en VVD elementen, een Paars-blok dus).
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_26326869
quote:
Alleen begrijp ik niet dat de Liberal Democrats op -36 staan. Of is Liberal iets anders dan in Nederland. Ik dacht dat het een soort van VVD is.
Neuh ze zijn liberaal en die ideologische veren heeft de VVD al een tijdje afgeschud .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_26327034
Ah ok ik snap nu wel waarom LibDem tamelijk laag bij mijn stemadvies eindigt
pi_26328732
Labour 27
Conservative -50
Liberal Democrat 52
UK Independence Party -18
Green 20

Which result do you actually expect to get?
Lib Dems of course
  maandag 18 april 2005 @ 18:47:58 #23
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26329102
quote:
Britse peilingen sterk verdeeld



LONDEN - De Britse opiniepeilers draaien overuren in de weken voor de parlementsverkiezingen op 5 mei, met peilingen die sterk verschillen. Eén peiling stelde de Labour-partij van premier Blair maandag op een nipte voorsprong, terwijl andere peilingen spreken van een klinkende overwinning.

De BBC toonde maandag de gecombineerde resultaten van een aantal opiniepeilingen, die Labour een zege met 41 procent van de stemmen voorspellen. Daarmee zou de partij zelfs hoger uitkomen dan bij de verkiezingen in 2001, toen 40,7 procent van de Britten op Labour stemden.

Volgens de BBC is 33 procent van de Britten van plan op de Conservatieven te stemmen en kunnen de Liberaal Democraten rekenen op 20 procent.

Een peiling in de conservatief gezinde krant The Daily Telegraph toonde maandag juist een nek-aan-nek-race aan. Volgens de peiling van onderzoeksbureau YouGov staat Labour op 36 procent en de Conservatieven op 33 procent. De Liberaal-Democraten staan op 23 procent.

ANP

Bron: LC
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_26329221
Er staan nu wel stats op de site:
bron

210.532 adviezen gegeven.

De laatste week (100.000 adviezen):

1
2
3
4
5
6
7
Party        | Verwachte uitkomst | Advies 
Labour         24%                  11
Conservative   25%                  12
LibDem         29%                  43
UKIP           3%                   17
Green          4%                   18
None stated    15%                  

De verschil tussen verwacht en advies in het weekend waren echter een stuk minder groot:
1
2
3
4
5
6
7
Party        | Verwachte uitkomst | Advies 
Labour         24%                  22
Conservative   24%                  11
LibDem         31%                  31
UKIP           3%                   23
Green          5%                   14
None stated    13%                  


Labour en the Conservatives hebben veel minder adviezen dan verwacht. Verklaring: oude partij, veel stemmers familie.

Lib Dems juist andersom. Maar voornamelijk bij de independence party en the Green Party is het verschil tussen verwacht en advies erg groot. Komt het door onbekend, of verplicht tactisch door districtstelsel?
  Moderator maandag 18 april 2005 @ 19:20:42 #25
54278 crew  Tijger_m
42
pi_26329921
quote:
Op maandag 18 april 2005 13:49 schreef the_disheaver het volgende:

Met 200 zetels verkrijg je geen meerderheid...
Duh, er staat toch ook een meerderheid van 200 zetels tov de Conservatieven, of niet?

Dus (blijf even opletten) 200 zetels meer als de conservatieve partij. Het was overigens maar een illustratie van het electorale stelsel waarin een partij met 39% van de stemmen bijna 60% van de zetels kan krijgen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')