abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23581810
De Dollar is de laatste tijd enorm gedaald. Begin 2003 kostte 1 Euro nog 1 Dollar, nu kost 1 Euro al 1,35 Dollar. Een stijging van 35 % in krap 2 jaar, een rendement waar menig belegger jaloers op zou zijn. Voor de VS is dit erg gunstig, hun exportproducten worden immers goedkoper en ook neemt de binnenlandse vraag in de VS naar producten uit de VS toe.

Voor Europa en Japan zijn de gevolgen een stuk minder gunstig, zeker als bedrijven in landen opereren waar met Dollars betaald wordt of met aan de Dollar gekoppelde munteenheden betaald wordt, zoals in China bijvoorbeeld het geval is. Die bedrijven zien zomaar 35 % van hun omzetten en derhalve dus ook hun winsten in rook op gaan, en dan hebben we het nog niet over de misgelopen omzetten door het duurder worden van producten uit Europa en Japan.

Het komt er dus in feite op neer dat Europa en Japan de economische groei van de VS betalen. Nu heb ik het beste voor met de VS maar dit gaat mij toch iets te ver. Als je dan nog bedenkt dat VS nauwelijks aanstalte maakt om de zwakke positie van de Dollar te verbeteren dan lijkt het mij tijd geworden om het heft zelf in handen te nemen.

Europa en Japan moeten de handen ineen slaan om de VS er toe te dwingen om effectief beleid te gaan maken om de Dollar weer een beetje op te krikken. En dan zit ik bijvoorbeeld te denken aan maatregelen als het overhalen van olieproducerende landen om hun producten in Euro's te gaan verkopen of bijvoorbeeld het boycotten van Amerikaanse producten. Natuurlijk gaat dat ook aan Europese en Japanse zijde geld kosten want van een handelsoorlog wordt niemand beter maar de nood is op dit moment aardig hoog, en zeker met nog 4 jaar Bush is er weinig zicht op verbetering.

Verder moet Europa zijn economie meer gaan richten op Azië, naast het feit dat Azië een enorm economisch perspectief heeft zal dat ons ook minder afhankelijk maken van de Dollar, zo kan deze ongein in de toekomst vermeden worden. Ook kan worden geprobeerd landen over te halen hun valuta niet meer aan de Dollar te koppelen maar aan de veel hardere Euro.

Tijd voor actie dus, hoe denken jullie hier over?

[ Bericht 0% gewijzigd door Steijn op 26-11-2004 03:43:05 ]
pi_23581957
Ik begreep dat Rusland ook op grote schaal z'n dollars aan het omwisselen is voor Euro's, of heb ik dat mis?

Enfin het is een slechte zaak dat de regering Bush schijt heeft aan de wereld omdat ze willen uitdragen naar hun eigen volk dat hun economie zo slecht nog niet is en ze hard werken aan een sterkere economie.

Als Europa en Azië straks niet oppassen is de dollar niets meer waard en dat is alleen maar positief voor consumenten en het midden en kleinbedrijf die goederen en diensten importeren uit Amerika
pi_23581972
quote:
Op vrijdag 26 november 2004 02:44 schreef Steijn het volgende:
De Dollar is de laatste tijd enorm gestegen. Begin 2003 kostte 1 Euro nog 1 Dollar, nu kost 1 Euro al 1,35 Dollar. Een stijging van 35 % in krap 2 jaar, een rendement waar menig belegger jaloers op zou zijn. Voor de VS is dit erg gunstig, hun exportproducten worden immers goedkoper en ook neemt de binnenlandse vraag in de VS naar producten uit de VS toe.

Voor Europa en Japan zijn de gevolgen een stuk minder gunstig, zeker als bedrijven in landen opereren waar met Dollars betaald wordt of met aan de Dollar gekoppelde munteenheden betaald wordt, zoals in China bijvoorbeeld het geval is. Die bedrijven zien zomaar 35 % van hun omzetten en derhalve dus ook hun winsten in rook op gaan, en dan hebben we het nog niet over de misgelopen omzetten door het duurder worden van producten uit Europa en Japan.
Het valt al bij al nog wel mee voor Europa, de meeste export van Europese bedrijven gaat naar andere Europese landen of naar Azië. Ik dacht dat maar zo'n 16% van de export naar de VS gaat.
Verder zijn er natuurlijk ook voordelen voor Europa (al zijn die natuurlijk wel kleiner dan de nadelen). Zo zijn heel wat grondstoffen en consumptiegoederen goedkoper dan dat ze anders zouden zijn.
quote:
Het komt er dus in feite op neer dat Europa en Japan de economische groei van de VS betalen. Nu heb ik het beste voor met de VS maar dit gaat mij toch iets te ver. Als je dan nog bedenkt dat VS nauwelijks aanstalte maakt om de zwakke positie van de Dollar te verbeteren dan lijkt het mij tijd geworden om het heft zelf in handen te nemen.
De betalingsbalans van de VS is reël gezien niet in evenwicht. Er is veel meer aanbod van dollars dan vraag ernaar. De VS kunnen dit structureel oplossen, door bv. hun begrotingstekort onder controle te krijgen. Of ze kunnen het 'oplossen' door een devaluatie van de dollar waardoor onder andere het handelstekort kleiner zal worden. Europa stuurt aan op het eerste, de VS zeggen alles te zullen aanpakken maar doen in de praktijk het tweede en grijpen niet in.

Het heeft allemaal indirect te maken met de zogenaamde oorlogstijd. Een regering zal altijd zoveel mogelijk uitgeven als het volk toelaat. En dat is spijtig genoeg heel wat blijkbaar. Ook zullen de Amerikanen momenteel niet snel klagen over hun verlaagde koopkracht (door hogere importprijzen) en hogere buitenlandse vakantierekeningen. Dan wordt het gewoon laten devalueren van de dollar natuurlijk de meest gemakkelijk oplossing.
quote:
Europa en Japan moeten de handen ineen slaan om de VS er toe te dwingen om effectief beleid te gaan maken om de Dollar weer een beetje op te krikken. En dan zit ik bijvoorbeeld te denken aan maatregelen als het overhalen van olieproducerende landen om hun producten in Euro's te gaan verkopen of bijvoorbeeld het boycotten van Amerikaanse producten. Natuurlijk gaat dat ook aan Europese en Japanse zijde geld kosten want van een handelsoorlog wordt niemand beter maar de nood is op dit moment aardig hoog, en zeker met nog 4 jaar Bush is er weinig zicht op verbetering.
Dat gaat toch alleen maar de dollar nog meer in waarde laten dalen? Niemand is hierbij gebaat en dus zal het waarschijnlijk ook niet snel gebeuren.

De huidige situatie werd door iemand in the economist van deze week vergeleken met het "verloren zoon" verhaal uit de bijbel. Amerika heeft de laatste decenia op te ruime voet geleefd en moet daar nu van terugkrabbelen, maar de 'europese broer' wil hem hier niet op afstraffen nu zijn geluk lijkt te keren. (voornamelijk omdat Europa daar weinig voordeel uit kan halen)

Ik verwacht niet dat de EU of andere landen veel concreet zullen doen. Mss. dollars beginnen opkopen als de lage dollarkoers echt te remmend voor hun economie wordt.
  vrijdag 26 november 2004 @ 03:32:00 #4
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_23582004
Bedenk ook dat de VS door de lage dollar investeringen uit het buitenland misloopt (kan een duur grapje worden voor de VS).
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  vrijdag 26 november 2004 @ 03:37:09 #5
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_23582013
quote:
De Dollar is de laatste tijd enorm gestegen. Begin 2003 kostte 1 Euro nog 1 Dollar, nu kost 1 Euro al 1,35 Dollar. Een stijging van 35 % in krap 2 jaar
ehmm, je bedoelt dat de dollar is gedaald..... de euro (en yen, etc) is gestegen t.o.v. de dollar.

* Don_Tom gaat over een dikke maand cheap shoppen in Florida
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
pi_23582020
quote:
Op vrijdag 26 november 2004 03:37 schreef Don_Tom het volgende:
ehmm, je bedoelt dat de dollar is gedaald
Ja, inderdaad, even aangepast.
  vrijdag 26 november 2004 @ 04:10:35 #7
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_23582043
Nog even en de dollar is niet meer de wereld standaard munt.
E.e.a. hangt natuurlijk af van de begrotingscijfers van Amerika, en de eerste tekenen van een veregaande inflatie in Amerika liggen al op de loer. Buitenlandse producten in Amerika worden steeds duurder en omgekeerd kun je zeggen dat Amerika zijn binnenlandse markt positie protectionistsch aan het beschermen is (ten behoeve van hun eigen werkgelegenheid).
Voor een groot deel is de Amerikaanse markt autonoom te noemen (in tegenstelling tot Japan in de jaren '80). En ik denk niet dat Europa of Azie zullen ingrijpen, het is gewoon een negatieve spiraal waar Amerika inzit en waar op korte termijn geen verbetering valt te bespeuren. Wel moet Amerika uitkijken voor een sterke stijging van de rentevoet of de inflatie. Want door de daling is van de dollar is ook de waarde van hun ondernemingen ook minder waard geworden, en omgekeerd een interesante overname kandidaat voor 'Westerse of Aziatische bedrijven'.
pi_23582045
Ja heerlijk die prijzen zo.

Zo kan ik nog eens wat zaakjes in America bestellen via internet en laten versturen en dan nog goedkoop uit zijn
M'n signature, wat doe je :{
  vrijdag 26 november 2004 @ 04:12:23 #9
89730 Drugshond
  † In Memoriam † vrijdag 26 november 2004 @ 04:56:18 #10
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_23582109
quote:
Op vrijdag 26 november 2004 04:10 schreef Drugshond het volgende:
Nog even en de dollar is niet meer de wereld standaard munt.
Dat denk ik ook. Beste kandidaat op termijn is imo de yuan (China), met wellicht de Euro als tussenpaus.

Toen de Britten de sterling verloren als 'leading currency' zag je ongeveer hetzelfde proces. Ook van dit soort noodmaatregelen. En toen de dollar het overnam zakte de Britse economie als een pudding in elkaar om er de daaropvolgende 20 jaar niet meer bovenop te komen. Geen prettig vooruitzicht voor de Amerikanen dus je kunt ervan uitgaan dat ze alles zullen doen om hun positie zo lang mogelijk te handhaven. Met alle risico's van dien.
  vrijdag 26 november 2004 @ 08:29:38 #11
104091 ttboy
Taalpuristen: opzouten!
pi_23582559
Ik snap wel dat dit problemen oplevert voor de handel e.d. maar wat ik niet snap is waarom dit zo slecht is. Heel Europa loopt al jaren te janken dat ze de grootste en leidende economuie willen worden in de wereld, dat is één van de redenen van de euro. En nu hebben ze kans om dit waar te maken, want heel veel bedrijven en overheden ruilen hun dollars in voor de Euro, en dan is het weer niet goed en roepen ze allemaal dat de VS er iets aan moeten doen.

Wat willen ze nou eigenlijk???
"Er zijn zo'n 250 miljard sterren in de Melkweg. Zelfs als maar één op de 250 000 sterren een planeet heeft met daarop intelligent leven, praten we toch al over één miljoen verschillende samenlevingen!"
pi_23584644
Kan je de Euro dan niet kunstmatig omlaag pleuren?
  vrijdag 26 november 2004 @ 11:07:39 #13
89730 Drugshond
pi_23584870
quote:
Op vrijdag 26 november 2004 10:56 schreef Chadi het volgende:
Dat lukt pas als we in de vrije val van Amerika worden meegezogen.... maar goed dan gaan alle economieën naar beneden. Dan is alles relatief ten opzichte van elkaar.
  vrijdag 26 november 2004 @ 11:11:58 #14
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_23585011
quote:
Voor de VS is dit erg gunstig, hun exportproducten worden immers goedkoper en ook neemt de binnenlandse vraag in de VS naar producten uit de VS toe.
Ik vind dit altijd zo flauw. Als een ander zijn munt sterk is, dan is dat slecht voor ons, is onze munt sterk, dan is dat slecht voor ons. Is een ander z'n munt zwak dan is dat slecht voor ons, is onze munt zwak dan is dat slecht voor ons. etc.
Ik ben niet enorm sterk in de economie en begrijp ook wel wat je wilt zeggen, maar helaas worden er van elke situatie alleen maar negatieven uitgelicht. Het is nooit goed .
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  vrijdag 26 november 2004 @ 11:49:48 #15
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_23585846
Steijn, je weet dat overheidsingrijpen in de economie schadelijker is dan geen ingrijpen. Of niet?
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
  vrijdag 26 november 2004 @ 11:53:31 #16
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_23585934
quote:
dat Amerika zijn binnenlandse markt positie protectionistsch aan het beschermen is (ten behoeve van hun eigen werkgelegenheid).
Ten koste van de consument (en dat werkt weer door op de werkgelegenheid) en op de lange termijn ten koste van alles (dus ook weer de werkgelegenheid).

Nee, protectionisme helpt niet, heeft nooit geholpen en gaat ook nooit helpen. Jammer dat veel Fokkers dat niet doorhebben.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
  vrijdag 26 november 2004 @ 12:05:04 #17
104091 ttboy
Taalpuristen: opzouten!
pi_23586214
quote:
Op vrijdag 26 november 2004 11:11 schreef kingmob het volgende:

[..]

Ik vind dit altijd zo flauw. Als een ander zijn munt sterk is, dan is dat slecht voor ons, is onze munt sterk, dan is dat slecht voor ons. Is een ander z'n munt zwak dan is dat slecht voor ons, is onze munt zwak dan is dat slecht voor ons. etc.
Ik ben niet enorm sterk in de economie en begrijp ook wel wat je wilt zeggen, maar helaas worden er van elke situatie alleen maar negatieven uitgelicht. Het is nooit goed .
Zeg ik...volgens mij is het allemaal vuil politiek spel dat er gespeeld wordt om ons er maar van te overtuigen dat het niet goed gaat met (wereld)economie zodat de regering(en) ons kunnen bespelen.
"Er zijn zo'n 250 miljard sterren in de Melkweg. Zelfs als maar één op de 250 000 sterren een planeet heeft met daarop intelligent leven, praten we toch al over één miljoen verschillende samenlevingen!"
  vrijdag 26 november 2004 @ 13:07:40 #18
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_23587527
quote:
Op vrijdag 26 november 2004 10:56 schreef Chadi het volgende:
Ja, dat kan middels dezelfde methode die de VS hanteren, de begrotingstekorten van de EU-lidstaten steeds verder laten oplopen.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  vrijdag 26 november 2004 @ 15:45:08 #19
89730 Drugshond
pi_23588492
quote:
Op vrijdag 26 november 2004 11:53 schreef Landmass het volgende:
Ten koste van de consument (en dat werkt weer door op de werkgelegenheid) en op de lange termijn ten koste van alles (dus ook weer de werkgelegenheid).

Nee, protectionisme helpt niet, heeft nooit geholpen en gaat ook nooit helpen. Jammer dat veel Fokkers dat niet doorhebben.
Datzelfde protectionisme was ook een van de oorzaken van de Japanse crisis in de jaren 80. De recessie in Z-Amerika (Argentinie in 2002) ging daar ook bijna aan ten onder.

Het begint pas fout te lopen, op het moment dat de inflatie omhoog aan het gaan is. Omdat de eigen munt in de wereld steeds minder waard word.
pi_23589380
quote:
Op vrijdag 26 november 2004 04:12 schreef Drugshond het volgende:
Poll: Amerika krijgt te maken met een hyper inflatie (DU-1929).
  • Ja
  • Nee
  • Weet ik niet
    Tussenstand:
    [afbeelding]
    Ook een poll maken? Klik hier
  • Wow, waarom is iedereen zo negatief?
    Inflatie wordt sinds 1929 door zowat de hele wereld gezien als een van de meest schadelijke economische fenomenen. Amerika heeft momenteel nog zat mogelijkheden om de opstekende inflatie tegen te gaan. De core-consumer price inflation zit er momenteel rond de 2,3%. Te hoog maar zeker niet alarmerend. Zo zit de rente met 2% nog steeds onder het 'normale' niveau van 4%. En kan de inflatie hiermee dus afgeremd worden. Er komt misschien wel een punt wanneer ze de rente zo veel gaan moeten verhogen dat er serieuze problemen ontstaan op de 'housing market' en veel gezinnen de schulden niet zullen kunnen terugbetalen. Maar dan nog zullen ze dit verkiezen boven hyper-inflatie. Dat ze er minder goed voorstaan dan Europa en Azië lijkt mij wel duidelijk en ze zijn mits enige onverwachte gebeurtenissen (vooral beslissingen door Aziatische landen) zeker erg vatbaar om in crisis te geraken maar hyper-inflatie lijkt mij wel heel onwaarschijnlijk.

Er zijn overigens ook positieve gebeurtenissen te melden. Zo werd door het Amerikaanse congres op 20 nov. een veel hogere limiet op het budget opgelegd dan verwacht. Ik dacht iets van max. 1% stijging behalve op defensie en homeland security.
      vrijdag 26 november 2004 @ 17:32:52 #21
    89730 Drugshond
    pi_23590906
    quote:
    Op vrijdag 26 november 2004 16:21 schreef gorgg het volgende:

[..]

Wow, waarom is iedereen zo negatief?
    Inflatie wordt sinds 1929 door zowat de hele wereld gezien als een van de meest schadelijke economische fenomenen. Amerika heeft momenteel nog zat mogelijkheden om de opstekende inflatie tegen te gaan. De core-consumer price inflation zit er momenteel rond de 2,3%. Te hoog maar zeker niet alarmerend. Zo zit de rente met 2% nog steeds onder het 'normale' niveau van 4%. En kan de inflatie hiermee dus afgeremd worden. Er komt misschien wel een punt wanneer ze de rente zo veel gaan moeten verhogen dat er serieuze problemen ontstaan op de 'housing market' en veel gezinnen de schulden niet zullen kunnen terugbetalen. Maar dan nog zullen ze dit verkiezen boven hyper-inflatie. Dat ze er minder goed voorstaan dan Europa en Azië lijkt mij wel duidelijk en ze zijn mits enige onverwachte gebeurtenissen (vooral beslissingen door Aziatische landen) zeker erg vatbaar om in crisis te geraken maar hyper-inflatie lijkt mij wel heel onwaarschijnlijk.

Er zijn overigens ook positieve gebeurtenissen te melden. Zo werd door het Amerikaanse congres op 20 nov. een veel hogere limiet op het budget opgelegd dan verwacht. Ik dacht iets van max. 1% stijging behalve op defensie en homeland security.
    Mooi verhaal maar vooral belicht op de binnenlandse Amerikaanse economie.

De dollar is anno 2003/2004 sterk in waarde gedaald. Oorzaken hiervan zijn het onaantrekkelijker worden van de V.S. als land om in te investeren en het grote handelstekort van de V.S. De gevolgen van de daling zijn fors; deelnemingen in Amerikaanse bedrijven en beleggingen in Amerikaanse fondsen zijn in korte tijd 25 % minder waard geworden. Ook houders van Amerikaanse obligaties bijvoorbeeld zijn 25 % armer geworden. Daarnaast is de omzet van Amerikaanse dochters van Europese moedermaatschappijen dus ook veel minder waard geworden.

Nog een leuk stukje
    quote:
    De depressie, Keynes
    Bron : De economische kringloop
    In de jaren twintig van deze eeuw leek alles inderdaad een zeer positieve ontwikkeling tegemoet te gaan. Hoewel de Duitse Weimarrepubliek enkele inflatieproblemen had, die werden afgedaan als een gevolg van het voeren van een agressieve buitenlandpolitiek en derhalve slechts als uitzondering bezien moesten worden, bleken de herstelbetalingen een dermate onevenwichtigheid in de wereldeconomie op te leveren dat de onzekerheden omtrent beleggingen alsmaar toenamen. Op 10 oktober 1929 mondde dit uit in een beurskrach op Wallstreet die nog niet eerder was voorgekomen. Alle effectenkoersen tuimelden vreselijk omlaag en de handelaren die effecten hadden gekocht met geleend geld gingen terstond failliet. Ook de banken die hieraan meegewerkt hadden door geld op basis van onderpand in de vorm van effecten uit te lenen kwamen in betalingsmoeilijkheden en een run op de banken was het gevolg. Het gehele geldwezen raakte in een gigantische crisis en de basis voor het betalingsverkeer viel weg. Mensen hielden hun geld thuis en dit oppotten en afwachten leidde tot een mondiale depressie: de bestedingen vielen massaal weg en daarmee droogde het gehele economische proces op: de rijkdom der volkeren, de goederenproductie stagneerde. Nu was er wel een rol voor de overheid weggelegd, zij zou die verlammende crisis kunnen doorbreken door zelf haar bestedingen op te voeren met geleend geld, zo analyseerde John Maynard Keynes in zijn "General Theory", maar de enige die deze analyse ook in praktijk bracht was Adolf Hitler, die met een enorme oorlogsindustrie de Duitse economie uit het slop tilde en daarvoor door miljoenen Duitsers werd aanbeden. De na-oorlogse economieën hebben de ideeën van Keynes wel opgevolgd, zodat de idee ontstond dat het economisch proces maakbaar is, dat de overheid de economie geheel zou kunnen sturen.
    pi_23592280
    quote:
    Op vrijdag 26 november 2004 17:32 schreef Drugshond het volgende:
    Mooi verhaal maar vooral belicht op de binnenlandse Amerikaanse economie.

De dollar is anno 2003/2004 sterk in waarde gedaald. Oorzaken hiervan zijn het onaantrekkelijker worden van de V.S. als land om in te investeren en het grote handelstekort van de V.S. De gevolgen van de daling zijn fors; deelnemingen in Amerikaanse bedrijven en beleggingen in Amerikaanse fondsen zijn in korte tijd 25 % minder waard geworden. Ook houders van Amerikaanse obligaties bijvoorbeeld zijn 25 % armer geworden. Daarnaast is de omzet van Amerikaanse dochters van Europese moedermaatschappijen dus ook veel minder waard geworden.
    Juist, maar dat is allemaal al gebeurd. In principe heeft dit geen invloed meer. Investeren in de VS is voor buitenlanders juist aantrekkelijker geworden. Het kost minder om een bedrijf op te zetten, je moet de werknemers minder betalen en kan dan nog eens voor een hoge prijs exporteren. Ook kan je voor hetzelfde geld nu meer aandeel in een Amerikaans bedrijf kopen dan ervoor. Alle lage loonlanden hebben ook een "veel te lage" wisselkoersnotering.

De onzekerheid en vrees voor een verdere daling van de dollar vertraagt bovenstaande feonomenen. Bovenstaand klopt natuurlijk enkel als je investering niet direct gaat devalueren zoals de laatste 2 jaar gebeurde. Het hangt er dus vanaf wat de verwachtingen zijn omtrent de dollar. Zal hij nog gaan verder gaan dalen, of eerder stabiel blijven? Mi. worden deze schommelingen vooral bepaald door 2 factoren:
    - de binnenlandse politiek:
    Staat de regering ook in theorie achter hun beloften omtrent een sterke munt? Zal de regering de inflatie onder controle kunnen houden? Kan Bush zijn belofte om het begrotingstekort tegen 2008 te halveren ook waar maken? enz.
    - Azië: (de voornaamste financierder van het current-account deficit)
    Welke procedure gaat China volgen om zich langzaam los te koppelen van de dollar? Gaan de Aziatische landen hun veiligheidsvoorraad die nu vooral bestaat uit dollars gedeeltelijk omzetten in andere munten, zoja in welke mate? enz. (Interesant artikel hierover)
    quote:
    Nog een leuk stukje
    [..]
    De moderne opvatting zijn hierover verdeeld, meer en meer stemmen gaan op dat Keynes meer goed dan kwaad heeft gedaan in deze crisis. Anyway, na deze crash in 1929 werden de banken strenge regels opgelegd. Ook werden grote veiligheidsvoorraden aangelegd. Er wordt tegenwoordig ook ingegrepen in de economie door rentewisselingen, wisselende quota voor effectief kapitaal bij banken etc. Mijn inziens voldoende om een herhaling van 1929 onmogelijk te maken. Als er toch een crisis komt, verwacht ik eerder iets in de trend van de Aziatische crisis, waar alle Aziatische landen al lang van gerecupereerd zijn.
      vrijdag 26 november 2004 @ 18:55:25 #23
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_23592417
    Kort vraagje: Is het niet zo dat zowel de dollar als de euro dalen in waarde? Ten eerste genieten beide inflatie en ten tweede, als je kijkt naar iets wat redelijk constant in waarde is, dalen ze ook beide in waarde ten opzichte van de goudprijs...
    Als het zo is dat een lage en dalende dollar-koers leidt tot problemen, zou een dalende euro dan niet ook tot problemen leiden op iets langere termijn?
      vrijdag 26 november 2004 @ 19:01:56 #24
    89730 Drugshond
    pi_23592789
    quote:
    Op vrijdag 26 november 2004 13:07 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Ja, dat kan middels dezelfde methode die de VS hanteren, de begrotingstekorten van de EU-lidstaten steeds verder laten oplopen.
    Met andere woorden we zijn sowieso de lul of zo en hebben onze eigen economie niet in d ehand? Kunnen we niet in andere landen afdwingen alleen in Euro's zaken te doen?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')