(
#298)
Sanma no aji (An Autumn Afternoon) (Yasujiro Ozu, 1962)
De laatste film die Yasujiro Ozu ooit gemaakt heeft is wat lichtvoetiger dan bijvoorbeeld Tokyo monogatari, maar heeft ook een bittere ondertoon door thema's als ouderdom en eenzaamheid. Het nostalgische wat z'n films altijd kenmerken is ook hier aanwezig, mede door de kleuren die hij gebruikt. De film komt qua thema's veel overeen met Banshun (Late Spring), welke ik net iets beter vond. Desalniettemen weer een mooie film van de meest Japanse van alle Japanse regisseurs. ****
Québec-Montréal (Ricardo Trogi, 2002)
Leuke film met een bijzondere setting, de film speelt zich in het geheel af in of rondom auto's. De verschillende verhaallijnen lijken op het eerste gezicht niet veel met elkaar te maken te hebben, maar dat zal later veranderen. De gesprekken over relaties, liefde en sex zijn boeiend en de film bevat een leuk gevoel voor humor. Erg aangename film. ****
(
#46)
Conformista, Il (Bernardo Bertolucci, 1970)
Fantastisch meesterwerk van Bernardo Bertolucci. De zwepende camerabewegingen, kenmerkend voor films van Bertolucci, brengen de memorabele scenes waar de film bol van staat prachtig in beeld. Met name de dans van Dominique Sanda en Stefania Sandrelli, de scene in de radiostudio en de scene in het bos zijn een genot om naar te kijken. De surrealistische droomsfeer deed me bij tijden aan Fellini's 8½ denken. Eén van de beste films die ik heb gezien. Een schande dat hij nog niet op DVD is verschenen. *****
Hunchback of Notre Dame, The (Gary Trousdale & Kirk Wise, 1996)
Best leuke animatiefilm uit de Disney-studio. Het verhaal is bondig en eenvoudig, maar door de korte speelduur gaat het niet vervelen. Wat wel gaat vervelen zijn de matige liedjes. Alleen "Hellfire" vond ik wel aardig, maar de stem van Frollo vond ik daar niet krachtig genoeg voor. De film ziet er wel mooi uit en de sidekicks zijn soms best grappig. **½