abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36339907
Weten jullie toevalig waar ik de vliegviseitjes kan kopen? Ik heb een keer bij simonis gekocht maar het was niet dezelfde (ze waren namelijk ietjes groter dan die eitjes dat je in japanse restaurants eet). En de paling? Kopen jullie gewoon bij Simonis? Ik ga morgen weer sushi maken en wilde wat nieuwe recepten.
Groetjes!
  zaterdag 25 maart 2006 @ 09:09:29 #227
120482 mirugai
very fishy
pi_36348223
Misschien dat je masago (smelteitjes) had ipv. tobiko (vliegviseitjes)?
pi_36357572
Weet ik niet. Waar kan ik die tobiko kopen? En de paling, waar koop je meestal?
pi_41614656
wat zijn een aantal makkelijke soorten sushi en sashimi die ik als onervaren 'kok' makkelijk kan maken??
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  vrijdag 8 september 2006 @ 14:35:14 #230
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_41616702
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 13:20 schreef henkSX het volgende:
wat zijn een aantal makkelijke soorten sushi en sashimi die ik als onervaren 'kok' makkelijk kan maken??
Sashimi daar is natuurlijk geen kunst aan. Gewoon keiverse vis kopen
Van de sushi is alles een kwestie van een beetje prutsen en dan gaat het snel beter. Die omgekeerde rolletjes lijken me wel érg moeilijk trouwens. Daar heb ik me nooit aan gewaagd.
Snobs have more fun!
KLIK!
  vrijdag 8 september 2006 @ 14:35:55 #231
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_41616718
quote:
Op zaterdag 25 maart 2006 16:51 schreef Renata1977 het volgende:
Weet ik niet. Waar kan ik die tobiko kopen? En de paling, waar koop je meestal?
Een goede visboer (winkel of markt) heeft dat wel hoor.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_41616851
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 14:35 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Die omgekeerde rolletjes lijken me wel érg moeilijk trouwens. Daar heb ik me nooit aan gewaagd.
Valt juist reuze mee hoor!!! Daar verbaasde ik me ook over, maar die lukte juist goed de eerste keer dat ik sushi maakte!
En ja, dat zijn onze eigen Boris † en Diever hiernaast!
  vrijdag 8 september 2006 @ 14:52:16 #233
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_41617211
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 14:40 schreef bianca en michael het volgende:

[..]

Valt juist reuze mee hoor!!! Daar verbaasde ik me ook over, maar die lukte juist goed de eerste keer dat ik sushi maakte!
O jaaa, dat was jij die dat zo goed kon

Nou, de volgende keer ga ik het ook proberen.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_41617431
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 14:52 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

O jaaa, dat was jij die dat zo goed kon

Nou, de volgende keer ga ik het ook proberen.
Zal ik mijn binnenstebuitenrecept even inscannen en plaatsen?
  vrijdag 8 september 2006 @ 15:00:35 #235
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_41617462
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 14:59 schreef bianca en michael het volgende:

[..]

Zal ik mijn binnenstebuitenrecept even inscannen en plaatsen?
Ja!

En je foto ervan lijkt het niet meer te doen
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_41623300
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 14:35 schreef Duderinnetje het volgende:
Sashimi daar is natuurlijk geen kunst aan. Gewoon keiverse vis kopen
Van de sushi is alles een kwestie van een beetje prutsen en dan gaat het snel beter. Die omgekeerde rolletjes lijken me wel érg moeilijk trouwens. Daar heb ik me nooit aan gewaagd.
Een meester sushichef zei een keer tegen me 'iedereen kan thuis sushi maken, maar goede sushi! en onder tijdsdruk met dure ingredienten, dat is andere koek'.
Dus het is maar net wat je nastreeft. Als je thuis wat prutst dan kun je best wat acceptabel in elkaar flansen. Hetzelfde geldt voor sashimi. Als je wat rauwe vis in stukjes snijdt en op een bord legt je bent er blij mee, dan is dat prima. Maar sashimi is rauwe vis EN mooi opgemaakt en de wijze waarop je de vis snijdt en de resulterende textuur, dat maakt allemaal deel uit van de sashimi als je standaards wat hoger liggen.
Ja, ja ik weet het, ik ben een sushi snob.

Toch een receptje voor een caterpillar roll:

Maak een uramaki (inside-out) california roll: leg de nori op je werkblad, spreid de rijst met licht vochtige handen (niet te hard aandrukken, het moet geen klomp worden), draai het nori velletje om en leg het op een licht vochtig gemaakt deel van je werkblad (zodat de rijst niet aan je werkblad plakt), spreid een lijntje wasabi over de rol, en leg de komkommer, surimi of krab, avocado en evt. wat mayo in het midden van het blad nori. Rol de nori met de rijst om de vulling.
Pak een halve avocado (in de lengte doorgesneden), pak een scherp mes en snijd in de breedte dunne plakjes en leg die boven op de rol. Neem wat huishoudfolie en leg dat over de rol. Pak dan een matje en plaats die bovenop de folie zodat je met het matje de rol wat kan shapen, oftewel aandrukken zodat het een mooie vorm heeft. Niet te hard, want het mag geen pasta worden. Pak een scherp mes, dip het in wat koud water en snijdt de rol in stukken. Trek de folie van de rol en leg de caterpillar rol op een mooi bord. Serveren met een beetje wasabi en gari (gember) en als je het hebt wat palingsaus en sesamzaad over de rol.

[ Bericht 16% gewijzigd door mirugai op 08-09-2006 18:36:43 ]
  vrijdag 8 september 2006 @ 19:35:43 #238
34210 Eyeopener
Crespinaticism!
pi_41626089
Aiks.. dat is zo lekker, tnx
pi_41681008
Een vraag voor mirugai:

Pas heb ik kombu kunnen vinden in m'n toko. Volgens een mooi sushi recept, is het een goed idee om bij het opweken van de rijst kombu toe te voegen voor een betere smaak (daarna er uit halen). (mee eens!?!)

Maar ok, nu is de Kombu die ik heb 'vies', dwz: zit veel 'stof' of 'heel klein zeezand' op. Wat is nu de bedoeling: die Kombu wassen? Of is die 'stof' nu juist de bron van de speciale smaak? Want om eerlijk te zijn, als je het wast, en dan gebruikt heb ik nu niet het idee dat de smaak zo veel anders wordt... ben benieuwd..
pi_41682019
Kombu kun je met een doekje afvegen. Het is idd. niet de bedoeling dat je kombu wast vanwege het verlies van smaak. Kombu is zo bijzonder omdat het rijk is aan umami (de vijfde smaak). Het heeft dus niet een uitgesproken smaak zoals zoet, zout e.d. Je kunt het daarom ook weglaten als je dat wilt (doe ik zelf ook, ben niet zo'n fan van msg).
Als je dashi maakt (de basisbouillon voor div. japanse gerechten bestaande uit water, gedroogde bonitovlokken - katsuobushi - en kombu), dan voeg je de kombu toe aan het koude water en laat het water dan langzaam tot tegen het kookpunt op komen en vlak voordat je dat punt bereikt verwijder je de kombu, omdat als je kombu kookt het een ietwat bittere smaak afgeeft. Hetzelfde geldt voor bij je sushi: dus kombu toevoegen, water langzaam op laten komen en wanneer je tegen het kookpunt aanzit de kombu verwijderen. Succes!
pi_41685545
Hartelijk bedankt! Katsuobushi is idd ook zwaar lekker, maar voor de dashi heb ik een tijd geleden een grote kilozak "hon-dashi" gekocht. Dat spul is echt zwaar lekker, en gaat tegenwoordig altijd standaard over al mijn rijst
Ik ga het vandaag proberen, uit het recept wat ik had had ik begrepen dat je het voor het koken moest verwijderen, maar ik heb hier meer vertrouwen in: kan me voorstellen dat het meer smaak er uit extraheerd.
pi_41685771
P.S. Pas heb ik ook Takuan in de toko gevonden. Eerder had ik het al een keer geprobeerd zelf te maken, maar het is toch goed om een keer wat referentie materiaal te hebben. (zeker aangezien ik nu weet dat mijn eigen takuan niet echt was zoals ie moest zijn )
pi_41820103
Heb nu zo'n beetje alles in huis om zelf sushi te gaan maken! Alleen sesamzaad en gember moet nog geregeld worden. Heb wel verse gember, maar ja, maak daar maar eens van die verrukkelijke plakjes van! In het verleden wel eens geprobeerd, maar dat was helaas niet zo'n succes

Ik moet me gauw eens inlezen in dit topic en verder kijken voor tips, want sta nu echt te popelen om zelf eens sushi te gaan maken! mjammie!....

Als het eenmaal zover is zal ik mijn ervaringen hier posten uiteraard!
pi_41820241
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 17:57 schreef mirugai het volgende:
Toch een receptje voor een caterpillar roll:
[afbeelding]
Alleen al door het zien van dit plaatje raken mijn smaakpapillen helemaal door het dolle heen!
pi_41826223
quote:
Op vrijdag 8 september 2006 15:00 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ja!
Beter laat dan nooit:

Bijna niet te lezen hè...
pi_41827200
quote:
Op donderdag 14 september 2006 23:30 schreef Escaflowne het volgende:
Heb nu zo'n beetje alles in huis om zelf sushi te gaan maken! Alleen sesamzaad en gember moet nog geregeld worden. Heb wel verse gember, maar ja, maak daar maar eens van die verrukkelijke plakjes van! In het verleden wel eens geprobeerd, maar dat was helaas niet zo'n succes

Ik moet me gauw eens inlezen in dit topic en verder kijken voor tips, want sta nu echt te popelen om zelf eens sushi te gaan maken! mjammie!....

Als het eenmaal zover is zal ik mijn ervaringen hier posten uiteraard!
Gember is in mijn omgeving vrij makkelijk bij de toko te vinden. AH heeft ze alleen in de sushi pakketten zitten maar die zou ik niet nemen.
pi_41828865
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 09:50 schreef n0a het volgende:
Gember is in mijn omgeving vrij makkelijk bij de toko te vinden. AH heeft ze alleen in de sushi pakketten zitten maar die zou ik niet nemen.
Je kunt het ook zelf maken en het is niet moeilijk: gember schillen, met een mandoline of keukenmachine flinterdunne plakjes snijden en blancheren. Dan afgieten en inleggen in een mix van rijstazijn, suiker en een beetje zout. Half dagje laten staan, klaar!
Het leuke is dat je kunt experimenteren: soorten azijn evt. verdund, hoeveelheid suiker.
pi_41856056
quote:
Op vrijdag 15 september 2006 10:59 schreef mirugai het volgende:

[..]

Je kunt het ook zelf maken en het is niet moeilijk: gember schillen, met een mandoline of keukenmachine flinterdunne plakjes snijden en blancheren. Dan afgieten en inleggen in een mix van rijstazijn, suiker en een beetje zout. Half dagje laten staan, klaar!
Het leuke is dat je kunt experimenteren: soorten azijn evt. verdund, hoeveelheid suiker.
Hoe lang blijft het dan goed? Weet jij misschien hoe lang ik takuan en kampyo kan bewaren? Heb altijd veel over aangezien ik maar voor 2 sushi maak.

Iemand trouwens een idee waar ik nog meer tobiko of masago kan kopen in omgeving Rotterdam? Al 3x bij Kazaguruma geweest waar ze het nog steeds niet binnen hadden gekreken.

[ Bericht 5% gewijzigd door n0a op 17-09-2006 12:09:29 ]
pi_41913501
quote:
Op zaterdag 16 september 2006 09:43 schreef n0a het volgende:
Hoe lang blijft het dan goed? Weet jij misschien hoe lang ik takuan en kampyo kan bewaren? Heb altijd veel over aangezien ik maar voor 2 sushi maak.

Iemand trouwens een idee waar ik nog meer tobiko of masago kan kopen in omgeving Rotterdam? Al 3x bij Kazaguruma geweest waar ze het nog steeds niet binnen hadden gekreken.
Als je de gember gekoeld en in azijn bewaard, dan blijft het lang goed. Zeker een paar maanden denk ik. Takuan is ingemaakte daikon, dus dat is ook lang houdbaar. Kampyo zal wel wat minder lang houdbaar zijn. Koop je het gedroogd of al geprepareerd?

[ Bericht 0% gewijzigd door mirugai op 18-09-2006 10:32:06 ]
pi_41914174
Ik heb een potje gember bij de Xenos gekocht voor een euro. Ik heb het nog niet geprobeerd! (zal ik ook niet doen: als ik iets vies vindt. En de verpakkingen gember bij de toko waren HUGE, die kreeg ie niet op. Ik hoop voor hem dus dat dit een eetbaar alternatief is.)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')