>Wel ben ik het met je eens dat je op straat het meest hebt aan thai-boxen. Aan de andere kant: >mensen die het daarvoor doen mogen wat mij betreft meteen uit de vereniging gekickt worden. >Als je op een vechtsport zit gebruik je die in uiterste noodzaak alleen uit zelfverdediging en niet >om op straat de beer uit te hangen.
Had hier iemand geclaimd dat ie op straat vecht om de beer uit te hangen?
Natuurlijk moet je gewelddadige personen weren van elke vechtsport training.
Maar zelfverdediging op straat is een legitieme reden om te trainen.
>De ultieme "vechtsport" is wat mij betreft Aikido. Als je dat beheerst maakt geen hond je wat. >Behalve een zeer ervaren andere Aikido-ka of iemand met een vuurwapen.
aikido vs een rottweiler, dat wordt lachen
![]()
j/k
Nee ik ben het hier niet met je eens.
ten eerste is aikido grotendeels gebaseerd op fijne motorische handelingen. fijne motoriek is het eerste wat verminderd wordt als de adrenaline inkicked. Onder stress gaat het een stukl moeilijker.
De meeste training in aikido scholen is stijlgericht en niet gericht op situaties op straat.
Op demo's die ik gezien heb, en dat zijn er veel heb ik amper een realistische aanval gezien.
Als je jezelf compleet geeft in een aanval kan ik me voorstellen dat je hem zo een hoek van de sportschool ingooit, maar iemand die weet hoe die moet slaan hou je niet op die manier.
Als er een aikido school is die straatgericht (lees zelfverdediging) traint dan wil ik er graag een aantal keer trainen om mijn mening bij te stellen.
Verder duurt het bij aikido jaren en jaren aan training voordat je er redelijk goed in bent.
Op zich geen punt. Maar als ik iemand adviseer om zelfverdediing te leren heeft dat meestal een accute reden en adviseer ik iets dat sneller werkt.
ff globaal voorbeeld: als iemand 15 is en gepest wordt op school kan een verhoogde weerbaarheid 1 van de oplossingen zijn. zo niet de beste.
als het 10 jaar duurt voor deze persoon er iets aan heeft is hij/zij inmiddels afgestudeerd.
Nu kun je gaan discussieren over het voorbeeld zelf maar ik hoop er alleen ff een idee van te geven.
Ander voorbeeld: Ik heb een jochie van 9 die elke dag gepest en in elkaar geslagen werd op school 2 middagen getraind. Ik heb hem een paar bevrijdingstechnieken geleerd maar ook 2 soorten verdediging tegen een stoot + steeds dezelfde tegenaanval.
De eerst volgende persoon die hem sloeg heeft een combinatie van 4 klappen en een helaas mislukt knietje gehad en had behoorlijk spijt van zijn daad.
Nu hielp dit helaas nog niet zo op de lange termijn maar zijn weerbaarheid was wel erg verhoogd na 2 lessen. Uiteraard moet je blijven trainen om echt goed te worden maar voor zelfverdediging heb je baat bij doelgericht leren.