abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 9 september 2004 @ 16:45:59 #1
65107 Meadowmeal
a wonderful wooden reason
pi_21841395
Zijn hier nog Robert Jordan-lezers?

Ik ben nu bezig aan Crossroads of Twilight, boek tien van de serie, en ik kom er eerlijk gezegd maar met moeite doorheen. Maar goed, het is nu officieel bevestigd dat er nog maar twee boeken komen, dus die zullen dan wel propvol actie zitten. Dit boek is dan de "stilte voor de storm", waarin alle plotlijntjes in de uitgangspositie gebracht worden voor de grote ontknoping. Het prequel New Spring heb ik nog niet gelezen.

Voor wie niet weet waar ik het over heb: The Wheel of Time is een van de populairste fantasyreeksen van dit moment, en ook de grootste. Boek één is nog heel Tolkien-achtig maar daarna gaat het boek steeds meer op Oorlog en Vrede van Tolstoi lijken. Natuurlijk gaat het over de strijd tussen Goed en Kwaad, maar de wereld van Jordan is heel origineel van opzet. Hij heeft een magie-systeem ontworpen waarvan de regels/natuurwetten heel duidelijk zijn, wat de geloofwaardigheid heel erg ten goede komt, en bovendien zijn de politieke verwikkelingen tussen de verschillende landen heel uitgebreid uitgewerkt, met een belangrijke rol voor vrouwen daarin.
Als je van fantasy houdt zijn de eerste vijf boeken absoluut aan te raden, in boek 6 t/m 10 gaat het verhaal steeds trager door de enorme hoeveelheid aparte verhaallijnen (daarvan zou je dus evt. samenvattingen op internet kunnen lezen, maar als je zover gekomen bent ben je vast zo aan de personages gehecht geraakt dat je deze delen toch helemaal wilt lezen), maar in de komende twee boeken (11 en 12 dus) komt als het goed is de grote klapper.
De serie is vijftien jaar geleden begonnen te verschijnen en heeft inmiddels honderdduizenden fans aan zich weten te binden. Op internet is dan ook heel veel informatie te vinden over de boeken, de personages en de wereld van the Wheel of Time en over de puzzels in de plots.
Meer informatie vind je hier hier en hier (voor Nederlandse vertalingen)
pi_21841505
Aangezien ik de eerdere delen in Nederlands gelezen heb, zit ik (al heel lang) met smart te wachten op de Nederlandse versie van deel 10. En die blijft maar uitgesteld worden.
Maar vlgs mijn laatste info zou die in september eindelijk los moeten komen.
Weet iemand daar misschien meer over ?
Ik ben ondertussen al de detaillijnen uit de vorige delen al weer vergeten, vlgs mij moet ik maar weer overnieuw beginnen
When in panic or in doubt:
run in circles, scream and shout
  donderdag 9 september 2004 @ 16:55:21 #3
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_21841593
Dat zei ik al eens, deel één gaat over een tijdsspanne van een klein jaar, in deel tien wordt tussen pagina 1 en pagina 900 een tijdsspanne van een minuut of tien beschreven. Vermoed ik tenminste; ik heb The Wheel of Time in de wilgen gehangen na deel zes.

De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_21841632
Irritant is het moeten wachten op de volgende delen. Ik lees nu liever een serie die compleet is.
Maar er zijn idd wat minder goede delen in TWoT. Toch lees ik de serie nog uit. Na al die moeite wil ik ook weten hoe het afloopt.
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
pi_21841724
Ik heb deel 1 tot en met 9 in de kast staan. Ik ben nu met deel 7 bezig. Na deel 3 of 4 werd het toch wat saai helaas.
1. En zet die zuiger op je fontanelletje!
  donderdag 9 september 2004 @ 17:18:59 #6
65107 Meadowmeal
a wonderful wooden reason
pi_21841987
Er zitten in bijna alle delen tussen 6 en 9 (over 10 kan ik nog niet zoveel zeggen) toch ook wel heel gave scenes. Maar sommige hoofdstukken waarin in 30 bladzijden een gesprek wordt gevoerd waarvan de uitkomst zich in 1 zin laat samenvatten moet je gewoon diagonaal lezen, of bijvoorbeeld hier even een samenvattinkje gebruiken.
Ik vond deel 7 en 8 ook heel matig, maar Winter's Heart maakte alweer een boel goed. Dat boek heeft een climax zoals ze verder alleen in de eerste delen zitten. Helaas speelt alles wat ik tot nu toe in deel 10 heb gelezen zich af vóór die climax. Afijn, ik worstel 'm wel door, want het kan bijna niet anders of de boeken 11 en 12 vergoeden alles!
Ik las trouwens ergens dat RJ voor deze delen weer een uitgebreide edit-ronde gaat invoeren om te zorgen dat alles "klopt" (en hij de serie niet alsnog verprutst), in tegenstelling tot de afgelopen delen die allemaal twee maanden nadat hij de laatste zin had geschreven in de winkels lagen. Hij hoopt komend voorjaar aan het eind van Knife of Dreams te komen, maar de publicatie is pas gepland voor oktober 2005. Nog een heel jaar dus! *kreun*
pi_21842103
Het enige dat ik van hem gelezen heb is WoT, maar wat een drama is dat. Oervervelend, langdradig en gespeend van enige originaliteit. Voor mij is het een van de (vele) dieptepunten in de fantasy.
  donderdag 9 september 2004 @ 17:40:34 #8
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_21842417
Zie ook deze topics:
The Wheel of Time en
Wheel of Time
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  donderdag 9 september 2004 @ 19:14:40 #9
65107 Meadowmeal
a wonderful wooden reason
pi_21844125
o sorry, ik had alleen gezocht op "Robert Jordan"
  vrijdag 10 september 2004 @ 16:17:15 #10
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_21862277
quote:
Op donderdag 9 september 2004 19:14 schreef Meadowmeal het volgende:
o sorry, ik had alleen gezocht op "Robert Jordan"
De serie is ook her en der in andere topics besproken

Maar over het algemeen komt het er wel op neer dat de serie veel en veel te lang is doorgegaan. Behalve dat is er nog iets dat mij intens stoort in deze en andere series in Amerikaanse uitgaves, namelijk dat delen gesplitst worden, zo heb je een Deel 1, boek 1, Deel 1 boek 2 enz enz. Niet alleen staat het soms slecht aangegeven en loop je zo het risico een boek te kopen dat je al hebt, ik vind het ook nog eens pure geldklopperij aangezien er amper prijsverschil zit tussen de boeken en je dus bijna het dubbele neertelt als je zo'n gesplitste uitgave koopt.

Maar goed, als het einde definitief in zicht is dan wacht ik nog even en pik de serie wel weer op als het afgelopen is, zoals het er nu voor staat kan het nog wel een deel of 30 duren lijkt wel.

Hetzelfde gevoel heb ik trouwens ook bij de Sword of Truth serie die ik net iets beter vind persoonlijk.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_21885564
Vreselijke boeken. Een soort Alabastine, houtrotvuller om gaten mee te stoppen. Het zanikt, zeurt en zevert maar door.
Een dieptepunt in de fantasy, die WoT boeken. Ik vermoed dat Jordan per woord wordt betaald.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_21889162
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 19:04 schreef OllieA het volgende:
Vreselijke boeken. Een soort Alabastine, houtrotvuller om gaten mee te stoppen. Het zanikt, zeurt en zevert maar door.
Een dieptepunt in de fantasy, die WoT boeken. Ik vermoed dat Jordan per woord wordt betaald.
Dit is toch wel erg hard, het is een goed verhaal, alleen heeft Jordan teveel woorden nodig om het verhaal te vertellen zolang je je daar niet aan stoort dan het niet zo een probleem, maar om nou te zeggen het is het beste wat ik heb gelezen, nee dat zeker niet daar hebben we gelukkig George RR martin nog voor met de Song of Fire and Ice serie.
Hier zou iets leuks kunnen staan.......
pi_22128778
Het wordt tijd dat die fucking nederlandse vertaling eens een keer uitkomt (zou nu eindelijk deze maand uitkomen) In de tussentijd had ik dat boek zelf al 3x kunnen vertalen bij wijze van spreken. Zo lang hoeft dat toch allemaal niet te duren zeg
When in panic or in doubt:
run in circles, scream and shout
  woensdag 22 september 2004 @ 14:20:26 #14
69315 raistlin6
Met dank aan Olga (heldin)
pi_22128827
ik vind crossroads of twilight echt verschrikkelijk, heb deze zomer een derde poging gewaagd om erdoorheen te komen, ga misschien ooit nog een vierde poging wagen, maar voorlopig in ieder geval niet
Shiz@autocorrectie"Als er een nieuwsicoon staat, foto-onderschrift, elk woord goed gespeld is en quotes kloppen en er staat 'Ik heb geen het is wanneer blijkt dat gisteren voor de dag dan dat kan ik weet toe maar anders ja veel', mis ik het."
pi_22128855
Tja, maar als je de andere delen gelezen hebt, moet je natuurlijk toch doorgaan
When in panic or in doubt:
run in circles, scream and shout
  woensdag 22 september 2004 @ 14:23:03 #16
69315 raistlin6
Met dank aan Olga (heldin)
pi_22128876
quote:
Op woensdag 22 september 2004 14:22 schreef kwintenstraler het volgende:
Tja, maar als je de andere delen gelezen hebt, moet je natuurlijk toch doorgaan
ja, dat is ook een probleem, dat, samen met het feit dat ik ze hier alle 10 heb staan, als ik er dan 1 niet lees is dat ook wat zonde van mijn geld.
Shiz@autocorrectie"Als er een nieuwsicoon staat, foto-onderschrift, elk woord goed gespeld is en quotes kloppen en er staat 'Ik heb geen het is wanneer blijkt dat gisteren voor de dag dan dat kan ik weet toe maar anders ja veel', mis ik het."
  donderdag 23 september 2004 @ 10:27:19 #17
65107 Meadowmeal
a wonderful wooden reason
pi_22146529
Ik ben nu ook gestrand in CoT; ik moet misschien maar gewoon af en toe een hoofdstukje lezen, dan heb ik 'm uit als het volgende deel uitkomt. En anders lees ik tzt wel diagonaal wat ik nog moet, evt. met een van de vele samenvattingen op het web ernaast.
Ik kan me niet voorstellen dat, als deel 12 het laatste deel gaat zijn, er in deel 11 niet ook al wat spektakel te verwachten valt. De overige twee prequels zijn i.e.g. uitgesteld tot na het slotdeel.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 11:32:11 #18
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_25142212
Ik ben nu zelf bezig met deel 10 volgens het principe stap-voor-stap. Ellendig dat het er zo'n tijd tussen 9 en 10 zat voor mij: ik ben continu bezig met "Wie was dat ook al weer?"

Maar goed: ik heb "De kleine vriend" uitgelezen, ik heb dus wel wat in mijn mars
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  zondag 15 juli 2007 @ 17:57:21 #19
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_51495653
ik ben nu bij boek 3 blijft nog steeds boeien
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  maandag 23 juli 2007 @ 00:50:49 #20
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_51736225
Ik heb een poging gedaan om het op mn loket aangepast lezen "daisy speler" als audioboek te luisteren.

Wel boeien en fasineerden maar kost echt heel veel tijd...Maar er wordt echt een komplete wereld geleverd.


Bij de shanara serie zit er iets meer pit in. dat vond ik wel zo prettig.( en was ook iets wat meer sprookjes achtig.)
maar die vond ik prettiger
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  maandag 23 juli 2007 @ 18:23:34 #21
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_51755269
ik heb ook de audiobook.... maar gebruik het zelden
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_51807638
Het lezen van die WOT-serie wordt op een gegeven moment pure zelfkwelling. Net wat OllieA zegt. Het begin is goed, maar daarna vertoont ieder opvolgend boek steeds meer overeenkomsten met een stap die in drijfzand genomen is (om literair te blijven). Mijn advies aan iedereen: doe jezelf een lol en ga wat anders lezen.
pi_53236198
RIP Robert Jordan: October 17, 1948 - September 16, 2007

Vreselijk nieuws, zowel voor zijn nabestaanden als voor zijn lezers.
Hij wist al dat hij het niet zou gaan redden, en heeft veel notities, bandjes ed. achtergelaten zodat het laatste boek van WOT waarschijnlijk nog wel ooit uit zal worden uitgegeven.

[ Bericht 0% gewijzigd door L_auteur op 17-09-2007 09:00:51 ]
  maandag 17 september 2007 @ 08:57:12 #24
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_53236283
Waaaat.... we willen wel weten hoe het afloopt

RIP....
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  maandag 17 september 2007 @ 10:00:31 #25
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_53237513
Sad news from the world of fantasy literature. Robert Jordan, known best as the author of the “Wheel of Time” series of books, died on the afternoon of Sunday September 16th after more than a year battling cardiac amyloidosis. The news comes from a message left on the author’s blog.

The site says, “”It is with great sadness that I tell you that the Dragon is gone. RJ left us today at 2:45 PM. He fought a valiant fight against this most horrid disease. In the end, he left peacefully and in no pain.” Funeral arrangements will be posted later on the blog, and for fans interesting in sending his family their best wishes, the comments section on Jordan’s there seems to be the place to do it.

Robert Jordan was a prominent voice in modern fantasy literature. The author’s massive Wheel of Time series has long been a top seller, and with his death he leaves the series’ twelfth book unfinished and his story painfully incomplete. It was the twelfth book which was supposed to end the series, finally finishing the story of Rand al’ Thor and his friends, a finale in the making since the publishing of the first WoT book “The Eye of the World” back in 1990.

As someone who’s read all eleven books, this hurts. Not just because now we’ll never know how 17 years worth of character development ends, but because Jordan seemed like a genuinely good person who loved what he was doing and loved his fans. Right now my thoughts are with his family and friends, but from now on whenever I look at his spot on my bookshelf it’ll always be to selfishly wonder what might have been.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')