x - (x + y) =quote:Op dinsdag 21 december 2004 21:11 schreef whosvegas het volgende:
[..]
Dit begrijp ik dan wel weer wel.
Maar hoe vallen de x-en in dit voorbeeld precies tegen elkaar weg?
Betekend in dit geval algebra dat je het moet vereenvoudigen?
Oke, bedankt!quote:Op dinsdag 21 december 2004 21:11 schreef Landmass het volgende:
[..]
Ze willen gewoon dat je het oplost. Doordat het hier variabelen betreft gaan ze het algebraisch noemen. Trek je er niks van aan. JE oplossing was goed.
Ik versta toch iets anders onder een algebra hoorquote:Op dinsdag 21 december 2004 20:32 schreef Haushofer het volgende:
Een algebra is een ring met een eenheid
Zat jij in dat lokaal dat recht naast de wc's zit? Want dan heb ik je waarschijnlijk uit dat lokaal zien lopen na afloop van het tentamenquote:Op woensdag 22 december 2004 14:51 schreef thabit het volgende:
Hee, dat tentamen moest ik surveilleren..
Bedankt, zo moet ik er uit kunnen komenquote:Op donderdag 23 december 2004 20:58 schreef Landmass het volgende:
http://forum.scholieren.com/ (ga naar de afdeling exacte vakken)
http://www.wisfaq.nl/
Of vraag het anders hier.
We hebben hier een over ijverige maar uitermate behulpzame promovendi wiskunde in ons midden.
......................................................................
Voor het VWO heb je boekjes die beknopt het hele VWO programma wiskunde geven. Zoiets is er voor de HAVO misschien ook wel. Kan helpen.
Ja, daar zat ik.quote:Op donderdag 23 december 2004 17:36 schreef Pietjuh het volgende:
[..]
Zat jij in dat lokaal dat recht naast de wc's zit? Want dan heb ik je waarschijnlijk uit dat lokaal zien lopen na afloop van het tentamenIk zat zelf in lokaal er recht tegenover bij Renier Broker.
Ja wel redelijk veel differentiaalvergelijkingen, waarbij je ook bijna niet over hoeft na te denken om ze op te kunnen lossen, vooral die ene eerste orde d.v. (y' + ycos(t) = cos(t) ) en die vraag met de laplace transformatie. Die vraag met de fourierreeks berekenen was gewoon ronduit irritant, want je had er een dik half uur voor nodig om al die partiele integraties uit te voerenquote:Op vrijdag 24 december 2004 17:59 schreef thabit het volgende:
Ja, daar zat ik..
Wat vond je van het tentamen? Persoonljik vond ik er teveel differentiaalvergelijkingen tussenzitten. Maar goed, ik heb dan ook een natuurlijke voorkeur voor de wat meer theoretisch getinte vragen, waarbij studenten echt moeten laten zien dat ze de stof begrepen hebben, zoals het convergentiegedrag enzo.
Offtopic: Ik ben nu met algemene relativiteit bezig, en moet zeggen dat het allemaal goed te doen is. Wel veel differentiaalgeometrie, en die tensorcalculus is gewoon de indices in de gaten houden. Heb zelf het boek van Ray D'Inverno, en college aantekeningen van Sean Carroll gedown'd, die allebei goed bevallen. Vooral die laatste. Eerste paar weken alleen wiskunde gehad, maar na die paar weken valt dan eindelijk het woord "zwaartekracht". Vind het zelf ook altijd wel leuk om de wiskundige achtergrond te kennen, hoewel veel natuurkundigen de details maar wat graag aannemen.quote:
Hier kan je ook nog een dictaat van het vak Meetkunde downloaden dat in leiden voor 3e jaars wordt gegevenquote:Op zaterdag 25 december 2004 13:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Offtopic: Ik ben nu met algemene relativiteit bezig, en moet zeggen dat het allemaal goed te doen is. Wel veel differentiaalgeometrie, en die tensorcalculus is gewoon de indices in de gaten houden. Heb zelf het boek van Ray D'Inverno, en college aantekeningen van Sean Carroll gedown'd, die allebei goed bevallen. Vooral die laatste. Eerste paar weken alleen wiskunde gehad, maar na die paar weken valt dan eindelijk het woord "zwaartekracht". Vind het zelf ook altijd wel leuk om de wiskundige achtergrond te kennen, hoewel veel natuurkundigen de details maar wat graag aannemen.![]()
Dacht dat het je misschien wel interesseerde.
cos(2a) = 2cos^2(a) -1 dus x4 is jouw antwoord (rekenregels voor cosinus)quote:Op maandag 27 december 2004 16:58 schreef OldJeller het volgende:
Hoi!
Ik heb drie vragen over Goniometrische Functies.
1. Hoe differentier ik: y = tan (3x)
tan (3x) = sin (3x) / cos (3x) => 3 cos (3x) / -3 sin (3x)
En toen?
2. Je hebt een functie: y=2 cos (x) - cos (2x) waarvan je de buigpunten moet uitrekenen.
y' = -2 sin (x) + 2 sin (2x)
y" = -2 cos (x) + 4 cos (2x)
y'' = 0
En dan doen ze opeens 8 cos^2 (x) - 2 cos (x) - 4 = 0 en dat m.b.v. abc-formule oplossen.
Hoe kom je aan deze formule? Oplossen verder lukt wel, maar hoe kom je aan 8 cos^2 (x) en de rest? cos kwadraat?????
3. Bereken van y = (2 - cos (x)) . (1 + cos (x)) de extremen.
Eerst even buiten haakjes halen; y = -cos^2 (x) + cos (x) + 2
Dan de afgeleide functie bepalen; y' = hoe doe ik dat?
Hoe bepaal ik de afgeleide van -cos^2 (x) ?
Daar kwam ik niet uit, kan iemand me helpen?
Voor breuken bestaat de zogenoemde qoutiënt regel:quote:Op maandag 27 december 2004 16:58 schreef OldJeller het volgende:
Hoi!
Ik heb drie vragen over Goniometrische Functies.
1. Hoe differentier ik: y = tan (3x)
tan (3x) = sin (3x) / cos (3x) => 3 cos (3x) / -3 sin (3x)
En toen?
Ze gebruiken de dubbele hoek formules:quote:2. Je hebt een functie: y=2 cos (x) - cos (2x) waarvan je de buigpunten moet uitrekenen.
y' = -2 sin (x) + 2 sin (2x)
y" = -2 cos (x) + 4 cos (2x)
y'' = 0
En dan doen ze opeens 8 cos^2 (x) - 2 cos (x) - 4 = 0 en dat m.b.v. abc-formule oplossen.
Hoe kom je aan deze formule? Oplossen verder lukt wel, maar hoe kom je aan 8 cos^2 (x) en de rest? cos kwadraat?????
Hiervoor kan je het beste de kettingregel gebruiken, (of eventueel; de cos^2 omzetten dmv de dubbele hoekformules)quote:3. Bereken van y = (2 - cos (x)) . (1 + cos (x)) de extremen.
Eerst even buiten haakjes halen; y = -cos^2 (x) + cos (x) + 2
Dan de afgeleide functie bepalen; y' = hoe doe ik dat?
Hoe bepaal ik de afgeleide van -cos^2 (x) ?
Daar kwam ik niet uit, kan iemand me helpen?
sin 3x / cos 3xquote:Op maandag 27 december 2004 19:17 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Voor breuken bestaat de zogenoemde qoutiënt regel:
[t/n]' = ( n * t' - t * n' )/ (n^2)
Hier wordt dat dus t = sin(3x), n = cos(3x), t' = 3 cos (3x) en n' = -3 sin (3x)
De afgeleide wordt dan:
( 3 cos2 (3x) + 3 sin2 (3x)) / ( cos2 (3x)) [netjes uitwerken geeft]
= 3 + 3 * tan2 (3x)
Het is + , je bent namelijk de min van de afgeleide van de cosinus vergeten.quote:Op maandag 27 december 2004 21:07 schreef OldJeller het volgende:
[..]
sin 3x / cos 3x
quotiënt regel: ( 3 cos (3x) * cos (3x) - sin (3x) * 3 sin (3x) ) / cos^2 (3x) wordt =>
( 3 cos2(3x) - 3 sin2(3x) ) / cos2(3x)
En er moet volgens het antwoordenboekje uitkomen: 3 / cos2(3x) uitkomen.. dat komt er alleen bij mij uit.. als het ( 3 cos2(3x) + 3 sin2(3x) ) / cos2(3x) is
En niet MIN: ( 3 cos2(3x) - 3 sin2(3x) ) / cos2(3x)
Want als het plus is, komt er inderdaad drie uit.. want 3 cos2(3x) + 3 sin2(3x) = 3, min elkaar is het 2,9 of whatever.
Je hebt gelijk..quote:Op maandag 27 december 2004 21:53 schreef Wackyduck het volgende:
[..]
Het is + , je bent namelijk de min van de afgeleide van de cosinus vergeten.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |