1 B lijkt me, omdat de golflengte korter wordt. Maar het schijnt dus juist A te zijn. Zou leuk zijn als iemand me dit kan uitleggen. Haushofer??
2 c Maar dit weet ik niet 100% zeker. Ik vind het eigenlijk een beetje een onzin-vraag, aangezien hier nog altijd geen eenduidig antwoord op is in de psychologie. Dit is een beetje pseudo-wetenschap in mijn ogen. Vroeger dacht men dat dit soort gedragingen gebruikt konden worden als aanwijzingen dat iemand liegt, inmiddels is dit al lang achterhaald gebleken. Dus b valt zowiezo af. En ik heb het idee dat a vrijwel hetzelfde is, of niet? Of je nu een antwoord ontwijkt of verhult dat je liegt, das toch een dun lijntje?
3 C het water wordt zowiezo kouder, maar of het eerst nog even een beetje warmer wordt, daar durf ik geen uitspraken over te doen.
4 C je kunt je warmte niet kwijt, lijkt me vrij gevaarlijk zelfs.
5 B of C De spons drijft er al op, en volgens de wet van archimedes maakt t dan niet meer uit of de spons er op ligt of op de bodem ligt. Bovendien zal de spons zelf niet veel extra ruimte in beslag nemen. Wat wel zou kunnen, is dat het water ietsje daalt, omdat in eerste instantie als de spons erop ligt, de ruimte die de lucht in de sponskamertjes inneemt mee wordt genoemn in de stijging van het water, en later als de spons volgezogen is met water, die lucht dus niet meer meedoet.
6 A Het gaat inderdaad om het patroon. Zolang de eerste en de laatste letter op de juiste plaats blijven staan maakt de volgorde van de letters daartussen niet (veel) meer uit.
7 C, hoekpunt heeft drie lijnen, lijn heeft twee hoekpunten. je hebt anderhalf keer zoveel stippen nodig.
8 geen idee
9 geen idee
10 B Je achterwiel slipt zo'n beetje om je voorwiel heen. Je voorwiel blijft zo'n beetje stil staan. Grotere draaicirkel voor het achterwiel, dus die draait sneller.
11A wetenschappelijk aangetoond, bovendien lijkt mij dat b en c gevolgen van a zijn of er mee samen hangen...
12 A Doordat ze sneller afkoelen, blijft het niet lang genoeg warm om al het water te laten verdampen, en condenseert het water dus op het bord.
13 B Laatst een keer op televisie gezien.
14 C ik denk dat ze zo het beeld op hun retina stabiel en constant houden... Maar goed, is een gok.
15 B 50km/h voorwaartse snelheid, van de trein. 50 km/h achterwaartse snelheid van het pistool, beland dus op de plek waar het wordt afgeschoten, midden van het perron.
16 B je hebt vier mogelijkheden waarbij er bij drie als eerste wit getrokken wordt, bij twee van die drie is de tweede bal ook wit, dus je hebt 2/3 kans op tweede bal wit.
hmm is beetje lang verhaal geworden, maar hoop dat jullie er wat mee kunnen