Dus best gevaarlijk?quote:Op zaterdag 21 augustus 2004 20:59 schreef pAin het volgende:
Krav Maga is Israelische vechtsport die vooral veel door de Mossad (israelische geheime dienst, weet niet of die nu nog zo heet) word gebruikt. Je kan het een beetje zien als een vorm van Aikido. Krav Maga is vooral gericht op het ontwapenen van je tegenstander en ook het zo snel mogelijk uitschakelen van je tegenstander. Dit gaat er niet zo kunstig aan toe als Aikido (er zit nog een spiritueel iets achter Aikido), maar precies zoals de Mossad handelt: effectief en snel.
Ze doen er in Rusland nu ook veel aan dacht ik?quote:Op zaterdag 21 augustus 2004 20:59 schreef pAin het volgende:
Krav Maga is Israelische vechtsport die vooral veel door de Mossad (israelische geheime dienst, weet niet of die nu nog zo heet) word gebruikt. Je kan het een beetje zien als een vorm van Aikido. Krav Maga is vooral gericht op het ontwapenen van je tegenstander en ook het zo snel mogelijk uitschakelen van je tegenstander. Dit gaat er niet zo kunstig aan toe als Aikido (er zit nog een spiritueel iets achter Aikido), maar precies zoals de Mossad handelt: effectief en snel.
Ja, ziet er ook best effectief uit. Heb wellis een demonstratie ervan gezien. Het doel ervan is je tegenstander echt uit te schakelenquote:Op zaterdag 21 augustus 2004 21:00 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Dus best gevaarlijk?
Leuke post in een van de topics.quote:Op zaterdag 21 augustus 2004 21:03 schreef static het volgende:
http://forum.fok.nl//fok/(...)evance&fora%5B%5D=14
De 'sport' is gebaseerd op het zo snel mogelijk uitschakelen van de tegenstander, op wat voor manier dan ook.quote:Op zondag 22 augustus 2004 12:49 schreef ThaMadEd het volgende:
En gevaarlijk tsja, je zal wel eens een ongelukje krijgen, maar niks ernstigs hoor lijkt me.
Dat is in principe elke vechtsportquote:Op zondag 22 augustus 2004 18:49 schreef static het volgende:
[..]
De 'sport' is gebaseerd op het zo snel mogelijk uitschakelen van de tegenstander, op wat voor manier dan ook.
Nou, iig niet meer opstaan.quote:Op zondag 22 augustus 2004 18:54 schreef pAin het volgende:
Het ligt eraan wat jij onder "uitschakelen" verstaat static.
Dat klopt, maar waarom vind je het dan gevaarlijkquote:Op maandag 23 augustus 2004 00:00 schreef static het volgende:
[..]
Nou, iig niet meer opstaan.
Heb eens een demonstratie gezien, is erg effectief.
Waar zeg ik dat?quote:Op maandag 23 augustus 2004 00:29 schreef ThaMadEd het volgende:
[..]
Dat klopt, maar waarom vind je het dan gevaarlijk
Ken jij vechtsporten die niet gevaarlijk zijn? Lijkt mij vrij nutteloosquote:Op zaterdag 21 augustus 2004 21:00 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Dus best gevaarlijk?
Bij de combinatie Mossad, snel en effectief krijg ik toch andere gedachten dan bij bijvoorbeeld gewoon karate.quote:Op maandag 23 augustus 2004 09:58 schreef erikh het volgende:
[..]
Ken jij vechtsporten die niet gevaarlijk zijn? Lijkt mij vrij nutteloos
Terecht ook. Waar andere stijlen toch ook echt een vechtsport zijn en er nog sier elementen of spirituele gedachtes in voorkomen is dat bij Krav Maga niet zo.quote:Op maandag 23 augustus 2004 10:33 schreef zjroentje het volgende:
Bij de combinatie Mossad, snel en effectief krijg ik toch andere gedachten dan bij bijvoorbeeld gewoon karate.
Ik denk dat je bij kyokushinkai karate meer kans hebt op een blessure dan bij krav magaquote:Op maandag 23 augustus 2004 10:33 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Bij de combinatie Mossad, snel en effectief krijg ik toch andere gedachten dan bij bijvoorbeeld gewoon karate.
Je hebt gedeeltelijk gelijk imoquote:Op maandag 23 augustus 2004 15:46 schreef Stroomschok het volgende:
Krav Maga lijkt in de verste verte niet op Aikido.
Bij Aikido probeer je vooral met de energie van de aanval van je tegenstander hemzelf onder controle te brengen. Je streeft naar een zo volmaakt mogelijke techniek waardoor de extra kracht die van jou nodig is minimaal is. Het gaat om harmonische perfectie.
Bij Krav Maga gaat het er in de eerste plaats om dat je jouw tegenstander zo snel en effectief mogelijk neutraliseert. In plaats van te trainen op technische perfectie, proberen ze je automatische reactie op een aanval te zo vormen zodat je bij een aanval met een reflex meteen goed verdedigd. Dat dit soms niets anders is dan bruut geweld maakt niet uit.
De manier waarop ze dit trainen lijkt trouwens erg op de manier die ik gezien heb in Escrima/Kali, hetzij een stuk meer gefocusd op effectiviteit.
Een klein detail: wat de leraar zijn leerlingen leert bij Krav Maga wordt bepaald wat die leerlingen ermee moeten gaan doen. Wat militairen leren op Krav Maga is heel wat anders dan bijvoorbeeld beveiligingsmensen of politieagenten en wat ook weer anders is dan gewone burgers. Waar een militair zal leren zo snel mogelijk iemand buiten gevecht te stellen, zal een politieagent leren iemand zonder al te veel buitensporig geweld iemand te controleren en zal een burger leren in benarde situaties heelhuids te ontsnappen.
Ik denk overigens dat dat hele Krav Maga een beetje gehyped wordt.
Ik doe zelf nu Ju-Jitsu en ik denk dat dit, afhankelijk van de stijl en leraar, erg dicht in de buurt kan komen van Krav Maga. Ju-Jitsu is tenslotte enorm uitgebreid en al wordt er minder op reflexen getraind, en meer op algemene technieken, bij Krav Maga hebben ze heel wat van Ju-Jitsu geleend
Ik heb Judo, Aikido (zowel de Ki-Aikido en de Takeda-Ryu stijlen), Kempo, Ken-Jutsu en Kobudo gedaan en doe nu Ju-Jitsu. Daarnaast zitten er op mijn sportschool vrienden die ook nog Taekwon-Do, Win-Chun, Escrima en Krav Maga beoefenen.
Een hoop leraren prijzen hun vechtsport aan als het beste, maar ik denk dat het vooral gaat om wat het beste bij jou past. En vaak zijn dit onderdelen van verschillende vechtsporten samengevoegd, want iedere vechtsport heeft zijn voor- en nadelen.
Dat heb je dan compleet mis.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 09:33 schreef NinjaNoKa het volgende:
krav maga is naar mijn idee (ervaring met leraren) een beetje een sport voor aggresieve mannetjes die willen leren hoe snel mogelijk ze iemand op hun smoeltje kunnen rossen...het verdediging aspect heb ik alleen maar overompeld zien worden door agresiviteit
van wat ik van systema heb gezien zou ik het niet vergelijkbaar willen noemen.quote:Op zondag 22 augustus 2004 12:49 schreef ThaMadEd het volgende:
In rusland doen ze aan systema, een vergelijkbaar iets
Als je meer over krav maga wil weten, moet je maar ff aan gimgamgommetje vragen, die doet aan krav maga.
En gevaarlijk tsja, je zal wel eens een ongelukje krijgen, maar niks ernstigs hoor lijkt me.
Dat klopt op zich wel lex, maar het oogpunt van waaruit het is ontwikkeld en het gebruik is toch wel hetzelfde te noemen of nietquote:Op donderdag 9 september 2004 01:10 schreef gimgamgommetje het volgende:
[..]
van wat ik van systema heb gezien zou ik het niet vergelijkbaar willen noemen.
Maar ook krav maga wordt in Rusland beoefent hoor.
Wellicht systema ook wel in Israel,, weet ik veel![]()
Okequote:Op vrijdag 10 september 2004 05:19 schreef gimgamgommetje het volgende:
nou het heeft beide een militaire achtergrond en verder ehh,,, tja wil ik het nie met elkaar vergelijken.
omdat het niet echt een sport is, maar zelfverdedigingquote:Op zaterdag 27 mei 2006 03:12 schreef K33T het volgende:
Waarom vind ik vrij weinig video's waarin Krav Maga écht gevochten wordt
Dus wedstrijden, net als bij Muay Thai.
Klopt. :-)quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:49 schreef gimgamgommetje het volgende:
Ik heb een aantal studenten die uit Geleen komen om in Tilburg les te krijgen.
Dan valt Groningen-Leeuwarden nog wel mee lijkt me![]()
Hoe is het in Leiden? Ik zit te twijfelen tussen Leiden en Den-Haag moet zelf een keertje gaan kijken dat weet ik, maar misschien enige ervaring?quote:Op maandag 29 januari 2007 21:34 schreef Persy het volgende:
Heb het ook een tijd in Leiden gedaan. Verder is er in ieder geval ook een school in Den Haag en eentje in Nieuwegein.
Die in Den Haag zou ik niet doen, heb ik een jaartje gezeten. Gebeurde echt te veel ongelukken daarquote:Op maandag 29 januari 2007 22:32 schreef tongytongylickylicky het volgende:
[..]
Hoe is het in Leiden? Ik zit te twijfelen tussen Leiden en Den-Haag moet zelf een keertje gaan kijken dat weet ik, maar misschien enige ervaring?
Wat voor 'n ongelukken?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 15:37 schreef GinaG het volgende:
[..]
Die in Den Haag zou ik niet doen, heb ik een jaartje gezeten. Gebeurde echt te veel ongelukken daarEn ik ben echt niet de enige die om die reden is gestopt...
![]()
Van die ongelukken als je beginnelingen op elkaar laat oefenen zonder ze goed te begleiden... Die ongelukkenquote:Op vrijdag 9 februari 2007 17:00 schreef tongytongylickylicky het volgende:
[..]
Wat voor 'n ongelukken?
Mmm en je ervaring in Leiden?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 18:24 schreef GinaG het volgende:
[..]
Van die ongelukken als je beginnelingen op elkaar laat oefenen zonder ze goed te begleiden... Die ongelukkenOngelukken die te voorkomen waren als er op tijd was gecorrigeerd etc. etc.
Voor alle duidelijkheid ik heb ook nog naast Krav Maga, Muay Thai gedaan je kon het verschil qua begeleiding merken.
Overigens van het groepje met wie ik in de beginnersploeg destijds startte met Krav Maga is een heel groot deel gestopt omdat er iets te veel ongelukken gebeurden.![]()
Ik moet zeggen ik vind, onddanks de slechte begleiding bij Krav Maga, beide sporten even leuk. Heb ook een tijdje beide tegelijkertijd gedaan. Een combi dat veel voorkwam destijds Krav Maga en Muay Thaiquote:Op vrijdag 9 februari 2007 18:26 schreef BarraCupraCuda het volgende:
ik heb ook muay thai gedaan en zit er over te denken om nu krav maga te gaan doen.
is het aan te raden?
Ik heb Leiden vanmiddag gemaild, daar is de proefles gratis. In Den-Haag 12 euro (ik vind dat redelijk veel voor een proefles). Aan welke prijs moet ik denken voor een maandje trainen?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 19:36 schreef GinaG het volgende:
[..]
Ik moet zeggen ik vind, onddanks de slechte begleiding bij Krav Maga, beide sporten even leuk. Heb ook een tijdje beide tegelijkertijd gedaan. Een combi dat veel voorkwam destijds Krav Maga en Muay Thai![]()
Tongy naar Leiden ben ik zelf nooit geweest, maar ik heb gehoord dat de groepen kleiner zijn daar. En dat er NOOIT les wordt gegeven aan groepen van diverse nivo's tegelijkertijd. Dat wilde in Den Haag wel eens gebeuren de beginners met de vergevorden, erg handig![]()
Ik wilde het eigenlijk niet zeggen, maar in Den Haag probeert men je zoveel mogelijk geld van je te krijgen zeg maarquote:Op vrijdag 9 februari 2007 19:41 schreef tongytongylickylicky het volgende:
[..]
Ik heb Leiden vanmiddag gemaild, daar is de proefles gratis. In Den-Haag 12 euro (ik vind dat redelijk veel voor een proefles). Aan welke prijs moet ik denken voor een maandje trainen?
Mailtje van Leiden...quote:Je bent uiteraard van harte welkom bij Krav Maga Nederland om
een gratis proefles te volgen. Dit kan op de volgende dagen/tijden:
Op woensdag (beginners/gevordenden), van 19.00 uur tot 20.00 uur.
Op woensdag (gevordenden), van 20.00 tot 21.00 uur.
Of op zaterdag (beginners/gevorderden), van 16.00 uur tot 17.30 uur.
Locatie: Universitair Sportcentrum, Einsteinweg 6, 2333 CC Leiden.
(zie bijlage)
Het vind plaats in de Dojo op de begane grond.
De receptionist kan je doorverwijzen.
Voor de kijkers: Aub schoenen uit in de Dojo!
Als je een proefles hebt gevolgd en je wilt je inschrijven, dan kan je
direct een inschrijvingsformulier meekrijgen.
De contributie is ¤45,- per maand en je kan zowel op woensdags als op
zaterdags trainen bij de beginners/gevordenden groep.
Er word een éénmalige inschrijfgeld van ¤15,- van je gevraagd.
Voor een tok en een bitje moet je zelf zorgdragen. (dit is geen vereiste voor de proefles)
Neem makkelijk zittende kleding mee zoals een lange
sportbroek/T-shirt/box-judo-schoenen met witte zolen of anders op blote voeten.
Na afloop kan je gebruik maken van de douches in de kleedruimte.
Er is ook een kantine (1ste verdieping) waar je een hapje en een drankje
kunt nuttigen.
Voor meer info: www.kravmaganederland.nl
Op de website kun je o.a. het lesrooster bekijken.
laat ff weten als je wat vind/gevonden hebt ? ben zelf wel benieuwd namelijk! wil het ook gaan doen in delft volgende maand. dus als je me kunt helpen graag.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 22:38 schreef Originele_Naam het volgende:
Weet iemand het adres waar ze in Delft krav maga geven. Ik weet dat er een school is, alleen ik weet het adres niet en hun site doet het ook niet
Alle scholen zijn ongeveer gelijk van opzet. Echt karate-achtig sparren zoals een minuut strijden met een tegenstander en dan weer een minuut met een andere, komt niet voor. Well de stress-test, dus dat je zgn door meerdere mensen aangevallen wordt en dat je je steeds moet verweren. En reken maar: dat is s-l-o-p-e-n-d.quote:Op zaterdag 8 september 2007 21:26 schreef cultheld het volgende:
Ik ga over 2 á 3 weken waarschijnlijk een proefles in Arnhem volgen. Weet iemand hier of er enigszins gespard wordt?
Voor mij perfect dusquote:Op zondag 9 september 2007 11:36 schreef LordofWar86 het volgende:
Ik heb een half jaar aan Krav Maga gedaan. Ik vond dat er zeer effectieve technieken tussenzaten. Maar toch vond ik het persoonlijk geen 'complete' vechtsport. Meer een verdedigingsport zoals anderen al zeiden.
Het is wel zeer aan te waardevol als aanvulling op (thai/kick)boksen. Dus meer een 2de vechtsport die je op straat voorbereidt.
inderdaad ik vind het een super uitbreiding op mijn Muay Thai. maar ben er reeds weer mee gestopt ivm tijdgebrekquote:Op zondag 9 september 2007 11:36 schreef LordofWar86 het volgende:
Ik heb een half jaar aan Krav Maga gedaan. Ik vond dat er zeer effectieve technieken tussenzaten. Maar toch vond ik het persoonlijk geen 'complete' vechtsport. Meer een verdedigingsport zoals anderen al zeiden.
Het is wel zeer aan te waardevol als aanvulling op (thai/kick)boksen. Dus meer een 2de vechtsport die je op straat voorbereidt.
Neuh. Je begint eigenlijk blank. Ik heb wat karate kennis maar daar heb je weinig aan bij Krav Maga, integendeel het werkt zelfs tegen. bv de stand van de voeten is anders, dus ik sta zelfs standaard in de verkeerde verdegigingshouding. Heel irri.quote:Op zondag 9 september 2007 22:40 schreef Mustard_Man het volgende:
edit: Ohja, mijn enige ervaring met zelfverdediging/vechtsport is judo, maar dit is zo'n 10 jaar terug. Is dat een groot nadeel? (aangezien ik in dit topic zie dat veel mensen ook aan muay thai e.d. doen)
quote:Op woensdag 16 januari 2008 16:08 schreef borbit het volgende:
Lijkt me een interessante en nuttige sport. Volgende week maar eens een proefles volgen misschien.
Ik heb geen hele goede conditie. (gewoon normaal gezond, niet te dik of heel slap ofzo, maar doe er verder niks aan.) Is dat een probleem?
nee, zeker als je gewoon gezond bentkun je gewoon meedoen, die conditie die krijg je wel
Wordt er tijdens de lessen ook aan conditie/ kracht training gewerkt?
zie hierboven
Hoe ziet een normale les er ongeveer uit?
bij ons: eerst warming up, vrij uitgebreid, rekken, strekken, slowfight en spelletjes (op elkaars rug zitten en dan elkaar er af proberen te stoten, of er omheen klimmen ed.
dan gaan we oefeningen en technieken oefenen en meestal aan het eind van de les nog even helemaal los, bv sparren, stoeie (op je knieen en dan 1 op 1) of los op een trap kussen oid. en soms nog een cooling down
Ik denk dat ik de proefles in Leiden wil doen.
succes
Ik draag af en toe lenzen en af en toe een bril. Ik snap dat het veiliger is om lenzen te dragen tijdens de training maar zou het een probleem zijn om een bril te dragen?
sommige mensen dragen wel eens een bril, bij sommige onderdelen kan ik me voorstellen dat het lastig is, maar daar heb eigenlijk geen ervaring mee
quote:Op woensdag 16 januari 2008 17:36 schreef borbit het volgende:
Ik zag op het schema dat er vanavond een beginners les is. Is dat hetzelfde als een proefles? Of zijn die op aparte data?
Als hetzelfde is zou ik vanavond de proefles wel willen doen.
Kan geen telefoon nummer vinden, en op mijn mail kreeg ik een automatisch mailtje terug dat hun mailbox vol zit. (delivery failed).
Kan ik ook gewoon zomaar er heen gaan?
Vertelquote:
Ja, was zeker gaaf.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |