Correctquote:Op donderdag 17 februari 2005 20:09 schreef xon3 het volgende:
Hi all,
Ik krijg de mogelijkheid om via mijn werk een auto te "leasen". Hartstikke leuk natuurlijk maar wat betekent het voor mijn bijtelling wat betreft de belasting. Zullen vast mensen op het forum zitten die er al mee te maken hebben gehad dus zou graag rekenvoorbeeldje voor willen leggen ..even kijken of ik het snap:
- Stel ik bestel een auto van 26 000 euro..als ik het goed heb moet ik hier 22% van nemen en dit bij mijn belastbaarinkomen bijtellen. Ik zit in 42% belasting tarief..dus:
22% van 26000 euro = 5720 euro en hier 42% van = 2402 euro
Betekent het simpelweg dus dat ik dit bedrag moet betalen aan het einde van het jaar indien ik geen aftrek heb van bv hypotheek renten?
Aftrekbaar van die 5720quote:Verder moet ik 50 euro betalen per maand om dus prive te rijden. Nu hoor ik dat dit weer aftrekbaar is maar op welk bedrag? ik neem aan niet op die 2402 euro maar op belastbaar inkomen?
Formeel wel, maar niemand doet het.quote:Ook vraag ik me af of de accessoires ook gewoon meetellen bij de catalogus prijs en ik daar dus ook belasting over betaal.
Navragen bij dealer of die console ook achteraf gemonteerd kan worden en wat daar dan de meerkosten voor zijn en dan voor jezelf uitrekenen of dat voordeliger voor jou is t.o.v. levering af-fabriek.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 09:31 schreef xon3 het volgende:
Veel interessante dingen te vinden op dat "leasepocket"!
EHmm wat ik nu nog niet helemaal begrijp is het verhaal van de accessoires. Als ik het goed begrijp is het belastbaar bedrag de catalogus waarde + accessoires die voor op op de dag van ternaamstelling zijn gemonteerd.
Ik wil graag bv een navigatiesysteem ingebouwd hebben en alfa (de auto die ik wil hebben) kan dit heel mooi leveren in een console. Ik neem aan dat dit dus van de fabriek AF wordt geleverd en dit niet nog eens later wordt gemonteerd NA de ternaamstelling?
Iemand ervaring met dit? Ik naam aan dat er niet even iets te "regelen" is met de leaseboer
Er is maar 1 manier om daar achter te komen: leasemaatschappij bellen, vragen of je zelf dealer mag uitzoeken en zo nee of zij je vast kunnen vertellen welke dealer dan gaat leveren.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 10:53 schreef xon3 het volgende:
Sja ..het nare is alleen dat de dealer uitgekozen wordt door de leasemaatschappij en ik me afvraag of ik dat zo ie zo wel krijg te horen.
Yeah right! Eigen risico is over het algemeen voor risico van de werknemer (al heb ik wel meegemaakt dat mijn werkgever het betaalde) en als je regelmatig door eigen schuld schade rijdt gaat er echt wel iemand piepen bij de leasemaatschappij!quote:Op donderdag 17 februari 2005 20:49 schreef Toodles het volgende:
- Schade, who cares? De verzekering betaalt, en van stijging van premie heb je geen last
Nope, de meeste lease-maatschappijen geven op verzoek een no-claim-bevestiging af bij einde lease-contract, en daarmee kan je de schadevrije jaren meenemen naar je eigen auto-verzekering.quote:Op zondag 20 februari 2005 12:35 schreef mgeelh het volgende:
LEt er wel op dat je zeer waarschijnlijk geen schadevrije jaren meer krijgt als je in de lease rijdt.
Als je dus weer een keer terug gaat naar gewoon, zul je deze vaak niet mee kunnen nemen.
De meeste bedrijven hebben een regeling dat er 1 schade mag plaatsvinden per jaar door eigen schuld. Hier valt dus ook schade onder die niet te verhalen valt zoals zware steenslag, parkeerschade met doorrijding, etc etc.quote:Op zaterdag 19 februari 2005 23:31 schreef k_man het volgende:
[..]
Yeah right! Eigen risico is over het algemeen voor risico van de werknemer (al heb ik wel meegemaakt dat mijn werkgever het betaalde) en als je regelmatig door eigen schuld schade rijdt gaat er echt wel iemand piepen bij de leasemaatschappij!
Bron?quote:Op donderdag 17 februari 2005 21:54 schreef kaputwiehund het volgende:
Nog even over die accessoires. Officieel vallen diegene die af-fabriek worden geleverd onder de catalogusprijs. Vaak is het zo dat leasemaatschappijen je eens per jaar een opgave van de waarde sturen zoals ze die aan de belastingdienst hebben doorgegeven. Overigens wordt vanaf 2006 (uit mijn hoofd) de bijtelling onderdeel van het loonbegrip voor de loonbelasting. Dus dan krijg je gewoon maandelijks minder netto op je bankrekening.
dat is inderdaad vaak het standaard e.r.quote:Op maandag 21 februari 2005 16:58 schreef horney_dorney het volgende:
meestal is eigen risico voor casco 135 euro
Ik denk dat je overige vragen wel zijn beantwoord, maar om op het laatste terug te komen: je kán, maar dat mag je zelf natuurlijk beslissen, er natuurlijk ook voor kiezen om geen privékilometers te rijden met de auto (of in ieder geval 500 km of minder op jaarbasis). Dan hoef je niets bij te tellen, zolang je een rittenadministratie bijhoudt of op een andere manier blijkt dat je onder deze grens blijft.quote:Op donderdag 17 februari 2005 20:09 schreef xon3 het volgende:
[...]
Laste beslissing overigens..ik heb nu eigen auto..tank 1.5 tank in de maand (+/- 65 euro) + verzekering jaar (850 euro) + wegenbelasting ( 300 euro) en apk en beurtje 1 keer per jaar..maar dan red ik nog niet die 2400 euro..
Hoor graaaag jullie ervaring !
Die staffel is per 1-1-2004 komen te vervallen. Dus:quote:Op maandag 3 oktober 2005 05:09 schreef Gompy58 het volgende:
wild eik ook zeggen ja, de mate van bijtelling is afhankelijk van het gereden aantal prive kilomters. die 22% die jij noemt is als je meer dan x km's p/j prive rijd. er is een staffel voor. moet je ff zoeken bij de b.d.
Wat dacht je van een trekhaak die af fabriek geleverd wordt? Dit zit er al op wanneer de auto op kenteken wordt gezetquote:Op maandag 3 oktober 2005 07:20 schreef devlinmr het volgende:
Vergeet niet dat per 1 januari je werkgever de bijtelling automatisch van je salaris moet gaan aftrekken.
oftwel je nettosalaris gaat 2402/12 per maand minder worden.
En zoals iemand al zei, accesoires die door de dealer worden ingebouwd tellen niet mee voor de bijtelling. Fabrieks Acc wel.
oftewel een trekhaak telt niet mee (valt niet in de catalogus prijs) en een airco wel
Da's een kwestie van afspraken maken met de dealerquote:Op maandag 3 oktober 2005 07:36 schreef RubberenRobbie het volgende:
[..]
Wat dacht je van een trekhaak die af fabriek geleverd wordt? Dit zit er al op wanneer de auto op kenteken wordt gezet
1.5 keer tanken per maand is 18 keer per jaar. En dat voor gemiddeld 65 euro maakt 1170 euro aan brandstof. Tel daarbij belasting en verzekering en je zit la op 2320 euro.quote:Op donderdag 17 februari 2005 20:09 schreef xon3 het volgende:
Laste beslissing overigens..ik heb nu eigen auto..tank 1.5 tank in de maand (+/- 65 euro) + verzekering jaar (850 euro) + wegenbelasting ( 300 euro) en apk en beurtje 1 keer per jaar..maar dan red ik nog niet die 2400 euro..
misschien heb ik hetmis hoor, maar die lease maatschappij word dus betaald door de baas hoor. hij heeft alleen de bijtelling. Overigens, is het wel de moeite waard om aan je baas te vragen of het niet nemen van die auto invloed heeft op de hoogte van je salaris.quote:Op maandag 3 oktober 2005 12:15 schreef lammegiraf het volgende:
en dan moet je ook nog eens zien hoeveel je maandelijks aan lease betaalt! een auto van de zaak is wel handig maar voordelig lijkt me niet.
Je bedoelt dat je werkgever de bijtelling gaat verrekenenquote:Op zaterdag 22 oktober 2005 10:24 schreef oYo het volgende:
Vanaf 1-1-2006 wordt je eigen bijdrage op de lease-aouto door je baas ingehouden op je nettoloon. Hou er rekening mee.
Bronquote:Bijtelling auto van de zaak vanaf 1-1-2006
I. De regeling per 1-1-2006
Vanaf 1 januari 2006 wijzigt de fiscale behandeling van de bijtelling voor privé-gebruik van de auto van de zaak. Tot 1 januari 2006 werd dit privé voordeel belast bij de werknemer via de Inkomstenbelasting. Vanaf 2006 dient de werkgever over het privé voordeel dat de werknemer heeft in verband met de aan hem ter beschikking gestelde auto van de zaak loonbelasting in te houden, tenzij de werknemer per jaar minder dan 500 kilometer privé rijdt. De regeling is op 17 november 2005 door de Tweede Kamer aangenomen.
II. Wel privé-gebruik
Als meer dan 500 km per jaar privé wordt gereden, vindt de heffing over de bijtelling voor privé-gebruik van de auto van de zaak met ingang van 1 januari 2006 door de werkgever via de Loonbelasting plaats. De bijtelling bedraagt 22% van de cataloguswaarde van de betreffende (bestel)auto. De verschuldigde belasting dient maandelijks door de werkgever te worden afgedragen aan de belastingdienst. In de oorspronkelijke plannen was er sprake van dat over de bijtelling premies werknemersverzekeringen zouden moeten worden afgedragen. Inmiddels is definitief besloten om geen sociale premies (WW, WAO) over de forfaitaire heffing voor privé-gebruik te heffen.
Als de werknemer een eigen bijdrage voor privé gebruik van de auto betaalt, kan dit bedrag in mindering worden gebracht op de bijtelling. Zoals ook voor 1 januari 2006 al gold, mag de eigen bijdrage alleen in mindering worden gebracht op de bijtelling, als deze eigen bijdrage voor privé-gebruik is verschuldigd. Over de mogelijkheid om een eigen bijdrage die wordt berekend aan de werknemer, omdat hij een duurdere auto kiest dan het door de werkgever toegestane normbedrag, bestaan verschillende opvattingen. Wij adviseren om met de belastinginspecteur afspraken te maken op basis van de in uw bedrijf gehanteerde regeling met betrekking tot eigen bijdrages. Indien er een landelijke regeling hiervoor bekend wordt, zullen wij u hierover op deze plaats informeren.
De verplaatsing van de heffing voor privé-gebruik van de auto van de zaak van de Inkomstenbelasting naar de Loonbelasting heeft geen effect op het inkomen van de werknemer. Wel verandert het moment van de heffing. Deze vond tot nu toe pas plaats bij de aangifte inkomstenbelasting na afloop van het betreffende kalenderjaar. Met ingang van 1 januari 2006 zal de heffing maandelijks via het salaris van werknemer plaatsvinden. Het netto effect kan door de werknemer worden beperkt door een voorlopige teruggaaf aan te vragen bij de belastingdienst voor eventuele aftrekposten zoals betaalde hypotheekrente voor de eigen woning.
III. Geen privé-gebruik
Als een werknemer geen privé-gebruik maakt van de auto van de zaak, dient hij een ‘verklaring geen privé-gebruik’ van de belastingdienst te overleggen, waarmee hij aangeeft minder dan 500 kilometer per jaar privé met de auto te rijden. In dat geval hoeft de werkgever geen loonbelasting over de bijtelling in te houden. De werkgever is dan bovendien niet verantwoordelijk voor de gevolgen van een onjuiste opgave van de werknemer. De werknemer blijft zelf verantwoordelijk voor het aantonen van het aantal gereden kilometers door middel van een sluitende kilometeradministratie. Als achteraf of in de loop van het kalenderjaar blijkt dat de werknemer toch meer dan 500 privé-kilometers rijdt, dan de werknemer een verzoek bij de belastingdienst doen tot intrekking van de verklaring geen privé-gebruik. Als de verklaring wordt ingetrokken of bij controle door de belastingdienst blijkt dat de werknemer meer dan 500 kilometer privé heeft gereden, dan wordt nageheven bij de werknemer.
Een belangrijk aandachtspunt is dat de 500 kilometergrens per kalenderjaar geldt. Als de auto slechts een gedeelte van een kalenderjaar ter beschikking staat, moet het maximaal aantal toegestane privé-kilometers worden verminderd naar rato van de periode waarin de auto ter beschikking stond.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |