abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24296035
maarrr nu gaat het over straatvechten, en dat zijn hele andere regels...
ik had het in het begin over ringgevechten
  donderdag 30 december 2004 @ 13:10:42 #127
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_24296244
>dus ik denk dat doorgaans thaiboksen wel de realistiche vechtsport is. op straat enzo maak je niet >zo 1 2 3 een gesprongen hielkick enzo.
>
>denk dat als je 2 mensen die precies even bedreven zijn in hun sport, de thaibokser het voordeel >heeft.

>jullie mening?

Het ging al over straatvechten
pi_24296421
nee ik bedoelde realisme op straat

en daarna stelde ik:
quote:
denk dat als je 2 mensen die precies even bedreven zijn in hun sport, de thaibokser het voordeel heeft.

jullie mening?
en dit bedoelde ik qua ringvechten
  donderdag 30 december 2004 @ 13:27:24 #129
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_24296636
>Wel ben ik het met je eens dat je op straat het meest hebt aan thai-boxen. Aan de andere kant: >mensen die het daarvoor doen mogen wat mij betreft meteen uit de vereniging gekickt worden. >Als je op een vechtsport zit gebruik je die in uiterste noodzaak alleen uit zelfverdediging en niet >om op straat de beer uit te hangen.

Had hier iemand geclaimd dat ie op straat vecht om de beer uit te hangen?
Natuurlijk moet je gewelddadige personen weren van elke vechtsport training.
Maar zelfverdediging op straat is een legitieme reden om te trainen.

>De ultieme "vechtsport" is wat mij betreft Aikido. Als je dat beheerst maakt geen hond je wat. >Behalve een zeer ervaren andere Aikido-ka of iemand met een vuurwapen.

aikido vs een rottweiler, dat wordt lachen j/k
Nee ik ben het hier niet met je eens.
ten eerste is aikido grotendeels gebaseerd op fijne motorische handelingen. fijne motoriek is het eerste wat verminderd wordt als de adrenaline inkicked. Onder stress gaat het een stukl moeilijker.

De meeste training in aikido scholen is stijlgericht en niet gericht op situaties op straat.
Op demo's die ik gezien heb, en dat zijn er veel heb ik amper een realistische aanval gezien.
Als je jezelf compleet geeft in een aanval kan ik me voorstellen dat je hem zo een hoek van de sportschool ingooit, maar iemand die weet hoe die moet slaan hou je niet op die manier.

Als er een aikido school is die straatgericht (lees zelfverdediging) traint dan wil ik er graag een aantal keer trainen om mijn mening bij te stellen.

Verder duurt het bij aikido jaren en jaren aan training voordat je er redelijk goed in bent.
Op zich geen punt. Maar als ik iemand adviseer om zelfverdediing te leren heeft dat meestal een accute reden en adviseer ik iets dat sneller werkt.
ff globaal voorbeeld: als iemand 15 is en gepest wordt op school kan een verhoogde weerbaarheid 1 van de oplossingen zijn. zo niet de beste.
als het 10 jaar duurt voor deze persoon er iets aan heeft is hij/zij inmiddels afgestudeerd.
Nu kun je gaan discussieren over het voorbeeld zelf maar ik hoop er alleen ff een idee van te geven.

Ander voorbeeld: Ik heb een jochie van 9 die elke dag gepest en in elkaar geslagen werd op school 2 middagen getraind. Ik heb hem een paar bevrijdingstechnieken geleerd maar ook 2 soorten verdediging tegen een stoot + steeds dezelfde tegenaanval.
De eerst volgende persoon die hem sloeg heeft een combinatie van 4 klappen en een helaas mislukt knietje gehad en had behoorlijk spijt van zijn daad.

Nu hielp dit helaas nog niet zo op de lange termijn maar zijn weerbaarheid was wel erg verhoogd na 2 lessen. Uiteraard moet je blijven trainen om echt goed te worden maar voor zelfverdediging heb je baat bij doelgericht leren.
  donderdag 30 december 2004 @ 13:45:12 #130
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_24296999
quote:
Uiteraard moet je blijven trainen om echt goed te worden maar voor zelfverdediging heb je baat bij doelgericht leren
Mee eens, maar het duurt sowieso een tijd voordat je iedere willekeurige vechtsport onder de knie hebt. Wat betreft Aikido had ik het ook over een ervaren Aikidoka. En inderdaad, het duurt wel even voordat je daar bent.

Over die niet op stijl gerichte Aikido scholen: ik nodig je van harte uit. Mijn trainer geeft een combinatie van Aikido en Systema (russische verd.vorm) en veel stijlen worden achterwege gelaten. Veel randori (vrije training en uitproberen) en klemmen/pakkingen. Maar het duurt ook hier wel een tijd voordat je er wat aan hebt..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  donderdag 30 december 2004 @ 13:51:57 #131
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_24297134
mag ik dan vragen welke sportschool dat is?

Er zijn "sporten" zoals krav maga die er qua techniek en lesmethode op gericht zijn om binnen een korte tijd effect te hebben.

boksen is een ander voorbeeld. je leert maar een paar aanvalstechnieken en een paar verdedigingstechnieken. Echter, je oefent ze wel heel vaak en je leert ze onder druk.
Dus ook al duurt het ff voor je echt goed wordt, je leert de basis vrij vlot.
pi_24297467
Heerlijk de eeuwige discussie welke "vechtsport" nu het beste is op straat. 1 ding moet je onthouden: het gaat altijd om de vechter en niet om de vechtsport. Ik ben van mening dat je met een combinatie van jiu jitsu en kickboxen een heel eind komt (freefight). Dit aangevuld met een portie "alles is gericht om hem binnen 3 seconden uit te schakelen" mentaliteit. Toch hoef je maar 1 volle klap tegen je slaap of een trap in je kruis te krijgen en het is afgelopen. Laten we het over messen maar niet eens hebben.
De wereld is als een boek, als je nooit reist lees je maar 1 bladzijde
  donderdag 30 december 2004 @ 14:17:03 #133
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_24297607
hoezo niet hebben over messen? dat is toch een hele reele dreiging?
ik heb blauwe band in jiu jitsu maar nog niet echt wat bruikbaars geleerd voor op straat.
in freefight al iets meer al komt dat meer door de manier van trainen dan de technieken op zich.

Verder heeft wat je leert wel degelijk invloed op hoe je je verweert op straat. Al begrijp ik wel wat je bedoeld.
pi_24297728
Ik heb een paar lessen in chinees jiu jitsu gehad en die zijn toch al wel bruikbaar voor op straat...
War is not about who's right, it's about who's left
fok! fotoboek
pi_24298014
Het ging net even over messen (e.d.?), maar als er iemand met een mes op je borst staat die je geld wil, dan ga je toch niet het risico lopen omdat je je geld niet kwijt wilt?
Je bent dan veiliger af door die paar euro te geven, politie te bellen en hopen dat ze 'm pakken. Je hebt thuis namelijk nog een vrouw en kinderen (of ouders), die zijn je toch meer waard dan wat geld en pasjes?
Dit werd ons verteld op de stage Krav Maga, waar ze overigens ook met revolvers, messen en andere wapens trainen, ook onder stress.
  donderdag 30 december 2004 @ 15:05:46 #136
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_24298542
klopt wat ze je vertellen op krav maga, maar als een man een vrouw bedreigt met een mes om haar te verkrachten, is het dan ook veiliger om mee te werken?

als iemand je op straat met een mes bedreigt en zegt in te stappen naar een auto, is het dan ook veiliger mee te werken? ik geef je meer kans daar op straat dan op de plek waar ze jou graag naartoe brengen.

Ik zag laatst een docu over een man die 3 vrouwen meenam in een boot heel gezellig. maar eenmaal ver van de kust ging hij ze bedreigen met een pistool en heeft ze verkracht en vermoord.
hadden ze niet beter terug kunnen vechten?

je hoort in het nieuws vaker dat er mensen met messen worden neergestoken. het gaat niet alleen om bedreiging om geld.
daarbij komt dat het niet zo is dat je persee veilig bent als je meewerkt tijdens een beroving. vaak wordt je alsnog neergepaft.

ik wil niet beweren dat je in alle gevallen terug moet vechten als je bedreigt wordt.
de beslissing om al dan niet terug te vechten kan heel moeilijk zijn. vooral in het geval van vuurwapendreiging als het niet alleen jou betreft maar ook anderen.
alleen je moet de opties wel kennen en kunnen voor je uberhaupt wat te kiezen hebt.

daarbij komt dat dit extreme situaties zijn waarbij je er idd niet vanuit moet gaan dat het altijd goed gaat. er zijn geen wondertechniekjes waardoor je niet neergestoken cq geschoten kan worden.

mag ik weten welke krav stage dat was btw?
pi_24298792
met "niet over messen hebben" bedoel ik dat er heel weinig vechtsporten zijn die daar op een reeële manier mee omgaan. Alleen het eskrima heb ik praktische technieken gezien (hoewel zij daar weer zijn doorgeschoten met het open halen van je tegenstander). Met krav maga heb ik geen ervaring.

Zoals denker in zijn post heeft staan: die paar euro mogen ze hebben. Op het moment dat het niet om die paar euro gaat, maar om mij en er komen messen aan te pas. Dan is het hard weglopen en maar hopen dat je het overleeft. Zelf ben ik jiu jitsuka en het "mesvechten" stelt binnen het jiu jitsu niks voor.

Qua straattechnieken kan je binnen het jiu jitsu 80% overboord gooien van wat je leert. Ik denk dat je op straat een overlevingsdrang naar boven moet halen. Dus simpele technieken gericht op ogen, strottehoofd, knieschijf. Dat die tegenstander dan er verminkt afkomt en misschien wel invalide raakt jammer dan. Het is zijn eigen schuld. Ik heb het hier over een situatie waar je tegen 1 of meerder tegenstanders staat die jou in elkaar willen slaan, niet 1 of andere dronken gozer die vervelend is of een junk. Voor die laaste twee zijn weer andere technieken.
  donderdag 30 december 2004 @ 15:22:14 #138
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_24298859
>Qua straattechnieken kan je binnen het jiu jitsu 80% overboord gooien van wat je leert.

Dit is precies wat mij dwars zit wat jiu jitsu betreft. Zou je niet beter jezelf puur kunnen richten op die andere 20% als zelfverdediging tenminste je doel is.
Aantal klemmen in jiu jitsu zijn trouwens wel goed toe te passen mocht je toevallig in de beveiliging werken of iets dergelijks.

Escrima zou ik idd heel graag willen proberen.
pi_24299044
't blijft moeilijk om er nu over na te denken wat je moet doen als je wordt bedreigd met een mes.
Ik weet zelf ook niet hoe ik zou reageren. Misschien inschatten of het een professionele dief is, of niet. Eerst even rustig praten/afleiden? Hangt helemaal af van de situatie.

Het betrof trouwens een Krav Maga stage bij de vechtsportvereniging Arashi van de Universiteit Twente in Enschede, gegeven door Mario en Hans. 't was zeker nuttig en ik herkende wel een aantal elementen uit andere vechtsporten.
Maar toch vraag ik me af hoe ik in het echt zou reageren als ik word aangevallen...
pi_24299146
Ik vind jiu jitsu lekker om mezelf fit te houden en ik heb mijn 1e dan binnen. De komende jaren richt ik me op wedstrijden. Het 1e jaar dat ik aan jiu jitsu deed, vond ik mezelf een hele bink die al heel wat geleerd had. Nu ben ik zes jaar verder en ik weet helemaal "niks". Als jiu jitsuka heb je wel veel technieken om je uit eindelijk uit situatie te redden, het duurt zo lang voordat je het beheerst.
pi_24299175
quote:
Op donderdag 30 december 2004 15:38 schreef chingching het volgende:
Ik vind jiu jitsu lekker om mezelf fit te houden en ik heb mijn 1e dan binnen. De komende jaren richt ik me op wedstrijden. Het 1e jaar dat ik aan jiu jitsu deed, vond ik mezelf een hele bink die al heel wat geleerd had. Nu ben ik zes jaar verder en ik weet helemaal "niks". Als jiu jitsuka heb je wel veel technieken om je uit eindelijk uit situatie te redden, het duurt zo lang voordat je het beheerst.
Ik ben jiu-jitsu gaan doen na 13 jaar judo, maar merk dat ik het wat sneller oppak dan de rest van m'n trainingslui, ook natuurlijk omdat er wat judo-technieken in voorkomen.
  donderdag 30 december 2004 @ 15:45:47 #142
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_24299287
@ denker,, oeh dat zijn onze concurrenten Maar dat maakt natuurlijk niet uit. Idd je zult in krav een hoop terugvinden uit andere vechtsporten.
Een aantal dingen had ik nog niet gezien in andere vechtsporten, maar ja dat zegt ook niet alles.
pi_24299645
quote:
Op donderdag 30 december 2004 15:45 schreef gimgamgommetje het volgende:
@ denker,, oeh dat zijn onze concurrenten Maar dat maakt natuurlijk niet uit. Idd je zult in krav een hoop terugvinden uit andere vechtsporten.
Een aantal dingen had ik nog niet gezien in andere vechtsporten, maar ja dat zegt ook niet alles.
Wie zijn jullie concurrenten? Wij van Arashi of de Mario en Hans van Krav Maga?
  donderdag 30 december 2004 @ 16:22:34 #144
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_24300053
mario is instructeur van de ikma, en ik hoop instructeur te worden bij de ikmf.
vandaar concurrent. Maar concurrentie is gezond hoor. je hoort mij verder niks negatiefs over hun zeggen
pi_24305982
quote:
Op donderdag 30 december 2004 15:17 schreef chingching het volgende:
met "niet over messen hebben" bedoel ik dat er heel weinig vechtsporten zijn die daar op een reeële manier mee omgaan. Alleen het eskrima heb ik praktische technieken gezien (hoewel zij daar weer zijn doorgeschoten met het open halen van je tegenstander). Met krav maga heb ik geen ervaring.
Bij mijn kung fu training wordt juist veel aandacht besteeds aan het aangevallen worden met messen....Je kan je er wel tegen verweren, het vergt natuurlijk wel behoorlijk wat training en zo ver ben ik nog lang niet. En mijn sifu benadrukt altijd dat de eerste en beste reactie/verdediging is wegrennen...
War is not about who's right, it's about who's left
fok! fotoboek
  vrijdag 31 december 2004 @ 20:11:42 #146
74856 Schaduw00
the belly of the beast.
pi_24326988
hey gimgam,

ff iets anders...... een vriendin van me wil trainen in krav maga, ze woont in Cali, en ze wil heth ier gaan doen.

http://www.kravmaga.com/

ze claimen het ''national training center'' for krav maga te zijn.ze stonden volgens mij wel op de krav maga site gelist.

weet jij toevallig hoe het niveau daar is? ik vond het nogal ''mcdojo'' achtig overkomen.. en het is ook onwijs groot, krav maga is geen eeuwen oude sport dus het hoeft niks te zeggen. ik heb er geen verstand van.

alvast bedankt.
  zaterdag 1 januari 2005 @ 05:18:52 #147
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_24333541
Hoe het niveau er is durf ik niet te zeggen. Ik heb er nog nooit getraind. ik zou er heel mischien in mei heen kunnen gaan, maar aan mischien heb je nie veel.

National trainingscentre is wel waar de hoofdinstructeurs van America zitten.
Een figuur als Darren Levine geeft daar les en die is verschrikkelijk goed.

Ik hoor wel steeds van mensen dat ze in Amerika toch op een andere manier trainen dan hier.
Hier hebben alle instructeurs de Israelische stijl overgenomen omdat ze gewoon hun cursus in israel doen of israeliers hier les laten geven.
bij de Israelisch is alles wat je doet zoveel mogelijk vecht- georienteerd.
dus zelfs in de warming up ben je meestal al met verdedigingsdingen bezig, zij het mentaal door spelletjes of fysiek met oefeningen.

In Amerika schijnen ze veel meer fitness dingen te doen, omdat programma's waardoor je afvalt hoog scoren daar.
Ik durf er niet echt wat van te zeggen voor ik het gezien heb.
dus het is een kwestie van proefles nemen voor haar. Laat haar ff goed doorzxagen over eventuele verschillende groepen en manieren van lesgeven. bv een vrouwenklas, gemengde klas, verschil tussen technieklessen en fightclasses (sparren etc)
pi_24354802
quote:
Op woensdag 29 december 2004 16:20 schreef _Denker het volgende:

[..]

Kun je nog zoveel vechtsporten doen, maar als jij in het cafe rustig aan de bar een biertje zit te drinken en iemand slaat je van achter in 1x (half)-bewusteloos, dan raak je nog op de grond terecht. En dan zul je je toch moeten redden met de ne-waza
I
ik denk dat als iemand je van achter een goede beuk op je oor of kop geeft dat dan bijna iedereen wel groggy op de grond komt te liggen, en als ie daarna nog 's jouw barkruk oppakt en je daarmee nog 2 beuken geeft... nou dan ben ik benieuwd wie er nog in staat is een potje te rollebollen op de vloer

Daarnaast denk ik overigens dat voor straatvechten boksen, het gewoon puur boksen, het beste is. Het eigenlijk nooit iemand zien schoppen als eerste zet in 'n gevecht, alleen als ze al op de grond lagen (laffe mongolen).
hij kan altijd nog bacardi gaan serveren in het cafe van Lock, Stock and Two Smoking Barrels
pi_24355786
quote:
Op zondag 2 januari 2005 14:55 schreef mister_popcorn het volgende:

[..]

ik denk dat als iemand je van achter een goede beuk op je oor of kop geeft dat dan bijna iedereen wel groggy op de grond komt te liggen, en als ie daarna nog 's jouw barkruk oppakt en je daarmee nog 2 beuken geeft... nou dan ben ik benieuwd wie er nog in staat is een potje te rollebollen op de vloer

Daarnaast denk ik overigens dat voor straatvechten boksen, het gewoon puur boksen, het beste is. Het eigenlijk nooit iemand zien schoppen als eerste zet in 'n gevecht, alleen als ze al op de grond lagen (laffe mongolen).
Ja daar heb je misschien wel gelijk aan (bovenste deel).

Ik denk dat je nog nooit iemand op straat hebt zien schoppen, omdat ze het niet kunnen. Als je lam/dronken bent, wil een beetje in het wild stoten nog wel wat doen, maar schoppen/trappen gaat niet goed. Dan vallen ze sowieso om.
  maandag 3 januari 2005 @ 01:29:32 #150
28654 gimgamgommetje
si vis pacem para bellum
pi_24365205
dat andere mensen niet schoppen in een gevecht wil niet zeggen dat je het zelf niet hoeft te leren.
boksers redden zich vaak door de manier van trainen prima op straat, maar je moet helaas meer kunnen. stokken, messen, meerdere tegenstanders etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')