abonnement Unibet Coolblue
pi_25131666
Hi all,

Ik krijg de mogelijkheid om via mijn werk een auto te "leasen". Hartstikke leuk natuurlijk maar wat betekent het voor mijn bijtelling wat betreft de belasting. Zullen vast mensen op het forum zitten die er al mee te maken hebben gehad dus zou graag rekenvoorbeeldje voor willen leggen ..even kijken of ik het snap:

- Stel ik bestel een auto van 26 000 euro..als ik het goed heb moet ik hier 22% van nemen en dit bij mijn belastbaarinkomen bijtellen. Ik zit in 42% belasting tarief..dus:
22% van 26000 euro = 5720 euro en hier 42% van = 2402 euro

Betekent het simpelweg dus dat ik dit bedrag moet betalen aan het einde van het jaar indien ik geen aftrek heb van bv hypotheek renten? Verder moet ik 50 euro betalen per maand om dus prive te rijden. Nu hoor ik dat dit weer aftrekbaar is maar op welk bedrag? ik neem aan niet op die 2402 euro maar op belastbaar inkomen?

Ook vraag ik me af of de accessoires ook gewoon meetellen bij de catalogus prijs en ik daar dus ook belasting over betaal.

Laste beslissing overigens..ik heb nu eigen auto..tank 1.5 tank in de maand (+/- 65 euro) + verzekering jaar (850 euro) + wegenbelasting ( 300 euro) en apk en beurtje 1 keer per jaar..maar dan red ik nog niet die 2400 euro..

Hoor graaaag jullie ervaring !
pi_25132330
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 20:09 schreef xon3 het volgende:
Hi all,

Ik krijg de mogelijkheid om via mijn werk een auto te "leasen". Hartstikke leuk natuurlijk maar wat betekent het voor mijn bijtelling wat betreft de belasting. Zullen vast mensen op het forum zitten die er al mee te maken hebben gehad dus zou graag rekenvoorbeeldje voor willen leggen ..even kijken of ik het snap:

- Stel ik bestel een auto van 26 000 euro..als ik het goed heb moet ik hier 22% van nemen en dit bij mijn belastbaarinkomen bijtellen. Ik zit in 42% belasting tarief..dus:
22% van 26000 euro = 5720 euro en hier 42% van = 2402 euro

Betekent het simpelweg dus dat ik dit bedrag moet betalen aan het einde van het jaar indien ik geen aftrek heb van bv hypotheek renten?
Correct
quote:
Verder moet ik 50 euro betalen per maand om dus prive te rijden. Nu hoor ik dat dit weer aftrekbaar is maar op welk bedrag? ik neem aan niet op die 2402 euro maar op belastbaar inkomen?
Aftrekbaar van die 5720
quote:
Ook vraag ik me af of de accessoires ook gewoon meetellen bij de catalogus prijs en ik daar dus ook belasting over betaal.
Formeel wel, maar niemand doet het.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  donderdag 17 februari 2005 @ 20:49:48 #3
98796 Toodles
Semper Et Ubique
pi_25132420
Bijkomende voordelen van een lease-bak:
- Geen zorgen over afschrijving, iedere 3 a 4 jaar een nieuwe auto
- Schade, who cares? De verzekering betaalt, en van stijging van premie heb je geen last
- Alle onderhoud is betaald, dus ook nieuwe banden, beurten, reparaties
- Bij aanvang kan je dus je eigen auto verkopen, en krijg je dus wat cash beschikbaar
- Als je het een beetje handig speelt, kan je nog wat extra zaken aanschaffen op de lease-auto, zelf betalen en die ook nog aftrekken van de inkomstenbelasting.
pi_25133769
Nog even over die accessoires. Officieel vallen diegene die af-fabriek worden geleverd onder de catalogusprijs. Vaak is het zo dat leasemaatschappijen je eens per jaar een opgave van de waarde sturen zoals ze die aan de belastingdienst hebben doorgegeven. Overigens wordt vanaf 2006 (uit mijn hoofd) de bijtelling onderdeel van het loonbegrip voor de loonbelasting. Dus dan krijg je gewoon maandelijks minder netto op je bankrekening.
Zu hause ist alles besser
  donderdag 17 februari 2005 @ 22:27:50 #5
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_25134521
Misschien heb je hier ook wat aan: www.leasepocket.nl <--- kun je van alles opzoeken m.b.t. leaseauto's.

Enne... veel plezier met het uizoeken van d'n oto
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
pi_25140416
Veel interessante dingen te vinden op dat "leasepocket"!

EHmm wat ik nu nog niet helemaal begrijp is het verhaal van de accessoires. Als ik het goed begrijp is het belastbaar bedrag de catalogus waarde + accessoires die voor op op de dag van ternaamstelling zijn gemonteerd.

Ik wil graag bv een navigatiesysteem ingebouwd hebben en alfa (de auto die ik wil hebben) kan dit heel mooi leveren in een console. Ik neem aan dat dit dus van de fabriek AF wordt geleverd en dit niet nog eens later wordt gemonteerd NA de ternaamstelling?

Iemand ervaring met dit? Ik naam aan dat er niet even iets te "regelen" is met de leaseboer
  vrijdag 18 februari 2005 @ 10:39:27 #7
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_25141340
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 09:31 schreef xon3 het volgende:
Veel interessante dingen te vinden op dat "leasepocket"!

EHmm wat ik nu nog niet helemaal begrijp is het verhaal van de accessoires. Als ik het goed begrijp is het belastbaar bedrag de catalogus waarde + accessoires die voor op op de dag van ternaamstelling zijn gemonteerd.

Ik wil graag bv een navigatiesysteem ingebouwd hebben en alfa (de auto die ik wil hebben) kan dit heel mooi leveren in een console. Ik neem aan dat dit dus van de fabriek AF wordt geleverd en dit niet nog eens later wordt gemonteerd NA de ternaamstelling?

Iemand ervaring met dit? Ik naam aan dat er niet even iets te "regelen" is met de leaseboer
Navragen bij dealer of die console ook achteraf gemonteerd kan worden en wat daar dan de meerkosten voor zijn en dan voor jezelf uitrekenen of dat voordeliger voor jou is t.o.v. levering af-fabriek.
Als je iets wil "regelen" moet je niet bij de leaseboer zijn maar bij de leverende dealer, dat is immers degene die de nota stuurt naar de leaseboer op basis waarvan de leaseboer vervolgens weer die overzichten voor de belasting maakt.
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
pi_25141611
Sja ..het nare is alleen dat de dealer uitgekozen wordt door de leasemaatschappij en ik me afvraag of ik dat zo ie zo wel krijg te horen.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 21:43:52 #9
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_25151663
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 10:53 schreef xon3 het volgende:
Sja ..het nare is alleen dat de dealer uitgekozen wordt door de leasemaatschappij en ik me afvraag of ik dat zo ie zo wel krijg te horen.
Er is maar 1 manier om daar achter te komen: leasemaatschappij bellen, vragen of je zelf dealer mag uitzoeken en zo nee of zij je vast kunnen vertellen welke dealer dan gaat leveren.

Als zij zelf de dealer aanwijzen, vraag dan een paar adressen op bij jou in de buurt maar ook bij je werk in de buurt. Waarom? Bij je werk in de buurt: makkelijk bij onderhoud / reparaties die in 1 dag kunnen, voor je werk de auto droppen en na 't werk ophalen. Bij je woonplaats in de buurt: idem maar dan op je vrije dag.
Ga praten bij die bedrijven. Iedere dealer is weer anders qua service en als de leasemaatschappij bepaalt waar je auto besteld wordt, is de kans groot dat je aan dat bedrijf vast zit voor onderhoud etc. En als je door een klein beetje voorwerk een "band" kunt opbouwen met die mensen is dat niet alleen prettig (wink, wink) als je zelf accessoires bij wil kopen, maar ook als er een keer stukken aan je auto zijn. Er zijn nou eenmaal dealers die de berijder puur als verlengstuk van de leasemaatschappij zien die de dealer het vel over de oren wil halen, en er zijn dealers die de berijder als hůn klant zien en daarvoor rustig het conflict met de leasemaatschappij opzoeken als ze vinden dat de berijder dan beter af is.
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
pi_25170543
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 20:49 schreef Toodles het volgende:
- Schade, who cares? De verzekering betaalt, en van stijging van premie heb je geen last
Yeah right! Eigen risico is over het algemeen voor risico van de werknemer (al heb ik wel meegemaakt dat mijn werkgever het betaalde) en als je regelmatig door eigen schuld schade rijdt gaat er echt wel iemand piepen bij de leasemaatschappij!
  zondag 20 februari 2005 @ 12:35:27 #11
20955 mgeelh
RMS Lusitania
pi_25176912
LEt er wel op dat je zeer waarschijnlijk geen schadevrije jaren meer krijgt als je in de lease rijdt.

Als je dus weer een keer terug gaat naar gewoon, zul je deze vaak niet mee kunnen nemen.
  zondag 20 februari 2005 @ 12:46:38 #12
98796 Toodles
Semper Et Ubique
pi_25177036
quote:
Op zondag 20 februari 2005 12:35 schreef mgeelh het volgende:
LEt er wel op dat je zeer waarschijnlijk geen schadevrije jaren meer krijgt als je in de lease rijdt.

Als je dus weer een keer terug gaat naar gewoon, zul je deze vaak niet mee kunnen nemen.
Nope, de meeste lease-maatschappijen geven op verzoek een no-claim-bevestiging af bij einde lease-contract, en daarmee kan je de schadevrije jaren meenemen naar je eigen auto-verzekering.
  zondag 20 februari 2005 @ 17:54:42 #13
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_25181892
quote:
Op zaterdag 19 februari 2005 23:31 schreef k_man het volgende:

[..]

Yeah right! Eigen risico is over het algemeen voor risico van de werknemer (al heb ik wel meegemaakt dat mijn werkgever het betaalde) en als je regelmatig door eigen schuld schade rijdt gaat er echt wel iemand piepen bij de leasemaatschappij!
De meeste bedrijven hebben een regeling dat er 1 schade mag plaatsvinden per jaar door eigen schuld. Hier valt dus ook schade onder die niet te verhalen valt zoals zware steenslag, parkeerschade met doorrijding, etc etc.
Daarna heb je een eigen risico, maar dit verschilt natuurlijk van bedrijf tot bedrijf.
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
  maandag 21 februari 2005 @ 16:58:18 #14
30733 horney_dorney
Illiud Latine dici non potest
pi_25194053
meestal is eigen risico voor casco 135 euro
Jesus loves you...everyone else thinks you're an asshole
http://www.evertdoorn.nl
http://www.evertdoorn.nl/blog
pi_25196174
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 21:54 schreef kaputwiehund het volgende:
Nog even over die accessoires. Officieel vallen diegene die af-fabriek worden geleverd onder de catalogusprijs. Vaak is het zo dat leasemaatschappijen je eens per jaar een opgave van de waarde sturen zoals ze die aan de belastingdienst hebben doorgegeven. Overigens wordt vanaf 2006 (uit mijn hoofd) de bijtelling onderdeel van het loonbegrip voor de loonbelasting. Dus dan krijg je gewoon maandelijks minder netto op je bankrekening.
Bron?
pi_25201503
Het in de loonbelasting betrekken van de bijtelling voor privé-gebruik door de Belastingdienst past binnen de systematiek van de loonbelasting, waarbij de werkgever verantwoordelijk is voor een juiste en volledige afdracht van een voorheffing op de inkomstenbelasting

Bron http://www.minfin.nl/defa(...)3BB00EB81X2X51610X55
Zu hause ist alles besser
pi_25259723
volgens mij hoefde je over de accessoires geen beslasting te betalen.. in ieder geval mijn pa heeft om die reden een uitvoering minder gepakt dan dat hij wou en daar wat meer accessoires op gezet.... maarja dat was 2 jaar geleden en bij avis (leasemaatschappij)
pi_31000133
quote:
Op maandag 21 februari 2005 16:58 schreef horney_dorney het volgende:
meestal is eigen risico voor casco 135 euro
dat is inderdaad vaak het standaard e.r.

voor leasemaatschappijen is dit veelal tussen de 500 en 700 euro.
it's better to burn out than to fade away...
pi_31000764
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 20:09 schreef xon3 het volgende:
[...]

Laste beslissing overigens..ik heb nu eigen auto..tank 1.5 tank in de maand (+/- 65 euro) + verzekering jaar (850 euro) + wegenbelasting ( 300 euro) en apk en beurtje 1 keer per jaar..maar dan red ik nog niet die 2400 euro..

Hoor graaaag jullie ervaring !
Ik denk dat je overige vragen wel zijn beantwoord, maar om op het laatste terug te komen: je kán, maar dat mag je zelf natuurlijk beslissen, er natuurlijk ook voor kiezen om geen privékilometers te rijden met de auto (of in ieder geval 500 km of minder op jaarbasis). Dan hoef je niets bij te tellen, zolang je een rittenadministratie bijhoudt of op een andere manier blijkt dat je onder deze grens blijft.
pi_31136356
wild eik ook zeggen ja, de mate van bijtelling is afhankelijk van het gereden aantal prive kilomters. die 22% die jij noemt is als je meer dan x km's p/j prive rijd. er is een staffel voor. moet je ff zoeken bij de b.d.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_31136608
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 05:09 schreef Gompy58 het volgende:
wild eik ook zeggen ja, de mate van bijtelling is afhankelijk van het gereden aantal prive kilomters. die 22% die jij noemt is als je meer dan x km's p/j prive rijd. er is een staffel voor. moet je ff zoeken bij de b.d.
Die staffel is per 1-1-2004 komen te vervallen. Dus:
<= 500 op jaarbasis (aantoonbaar!): niets
>501 op jaarbasis: volle 22%

Het gaat hier wel om kilometers op jaarbasis. Dus als jij op 1 december de auto tot je beschikking krijgt en daar in die maand 100 km in rijdt, dan betekent dat je voor dit jaar rekening moet houden met 1.200 km op jaarbasis. En dat je 22% moet bijtellen. Uiteraard wordt dat weer herrekend, omdat je maar 1 maand de auto hebt gehad. Stel dat je een auto van 20.000 euro krijgt, dan heb je voor die ene maand een bijtelling van:

0,22 * ¤ 20.000 * 1/12 = ¤ 366

Afhankelijk van je overige inkomsten betaal je hier dan uiteindelijk 34,4% (¤ 125) tot 52% (¤ 190) inkomstenbelasting over.
pi_31136661
Vergeet niet dat per 1 januari je werkgever de bijtelling automatisch van je salaris moet gaan aftrekken.
oftwel je nettosalaris gaat 2402/12 per maand minder worden.
En zoals iemand al zei, accesoires die door de dealer worden ingebouwd tellen niet mee voor de bijtelling. Fabrieks Acc wel.
oftewel een trekhaak telt niet mee (valt niet in de catalogus prijs) en een airco wel
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_31136718
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 07:20 schreef devlinmr het volgende:
Vergeet niet dat per 1 januari je werkgever de bijtelling automatisch van je salaris moet gaan aftrekken.
oftwel je nettosalaris gaat 2402/12 per maand minder worden.
En zoals iemand al zei, accesoires die door de dealer worden ingebouwd tellen niet mee voor de bijtelling. Fabrieks Acc wel.
oftewel een trekhaak telt niet mee (valt niet in de catalogus prijs) en een airco wel
Wat dacht je van een trekhaak die af fabriek geleverd wordt? Dit zit er al op wanneer de auto op kenteken wordt gezet
pi_31136773
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 07:36 schreef RubberenRobbie het volgende:

[..]

Wat dacht je van een trekhaak die af fabriek geleverd wordt? Dit zit er al op wanneer de auto op kenteken wordt gezet
Da's een kwestie van afspraken maken met de dealer
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_31137097
quote:
Op donderdag 17 februari 2005 20:09 schreef xon3 het volgende:

Laste beslissing overigens..ik heb nu eigen auto..tank 1.5 tank in de maand (+/- 65 euro) + verzekering jaar (850 euro) + wegenbelasting ( 300 euro) en apk en beurtje 1 keer per jaar..maar dan red ik nog niet die 2400 euro..
1.5 keer tanken per maand is 18 keer per jaar. En dat voor gemiddeld 65 euro maakt 1170 euro aan brandstof. Tel daarbij belasting en verzekering en je zit la op 2320 euro.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')