HI dus, en het is Haigquote:Op maandag 30 augustus 2004 10:46 schreef SunChaser het volgende:
Wie?
Klopt, aangepast, tis nog vroegquote:Op maandag 30 augustus 2004 10:47 schreef stukovich het volgende:
[..]
HI dus, en het is Haig
[afbeelding]
Z'n eigen mensen welteverstaan...quote:Op maandag 30 augustus 2004 11:06 schreef devlinmr het volgende:
Ach, ze hebben gewonnen, en in de regel betekend dat dat je een held bent ookal heb je miljoenen mensen over de kling gejaagd.
En waarschijnlijk ook wel een aantal Duitsers neem ik aan.quote:Op maandag 30 augustus 2004 11:10 schreef yvonne het volgende:
[..]
Z'n eigen mensen welteverstaan...
Ook, maar het gaat erover dat hij zn eigen troepen, kinderen, hele generaties mannen de dood injoeg voor geen enkele significante winst..quote:Op maandag 30 augustus 2004 11:20 schreef devlinmr het volgende:
[..]
En waarschijnlijk ook wel een aantal Duitsers neem ik aan.
deed ie gerust niet voor de lol,quote:Op maandag 30 augustus 2004 11:10 schreef yvonne het volgende:
[..]
Z'n eigen mensen welteverstaan...
Ah ja, de tank, die hij inzette op modderig moerassig terrein..quote:Op maandag 30 augustus 2004 12:51 schreef RM-rf het volgende:
Uiteindelijk had Haig wel talenten als verdigende generaal, tacticus en delegerend chef, iemand die ook juist toevoegingen buiten het leger toeliet, die een oog had voor techniek (en wel degelijk de introductie van de Tank voorstond).
de eerste wereldoorlog was een essentieel draaimoment voor strategische tactieken, aloude vechtwijzes met infanterie, artillerie en cavalerie werden gewijzigd:quote:Op maandag 30 augustus 2004 12:54 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ah ja, de tank, die hij inzette op modderig moerassig terrein..
Wat hij natuurlijk had kunnen weten,
z;n mannen verzopen namelijk in die modder,
en dan stuur je er tanks op af :')
dat deed geen een stafofficierquote:Op maandag 30 augustus 2004 12:30 schreef yvonne het volgende:
Meneer heeft zich idd nooit laten zien op de slagvelden..
Lijkt mij weinig op af te dingen hoewel oorlogsmisdadiger mischien wat ver gaat. Incompetent was hij zeer zeker.quote:Op maandag 30 augustus 2004 10:38 schreef yvonne het volgende:
Sir Douglas Haig was een leider die totaal niets gaf om zijn mannen waadoor hij eigenlijk gezien kan worden als een oorlogsmisdadiger.
De beste man heeft tijdens WW1 de meeste Engelsen ever, z'n eigen mannen, de dood in gejaagd.
Imho was de man incompetent en had voor het gerecht gesleepd moeten worden..
Game on
Da's niet geheel correct, Petain (later verguisd maar in WO 1 de grote held) wist heel goed hoe de situatie in de loopgraven was net als de later gearriveerde amerikaanse staf officieren.quote:Op maandag 30 augustus 2004 13:38 schreef Blasphemer het volgende:
[..]
dat deed geen een stafofficier
Joffre zei " als ik die arme dromels aan daar in die puinhopen van het front zie kan ik geen beslisingen nemen"
Passchendaele was natuurlijk ver na de slag bij Verdun, en had als zodanig voor de Fransen weinig nut. Het offensief bij de Somme was wél een poging om de druk op de Fransen te verlichten.quote:Op maandag 30 augustus 2004 13:13 schreef RM-rf het volgende:
[..]Uiteindelijk waren Passchendaele en Somme wel essentieel in het feit dat de Fransen bij verdun niet gebroken werden en leidde deze offensieven ook bij de duitsers tot enorme verliezen, die zij niet te boven kwamen.
Onderbouwing?quote:Op maandag 30 augustus 2004 14:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Incompetent was hij zeer zeker.
Petain was geen opperbevelhebber, maar een plaatselijk generaal van het verdun legioen, hij blonk vooral uit in defensieve strategieen (precies als Haig overigens, die echter door de politiek juist tot offensieven gedwongen werd).quote:Op maandag 30 augustus 2004 14:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Da's niet geheel correct, Petain (later verguisd maar in WO 1 de grote held) wist heel goed hoe de situatie in de loopgraven was net als de later gearriveerde amerikaanse staf officieren.
ik heb het helemaal niet over petainquote:Op maandag 30 augustus 2004 14:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Da's niet geheel correct, Petain (later verguisd maar in WO 1 de grote held) wist heel goed hoe de situatie in de loopgraven was net als de later gearriveerde amerikaanse staf officieren.
Ik vermoed 'Blackadder goes Forth'quote:Op maandag 30 augustus 2004 15:27 schreef yvonne het volgende:
[..]
Onderbouwing?
Haig was niet in staat om het strijdveld te overzien op strategisch nivo, hij had nooit het commando over meer dan een brigade gehad en had grote moeite om 'groot' te denken. Haig was overigens wel een voorstander van nieuwe technologie als de tank en het machinegeweer maar sloeg de plank mis op de implementatie van deze technologie.quote:Op maandag 30 augustus 2004 15:27 schreef yvonne het volgende:
Onderbouwing?
juist die slechte relatie met Lord Kitchener spreekt eerder voor Haig:quote:Op maandag 30 augustus 2004 23:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
... en voeg daarbij een uitermate ongemakkelijke relatie met zowel Kitchener ...
Had Kitchener een andere keuze toen hij tijdens de Boerenoorlog concentratiekampen inrichtte en de gronden en boerderijen van Boeren-opstandelingen vernietigde?quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 09:59 schreef yvonne het volgende:
Had Kitchener een andere keuze?
Het Britse beroepsleger was gedecimeerd..
Okay, voor zover ik weet is dit gebeurd:quote:Op maandag 30 augustus 2004 10:58 schreef Blasphemer het volgende:
Waarom vind ik het niet zo waarom is hij geen oorlosmisdadiger
teneerste had hij weinig keus hij werdt min of meer gedwongen om de aanval aan de Somme te openen door het Franse opperbevel (lees Joffre)
Haig was een goed verdediger (net als Petain bij Verdun, maar die mocht ook juist verdedigen, toen de tegenaanval kwam, werd dit door Nivelle gedaan), maar kreeg vanuit London telkens weer de opdracht tot de tegenaanval aan te gaan en vaak wilden deze Londonse politici juist dat engelse troepen vooraan liepen (binnensmonds mompelend dat de 'frogs' toch maar wat laf waren).quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 13:57 schreef Piro het volgende:
[..]
Okay, voor zover ik weet is dit gebeurd:
Duitsland is genoodzaakt de loopgraven in het Koerland/Tannenberg te versterken. Joffre ziet zijn kans schoon en opent een tegenaanval, en beukt de Duitsers terug tot aan de Marne.
Ben ik nou gek of heeft Joffre en de rest van het opperbevel lang niet zoveel bloed aan hun handen als Haig hier?
Of je gedwongen wordt een tegenaanval te openen of niet, slachtoffers vallen er, maar je kan een hoop slachtoffers te voorkomen door een beetje een gevoel van realiteit te hebben. Imo had Joffre dit wel en Haig niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |