abonnement Unibet Coolblue
pi_25430395
moet nou niemand meer dan 2,5K terugbetalen?
pi_25437440
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 15:14 schreef Viper_74 het volgende:

[..]

Denk toch niet dat die vlieger helemaal op gaat.
Als ik nu nog terugvordering studiefin. toepas krijg ik inderdaad nog een boete voor het onterecht in het bezit hebben van mijn OV (die boete is trouwens in 2005 68 euro per HALVE maand, 136 per maand dus).

Ik kan natuurlijk het zo laten en dan als ze komen met dat ik boven het bedrag zit die 100 euro laten vorderen (boven het drempelbedrag) en dan aanvechten dat ik geen boete voor de OV krijg aangezien de OV wel deel uit maakt van de studie vergoeding.

Quote CDA:

"Naast genoemd onderwijskundig bezwaar hebben wij ook een principieel bezwaar tegen het voorliggende voorstel. Toen in 1991 de complexe individuele reisvoorziening werd vervangen door de OV-kaart, werden studenten behoorlijk gekort op hun basisbeurs (62,50 voor uitwonenden en 41,65 voor thuiswonenden.) De overgang van de individuele reisvoorziening naar de OV-kaart koste de overheid zo geen geld. Integendeel: het leverde een besparing van 140 miljoen op in de begroting van 1991. Dit met name door de grote eigen bijdrage van studenten. (353 mln gulden in 1991). In de tussentijd is de eigen bijdrage van studenten relatief niet afgenomen. Wij vinden het dan ook principieel niet juist dat gelet op het feit dat het overgrote deel van de kosten van de kaart door de studenten zelf wordt opgebracht, er nu ook nog eens het risico van terugbetaling achteraf ontstaat indien de prestatienorm niet wordt gehaald. Studenten die de prestatienorm niet halen gaan zo immers dubbel voor de kaart betalen. Graag een duidelijke reactie van de minister.
Bovendien is het onder de prestatiebeurs brengen van de OV-kaart geen structurele oplossing. Integendeel: de uitgaven worden alleen maar een paar jaar vooruitgeschoven in de tijd. Niet alleen wordt het hierdoor bijna onmogelijk om later weer terug te keren op deze prestatiesystematiek. Ook zullen wij over enkele jaren weer met exact hetzelfde financiële probleem worden geconfronteerd. Als de minister dan overigens niet alsnog de OV-kaart verder uitkleedt. Het CDA heeft duidelijk gekozen voor voortzetting van de huidige OV-kaart zonder prestatiesystematiek. Daarom dat het CDA in zijn verkiezingsprogramma structureel ruimte heeft ingepland voor het behoud van deze kaart.

Volgens het voorstel zal de nieuwe kaart vrijwillig zijn. Elke student heeft de keuze of hij er gebruik van maakt of niet. Wat opvalt is dat bij weigering er weliswaar geen sprake zal zijn van een oplopende schuld maar dat er geen compensatie plaatsvindt van de voor de kaart ingehouden studiebeurs. Wij vinden dit dubieus. Voor tijdelijk in het buitenland studerende studenten geldt deze terugbetaling wel. Is het niet zo dat iemand die zijn kaart niet opneemt evenmin in staat is ervan gebruik te maken als een student die tijdelijk in het buitenland verblijft en wel recht heeft op een teruggave? Wij begrijpen niet dat er geen regeling is getroffen die studenten bij weigering ten minste een deel van het geld dat ze normaal voor de kaart betalen teruggeeft. Ook niet dat bij minder gebruikmakende studenten het bedrag dat per kaart op de beurs wordt ingehouden niet kan worden verlaagd. Op beide punten hebben wij eind vorig jaar moties meeondertekend. Waarom is de minister hier niet in geslaagd? Kan hij aangeven of hij het ook niet onrechtvaardig vindt dat studenten die de kaart weigeren daar toch elke maand behoorlijk voor op hun beurs worden gekort?"

Je betaalt dus gewoon voor je OV kaart. En ze willen je dus gewoon een boete laten betalen voor iets waar je zelf voor betaalt
Lekker is dat, het CDA ziet dat het fout zit, regeert, dus kan er wat aan doen, vervolgens doen ze weer eens niets...
pi_25437594
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 20:57 schreef KonnieKipke het volgende:
moet nou niemand meer dan 2,5K terugbetalen?
Nope, sorry jij bent nog steeds nr 1
M'n signature, wat doe je :{
pi_25457217

Thuis toch nog eens alles gechecked en ik had me vergist. Ib-groep gaat uit van je Netto loon voor de 10.218 euro grens. Ik had me normale inkomen gepakt in plaats van me netto inkomen oops

niks aan het handje dus

I can keep my money
M'n signature, wat doe je :{
pi_25469521
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 14:16 schreef Viper_74 het volgende:

Thuis toch nog eens alles gechecked en ik had me vergist. Ib-groep gaat uit van je Netto loon voor de 10.218 euro grens. Ik had me normale inkomen gepakt in plaats van me netto inkomen oops

niks aan het handje dus

I can keep my money
Ahh, yup, ze kijken inderdaad naar je netto loon, ging ervan uit dat je dat al wist
pi_25733633
En ja hoor, een brief van de IB-Groep op de mat!

Wat, oh wat zou erin zitten?

Hun uitspraak?

Nee:

Een berichtje dat het ze niet lukt binnen 6 weken het bezwaarschrift af te handelen. Ze nemen er nog een maandje extra de tijd voor!
pi_26169999
Is er al iets meer bekend over dit onderwerp?

Mijn vriendin kreeg hetzelfde over 2001, teveel verdiend.. maar ze heeft maar stufi ontvangen t/m augustus. Dus bezwaar ingediend. Vervolgens als antwoord dat het bezwaar ongegrond is vanwege het feit dat ze nog wel in het bezit was van een OV-kaart.

Boete werd vastgesteld op 3,6K !

Nu beroep ingediend bij de rechtbank in Dordrecht...

Weet iemand of de OV-kaart in 2001 ook al onderdeel was van de prestatiebeurs en of het inkomenstijdvak gebaseerd kan worden op het bezit van een OV-kaart?
pi_26170436
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 13:49 schreef rayver het volgende:
Is er al iets meer bekend over dit onderwerp?

Mijn vriendin kreeg hetzelfde over 2001, teveel verdiend.. maar ze heeft maar stufi ontvangen t/m augustus. Dus bezwaar ingediend. Vervolgens als antwoord dat het bezwaar ongegrond is vanwege het feit dat ze nog wel in het bezit was van een OV-kaart.

Boete werd vastgesteld op 3,6K !

Nu beroep ingediend bij de rechtbank in Dordrecht...

Weet iemand of de OV-kaart in 2001 ook al onderdeel was van de prestatiebeurs en of het inkomenstijdvak gebaseerd kan worden op het bezit van een OV-kaart?
Nope, ik zit nog steeds op een uitspraak op mijn bezwaarschrift te wachten. Bij mij ligt de situatie iets anders, aangezien ik die kaart wel ingeleverd heb.

Volgens mij was de OV-kaart in 2001 nog geen onderdeel van de prestatiebeurs, maar ik kan er naast zitten. Overigens moet je voor de voor je vriendin geldende regels hierover kijken naar hoe de regels waren in het jaar dat zij voor het eerst studiefinanciering kreeg. Verder doet dit volgens mij niet ter zake, aangezien de IB-groep zal stellen dat je vriendin de kaart niet meer in bezit mocht hebben omdat ze te veel verdiende. Daar geldt een boete van zo'n 57 euro per maand voor.

En ja, je kan studiefinanciering hebben van 0,00 en een OV kaart in bezit hebben, dan kan de IB-groep dus stellen, op basis van de OV-kaart, dat je studifinanciering kreeg en de maanden dat je die kaart had, meetelen in de inkomensberekening.
pi_26171372
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 14:10 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Nope, ik zit nog steeds op een uitspraak op mijn bezwaarschrift te wachten. Bij mij ligt de situatie iets anders, aangezien ik die kaart wel ingeleverd heb.

Volgens mij was de OV-kaart in 2001 nog geen onderdeel van de prestatiebeurs, maar ik kan er naast zitten. Overigens moet je voor de voor je vriendin geldende regels hierover kijken naar hoe de regels waren in het jaar dat zij voor het eerst studiefinanciering kreeg. Verder doet dit volgens mij niet ter zake, aangezien de IB-groep zal stellen dat je vriendin de kaart niet meer in bezit mocht hebben omdat ze te veel verdiende. Daar geldt een boete van zo'n 57 euro per maand voor.

En ja, je kan studiefinanciering hebben van 0,00 en een OV kaart in bezit hebben, dan kan de IB-groep dus stellen, op basis van de OV-kaart, dat je studifinanciering kreeg en de maanden dat je die kaart had, meetelen in de inkomensberekening.
Dus dan heeft de vraag of de OV-kaart in de prestatiebeurs valt, er alles mee te maken.. Zij stellen dus die kaart gelijk aan Stufi. De basisbeurs is een gift en kan dus nooit meegenomen worden in welke berekening dan ook..

lijkt me dan..
pi_26171765
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 14:51 schreef rayver het volgende:

[..]

Dus dan heeft de vraag of de OV-kaart in de prestatiebeurs valt, er alles mee te maken.. Zij stellen dus die kaart gelijk aan Stufi. De basisbeurs is een gift en kan dus nooit meegenomen worden in welke berekening dan ook..

lijkt me dan..
Nee, helaas heeft de term "gift" niets te maken met het te veel verdienen. Als je teveel verdient dien je alles wat je teveel verdient hebt, terug te betalen, met een maximum van het totaal wat je aan studiefinanciering hebt gehad, dus inclusief basisbeurs en aanvullende beurs (De eventuele lening moet je al terugbetalen, dus die nemen ze niet nog een keer mee). De OV jaarkaart valt hier, na aandachtig bestuderen nog buiten, geloof ik. Hiervoor geldt een aparte boete van ¤ 57 per maand.
pi_26186217
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 15:07 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Nee, helaas heeft de term "gift" niets te maken met het te veel verdienen. Als je teveel verdient dien je alles wat je teveel verdient hebt, terug te betalen, met een maximum van het totaal wat je aan studiefinanciering hebt gehad, dus inclusief basisbeurs en aanvullende beurs (De eventuele lening moet je al terugbetalen, dus die nemen ze niet nog een keer mee). De OV jaarkaart valt hier, na aandachtig bestuderen nog buiten, geloof ik. Hiervoor geldt een aparte boete van ¤ 57 per maand.
Dus het onterecht in bezit hebben van een OV kaart, door teveel verdienen in 2004, levert een boete op van 57 euro * 12maanden. Waarom wordt er niet gewoon gerekend vanaf de maand dat je teveel verdiende?
pi_26186284
quote:
Op woensdag 13 april 2005 00:44 schreef J_CDA het volgende:

[..]

Dus het onterecht in bezit hebben van een OV kaart, door teveel verdienen in 2004, levert een boete op van 57 euro * 12maanden. Waarom wordt er niet gewoon gerekend vanaf de maand dat je teveel verdiende?
Omdat ze niet weten waneeer je over de grens heenging. De IB_groep weet alleen hoeveel je in totaal verdiende. Tenzij jij nog alle loonstrookjes over 2001 kan aanvoeren. Helaas heb ik die niet meer en kan ik dus dokken
pi_26186347
Wat is trouwens de boete voor de OV als je in 2004 teveel verdiende? Dit is namelijk bij mij het geval
pi_26186353
12*ov kaart + bedrag wat je teveel verdiende
pi_26186391
quote:
Op woensdag 13 april 2005 00:52 schreef KonnieKipke het volgende:
12*ov kaart + bedrag wat je teveel verdiende
Ja dat snap ik . Maar 12* hoeveel euro?
pi_26186417
57 euro he!
pi_26186474
ohw, dan zal het meer zijn inderdaad...
pi_26186531
quote:
Op woensdag 13 april 2005 01:04 schreef KonnieKipke het volgende:
ohw, dan zal het meer zijn inderdaad...
Laat maar ik lees verkeerd. Beetje duf

Dit zegt IBG over teveel verdienen:
De IB-Groep controleert jaarlijks je inkomensgegevens bij de Belastingdienst. Als blijkt dat je in 2004 teveel hebt verdiend -terwijl je je studiefinanciering niet hebt stopgezet- heeft dat de volgende gevolgen:

- je krijgt een boete van 72,68 euro per maand over de maanden dat je de OV-studentenkaart in je bezit had of gebruik hebt gemaakt van een vergoeding voor je OV-studentenkaart
- naast de boete van 72,68 euro per maand, moet je het bedrag dat je verdiend hebt boven de grens van 10.218,46 euro terugbetalen. Natuurlijk hoef je nooit méér terug te betalen dan je in het betreffende kalenderjaar ontvangen hebt aan basisbeurs en aanvullende beurs
- een bedrag aan rente. De rente wordt berekend over het bedrag dat je te veel hebt bijverdiend en over het bedrag dat je voor de OV-studentenkaart moet terugbetalen. De renteberekening start de maand nadat je van de IB-Groep een Bericht hebt gekregen over de hoogte van de boete
pi_26456370
Het heeft even geduurd, maar de uitspraak op m'n bezwaarschrift is binnen en....Gegrond verklaart! Ze verscheuren de vordering

Bezwaar maken kan dus zeker lonen!
pi_26456604
Hey, gefeliciteerd! Ik vermoed dat ik misschien voor volgend jaar weer een aanmaning ga krijgen. Dat jaar heb ik dus in mei mijn OV ingeleverd en heb dat bewijs nog. Goed te weten dat ze er ook wat mee doen.
pi_26456636
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 17:28 schreef Tasha het volgende:
Hey, gefeliciteerd! Ik vermoed dat ik misschien voor volgend jaar weer een aanmaning ga krijgen. Dat jaar heb ik dus in mei mijn OV ingeleverd en heb dat bewijs nog. Goed te weten dat ze er ook wat mee doen.
Goed bewaren, het was een van de belangrijke stukken in mijn bezwaarschrift en heeft zeker geholpen. Een ander in dit topic zag zijn bezwaarschrift afgewezen omdat hij de kaart niet ingeleverd had.
pi_26456783
toch erg he dat JIJ je gelijk weer moet bewijzen tegen zo'n logge overheidsinstantie
pi_26458518
Zucht. Bel je/een advocaat.
pi_26490576
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 17:38 schreef KonnieKipke het volgende:
toch erg he dat JIJ je gelijk weer moet bewijzen tegen zo'n logge overheidsinstantie
Yup, waardeloos, maar ben toch blij dat ik het gekregen heb. Had ik niet de moeite genomen bezwaar te maken, had me dat toch 575 euro + rente gekost
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')