abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 april 2004 @ 22:34:26 #1
66308 The_Wicked_Witch
Do as ye will an it harm none
pi_18161338
Ik surf nogal vaak op het internet, en helaas kom ik veel sites tegen waar Heksen nog steeds als satanisten ed. worden afgeschilderd. Wat vinden jullie hiervan?

,.-~*'¨¯¨'*·~-.¸-(_ * )O( The Wicked Witch )O(* _)-,.-~*'¨¯¨'*·~-.¸
pi_18161374
Ik vind het heel erg.
pi_18161647
Kan wel janken.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_18161747
heksen kunnen hele liefe mensen zijn
pi_18161826
Onzin, Madam Mikmak is okay!
Iemand dood maken met een blije mus is nooit grappig...
  zaterdag 3 april 2004 @ 22:57:06 #6
13250 Lod
Sapere aude!
pi_18161892
quote:
Op zaterdag 3 april 2004 22:35 schreef HaJee het volgende:
Ik vind het heel erg.
Ik heb er ook nog steeds slapeloze nachten van
GNU Terry Pratchett
  zaterdag 3 april 2004 @ 22:59:10 #7
67587 The_NiteAngyl
and Sylvaënor live forever
pi_18161953
Serieuze reactie:
Pure onzin. Generaliserend + vooroordelend. Mensen die paganisme met het Christelijke geloof verwarren, zouden zich beter bij hunzelf ten rade gaan.
"Onto the paper scribe I the words that fro my heart move -
With every dight letter, with the ebb of ink,
The point of the quill my penmanship doth mirror."
pi_18161956
quote:
Op zaterdag 3 april 2004 22:54 schreef DikkeSmikkel het volgende:
en Zwarte Magica ook wel viinnik

on-topic:
ik vind dat het bekrompen mensen zijn die heksen alleen maar kunnen associëren satanisme e.d. Je hoeft het er, natuurlijk, niet mee eens te zijn enz. maar laat die mensen ook in hun waarde.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_18168927
twee totale andere intenties/motieven lijkt me
doe 's niet
pi_18169007
mensen die niets weten van de overtuigingen van heksen en waarom ze doen wat ze doen kunnen beter hun mond gewoon houden.

Maar goed dat is mensen eigen nietwaar? Meningen geven, ook als je geen flauw idee hebt waar je het over praat..

Welbekende Klok -> klepel verhaal
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_18169122
Binnen het satanisme heb je ook heksen..
pi_18170748
verschil witte magie - o.a.wicca - & zwarte magie?
weet ik niet hoor, maar ik bedacht ineens dat dat wel verschil uitmaakt.
doe 's niet
pi_18172228
quote:
Op zondag 4 april 2004 12:53 schreef tonks het volgende:
Binnen het satanisme heb je ook heksen..
klopt, maar dan schiet het nog steeds niet op om te generaliseren...
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_18187647
Domheid van de mensen zelf.
Bij mij is het juist andersom
Niks van aantrekken... en die vooroordelen kun je zelfs nog gebruiken ook
pi_18277539
Laatst maar Fok! radio geluisterd toen TRU in de schijnwerpers werd gezet?

Ik dacht: "Daar gaan dooien vallen om die opmerking!"
  † In Memoriam † donderdag 8 april 2004 @ 17:24:22 #16
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_18279450
Ach die fout wordt nog steeds gemaakt. Laatst ook toen ik iemand vertelde dat ik mij met hekserij bezighoud. Ik heb geen zin meer om het helemaal uitgebreid uit te leggen omdat de meeste mensen het antwoord toch niet willen horen en steeds bij hun oude (voor)oordeel blijven.
We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
  donderdag 8 april 2004 @ 19:28:59 #17
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_18282137
En over wat voor een heksen heb je het dan TS? Als het om een sprookesheksen op een bezem gaat kan ik me er niet druk maken.
  donderdag 8 april 2004 @ 19:31:34 #18
82603 Olivier_B_Bommel
Als je begrijpt wat ik bedoel.
pi_18282210
quote:
Op zaterdag 3 april 2004 22:54 schreef DikkeSmikkel het volgende:
Overvaller: "Geef me je geld !"
Pompbediende: "Ik dacht het niet!"
Overvaller: "Oh, nou, doe me dan maar een pakje kauwgum."
  donderdag 8 april 2004 @ 21:55:36 #19
66308 The_Wicked_Witch
pi_18285970
quote:
Op zondag 4 april 2004 14:24 schreef sprokkel het volgende:
verschil witte magie - o.a.wicca - & zwarte magie?
weet ik niet hoor, maar ik bedacht ineens dat dat wel verschil uitmaakt.
Er is zeker een verschil want wicca's doen niet aan zwarte magie, de regel is namelijk: do as ye will and it harm none. ook is het zo dat wicca's niet in de duivel geloven.
  vrijdag 9 april 2004 @ 12:58:23 #20
90845 Flamma_varga
Rookworst -r is Ookworst!
pi_18297831
quote:
Op donderdag 8 april 2004 21:55 schreef The_Wicked_Witch het volgende:

[..]

Er is zeker een verschil want wicca's doen niet aan zwarte magie, de regel is namelijk: do as ye will and it harm none. ook is het zo dat wicca's niet in de duivel geloven.
do as ye will and it harm none???klinkt meer als satanisme imho, doe wat wil dat is tog eigenlijk alleen maar doen wat je zelf wil en je dus ook toegeven aan jouwn eigen persoonlijke verleiding ten kostte van andere. Volgens mij zijn wicca's daarop tegen en hadden ze toch zon regel everything you doo u will get back in threefolt(als wat je doet krijg je x3 trug)

Ik denk ook wel dat wicca's in de duivel moeten geloven(voor de meeste mensen is de duivel een synoniem voor het kwade) want ik bedoel hoe kan je het goede aftekenen als je de kwade kant niet kent?

Alles is een en een is alles , wij zijn een dus alles. Omdat ze geloven dat alles 1 is zullen ze idd trachten niemand en niets kwaad te doen
pi_18298167
quote:
Op vrijdag 9 april 2004 12:58 schreef Flamma_varga het volgende:

[..]

do as ye will and it harm none???klinkt meer als satanisme imho, doe wat wil dat is tog eigenlijk alleen maar doen wat je zelf wil en je dus ook toegeven aan jouwn eigen persoonlijke verleiding ten kostte van andere. Volgens mij zijn wicca's daarop tegen en hadden ze toch zon regel everything you doo u will get back in threefolt(als wat je doet krijg je x3 trug)
Nee hoor dit geld wel voor heksen. Die regel van 3 is weer een andere.

"Doe wat je wilt zal de hele wet zijn" hoort bij Satanisme.
  vrijdag 9 april 2004 @ 13:25:01 #22
90845 Flamma_varga
Rookworst -r is Ookworst!
pi_18298460
maar dan gaan ze er al vanuit dat je geen kwaad zult doen..
er zit nog een hele leer achter , deze losstaand quote kan en zal verkeerd worden opgenomen door iemand met andere normen en waardes
  zaterdag 10 april 2004 @ 00:10:16 #23
66308 The_Wicked_Witch
pi_18312665
quote:

[..]

do as ye will and it harm none???klinkt meer als satanisme imho, doe wat wil dat is tog eigenlijk alleen maar doen wat je zelf wil en je dus ook toegeven aan jouwn eigen persoonlijke verleiding ten kostte van andere.
Je moet de rest van de zin ook lezen : An it harm none betekend dus dat je mag doen wat je wil en zolang je er geen anderen kwaad mee doet. Het is niet zo dat wicca's in de duivel geloven, dit is iets uit het christelijke geloof. Dat wil niet zeggen dat er geen slechte dingen zijn ofzo, maar de duivel?? NEE

[ Bericht 1% gewijzigd door The_Wicked_Witch op 10-04-2004 00:17:57 ]
  zaterdag 10 april 2004 @ 00:16:11 #24
66308 The_Wicked_Witch
pi_18312752
Het is ook zo inderdaad dat de regel van drie bestaat, en dat houd dus in dat je alles wat je doet terugkrijgt in drievoud. Dus als je iets slechts uitzend krijg je dat ook weer terug.

the threefold law

Ever mind the rule of Three

Three times what thou givest

will return to thee.

this lesson well,

thou must learn

thee only gets

what thou

dost earnst
  zondag 11 april 2004 @ 21:50:44 #25
25737 spookie
Banaantje?
pi_18354638
Hmm ik dacht zo te begrijpen dat bij heksen de wet van 3 telt met alles wat je doet slecht of goed krijg je drievoudig terug?? (of meer)..
oops ohh my ...
  maandag 12 april 2004 @ 02:14:33 #26
66308 The_Wicked_Witch
pi_18361019
Precies!
"Three times what thou givest
will return to thee."

3 keer wat je geeft krijg je terug. (goed of slecht)
pi_18362168
Ik denk dat het ermee te maken heeft dat vrijwel iedereen in zijn jeugd verhalen/sprookjes krijgt te horen waarin heksen als slecht worden afgeschilderd, daardoor mijd ik heksensites. Het ligt gewoon aan het woord.
quote:
Het is ook zo inderdaad dat de regel van drie bestaat, en dat houd dus in dat je alles wat je doet terugkrijgt in drievoud. Dus als je iets slechts uitzend krijg je dat ook weer terug.
Wicked Witch kun je dat uitleggen (adhv een voorbeeld ofzo)?

[ Bericht 3% gewijzigd door Nature op 12-04-2004 03:50:04 ]
pi_18362237
Loop altijd met grote boog om heksen heen..ook hun sites..
moet er niks van hebben...
denk omdat ik vanuit vorige levens weet dat het niet zo zuiver is als men zegt..
*argh kruisslaat nu.....Nietslaannietslaan*
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_18362655
Tsja meestal worden heksen afgebeeld als lelijke oude vrouw met een
wrat op de neus en een puntmuts op een bezemsteel. Dat beeld wordt ook al
op vroege leeftijd ingepeperd door sprookjes. Ik zag laatst bij
Dolce Vita op tv een heks die niet geheel aan dit beeld voldeed, sterker
nog het was gewoon een lekker ding (mischien zijn die wel het gevaarlijkst )
100% Funk
pi_18364351
quote:
Op zaterdag 10 april 2004 00:10 schreef The_Wicked_Witch het volgende:

[..]

Je moet de rest van de zin ook lezen : An it harm none betekend dus dat je mag doen wat je wil en zolang je er geen anderen kwaad mee doet. Het is niet zo dat wicca's in de duivel geloven, dit is iets uit het christelijke geloof. Dat wil niet zeggen dat er geen slechte dingen zijn ofzo, maar de duivel?? NEE
1 van de beste trucs van de duivel is: mensen die met spirituele dingen bezig zijn te laten geloven dat hij zelf niet bestaat!
Watch it!

´t Lijkt me trouwens niet heel prettig leven als je per ongeluk iets fout doet, dat je dan 3 x zo hard gestraft wordt ervoor.
Leeft niet echt ontspannen volgens mij.........

Dan moet je krampachtig goed doen, omdat je anders 3x zo heftig terug krijgt. Of zie ik dat verkeerd?
doe 's niet
pi_18364574
quote:
Op maandag 12 april 2004 10:41 schreef sprokkel het volgende:

[..]

´t Lijkt me trouwens niet heel prettig leven als je per ongeluk iets fout doet, dat je dan 3 x zo hard gestraft wordt ervoor.

Dan moet je krampachtig goed doen, omdat je anders 3x zo heftig terug krijgt. Of zie ik dat verkeerd?
Dat is een van de redenen dat ik nix met wicca heb, er zijn bv genoeg mensen die lijden en die hebben nooit wat fout gedaan.....
  maandag 12 april 2004 @ 19:02:42 #32
66308 The_Wicked_Witch
pi_18373660
quote:
Op maandag 12 april 2004 03:37 schreef Nature het volgende:
Ik denk dat het ermee te maken heeft dat vrijwel iedereen in zijn jeugd verhalen/sprookjes krijgt te horen waarin heksen als slecht worden afgeschilderd, daardoor mijd ik heksensites. Het ligt gewoon aan het woord.
[..]

Wicked Witch kun je dat uitleggen (adhv een voorbeeld ofzo)?
Voorbeeldje:
Stel, al je vrienden gaan naar een feestje dat tot 2 uur 's nachts duurt, Je ouders vinden dat niet zo;n goed idee, je mag best naar dat feest maar je moet dan wel om 11 uur thuis zijn. Je eerste reactie is natuurlijk dat je het niet eerlijk vind omdat iedereen zo lang mag blijven, en dat zeg je ook. Je ouders zeggen dat als iedereen dat mag, het niet wil zeggen dat jij dat ook mag. Nu wordt je kwaad, en je schreeuwt dat je ze onrechtvaardig vindt. Het antwoord van je ouders is vervolgens dat je dat hele feest wel op je buik kan schrijven en je huisarrest krijgt wegens je brutale gedrag. In dit geval had je best nog een aantal uurtjes plezier kunnen hebben, ookal moest je dan weer zo vroeg weg. dit geeft precies de drievoudige wet weer. jij zondt kwaadheid en die heb je dus ook dubbel en dwars teruggekregen.
  maandag 12 april 2004 @ 19:05:18 #33
66308 The_Wicked_Witch
pi_18373722
quote:
Op maandag 12 april 2004 10:41 schreef sprokkel het volgende:

[..]

1 van de beste trucs van de duivel is: mensen die met spirituele dingen bezig zijn te laten geloven dat hij zelf niet bestaat!
Watch it!

Zie het voorbeeld wat ik al eerder heb getyped. Je hpeft echt niet krampachtig door het leven te gaan. (het is eigenlijk net zoiets als: boontje komt om zijn loontje)
pi_18373731
ik vind heksen ook eng...
  maandag 12 april 2004 @ 19:10:57 #35
66308 The_Wicked_Witch
pi_18373845
wat vind je dan precies eng?
pi_18373886
quote:
Op maandag 12 april 2004 19:10 schreef The_Wicked_Witch het volgende:
wat vind je dan precies eng?
Ik vind dat ze zich afzonderen van de 'gewone' wereld.. ik snap dit niet > ze zijn bezig met iets buitenwerelds, dit vind ik eng...
  maandag 12 april 2004 @ 19:14:54 #37
66308 The_Wicked_Witch
pi_18373932
juist niet. de natuur vind ik niets buitenwerelds. Heksen zijn mensen die in harmonie met de natuur willen leven wat is hier buitenwerelds aan. wat bedoel je met ze zonderen zich af van de gewone wereld?
  maandag 12 april 2004 @ 19:16:33 #38
66308 The_Wicked_Witch
pi_18373969
ze leven met de cicel van de natuur,(lente zomer, winter herfst) de maancyclus etc.
Niet alle heksen geloven in goden en godinnen, er zijn er ook die geloven in de aarde (moeder aarde, ofwel Gaia
  maandag 12 april 2004 @ 19:27:25 #39
66308 The_Wicked_Witch
pi_18374268
quote:
Op maandag 12 april 2004 19:12 schreef Nala het volgende:

[..]

Ik vind dat ze zich afzonderen van de 'gewone' wereld.. ik snap dit niet > ze zijn bezig met iets buitenwerelds, dit vind ik eng...
wat is voor jou de gewone wereld? Vind je dan dat andere gelovigen (christelijken, moslims etc.) ook met iets buitenwerelds bezig zijn? In feite is dat precies hetzelfde

[ Bericht 16% gewijzigd door The_Wicked_Witch op 12-04-2004 19:29:19 (typo) ]
pi_18374306
Zoals moeder wereld? huhw?
  maandag 12 april 2004 @ 19:30:20 #41
66308 The_Wicked_Witch
pi_18374353
De aarde dus. en er staat moeder aarde (zo wordt de aarde dus ook wel eens genoemd)
pi_18399981
quote:
Op maandag 12 april 2004 19:02 schreef The_Wicked_Witch het volgende:

[..]

Voorbeeldje:
Stel, al je vrienden gaan naar een feestje dat tot 2 uur 's nachts duurt, Je ouders vinden dat niet zo;n goed idee, je mag best naar dat feest maar je moet dan wel om 11 uur thuis zijn. Je eerste reactie is natuurlijk dat je het niet eerlijk vind omdat iedereen zo lang mag blijven, en dat zeg je ook. Je ouders zeggen dat als iedereen dat mag, het niet wil zeggen dat jij dat ook mag. Nu wordt je kwaad, en je schreeuwt dat je ze onrechtvaardig vindt. Het antwoord van je ouders is vervolgens dat je dat hele feest wel op je buik kan schrijven en je huisarrest krijgt wegens je brutale gedrag. In dit geval had je best nog een aantal uurtjes plezier kunnen hebben, ookal moest je dan weer zo vroeg weg. dit geeft precies de drievoudige wet weer. jij zondt kwaadheid en die heb je dus ook dubbel en dwars teruggekregen.
Aha, maar er zullen vast ook ouders zijn die dan geen huisarrest geven en het geschreeuw accepteren, in dat geval heb je kwaadheid uitgezonden maar het niet teruggekregen.

Of je trapt iemand verrot, rent hard weg en wordt niet gepakt, je hebt dan geweld uitgezonden maar krijgt het niet terug.

Dan gaat de wet dus niet op, of toch? En hoe dan?
pi_18402086
quote:
Op dinsdag 13 april 2004 19:56 schreef Nature het volgende:

[..]

Aha, maar er zullen vast ook ouders zijn die dan geen huisarrest geven en het geschreeuw accepteren, in dat geval heb je kwaadheid uitgezonden maar het niet teruggekregen.

Of je trapt iemand verrot, rent hard weg en wordt niet gepakt, je hebt dan geweld uitgezonden maar krijgt het niet terug.

Dan gaat de wet dus niet op, of toch? En hoe dan?
Mja ze zeggen dat je het niet per direkt terug hoeft te krijgen... maar dan nog....
  dinsdag 13 april 2004 @ 22:05:37 #44
66308 The_Wicked_Witch
pi_18403683
quote:
Op dinsdag 13 april 2004 21:08 schreef _Draven_ het volgende:

[..]

Mja ze zeggen dat je het niet per direkt terug hoeft te krijgen... maar dan nog....
precies
pi_18446190
quote:
Op donderdag 8 april 2004 16:12 schreef ToT het volgende:
Laatst maar Fok! radio geluisterd toen TRU in de schijnwerpers werd gezet?

Ik dacht: "Daar gaan dooien vallen om die opmerking!"
Ach ja, ik kan soms ietwat geirriteerd raken door bepaalde mensen. .
quote:
Op maandag 12 april 2004 19:12 schreef Nala het volgende:

[..]

En dus heb jij het duivel-aanbidders-zwarte-jurken-grote-kookpotten-beeld van de televisie overgenomen.

Jammer, want daarmee sla je de plank compleet mis. .
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
pi_18478416
Waarom zou je geen Satanistische heksen kennen hebben.
Je hebt toch ook wiccans.

Je kan ook heksen hebben die toverij gebruiken met behulp van de duivel.

Je hebt ook Voodoo heksen die mensen vervloeken en Baron Samedi vereren.

Het boek "De sleutel van Solomon" vertelt dus duidelijk hoe je demonen moet oproepen en die voor je eigen doeleinden kan gebruiken.
Dat klink als zwarte hekserij.

Wicca is alleen maar een van de vele typen heksen. Net als bij religieën. Je kan geloven in Allah maar ook in Boeddha. Toch zijn het allebij Religies. Een Cristelijke monnik s een monnik maar een Boedhistische monnik is ook een monnik.
Over 100 jaar weet niemand het meer
pi_18489649
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 22:04 schreef heracles het volgende:
*meld*

zaterdag 17 april 2004 @ 16:30:52 #48
69509 Crucisalus
The doctor is here....
pi_18491368
quote:
Op zaterdag 3 april 2004 22:34 schreef The_Wicked_Witch het volgende:
Ik surf nogal vaak op het internet, en helaas kom ik veel sites tegen waar Heksen nog steeds als satanisten ed. worden afgeschilderd. Wat vinden jullie hiervan?
Ligt eraan wat men met satanist bedoelt...

Je kunt de heksen grofweg verdelen in twee soorten, de witte en de zwarte heksen.

Witte heksen zijn de goede heksen die in harmonie leven met de natuur en 'natuurgoden vereeren', waarbij de goden vaak symbolisch bedoelt zijn. Een satanist kan best een witte heks zijn. Niet alle satanisten aanbidden de duivel en offeren kinderen of dieren (om maar eens een dom vooroordeel aan te halen). Satanisme is een levensbeschouwing geen religie! Een echte satanist gelooft dan ook niet in de duivel.

Zwarte heksen zijn sukkels (satanen) die de duivel aanbidden (denken ze) en hiermee vaak dingen willen bereiken waaraan ze zelf beter worden. Iets wat in strijd is met de Wicca en het satanisme.

Dus om op je vraag terug te komen. Het is dom en kortzichtig om heksen als satanisten af te schilderen maar ik denk dat deze sites vaak niet echt weten waar ze het over hebben....

Ave Crucisalus
Het leven is te kort om slechte whisky te drinken.....
pi_18493670
quote:
Op vrijdag 16 april 2004 22:04 schreef heracles het volgende:

Je kan ook heksen hebben die toverij gebruiken met behulp van de duivel.

Je hebt ook Voodoo heksen die mensen vervloeken en Baron Samedi vereren.

Het boek "De sleutel van Solomon" vertelt dus duidelijk hoe je demonen moet oproepen en die voor je eigen doeleinden kan gebruiken.
Dat klink als zwarte hekserij.

Wicca is alleen maar een van de vele typen heksen. Net als bij religieën. Je kan geloven in Allah maar ook in Boeddha. Toch zijn het allebij Religies. Een Cristelijke monnik s een monnik maar een Boedhistische monnik is ook een monnik.
Mag ik je nog eventjes verbeteren....
Toveren bestaat niet en niet iedere Satanist aanbid/gebruikt de duivel.
  donderdag 30 december 2004 @ 18:52:07 #50
106826 Vampia
Enjoy life, before it's t
pi_24302705
Satanen aanbidden de duivel, Satanisten niet
Even ter verduidelijking :-)
pi_24309790
quote:

[..]

do as ye will and it harm none???klinkt meer als satanisme imho,

[...]
Wel, eigenlijk komt die zin ook van een satanist, Aleister Crowley, er is alleen dan het stukje 'and it harm none' (zolang je niemand schaadt) aan toegevoegd. Moest ik nu zo'n 'wet' verzinnen voor hekserij, die ik graag duidelijk afgescheiden had willen houden van het satanisme (met zwarte magie enzo), dan had ik zeker geen teksten en zinnetjes uit het satanisme ge'stolen'.

Ik ben dus niet voor wicca, omdat ik het zo vreemd vind dat je geen satanist bent, maar toch een deel van die leer gebruikt...

Ik ben een overtuigd heks, geen woorden, maar daden
If you obey all the rules, you miss all the fun! :P
  vrijdag 31 december 2004 @ 01:38:40 #52
108269 Siem83
Stone Island Wetog
pi_24311033
:s das toevallig ik had t er vandaag nog over met een groep vrienden met genot van een snaak.
We weten niet zo hoe we erop zijn gekome maar, wel erg boeiend. De ene deel van de groep vond t allemaal niet zo en dacht negatief over heksen en dat soort dingen. T mooie was dat die gene die zo negatief over heksen dachten anders zijn gaan denken omdat ze geen eens wisten waarom ze negatief moesten denken. Klinkt heel krom maar wel mooi. Btw ik denk trouwens niet negatief over hekserij. Ik heb er om eerlijk te zijn niet echt een mening erover omdat ik eigenlijk niemand ken die aan hekserij doet of ermee bezig hou.

mvgr siem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')