abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 16 maart 2005 @ 15:09:49 #1
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25530764
Graag post ik hier een draadje in de hoop hierop een hoop reacties, tips en ervaringen te krijgen.

Ik ben sins kort de trotse eigenaar van een rijwoning in het Belgische stadje Geraardsbergen. Het huisje en de buurt bevallen prima en ik begin vanaf dit weekend aan de volledige verbouwing van de woning. De totale duur gaat een dik jaar zijn. In dat jaar is het de bedoeling van het huis volledig te moderniseren en aan te passen aan mijn eisen.



Meest opvallende tot heden is mijn keuze voor de volledige heraanleg van de verlichting. Het geheel gaat op laagspanning werken en een totaal verbruik hebben van ongeveer 200 watt. 200 watt bedoel ik met ALLE lichten AAN ... dus een zeer laag verbruik. Om hiertoe te komen heb ik gekozen voor LED verlichting.

40 Blauwe spots die in iedere ruimte op een hoogte van ongeveer 30 CM in de muur komen te staan
80 Witte spots die de overige verlichting zullen verzorgen (Meeste bovenaan in muur en schuin naar plafon gericht)

Dit alles zal ook voorzien worden van een nood batterij op lood basis waarmee ik mijn volledige verlichting nog makkelijk 2 uur kan laten branden zonder dat er stroom is ... bij normaal gebruik zelfs tot 4 uur en meer.



Voordelen van LED
Enorm laag verbruik (1.55 watt per spot met 18 leds)
Enorm lange levensduur (12 jaar ongeveer)
Geen hitte verlies
Zeer helder licht
Makkelijk te schakelen
Eventueel makkelijk te automatiseren (denkend aan relaiskasten of PLC

Nadelen van LED
Duur in aankoop (althans dat dacht ik maar het valt nog goed mee)
Erg moeilijk te dimmen
Vrij kill wit licht
Geen brede hoek dus wordt spelen met indirect licht

De opzet:
350 Watt PC voeding levert de stroom perfect stabiel, beveiligd zeer standaard, zeer goedkoop in aankoop, relatief efficient.

Dan vertrekken er 10 basis draden ... alles voorzien van een volt en ampere meter(vooral voor de show) naar iedere ruimte van mijn huis
Bureau
Keuken
Living
Gang 1
Gang 2
Badkamer
Slaapkamer
Terras plus achterbouw
Lichtreclame vooraan
spare

Alles samen kom ik inclusief schakelaars en 2 bewegingsdetectoren voor de gangen op een matteriaalkost van ongeveer 1500 euro (Dat is incusief alle kabels, schakelaars doosjes, voeding, spots, metertjes, etc)

Door de grootschalige aankoop krijg ik mijn spots tege 6.14 euro per stuk.

In een tweede fase komt er centrale verwarming (momenteel is het 1 stoof maar dat warmt nog vrij goed moet ik bekennen), ook zal er betere isolatie geplaatst worden op het dak en zullen de muren afgewerkt worden.

In een derde fase komen de vloeren aan de beurt. Beneden gespoten hars vloeren alsook in de badkamer en dan de rest in laminaat.

Fases daarna bestaan uit ... veel wilde dromen waarvan ik niet zeker ben of die er komen ... op het verlanglijstje staat ... centraal muziek systeem met fm afstandsbediening (kabels trek ik wel ineens mee alsook gigabit ethernet hoewel ik ook een wifi heb maar je weet nooit he), ook een douche met meerdere jets is een wanna have ... en eventueel ... een jaccuzi heb gezien dat je dat tegenwoordig voor een 700 euro kan kopen. Maar dat is echt voor veel later ... ik zal geregeld wat fototjes posten.

Al jullie reacties en tips zijn dus welkom !!!
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
  woensdag 16 maart 2005 @ 16:20:28 #3
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25530844
uiteraard ... alsook van de "Work in progress" he :-) het belooft een vuiligheid te worden ... wonen en verbouwen tegelijk HEERLIJK ... een jaar eindeloos kuisen hahahaha
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
pi_25530866
He dit heb ik ergens eerder gezien...
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
  woensdag 16 maart 2005 @ 16:23:01 #5
105263 Litso
Interlectueel.
pi_25530871
Wow, dat klinkt echt geweldig! Ik ben heel benieuwd naar de vorderingen, en natuurlijk het resultat!
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_25530938
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 15:09 schreef God_de_Vader het volgende:


...Geraardsbergen.
Veel mattetaarten eten!
  woensdag 16 maart 2005 @ 16:35:34 #7
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25531102
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 16:26 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Veel mattetaarten eten!
Ja niet te doen. Dat is hier echt in iedere winkel verkrijgbaar hahahaha... nja is ook niet slecht maar om nu te zeggen van daar kunnen we niet zonder nja
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
  woensdag 16 maart 2005 @ 16:36:40 #8
23137 Thegeronimo
Ich bun ut mer....
pi_25531119
Erg stroombewust gaat dat worden. En ook erg interessant om dat ook eens in mijn toekomstige eigen huis te gaan doen.

Helaas geen ervaring hiermee, dus ook geen tips.
pi_25531135
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 16:35 schreef God_de_Vader het volgende:

[..]

Ja niet te doen. Dat is hier echt in iedere winkel verkrijgbaar hahahaha... nja is ook niet slecht maar om nu te zeggen van daar kunnen we niet zonder nja
Tja, het is de specialiteit van Geraardsbergen he.
pi_25531506
ow, origineel en goed idee !
echt top
pi_25531770
Klink koel !
  woensdag 16 maart 2005 @ 22:50:25 #12
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25532972
Zijn die led lampen ook in NL te koop?

Is ook leuk als tuinverlichting is laagspnning dus dat kan
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25533252
Heb je ook een foto van wat spotjes oid met led-licht? Meestal is het namelijk helemaal niks, net zo ongezellig als bijvoorbeeld een TL-balk in je woonkamer
pi_25533348
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 22:50 schreef Martijn_77 het volgende:
Zijn die led lampen ook in NL te koop?
Jep!
[url="http://www.fritz-events.nl/[/url]
pi_25533393
ben heel benieuwd hoe dat er uit ziet als je klaar bent!
Amsterdam, stad van hash en coke,
Waar de vrouwen zich vrouwelijk gedragen..
En de mannen ook..
  woensdag 16 maart 2005 @ 23:14:28 #16
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_25533491
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 23:03 schreef Rapaille het volgende:
net zo ongezellig als bijvoorbeeld een TL-balk in je woonkamer
Dat hebben mijn buren
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  donderdag 17 maart 2005 @ 10:20:48 #17
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25538485
Paar antwoordjes ... De lampjes zijn in nederland verkrijgbaar van het merk Velleman in de betere electronica winkel.

Gezelligheid is inderdaad niet eenvoudig. Ik heb wel een wrmere tint genomen dan de echte witte wat de kostprijs ook een beetje verhoogd. Er zitten dan 6 oranje leds tussen de witte en dat werkt erg prettig. Ook is het idee van veel lichtpunten te zetten om een goede spreiding te krijgen en indirect te verlichten op vlakken die voorzien. Degene die ik besteld heb zijn van Luxon en die hebben een warm white led basis voor de leesplaatsjes en echte spots heb ik wel Bright White gekozen. Voor de lichtreclame van de zaak heb ik uiteraard Rood omdat dat onze kleur is.
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
  donderdag 17 maart 2005 @ 10:46:24 #18
35514 anima
nigga stole my yoshi
pi_25538858
Als je maar niet van je huis een levensgroot Case-mod festijn gaat maken. want dan zal ik en vele met mij je wel erg zielig vinden.

Hierbij doel ik op alles in het blauwe licht verhullen met allerlei fluoriserernde onderdelen
>>>>Fotoboek<<<<
Ik geloof niet in God, maar ik geloof wel dat er iets is, citeerde Harry de halve wereld bevolking
  donderdag 17 maart 2005 @ 10:53:56 #19
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25538988
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 10:46 schreef anima het volgende:
Als je maar niet van je huis een levensgroot Case-mod festijn gaat maken. want dan zal ik en vele met mij je wel erg zielig vinden.

Hierbij doel ik op alles in het blauwe licht verhullen met allerlei fluoriserernde onderdelen
Hahahaha neen inderdaad dat is FOUT ... ik heb een aantal blauwe spots voorzien in de trappenhal net boven de trappen die permanent branden om zo altijd verlichte trappen te hebben ... de rest allemaal wit, nergens fluo toestanden. Rode spots enkel verwerkt in lichtreclame buiten omdat mijn zakelijk logo rood is van kleur, dus dat valt allemaal mee ... trouwens ik heb dat ook allemaal niet in mijn pc en zo hoor van die brol met lampekes en neons ... is nogal Kitscherig of hoe je dat ook schrijft.

Het is een huisje van 1896 en ik wil dus ook wel een beetje in ere houden!
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
  donderdag 17 maart 2005 @ 15:07:31 #20
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_25543902
Wat was eigenlijk de overweging voor de 12V versie te kiezen? Je hebt ze ook in 230V.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
  donderdag 17 maart 2005 @ 16:36:56 #21
73730 God_de_Vader
Die hard Toyota driver
pi_25545753
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 15:07 schreef hollander172 het volgende:
Wat was eigenlijk de overweging voor de 12V versie te kiezen? Je hebt ze ook in 230V.
Daar zijn verschillende redenen voor ...
- 12 volt netwerken hebben geen electro keuring nodig als je ze aanlegd
- 12 volt is veilige spanning ... toch handig
- 12 volt led lampjes zijn efficienter dan die op 220
- 12 volt kan je naderhand heel erg makkelijk automatiseren
- Schakelaars veel goedkoper
- Relais veel goedkoper
- minder straling van de kabels (voor zij die daar echt mee in zitten)
- Goedkoper in aankopp de 12 volt spotjes
- Standaard 12 volt auto zekering pak goedkoper dan 220 volt zekering
- makkelijker om zelf schakelingen voor te maken ...
- Licht sensors goedkoper
- Bewegingsdetectors goedkoper
- andere 12 volt apparaten kunnen er op zodat je niet 20 transfo's hebt
- Het heeft een hoog GOT Tweaker en Geek gehalte
- je kan een standaard auto accu gebruiken met een druppellader en wissel relais als noodstroom voor 4 uur!!! dus als de stroom uit ligt heb je nog 4 uur stroom (Met 2 of 3 accu's is het helemaal top)
- Je kan iets bedenken in de vorm van accu's die laden met zonne energie en zo dus totaal onafhankelijk zijn van stroom netten ...

kortweg ... er zijn er wel wat ... zullen er nog wel zijn die me nu even ontschieten
-.,.-°--> MultiBox Your software and solutions partner. <--°-.,.-
-.,.-°--> Young and Safe on the Road <--°-.,.-
  donderdag 17 maart 2005 @ 20:23:15 #22
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_25551020
Casemodding voor je huis

Tof mên!
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  donderdag 17 maart 2005 @ 22:04:09 #23
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_25553730
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 16:36 schreef God_de_Vader het volgende:
- Je kan iets bedenken in de vorm van accu's die laden met zonne energie en zo dus totaal onafhankelijk zijn van stroom netten ...
Heb je een goed schema voor het gebruiken en op laden van een accu met zonnen energie?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_25553822
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 16:36 schreef God_de_Vader het volgende:

[..]

Daar zijn verschillende redenen voor ...
- 12 volt netwerken hebben geen electro keuring nodig als je ze aanlegd
- 12 volt is veilige spanning ... toch handig
- 12 volt led lampjes zijn efficienter dan die op 220
- 12 volt kan je naderhand heel erg makkelijk automatiseren
- Schakelaars veel goedkoper
- Relais veel goedkoper
- minder straling van de kabels (voor zij die daar echt mee in zitten)
- Goedkoper in aankopp de 12 volt spotjes
- Standaard 12 volt auto zekering pak goedkoper dan 220 volt zekering
- makkelijker om zelf schakelingen voor te maken ...
- Licht sensors goedkoper
- Bewegingsdetectors goedkoper
- andere 12 volt apparaten kunnen er op zodat je niet 20 transfo's hebt
- Het heeft een hoog GOT Tweaker en Geek gehalte
- je kan een standaard auto accu gebruiken met een druppellader en wissel relais als noodstroom voor 4 uur!!! dus als de stroom uit ligt heb je nog 4 uur stroom (Met 2 of 3 accu's is het helemaal top)
- Je kan iets bedenken in de vorm van accu's die laden met zonne energie en zo dus totaal onafhankelijk zijn van stroom netten ...

kortweg ... er zijn er wel wat ... zullen er nog wel zijn die me nu even ontschieten
In belgie valt natuurlijk nogal vaak de stroom uit; dan kan ik me voorstellen dat jouw systeem ideaal is..
Overigens vraag ik me af hoeveel verlichting in % uitmaakt van je jaarlijksenergieverbruik. Bij mij komen de vaatwasser en wasmachine echt wel op nr 1.
  donderdag 17 maart 2005 @ 22:16:26 #25
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_25554079
Gaaf, die ledjes! Ben benieuwd naar de foto's en verslagen, misschien worden in de nabije toekomst geen gewone gloeilampen meer gebruikt in nieuwe huizen. Maar spaarlampen, halogeenlampen en ledjes.
The Internets, I needs it..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')