Het valt al bij al nog wel mee voor Europa, de meeste export van Europese bedrijven gaat naar andere Europese landen of naar Azië. Ik dacht dat maar zo'n 16% van de export naar de VS gaat.quote:Op vrijdag 26 november 2004 02:44 schreef Steijn het volgende:
De Dollar is de laatste tijd enorm gestegen. Begin 2003 kostte 1 Euro nog 1 Dollar, nu kost 1 Euro al 1,35 Dollar. Een stijging van 35 % in krap 2 jaar, een rendement waar menig belegger jaloers op zou zijn. Voor de VS is dit erg gunstig, hun exportproducten worden immers goedkoper en ook neemt de binnenlandse vraag in de VS naar producten uit de VS toe.
Voor Europa en Japan zijn de gevolgen een stuk minder gunstig, zeker als bedrijven in landen opereren waar met Dollars betaald wordt of met aan de Dollar gekoppelde munteenheden betaald wordt, zoals in China bijvoorbeeld het geval is. Die bedrijven zien zomaar 35 % van hun omzetten en derhalve dus ook hun winsten in rook op gaan, en dan hebben we het nog niet over de misgelopen omzetten door het duurder worden van producten uit Europa en Japan.
De betalingsbalans van de VS is reël gezien niet in evenwicht. Er is veel meer aanbod van dollars dan vraag ernaar. De VS kunnen dit structureel oplossen, door bv. hun begrotingstekort onder controle te krijgen. Of ze kunnen het 'oplossen' door een devaluatie van de dollar waardoor onder andere het handelstekort kleiner zal worden. Europa stuurt aan op het eerste, de VS zeggen alles te zullen aanpakken maar doen in de praktijk het tweede en grijpen niet in.quote:Het komt er dus in feite op neer dat Europa en Japan de economische groei van de VS betalen. Nu heb ik het beste voor met de VS maar dit gaat mij toch iets te ver. Als je dan nog bedenkt dat VS nauwelijks aanstalte maakt om de zwakke positie van de Dollar te verbeteren dan lijkt het mij tijd geworden om het heft zelf in handen te nemen.
Dat gaat toch alleen maar de dollar nog meer in waarde laten dalen? Niemand is hierbij gebaat en dus zal het waarschijnlijk ook niet snel gebeuren.quote:Europa en Japan moeten de handen ineen slaan om de VS er toe te dwingen om effectief beleid te gaan maken om de Dollar weer een beetje op te krikken. En dan zit ik bijvoorbeeld te denken aan maatregelen als het overhalen van olieproducerende landen om hun producten in Euro's te gaan verkopen of bijvoorbeeld het boycotten van Amerikaanse producten. Natuurlijk gaat dat ook aan Europese en Japanse zijde geld kosten want van een handelsoorlog wordt niemand beter maar de nood is op dit moment aardig hoog, en zeker met nog 4 jaar Bush is er weinig zicht op verbetering.
ehmm, je bedoelt dat de dollar is gedaald..... de euro (en yen, etc) is gestegen t.o.v. de dollar.quote:Op vrijdag 26 november 2004 02:44 schreef Steijn het volgende:
De Dollar is de laatste tijd enorm gestegen. Begin 2003 kostte 1 Euro nog 1 Dollar, nu kost 1 Euro al 1,35 Dollar. Een stijging van 35 % in krap 2 jaar
Ja, inderdaad, even aangepast.quote:Op vrijdag 26 november 2004 03:37 schreef Don_Tom het volgende:
ehmm, je bedoelt dat de dollar is gedaald
Dat denk ik ook. Beste kandidaat op termijn is imo de yuan (China), met wellicht de Euro als tussenpaus.quote:Op vrijdag 26 november 2004 04:10 schreef Drugshond het volgende:
Nog even en de dollar is niet meer de wereld standaard munt.
Dat lukt pas als we in de vrije val van Amerika worden meegezogen.... maar goed dan gaan alle economieën naar beneden. Dan is alles relatief ten opzichte van elkaar.quote:Op vrijdag 26 november 2004 10:56 schreef Chadi het volgende:
Kan je de Euro dan niet kunstmatig omlaag pleuren?
Ik vind dit altijd zo flauw. Als een ander zijn munt sterk is, dan is dat slecht voor ons, is onze munt sterk, dan is dat slecht voor ons. Is een ander z'n munt zwak dan is dat slecht voor ons, is onze munt zwak dan is dat slecht voor ons. etc.quote:Op vrijdag 26 november 2004 02:44 schreef Steijn het volgende:
Voor de VS is dit erg gunstig, hun exportproducten worden immers goedkoper en ook neemt de binnenlandse vraag in de VS naar producten uit de VS toe.
Ten koste van de consument (en dat werkt weer door op de werkgelegenheid) en op de lange termijn ten koste van alles (dus ook weer de werkgelegenheid).quote:dat Amerika zijn binnenlandse markt positie protectionistsch aan het beschermen is (ten behoeve van hun eigen werkgelegenheid).
Zeg ik...volgens mij is het allemaal vuil politiek spel dat er gespeeld wordt om ons er maar van te overtuigen dat het niet goed gaat met (wereld)economie zodat de regering(en) ons kunnen bespelen.quote:Op vrijdag 26 november 2004 11:11 schreef kingmob het volgende:
[..]
Ik vind dit altijd zo flauw. Als een ander zijn munt sterk is, dan is dat slecht voor ons, is onze munt sterk, dan is dat slecht voor ons. Is een ander z'n munt zwak dan is dat slecht voor ons, is onze munt zwak dan is dat slecht voor ons. etc.
Ik ben niet enorm sterk in de economie en begrijp ook wel wat je wilt zeggen, maar helaas worden er van elke situatie alleen maar negatieven uitgelicht. Het is nooit goed.
Ja, dat kan middels dezelfde methode die de VS hanteren, de begrotingstekorten van de EU-lidstaten steeds verder laten oplopen.quote:Op vrijdag 26 november 2004 10:56 schreef Chadi het volgende:
Kan je de Euro dan niet kunstmatig omlaag pleuren?
Datzelfde protectionisme was ook een van de oorzaken van de Japanse crisis in de jaren 80. De recessie in Z-Amerika (Argentinie in 2002) ging daar ook bijna aan ten onder.quote:Op vrijdag 26 november 2004 11:53 schreef Landmass het volgende:
Ten koste van de consument (en dat werkt weer door op de werkgelegenheid) en op de lange termijn ten koste van alles (dus ook weer de werkgelegenheid).
Nee, protectionisme helpt niet, heeft nooit geholpen en gaat ook nooit helpen. Jammer dat veel Fokkers dat niet doorhebben.
Wow, waarom is iedereen zo negatief?quote:Op vrijdag 26 november 2004 04:12 schreef Drugshond het volgende:
Poll: Amerika krijgt te maken met een hyper inflatie (DU-1929).Ja Nee Weet ik niet
Tussenstand:
[afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Mooi verhaal maar vooral belicht op de binnenlandse Amerikaanse economie.quote:Op vrijdag 26 november 2004 16:21 schreef gorgg het volgende:
[..]
Wow, waarom is iedereen zo negatief?
Inflatie wordt sinds 1929 door zowat de hele wereld gezien als een van de meest schadelijke economische fenomenen. Amerika heeft momenteel nog zat mogelijkheden om de opstekende inflatie tegen te gaan. De core-consumer price inflation zit er momenteel rond de 2,3%. Te hoog maar zeker niet alarmerend. Zo zit de rente met 2% nog steeds onder het 'normale' niveau van 4%. En kan de inflatie hiermee dus afgeremd worden. Er komt misschien wel een punt wanneer ze de rente zo veel gaan moeten verhogen dat er serieuze problemen ontstaan op de 'housing market' en veel gezinnen de schulden niet zullen kunnen terugbetalen. Maar dan nog zullen ze dit verkiezen boven hyper-inflatie. Dat ze er minder goed voorstaan dan Europa en Azië lijkt mij wel duidelijk en ze zijn mits enige onverwachte gebeurtenissen (vooral beslissingen door Aziatische landen) zeker erg vatbaar om in crisis te geraken maar hyper-inflatie lijkt mij wel heel onwaarschijnlijk.
Er zijn overigens ook positieve gebeurtenissen te melden. Zo werd door het Amerikaanse congres op 20 nov. een veel hogere limiet op het budget opgelegd dan verwacht. Ik dacht iets van max. 1% stijging behalve op defensie en homeland security.
quote:De depressie, Keynes
Bron : De economische kringloop
In de jaren twintig van deze eeuw leek alles inderdaad een zeer positieve ontwikkeling tegemoet te gaan. Hoewel de Duitse Weimarrepubliek enkele inflatieproblemen had, die werden afgedaan als een gevolg van het voeren van een agressieve buitenlandpolitiek en derhalve slechts als uitzondering bezien moesten worden, bleken de herstelbetalingen een dermate onevenwichtigheid in de wereldeconomie op te leveren dat de onzekerheden omtrent beleggingen alsmaar toenamen. Op 10 oktober 1929 mondde dit uit in een beurskrach op Wallstreet die nog niet eerder was voorgekomen. Alle effectenkoersen tuimelden vreselijk omlaag en de handelaren die effecten hadden gekocht met geleend geld gingen terstond failliet. Ook de banken die hieraan meegewerkt hadden door geld op basis van onderpand in de vorm van effecten uit te lenen kwamen in betalingsmoeilijkheden en een run op de banken was het gevolg. Het gehele geldwezen raakte in een gigantische crisis en de basis voor het betalingsverkeer viel weg. Mensen hielden hun geld thuis en dit oppotten en afwachten leidde tot een mondiale depressie: de bestedingen vielen massaal weg en daarmee droogde het gehele economische proces op: de rijkdom der volkeren, de goederenproductie stagneerde. Nu was er wel een rol voor de overheid weggelegd, zij zou die verlammende crisis kunnen doorbreken door zelf haar bestedingen op te voeren met geleend geld, zo analyseerde John Maynard Keynes in zijn "General Theory", maar de enige die deze analyse ook in praktijk bracht was Adolf Hitler, die met een enorme oorlogsindustrie de Duitse economie uit het slop tilde en daarvoor door miljoenen Duitsers werd aanbeden. De na-oorlogse economieën hebben de ideeën van Keynes wel opgevolgd, zodat de idee ontstond dat het economisch proces maakbaar is, dat de overheid de economie geheel zou kunnen sturen.
Juist, maar dat is allemaal al gebeurd. In principe heeft dit geen invloed meer. Investeren in de VS is voor buitenlanders juist aantrekkelijker geworden. Het kost minder om een bedrijf op te zetten, je moet de werknemers minder betalen en kan dan nog eens voor een hoge prijs exporteren. Ook kan je voor hetzelfde geld nu meer aandeel in een Amerikaans bedrijf kopen dan ervoor. Alle lage loonlanden hebben ook een "veel te lage" wisselkoersnotering.quote:Op vrijdag 26 november 2004 17:32 schreef Drugshond het volgende:
Mooi verhaal maar vooral belicht op de binnenlandse Amerikaanse economie.
De dollar is anno 2003/2004 sterk in waarde gedaald. Oorzaken hiervan zijn het onaantrekkelijker worden van de V.S. als land om in te investeren en het grote handelstekort van de V.S. De gevolgen van de daling zijn fors; deelnemingen in Amerikaanse bedrijven en beleggingen in Amerikaanse fondsen zijn in korte tijd 25 % minder waard geworden. Ook houders van Amerikaanse obligaties bijvoorbeeld zijn 25 % armer geworden. Daarnaast is de omzet van Amerikaanse dochters van Europese moedermaatschappijen dus ook veel minder waard geworden.
De moderne opvatting zijn hierover verdeeld, meer en meer stemmen gaan op dat Keynes meer goed dan kwaad heeft gedaan in deze crisis. Anyway, na deze crash in 1929 werden de banken strenge regels opgelegd. Ook werden grote veiligheidsvoorraden aangelegd. Er wordt tegenwoordig ook ingegrepen in de economie door rentewisselingen, wisselende quota voor effectief kapitaal bij banken etc. Mijn inziens voldoende om een herhaling van 1929 onmogelijk te maken. Als er toch een crisis komt, verwacht ik eerder iets in de trend van de Aziatische crisis, waar alle Aziatische landen al lang van gerecupereerd zijn.quote:Nog een leuk stukje
[..]
Met andere woorden we zijn sowieso de lul of zo en hebben onze eigen economie niet in d ehand? Kunnen we niet in andere landen afdwingen alleen in Euro's zaken te doen?quote:Op vrijdag 26 november 2004 13:07 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Ja, dat kan middels dezelfde methode die de VS hanteren, de begrotingstekorten van de EU-lidstaten steeds verder laten oplopen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |